درخوست های مرتبط با: راهنمایی و نظرخواهی

reza2011

عضو جدید
سلام دوستان
:que:کسی اطلاعاتی راجع به این موضوع داره؟اینکه کسی چون مدرک فلان رشته راداره بایه دفتر قراردادی برای یه مدتی ببنده که بادریافت هزینه ای اون دفترازمدرکت برای رتبه بندی استفاده کنه؟؟
اونموقع ازمدرک درجای دیگه طی مدت قرارداد میشه استفاده کرد؟
واینکه آیا اگر20نفربامدرک موردنظربه اون دفترمراجعه کنند برچه اساسی افرادرابرای قرارداد انتخاب میکنند(بخصوص زمانی که اصلا"سابقه بیمه اصلا" برای اون دفتر مطرح نیست!!!) ؟

اجازه بديد قبل از هر چيز يك توضيح مختصر در مورد رتبه بندي بدم:

رتبه بندي بدين معني است كه يك شركت عمراني يا معماري يا تاسيساتي و ... براي انكه گريد خود را افزايش دهد نيازمند است كه تعدادي مهندس عمران يا معماري يا ... را وارد هيئت مديره خود نمايد . بدين شكل اين شركت ها بطور مستقيم يا از طريق واسطه ها اين مهندسين مورد نظر خود را خواهند يافت .

واسطه ها به 2 صورت ميتوانند باشند :

واسطه هاي رسمي كه همان شركت هايي هستند كه كليه كارهاي مربوط به ثبت شركت ها را انجام ميدهند و واسطه هاي غير رسمي نيز هستند كه هزينه كمتري از شركتها دريافت ميكنند و مهندس براي شركت مورد نظر خواهند يافت . از اين رو برخي شركت ها از اين نوع واسطه ها استفاده ميكنند . در هر 3 حالت يك قرارداد رسمي بين طرفين نوشه شده و سپس مدرك اصل ليسانس از مهندس اخذ شده و تا زمان دريافت رتبه مربوط به آن شركت نزد شركت مربوطه باقي خواهد ماند .

اما چند نكته مهم رو در ارتباط با رتبه بندي خدمت شما عرض ميكنم :




به ياد داشته باشيد اگر قصد داريد از مدرك خودتون جهت رتبه بندي استغاده كنيد فقط و فقط با واسطه هاي رسمي كار كنيد . در روزنامه همشهري بخش استخدام معمولا اگهي هاي زيادي جهت رتبه بندي مهندسين ديده ميشود . فقط آن اگهي هايي رو انتخاب كنيد كه آگهي دهنده يك واسطه رسمي باشد . يعني متعلق به يك شركت ثبت شركتي معتبر باشد و از آگهي هايي كه آگهي دهنده آن يك شخص يا خود شركت ساختماني مورد نظر ميباشد پرهيز نماييد . اين توصيه به 2 دليل است :

اول آنكه در صورت مراجعه به واسطه هاي غير رسمي امكان سو استفاده از مدرك شما در هر حال وجود دارد . لذا اكيدا از كار كردن با اين افراد بپرهيزيد . حتي ممكن است مبلغ مندرج در آگهي را نيز تمام و كمال به شما پرداخت نكنند .

دوم انكه بهتر است هميشه يك واسطه بين شما و شركتي كه قرار است مدرك شما براي رتبه بندي ان استفاده شود باشد و چه واسطه اي بهتر از يك شركت ثبت شركتي معتبر .


ضمنا به ياد داشته باشيد معمولا قراردادها يك ساله يا 2 ساله ميباشد .

چنانچه داراي حداقل 3 سال سابقه بيمه تامين اجتماعي اجباري مرتبط با سابقه كاري مرتبط با رشته خود باشيد مبلغ بالاتري دريافت خواهيد كرد . بيشتر شركت ها مهندس سابقه دار نياز دارند ولي باز هم مهندسين بي سابقه هم ميتوانند در رتبه بندي بكار گرفته شوند .

به ياد داشته باشيد كه در قرارداد ذكر شده باشد كه پس از پايان قرارداد آن شركت واسطه موظف است نامه خروج شما رو از آن شركت دريافت و به دست شما رساند .

