درخواست های مرتبط با | پرسش های درسی مهندسی شیمی

ممنون از توجه و راهنمایی هاتون. قضیه از این قراره که نرم افزار هایسیس را به نرم افزار اکسل یا ... لینک میدهند و بعد از داخل فایل هایسیس یکسری عدد!!!! را داخل اکسل کرده و بعد یکسری کارهایی که من سر در نمی آورم!!!تابع ها هم موقع کار با هایسیس داخل خود ادیتور هایسیس تعریف شده است. مثل ویژوال بیسیک اکسل. راستش قراره من بشینم کنار یک فوق لیسانس شیمی و با اینکه یک کارآموز بیشتر نیستم براشون برنامه بنویسم. مثلا روی همین تابع ها کار کنم و دیگه نمیدونم. به نظر شما این کار برنامه نویسی که من قراره انجام بدم ارزش وقت گذاشتن داره یعنی یه جایی گیر نکنم نشه از توش بیرون آمد .راستی اگر من این کار را انجام بدم بعدا جایی هست که مثلا از این تجربه استفاده کنم یا خود شما مهندسان گل شیمی همه کاره اید و توی شرکتها چیزی به اسم استخدام یه کامپیوتری کنار یه شیمی نیست و کارهاتون هم به تنهایی از پسش برمایید.اصل مطلب نخوام وقت بذارم و توی کار بچه های شیمی فضولی کنم و آخر دست از پا درازتر برم یه جای دیگه برای کارآموزی!!!و آخرین مطلب هم اینکه راستی شما با این برنامه نویسی ها که انجام میدهید همان کارهایی هست که گفتم!!!
راستش توي استخدامي ها مهندس كامپيوتر در كنار مهندسي شيمي نيست چون قسمتي از كار مهندس شيمي كه با نرم افزار هست فقط دادن ورودي و تنظيم كردن دستگاه و گرفتن خروجي هست . و اين برنامه ها از قبل نوشته شده و توي بازار منتشر شده . مث برنامه هايسيس.
حالا شما اگه اين كار رو كنيد و موفق شيد و بتونيد به مرحله انتشار برنامه برسيد ،‌ ميتونيد كمك بزرگي به مهندسين شيمي كنيد. ولي هدف از نوشتن اين برنامه چي هست ؟ قراره به هايسيس چيزي اضاف كنيد ؟

برنامه نويسي هايي كه ما انجام ميداديم در طول تحصيل ربطي به هايسيس نداشت . ما فقط واسه آموزش برنامه نويسي تكاليف دروس مختلف رو به صورت برنامه مينوشتيم تا محاسبات پيچيده اون درس رو واسمون انجام بده . كار ما با هايسيس برنامه نويسي نبود بلكه دادن ديتا و گرفتن نتيجه و به عبارتي طراحي بود
------------------------

پ.ن : چندجا ديدم شما دوست عزيز از واژه بچه هاي شيمي استفاده كرديد ! ميخواستم خدمتتون عرض كنم كه رشته ما مهندسي شيمي هست نه شيمي . اين دوتا رشته زمين تا آسمون باهم فرق ميكنن . خيلي ها اينارو اشتباه ميگيرن :)
 

vannes

عضو جدید
سلام

یکی از دوستان اگه امکان داره برنامه محاسبات فلش برای یک خوراک چند جزیی رو با برنامه مطلب قرار بده
خیلی ممنون میشم اگه کمک کنید.من هر کاری میکنم درست در نمیاد :-??
با تشکر
 

جعفر کری

عضو جدید
درخواست مقاله

درخواست مقاله

با عرض سلام . من یک مقاله درباره ی مبدل های حرارتی صفحه ای نیاز دارم.
خواهش می کنم هر چه سریعتر این مقاله را برای من ارسال کنید.
 

farshad1982

عضو جدید
درخواست

درخواست

سلام...اطلاعاتي درباره رسوبات مي خواستم(آسفالتين،WAG,Scalin,Hydrate) ممنون ميشم كمكم كنيد...
 

sahar tj

عضو جدید
طراحی کارخانه نمک

طراحی کارخانه نمک

سلام دوستان
موضوع پروژه من طراحی کارخانه نمک هستش
لطفا اگر
پروژه،مطلب یا اطلا عاتی در این مورد
دارین به من کمک کنید.
مرسی
 
آبي يا گازي ؟!

