ریشه‌ی اصلی ناسازگاری‌های زوجین در چیست؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار


بارها خوانده و شنیده‌ایم که ازدواج بهترین راه برای‌ پاسخ دادن به نیازهای جنسی است و برآورده کردن این میل و غریزه‌ی خدادادی و توجه به این وجه از زندگی زناشویی نقش بسیار مهم و حیاتی در آرامش روحی و جسمی زن و شوهر ایفا می‌کند. از این رو لازم است که زوجین در این زمینه مطالعه و آگاهی کافی داشته باشند.




جالب است بدانید که بسیاری از مشکلات و ناسازگاری‌های زناشویی ریشه در عدم شناخت دو طرف نسبت به غرایز و ویژگی‌های جنسی یکدیگر دارد. روان‌شناسان خانواده در مطالعاتی که بر روی زوج‌های مختلف انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که اگر پاسخ صحیحی به این میل و نیاز غریزی و طبیعی همسران داده شود، بسیاری از مشکلات جانبی زندگی به راحتی حل و فصل خواهد شد.

یکی از مواردی که بایستی زن و شوهر جوان به آن توجه کافی داشته باشند، مسأله‌ی تفاوت‌های جنسی بین آن‌ها می‌باشد. یکی از باورهای غلطی که در جوامع مختلف وجود دارد، این است که میل و غریزه‌ی جنسی در مردان بیش از زنان و به همان نسبت اهمیت آن نیز برای مردان بیشتر است. در حالی که مطالعات و آزمایش‌های علمی خلاف این موضوع را ثابت می‌کند. میل و غریزه جنسی در مردان بیش از زنان نیست، بلکه شکل آن متفاوت است. چند دلیل عمده که باعث بوجود آمدن چنین باوری در جامعه شده عبارتند از:

- مردان بیش از زنان به مسائل جنسی فکر می‌کنند

مطالعات علمی نشان داده است که مردان بیش از زنان به مسائل جنسی فکر می‌کنند و بیشتر آن‌ها در طول روز حداقل یک بار به این مسأله فکر می‌کنند در حالی که این میزان در مورد خانم‌ها کمتر است.

- مردان راحت‌تر از زنان در مورد مسائل جنسی صحبت می‌کنند
به دلیل تربیت متفاوت دختر و پسر و محدودیت‌های بیشتری که برای دختران از همان کودکی وجود دارد و نیز به دلیل حجب و حیای ذاتی خانم‌ها در این موارد پس از ازدواج و ‌در بزرگسالی نیز بیشتر خانم‌ها از صحبت کردن درباره‌ی مسائل جنسی خودداری می‌کنند، در حالی که آقایان به راحتی در‌باره‌ی این مسائل صحبت می‌کنند.

- میل جنسی در خانم‌ها پیچیده‌تر از آقایان است
خانم‌ها در مقایسه با آقایان برای این‌که آمادگی لازم جهت اعمال جنسی را پیدا کنند، نیاز به مقدمات و زمان بیشتری دارند و ارضای این نیاز برای آن‌ها نسبت به آقایان کمی پیچیده‌تراست. بر خلاف آقایان که بیشتر اوقات آمادگی لازم جهت رابطه‌ی جنسی را دارند، این نیاز در خانم‌ها رابطه‌ی مستقیم با شرایط جسمی و روحی آن‌ها دارد. خانم‌ها به مسائل جنسی بیشتر با دیدی رمانتیک و احساساتی می‌نگرند و برای آن‌ها احساسات عاشقانه بایستی حتماً به عنوان پیش نیازی برای مسائل جنسی وجود داشته باشد و هر گونه تشویش، اضطراب، خستگی و مشغله‌ی کاری و... تأثیر مستقیمی بر روی رابطه‌ی جنسی خانم‌ها دارد.

- خانم‌ها برای ارضای نیازهای جنسی راهی کمتر مستقیم را انتخاب می‌کنند

مردان از آن‌جا که همیشه احساس قدرت‌طلبی‌ دارند، برای ارضای غرایز جنسی خود نیز راحت و مستقیم صحبت می‌کنند و این نیاز را عین قدرت‌طلبی می‌دانند، در حالی که خانم‌ها ترجیح می‌دهند از راه‌های غیر مستقیم وارد شوند و در لفافه صحبت کنند. اغلب خانم‌ها درباره‌ی نیاز جنسی‌شان کمتر صحبت می‌کنند و آن را احساسی گناه‌آلود می‌پندارند.

به جرأت می‌توان گفت ارضای نیازهای جنسی همسران از مهم‌ترین و اصولی‌ترین راهکارهای پیشگیرانه‌ای است که در صورت توجه کافی به آن بسیاری از مشکلات زناشویی به راحتی حل و فصل خواهد شد. خوب است همسران جوان نسبت به این امور مطالعه و آگاهی‌های کافی داشته باشند.

با نگاهی به:
کتاب بهداشت روابط جنسی همسران، حبیب‌الله مسعودی فرید، انتشارات قدس رضوی
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا