دست‌نوشته در بازدید از کاخ گلستان!

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساعاتی در این محوطه چشم و دل نواز و حیرت انگیز به دیداری فراموش نشدنی گذشت تاریخ محنت بار و پر ماجرای ایران در این تالارها و مقصوره‌ها و ایوانها چه روزهای حساس و چه لحظات تعیین کننده ای را گذرانده است، چه سیاست‌ها گذشته و چه تصمیم‌ها گرفته شده چه سرنوشت‌ها برای مردم و کشور رقم خورده و چه شادی‌ها و و غم‌ها و جنگ‌ها و صلح‌ها و حادثه‌ها و ماجراها آفریده شده است.
اینک همه آن گذشته، افسانه ای و خاطره ای بیش نیست.

انسان ها در چنگ آنچه برای خود و مردم رقم زده‌اند در نزد خدا گرفتارند و از آن همه کبریا و جبروت به رنج به دست آمده و آن همه عشرت و رفاه به زور تحصیل شده، تنها یادگاری برای مردم این زمان باقی مانده است.

تاریخ ما در دوران سلطنت قاجار و پهلوی روزهای دشواری را گذرانیده است و ملت ما در آن دو قرن، روزگار سیاهی را به خود دیده. ما اکنون برای امروز و آینده به شناخت و تدبر و عبرت آموزی از آن دوران محتاجیم و به چشم و دل نافذی که در ورای ظواهر، حقایق را ببیند محتاج‌تر.
باری حفظ این آثار لازم و وظیفه حتمی ما است. در این راه تلاش دلسوزانه و عاشقانه ای محسوس است که انجام شده. لازم می دانم به برادران و خواهران دست اندرکار به خاطر تلاش موفقشان تبریک و نیز دست مریزاد بگویم و مسئولان را به توجه بیشتر و اهتمام جدی تر توصیه کنم.
آنچه در کنار این همه خود را از هزار روزن می نماید و به هزار زبان می ستاید، هنر شیوا و عالی و برجسته و چشمه سار ذوق جوشانی است که در سرتاسر این بنا و در هر سقف و در و دیوار و نقش و نگار و تابلو و آرایش آن مانند روحی در تن جاری و ساری است . هزاران آفرین از دل انسان برمی‌خیزد وقتی اینهمه نشانه‌های استعداد و ذوق و هنر ایرانی را مشاهده می‌کند. از این نظر نیز این گنجینه ما است که باید با وسواس و دقتی هر چه بیشتر مورد توجه و مراقبت قرار گیرد.
 

Similar threads

بالا