توي كولر آبي كار انجام ميديم ( موتور كولر آبي) و گرما رو از منبع سرد(اتاق) به منبع گرم ( بيرون) منتقل ميكنيم !

نیما جان در کولر های آبی عمل انتقال گرما از منبع سرد به منبع گرم صورت نمی گیره (در کولر آبی heat source و heat sink نداریم و سیکل ترمودینامیکی نداریم). بلکه چون مولکولهای آب هنگام تبخیر انرژی جذب می کنند، جذب انرژی شون رو از مولکول های هوای اطرافشون انجام میدن و این جذب انرژی باعث کاهش دمای هوا می شه و اون موتور کولر تنها این هوای خنک شده رو به داخل اتاق منتقل می کنه.
در کولر های گازی هست که از منبع سرد به منبع گرم به وسیله انجام کار، انتقال گرما صورت می گیره.
 

sahar tj

عضو جدید
طراحی کارخانه نمک

طراحی کارخانه نمک

سلام دوستان
موضوع پروژه من طراحی کارخانه نمک هستش
لطفا اگر پروژه ،مطلب یا اطلاعاتی در این باره دارین به من کمک کنید
مرسی
 
سلام
کسی در مورد پیگمنت زرد جی ایکس اطلاعی داره؟:que:

طیف رنگهای زرد تا قرمز اکثراً از خانواده های منو-آزو یا دی-آزو یا بنزیدین ها هستند. این پیگمنت زرد GX رو بهش Permanent Yellow GX می گن. color indexش هم PY 74 هست (Pigment Yellow 74) . نمی دونم دقیقاً دنبال چه اطلاعاتی در مورد این پیگمت هستید ولی برای اطلاع ساده می تونید به http://chemicalland21.com/specialtychem/finechem/PERMANENT YELLOW GX.htm و http://chempigment.com/Organic_Pigment/Yellow/1136_Permanent_Yellow_GX_74_ مراجعه بفرمائید.
 
سلام
یکی کمکم کنهوو کی جواب این سوال و میدونه

تو آزمایش تقطیر چرا ستون تقطیر تا حد امکان باید عمودی قرار بگیره؟

یه دنیا ممنون میشم

معمولاً به دلایل عملیاتی نیست که در صاف و عمود بودن ستون دقت می کنن که اگه ستون درصدی کج باشه، ستون نتونه کارش رو درست انجام بده! بلکه به این دلیل هست که ستون ها غالباً ارتفاع زیادی دارن و بر حسب طراحی شون درصد بالایی در داخلشون مایع حضور داره. اگر ستون درصدی کج باشه، باعث به وجود اومدن گشتاور بزرگی (که در علم استاتیک بهش «لنگر» می گن) در بدنه ستون می شه که ممکنه باعث بشه ستون با وجود مهار شدن، بیافته !
یادمه دوستی که در عسلویه مشغول به کار بود تعریف می کرد ستون تقطیری رو که 0.5 درجه کج بوده از نظر کنترل کیفی مردود اعلام شده بوده و برای اصلاحش به شرکت آذراب برگردونده بودنش.
 
دوستان مهندس شیمی
با سلام آیا کسی از محلول الکترولیت مخصوص حکاکی روی فلزات اطلاعاتی داره ؟ لطفاً اگه کسی داره به من ایمیل بزنه .


