خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
یافته‌های شگفت‌انگیز در مورد تولیدمثل مورچه‌ها !

یافته‌های شگفت‌انگیز در مورد تولیدمثل مورچه‌ها !

محققان به تازگی یافته‌های عجیبی در مورد تولید مثل و جنیست مورچه‌های آمازونی برخورد‌ه‌اند... به گزارش بی‌بی‌سی گونه‌ایی از مورچه‌های آمازونی تنها دارای جنس ماده هستند و مورچه ملکه برای تولید مثل خود را به صورت همسان شبیه‌سازی می‌کند. این اولین باری است که چنین گونه‌ای در مورچه‌ها یافت شده‌است. گفتنی‌است که این مورچه‌ها همچنین یک نوع قارچ را کشت می‌دهند که آن نیز بدون تولید مثل تشکیل می‌شود. آنا هیملر از دانشگاه آریزونا که رهبری این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته است در گفتگو با بی‌بی‌سی یافته‌های تیمش را توضیح داده‌است. وی می‌گوید که با شناسایی و تحلیل DNA این گونه از مورچه که Mycocepurus Smithii نام دارد، ثابت شد که تمام مورچه‌ها، گونه شبیه‌سازی شده همسان مورچه ملکه هستند.
دکتر هیملر در ادامه تحقیقاتش دریافته است که مورچه‌های ماده این گونه توانایی تولید مثل جنسی ندارند و اندام تناسلی آن‌ها در پی تکامل ژن‌ها از بین رفته است. مقاله تحقیقاتی این تیم که در ژورنال Royal Society B منتشر شده‌است توضیح می‌دهد که تکثیر بدون تولید مثل در جنس نر در بعضی از حشرات رایج است ولی این امر در مورچه‌های ماده کاملاً نادر می‌باشد.
دکتر هیملر در این‌باره می‌گوید: "مورچه‌ها انواع مختلف تولید مثل دارند ولی روش این گونه تکامل نادری داشته‌است." وی در ادامه می‌افزاید که دلیل تکامل این روش را می‌توان در فواید آن برای مورچه‌های ماده یافت. " با این روش در انرژی و غدا صرفه‌جویی می‌شود و به همین دلیل هم تعداد جنس ماده از 50 درصد در پایان فصل تولید مثل به 100درصد افزایش یافته است." البته فواید گوناگونی جنسیتی بیشتر از فواید تولید تک جنسی است. به این ترتیب که جنس نر در مقابل تعدادی از مخاطرات طبیعی مقاوم‌تر است یا برعکس. همین امر احتمال بقای گونه‌ها در طبیعت را افزایش می‌دهد. و یا اگر در همین گونه مورچه، ملکه به نوعی بیماری یا نقص عضو گرفتار شود تمام مورچه‌های تولید شده نیز همین بیماری یا نقص عضو را به ارث می‌برند.
خاصیت اصلی این مورچه‌ها که دکتر هیملر و تیمش را به مطالعه این گونه از مورچه علاقه‌مند کرده‌است، توانایی بالای آن‌ها در کشت قارچ و ذخیره آن است. وی می‌گوید که مورچه‌ها کشت و زراعت را سال‌ها قبل از انسان‌ها کشف کردند؛ حدوداً 80 میلیون سال پیش. این مورچه‌ها همه چیز از جمله برگ درختان، اجساد حشرات و موجودات زنده را از سطح جنگل جمع آوری می‌کنند و از قارچ‌ها تولید شده‌ آن‌ها به عنوان غدا استفاده می‌کنند.
گردآوری: گروه خبر سیمرغ www.seemorgh.com/news به نقل از hamshahrionline.ir

لينک دائم
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
هندوستان یکی از کشور های که توی تولید محصولات ارگا نیک حرفی برای گفتن داره

من یه فیلم از اقداماتی که برای تولید بهتر انجام می دن دارم اگه خواستید بگید براتون آپلود کنم
توی این فیلم از بعضی گیاهان که بیشترشون مخصوص هندوستان و فلفل تند برای سم پاشی استفاده می کنن فیلم هم زبان اصلی

لطف اين فيام رو براي من دانلود كنيد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
كنترل بيولوژيك بيماري هاي گياهان؛ برنامه راهبردي موسسه تحقيقات گياهپزشكي 31/2/88

كنترل بيولوژيك بيماري هاي گياهان؛ برنامه راهبردي موسسه تحقيقات گياهپزشكي 31/2/88

رييس موسسه تحقيقات گياهپزشكي كشور گفت: كنترل بيولوژيك يكي از اركان اصلي مديريت عوامل خسارتزاست. دكتر حسن عسكري رييس موسسه تحقيقات گياهپزشكي كشور در حاشيه گردهمايي روساي تحقيقات گياهپزشكي سراسر كشور در گفت و گو با خبرنگار موج با اعلام اين مطلب افزود: روشهاي كنترل بيولوژيك و در معني عام تر، روشهاي غير شيميايي، مورد تاكيدتحقيقات گياهپزشكي است و وزن بيشتر طرح ها به سمت اين مطالعات هدايت خواهد شد.وي كنترل بيولوژيك را جنبه موثرتري در كنترل عوامل بيماريزا دانست و گفت: هدف از برگزاري اين گردهمايي، ايجاد هماهنگي در سياستهاي كلي تحقيقات گياهپزشكي سراسر كشور است.عسكري خاطر نشان كرد:در سياستگذاريها، به فعاليتهايي كه در ارتباط با اجراي بهتر طرح هاي تحقيقاتي موثر هستند توجه خواهد شد. از جمله اين فعاليتها مي توان به ثبت مالكيت معنوي دستاوردها، انتقال يافته هاي تحقيقاتي، برگزاري روز مزرعه، استفاده از پتانسيل رسانه اي براي انتقال يافته هاي تحقيقاتي در سطح جامعه و غيره اشاره كرد.وي نقش روساي بخشهاي تحقيقاتي استاني را بسيار موثر دانست و افزود: اين افراد در هماهنگ كردن برنامه ها با سياستهاي كلان كشور بسيار تاثير گذار خواهند بود.رييس موسسه تحقيقات گياهپزشكي برنامه هاي راهبردي اين بخش را در 6 محور اعلام كرد و گفت: كنترل عوامل خسارتزاي زنده شامل حشرات، كنه ها و جانوران در تمام محصولات كشاورزي، كنترل عوامل بيمارگر گياهي، آفت كش ها، رده بندي موجودات زنده و بررسي تنوع زيستي، مطالعات مرتبط با علفهاي هرز و رستنيهاي مزاحم و همكاري در زمينه تدوين استانداردهاي محصولات ارگانيك مهمترين محورهاي برنامه هاي راهبردي موسسه تحقيقات گياهپزشكي است.ياد آور مي شود در اين نشست، 6 تن از روساي بخشهاي استاني دستاوردهاي تحقيقاتي را ارايه كردند.
منبع :وزارت جهاد کشاورزی
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سم پاش توربینی در کشور ساخته شد

