درد و دل چادر

وضعیت
موضوع بسته شده است.

ziba 22

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز




قابل ندارن:D

همش پسرونه اس اخه.:biggrin:
عاقا من رفدم الان میان به جرم اسپم اخراجم میکنن..
 

aryan-zand

عضو جدید
سلام دوباره.

دوست عزیز که زحمت کشیده اید و نوشته ی بنده را مورد نقد قرار داده اید، اما فکر کنم به چند نکته اصلاً توجه نکرده اید.
دوست عزیز من تفسیر به رای نکرده ام، اتفاقاً همین که بعضی از این آیات مربوط به کافران هست سخن بنده را تایید میکند.
در این آیات اشاره میشود که ای رسول خدا تو تنها مسئول ابلاغ دین خدا و دعوت آنها به دین هستی و اگر ایمان نیاوردند تو را با آنها کاری نیست و تو نمی توانی آنها را مجبور به ایمان آوردن کنی، آیا مضمون آین آیات چیزی غیر از این است؟!
بحث هیچ ربطی به توجه ما به قبل و بعد آیات ندارد، یکسری مفاهیم کلی در این آیات بیان شده که تک تک آنها را ذکر میکنم:
1. هیچ کس وکیل دیگری نیست (انعام/ 107). 
2. کسی نمیتواند زور بگوید بلکه تنها پند میدهد (ق/ 45).
3. هیچ اجباری در دین نیست (بقره/ 286).
4. وظیفه ی رسول خدا تنها تذکر دادن است (غاشیه/ 21).

این ها مضامینی کلی است که در قالب یک مصداق مطرح شده اند، کدام مفسری گفته است این ها فقط در مورد کافران است؟! کجا آمده؟! بله مصداق آیات در مورد آنهاست اما مفهومی که پس از آن گفته شده تفاوتی ندارد در مورد کیست. اگر در همین گوگل این آیات را سرچ کنید و یا کتب مربوط به آزادی در قرآن و اسلام را بخوانید متوجه میشوید از همین آیات استفاده شده، ارجاع تان میدهم به کتاب "آزادی در قرآن" اثر آیت الله ایازی.

ضمناً پاسخ این روایات را ندادید:

. معتبرة السکونی عن أبی عبد الله قال: قال رسول الله ص: لا حرمة لنساء أهل الذمة أن ینظر إلى شعورهن وأیدیهن(الکافی ج ۵ ص ۵٢۴ ح ١، الوسائل، أبواب مقدمات النکاح وآدابه ب ١١٢ ح ١، ج ٢٠ ص ٢٠۵.).
سکونی از امام صادق ع از پیامبر ص  نقل می کند که فرمود: نگاه کردن به مو و دستان زنان اهل ذمه حرمتی ندارد.    
. موثقة/صحیحة عباد بن صهیب: سمعت أباعبدالله یقول : لا بأس بالنظر إلى رؤوس أهل تهامة والأعراب وأهل السواد والعلوج، لأنهم إذا نهوا لا ینتهو( الکافی ج ۵ ص ۵٢۴ ح ١، الفقیه ج ٣ ص ٣٠٠ ح ١۴٣٨ ، علل الشرائع ص ۵۶۵ ح ١: ذکر لفظ اهل الذمة بدل العلوج، الوسائل، أبواب مقدمات النکاح وآدابه ب ١١٣ ح ١، ج ٢٠ ص ٢٠۶.). عباد بن صهیب از امام صادق می شنود که فرمود نگاه به سرزنان] اهل تهامة [اطراف مکه وعربهای بادیه .نشین، حواشی شهرها و بی دینهای غیرعرب اشکالی ندارد، زیرا زمانی که نهیشان می کنند قبول نمی کنند این روایت نظر به سر بادیه نشینان را مجاز دانسته است. علت آن هم این شمرده شده که چون نهی از منکر می شوند قبول نمی کنند و به پوشاندن سرشان اقدام نمی کنند. اگر همچنان که در نسخه وافی آمده (والصحیح : لأنّهن إذا نهین لا ینتهین) مقصود زنانی است گوششان بدهکار حجاب سر نیست، .

 این روایات هم عرضه بر همان آیات میشود.

مجالی به تکرار مکررات نیست، فقط همین را بگویم که فکر میکنم شما دوست عزیز مفهوم وجوب حجاب را با مفهوم حجاب اجباری اشتباه گرفته اید.
 حجاب یک واجب شرعی بر زنان مسلمان است اما رعایت آن اجباری نیست، یعنی مجازات و عقوبت دنیوی به دنبال ندارد اما رعایت نکردن آن گناه است و در آخرت مجازات دارد.
منظور بنده همین بوده است، درست مانند نماز خواندن که نخواندنش در دنیا مجازاتی در پی ندارد اما در آخرت مجازات دارد.
به این گونه احکام واجب اختیاری گفته میشود.
هیچکس نمی تواند زنی را بابت رعایت نکردن حجاب سر مجازات کند و یا اورا مجبور به رعایت حجاب سر کند.

   هر چند این بحث ربطی به امر به معروف نداشت، اما بله در مورد حجاب امر به معروف و نهی از منکر در کار است ولیکن از جمله شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که بدانیم یا احتمال بدهیم که امر به معروف و نهی از منکرمان روی مخاطب تاثیر گذار است و در غیر این صورت از ما سلب تکلیف میشود. رجوع کنید به این منابع: فقه و زندگی۱۱، امر به معروف و نهی از منکر، آیت‌الله العظمی یوسف صانعی، صفحه ۱۴ و صفحه 282 - امام خمینی ره ، توضیح المسائل مسأله 2791
به صورت مختصر شرایط امر به معروف و نهی از منکر که مشترک بین اکثر مراجع است را خدمت تان عرض میکنم:
اول ـ آن که آمر و ناهی، معروف و منکر را بشناسد و یقین داشته باشد بوجوب معروف و حرمت منکر، و ایمن باشد از اشتباه خودش.

دوم ـ آن که احتمال بدهد که امر و نهی او تأثیر داشته باشد، پس اگر احتمال عقلایی ندهد که امر و نهی او اثر دارد، وجوب آن ساقط می‎شود.

سوم ـ آن که کسی که واجب را ترک نموده و یا فعل حرام را به جا آورده، اصرار به آن داشته باشد، پس اگر بداند که مرتدع شده و بعد مرتکب نمی‎شود ساقط می‎شود.

چهارم ـ آن که واجب بودن معروف و حرام بودن منکر در حق فاعل، منجَّز و ثابت باشد و در ترک واجب و فعل حرام عذری نداشته باشد، پس اگر فاعل معتقد باشد به مباح بودن فعل حرامی و یا به جواز ترک واجبی در این صورت امر به معروف و نهی از منکر، ساقط می‎شود. و همین طور است در هر موردی که تارک واجب و فاعل حرام عذر داشته باشد. بلی از راه تنبیه غافل و ارشاد جاهل، تنبیه و ارشاد، لازم است.

پنجم ـ آن که در امر و نهی او مفسده و ضرری نباشد، پس با احتمال عقلایی به ضرر و مفسده، ساقط می‎شود.


همانطور که در روایت از قول امام صادق آمده است "لأنّهن إذا نهین لا ینتهین = برای اینکه آن زنان از نهی شما نهی نمی شود (و به کار خود ادامه میدهند) و لذا اگر زنی در رابطه با حجاب سر نهی از منکر روی او تاثیری نداشت ما نمی توانیم اورا مجبور به رعایت حجاب سر کینم. چنانکه در دیگر کشورهای اسلامی هم همینطور است.
 
آخرین ویرایش:

Thearchi

عضو جدید
سلام دوباره.

دوست عزیز که زحمت کشیده اید و نوشته ی بنده را مورد نقد قرار داده اید، اما فکر کنم به چند نکته اصلاً توجه نکرده اید.
دوست عزیز من تفسیر به رای نکرده ام، اتفاقاً همین که بعضی از این آیات مربوط به کافران هست سخن بنده را تایید میکند.
در این آیات اشاره میشود که ای رسول خدا تو تنها مسئول ابلاغ دین خدا و دعوت آنها به دین هستی و اگر ایمان نیاوردند تو را با آنها کاری نیست و تو نمی توانی آنها را مجبور به ایمان آوردن کنی، آیا مضمون آین آیات چیزی غیر از این است؟!
بحث هیچ ربطی به توجه ما به قبل و بعد آیات ندارد، یکسری مفاهیم کلی در این آیات بیان شده که تک تک آنها را ذکر میکنم:
1. هیچ کس وکیل دیگری نیست (انعام/ 107).
2. کسی نمیتواند زور بگوید بلکه تنها پند میدهد (ق/ 45).
3. هیچ اجباری در دین نیست (بقره/ 286).
4. وظیفه ی رسول خدا تنها تذکر دادن است (غاشیه/ 21).

این ها مضامینی کلی است که در قالب یک مصداق مطرح شده اند، کدام مفسری گفته است این ها فقط در مورد کافران است؟! کجا آمده؟! بله مصداق آیات در مورد آنهاست اما مفهومی که پس از آن گفته شده تفاوتی ندارد در مورد کیست. اگر در همین گوگل این آیات را سرچ کنید و یا کتب مربوط به آزادی در قرآن و اسلام را بخوانید متوجه میشوید از همین آیات استفاده شده، ارجاع تان میدهم به کتاب "آزادی در قرآن" اثر آیت الله ایازی.

ضمناً پاسخ این روایات را ندادید:

. معتبرة السکونی عن أبی عبد الله قال: قال رسول الله ص: لا حرمة لنساء أهل الذمة أن ینظر إلى شعورهن وأیدیهن(الکافی ج ۵ ص ۵٢۴ ح ١، الوسائل، أبواب مقدمات النکاح وآدابه ب ١١٢ ح ١، ج ٢٠ ص ٢٠۵.).
سکونی از امام صادق ع از پیامبر ص نقل می کند که فرمود: نگاه کردن به مو و دستان زنان اهل ذمه حرمتی ندارد.
. موثقة/صحیحة عباد بن صهیب: سمعت أباعبدالله یقول : لا بأس بالنظر إلى رؤوس أهل تهامة والأعراب وأهل السواد والعلوج، لأنهم إذا نهوا لا ینتهو( الکافی ج ۵ ص ۵٢۴ ح ١، الفقیه ج ٣ ص ٣٠٠ ح ١۴٣٨ ، علل الشرائع ص ۵۶۵ ح ١: ذکر لفظ اهل الذمة بدل العلوج، الوسائل، أبواب مقدمات النکاح وآدابه ب ١١٣ ح ١، ج ٢٠ ص ٢٠۶.). عباد بن صهیب از امام صادق می شنود که فرمود نگاه به سرزنان] اهل تهامة [اطراف مکه وعربهای بادیه .نشین، حواشی شهرها و بی دینهای غیرعرب اشکالی ندارد، زیرا زمانی که نهیشان می کنند قبول نمی کنند این روایت نظر به سر بادیه نشینان را مجاز دانسته است. علت آن هم این شمرده شده که چون نهی از منکر می شوند قبول نمی کنند و به پوشاندن سرشان اقدام نمی کنند. اگر همچنان که در نسخه وافی آمده (والصحیح : لأنّهن إذا نهین لا ینتهین) مقصود زنانی است گوششان بدهکار حجاب سر نیست، .

این روایات هم عرضه بر همان آیات میشود.

مجالی به تکرار مکررات نیست، فقط همین را بگویم که فکر میکنم شما دوست عزیز مفهوم وجوب حجاب را با مفهوم حجاب اجباری اشتباه گرفته اید.
حجاب یک واجب شرعی بر زنان مسلمان است اما رعایت آن اجباری نیست، یعنی مجازات و عقوبت دنیوی به دنبال ندارد اما رعایت نکردن آن گناه است و در آخرت مجازات دارد.
منظور بنده همین بوده است، درست مانند نماز خواندن که نخواندنش در دنیا مجازاتی در پی ندارد اما در آخرت مجازات دارد.
به این گونه احکام واجب اختیاری گفته میشود.
هیچکس نمی تواند زنی را بابت رعایت نکردن حجاب سر مجازات کند و یا اورا مجبور به رعایت حجاب سر کند.

هر چند این بحث ربطی به امر به معروف نداشت، اما بله در مورد حجاب امر به معروف و نهی از منکر در کار است ولیکن از جمله شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که بدانیم یا احتمال بدهیم که امر به معروف و نهی از منکرمان روی مخاطب تاثیر گذار است و در غیر این صورت از ما سلب تکلیف میشود. رجوع کنید به این منابع: فقه و زندگی۱۱، امر به معروف و نهی از منکر، آیت‌الله العظمی یوسف صانعی، صفحه ۱۴ و صفحه 282 - امام خمینی ره ، توضیح المسائل مسأله 2791
به صورت مختصر شرایط امر به معروف و نهی از منکر که مشترک بین اکثر مراجع است را خدمت تان عرض میکنم:
اول ـ آن که آمر و ناهی، معروف و منکر را بشناسد و یقین داشته باشد بوجوب معروف و حرمت منکر، و ایمن باشد از اشتباه خودش.

دوم ـ آن که احتمال بدهد که امر و نهی او تأثیر داشته باشد، پس اگر احتمال عقلایی ندهد که امر و نهی او اثر دارد، وجوب آن ساقط می‎شود.

سوم ـ آن که کسی که واجب را ترک نموده و یا فعل حرام را به جا آورده، اصرار به آن داشته باشد، پس اگر بداند که مرتدع شده و بعد مرتکب نمی‎شود ساقط می‎شود.

چهارم ـ آن که واجب بودن معروف و حرام بودن منکر در حق فاعل، منجَّز و ثابت باشد و در ترک واجب و فعل حرام عذری نداشته باشد، پس اگر فاعل معتقد باشد به مباح بودن فعل حرامی و یا به جواز ترک واجبی در این صورت امر به معروف و نهی از منکر، ساقط می‎شود. و همین طور است در هر موردی که تارک واجب و فاعل حرام عذر داشته باشد. بلی از راه تنبیه غافل و ارشاد جاهل، تنبیه و ارشاد، لازم است.

پنجم ـ آن که در امر و نهی او مفسده و ضرری نباشد، پس با احتمال عقلایی به ضرر و مفسده، ساقط می‎شود.


همانطور که در روایت از قول امام صادق آمده است "لأنّهن إذا نهین لا ینتهین = برای اینکه آن زنان از نهی شما نهی نمی شود (و به کار خود ادامه میدهند) و لذا اگر زنی در رابطه با حجاب سر نهی از منکر روی او تاثیری نداشت ما نمی توانیم اورا مجبور به رعایت حجاب سر کینم. چنانکه در دیگر کشورهای اسلامی هم همینطور است.


سلام دوست من...

روایاتی که آورده اید کاملا صحیح اند و روی آنها با شما بحثی ندارم...
بله زنان بادیه نشین ، زنان اهل کتاب ، یا زنان کفار ، به دلیل عدم اعتقادشان به اسلام و در صورت توجه نکردنشان به نهی از منکر ... اگر نگاهی به آنها شد اشکال ندارد ... آنهم تحت شرایطی که مربوط به این بحث نیست ... پس توضیح نمیدهم...

بحث بنده با شما بر سر آیاتیه که به این روایات ربط داده اید ، که آنهم در پست قبل کامل آوردم ...

اگر شما از حجاب در کشورهای غیر اسلامی حرف میزنید که ما راه نمیافتیم در یک کشور غیر اسلامی و امر به حجاب کنیم ... چون یک کشور غیر اسلامیست و در دایره ی قدرت و نفوذ ما نیست...
اگر هم درباره ی حجاب در یک کشور اسلامی ( مثلا ایران ) صحبت میکنیم ... که خب مثلا ما در ایران چیزی به اسم اعرابی نداریم ... ولی در کشور ما پیروان ادیان دیگر هستند ... مثل مسیحی و یهودی و زردشتی و... که اینها هم چون در کشور اسلامی هستند و در کشور ما هم حجاب تبدیل به قانون شده و به آن به عنوان قانون نگاه میشود (نه یک مساله صرفا دینی ) ، پس آنها هم ملزم به رعایت آن هستند...
یعنی رعایت حجاب اگر قانون شد ، با چراغ قرمز و قوانین راهنمایی و رانندگی فرقی ندارد و همه باید رعایت کنند ... چون قانون است...

به عنوان مثال شما فرض کنید که قبل از انقلاب در ایران ما شاهد توده ای از مردم مسلمان و یا غیر مسلمان بودیم که به میل خود یا حجاب داشتند یا نه...
این روایاتی که آوردید دقیقا در همین جا صدق میکند ... ممکن بود کسی شخص دیگری را تذکر به حجاب بدهد و او نپذیرد ، آنوقت تکلیف همان بود که در روایت آمده...
اما الان قانون است و با عدم رعایت هر قانونی برخورد میشود ... ( من نمیگم که قانون شدن حجاب خوب است یا بد ...)
مثلا الان شما در برخی از کشورهای اروپایی ببینید با کسانی که حجاب دارند چقدر بد برخورد میشود ... چون آنجا هم حجاب داشتن بعضا" خلاف قانون است...

در مورد آیاتی هم که آوردید نظرم را در پست قبل عرض کردم... مانمیتوانیم آیات یا نصفه آیاتی را جدا کنیم و با موضوع خودمان وفق دهیم... اینطور ادله آوردن اصلا غلط است!
شما باید ببینید که اصلا آن آیه شان نزولش همان چیزییست که شما میخواهید درباره اش بحث کنید یا نه!
مثلا وقتی در سوره ی غاشیه خداوند دارد از مشرکین و یا کافران صحبت میکند بعد به پیامبر میگوید که : "" پس به آنها تذکر بده که همانا تو تذکر دهنده ای. ""

آنوقت من نمیدانم شما چطور این رو به تذکر به حجابی ، که در جامعه ی اسلامی قانون شده ربط میدهید... شان نزول اون آیه چیز دیگریست...

امیدوارم توضیحاتم واضح بوده باشه...

پ.ن ( ضمنا شما تا به حال دوبار آیه ی 21 سوره ی غاشیه رو ناقص آورده اید... که این خودش یک اشتباه دیگر است ... چون تا آیه کامل نباشد نمیشود مقصود آیه را فهمید...)

شکل صحیح آیه:

فذكر انما انت مذكر (21)
پس تو اى پيامبر ايشان را تذكر بده كه وظيفه تو تنها همين تذكر است...

موفق باشید...:gol:
 

aryan-zand

عضو جدید
سلام دوست من...


روایاتی که آورده اید کاملا صحیح اند و روی آنها با شما بحثی ندارم...
بله زنان بادیه نشین ، زنان اهل کتاب ، یا زنان کفار ، به دلیل عدم اعتقادشان به اسلام و در صورت توجه نکردنشان به نهی از منکر ... اگر نگاهی به آنها شد اشکال ندارد ... آنهم تحت شرایطی که مربوط به این بحث نیست ... پس توضیح نمیدهم...

بحث بنده با شما بر سر آیاتیه که به این روایات ربط داده اید ، که آنهم در پست قبل کامل آوردم ...

