درباره خودرو های سنگین (اتوبوس)

حامد۲۵

عضو جدید
سلام آقای کاکایی،دستت درد نکنه فقط مدار ترمز عقبه کاملترشو نداشتی؟وقتی ریتارد موتور رو میگیریم به عنوان ترمز موتوری،دود کردن موتور معموله؟
 

کاکایی

عضو جدید
سلام آقا حامد مدار ترمز عقب کامله یه سری از قطعاتی که اسمش هست ولی شکلش نیست مربوط به تراک میباشد و این شکل برای باس .
بله عادیه چون به صورت لحظه ای جلو تخلیه دود رو میگیره اما اگر به صورت مداوم باشه ودر لحظه شتاب گیری اونوقت قضیه چیز دیگه اس مثل انژکتورها
 

حامد۲۵

عضو جدید
با سلام،میدونین کلا چند نوع ترمز از طریق موتور داریم؟
 
آخرین ویرایش:

کاکایی

عضو جدید
سلام
در اتوبوس ها از دو نوع ترمز موتوری استفاده می کنند یک نوع که با بستن دریچه خروجی اگزوز و قطع پاشش انژکتورها در زمان کاهش سرعت و تعویض دنده باعث میشود که دور شدیدا کاهش یافته و نوع دیگر که بیشتر در اتوبوس های 457 ایران خودرو استفاده شده به این صورت است که سرسیلندر این نوع موتورها دارای 5 سوپاپ بوده (2 سوپاپ هوا و 2 سوپاپ دود ) سوپاپ 5 نقش ترمز موتوری را ایفا می کند یعنی در زمان کاهش شدید دور به کار افتاده و باز مشود تا کمپرس پیستون هرز رفته و کنترل یونیت موتور با قطع پاشش انژکتورها دور را پایین می آورد.
 

حامد۲۵

عضو جدید
مهندس تو سیستم یونیت انژکتور یه ریتارد روی سر سیلندر هستش چیزی شبیه استکانی که یک خار به استکانی وصل میشود و در زمان ریتارد با نیروی شافت انگشتی ها بالا کشیده میشود شکل اهرم کننده آن با انگشتی ها فرق داره
 

کاکایی

عضو جدید
مهندس تو سیستم یونیت انژکتور یه ریتارد روی سر سیلندر هستش چیزی شبیه استکانی که یک خار به استکانی وصل میشود و در زمان ریتارد با نیروی شافت انگشتی ها بالا کشیده میشود شکل اهرم کننده آن با انگشتی ها فرق داره
حوزه فعالیت من ماشین های اسکانباست امکان اش هست یه عکس ازش تهیه کنی بفرستی
 

a.tahoori

عضو جدید
سلام
در مورد ریتاردر من شنیده بودم که با ایجاد یه جریان سیال به طور معکوس در گیربکس باعث ترمزگیری میشه...؟
میشه کلا یه توضیحی در مورد ریتاردر ها بدین؟؟
 

کاکایی

عضو جدید
سیستم ترمز کمکی سیستمی است که به مکانیزم ترمز چرخها اضافه شده است . ترمز کمکی از موتور دیزل قدرت بیشتری دارد وبه همین دلیل توان قابل ملاحظه ای برای ترمز گرفتن دارد. ترمز کمکی برای ترمز گرفتن طولانی مدت در سراشیبی مورد استفاده قرار می گیرد. ریتاردر به انتهای گیربکس متصل است وقتی ریتاردر عمل می کند روغن بین استاتور و روتور وارد می شود جریان روغن روی روتور خاصیت تضعیف کنندگی دارد به این معنا که در برابر حرکت روتور مقاومت می کند.کنترل یونیت مقدار روغن و فشار روغن را به تدریج افزایش می دهد تا سرعت خودرو کا هش یابد.
20141111_201446.jpg.jpg
 

حامد۲۵

عضو جدید
PWM valve air filterبا سلام معنی این عبارت چیه؟بالای پولیها روی قسمت جلو موتور سوار است
 

l3ehi

عضو جدید
سلام
درباره نحوه کنترل پمپ های دیزلی توسط ECU اگه کسی مطلب بذاره ممنون میشم. حیاتیه.
پمپ های دیزلی ردیفی و آسیابی توسط پلانجر و بارل کنترل می کنن نحوه تغذیه و زمان بندی پاشش سوخت رو، ولی تو ماشین هایی که با ECU کنترل میشن، نمیدونم نحوه عملکرد پمپ سوخت چجوریه...............helpl me ...............
 
آخرین ویرایش:

کاکایی

عضو جدید
مقدار سوخت و زمان بندی تزریق در خودروهای سنگین توسط کنترل یونیت موتور و یونیت های انژکتور صورت میگیرد. هر یونیت انژکتور از یک پمپ اصلی ، شیر برقی و نازل تشکیل شده است بدین ترتیب امکان کنترل تزریق سوخت برای هر سیلندر به صورت جداگانه فراهم می شود.
کنترل یونیت موتور (EMS) یک سیستم الکترونیکی است که مقدار سوختی که هر یونیت انژکتور باید به سیلندر تزریق کند و همچنین زمان تزریق را کنترل می نماید، کنترل تزریق سوخت امکان بهینه سازی احتراق را فراهم می کند که این امر منجر به خروج گازهای اگزوز پاک تر و مصرف سوخت کمتر می شود .
کنترل یونیت موتور اطلاعات را از سنسورها، کنترل یونیت های دیگر جمع آوری کرده و کنترل یونیت موتور پس از پردازش اطلاعات سیگنال هایی را به یونیت انژکتورها ارسال می کند این سیگنال ها تزریق سوخت را کنترل می کنند.
یونیت انژکتورها شامل سه قطعه اصلی می باشند.
۰ بخش پمپ ، حاوی سیلندر و پلانجر متناظر با عنصر پمپ در یک پمپ انژکتور
۰ بخش انژکتور ، با بوش نازل انژکتور ، سوزن نازل انژکتور و فنر
۰ محفظه سوپاپ ، با یک سوپاپ سوخت الکترومغناطیسی
زمانبندی تزریق و مقدار سوختی که باید تزریق شود توسط کنترل یونیت موتور مشخص می شود و کنترل یونیت موتور سوپاپ سوخت الکترومغناطیسی موجود در محفظه سوپاپ یونیت انژکتور را کنترل می کند.
مدت باز بودن انژکتور (زمان بندی تزریق) ،مقدار سوخت تزریقی به داخل سیلندر را مشخص می کند.
 

