درخواست های مرتبط با: سازه,دیتیل و جزئیات ساختمان

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه های مقاوم سازی ساختمان ها

راه های مقاوم سازی ساختمان ها

سلام
من بهار هستم ترم 4 كارداني معماري يه تحقيق مي خواستم درباره مقاوم سازي ساختمان با مصالح مدرن مي تونيد بهم كمك كنيد لطفا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:redface:
ساخت خانه های متحرک
ساخت خانه های متحرک یکی از متدهای پیشرفته در امر مقاوم سازی در برابر زلزله است از این روش در ساخت ساختمان ها، آپارتمان ها، کارخانه ها و ساختمانهای مراکز تجاری استفاده می شود. این روش بسیار کم خرج است و در مناطقی که از نظر مقاومت در مقابل زلزله از سطح پایینی برخوردارند و در نواحی زلزله خیز سراسر جهان واقع شده اند بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد بدین ترتیب تمامی اصول ساختمان سازی به سمت ساختمان سازی مکانیکی متحول می شود. این ساختمان ها در برابر تمامی بلایای طبیعی از قبیل سیل، آتشفشان، رانش زمین و همچنین در مقابل زلزله های خطرناک و مهیب و حملات تروریستی هم مقاوم می باشد.
این طریقه مقاوم سازی که شیوه مهندسی ساختمانی "هاپکن" نام دارد نوعی مهندسی مکانیکی است که مدیریت و ابداع و سنجش تکنیکی آن را فردی به نام هاپکن به انجام رسانیده است. وی تا کنون چندین مورد از ماشین آلات مکانیکی را طراحی کرده و در این زمینه چند ابداع نوین داشته است.
وی طی مطالعاتش در دانشگاه فنی و همندسی هلند انیشه ساخت سیستم ساختمان ساری خانه های متحرک به فکرش خطور کرد. چندین سال بعد وی ایده اش را در این خصوص تکمیل کرد.
دیوار های این خانه از بتون درست شده است و بوسیله میله های فلزی کششی عمودی کاملا فشرده می شوند. بدین ترتیب بدلیل استفاده از مواد جامد فشرده و سنگین نیرو وارده به اجزای پایینی ساختمان بسیار افزایش می یابد. الببه باید گفت که دیوارهای هر طبقه بصورت کنترل شده ایی به آن فشار وارد می شود و میزان فشار وارده در تمامی طبقات یکسان است. علاوه بر یک میله عمود در هر طبقه از 3 میله افقی هم استفاده می شود.
در این ساختمان ها از مصالحی استفاده می شود که کار گذاردن آنها به آسانی صورت می گیرد که به موجب آن دیوار های ساختمان با بکار بردن میله های کششی محکم و مقاوم می شوند.
از دو گونه مصالح در ساختن ساختمان ها استفاده کرد:
_بلوک های سیمانی که در بسیاری از ساختمان ها در سراسر دنیا از آن استفاده می شود. با اندازه های lxwxh=400x200x200 mm, که در هر یک از آنها دو سوراخ وجود دارد.
_این نوع بسیار ارزان قیمت است و در آن فقط از میزان کمی ملاط(گل و آهک) استفاده می شود.
پس از اینکه مصالح ساختمانی تهیه شد، کار ساخت آن شروع می شود. این ساختمان می تواند طوری ساخته شود که در آن اصلا از ملاط استفاده نشود. دیوار ها فقط از طریق همان میله های کششی به اندازه کافی محکم و مقاوم می شوند. بدین ترتیب سوار کردن دیوارها بر روی ساختمان، تغییر شکل ظاهری آنها و جابجا کردن آنها بسیار آسان می شود.
آزمایش
در هفتم ماه ژوئن سال 2001 آزمایشی را بر روی یکی از این ساختمان ها بمنظور اثبات ضد زلزله بودن آن ترتیب داده شد، این آزمایش با حضور تعداد کثیری از مردم صورت گرفت که در میان آنها روزنامه نگاران و خبرنگاران بسیاری از رسانه های رادیو و تلویزیون هم حضور داشتند.
برای این کار ما ابتدا ساختمانی را بر طبق قوانین ساختمان سازی مکانیکی بنا کردیم این ساختمان از تعدادی میله های فشرده عمودی و افقی، استوانه های آهنی در دور میله های عمودی را می پوشاند، صفحه های مسطح و یک سری قاب های ارتجاعی استفاده شد. در فونداسیون این ساختمان چارچوب های لولا دار استعمال شد.
این خانه توسط جرثقیل در زاویه 30 درجه از سطح زمین بالا برده شد سپس این خانه که 220 متر مربع مساحت داشت را از همان ارتفاع رها کردند این کار را دو بار دیگر هم تکرار کردند اما هیچ اتفاقی نیافتاد و ضد زلزله بودن خانه بدین ترتیب اثبات شد.
اگر ما عامل تکانه را Cs = 2,5در نظر بگیریم آنگاه شتاب هم راستا در این اسکلت برابر با 2/5*g*sin30=2/5*0/5*9/81=12/26[m/s2] خواهد بود که این رقم با اندازه یک زلزله شدید برابری می کند. بنابراین فشاری که در طی این زلزله به ساختمان وارد شده برابر با یک زلزله بسیار عظیم است.
مقاوم سازی خانه ها به روش هاپکن و از طریق ساخت خانه های متحرک امکان پذیر شد. روش ساختاری خانه های متحرک تکمیل شد و نه تنها خانه های مسکونی بلکه ساختمان های اماکن تجاری نیز از آن بهره مند شدند. این ساختمان ها علاوه بر اینکه در مقابل وقایع طبیعی همچون زمین لرزه، رانش زمین مقاومت می کنند، در مقابل حمله های تروریستی هم همچنان پابرجا باقی می مانند.
این ساختمان های ضد زلزله از اجزای خاصی ساخته شده اند که این اجزا همان مصالحی هستند که ساختمان را در مقابل زمین لرزه های مهیب و عظیم مقاوم می سازد. این شیوه مقاوم سازی بسیار کم هزینه است و در عین حال برای سرزمین های آباد در معرض زلزله در سراسر جهان مفید واقع خواهد شد. این شیوه ساختمان سازی اصول اساسی اش را از ساختمان سازی مکانیزه عاریت گرفته است.
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهسازی و مقاوم‌‎سازی لرزه‌ای، آسیب پذیری، سازه بتن‌آرمه

بهسازی و مقاوم‌‎سازی لرزه‌ای، آسیب پذیری، سازه بتن‌آرمه

سلام
من بهار هستم ترم 4 كارداني معماري يه تحقيق مي خواستم درباره مقاوم سازي ساختمان با مصالح مدرن مي تونيد بهم كمك كنيد لطفا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:redface:

بهسازی و مقاوم‌‎سازی لرزه‌ای، آسیب پذیری، سازه بتن‌آرمه
 

پیوست ها

  • ICC_Article_79_Seismic_Rehabilitation_and_Strengthening_of_RC_Buildings.pdf
    541 کیلوبایت · بازدیدها: 0

تبسم

عضو جدید
در مورد آسانسور پله تخته نقاله رمپ پله برقی لطفا مطلب و ذیتایل لازم دارم
 

nino

مدیر بازنشسته
در مورد آسانسور پله تخته نقاله رمپ پله برقی لطفا مطلب و ذیتایل لازم دارم

آسانسور یه چیزایی دارم ولی cd دست دوستم بعد عید بهم میده

در مورد درزها درز در کف و درز در سطح میتونین کمک کنین؟

اینها هم دارم فایل کدشو پیدا میکنم میذارم .
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
من راجع به تیر آهن مطلب می خوام.......واسه درس مصالح ساختمان:cry:
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من راجع به تیر آهن مطلب می خوام.......واسه درس مصالح ساختمان:cry:


توی هر کتابی که مربوط به فولاد باشه میتونید انواع تیرآهن ها رو پیدا کنید و ببینید و مطلب در موردش پیدا کنید .. اگر باز هم پیدا نکردید من یکی دوتا کتاب دارم بگید یا در اختیارتون بذارم یا معرفی کنم .
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
من راجع به تیر آهن مطلب می خوام.......واسه درس مصالح ساختمان:cry:

سلام همینطور که دوست عزیزم گفت تو تمام کتابهای فولاد مطلبهای خوبی میتونی پیدا کنی من یه مقلاله در مورد لانه زنبوری دارم که میتونی از این هم استفاده کنی

معایب و محاسن تیرهای لانه زنبوری

کاش استفاده از تیرهای لانه زنبوری ممنوع می شد ...
معایب تیرهای لانه زنبوری :
اگر چه بحث های بسیاری پیرامون تیرهای لانه زنبوری ، اخیرا مطرح شده است و به عقیده گروهی از طراحان به علت مسائل اجرائی آن ، خصوصا جان تیر و اتصال آن توسط جوش(زیرا همانگونه که می دانیم، اتصالات نقش کلیدی و تعیین کننده ای را در انتقال بار از یک عضو به عضو یا اعضای دیگر دارند و در صورت اجرای نا مطلوب آن، به میزان زیادی از باربری یا مقاومت المان سازه ای کاسته خواهد شد در نتیجه مساله نظارت موثر بر اجرای عملیات جوشکاری ، اهمیت بسزائی در کیفیت کلی سازه خواهد داشت.) همچنین ضعفی که در ناحیه جان تیر در اثر کاهش مساحت آن وجود دارد از نقاط ضعف این تیرهاست.
مساله لهیدگی جان (web crippling) نیز در قسمت اتصال مقطع برش شده وجود دارد، که بسیار حائز اهمیت می باشد . در نواحی که خصوصا بار متمرکز وجود دارد و یا نزدیکی تکیه گاه ها که برش عامل موثری است ، کنترل لهیدگی جان نباید مورد توجه بیشتری قرار گیرد ، زیرا در این نواحی مقاطع حالت بحرانی تری نسبت به سایر قسمت ها دارند. البته قسمت اعظم این کاستی ها را می توان با استفاده صحیح و بهینه ورق های تقویتی برطرف نمود و بعضا در مواردی که باز هم علی رقم همه تدابیر اتخاذ شده، اساس مقطع لازم بدست نیامده باشد، از تیرهای لانه زنبوری دوبل می توان استفاده نمود . در نگاهی محتاطانه ، استفاده از تیر های لانه زنبوری از ضریب اطمینان یا ایمنی (safety factor) کمتری نسبت به سایر مقاطع برخورد دارند . اما استفاده گسترده از این نوع تیرها به سبب مزایائی که آنها را به اختصار بر شمردیم ، هنوز هم در مقیاس وسیعی از کارهای ساختمانی متداول است.

تیرهای لانه زنبوری و محاسن استفاده از آنها :
بیشترین مزیت تیرهای لانه زنبوری که در حقیقت مقطعی غیر فشرده است ، در مقایسه با سایر مقاطع استاندارد(فشرده) ایجاد ممان اینرسی نسبتا خوب آن حول محور قوی تیر(X) می باشد که به سبب ایجاد فاصله بالها از محور خنثی و افزایش ارتفاع تیر می باشد، بنابر این مقاومت خمشی تیر که مهمترین نقش آن نیز می باشد افزایش یافته ،همچنین سختی آن نیز بیشتر می گردد. .از آنجائیکه جان اینگونه تیرها در قسمتها ئی توخالی است ، در نتیجه باعث خواهد شد که وزن سازه به میزان قابل توجهی کم گردد .در اثر کاهش وزن سازه ، مولفه های نیروی زلزله که ارتباط مستقیم با وزن سازه (weight) دارند نیز کم می گردند و در نتیجه ساختمان ایمن تر خواهد بود و عملکرد مناسبتری را توام با انعطاف پذیری بیشتر در بر خواهد داشت .
حتی این کاهش وزن در تیرها ، باعث کاهش وزن مرده ساختمان (dead load)خواهد گردید ، که در نتیجه آن بار کمتری به عناصر اصلی سازه، خصوصا ستون ها وارد خواهد گردید .
از سوی دیگر بهینه ترین وضعیت در طراحی سازه ها، اقتصادی بودن آن می باشد که در تیرهای لانه زنبوری به دلیل آنکه مقطع هر تیر به صورت زاویه دار ( زیگ زاگ ) توسط دستگاه برش بریده می شود ،و سپس با جابجايي دو قسمت آن نسبت به هم تیر به صورت لانه زنبوری در خواهدآمد، صرفه جوئی نسبی در مصرف فولاد صورت خواهد گرفت.
از لحاظ تاسیسات ساختمان نیز اینگونه تیرها مورد استقبال قرار می گیرند ، زیرا که می توان از فضاهای خالی در جان تیر برای عبور لوله های تاسیسات و یا کابل های برق استفاده نمود. و این موضوع شاید یکی از نقاط قوت منحصر به فرد اینگونه تیرهاست . ملاحظه می شود که تیرهای لانه زنبوری با توجه به مطالب ذکر شده به میزان چشمگیری از ارتفاع سقف می کاهند که خصوصا در مواقعی که طر ح های معماری محدودیت زیادی را در ساختمان به صورت اعم و در ناحیه سقف به صورت اخص به طراحان سازه تحمیل می کنند ، و به هیچ عنوان افزایش ضخامت سقف ممکن و میسر نباشد ، تیرهای لانه زنبوری بهتر از سایر مقاطع نورد شده نقش انتقال بار را به سایر عناصر بازی خواهند کرد . حتی در مواردی که تیر با ارتفاع متغییر مورد نیاز است ، مانند بعضی از سازه های صنعتی و یا تیرهای مورد استفاده در تیر ریزی بام ، با تغییر برش تیر ،تیر مورد نظر را بسیار ساده و ارزان می توان آماده نمود، که این کار تنها با برش مورب زیگ زاگها در جان تیر ممکن خواهدشد . مزایای فوق الذکر باعث ترغیب طراحان در استفاده از تیرهای لانه زنبوری میشود و به عنوان گزینه مطلوبی مورد استفاده همه جانبه قرار می گیرد .
با وجود داشتن محاسن ، مهندسان با تجربه و پیمانکاران آینده نگر سعی می کند که هیچگاه از تیرهای لانه زنبوری استفاده نکنند .
منبع : hirsa.blogfa.com
 

تبسم

عضو جدید
آسانسور یه چیزایی دارم ولی cd دست دوستم بعد عید بهم میده



اینها هم دارم فایل کدشو پیدا میکنم میذارم .
ممنون میشم .در مورد انواع در . پنجره مطلب دارین من مطلب هام کامل نیست .البته حدود 30 صفحه دارم اما استادمون میگه کمه
 

maryam_030

عضو جدید
انواع ستون سقف و دیوار

انواع ستون سقف و دیوار

متاسفانه باید تا شنبه یه سری اطلاعات در مورد انواع سقف و ستون و دیوار تحویل بدم.
نتونستم اطلاعات خوبی پیدا کنم
ممنون میشم اگ کسی کمکم کنه.
 

ali_mafoghi

عضو جدید
دتايل سقف كامپوزيت

دتايل سقف كامپوزيت

سلام دوستان معماري:gol:
من از بچه هاي عمرانم
اگه امكانش هست يه دتايل سقف كامپوزيت براي محاسبه بار گذاري سقف بفرستيد. ممنون
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
متاسفانه باید تا شنبه یه سری اطلاعات در مورد انواع سقف و ستون و دیوار تحویل بدم.
نتونستم اطلاعات خوبی پیدا کنم
ممنون میشم اگ کسی کمکم کنه.

سلام .. اگر خوب برید داخل تالارها مثل عکس های معماری یا جزئیات و دیتایل هارو نگاه کنید در مورد همه چیز هایی که خواسیتید به مقدار انبوهی مطلب پیدا میکنید .
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
توی هر کتابی که مربوط به فولاد باشه میتونید انواع تیرآهن ها رو پیدا کنید و ببینید و مطلب در موردش پیدا کنید .. اگر باز هم پیدا نکردید من یکی دوتا کتاب دارم بگید یا در اختیارتون بذارم یا معرفی کنم .

خیلی ممنون! اگه میشه کتابارو معرفی کنید:)
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خیلی ممنون! اگه میشه کتابارو معرفی کنید:)


اولین کتاب مصالح ساختمانی احمد حامی .. 10-12 صفحه راجع به فولاد توضیحات داره .
کتاب دومی که خیلی خوبه اسمش : مباحث بنیادی اجرای سازه های فولادی تالیف فریدون ایرانی هستش .
توی این دوتا فکر کنم یه 20-30 صفحه ای کامل راجع به فولاد مطلب در بیاری :)
 

fatemi.hamid

عضو جدید
سلام مهندسان عزیز من اطلاعاتی در مورد یک دانشکده معماری میخوام که نماوبرشو... داشته باشه تحلیل دانشکده کمکم کنید تروخدا کمکم کنید
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه سوال! ترسیم فنی 2 که کاردانی ها پاس میکنن چیه؟ کارشناسی ها کی و تو چه درسی پاسش میکنن؟؟
 

lina

عضو جدید
سلام
می خواستم در مورد طراحی موزه کمی منو کمک کنید
 

بهنام عبدی

عضو جدید
سلام به همه ی عزیزان.مطالبی در مورده طریقه ی کلاف کشی توسط شناژ قائم و افقی در دیوار اجری و دیوار اجری باربر میخواستم لطفآ کمک کنید.;):confused:
 

mehrnazrazavi

عضو جدید
ine ke betooni az ajzaye plano beshnasi ba namadha ashnashi betooni boresh va nama va... bezani tooye karshenasi darvaghe vase tahvile haryek az tarhat bayad ino balad bashi ta betooni tarheto erae koni
 

nooshin-60

عضو جدید
سلام دوستان

سلام دوستان

سلام بر همه من نوشین 26 ساله دانشجوی معماری ترم 6 دانشگاه آزاد بندرعباس مطالبی در مورد سازه های مدرن مثل کابلی-کششی-چادری-تاشونده می خواستم.ممنون می شم.
 

nooshin-60

عضو جدید
برای فعال شدن این قسمت روی دکمه ارسال پاسخ سریع http://www.www.www.iran-eng.ir/\ در پایین و کنار هر پست کلیک کنید.\r\n
 

mansuor

عضو جدید
پروژه عملیات کامل اجرایی(خاکبرداری،فونداسیو? ?،سقف،و...)

پروژه عملیات کامل اجرایی(خاکبرداری،فونداسیو? ?،سقف،و...)

سلام دوستای عزیزم.من دنبال یه پروزه کامل از اجرای عملیات خاکبرداری و یا فونداسیون ساختمان و یا سقف و یا هر عملیات اجرایی ساختمان که به طور کامل و با توضیح و عکس باشه می خوام.واسه درس عناصر و جرئیات ساختمانی می خوامش.اگه از بچه ها کسی داره خیلی ممنون میشم بهم بده.:gol:
 

t@her.cr@zy

عضو جدید
salam khanom mohandes.hava garme na.ketabe saze dar memari az mahmod golabchi hatman motalee befarmaeen javab mide khafan:cool:
khosh bashi
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
من راجع به ایزوگام و عایق های رطوبتی مطلب می خوام اگه کسی کتابی میشناسه لطفا" معرفی کنه ممنون
 

روشن بانو!!

عضو جدید
بایرامیکس(نمای تزئینی داخل و خارج ساختمان)

بایرامیکس(نمای تزئینی داخل و خارج ساختمان)

دوستهای عزیز،علاوه بر مطالبی که امیر جون و حمید جون عزیز در این باره(بایرامیکس) گذاشتن،باز مطلب نیاز دارم،هرکی میدونه یا سایتی رو میشناسه لطف کنه و مطلعم کنه.یه سوال دیگه اینکه کسی میدونه کارخونهِ تولیدیش تو ایران در کجاست؟
ممنونم رفقا..;)
 
بالا