زنان به ورزشگاه آمدند و زلزله ای نیامد! شش هزار زن یک صدا جیغ و داد کردند: ایــــــــــــران!

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تمسخر ، برچسب زدن!
مصطفی جان تمام پاسخ هایی که تو پستام دادم به همون نحوی بود که خودت با تمسخر سوال کرده بودی وگرنه آدمی نیستم که بخام با کسی اینطوری حرف بزنم!

شما میگی از شما سوال نکردم بنده هم میگم خوب برادر گلم دوست نارنینم ، زمانی که شما سوالی کردید که حتی به منه استارتر مربوط نیست چرا اینجا مطرحش کرردی!؟

بنده تیترو با یک مثال توجیه کردم که گویا با مذاق شما خوش نیومد این دیگه تقصیر من چیه که شما فقط چیزی رو باور دارید که خودتون اصل میدونینش!

مثال منم هست اما شما هنوز نگفتید ف و تعریف نکردید چه تمسخر و غرض ورزی توی تیتر بوده ! بنده از دیدگاه خودم اونو اونطور توجیه ش کردم اما شما غیر از تمسخر چیزی دیگه فرمودید! میتونی پستهای با کنایتو یک بار دیگه از اول بررسی کنی، در مورد پستهای من، به همون طرز صحبت کردن شما جوابتونو دادم حتی توی شکلک گذاشتن هم رعایت پست شما رو کردم!)

منم امیدوارم شما موفق باشید مهندس ( میبینی تمسخر و غرض ورزیت تا حدیه که ، حتی جلوی جمله موفق شوید هم علامت تعجب مبزاری )

چون دیدم خیلی مصر به این مسئله هستی شخصا این موضوع رو با نویسنده مطرح کردم به محضی که جواب ایشون رسید واسط میزام تا به قول خودت زودتر« از کف » بیای بیرون
خدا قوت!
بنده صراحتا عرض میکنم که تمسخری نداشتم و هر آنچه که بود پاسخ تاپیکی که شما زدید بود، در ضمن ریشه مطلب هم اساسا نه سوالی بود و نه درخواستی از شما برای پاسخگویی، این بود:
کلا جو استادیوم های فوتبال با جو استادیوم والیبال فرق داره، و مقایسه ای که انجام گرفته اشتباهه
دلیل ممنوعیت حضور خانمهام بیشتر همون جو کثیفیه که داره، وگرنه اگه دلیلش برای جلوگیری از زلزله بود (همونطور که توی تیتر به طور مغرضانه و به قصد تمسخر نوشته شده) اینجام نباید میذاشتن بیان...

و این نظر من بود راجع به تیتر، نه سوال از شما
ولی وقتی شما احساس مسئولیت کردید از تاپیکتان دفاع کنید، بحث ادامه یافت!

سوال همچنان پابرجاست، رابطه بین پیام آن مرجع تقلید و زلزله مورد بحث! و نیز اصل مطلب: رابطه بین زلزله و آمدن بانوان به ورزشگاه! کسی قبلا این حرفو زده؟
تیترو با چیزی توجیه نکنید که بی ربط باشه، وگرنه سوالات بیشتری پیش میاد...

ممنون از اینکه از ایشون سوال کردید، منتظر پاسخشون هستم!

دوست عزیز
در ادبیات فارسی علامت تعجب برای جملات دعایی نیز به کار میرود.
http://kelk.iaus.ac.ir/documens/signs-usage.html?start=2
آن چیزی که نشان از تمسخر و غرض ورزی دارد علامت تعجب داخل پرانتز است > (!).
موفق باشید!
 