معمولا رقم پرداختي براي اكثر رشته ها براي مهندسين بي سابقه رقم 800000 تومان براي يك سال و براي مهندسين با 3 سال سابقه بيمه در حدود 2.5 ميليون تومان ميباشد . براي مهندسين با سوابق بالاي 6 سال شايد تا رقم 4 الي 5 ميليون نيز پرداخت شود .

معمولا 50% رقم هنگام عقد قرارداد به شما پرداخت شده و و ما بقي آن بعد از گذشت 2 ماه از تاريخ عقد قرارداد و بعد از دريافت رتبه بندي شركت مورد نظر به شما داده خواهد شد . مدرك اصل ليسانس معمولا تا مدت 5 الي 6 ماه پس از عقد قرارداد در دست شركت واسطه خواهد ماند .

اما پرسيده بوديد كه اگر مدرك شما براي رتبه بندي در يك شركت مورد استفاده قرار گرفته باشد باز هم همزمان ميتوانيد در شركت هاي ديگر استفاده كنيد ؟

در پاسخ بايستي عرض كنم . خير . هرگز . تا زمانيكه مدت قرارداد شما به پايان نرسيده باشد و همچنين نامه خروج خودتون رو از شركت دريافت نكنيد حق مجدد استفاده از مدرك مهندسي خود را در شركت ديگر نخواهيد داشت و اگر چنين بكنيد چون گريد شركت اوليه گرفته ميشود شما متحمل هزينه سنگين و جريمه به شركت اوليه تا ميزان مشخص در قرارداد كه ميتونه رقم سنگيني باشه خواهيد بود . در گذشته به دليل شبكه نبودن سازمان مديريت شما ميتوانستيد همزمان هم در تهران و هم در شهرهاي ديگر از مدرك خود استفاده كنيد ولي هم اكنون به دليل شبكه شدن كليه استانها به هم در صورت استفاده از مدرك خود در يك شهر تا مدت يك سال يا 2 سال بسته به زمان قيد شده در قرارداد حق استفاده از مدرك خود را در هيج شركت و هيچ استان ديگر نخواهيد داشت .

ضمنا پرسيديد اگر 20 نفر همزمان مراجعه كنند ملاك انتخاب چيست ...؟

ملاك انتخاب در درجه اول سابقه بيمه ميباشد . به عنوان مثال مهندس با 1 سال سابقه بيمه بر مهندس فاقد بيمه ارجحيت دارد . ولي اگر همزمان هر 20 مهندس بي سابقه بيمه نيز باشند ملاك آن است كه چه كسي زودتر مراجعه كرده و معمولا نام ساير افراد نيز ثبت ميشود تا در موقع رتبه بندي هاي بعدي از ان افراد نيز استفاده شود .

اميدوارم توضيحات من مفيد واقع شده باشد.:gol:
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
من ترم 2 معماریم.فردا مسابقه اسکیس دارم
اولین بارم که شرکت میکنم
میخواستم ببینم بیشتر درچه زمینه ای بایداطلاعات داشته باشم؟؟؟
کی تچربشو داره؟؟
تو دانشگاهتون مسابقست؟
والله چی بگم اگه توی یه دانشگاه خارجی بودین میگفتم تمرکزتو بزار رو خلاقیت که از همه چی مهمتره اما از اونجایی که اینجا ایرانه اصولا باید بهت پیشنهاد بدم تمرکزتو بزار رو خوشگلاسیون کردن شیتت اما اینو نمیگم و با فرض اینکه اساتید فهمیده ای داره دانشگاهتون بازم پیشنهاد میکنم که در درجه اول خلاقیت از همه چی مهمتره اما خب موضوع مسابقه رو نگفتی؟میدونی چیه؟اگه بدونی بیشتر میشه راهنماییت کرد
مثلا اگه طراحی بنایی تو شهر خاصی اقلیم رو فراموش نکن و اصول معماری پایدارو...;)
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
سلام
من ترم 2 معماریم.فردا مسابقه اسکیس دارم
اولین بارم که شرکت میکنم
میخواستم ببینم بیشتر درچه زمینه ای بایداطلاعات داشته باشم؟؟؟
کی تچربشو داره؟؟
وای از دست ترم و اول و دومی ها!:biggrin: با 12تومان پول بلیط شرکت و مسابقه میدن و برنده میشن و جایزه ش هم کتاب اسکیس 5تومانی! هیچی هم یاد نمیگیری ها:surprised:
 

soheilaw

عضو جدید
سوال تخصصی

سوال تخصصی

سلام بچه ها کسی فرق بین

dining-kitchen و living-kitchen-dining رو میدونه؟
:)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
سلام بچه ها کسی فرق بین

dining-kitchen و living-kitchen-dining رو میدونه؟
:)

