سلام
در اتوبوس های اسکانیا همانند سایر خودروهای سنگین از سیستم تعلیق ثابت با فنر بندی هوای (کیسه های هوا) در محور جلو وعقب استفاده شده است ، تعلیق اصطلاحی است که به سیستم محور چرخهای خودرو و فنربندی آن که نوعی حالت معلق بودن را نسبت به شاسی بوجود می آورد گفته می شود. که به علت بالا بودن استحکام محور و ثابت بودن زوایای چرخها و جذب نیروهای جانبی وارد بر چرخها ونیز هدایت راحت خودرو در جاده های لغزنده در کامیون ها و اتوبوس ها از آن استفاده می شود .
سیستم تعلیق هوایی(air suspension) ،کارخانه های خودرو سازی از تعلیق به عنوان تجهیزات اضافی برای خودرو های خود استفاده می کنند .
تعلیق های هوایی به دو صورت بکار می روند .
1- تعلیق هوایی برای چهار چرخ (بیشترین کاربرد در اتوبوس ها )
2-تعلیق هوایی برای هر دو چرخ ( بیشترین کاربرد در کامیون ها)
در این تعلیق ها برای هر چرخ از یک کیسه هوا استفاده می شود،هر فنر هوایی یک کیسه قابل ارتجاع می باشد که بوسیله یک روکش فلزی پوشیده شده است .این کیسه ها از هوای فشرده پر می شوند که وزن خودرو را تحمل می کند . زمانی که یک چرخ در جاده با یک مانع برخورد می کند هوای داخل کیسه ها متراکم شده و ضربه وارده از سوی جاده را مستهلک می کند.
سیستم تعلیق هوای توسط سامانه الکترونیکی کیسه های هوا را کنترل می کند.