اگر شما از حجاب در کشورهای غیر اسلامی حرف میزنید که ما راه نمیافتیم در یک کشور غیر اسلامی و امر به حجاب کنیم ... چون یک کشور غیر اسلامیست و در دایره ی قدرت و نفوذ ما نیست...
اگر هم درباره ی حجاب در یک کشور اسلامی ( مثلا ایران ) صحبت میکنیم ... که خب مثلا ما در ایران چیزی به اسم اعرابی نداریم ... ولی در کشور ما پیروان ادیان دیگر هستند ... مثل مسیحی و یهودی و زردشتی و... که اینها هم چون در کشور اسلامی هستند و در کشور ما هم حجاب تبدیل به قانون شده و به آن به عنوان قانون نگاه میشود (نه یک مساله صرفا دینی ) ، پس آنها هم ملزم به رعایت آن هستند...
یعنی رعایت حجاب اگر قانون شد ، با چراغ قرمز و قوانین راهنمایی و رانندگی فرقی ندارد و همه باید رعایت کنند ... چون قانون است...

به عنوان مثال شما فرض کنید که قبل از انقلاب در ایران ما شاهد توده ای از مردم مسلمان و یا غیر مسلمان بودیم که به میل خود یا حجاب داشتند یا نه...
این روایاتی که آوردید دقیقا در همین جا صدق میکند ... ممکن بود کسی شخص دیگری را تذکر به حجاب بدهد و او نپذیرد ، آنوقت تکلیف همان بود که در روایت آمده...
اما الان قانون است و با عدم رعایت هر قانونی برخورد میشود ... ( من نمیگم که قانون شدن حجاب خوب است یا بد ...)
مثلا الان شما در برخی از کشورهای اروپایی ببینید با کسانی که حجاب دارند چقدر بد برخورد میشود ... چون آنجا هم حجاب داشتن بعضا" خلاف قانون است...

در مورد آیاتی هم که آوردید نظرم را در پست قبل عرض کردم... مانمیتوانیم آیات یا نصفه آیاتی را جدا کنیم و با موضوع خودمان وفق دهیم... اینطور ادله آوردن اصلا غلط است!
شما باید ببینید که اصلا آن آیه شان نزولش همان چیزییست که شما میخواهید درباره اش بحث کنید یا نه!
مثلا وقتی در سوره ی غاشیه خداوند دارد از مشرکین و یا کافران صحبت میکند بعد به پیامبر میگوید که : "" پس به آنها تذکر بده که همانا تو تذکر دهنده ای. ""

آنوقت من نمیدانم شما چطور این رو به تذکر به حجابی ، که در جامعه ی اسلامی قانون شده ربط میدهید... شان نزول اون آیه چیز دیگریست...

امیدوارم توضیحاتم واضح بوده باشه...

پ.ن ( ضمنا شما تا به حال دوبار آیه ی 21 سوره ی غاشیه رو ناقص آورده اید... که این خودش یک اشتباه دیگر است ... چون تا آیه کامل نباشد نمیشود مقصود آیه را فهمید...)

شکل صحیح آیه:

فذكر انما انت مذكر (21)
پس تو اى پيامبر ايشان را تذكر بده كه وظيفه تو تنها همين تذكر است...

موفق باشید...:gol:
سلام دوست من...

روایاتی که آورده اید کاملا صحیح اند و روی آنها با شما بحثی ندارم...
بله زنان بادیه نشین ، زنان اهل کتاب ، یا زنان کفار ، به دلیل عدم اعتقادشان به اسلام و در صورت توجه نکردنشان به نهی از منکر ... اگر نگاهی به آنها شد اشکال ندارد ... آنهم تحت شرایطی که مربوط به این بحث نیست ... پس توضیح نمیدهم...

بحث بنده با شما بر سر آیاتیه که به این روایات ربط داده اید ، که آنهم در پست قبل کامل آوردم ...

اگر شما از حجاب در کشورهای غیر اسلامی حرف میزنید که ما راه نمیافتیم در یک کشور اسلامی و امر به حجاب کنیم ... چون یک کشور غیر اسلامیست و در دایره ی قدرت و نفوذ ما نیست...
اگر هم درباره ی حجاب در یک کشور اسلامی ( مثلا ایران ) صحبت میکنیم ... که خب مثلا ما در ایران چیزی به اسم اعرابی و یا بادیه نشین نداریم ... ولی در کشور ما پیروان ادیان دیگر هستند ... مثل مسیحی و یهودی و زردشتی و... که اینها هم چون در کشور اسلامی هستند و در کشور ما هم حجاب تبدیل به قانون شده و به آن به عنوان قانون نگاه میشود (نه یک مساله صرفا دینی ) ، پس آنها هم ملزم به رعایت آن هستند...
یعنی رعایت حجاب اگر قانون شد ، با چراغ قرمز و قوانین راهنمایی و رانندگی فرقی ندارد و همه باید رعایت کنند ... چون قانون است...

به عنوان مثال شما فرض کنید که قبل از انقلاب در ایران ما شاهد توده ای از مردم مسلمان و یا غیر مسلمان بودیم که به میل خود یا حجاب داشتند یا نه...
این روایاتی که آوردید دقیقا در همین جا صدق میکند ... ممکن بود کسی شخص دیگری را تذکر به حجاب بدهد و او نپذیرد ، آنوقت تکلیف همان بود که در روایت آمده...
اما الان قانون است و با عدم رعایت هر قانونی برخورد میشود ... ( من نمیگم که قانون شدن حجاب خوب است یا بد ...)
مثلا الان شما در برخی از کشورهای اروپایی ببینید با کسانی که حجاب دارند چقدر بد برخورد میشود ... چون آنجا هم حجاب داشتن خلاف قانون است...

در مورد آیاتی هم که آوردید نظرم را در پست قبل عرض کردم... مانمیتوانیم آیات یا نصفه آیاتی را جدا کنیم و با موضوع خودمان وفق دهیم... اینطور ادله آوردن اصلا غلط است!
شما باید ببینید که اصلا آن آیه شان نزولش همان چیزییست که شما میخواهید درباره اش بحث کنید یا نه!
مثلا وقتی در سوره ی غاشیه خداوند دارد از مشرکین و یا کافران صحبت میکند بعد به پیامبر میگوید که : "" پس به آنها تذکر بده که همانا تو تذکر دهنده ای. ""

آنوقت من نمیدانم شما چطور این رو به تذکر به حجابی ، که در جامعه ی اسلامی قانون شده ربط میدهید... شان نزول اون آیه چیز دیگریست...

امیدوارم توضیحاتم واضح بوده باشه...

پ.ن ( ضمنا شما تا به حال دوبار آیه ی 21 سوره ی غاشیه رو ناقص آورده اید... که این خودش یک اشتباه دیگر است ... چون تا آیه کامل نباشد نمیشود مقصود آیه را فهمید...)

شکل صحیح آیه:

فذكر انما انت مذكر (21)
پس تو اى پيامبر ايشان را تذكر بده كه وظيفه تو تنها همين تذكر است...

موفق باشید...:gol:

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی.

این بحث فقهی است، درست میگویم؟! و لذا توصیه ای که قبل از همه به خودم و بعد از خود به دیگران دارم این است که هرکس در حوزه ی تخصصی خودش به طور دقیق و موشکافانه اظهار نظر کند.
دوست عزیز و گرامی! شما مهندسی معماری میخوانید و من در رشته های علوم انسانی و حوزه ی علمیه.
پس فکر میکنم این بحث اینطور نتیجه نمیدهد چون من در طول بحث ناچاراً مجبور میشوم از اصطلاحاتی استفاده کنم که دیگر دوستان متوجه آنها نباشند، ضمن اینکه مبنای تصور شما در مورد آن آیات اشتباه است، چه کسی گفته هر آیه فقط به شأن نزولش محدود میشود؟! اگر اینگونه باشد که چیزی از آیات برای استنباط فقهی نمی ماند! 
دوست گرامی ما در علم اصول فقه، دو اصطلاح داریم بنام استقراء و قیاس منصوص العلة. 
استقراء علم پی بردن به مفاسد و مصالح احکام شریعت است و قیاس منصوص العلة، به این ترتیب است که مثلاً یکجا در یک آیه یا حدیث گفته شده" انجام فلان کار حرام است به این علت که..."، فقها اینجا می آیند و با استفاده از این حکم که توسط شارع مقدس (قرآن، پیامبر یا امام) تشریع شده، در موردی مسئله ای دیگر حکم میدهد و از آن به عنوان یک ملاک استفاده می کنند.
بحثش مفصل است و مجال این بحث در اینجا نیست.

این آیات هم هرچند شأن نزول شان به نزاع و درگیری پیامبر (ص) با مشرکین بر میگردد، اما معیاری کلی را جدای از بحثی که با کافران، مشرکان و یا هرکس دیگر دارد، بیان کرده است. آن معیار ها همان هایی است که به صورت کلی در آیات گفته شده و من تا اینجا سه بار آنها را خدمت تان عرض کردم.
اگر بخواهید اینگونه به قرآن نگاه کنید همه ی آیات یک شأن نزولی دارند و تنها به همان موارد محدود میشوند و اسلام در خیلی موارد حرفی برای گفتن ندارد، در مورد احادیث(جدای از قرآن) هم همینطور است.

برای مثال یک فرد از پیامبر در مورد یک حکم که به انسان آسیب و ضرر می رساند می پرسد و پیامبر(ص) در جوابش میفرمایند " لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام = هیچ ضرر و ضراری در دین اسلام نیست".
حالا اینجا شما میخواهید بفرمایید نه این قاعده فقط مربوط ب آن حکمی است که توسط آن فرد پرسیده شده؟! خب اینکه نمی شود، هرچند این قاعده ی کلی در جواب یک حکم خاص بیان شده اما فقهای اسلام از این به عنوان یک قاعده ی کلی در علم اصول فقه استفاده میکنند.
آن آیات هم به همین ترتیب، هرچند در واکنش به نزاع مشرکین و کافران و... با پیامبر نازل شده اند اما یک مسئله ی کلی را بیان کرده اند که پیش تر هم ذکر شد، این قواعدی که در این آیات در پاسخ به نزاع این دو گروه نازل شده به صورت جزئی مربوط به همان مورد است اما به صورت کلی یک قاعده است که در همه ی مصادیق مشابه صادق است.
قواعدی مثل:
1. هیچ کس وکیل دیگری نیست (انعام/ 107). 
2. کسی نمیتواند زور بگوید بلکه تنها پند میدهد (ق/ 45).
3. هیچ اجباری در دین نیست (بقره/ 286).
4. وظیفه ی رسول خدا تنها تذکر دادن است (غاشیه/ 21).
 
آن دو حدیثی که بنده ذکر کردم نیز به  همین ترتیب است، یک علت کلی عرض شده که در آن گفته شده اگر امر به معروف و نهی از منکر در رابطه با رعایت حجاب سر روی خانمی تاثیر نداشت ما نمی توانیم اورا مجبور به رعایت حجاب سر کنیم. زیرا حجاب سر امری فردی است و این اگر در این حدیث هم بیان نمی شد باز هم ما بر اساس شرایط امر به معروف و نهی از منکر به آن واقف بودیم . همانطور که قبل تر ذکر شد یکی از شرایط آن، تاثیرگذار بودنش است، پس اگر تاثیرگذار نباشد نباید صورت بگیرد.

ضمناً ما در فقه یک قاعده داریم با عنوان "الناس مسلطون على اموالهم و انفسهم = مردم بر جان (خود) و اموال خود مسلط هستند"، که بر اساس آن هرفرد حق تعیین سرنوشت و انتخاب دارد.
پس ما در امور فردی حق تحمیل و اجبار نداریم و برای شرع مهم نیست قانون کشور چیست چون اتفاقاً حجاب اجباری غیر شرعی است.
من دیگر حرفی در این باره ندارم.
موفق باشید.
 

Thearchi

عضو جدید
با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی.

این بحث فقهی است، درست میگویم؟! و لذا توصیه ای که قبل از همه به خودم و بعد از خود به دیگران دارم این است که هرکس در حوزه ی تخصصی خودش به طور دقیق و موشکافانه اظهار نظر کند.
دوست عزیز و گرامی! شما مهندسی معماری میخوانید و من در رشته های علوم انسانی و حوزه ی علمیه.
پس فکر میکنم این بحث اینطور نتیجه نمیدهد چون من در طول بحث ناچاراً مجبور میشوم از اصطلاحاتی استفاده کنم که دیگر دوستان متوجه آنها نباشند، ضمن اینکه مبنای تصور شما در مورد آن آیات اشتباه است، چه کسی گفته هر آیه فقط به شأن نزولش محدود میشود؟! اگر اینگونه باشد که چیزی از آیات برای استنباط فقهی نمی ماند!
دوست گرامی ما در علم اصول فقه، دو اصطلاح داریم بنام استقراء و قیاس منصوص العلة.
استقراء علم پی بردن به مفاسد و مصالح احکام شریعت است و قیاس منصوص العلة، به این ترتیب است که مثلاً یکجا در یک آیه یا حدیث گفته شده" انجام فلان کار حرام است به این علت که..."، فقها اینجا می آیند و با استفاده از این حکم که توسط شارع مقدس (قرآن، پیامبر یا امام) تشریع شده، در موردی مسئله ای دیگر حکم میدهد و از آن به عنوان یک ملاک استفاده می کنند.
بحثش مفصل است و مجال این بحث در اینجا نیست.

این آیات هم هرچند شأن نزول شان به نزاع و درگیری پیامبر (ص) با مشرکین بر میگردد، اما معیاری کلی را جدای از بحثی که با کافران، مشرکان و یا هرکس دیگر دارد، بیان کرده است. آن معیار ها همان هایی است که به صورت کلی در آیات گفته شده و من تا اینجا سه بار آنها را خدمت تان عرض کردم.
اگر بخواهید اینگونه به قرآن نگاه کنید همه ی آیات یک شأن نزولی دارند و تنها به همان موارد محدود میشوند و اسلام در خیلی موارد حرفی برای گفتن ندارد، در مورد احادیث(جدای از قرآن) هم همینطور است.

برای مثال یک فرد از پیامبر در مورد یک حکم که به انسان آسیب و ضرر می رساند می پرسد و پیامبر(ص) در جوابش میفرمایند " لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام = هیچ ضرر و ضراری در دین اسلام نیست".
حالا اینجا شما میخواهید بفرمایید نه این قاعده فقط مربوط ب آن حکمی است که توسط آن فرد پرسیده شده؟! خب اینکه نمی شود، هرچند این قاعده ی کلی در جواب یک حکم خاص بیان شده اما فقهای اسلام از این به عنوان یک قاعده ی کلی در علم اصول فقه استفاده میکنند.
آن آیات هم به همین ترتیب، هرچند در واکنش به نزاع مشرکین و کافران و... با پیامبر نازل شده اند اما یک مسئله ی کلی را بیان کرده اند که پیش تر هم ذکر شد، این قواعدی که در این آیات در پاسخ به نزاع این دو گروه نازل شده به صورت جزئی مربوط به همان مورد است اما به صورت کلی یک قاعده است که در همه ی مصادیق مشابه صادق است.
قواعدی مثل:
1. هیچ کس وکیل دیگری نیست (انعام/ 107).
2. کسی نمیتواند زور بگوید بلکه تنها پند میدهد (ق/ 45).
3. هیچ اجباری در دین نیست (بقره/ 286).
4. وظیفه ی رسول خدا تنها تذکر دادن است (غاشیه/ 21).

آن دو حدیثی که بنده ذکر کردم نیز به همین ترتیب است، یک علت کلی عرض شده که در آن گفته شده اگر امر به معروف و نهی از منکر در رابطه با رعایت حجاب سر روی خانمی تاثیر نداشت ما نمی توانیم اورا مجبور به رعایت حجاب سر کنیم. زیرا حجاب سر امری فردی است و این اگر در این حدیث هم بیان نمی شد باز هم ما بر اساس شرایط امر به معروف و نهی از منکر به آن واقف بودیم . همانطور که قبل تر ذکر شد یکی از شرایط آن، تاثیرگذار بودنش است، پس اگر تاثیرگذار نباشد نباید صورت بگیرد.

ضمناً ما در فقه یک قاعده داریم با عنوان "الناس مسلطون على اموالهم و انفسهم = مردم بر جان (خود) و اموال خود مسلط هستند"، که بر اساس آن هرفرد حق تعیین سرنوشت و انتخاب دارد.
پس ما در امور فردی حق تحمیل و اجبار نداریم و برای شرع مهم نیست قانون کشور چیست چون اتفاقاً حجاب اجباری غیر شرعی است.
من دیگر حرفی در این باره ندارم.
موفق باشید.

بازهم سلام...

توضیحاتم خیلی واضح بود... بنده نه گفتم حجاب واجب است نه گفتم نیست... و نگفتم که این قانون خوب است یا نه ...
البته مسلمه که حجاب به سلامت جامعه کمک میکنه و هر چه افراد حجاب رو بیشتر رعایت کنند بهتر است...
ولی مشکل من با آیاتی بود که به صورت ناقص آوردید و این آیات مربوط به رابطه ی پیامبر با جامعه ی مسلمان نیست ، این آیات مربوط به کنش پیامبر در رابطه با مشرکان است...
وگر نه در رابطه با مسلمانان پیامبر عامل به اجرای قانون است نه صرفا تذکر دهنده...
در مورد " الناس مسلطون على اموالهم و انفسهم" هم که مردم حقوق خود رو با آراء شون به حکومت واگذار میکنن و در قبال قوانین صادر شده از حکومت مسوولن..

بازهم شما میفرمایید که دروس حوزه رو خونده اید ... من به نظر شما احترام میذارم. :gol:
 

aryan-zand

عضو جدید
بازهم سلام...

توضیحاتم خیلی واضح بود... بنده نه گفتم حجاب واجب است نه گفتم نیست... و نگفتم که این قانون خوب است یا نه ...
البته مسلمه که حجاب به سلامت جامعه کمک میکنه و هر چه افراد حجاب رو بیشتر رعایت کنند بهتر است...
ولی مشکل من با آیاتی بود که به صورت ناقص آوردید و این آیات مربوط به رابطه ی پیامبر با جامعه ی مسلمان نیست ، این آیات مربوط به کنش پیامبر در رابطه با مشرکان است...
وگر نه در رابطه با مسلمانان پیامبر عامل به اجرای قانون است نه صرفا تذکر دهنده...
در مورد " الناس مسلطون على اموالهم و انفسهم" هم که مردم حقوق خود رو با آراء شون به حکومت واگذار میکنن و در قبال قوانین صادر شده از حکومت مسوولن..

بازهم شما میفرمایید که دروس حوزه رو خونده اید ... من به نظر شما احترام میذارم. :gol:
سلام مجدد.
 نکته ای را به بحث اضافه کردید که لازم دانستم توضیحی به آن بیفزایم.
فرمودید"در مورد " الناس مسلطون على اموالهم و انفسهم" هم که مردم حقوق خود رو با آراء شون به حکومت واگذار میکنن و در قبال قوانین صادر شده از حکومت مسوولن".
دلیل نمی شود که اگر هر حکومتی به هر دلیلی حکمی خلاف شرع را قانون کرد مردم ملزم به اطاعت بی چون و چرا از آن باشند.

امير مؤمنان علی عليه السلام در عهدنامه خود به مالك اشتر مي نويسد: 
و لا تقولَنّ إنّي مؤمَّرٌ آمُرُ فأُطاعَ؛ فإنّ ذلك إدغالٌ في القلب و مَنْهَكَةٌ للدين و تقرُّبٌ
من الغير ...؛
هرگز با خود مگو: "من فرمانروا و مسلّط هستم كه بايد دستور دهنده باشم و ديگران
اطاعت كنند."! به يقين، چنين پنداري، مايه فساد قلب و سستي دين خواهد شد و تو
را با ـ نارضايتي عمومي و ـ حوادث بنيان برانداز روبه رو خواهد ساخت.
[نهج البلاغه، تحقیق صبحی صالح، ص430، نامه 53.]