خب واضحه عزیز:smile: فکر میکنم این ماله یه سوئیت هست که بهش میگن مکعب زندگی/ معناشم دقیقا همینطوره living-kitchen-dining=





زندگی، آشپزخانه، غذاخوری ، dining-kitchen=ناهار خوری، آشپزخانه

living-kitchen-dining=همکف،dining-kitchen=نیم طبقه اول
 

donya-70

عضو جدید
صفحه اول پروژه کرکسیون

صفحه اول پروژه کرکسیون

سلام
من میخواستم برای صفحه اول کرکسیون نقشه هام ... روی یه مقوا ... مشخصاتم رو پرینت بگیرم ...
میخواستم کمکم کنید که به ترتیب چه چیزهایی بنویسم ... ؟
ایده ای برای جالب تر شدن کرکسیونم دارید ؟
ممنون
 

prettyblackrose

عضو جدید
درخواست كمك از يك فارغ التحصيل معماري براي مصاحبه

درخواست كمك از يك فارغ التحصيل معماري براي مصاحبه

سلام
براي درس معماري معاصر بايد با يه فارغ التحصيل معماري مصاحبه كنم....
لطفا هر كسي فارغ التحصيل معماريه و ميتونه جواب سوالامو بده بهم كمك كنه...خيلي فوريه....ممنون
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
براي درس معماري معاصر بايد با يه فارغ التحصيل معماري مصاحبه كنم....
لطفا هر كسي فارغ التحصيل معماريه و ميتونه جواب سوالامو بده بهم كمك كنه...خيلي فوريه....ممنون
خب شما سوالاتو موردی بپرس هر کی فارق تحصیل باشه جواب میده بهت اینجوری بهتره که انگار با چند نفر مصاحبه کردی;)
 

prettyblackrose

عضو جدید
سلام ..سوالا جوري نيست كه از چند نفر پرسيده بشه...
اما سوالا رو ميذارم...
1)زندگينامه اي كه دخيل در معماري باشد...
2)كدام معلم يا استاد چه مثبت يا منفي در معماري اش تاثير داشته است؟
3)كدام معمار ايراني را به عنوان الگو دارد؟چرا؟؟؟به خاطر كدوم كار؟به چه دلايلي؟
4)تحليل يكي از آثار معماري اجرا شده يا نشده؟فرآيند طراحي؟
خواهشا هر كسي ميتونه كمك كنه....
 

hedieh71

عضو جدید
درخواست راهنمایی - پروژه تنظیم شرایط محیطی

درخواست راهنمایی - پروژه تنظیم شرایط محیطی

سلام من برای پروزه ی تنظیم شرایطم باید یه بنا از یک اقلیم انتخاب کنم و چیزایی مثل باد نور خورشیدو ..... رو توش به صورت نمادین نشون بدم و به صورت پوستر ارائه بدم میشه بهم کمک کنی که چه بنایی رو انتخاب کنم و اینکه چه جوری باید به صورت نمادین نشون داد؟
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
حركت هوا را به دليل اختلاف فشار جو باد گويند. باد روي زمين عامل مهمي در تبادل دما، رطوبت وانتقال ذرات معلق است. اين امر در ايجاد شرايط آسايش انسان يا اخلال در آن نقش مهمي دارد.
جا به جايي هوا در بالا بردن سطح كارآيي ذهني و فيزيكي افراد و كاهش ميزان ابتلا به بيماري‌ها
بسيار موثر است. همچنين مي‌تواند عاملي در كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي باشد. اهميت
باد در طرح و ساخت محيط مسكوني از ديرباز مورد توجه بوده است. ارسطو چهار قرن قبل از ميلاد و ويترويرس معمار روسي يك قرن قبل از ميلاد از روش استفاده باد در معماري و شهرسازي صحبتمي‌كنند.