به حکاکی روی فلزات در اصلاح "گراورسازی" یا «پانتوگرافی - pantograph» گفته می شه. برای جنس های مختلف فلز، از اسید های مختلف استفاده می شه. اگر جنس فلز آلومینوم یا روی هست باید از مخلوط آب + اسید کلریدریک استفاده بشه. اگر فلز از جنس مس و یا برنز هست باید از اسید نیتریک و برای فلز آهنی و فولادی از اسید سولفوریک استفاده بشه.
در ابتدای کار پانتوگرافی باید اول غلظت اسید کم باشه (در حدود 10%) و به مرور زمان غلظت اسید رو زیاد کنید (در انتهای کار غلظت باید 20% باشه). اگر به این کار نیاز دارین شرکت های زیادی هستن که کار پانتوگرافی رو براتون انجام میدن.
 

american pie

عضو جدید
وسايل اندازگيري Api و sp.gr

وسايل اندازگيري Api و sp.gr

سلام
كسي ميتونه يه سري اطلاعات در مورد وسايل اندازه گيري API و sp.gr. به من بده؟
اگه سايت خوبي هم بهم معرفي كنيد ممنون ميشم
planet_terrorhb@yahoo.com
 

پروشات

عضو جدید
کمک!!!!

کمک!!!!

درباره ی تعیین عدد آووگادرو به روش اسپکتروفتومتری کسی میتونه به من کمک کنه؟
برای آزمایشگاه شیمی نیاز دارم.
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اسپكتروفتومترها

اسپكتروفتومترها

اسپكتروفتومترها ‏


يك فريم از تجهيزات پزشكي:

اسپكتروفتومترها، تجهيزاتي است كه جذب يا عبور طول موج‌هاي مشخصي از انرژي تابشي (نور) از يك آناليت را در يك محلول تعيين مي‌كنند. به دليل تفاوت در تعداد و آرايش گروه‌ها، پيوندهاي دوگانه اتم‌هاي كربن در هر مولكول نور را در طول موج‌هاي خاص با الگوي طيف مشخص، جذب مي‌كند. بر اساس قانون بير - لامبرت ‏‎(Beer - Lambert)‎‏ ، مقدار نوري كه در اين طول موج مشخص جذب مي‌شود مستقيماً با غلظت آن نمونه شيميايي متناسب است. اسپكتروفتومترهاي مرئي و فرابنفش، رايج‌ترين دستگاه‌هاي جذب سنجي در مراكز تشخيصي و آزمايشگاهي است.‏

اسپكتروفتومتر نور مرئي

در آزمايشگاه‌ها، بخش گسترده اي از اندازه گيري‌ها بر اساس واكنش‌هاي جذب سنجي صورت مي‌پذيرد. فعاليت اكثر آنزيم‌ها، تري گليسيريد، كلسترول، ليپو پروتئين‌ها، قند، كراتينين، اوره و . . . طيف وسيعي از آناليت‌ها با كاربردهاي باليني و تحقيقاتي، طيف وسيعي از داروها و بخش گسترده‌اي از متابوليت‌ها با اسپكتروفتومتري قابل سنجش است. بررسي ساختمان مولكولي، شناسائي تركيبات، مقايسه ساختمان‌ها، يافتن طول موج ماكزيمم جذب و . . . از ديگر كاربردهاي اسپكتروفتومتري در مسائل تحقيقاتي است.‏

اجزاء دستگاه ‏
‏6 قسمت اصلي در ساختمان اسپكتروفتومترها وجود دارد كه عبارت است از:
منبع نور ‏‎(Light Source)‎
تكفام ساز ‏‎(Monochromator)
‎متمركز كننده پرتو ‏‎(Focusing Device)
‎محل نمونه ‏‎(Cuvet)
‎آشكارساز ‏‎(Detector)
‎دستگاه نمايش خروجي ‏‎(Display Device)


منبع نور ‏‎(Light Source)

‎منبع نور در اثر افزايش حرارت به كمك الكتريسيته در يك لامپ تأمين مي‌شود. شرايط اصلي اين منبع، شدت كافي، پايداري و پيوستگي اجزاي آن است. براي تامين نور مرئي به منظور اندازه‌گيري، محلول‌هاي نسبتا رقيقي كه تغيير در شدت رنگشان متناسب با تغيير در غلظتشان است، معمولا از لامپ‌هاي تنگستن (با طول موج توليدي بين ‏nm‏ 900-330) استفاده مي‌شود.