حامدجعفری

کاربر بیش فعال
مقدار سوخت و زمان بندی تزریق در خودروهای سنگین توسط کنترل یونیت موتور و یونیت های انژکتور صورت میگیرد. هر یونیت انژکتور از یک پمپ اصلی ، شیر برقی و نازل تشکیل شده است بدین ترتیب امکان کنترل تزریق سوخت برای هر سیلندر به صورت جداگانه فراهم می شود.
کنترل یونیت موتور (EMS) یک سیستم الکترونیکی است که مقدار سوختی که هر یونیت انژکتور باید به سیلندر تزریق کند و همچنین زمان تزریق را کنترل می نماید، کنترل تزریق سوخت امکان بهینه سازی احتراق را فراهم می کند که این امر منجر به خروج گازهای اگزوز پاک تر و مصرف سوخت کمتر می شود .
کنترل یونیت موتور اطلاعات را از سنسورها، کنترل یونیت های دیگر جمع آوری کرده و کنترل یونیت موتور پس از پردازش اطلاعات سیگنال هایی را به یونیت انژکتورها ارسال می کند این سیگنال ها تزریق سوخت را کنترل می کنند.
یونیت انژکتورها شامل سه قطعه اصلی می باشند.
۰ بخش پمپ ، حاوی سیلندر و پلانجر متناظر با عنصر پمپ در یک پمپ انژکتور
۰ بخش انژکتور ، با بوش نازل انژکتور ، سوزن نازل انژکتور و فنر
۰ محفظه سوپاپ ، با یک سوپاپ سوخت الکترومغناطیسی
زمانبندی تزریق و مقدار سوختی که باید تزریق شود توسط کنترل یونیت موتور مشخص می شود و کنترل یونیت موتور سوپاپ سوخت الکترومغناطیسی موجود در محفظه سوپاپ یونیت انژکتور را کنترل می کند.
مدت باز بودن انژکتور (زمان بندی تزریق) ،مقدار سوخت تزریقی به داخل سیلندر را مشخص می کند.

ممنون آقای کاکایی
یه سوال داشتم .اونم اینه که این سیستم ها سنسور اکسیژن هم دارن یا نه؟
قبل از کاتالیست و بعداز کاتالیست مانند یورو4/ممنون میشم توضیحی بدین/
 

کاکایی

عضو جدید
متاسفانه تمامی خودروهای سنگین تو ایران استاندارد یورو ۳ هستند و فاقد سیستم های کنترل آلایندگی اما تو کشورهای خارجی سیستم های مثل EGR و ADBLUE دارند که گازهای خروجی رو پالایش میکنند در سال های اخیر شرکت ماموت موتورهاشون سیستم EGR روشون نصب بود اما به دلیل کیفیت پایین گازوئیل ایران برای موتور مشکل ساز شده بود که کیت کورکن سیستم توسط کشور سازننده برای نمایندگی خدمات پس از فروش ارسال کردنند تا کورش کنند .
نه آقای جعفری سنسور اکسیژن ندارند اما سیستم ad blue مثل کاتالیست عمل میکنه
 

حامدجعفری

کاربر بیش فعال
متاسفانه تمامی خودروهای سنگین تو ایران استاندارد یورو ۳ هستند و فاقد سیستم های کنترل آلایندگی اما تو کشورهای خارجی سیستم های مثل EGR و ADBLUE دارند که گازهای خروجی رو پالایش میکنند در سال های اخیر شرکت ماموت موتورهاشون سیستم EGR روشون نصب بود اما به دلیل کیفیت پایین گازوئیل ایران برای موتور مشکل ساز شده بود که کیت کورکن سیستم توسط کشور سازننده برای نمایندگی خدمات پس از فروش ارسال کردنند تا کورش کنند .
نه آقای جعفری سنسور اکسیژن ندارند اما سیستم ad blue مثل کاتالیست عمل میکنه

پس ایسیو ،چطوری از مصرف سوخت مطلع میشه و سوخت رو تنظیم میکنه/
یعنی CLOSE LOOP عمل نمیکنه؟
 

کاکایی

عضو جدید
کنترل یونیت نظارت صد در صد رو گازهای خروجی از موتور نداره اما تو میزان پاشش سوخت با توجه به شرایط رانندگی ، جاده ، وضعیت دنده ها کنترل قابل قبولی داره.
اگر شتاب درخواست شود کنترل یونیت یک پیغام از طریق CAN دریافت میکند .کنترل یونیت موتور اطلاعات مربوط به دور موتور ،دمای مایع خنک کننده ،دمای سوخت و فشار سوخت (سیستم HPI) فشار روغن ، فشار هوای ورودی و دمای هوای ورودی را از سنسورهای مرتبط دریافت می کند
 
بالا