رهـایـی از بـی وفـایـی...!

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
ابتدا همه چیز خوب و عالی است اما کم کم مسایل و مشکلاتی پیش خواهد آمد که به مرور جدی تر و خطرناکتر خواهد شد تا اینکه یکباره آسمان و زمین را تیره و تار می بینند. اگر شخص مورد نظر( زن یا مرد یا هر دو) بتوانند این دوران ظلمت و تاریکی را به سلامت از سر بگذرانند نشانه های رابطه ای مستحکم و صادقانه را در زندگی خود خواهند دید که ...

هر ازدواجی روزهای فراز و نشیب و دوران سختی خواهد داشت. حتی در بهترین شرایط این امر اجتناب ناپذیر خواهد بود زیرا هم انسانها دچار تغییر خواهند شد، هم شرایط تغییر خواهد کرد و هم احساسات زوجین نسبت بهم متحول خواهد شد. با گذشت زمان جذر و مدهای زندگی روزمره فشار غیر قابل تصوری به ارتباطات زوجین وارد خواهد کرد.
ابتدا همه چیز خوب و عالی است اما کم کم مسایل و مشکلاتی پیش خواهد آمد که به مرور جدی تر و خطرناکتر خواهد شد تا اینکه یکباره آسمان و زمین را تیره و تار می بینند و این جملات به ذهن هر یک از زوجین و یا یکی از آنها خطور خواهد کرد: "همسرم را دوست دارم اما دیگر مثل قبل عاشقش نیستم! دیگر نه!" و یا " دیگرهمسرم مانند گذشته برایم جذاب نیست شاید بهتر باشد مدتی دور از هم باشیم تا ...".
اگر شخص مورد نظر( زن یا مرد یا هر دو) بتوانند این دوران ظلمت و تاریکی را به سلامت از سر بگذرانند نشانه های رابطه ای مستحکم و صادقانه را در زندگی خود خواهند دید که حتی فکرش را هم نمی کردند.

حال در این جا هدفمان ارایه یکسری جملات و عبارات کلیدی است که بتواند زوجین را در رسیدن به این هدف یاری نماید:


زندگی اجتماعی به اندازه کافی با چالش و مشکلات همراه است و تحمل زن یا شوهر عصبانی و بداخم در این شرایط بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن خواهد بود...

درک درستی از توقعات و انتظارات یکدیگر داشته باشید:

بیشتر زوجین به ندرت زمان کافی برای صحبت کردن درباره تاثیر موضوعات بظاهر ناچیز زندگی در نظر می گیرند. مثلا نمی دانند مفهوم عشق برای خودشان و طرف مقابل شان یکسان است یا نه؟ نقش پول و مسائل مالی در این رابطه عاشقانه معلوم نیست. دید واضحی از چگونگی رشد فرزندانشان ندارند. نمی دانند چه چیزی آنها را آزار می دهد. روش رفع جر و بحث های احتمالی در زندگی زناشویی را نمی دانند. مکانیسم تصمیم گیری مشخصی در زندگی شان وجود ندارد. نمی دانند چرا نیاز به همسرشان دارند و چرا همسرشان محتاج آنهاست. لذا تلاش برای درک درست توقعات و انتظارات یکدیگر یکی از راهها ی ایجاد تفاهم میان طرفین است.


بطور غیر منصفانه دعوا نکنید:

عدم توافق بین دو نفر همیشه وجود خواهد داشت. بنابراین از بروز آن نترسید اما سعی کنید فقط با مشکل به وجود آمده مواجه شوید. تمام مشکلات، صدمات، یاس و نا امیدی های خود را به مسایل و سوتفاهمات گذشته استناد ندهید. آنها مشکلات متفاوتی هستند که باید به طور جداگانه در زمان دیگری مورد رسیدگی قرار گیرند. کاملا بر روی موضوع کنونی متمرکز شوید و از گل آلود کردن آب و تهاجم به طرف مقابلتان که می تواند همراه جملات زیر باشد اجتناب کنید:

"تو همیشه غر می زنی."

تا من نگویم تو هیچ کاری انجام نمی دهی" و .....


با موضوعی که مقابلتان است رو به رو شوید:
پنهان کردن واقعیت هرگز به نتیجه خوبی ختم نمی شود. اگر با مشکل مالی مواجه هستید آن را بپذیرید و با ذهنی گشوده سراغ آن بروید.


با خود صادق و روراست باشید:

یک قدم به عقب برگردید و خوب به گذشته نگاه کنید. اگر رفتارتان باعث تحلیل رفتن ارتباطتان شده است(مثلا نوع برخورد شما، نحوه تعاملتان، گفتار مخرب تان و ...) صادقانه به آن اقرار کنید.

تمام مشکلات، صدمات، یاس و نا امیدی های خود را به مسایل و سوتفاهمات گذشته استناد ندهید...
پیشقدم شوید:

اگر منتظرید که اول همسرتان تغییر کند تقریبا مطمئن باشید که هیچ تغییری رخ نخواهد داد. همیشه باید عملی صورت گیرد تا به دنبال آن افکار و احساسات تغییر کند. شما رفتار خود را تغییر دهید خواهید دید که رفتار همسرتان تغییر خواهد کرد.


سازگاری و همزیستی را از نو بنا کنید:

گذشت زمان تفاوت میان زوجین را به ویژه در مواقعی که زندگی زناشویی دچار مشکل می شود نمایان می سازد. به دنبال علاقمندی های مشترک خود و همسرتان باشید. دنبال فرصتی باشید که بتوانید فعالیتهای مشترکی انجام دهید مثلا با هم به سینما یا تئاتر بروید، به عکاسی بروید و یک عکس یادگاری از روزهای خوش زندگی تان بگیرید و یا برای یک گردش و...

[h=2]مسافرات کوتاه مدت برنامه ریزی کنید:خاطرات گذشته و اولین ملاقاتهایتان را مرور کنید.[/h]
چه چیزی باعث شد که به همسرتان علاقمند شوید؟ چه ویژگی از او شما را عاشق و شیفته خود کرد؟ چگونه می توانید مجددا آن احساسات را احیا کنید؟
متاسفانه برای برخی از افراد مشکلات زندگی، فشارها، چالشها و یک نواختی های احتمالی زندگی زناشویی سبب فراموش شدن جنبه های مثبت و شگفت انگیز آن می شود اما توجه به تجدید حیات زناشویی و در نظر گرفتن یک سری نکات ساده و پیش پا افتاده گاه می تواند زندگی تان را متحول کند.

شوخ طبع و بذله گو باشید:

زندگی اجتماعی به اندازه کافی با چالش و مشکلات همراه است و تحمل زن یا شوهر عصبانی و بداخم در این شرایط بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن خواهد بود. گشاده رو بودن یک انتخاب است و می توانید آن را تجربه کنید و تاثیر آن را در بهبود زندگی زناشویی تان به وضوح ببینید؛

ازدواج پیمان مقدسی است برای دوست داشتن یکدیگر در دوران خوشی و توانگری؛ در دوران فقرو سختی؛ در بیماری و در زمان تندرسی و هم....

متاسفانه برای برخی از افراد مشکلات زندگی، فشارها، چالشها و یک نواختی های احتمالی زندگی زناشویی سبب فراموش شدن جنبه های مثبت و شگفت انگیز آن می شود اما توجه به تجدید حیات زناشویی و در نظر گرفتن یک سری نکات ساده و پیش پا افتاده گاه می تواند زندگی تان را متحول کند.


این همان مسیر باریک و ظریفی است که شما را از ورطه بی وفایی بیرون می برد و به شما کمک می کند زندگی مشترکتان بهتر از همیشه شود و آن را از خطرات احتمالی حفظ نماید.






دکتر "آرش دیانت" ... روانپزشک
 
بالا