تكفام ساز ‏‎(Monochromator)
‎اين قسمت از دستگاه پرتو چند فام را به پرتو تكفام تبديل مي‌كند. اين عمل ممكن است توسط منشور يا سيستم گريتينگ انجام شود. *****ها شيشه‌هاي رنگي است كه بخش وسيعي از پرتوها را جذب كرده و فقط طول موج‌هاي محدودي را عبور مي‌دهد.

متمركز كننده پرتو ‏‎(Focusing Device)‎
با تركيبي از عدسي‌ها، شكاف بين دو تيغه باريك فلزي و آئينه‌ها در مسير پرتو تابش، پرتوها موازي مي‌شود و با تنظيم عرض شكاف مي‌توان عرض پرتو را تنظيم كرد. هر چقدر عرض شكاف نور به كار رفته كمتر باشد، كيفيت پرتوها بهتر خواهد بود.

محل نمونه ‏‎(Cuvet)
‎كووت‌ها قسمتي از دستگاه است كه نمونه مورد نظر يا بلانك در آن قرار مي‌گيرد. اين بخش معمولا به صورت استوانه يا مستطيل بوده و از شيشه، كوارتز يا پلاستيك ساخته مي‌شود. كووت‌هاي پلاستيكي و شيشه‌اي براي محدوده مرئي به كار مي‌رون.

آشكارسازها ‏‎(Detectors)
‎دستگاه‌هايي است كه يك نوع از انرژي را به نوع ديگري تبديل مي‌كند و معمولا به سه گروه اصلي تقسيم مي‌شود : 1- فتوالكتريك، 2 - فتوشيميايي و 3 - حرارتي. در دستگاه‌هاي اسپكتروفتومتر از آشكارسازهاي فتوالكتريك استفاده مي‌شود. فتوسل و فتو تيوب از ساده‌ترين آشكارسازها است. فتو ترانزيستورها و فتوديودها نيز براي اين منظور استفاده مي‌شود.
دستگاه نمايش خروجي ‏‎(Display Device)
‎اين قسمت، مي‌تواند يك گالوانومتر، صفحه ثبات، اسيلسكوپ يا صفحه نمايشگركامپيوتر با نرم افزارهاي متنوع باشد.‏
‏- اسپكتروفتومتر فرابنفش ‏‎(Ultraviolet)
‎ساختماني همانند اسپكتروفتومتر نور مرئي داشته و به طول موج‌هاي نور فرابنفش حساس است.‏

اسپكتروفتومتر نشر شعله ‏‎(Flame)
‎ساختمان اين دستگاه شبيه اسپكتروفتومتر يا فتومتر ساده است با اين تفاوت كه در فتومتر، لامپ الكتريكي و در اين دستگاه نور حاصل از سوختن ماده مورد آزمايش در درون شعله به عنوان منبع نوري در نظر گرفته مي‌شود. در طيف سنجي نشر شعله، نور حاصل مستقيما اندازه‌گيري مي‌شود.