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خدا قوت! بنده صراحتا عرض میکنم که تمسخری نداشتم و هر آنچه که بود پاسخ تاپیکی که شما زدید بود، در ضمن ریشه مطلب هم اساسا نه سوالی بود و نه درخواستی از شما برای پاسخگویی، این بود: و این نظر من بود راجع به تیتر، نه سوال از شما ولی وقتی شما احساس مسئولیت کردید از تاپیکتان دفاع کنید، بحث ادامه یافت! سوال همچنان پابرجاست، رابطه بین پیام آن مرجع تقلید و زلزله مورد بحث! و نیز اصل مطلب: رابطه بین زلزله و آمدن بانوان به ورزشگاه! کسی قبلا این حرفو زده؟ تیترو با چیزی توجیه نکنید که بی ربط باشه، وگرنه سوالات بیشتری پیش میاد... ممنون از اینکه از ایشون سوال کردید، منتظر پاسخشون هستم! دوست عزیز در ادبیات فارسی علامت تعجب برای جملات دعایی نیز به کار میرود. http://kelk.iaus.ac.ir/documens/signs-usage.html?start=2 آن چیزی که نشان از تمسخر و غرض ورزی دارد علامت تعجب داخل پرانتز است > (!). موفق باشید!
الله اعلم!خدا بهتر می داند و بس که داشتید یا نه!!
در ضمن ریشه مطلب هم اساسا نه سوالی بود و نه درخواستی از شما برای پاسخگویی
شما نظرتونو راجع به تیتر گفتید بنده هم نظرمو گفتم بنده رابطه زلزله و اومدن خانم ها ، بنا به اونچیزی که توی تیتر نویسنده گفته بودو در قالب یک مثل تعریف کردم و از نظر خودم دلیل وجودی اون کلمه رو توجیه کردم حالا اگر این توجیه به نظر شما مع الفارق هست اینو من دیگه نمیدونم با چه منطقی بهتون ثابت کنم! تیتر رو یک بار دیگه با دقت بخونید« زنان به ورزشگاه آمدند و زلزله ای نیامد!» شما با منطق خودتون بگید چه هدف و غرض ورزی پشت این جمله هست و چون گمونم مشکلتون با کلمه زلزله و تیتر بوده بفرمایید توجیه شما چی بوده که تیتر رو تمسخر و غرض ورزی دونستین؟!
سوال همچنان پابرجاست، رابطه بین پیام آن مرجع تقلید و زلزله مورد بحث! و نیز اصل مطلب: رابطه بین زلزله و آمدن بانوان به ورزشگاه! کسی قبلا این حرفو زده؟ تیترو با چیزی توجیه نکنید که بی ربط باشه، وگرنه سوالات بیشتری پیش میاد...
اوکی بحث طولانی میشه اما باشه ببین گلم طبق حرف خودت
نظر ایت الله صافی هم ربطی به زلزله مورد اشاره ندارد، مغلطه نفرمایید، مفهوم کلی این است که رعایت حریم های اسلامی موجب خشنودی قلب امام زمان خواهد شد
و نظر آیت الله صافی
علی هذا حضور بانوان در این گونه برنامه‌ها خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامی است. انتظار از مسؤولان محترم جمهوری اسلامی این است که با اعلام لغو این عنوان، نگرانی‌ها را رفع و موجبات خشنودی قلب مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم نمایند.
مسلما می بایستی حضور زنان «گناه» محسوب شده باشه که تخطی از این اصل سبب رنجش مقام روحانی امام عصر خواهد شد. و یا از طرفی بایستی دلیل خیلی بزرگی باشه که طی این مدت خانم هااجازه ورود به ورزشگاهها رو نداشتن ، درسته!؟ یعنی اگر زنی وارد استادیوم شود «مفسده ای» در پی خواهد داشت که منجر به گناه و در نهایت سبب« تغییر شخصیت اسلامی جامعه» خواهد شد.درسته!؟ از طرفی هم ،گویا، بطور عام در اندیشه مذهبی و بطور خاص در اندیشه اسلامی بین «گناه»و «غضب الهی» رابطه وجود دارد. http://www.porsojoo.com/fa/node/2383 و بر طبق باورهای دینی عذاب الهی جزای اعمال بد افراد است در این مورد ایات و احادیث نقل شده است.چنانچه قرآن كریم داستان عذاب شدن اقوام گذشته مثل عاد و ثمود و لوط و ... را ذكر می کنه. از سوي ديگر , در تعاليم اسلامي , مكررا به پديده هايي چون زلزله , طوفان و سيل , صاعقه و... اشاره شده است كه در نتيجه نافرماني مردم از احكام دين خداوند و در نتيجه غضب و انتقام الهي بوده است . براي مثال حوادثي كه بر اقوام پيامبران خدا (صلوات الله عليهم اجمعين ) مانند قوم نوح (ع ) , قوم صالح (ع ) , قوم هود(ع ) , قوم لوط (ع ) , قوم موسي (ع ) و...نازل گشته است و در قرآن نيز صريحا به آنها اشاره شده است . براي نمونه , در آيه او را تكذيب كردند , ]چون [64 سوره اعراف مي خوانيم : « پس پس او كساني كه با وي در كشتي بودند را نجات بخشيديم و آنان را كه آيات ما را تكذيب كردند غرق نموديم ... » و در آيه 78 همين سوره مي خوانيم : « پس زلزله اي برآنان آغاز گرديد تا آنكه همه در خانه خود از پاي درآمدند . » و نيز در آيه 84 همين سوره , باراني از ]قوم [خداوند درباره قوم لوط مي فرمايد : « و بر آن سنگ ريزه فرو فرستاديم , بنگر كه عاقبت كار بدكاران چيست . » اين آيات و بسياري از آيات ديگر قرآن كريم , بيانگر سرگذشت اقوامي است كه با تكذيب آيات خداوند و روي آوردن به گناه , به غضب الهي گرفتار شده و نابود گشتند.آیه ی 41 سوره ی روم : "ظهر الفساد فى البر و البحر بما کسبت ایدى الناس" "فساد طبیعت و تخریب محیط زیست و گرفتارى هاى دریا و خشکى ، محصول عملکرد انسان هاست" آیه ی 15 سوره ی شمس فکذبوه فعقروها فدمدم علیهم ربهم بذنبهم فسواها و لا یخاف عقبیها" "قوم ثمود، حضرت صالح را تکذیب کردند و شتر را که معجزه حضرت صالح بود، کشتند و پروردگارشان نیز آنان را براى گناهشان زیر و رو کرد؛ به طورى که با خاک یکسان شدند و خداوند از عاقبت این کار هیچ هراسى نداشت ". در این آیه شریفه ، نه تنها گناه را علامت بلا، که علت زیر و رو شدن و زلزله بر قوم ثمود معرفى مى کند.در کلام امامان شیعه نیز این امر ذکر شدهحضرت علی(ع) میفرمایند: «از گناهان دوری کنید؛ زیرا هیچ بلایی رخ ندهد و از هیچ روزی کم نشود مگر به سبب گناه، حتی خراش برداشتن و به زمین خوردن و مصیبت. چرا که خدای عزوجل میفرمایند: «وما أصابکم من مصیبۀ فبما کسبت أیدیکم و یعفوإ عن کثیر»[8] اگر شما را مصیبتی رسد به خاطر کارهایی است که میکنید و خدا از بسیاری در میگذرد.»امام رضا(ع) میفرمایند:«از امام کاظم شنیدم هرگاه مردمان، گناهان جدیدی که پیش از آن انجام نمیدادند ایجاد کنند، خداوند بر ایشان بلاهای تازهای که آنان نمیشناسند به وجود میآورد.»http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=37418امام صادق (ع) می فرمایند : "هنگامی که چهار چیز شایع شود چهار چیز به وجود می آید :وقتی زنا شایع شود زلزله پدید می آید.وقتی زکات داده نشود چاپایان تلف شوند.
 

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ادامه
وقتی حاکم در قضاوت خود ستم کند آسمان از باریدن می ایستد.
وقتی پیمان ذمه شکسته شود مشرکان بر مسلمانان غلبه می کنند."

در توحید مفضل در خصوص یکی از حکمت‏های لرزش زمین امام صادق‏علیه‏السلام میفرماید: "مفضل! عبرت بگیر از سرنوشت مردمی که به وسیله زلزله‏ها با کمی زمان آن (چند ثانیه) چگونه جمعی هلاک شدند و گروهی منازل خود را ترک کرده و فرار میکنند. اگر کسی بگوید: چرا زمین میلرزد، میگوییم زلزله و نظائر آن موعظه و انذاری است برای مردم تا بترسند و تقوا را مراعات کرده و از معاصی جداشوند. سایر بلاهایی که بر ابدان و اموال نازل میشود، به خاطر مصالحی است. اگر مردم شایسته و صالح باشند، در عوض آن، ثواب هایی برای آخرت ذخیره میشود که هیچ چیز در دنیا با آن برابری نمیکند. گاهی این نوع بلاها سرعت میگیرد (در جوانی میرسد) که به خاطر مصلحت فردی و اجتماعی است."


شما که انسان فرهیخته ای هستید و ید طولایی در غرض ناورزی ! دارید بعیده که ارزش کنایی این تیتر و رایطه مثل بنده و این مثال ها رو درک نکرده باشید!
از نظر من بی ربط نبود از نظر شما بی ربط بود!(نظر هر کس محترمه و هیچ دو نظر یکسان نیست)
گاهی اوقات ، که نه اکثر اوقات توی این جامعه باید با کنایه حرف بزنی شنونده بایستی عاقل باشد!


بنده گفتم شاید دلیل این تیتر که از نظر شما غرض و تمسخر قاطیشه ، اینه و مثلی رو ذکر کردم امیدوارم اونقدر دایره ذهن تون فراخ باشه که بتونید مواردی مشابه در مثل رو ببنید نه اینکه بگید« اینجا بحث حضور خانم ها در ورزشگاه نه کشتن خلیفه»
در آخر ازت بابت سایتی که معرفی کردی تشکر میکنم و اینو بدون اگر با اون مثل و این حرفا توجیه نشدی مطمئن باش هیچوقت توجیه نمی شی
موفق باشید!
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خسته نباشید
منتظر پاسخ نویسنده مطلب بودم ولی باز طاقت نیاوردید!

بفرمایید توجیه شما چی بوده که تیتر رو تمسخر و غرض ورزی دونستین؟!
زنان به ورزشگاه آمدند و زلزله نیامد
یعنی حرف برخی علما مبنی آمدن زلزله (که قبلا می گفتند بی حجابی بانوان باعث زلزله میشود) کشک است!
در حالی که اساسا علما درباره حضور زنان در ورزشگاه ها نظری نداده بودند و نظرشان بسیار کلی بود و درست هم بود، گناه باعث عذاب الهی می شود که یکی از آنها زلزله است و شما هم در کپی پیست هایتان بر آن صحه گذاشتید.

ولی فرضتون مشکل داره، صرف حضور خانمها در ورزشگاه ها باعث مفسده و گناه نمیشه بلکه به علت وجود جو نامناسب و فاسدی که اونجا وجود داره، حضور خانمها شایسته نیست و باعث بدتر شدن فضا میشه، چرا که معمولا بی جنبه ها توی قسمت اقایون نشسته اند! در جریان هستید که؟ همون!

مسلما می بایستی حضور زنان «گناه» محسوب شده باشه که تخطی از این اصل سبب رنجش مقام روحانی امام عصر خواهد شد.
اساسا یکی از فسلفه های حجاب برای تسهیل "حضور" خانمها در محیط های اجتماعی و محافظتشون از آسیب هاست. پس صرف حضور زنان گناه نیست.

یا از طرفی بایستی دلیل خیلی بزرگی باشه که طی این مدت خانم هااجازه ورود به ورزشگاهها رو نداشتن ، درسته!؟
خانمها به جز چند رشته در سایر رشته ها اجازه حضور در ورزشگاه رو قبلا داشتند.

شایان ذکر است نظر مراجع دیگر نیز بدین شرح است (دقت کنید که در اکثر آنها علت مخالفت با حضور، فضای نامناسب و مفسده برانگیزی است که در برخی ورزشگاه ها حاکم است، در استنباط احکام شرع وقتی شرایط سوال از بین رود یا تغییر کند، که یعنی در اینجا محیط ورزشگاه ها مناسب و سالم باشد، فتوا نیز تغییر میکند)

* نامه آیت‌الله مکارم شیرازی به رئیس جمهوری درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از ارسال پیامی برای احمدی‌نژاد درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها خبر داد و افزود: فعلاً منتظر پاسخ رئیس جمهوری هستم و پس از آن به تفصیل در این‌باره صحبت می‌کنم.
به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح روز (چهار‌شنبه) در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، به دستور اخیر رئیس‌ جمهوری مبنی بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعتراض کرد و اظهار داشت: در همه‌جای جهان ورزشگاه‌های فوتبال به عنوان مکان‌های ناامنی شناخته می‌شوند که درگیری، زد و خورد و حتی گاه کشته‌هایی در پی دارد.
وی با اشاره به پخش مستقیم بازی‌های فوتبال از صدا و سیما افزود: هنگامی همه در خانه به راحتی می‌توانند این مسابقات را به صورت زنده در تلویزیون ببینند، چه ضرورتی وجود دارد که بانوان و خانواده‌ها در فضای نا‌امن ورزشگاه‌ها و در این اماکن حضور پیدا کنند؟ چرا مسئله‌ای را که ضرورت ندارد این‌گونه در جامعه مطرح سازیم تا شوک شدیدی به جامعه وارد شود.
این مرجع تقلید ضمن حمایت از اقدامات و خدمات رئیس جمهوری، بر ضرورت مشورت بیشتر با مراجع و علما تأکید کرد و ادامه داد: رئیس ‌جمهوری محترم در این مدت کوتاه که از تصدی ریاست جمهوری می‌گذرد خدمات بسیاری کرده و در مسیر عدالت گام برداشته است، اما باید دقت داشته باشند مسایل کشور را یک شبه با یک تصمیم نمی‌توان حل کرد.
وی افزود: در هر مسئله‌ای باید با مشاوران آگاه به آن زمینه مراجعه کرد. در مسایل دینی به مراجع و علما، در مسایل اقتصادی به اقتصاد‌دانان، در مسایل سیاست خارجی به آشنایان به سیاست خارجی و آقای رییس جمهور نباید تنها به مشاوران خودشان در این زمینه قناعت کنند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم از رئیس‌ جمهوری خواست تا پیش از اتخاذ این گونه تصمیمات، با مراجع تقلید و علما مشورت کند.

* آیت الله فاضل لنکرانی: دولت مکان‌های مستقلی را برای بانوان جهت امور ورزشی اختصاص دهد

حضرت آیت الله محمد فاضل لنکرانی اعلام کرد: دولت محترم جمهوری اسلامی مکان‌های مستقلی را با رعایت همه ضوابط شرعی برای بانوان جهت امور ورزشی اختصاص دهد و از این جهت تبعیضی بین آنان قائل نشود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رسا، حضرت آیت الله فاضل لنکرانی درپاسخ به سئوالات متعدد در خصوص حضور بانوان محترم در ورزشگاهها اعلام کرد: از نظر فقهی نظر زن به بدن مرد حتی بدون لذت و ریبه جایز نیست؛ بنابر این شرکت بانوان در مکانهای عمومی ورزشی که همراه با اختلاط است به هیچ وجه جایز نیست.
متن کامل این فتوا بدین شرح است:
بسمه تعالی
به دنبال سوالات و استفتائات فراوانی که از طریق تلفن و یا به صورت کتبی و یا حضوری از اینجانب در رابطه با حضور بانوان محترم در ورزشگاهها شده است اشعار می دارد که اولا از نظر فقهی روشن است که نظر زن به بدن مرد حتی بدون لذت و ریبه جایز نیست و ثانیا از مسائلی که اسلام روی آن تکیه فراوان دارد عدم اختلاط زن و مرد است و ملاحظه شده است که اختلاط در جوامع غربی و متاسفانه در برخی نهادهای داخلی چه مفاسد فراوانی به دنبال داشته است. بنابر این شرکت بانوان در مکانهای عمومی ورزشی که همراه با اختلاط است به هیچ وجه جایز نیست و در این امکنه ولو مکانهای خاصی برای زنان اختصاص یابد اما مفاسد اختلاط بر آن مترتب است و لازم است دولت محترم جمهوری اسلامی مکانهای مستقلی را با رعایت همه ضوابط شرعی برای بانوان جهت امور ورزشی اختصاص دهد و از این جهت تبعیضی بین آنان قائل نشود. انتظار آن است که حرکت مسئولین محترم در مسیر احیای ارزشهای اسلامی باشد و از اموری که موجب خدشه دار نمودن این امر است اجتناب نماید. خداوند به همه توفیق عمل به احکام اسلامی را عنایت فرماید.
محمد فاضل 5/2/1385

* آیت‌الله میرزا جواد تبریزی: اجتماع زنان و مردان در اماکن ورزشی فساد انگیز جایز نیست

خبرگزاری فارس: آیت‌الله میرزا جواد تبریزی اجتماع زنان و مردان در اماکن ورزشی که معمولاً همراه با امور فساد انگیز و ارتکاب حرام است،بر مردان و زنان جایز ندانست.
به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از دفتر امور خبر حوزه علمیه قم آیت‌الله میرزا جواد تبریزی از مراجع تقلید، در پاسخ به استفتاء جمعی از مومنین در این خصوص اعلام کرد:در این مملکت امام زمان(عج)امید می‌رفت که امور خلاف شرع ولو تدریجاً از میان برداشته شود،ولی متاسفانه جریان امور به گونه‌ای است که امید از بین می‌رود و خلاف آن در ذهن علماء و مومنین تجلی می‌کند،اجتماع زنان و مردان در اماکن مزبور که معمولاً همراه با امور فساد انگیز و ارتکاب حرام است،بر مردان و زنان جایز نیست.
* نظر آیت الله صافی گلپایگانی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی عصر سه شنبه درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعلام کرد: انتظار از مسؤولان محترم جمهوری اسلامی این است که با اعلام لغو این عنوان، نگرانی‌ها را رفع کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس ، در پی صدور دستور رییس جمهور به رییس سازمان تربیت بدنی مبنی بر زمینه سازی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با صدور پیامی، این کار را خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامی برشمرد.
متن این پیام بدین شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
اگر چه اینجانب مکرر خطر اختلاط زن و مردبیگانه و برنامه‌های مضره‌ای را که مخالف عفاف و حجاب بانوان و موجب تغییر شخصیت‌ اسلامی جامعه است، تذکر داده و به همگان در مورد آثار و عواقب سوء گرایش به آداب غیر اسلامی غربی هشدار داده‌ام، اکنون که مؤمنین در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌های کشور، سؤال و ابراز نگرانی می‌نمایند، حسب الوظیفه حرمت نظر زن و مردم اجنبی را به بدن یکدیگر از نظر جمیع فقهای عظام اعلام می‌نمایم.
علی هذا حضور بانوان در این گونه برنامه‌ها خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامی است.
انتظار از مسؤولان محترم جمهوری اسلامی این است که با اعلام لغو این عنوان، نگرانی‌ها را رفع و موجبات خشنودی قلب مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم نمایند.
26 ربیع الاول 1427
5/2/85
لطف الله صافی


در آخر ازت بابت سایتی که معرفی کردی تشکر میکنم و اینو بدون اگر با اون مثل و این حرفا توجیه نشدی مطمئن باش هیچوقت توجیه نمی شی
حرف بنده نیز دقیقا همین است، اگر با این توضیحات توجیه نشدید هیچ وقت نخواهید شد، چون نمی خواهید

موفق باشید!
 

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حضرت موسی(ع) از خداوند خواست تا عقده را از زبانش بگشاید تا با مردم ساده و شیوا و در حد فهمشان سخن بگوید: «رب اشرح لی صدری و یسر لی امری، واحلل عقدهٔ من لسانی، یفقهوا قولی»!


اگه میدونستم درک یک مفهوم کنایی و اقناع کردن اون ترکیب کنایی، نیاز به این همه؛ صغری ،کبری چیدن داره اینکارو نمیکردم!
همونطور که توی تیتر به طور مغرضانه و به قصد تمسخر نوشته شده
بنده غرض ورزی نویسنده رو با یک مثل ساده بیان کردم و گفتم شاید(تکرار کلمه به چهارمرتبه) علت این که امدن خانم ها به ورزشگاه رو به بحث زلزله مربوط دونسته ، به مانند این مثل (کشتن خلیفه عباسی و نیامدن زلزله) باشه. چرا که کشتن خلیفه رو گناه می دونستندو بر طبق باورهای مذهبی رابطه ای بین گناه و غضب الهی بوده.حالا، از این طرف ، آمدن خانوم ها به ورزشگاه هم اگر باالفعل سبب «مفسده» نشه(چراکه هیچ جا از باورهای مذهبی زن رو عامل بالفعل «مفسده و گناه» در جامعه نمی دونند و حتی در داستان آفرینش هم گناه رانده شدن انسان از بهشت رو به گردن هم «آدم و هم حوا» می ندازند) اما گویا به صورت بالقوه چنین پتانسیلی رو داره که جو استادیوم ها رو اونجور که توی ذهن شماستو دربیاره !
ولی فرضتون مشکل داره، صرف حضور خانمها در ورزشگاه ها باعث مفسده و گناه نمیشه بلکه به علت وجود جو نامناسب و فاسدی که اونجا وجود داره، حضور خانمها شایسته نیست و باعث بدتر شدن فضا میشه، چرا که معمولا بی جنبه ها توی قسمت اقایون نشسته اند! در جریان هستید که؟ همون!
بر اساس همین پتانسیل گناه هست که آیت الله لنکرانی ذکر میکنه« اولا از نظر فقهی روشن است که نظر زن به بدن مرد حتی بدون لذت و ریبه جایز نیست و ثانیا از مسائلی که اسلام روی آن تکیه فراوان دارد عدم اختلاط زن و مرد است»و یا آیت الله صافی« اگر چه اینجانب مکرر خطر اختلاط زن و مردبیگانه و برنامه‌های مضره‌ای را که مخالف عفاف و حجاب بانوان و موجب تغییر شخصیت‌ اسلامی جامعه است، تذکر داده و به همگان در مورد آثار و عواقب سوء گرایش به آداب غیر اسلامی غربی هشدار داده‌ام، اکنون که مؤمنین در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌های کشور، سؤال و ابراز نگرانی می‌نمایند... با اعلام لغو این عنوان، نگرانی‌ها را رفع و موجبات خشنودی قلب مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم نمایند» پس گویا در نتیجه این حضور در آینده «مفسده ای »بدنبال خواهد داشت و درنهایت باعث« و موجب تغییر شخصیت‌ اسلامی جامعه میشود»و حتی با جلوگیری از این کار سبب خشنودی قلب امام عصر خواهد شد
مسلما حضرات ایات عظام به طور اخص اعلام نکردند که ورود خانوم ها به ورزشگاه سبب بروز زلزله می شود! اونها از مفسده ای پنهان صحبت می کنند که با حضور در ورزشگاهها ممکنه جامعه مبتلابه به اون بشه.
تمام بحث درباره تیتیر مطلب در یک کلام:رابطه گناه و حوادث از منظر باورهای دینی.(چه این گناه بالقوه باشه چه بالفعل)
تیتر یه مفهوم کنایی(از نظر من) داره و مسلما منظور از زلزله ، همون زلزله ای واقعی (earthquake) نبوده! و بنده علت وجودی این تیتر رو اینطور توجیه کردم حالا شما و سایر دوستان بنا به سلیقه خودتون هرطور که مایلید توجیهش کنید
گاهي يک شخص پيام خودشو با الفاظ صريح بيان مي کنه و گاهي هم توسط کنايه اونو به مخاطب مي فهماند. الکناية ابلغ من التصريح؛ کنايه رساتر از تصريح است.
بطور مثال«شايد اين ضرب المثل را شنيده باشيد که" دنيا را هم اگر آب بگيرد, مرغابي تا بند پايش است". اين جمله دو معني دارد: يک معناي حقيقي و ديگري معناي مجازي و کنايي. معناي حقيقي آن همان است که از ظاهر کلام فهميده مي شود. يعني اگر تمام دنيا را آب بگيرد باز هم مرغابي غرق نمي شود. اما معناي کنايي آن عبارت است از اينکه بعضي از آدم ها در مقابل هرگونه ناملايمات و تحولات و مصيبت ها, بي مبالات و بي باک اند.
من تیتر نویسنده و اینطور برداشت کردم که مسلما برداشت بنده با شما تفاوت داره. دیگه باور کن از این ساده تر نمیتونستم منظورمو بگم. به احتمال زیاد هنوز اقناع نشدی! اما دیگه زبان من قاصر از تکرار مکرّات و ذکر دور تسلسل فایده ای نداره؛ پس والسلام
موفق و موید باشید!
 
بالا