واقعاً بحث خوبی بود، امیدوارم موفق و موید باشید.
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
این پسرایی که داعیه ی دختر چادری سر میدن ، خدا زیاد کنه کانتکتهای دختر و با نیت آبجی و خواهر و... خشک و خالی واسه هم داداش و آبجی ...
باشه شمام یواشکی دارا و سارا
آره قربونش ...
محجوبیت آشکار و عطشهای پنهانی
خدا رو خجالت میدید ...
جوش دختر چادری و عشق و حال زیر زیرکی
از اون مسئولش تا اون جوجه دانشجوش ...آمار عکس و بلوثوت و جکهاتون واویلاس
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این پسرایی که داعیه ی دختر چادری سر میدن ، خدا زیاد کنه کانتکتهای دختر و با نیت آبجی و خواهر و... خشک و خالی واسه هم داداش و آبجی ...
باشه شمام یواشکی دارا و سارا
آره قربونش ...
محجوبیت آشکار و عطشهای پنهانی
خدا رو خجالت میدید ...
جوش دختر چادری و عشق و حال زیر زیرکی
از اون مسئولش تا اون جوجه دانشجوش ...آمار عکس و بلوثوت و جکهاتون واویلاس

:d...
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
:surprised:

What are talking about?

از انجایی که مورد در زیر این پوشش مخفی شده است ...شانس هدف گیری یه شکار خوب بستگی به اقبال مرد شکارچی دارد بنابر این مناجات با ذریح مقدس حرم مطهره خانوم و زینب بانو در راستای حل معضل آسیب پذیری مردان مسلمان...
و من اله توفیق

عوامل آسیب پذیری مردان اسلامی :
مو -ناخن - بو - مچ - دست -صدا - چشم و ابرو - پیشانی - چانه - لپ - و بقیه ی برجستگی های بدن ...
آخه شماها چی هستین خدایی ؟
بمب تحریک ؟
تانکر تحریک؟
منفجر شین (منظور بمب واقعیه ...نه کارای خاک برسری ) خلاص کنید یه جامعه رو ... جهاد به چیه پس ؟ ...انتحاری اینجا حلاله بوخودا!!!
 
آخرین ویرایش:

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
بانو کیم ...
آرزوی یه برادر مسلمان برای یافتن کارداشیان در زیر چادریان


 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از انجایی که مورد در زیر این پوشش مخفی شده است ...شانس هدف گیری یه شکار خوب بستگی به اقبال مرد شکارچی دارد بنابر این مناجات با ذریح مقدس حرم مطهره خانوم و زینب بانو در راستای حل معضل آسیب پذیری مردان مسلمان...
و من اله توفیق

عوامل آسیب پذیری مردان اسلامی :
مو -ناخن - بو - مچ - دست -صدا - چشم و ابرو - پیشانی - چانه - لپ - و بقیه ی برجستگی های بدن ...
آخه شماها چی هستین خدایی ؟
بمب تحریک ؟
تانکر تحریک؟
منفجر شین (منظور بمب واقعیه ...نه کارای خاک برسری ) خلاص کنید یه جامعه رو ... جهاد به چیه پس ؟ ...انتحاری اینجا حلاله بوخودا!!!

اواتار
یادتون رف خواهر :Ph34r:

من یادمه عاقایون به اواتار هم حساس بودن ! قبلنا :d

تو باشگاه منظورمه البته
 

جاست شادی:-)

اخراجی موقت
کاربر ممتاز

اواتار
یادتون رف خواهر :Ph34r:

من یادمه عاقایون به اواتار هم حساس بودن ! قبلنا :d

تو باشگاه منظورمه البته
:Dآخ گفتیا
من یادمه یه بار اواتار گذاشته بودم یه خاهری بودن لباساش خوب بودا من از مدل موش خوشم اومده بود
اونقد چنتا از پسرا اومدن گفتن این چرا این مدلی واساده آدم فکر بد می کنه
نمی دونم چرا کات کردیش !!! در حالی ک من همون جوری گرفته بودمش از نت!!!
وووووووو.....
اونقد گفتن ک من خجالت کشیدم گفتم اینا معلوم نیست چ فکری می کنن ک عکسو برداشتم

بعضیا دلاشون مریضه

اینم عکسه که می گم
 

پیوست ها

  • long_red_hair-j95.jpg
    long_red_hair-j95.jpg
    25 کیلوبایت · بازدیدها: 0

جاست شادی:-)

اخراجی موقت
کاربر ممتاز

در مورد این عکسه که داره به خاهرش میگه یه چیزی بگم

خوب همون طلا رو شما تو یه پاکت سیاهم بزاری بازم دزد اگه بدونه توش چیه بهش طمع می کنه :D

ادمی ک خوب باشه همون طلا جواهرو بزار تو پاکت روشنو اصن ول کن تو پارک می بینی نگاشم نمی کنه چ برسه برداره
ولی یکی ک دزد باشه همونو صد تا گاوصندوقم قایم کنی بازم براش نقشه می کشه و تو نخشه
 
آخرین ویرایش:

k.hoSseinzadeh

عضو جدید
در مورد این عکسه که داره به خاهرش میگه یه چیزی بگم

خوب همون طلا رو شما تو یه پاکت سیاهم بزاری بازم دزد اگه بدونه توش چیه بهش طمع می کنه :D

ادمی ک خوب باشه همون طلا جواهرو بزار تو پاکت روشنو اصن ول کن تو پارک می بینی نگاشم نمی کنه چ برسه برداره
ولی یکی ک دزد باشه همونو صد تا گاوصندوقم قایم کنی بازم براش نقشه می کشه و تو نخشه
سلام
اول یک چیز بگم اینکه من هم یک دخترم!
عکسم خودش یک پا داستان داره!!!!!!!!!
اصلا حرفای خانمokanava
رو متوجه نمی شم
با حرفای خانم جاست شادی هم موافقم
ولی تو جامعه ما همه جوره آدم پیدا میشه
ببینید این آدم بده داستان
دنبال اونی میره که ...