ميراث گذشته
در كشور ما در طي قرون متمادي تمام ساختمان‌ها با توجه به اقليم و شرايط محيطي ساخته
مي‌شده است. آفتاب، باد، رطوبت، سرما و گرما و به طور كلي شرايط آب و هوايي و جغرافيايي،
تاثير مستقيمي در معماري سنتي ايران در مناطق مختلف داشته است.
بارزترين روش تهويه طبيعي ساختمان بادگير است. باديگرهايي با اشكال مختلف در بسياري از
شهرهاي مركزي و جنوبي ايران بر حسب سرعت و جهت باد مطلوب طراحي و اجرا شده‌اند. از
نام‌هاي باستاني و گوناگون آن مانند واتفر، بادهنج، باتخان، خيشود، خيش‌خان، خيشور، ماسوره و هواكپ‌ برمي‌آيد كه پديده‌اي بس كهن است.
باد پس از برخورد با سطوح فوقاني به دالان‌هايي هدايت مي‌شود كه با سطح آب داخل حوض‌خانه
برخورد كرده (مثل بادگير باغ دولت آباد يزد) و فضاي داخلي اتاق را خنك مي‌كند و در مناطق مرطوبباد فقط از كانال‌هاي خشك عبور مي‌كند (مثل بادگيرهاي بنادر جنوبي) و فضاي اتاق را تهويه مي‌كند.

انواع بادگير
بادگيرها از لحاظ شكل بيروني چند دسته هستند. ساده‌ترين نوع بادگير يك جناحي است و بسيار
كوچك و محقر بر فراز محفظه‌اي، مانند سوراخ بخاري در پشت بام ساخته مي‌شود در اين روش
براي پرهيز از گزند گردبادها و طوفان‌هاي سنگين، بادگير را فقط در جهت بادهاي خنك و نسيم‌هايمطبوع مي‌سازند و جبهه‌هاي ديگر آن را مي‌بندند. در برخي موارد بادگيرهاي يك طرفه را پشت بهبادهاي شديد و آزاردهنده مي‌سازند و در واقع اين بادگير عملكرد تهويه و تخليه هوا را انجام مي‌دهد.
ابعاد آن نسبت به ساير انواع كوچك‌تر و شكل آن اوليه‌تر است. اين مسير مورب (كه در بالاي بام
ديده مي‌شود) پس از اتصال به كانال عمودي داخل ديوار و پنجره خروجي داخل ساختمان مانند
بخاري در يك ضلع اتاق قرار مي‌گيرد و تهويه را انجام مي‌دهد. اين نمونه بيشتر در منطقه سيستان و قسمتي از شهرستان بم ديده مي‌شود.
نوع دوم، نوع دو طرفه كه داراي دو وجه روبه‌روي يكديگر و با پنجره‌هاي بلند و باريك بدون حفاظ ساخته مي‌شود و در قسمت داخلي ساختمان به شكل يك يا دو حفره در طاقچه ديده مي‌شود. اين نمونه در سيرجان و به ندرت در كرمان ديده مي‌شود.
بادگير نوع سوم سه جناحي است و دو نوع دارد، سه جناحي متصل و سه جناحي منفصل (اشكم
دريده) .در اين نمونه مي‌توان به تفكيك از يك يا دو يا سه جبهه استفاده كرد. البته استفاده از اين نوع بادگير نادر است.
نوع چهارم، بادگيرهاي چهار طرفه است كه به شكل كامل و مفصل‌تر از انواع ديگر ساخته شده‌اند ومعمولا داخل كانال‌هاي آن با تيغه‌هايي از آجر يا چوب يا گچ به چند قسمت تقسيم مي‌شوند. در بعضي از نمونه‌ها در زير كانال بادگير حوض به نسبت بزرگ و زيبايي مي‌ساخته‌اند كه هواي خشك وداراي گرد و غبار پس از برخورد با آب با جذب رطوبت خنك و گرد و غبار آن جدا و هواي اتاق (حوضخانه) در گرماي تابستان بسيار مطبوع مي‌شده است. در مناطقي كه امكان ايجاد حوضخانه در طبقه همكف وجود نداشته است آب قنات را در زير زمين جاري و نمايان مي‌كرده‌اند و امتداد كانال بادگير نيز تا روي اين جريان آب ادامه مي‌يافته است. اين فضاها (سرداب‌ها) محل تجمع اهالي خانهدر بعد از ظهرهاي تابستان بوده است. اين نمونه در يزد، كرمان و بوشهر و... ديده مي‌شود.
در شهرستان يزد و برخي قسمت‌هاي مركزي ايران بادگيرهاي چند وجهي (معمولا هشت وجهي و
حتي گاهي مدور) معمول است كه نوع پنجم بادگيرها را تشكيل مي‌دهد.
علت ساخت اين گونه بادگيرها وجود بادهاي مطلوبي است كه از هر طرف وزش داشته و تيغه‌هاي كانال مي‌تواند از هر جهت باد را گرفته و به داخل مسير هدايت كند.
بادگير چپقي نوع ششم بادگيرهاست كه به جاي فضاي مكعبي شكل خارجي، سازنده از ايجاد چند
لوله خم‌دار (زانو مانند) براي حجم خارجي بادگير استفاده كرده است، اما كانال‌ها و قسمت‌هاي
داخلي مانند نمونه‌هاي چند طرفه است اين نوع بادگير تنها در سيرجان ديده شده است.
نماسازي بادگيرها خود از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار است و در نهايت ظرافت به وسيله‌ آجركاري و يا گچ‌بري ساخته مي‌شود. در اين جا لازم است از بادگير مضاعف، بادگير دواشكوبه و بادگير حفره‌اي نيز نام برد. در شيراز نيز بادگيرهايي كم و بيش ديده مي‌شود كه به عنوان نمونه مي‌توان از بادگير ارگ و آب انبار كريم‌خان زند ياد كرد.


چشم‌انداز آينده
با ورود معماري مدرن و به ويژه استفاده از تاسيسات مكانيكي به تدريج نقش اقليم در ساختمان‌ها
كم‌رنگ شد اما از نيمه دوم قرن گذشته كه اقليم و حفظ محيط زيست پيوسته مورد توجه قرار گرفت استفاده از فناوري همگون با محيط طبيعي، بازيافت ضايعات صنعتي و استفاده از انرژي‌هاي پاك مانند انرژي خورشيد، باد و آب اهميت بسياري يافتند. در زمينه معماري نيز از اين زمان توجه به محيط زيست و تلاش براي طراحي ساختمان‌هاي اقليمي و معماري همساز با اقليم آغاز شد.امروزه مي‌توان از بادگير به عنوان مكمل سيستم تهويه و برودت ساختمان استفاده كرد. به وسيلهبادگير مي‌توان در مواقعي از سال شرايط آسايش را با تهويه طبيعي تامين كرد و تنها زماني كه باد ديگر نتواند پاسخگوي نياز ساكنان باشد بايد از تاسيسات مكانيكي بهره گرفت.
حسن فتحي معمار مصري كه تلاش فوق‌العاده‌اي براي تلفيق معماري سنتي و تكنولوژي روز خود
انجام داده است، از يك پمپ آب در داخل كانال بادگير ساختمان‌هايش استفاده مي‌كرد كه با ايجاد
فواره‌اي در روزهايي كه هوا گرم و پرگرد و غبار بود، هم از ميزان گرما و هم از ميزان گرد و غبارمي‌كاست.
علاوه بر موارد گفته شده، طرح‌هاي ديگري در ساير كشورها كه با تكيه به تهويه طبيعي طراحي
شده به عنوان مثال در مركز فروش بلوواتر انگليس هواي تازه از طريق دنباله‌اي از بادگيرهاي
مخروطي با ارتفاع دو متر تامين مي‌شود اين بادگيرها روي بام سوار شده‌اند تا هواي خنك‌تري را بهپايين فرستاده و آن را در فضاي داخي پخش كنند. آنها در فاصله 15 متري نسبت به هم و روي
محور مركزي مجتمع قرار گرفته‌اند و پس از دريافت جريان هواي خارجي، هواي تازه را به داخل
ساختمان مي‌فرستند.
همچنين برج آرموري چين شامل مجموعه‌اي از بلوك‌هاي هم‌شكل سوار شده بر يكديگر با كاربري اداري، خرده‌فروشي، هتل و مسكوني است. در فصل تابستان يك بادگير هواي تازه را به سمت
پايين دهليز مياني سوق مي‌دهد. سپس اين هوا از جداره‌ها به سمت بيرون كشيده مي‌شود. در
فصل زمستان اين بادگير هوا را از بدنه ساختمان و مجراي جذب كننده‌هاي خورشيدي به سمت خود مي‌كشد و از ساختمان خارج مي‌كند.
نمونه قابل ذكر ديگر ليستر انگلستان است ميزان مصرف انرژي در ساختمان كوئينز دانشگاه مونتفورت، نصف انرژي مصرفي در يك ساختمان معمولي مشابه اين بنا است كه در آن سيستم تهويه مطبوع استفاده شده است. بادگيرهاي مرتفع جلو اغتشاش هوايي را گرفته و براي انتقال هواي داخل به خارج از بنا طراحي شده است.

