راز ساخت حمام شيخ بهايي

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100925778705

جام جم آنلاين:
يک مخترع مشهدي پس از 300 سال با شبيه سازي حمام شيخ بهايي به راز ساخت اين حمام پي برد.

به گزارش واحد مرکزي خبر، حمام شيخ بهايي در اصفهان يکي از شاهکارهاي معماري ايران و جهان است که دردوران صفويه ساخته شد.
علي اصغر برهمند ، رئيس انجمن مخترعان خراسان رضوي و طراح طرح شبيه سازي حمام شيخ بهايي گفت: در طرح شبيه سازي شده به جاي منبع طلايي که در حمام شيخ بهايي وجود دارد ، از يک منبع مسي به عنوان آبگرمکن استفاده شده و با يک شمع آب اين آبگرمکن گرم مي شود.
وي افزود: با توجه به اين که طلا رسانايي بالايي در انتقال گرما دارد ، طلاي بکار رفته در منبع حمام شيخ بهايي موجب مي شده با حرارت کم انرژي زيادي توليد و آب منبع گرم شود.
محقق اين طرح همچنين گفت :در طرح شبيه سازي شده به علت دسترسي نداشتن به طلا از مس استفاده شده که در حمام منازل هم قابل استفاده است وموجب صرفه جويي 30 درصدي در مصرف سوخت مي شود .
برهمند درباره شيوه کار اين ابگرمکن افزود: آب سرد از طريق يک لوله از بالاي ابگرمکن عبور مي کند وپس از گذر از داخل آن با حرارت شمع گرم و اماده استفاده مي شود.
او گفت:هزينه ساخت اين ابگرمکن 6 ميليون ريال است که با ورود به بازار و توليد انبوه ، هزينه ساخت آن کاهش خواهد يافت .
اين اثرپژوهشي که با تاييد انجمن مخترعان خراسان رضوي مراحل ثبت ملي را مي گذراند تاکنون موفق به کسب دو نشان طلاي سوئيس در سال 2006 و مدال طلاي مسکو 2007 شده است.
به گفته اين محقق خراساني، کارشناساني از سازمان ملل از وي خواسته اند اين طرح را براي آنها اجرا کند ، اما برهمند ترجيح داده است ان را به نام ايران بسازد.
حمام شيخ بهايي در اصفهان يکي از شاهکارهاي معماري ايراني و مهندسي جهان ،مربوط به دوره صفويه است که با مهندسي شيخ بهايي ساخته شده است.
آب اين حمام با سيستم "دم و گاز" يعني از گاز متان فاضلاب مسجد جامع و چکيدن روغن عصارخانه شيخ بهايي که در مجاورت حمام قرار دارد روشن مي‌شده است.
عصارخانه محلي براي تهيه روغن از دانه‌هاي روغن بوده است. اين حمام با استفاده از اين سيستم پيچيده مهندسي به مدت طولاني تنها با يک شمع روشن مي‌شده است.
 

Similar threads

بالا