مگه اینکه واقعا بیمار باشه
;)
ببخشید اونقدر استدلالم قوی نیست!!!!!
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
:Dآخ گفتیامن یادمه یه بار اواتار گذاشته بودم یه خاهری بودن لباساش خوب بودا من از مدل موش خوشم اومده بوداونقد چنتا از پسرا اومدن گفتن این چرا این مدلی واساده آدم فکر بد می کنهنمی دونم چرا کات کردیش !!! در حالی ک من همون جوری گرفته بودمش از نت!!!وووووووو.....اونقد گفتن ک من خجالت کشیدم گفتم اینا معلوم نیست چ فکری می کنن ک عکسو برداشتم بعضیا دلاشون مریضهاینم عکسه که می گم

اخه بنده خدا ها روحیشون لطیفه باد بهشون بخوره تحریک میشن :w25:

من نمیدونم این چه صیغه ایه ... ینی ادم تا این حد!!! رو خودش کنترل نداشته باشه نوبره والا... بچه 6 ماهه کنترلش بیشتر

از ایناس :w25:

تازه اینا که خوبن... طرف هنوز تازه عضو شده میاد کارای خ ا ک تو سری میکنه ... ای خاک تو سرت نکبتتتتت !!!

ابروی هر چی مرده اینا بردن...!

هیچکسم نمیدونه این کیه؟! خب من مرض ندارم از خودم حرف در بیارم

حتمن چیزی میدونم که میگم... الان فردا 4 تا سوسول موسول یه وری ...مولتی یوزر میشن میان فوحش میدن انتقام بگیرن :d

که چرا تو فلان تاپیک اینجور گفتی؟! اما من اگه بخام از اینا حساب ببرم باس برم بمیرم ینی...

من حرفایی که باید بزنم رو میگم اینجام باشه چه بهتر نقاب از چهره اینا ور میداریم...

خدا مارو با اینا ( ن.خ. ا. ل .ه ها ) کرده 75 میلیون نفر :d

مخاطب عزیزم حالا هم اگه حرفام بهت فشار اورد برو سرتو بکوب به دیوار ی کم اروم شی :d

مدیریت عزیز اگه صلاح میدونی اخطار بده اشکال نداره اما من به شخصه دلم خونک شد:d... تا کی دیگه چشمها رو ببندیم؟

و خودمونو بزنیم به خواب؟ میدونم اینجا جاش نبود ... اما من حرف دل خیلیا رو میگم

در پایان عرض کنم که اماده پاسخگویی به هر گونه بی ادبی های مولتی های عزیز هم هستیم:d
 
آخرین ویرایش:

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
اول یک چیز بگم اینکه من هم یک دخترم!
عکسم خودش یک پا داستان داره!!!!!!!!!
اصلا حرفای خانمokanava
رو متوجه نمی شم
با حرفای خانم جاست شادی هم موافقم
ولی تو جامعه ما همه جوره آدم پیدا میشه
ببینید این آدم بده داستان
دنبال اونی میره که ...

مگه اینکه واقعا بیمار باشه
;)
ببخشید اونقدر استدلالم قوی نیست!!!!!

قربونت بشم ناز بشی الهی ... حرفای منو برادرای مسلمون متحرک متوجه میشن ...اگه شما متوجه میشدی جای بسی تعجب و شگفتی بود ...
آواتارچیست ؟

واکنش تحریک پذیر به چش و چال و زلف پریشون و لب خندون ...عامل انفجار جنسی برادر مسلمان
برادر دینی عاملت معلول باد
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز

موضوع شمایی که با این آواتار بی حجاب ، بی چادر زلفهای مارگیسو و بر و بازوی عریان و زیبایی چهره ات رو به منصه ظهور گذاشتی ...گویا هر بار یک نفر مسلمین به جهنم پرتاپ میکنی ... بدم طاست کنن صورتتو با جا سوئیچی خط بندازن ؟
 

MEHRNOOSH.D

عضو جدید
کاربر ممتاز
موضوع شمایی که با این آواتار بی حجاب ، بی چادر زلفهای مارگیسو و بر و بازوی عریان و زیبایی چهره ات رو به منصه ظهور گذاشتی ...گویا هر بار یک نفر مسلمین به جهنم پرتاپ میکنی ... بدم طاست کنن صورتتو با جا سوئیچی خط بندازن ؟


ههههههههههه.....تو خودت خجالت نمیکشی اسکارلت که نماد فاحشگیه(!)رو گذاشتی رو آواتارت..............نمیگی اینجا امثال اشلی زیاده؟؟؟؟؟؟؟؟؟:):):)
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
ههههههههههه.....تو خودت خجالت نمیکشی اسکارلت که نماد فاحشگیه(!)رو گذاشتی رو آواتارت..............نمیگی اینجا امثال اشلی زیاده؟؟؟؟؟؟؟؟؟:):):)

ها ها ها ...بیا بخور منو ...چی از جون اسکارلت میخواین ؟
حریف سر و زبونش میشی باهاش درمیافتی(برو چادر سرت کن مارگیسوی عشوه گر )...همش سر جمع 3 تا شوهر کرد گناهه مگه ؟...
اشلی که چشم دل پاک بود ... رت باتلر هرزه بازی درمیاورد ... امثال رت زیاده قبول دارم !
 

MEHRNOOSH.D

عضو جدید
کاربر ممتاز
ها ها ها ...بیا بخور منو ...چی از جون اسکارلت میخواین ؟
حریف سر و زبونش میشی باهاش درمیافتی(برو چادر سرت کن مارگیسوی عشوه گر )...همش سر جمع 3 تا شوهر کرد گناهه مگه ؟...
اشلی که چشم دل پاک بود ... رت باتلر هرزه بازی درمیاورد ... امثال رت زیاده قبول دارم !


من ک دیگه متنبه شدم قراره چادر سر کنم:):w07:
من ک حریف سر و زبونش نمیشم ولی فک کنم چادر بشه......:w25:

اسماشونو قاطی کردم........اوهوم همون باتلر......:w16:
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
ها ها ها ...بیا بخور منو ...چی از جون اسکارلت میخواین ؟
حریف سر و زبونش میشی باهاش درمیافتی(برو چادر سرت کن مارگیسوی عشوه گر )...همش سر جمع 3 تا شوهر کرد گناهه مگه ؟...
اشلی که چشم دل پاک بود ... رت باتلر هرزه بازی درمیاورد ... امثال رت زیاده قبول دارم !

:w25::w25::w25:
 

k.hoSseinzadeh

عضو جدید
من از وقتی وارد این سایت شدم
نه از عکساش خوشم اومده
نه از ادماش
خب کسی که نمی خواد چادر بپوشه خب نپوشه!
بعضی وقتا باید خجالت کشید
این همه بی ادبی
مثلا قشر تحصیل کرده تو ان سایت فعالن!!!!!
کاری نکنیم که دیگرا بهمون بخندن
بدرود!
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا