درباره خودرو های سنگین (اتوبوس)

manem

عضو جدید
بچه ها من تعمير و نگهدار يه شركت بزرگ هستم
هرسوالي داريد درمورد خودرو هاي ديزلي و راه سازي به ايميل م بفرستيد
درضمن تقريباً همه خودرو هاي ديزلي از مكانيزم باد جهت تعويض دنده استفاده مي كنند لطفاً اگه اطلاع دقيقي از يك مطلب نداريد منتشر نكنيد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

کاکایی

عضو جدید
سلام
درسته در حال حاضر تمام خودروهای سنگین توسط باد تعویض دنده میکنند اما سری اول اتوبوس های اسکانیا که وارد ایران شدند توسط کابل تعویض دنده میکرنند که مد نظر اونا بودند که هنوز هم چندتاشون کار میکنند
 

کاکایی

عضو جدید
نقش ریتاردر در ترمزگیری
علاوه بر ترمز چرخها خودروهای سنگین مجهز به یک سیستم ترمز کمکی نیز میباشند این ترمز کمکی از موتور دیزل قویتر بوده و به طور محسوسی قابلیت ترمز را افزایش می دهد این ترمز کمکی برای استفاده در ترمزگیری های طولانی در سراشیبی های تند به کار می رود به این ترتیب ترمزهای چرخ ها تنها هنگام ترمزگیری کوتاه مدت جهت کاهش سرعت استفاده می شوند. بنابراین ریسک سایش و احتمال تخلیه ترمز بسیار کاهش می یابد این ترمز کمکی هم در خودروهای دارای ABS/EBS و هم خودروهای فاقد آنها موجود است خودروهای فاقد این سیستم ها دارای یک ترمز کمکی هستند که عملکرد کلی سیستم آن شبیه به ریتاردر است اما طراحی سادهتری دارد با این حال دستگاههای کنترل آنها در بعضی موارد متفاوت هستند.
قسمت های اصلی ترمز کمکی ، ریتاردر و ترمز اگزوز هستند آنها توسط کنترل یونیت های الکترونیکی متفاوتی کنترل می شوند که آن کنترل یونیت ها با ارتباط CAN ، ارتباط برقرار می کنند . کنترل یونیت ها از ترمز اگزوز و ریتاردر به گونه ای استفاده می کنند که رنج های کارکرد آنها به بهترین نحو ممکن با یکدیگر تعامل داشته باشند با این حال راننده نیز باید دنده سنگین را انتخاب نماید و دور موتور را حفظ کند تا اثر ترمز بیشتر شود.در حالت دور بالای موتور در دنده سبک ، ترمز اگزوز بیشترین تاثیر را دارد.
ریتاردر یک ترمز روغنی است که از طریق شفت خروجی گیربکس کار می کند بیشترین تاثیر ریتاردر در سرعت های بالا است کنترل یونیت مقدار روغن و فشار آن را با کاهش سرعت به تدریج افزایش میدهد . ریتاردر قطعه اصلی قدرت ترمز گیری بهینه سیستم می شود قدرت می تواند به طور مداوم تا ۵۰۰ کیلو وات تقریبا ۶۸۰ اسب بخار افزایش یابد نهایتا مقدار زیادی گرما تولید می کند که باید از طریق سیستم خنک کننده خودرو دفع شود.
 

کاکایی

عضو جدید
سیستم کنترل آلایندگی SCR

SCR (‎Selective Catalytic Reduction‎)‎ به منظور کاهش میزان آلایندگی اکسیدهای نیتروژن ( NOx) از طریق تمیز کردن کاتالیستی گازهای خروجی استفاده می‌گردد. کاهش میزان آلایندگی اکسید نیتروژن نه تنها امکان رعایت قوانین مربوط به آلایندگی را فراهم می​کند بلکه باعث بهینه​سازی قدرت موتور و مصرف سوخت نیز می‌گردد. سیستمی برای کنترل آلایندگی کاتالیستی می‌باشد. این سیستم با افزودن یک احیاکننده (ترکیبی از اوره و آب) جریان گازهای خروجی بالادست مبدل کاتالیستی عمل می‌کند.

طی فرایند احتراق در موتور دیزل، چندین فرآورده مضر برای محیط زیست نیز تولید می​گردند که با گازهای خروجی آزاد می​شوند. بسیاری از این فرآورده​های جانبی را می​توان با بهینه​سازی احتراق در سیستم مدیریت موتور به حداقل رساند. اما میزان یکی از این فرآورده های جانبی موسوم به اکسیدهای نیتروژن (NOx) را نمی​توان به آسانی کاهش داد، و در همان حال استاندارد مصرف سوخت و عملکرد را حفظ کرد، مگر آنکه گازهای خروجی پس از خروج از موتور پاکسازی شوند.
به منظور کاهش سطح آلایندگی اکسیدهای نیتروژن و نیز رعایت الزامات مربوط به آلایندگی، یک سیستم کنترل آلایندگی کاتالیستی تعبیه شده است.
مبدل کاتالیستی SCR به یک احیاکننده نیاز دارد که باید به گازهای خروجی جریان بالادست مبدل کاتالیستی اضافه شود. احیاکننده، کاهش آلایندگی اکسیدهای نیتروژن را ممکن می‌کند.
احیاکننده با هوای فشرده مخلوط می‌شود تا غباری مرکب از ذرات ریز تشکیل دهد و این غبار به درون گازهای خروجی جریان بالادست مبدل کاتالیستی تزریق می​گردد. اندازه‌گیری و تزریق احیاکننده و هوای فشرده توسط یک سیستم کنترل الکترونیکی (شامل کنترل یونیت، سنسورها، سوپاپ‌ها و یک پمپ) کنترل می‌شود.
گرما باعث می‌شود که احیاکننده در مبدل کاتالیستی واکنش نشان دهد و به بخار آمونیاک تبدیل شود. آمونیاک در برابر اکسیدهای نیتروژن موجود در گازهای خروجی واکنش نشان می​دهد و آن​ها را به نیتروژن و آب تجزیه می‌کند. این امر بدان معنا است که آلایندگی اکسیدهای نیتروژن تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.
احیاکننده از مخلوط اوره و آب تشکیل شده است.
درصورت تشخیص نقصی در سیستم SCR که آن را از عملکرد عادی باز می​دارد، ممکن است سیستم خاموش شود. یک کد خطا ایجاد خواهد شد و چراغ‌های هشدار در مجموعه آمپرها روشن خواهند شد. در خودروهای مجهز به کنترل اکسیدهای نیتروژن، این چراغ هشدار به معنای آن است که گشتاور نیز طبق قانون موجود کاهش داده خواهد شد.
بسته به اینکه نقص مربوطه تا چه حد روی سطح اکسیدهای نیتروژن تاثیر می​گذارد، حداکثر گشتاور خودرو محدود می‌شود. حداکثر گشتاور خودرو به میزان ‎40‏% پس از توقف خودرو (سرعت 0 کیلومتر درساعت) یا بعد از ‎36-50 ساعت کارکرد محدود می​شود.
 

حامد۲۵

عضو جدید
اسپول روی گیربکس که دسته دنده به آن وصل میشود به چه صورت باعث تعویض دنده میشود؟با مدار پنوماتیک لطفا توضیح بدین
 

sajjad_mke

عضو جدید
سلام اقایون گیربکس اتومات مثل ای شیفت و غیره کلاچ اتومات با تعویض دنده ی هوشمند هستند؟/
 

کاکایی

عضو جدید
ترمز شیب (ترمز تپه )
Untitled.png
خودروهای فاقد پدال کلاچ ، کلید مخصوص ترمز تپه دارند . راننده برای توقف خودرو در سربالایی ، در حالی که ترمز دستی آزاد است ، پدال ترمز را فشار می دهد و در این هنگام با درگیر دنده شروع تصمیم می گیرد خودرو را به حرکت درآورد . بنابراین ، پای خود را از روی پدال ترمز برمی دارد و بر روی پدال گاز می گذارد . در این هنگام خودرو براساس شیب جاده به سمت عقب حرکت خواهد کرد.
برای جلوگیری از بروز این مشکل ، راننده باید کلید ترمز تپه را روشن کند. ترمز خودرو به مدت 4 ثانیه فعال می ماند تا راننده زمان کافی برای این جابجایی را داشته باشد و مانع از حرکت خودرو به سمت عقب شود .
در صورت تاخیر راننده برای فشردن پدال گاز ، در صفحه آمپر اطلاع داده خوهد شد که به زودی ترمز تپه غیر فعال می گردد. در این صورت ، راننده باید با فشردن پدال گاز حرکت کند یا دوباره به وسیله پدال ترمز خودرو را نگه دارد .
در هنگام فعالسازی عملکرد ترمز تپه حتی در صورتی که پدال ترمز فشار داده نشود، فشار ترمز خودرو و تریلر حفظ می‌شود. برای فعالسازی این عملکرد، خودرو باید در حالت توقف باشد، کلید استارت در وضعیت روشن باشد و پدال ترمز فشار داده شود.
هنگامی که پدال گاز فشار داده شود، فشار ترمز همراه با افزایش گشتاور موتور آزاد می‌شود (گیربکس اتوماتیک) و یا هنگامی که کلاچ آزاد شود، همراه با افزایش گشتاور موتور، آزاد می‌گردد (گیربکس دستی).
 
آخرین ویرایش:

حامد۲۵

عضو جدید
چرا وقتی کامیون هنوز باد پر نکرده دنده ها جا نمیرن؟چطور باد باعث راحت جارفتن دنده ها میشه؟
 

حامدجعفری

کاربر بیش فعال
این روزها برخی کمپانی‌های خودروسازی، سیستم‌های هوشمند کمکی و الکترونیکی متعددی را روی مدل‌های SUV خود نصب می‌کنند تا رانندگی در مسیرهای آفرود با ایمنی و سهولت بیشتری انجام شود. بسیاری از این سیستم‌ها در رانندگی‌های درون‌شهری و روزمره کاربردی ندارد و حتی ممکن است سالی یکبار هم مورد استفاده رانندگان قرار نگیرد اما رقابت خودروسازان در این زمینه به جایی رسیده که امروزه می‌توانیم بعضی از این سیستم‌های کمکی را در SUV‌های کوچک و جمع و جور نیز مشاهده کنیم و ظاهرا مشتریان هم به وجود این آپشن‌ها در اتومبیل خود اهمیت زیادی می‌دهند؛ حتی اگر از آن استفاده نکنند! سیستم Downhill Assist Control یا همان کنترل پایین آمدن از سراشیبی، یکی از تجهیزاتی است که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی قرار گرفته و معمولا این سیستم را علاوه بر شاسی‌بلندهای بزرگ و فول‌سایز، روی SUV‌های جمع و جور شهری نیز عرضه می‌کنند که با نام‌های اختصاری مختلفی از جمله DAC و یا DSR شناخته می‌شود.
همان‌طور که می‌دانید، پایین آمدن از یک سراشیبی، خصوصا اگر سطح آن از نوع ناپایدار و لغزنده باشد، کار دشواری است و این مسئله نه‌تنها به مهارت راننده، بلکه به قابلیت‌های خودرو (خصوصا سیستم ترمز آن) نیز بستگی دارد. شاید از نظر خیلی‌ها انجام این کار ساده باشد و این‌طور فکر می‌کنند که با سنگین‌کردن دنده و کنترل صحیح ترمز می‌توان فرود موفقی را انجام داد اما نباید این مسئله را فراموش کنیم که ترمزگیری پی در پی و مداوم، باعث بالا رفتن دمای لنت و همچنین دیسک ترمز می‌شود و این امر قدرت ترمزگیری را تا حد محسوسی کاهش می‌دهد، تا جایی که ممکن است دیگر توان موثر خود را از دست بدهد. همچنین قفل شدن ناگهانی یکی از چرخ‌ها هنگام فرود از تپه و سراشیبی، باعث سر خوردن خودرو و یا انحراف آن از مسیر می‌شود که طبیعتا خطرات زیادی را در پی دارد اما وجود سیستم DAC در اتومبیل، باعث می‌شود که این فرآیند با راحتی و البته اطمینان بیشتری انجام شود.
عملکرد سیستم DAC به این صورت است که ابتدا باید سرعت اتومبیل خود را به کمتر از 25 کیلومتر در ساعت برسانید (در بعضی از خودروها، حد مجاز سرعت برای فعال‌سازی این سیستم مشخص شده است) و سپس با فشردن کلید DAC، پای خود را از روی پدال گاز و ترمز بردارید. از این لحظه به بعد، گیربکس خودرو در حالت سنگین قرار می‌گیرد و سرعت پیشروی خودرو به طور هوشمند و اتوماتیک با درگیر کردن ترمزها، کنترل می‌شود و تنها وظیفه شما این است که کنترل فرمان را در دست داشته باشید. سیستم DAC با کمک سامانه ESP و EBD از قفل شدن چرخ‌ها‌ یا انحراف خودرو جلوگیری می‌کند و اتومبیل را با یک سرعت نسبتا ثابت و البته ایمن و مطمئن، به پایین سراشیبی هدایت می‌کند. سپس با فشار دادن مجدد دکمه DAC می‌توانید سیستم را خاموش کنید و به حرکت خود ادامه دهید. توجه داشته باشید که در اکثر خودروها، علامت دکمه DAC به شکل یک اتومبیل است که روی سراشیبی قرار گرفته است و معمولا با فشار دادن دکمه و فعال شدن سیستم، علامت آن نیز به صورت چشمک‌زن روی صفحه آمپر مشخص می‌شود (در بعضی از خودروها آلارم صوتی نیز دارد). تجربه نشان داده است که سیستم کنترل پایین آمدن از سراشیبی نیز بدون نقص نیست و گاهی عملکرد طولانی‌مدت این سیستم، موجب افزایش دمای سیستم ترمز می‌شود که در این صورت، راننده را با یک آلارم مخصوص، از مشکل به‌وجود آمده با خبر می‌سازد و سیستم به طور خودکار غیر‌فعال می‌شود!
بسیاری از واردکنندگان و فروشندگان در بازار داخلی، سیستم DAC را تحت عنوان «شیب‌سنج» معرفی می‌کنند که چندان صحیح نیست، زیرا سیستم شیب‌سنج، فقط زاویه شیب را اندازه‌گیری می‌کند و ربطی به نوع و عملکرد سیستم DAC یا همان کنترل فرود از سراشیبی ندارد. علاوه بر SUV‌هایی چون تویوتا لندکروزر، لکسس RX350، مرسدس بنز ML، کیا سورنتو و … خودروهایی مانند کیا اسپورتیج، هیوندای ix35، هیوندای ix45، تویوتا RAV4، ب‌ام‌و X3، ب‌ام‌و X1 و میتسوبیشی ASX نیز به این سامانه مجهز هستند که البته در بعضی از آنها به عنوان یک آپشن سفارشی شناخته می‌شود.
 
بالا