 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
kingspan2.jpg zero-1.jpg

[h=2]بادگيرهاي مدرن[/h]
اخيرا با يك موضوع جالب برخورد كردم كه خيلي مايه تاسفم شد .
ما قرنها پيش در كشورمون از بادگير استفاده مي كرديم و الان كه حرف از معماري eco-tech ميشه اصلا يادمون نمي ياد كه ما خودمون در گذشته پيشرو در اين نوع معماري بوديم ولي وقتي يكي از اين عناصر در معماري معاصر توسط معماران كشور هاي ديگه استفاده ميشه اسمشو خلاقيت و نوآوري مي گذاريم . اصلا هيچ توجهي به اين آموزگاران بزرگ كه گذشته براي معماران امروز بجا گذاشته توجه نمي كنيم و خيلي ساده از كنار آنها مي گذريم ،اين ‌منبع الهام غني مي توانند ما را بسوي خلاقيت هاي جديد راهنمايي كنند . تاريخ معماري ما بايد استادان ما به سوي معماري نوين باشد

 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
دیوار ترومب و فضای خورشیدی

دیوار ترومب و فضای خورشیدی


فضای خورشیدی:

zero-1.jpg

فضای خورشیدی نوعی سیستم گرمایشی خورشیدی ایستا است که از اتاق شیشه ای(آتریوم،گلخانه،...) واقع در ضلع جنوبی یک ساختمان تشکیل شده و از دیگر فضاهاتوسط یک دیوار مشترک جدا شده است.

نکاتی در مورد سیستم فضای خورشیدی:

1- عملکرد یک فضای خورشیدی،بستگی به زاویۀ جهت گیری شیشه های اصلی آن نسبت به جهت جنوب دارد.
2-استفاده از جرم حرارتی ؛
نقاط مناسب قرار دادن جرم حرارتی:
- دیوار ذخیره ساز حرارتیِ جداکننده ساختمان

05.jpg


 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال

3-نسبت سطح جرم حرارتی به مساحت تصویرشده شیشه 3 به 1 است.
4- شکل مخزن آب طوری باشد که نسبت سطح به حجم بیشتر باشد؛به دلیل دریافت بیشتر تشعشعات خورشید و آزاد کردن گرمای بیشتر
5-در دیوارهای انتهایی از شیشه استفاده نشود؛بهتر است دیوارهایی عایق بندی شده باشند و چند تا بازشو برای تهویه در تابستان ایجاد کنیم.
6-بام طوری طراحی شود که جرم داخلی این فضابه هنگام تابستان سایه اندازی شود و در عین حال امکان تابش را در زمستان فراهم کند.


06.jpg 07.jpg
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
7-دیوار مشترک؛فضای خورشیدی باید از فضای نشیمن جدا باشد.

8-ایجاد منافذ در دیوار مشترک؛چون شیوۀ اصلی در اتصال حرارتی فضای خورشیدی و ساختمان مجاور از طریق جابجایی است.
9-پهنای فضای خورشیدی؛عملکرد با زیادشدن پهنا افزایش می یابد
10-گیاهان ودیگراشیاء سبک وزن دارای این خاصیت می باشند که انرژی خورشیدی را سریعآبه هوای گرم شده انتقال می دهند.

04.jpg03.jpg

 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
09.jpg



دیوار ترومپ:
نوعی دیوارذخیره ساز حرارتی که از یک دیوارتیره رو به جنوب ازجنس مصالح بنایی تشکیل یافته که باشیشه های عمودی پوشانده می شود.
درهنگام شب ،دمای سطح جذب کننده دیوارو لایه های مجاور آن به پایین تراز دمای هوای اتاق سقوط می کند.این امر باعث می شود که با متراکم تر شدن هوای سرد در فضای شیشه ای،هوای سرد از پایین وارد فضای خانه شده و هوای گرم از دریچۀ بالا وارد محفظۀ بین دیوار و شیشه می شود. لذا عملی ترین شیوه کنترل منافذ، صفحه ای سبک وزن است که روی منفذ بالایی دیوار ترومپ لحاظ می شود.

معایب دیوار ترومپ:

1- با توجه به اینکه در این سیستم دیوار و شیشه ای که در جلوی آن قرار دارد فاصلۀ خیلی نزدیکی دارند،تمییز کردن این شیشه از داخل،مشکل ساز است.
2- ترموسیرکولاسیون معکوس در شب ( هوای گرم ازمنفذ بالایی خارج و هوای سرد از پایین وارد فضای داخلی می شود.
3-انباشته شدن گردوغبار روی شیشه از داخل،که همان بحث تمییز کردن است که در بالا گفته شد.
4-نصب و راه اندازی و نگهداری عایق شبانه در این دیوارها دشوار می باشد.
5-هزینۀ بالا


محاسن دیوار ترومپ:

1- به عنوان یک سپر محافظ کننده بین ساکنین و تغییرات دمای سطح جذب کننده 2-گرما را از طریق ذخیره سازی حرارتی به کندی منتقل می کنند؛به همین دلیل دما را هم تعدیل و هم به تاخیر می اندازند.


سیستم جذب مستقیم:

نوعی سیستم گرمایشی ایستا است که از پنجره های رو به جنوبی تشکیل شده است که در زمستان،نور خورشید را مستقیمآ به داخل ساختمان هدایت می کنند این انرژی را توسط مصالحی با جرم حرارتی بالا ،جذب می شود.

محاسن :
نور طبیعی – دید به جنوب – کم بودن هزینه های اضافی – تامین گرمایش ایستا
معایب:
-محدودیت در شیوه های اجرا وانتخاب مصالح
-نور زیاد خورشید،ایجاد سایه روشن هایی با کنتراست بالا
-از بین بردن حریم خانه
-عملکرد دستی عایق های شبانه که در هنگام غیبت طولانی مدت مشکل ساز می شود.
 

هادی معیت

عضو جدید
سلام دوست عزیز (Bana8) شما درست شنیدین
برای حذف یا کاهش خسارت و خرابی ناشی از ضربه ساختمان های مجاور به یکدیگر باید ساختمانهایی که دارای ارتفاع بیش از 12 متر و یا بیش از 4 طبقه هستند به وسیله درز انقطاع از ساختمان های مجاور جدا شده ویا با فاصله ای حداقل برابر با نصف درز انقطاع از مرز مشترک با زمین های مجاور ساخته شوند و در ضمن حداقل درز انقطاع در تراز هر طبقه برابر 100\1 ارتفاع آن تراز از روی تراز پایه می باشد.
ستون های کناری هم قرار نیست همیشه به قول خودتون تا آخرین سانتیمتری زمین قرار بگیرن ، باتوجه به شرایط محدود بودن یا نبودن زمین در اطراف و نوع پی، محاسب و طراح تصمیم میگیرن.
 
آخرین ویرایش:

m hosna

عضو جدید
salam
mer30 az rahnamaitun
mosabeghe dadam
bad nabud..tajrobeye khubi bud
4 shodam.tarham khub bud.faghat vase shit bandi vaght kam avordam
shoma rast gofti
zaheran faghat be shit bandi emtiyaz dadan:redface:
 

EA.Designer

عضو جدید
درز انقطاع

درز انقطاع

به نقل از دوست عزیز rasool.civil تاپیک: طراحی فنی(ترسیم نقشه های بتنی) #9 سلام ببین وقتی زلزله میاد ساختمونهای کنار هم به همدیگه ضربه میزنن واسه کاهش خسارت ناشی ازین ضربه ها یه فاصله ای باید بین ساختمونها باشه به این میگن درز انقطاع حالا قبلا واسه 4 طبقه و ارتفاع 12 متر به بالا اجباری بود ،الان دیگه واسه همه ساختمونها هرچند خیلی ها رعایت نمیکنن حداقل اندازه درز انقطاع در هر تراز=0.01 ارتفاع اون تراز از روی شالوده یعنی ساختمون ما 0.005 ارتفاع میاد به سمت داخل زمین خودمون و ساختمون بغلی هم 0.005 ارتفاع میره داخل زمین خودشون تا این 0.01 تامین بشه. بینشم باید با مصالح کم مقاومت پر بشه مثلا یونولیت خوبه.
 

glosi

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام نه دوست عزیز این درز انقطاع هست برای هر طبقه 0.015 باید در نظر گرفت به خاطر اینه
 
آخرین ویرایش:

glosi

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام دوست ببین هر ساختمانی برای پیشگیری به خاطر زلزله از ساختمان کناری باید یه فاصله ای از ساختمان کناری داشته باشه که به ازای هر طبقه 0.015 میباشد به تعداد طبقات ضرب در عدد0.015 مشود فاصله از یه طرف با ساختمان کناری است
 

هدیه م

عضو جدید
درخواست راهنمایی - ایستگاه عرضه گل و گیاه ،با کانسپت مکثی برای رشد

درخواست راهنمایی - ایستگاه عرضه گل و گیاه ،با کانسپت مکثی برای رشد

سلام و خسته نباشید.ما برای پایان ترم باید یک ایستگاه عرضه گل و گیاه ،با کانسپت مکثی برای رشد خلق کنیم .اما این یک کانسپتی نیست که تجلی ظاهری داشته باشد برای این چنین طراحی ها از کجا باید شروع کنیم ؟؟با تشکر فراوان
 

MoMtaD

عضو جدید
کمک لطفااا فردا امتحان دارم از 4 تا سوال جواب 2 تاشو نمیدونم ( درس تمرین معماری)

کمک لطفااا فردا امتحان دارم از 4 تا سوال جواب 2 تاشو نمیدونم ( درس تمرین معماری)

سلام دوستان
شاید پستم جای بدی باشه
شاید عنوان و موضوعم بد باشه .تورو خدا ببخشید

فردا ساعت 8 صبح امتحان دارم کلا امتحان 4 تا سوال داره من 2 تاشو نمی دونم 2 تای دیگرم شک دارم هرچقدرم سرچ کردم به هیچی نرسیدم:cry:
هرکی میدونه جواب سوالام و با سوالام یه چک کنه ببینه درست هستش یا نه ....


سوال 1 : کن در معماری چیست ؟ ---> هیچی در موردش پیدا نکردم.
سوال 2 : ریتم را در معماری توضیح دهید : ----> ریتم اصلی طراحی بر پایه ی تکرار عناصر در زمان و مکان صورت میگیرد.این تکرار فقط واحد بصری ایجاد نمی کند بلکه همچنین تداوم ریتم حرکتی را به همراه دارد.
سوال 3 : معماری را تعریف کنید و بهترین معماری چیست ؟ :----> چندتا پیدا کردم اما نتونستم نتیجه گیری کنم اگه میشه یه جواب کلی و خلاصه بدید که بتونم حفظش کنم


سوال 4 : فضا و عناصر تشکیل دهنده ی آنرا توضیح دهید : ---> فضا یکی از اولین اجزا در طراحی داخلی میباشد فضا توسط درک ما شکل میگیرد عناصر هندسی از قبیل نقطه ، خط ، صفحه و حجم میتواند برای تفکیک تعریف فضا در کنار یکدیگر قرار گیرند در معماری این عناصر اصلی تبدیل به ستون ها ، تیرهای طولی ، دیوارها سقفها و کفهای مسطح تبدیل میشوند ( درسته ؟ یا نه )


ممنون میشم زودی جواب بدید :gol:
یا علی
 
بالا