اسپكتروفتومتر جذب اتمي ‏‎(Atomic Absorption)
‎اسپكتروفتومترهاي جذب اتمي ‏‎(AAS)‎‏ غلظت عناصر فلزي كه از نظر پزشكي
براي حفظ سلامتي مهم است را اندازه گيري مي‌كند. در خصوص اين عناصر مي‌توان به كلسيم، منيزيم، مس، روي و آهن اشاره نمود. اسپكتروفتومترهاي جذب اتمي همچنين براي تعيين اينكه آيا سطح درماني داروهايي نظير ليتيم در خون، تامين شده است يا خير و همچنين براي آشكارسازي و تعيين كميت سموم فلزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.‏

كمپاني‌هاي سازنده

Beckman, Biolab, Biowhittaker, Capspec, Cecil Instruments, Elico, GBC, Hach, Hitachi, Jasco, Jenway, Dr Lange, Marcel, Metetech, Metrolab, Molecular Devices, Perkin Elmer, Pharmacia Biotech, Secomam, Sensor Physics, Shimadzu, Spectrolab, Thermo Spectronic, Turner, Varian, WPA, Bruker Daltonik, JEOL, PDZ Europa, Shimadzu, Thermo Elemental, Thermo Finnigan, Varian, Buck Scientific, Elico, GBC, Perkin Elmer, Shimadzu, Thermo Elemental, Varian.

مرجع
Healthcare Product hpcs Comparison System (ECRI)‎‏-‏
‏- شركت توسعه خدمات آزمايشگاهي ايران
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اسپكتروفتومتر(SPECTROPHOTOMETR)

اسپكتروفتومتر(SPECTROPHOTOMETR)

درباره ی تعیین عدد آووگادرو به روش اسپکتروفتومتری کسی میتونه به من کمک کنه؟
برای آزمایشگاه شیمی نیاز دارم.



[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] اسپكتروفتومتر(SPECTROPHOTOMETR)
كاربرد دستگاه : اسپكتروفتومتر دستگاهی است كه برای اندازه گیری غلظت ماده رنگی محلولها چون اندازه گیری اوره – اسید اوریك و نظیر آن به كار می رود .
مشخصات : اسپكتروفتومتر جذب نور را به وسیله یك ماده مایع در طول موجهای گوناگون اندازه گیری میكند . بدینوسیله اجزای یك ماده مجهول را می توان مشخص كرد یا غلظت تعدادی از مواد معلوم را اندازه گیری نمود .
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]دستگاه اسپكتروفتومتر از دو قسمت اسپكترومتر( تشكیل طیف ) و فتومتر( نورسنجی ) تشكیل شده است. اسپكترومتر بخشی است كه نور ثابت با طول موج دلخواه به وجود می آورد و شامل منبع نور – عدسی – شكافها - منوكروماتور می باشد .[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] [/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] [/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اجزاء مختلف اسپكتروفتومتر : [/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اینم یک نمایی بسیار ساده از طرز کار دستگاه[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] [/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]منبع انرژی الكتریكی : در اسپكتروفتومتر برای ایجاد نور احتیاج به یك منبع انرژی الكتریكی ثابت است . این منبع میتواند باطری خشك و یا مرطوب و یا جریان الكتریكی متناوب AC باشد.
منبع انرژی نورانی : در اكثر اسپكتروفتومترهای نورانی منبع انرژی نورانی آنها لامپ تنگستن است . در اسپكتروفتومترهای نور ماوراء بنفش لامپ دوثریم به كار می رود .
منوكروماتور : نور قبل از اینكه به منوكروماتور برخورد كند از عدسی ها و شكافی عبور می كند كه نقش آنها كنترل مقدار و مسیر نور می باشد. برای اندازه گیری جذ ب نور باید از نورهایی با طول موج مشخص و مناسب استفاده كرد برای این منظور منوكروماتور به كار می برند . منو كروماتور برای پراكندن نور ( تجزیه نور ) ازلامپ (شكاف s1 ) از پرش و یا منشور استفاده می كند . به محض اینكه نور به شكاف s2 میرسد به اجزای طیفی خودش تجزیه میشود و و روی نمونه در كووت می افتد . شكافهای باریكتر باعث طول موجهای كوتاهتر میشوند. زاویه شبكه پراش طول موج نور را مشخص می كند . اگر همه پارامترهای دیگر ثابت باشند و آیینه اندازه تجهیزات را كم كند در نتیجه خروجی نور – حساسیت آشكارسازی نوری – و جذب ماده ی نمونه با طول موج تغییر میكندكه مستلزم كالیبراسیون صفر هر اندازه گیری طول موج می باشد اسپكتروفتومتر دو پرتویی این كار را به صورت اتوماتیك به وسیله سویچ كردن مسیر پرتو انجام می دهد . سپس نسبت جذب های مسیر را می توان محاسبه كرد .
نور سنج : به كمك نور سنجها انرژی نورانی را به انرژی الكتریكی تبدیل می كنند و شامل انواع مختلفی چون فتوولتیك و یا فتو تیوپ – فتودیود و غیره میباشد . بعضی از این نورسنجها آنقدر حساس هستند كه می توانند گالوانومتر حساس را مستقیم به كار اندازند در حالی كه در بعضی دیگر باید آمپلی فایر ( تقویت كننده ) در مسیر آنها قرار داده شود .
الكتریك سنج : در اسپكتروفتومتر نیاز به دستگاهی است كه جریان الكتریكی فتوتیوپ را اندازه گیری كند بدین منظور میتوان از گالوانومتر – سیستم نول پینت Null Point استفاده نمود .
[/FONT]
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
لطفا هر مطلبی رو در جای خودش وارد نمایید این مطلب رو بهتر بود در قسمت ROOT مهندسی شیمی وارد میکردید
با تشکر
 

kamalns

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید
مقاله ای راجع به کریستالیزاسیون یا همون تبلور مجدد و کاربردهای اون در صنایع غذایی میخواستم
 

hasangh1365

عضو جدید
اصلا در کتاب دکتر چالکش (تصفیه آبهای صنعتی ) چیزی در مورد شوینده ها نگفته
 

shimi87

عضو جدید
سلام اگر امکانش هست کتاب اصول مقدماتی فرایندهای شیمیایی از ریچاردم.فلدر
 

جعفر کری

عضو جدید
در خواست مقاله

در خواست مقاله

با عرض سلام من به یک مقاله درباره ی مبدل های حرارتی صفحه ای نیاز فوری دارم لطفا این مقاله را هر چه سریعتر برای من ارسال کنید .
 

jahromi110

عضو جدید
با سلام و خسته نباشي
1- "Optimisation OfChemical Processes" by Edgar T.F & Himmel Blau 1988 or 2001
2- كتاب متلب
3- كاربرد رياضي در مهندسي شيمي نوشته رياض خراط و منوچهر نيك آذر
4- Applied Numerical Analysis by C.F. Gerald
 

ramins

عضو جدید
سلام
من روي شبيه سازي يك راكتور كاتاليستي بري تبديل fuel oil به gasoline كار ميكنم. براي شبيه سازي واكنش به مكانيزم و واكنشهاي مربوط به شكست كاتاليستي(catalytic cracking) نياز دارم. اين واكنش ها بايد به صورت كلي باشه(lumped). ممنون ميشم كمكم كنيد.
 

negin17h

مدیر تالارهای مهندسی کامپیوتر و رباتیکمتخصص #C
مدیر تالار
با سلام
اگه میشه این کتاب رو بذارید . ممنون

Title : GAS-LIQUID AND LIQUID-LIQUID SEPARATORS​
By Maurice Stewart, President, Stewart Training Company Ken Arnold
Publisher : Gulf


 

zanlog

عضو جدید
كمك

كمك

سلام بر دوستان مهندسم
اقا دمتون گرم يه تحقيق در مورد وينيل كلريد ميخواستم كه شامل كليه مراحل توليد - ارزش افزوده- قيمتها و كاربردها باشه
يعني كامل باشه ديگه
دمتون گرم اگه زودتر بهتر
:gol:
:heart::gol:
 
بالا