سم پاش توربینی در کشور ساخته شد

مخترع ایرانی موفق به ساخت سم پاش توربینی (Mist blower) شد. این دستگاه برای سم پاشی مکانیزه انواع درختان و باغ‌ها به ویژه باغ‌هایی که درختان آن به صورت ردیفی کاشته شده‌اند، کاربرد دارد. مهندس محمد حسین ریاحی، مخترع این سم پاش در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: این دستگاه برای سم پاشی مکانیزه انواع درختان و باغ‌ها به ویژه باغ‌هایی که درختان آن به صورت ردیفی کاشته شده‌اند، کاربرد دارد.
وی با بیان این‌که سرعت کار سم پاشی با استفاده از این دستگاه به مقدار چشمگیری افزایش می یابد، تصریح کرد: استفاده از دستگاه سم پاش توربینی جایگزین مناسبی برای سیستم‌های سم پاشی توسط هواپیما است که معایب آن سیستم را نیز ندارد.
ریاحی اضافه کرد: حجم هوادهی توربین 35 هزار متر مکعب در ساعت با قابلیت پاشش 50 تا 80 لیتر در دقیقه و با سرعت 35 تا 40 متر بر ثانیه است.
وی درباره مزایای استفاده از این دستگاه توضیح داد: نوآوری در طراحی شکل توربین و امکان کنترل مسیر جریان هوا و جهت‌دهی به آن با طراحی خاص شکل بال‌های راهنما در طرفین و بالای توربین از جمله مزایای این دستگاه است. همچنین کم کردن نیروی انسانی مورد نیاز برای عملیات سم پاشی به دلیل طراحی خاص مجموعه، به گونه‌ای که فقط راننده تراکتور می‌تواند تمام عملیات سم پاشی را به راحتی انجام دهد.
طراح سم پاش توربینی ادامه داد: کاهش قابل توجه مصرف سم به دلیل میکرونیزه شدن قطرات سم توسط جریان هوای تولیدی توربین و نازل‌ها و در نتیجه عملکرد بسیار خوب سم روی آفات و کاهش دفعات سم پاشی و در نتیجه کاهش چشمگیر مصرف سم از دیگر مزایای این دستگاه است.
وی درباره عملکرد سم پاش توربینی توضیح داد: دستگاه به آسانی توسط یک شاسی واسطه روی مجموعه اتصال سه نقطه تراکتور و یا به صورت کششی در انتهای تراکتور نصب می‌شود و نیروی خود را از شافت توان دهی تراکتور (شافت P.T.O) توسط میل گاردان دریافت می‌کند.
ریاحی افزود: نیرو از طریق میل گاردان به پمپ سم پاش که دو سر شافت است، وارد شده و شافت خروجی پمپ به شافت ورودی جعبه دنده مجموعه توربین کوپل است و به این طریق توان مورد نیاز پمپ و توربین تامین می‌شود. همچنین استارت و توقف توربین توسط جعبه دنده دو حالته تحت کنترل است.
وی خاطر نشان کرد: شلنگ خروجی پمپ از طریق لوله‌ای با شکل خاص که نقش شاسی نازل‌ها را نیز دارد به 10 عدد نازل که روی بدنه توربین در مسیر جریان هوای تولیدی توربین تعبیه شده‌اند، متصل است؛ البته با شروع به کار مجموعه، توربین هوا را با سرعت زیاد در مسیر نازل‌ها به جریان می‌اندازد و هوا ضمن برخورد با قطرات سم خروجی از نازل‌ها، آنها را به صورت قطرات بسیار ریز(میکرونیزه) روی درختان پراکنده می‌کند که جهت جریان هوا توسط بال‌های جانبی و بالایی توربین کاملا قابل کنترل است.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دلیل تغییر رنگ برگ درختان، هشدار به حشرات آفت زاست

دلیل تغییر رنگ برگ درختان، هشدار به حشرات آفت زاست

مطالعات جدید بر روی هزاران گونه از درخت های سیب نشان می دهد دلیل تغییر رنگ برگ درختان در پاییز، علامت هشدار به حشراتی است که در تلاش برای یافتن پناهگاه زمستانی هستند. بر اساس تئوری هامیلتون بیولوژیست انگلیسی، برگ های قرمز رنگ نشانه ای واضح از سلامت درخت بوده و نشان می دهد که درخت انرژی کافی برای تولید برگ های بیشتر را خواهد داشت. به اعتقاد وی رنگ قرمز برگ ها امری ضروری برای تولید رنگدانه های جدید به شمار می رود. دیگر دانشمندان بر این باورند که این رنگدانه ها می توانند از درختان در برابر نور خورشید، هنگامی که کلروپلاست آنها آسیب دیده است، محافظت کند.
محققان دانشگاه آکسفورد به منظور ارائه نظریه ای جدید بر روی درختان سیب وحشی که در حضور حشرات رشد کرده و در برابر آفت مقاوم نبودند تحقیق کردند. محققان دریافتند حشراتی که بر روی درخت سیب زندگی می کنند از قبیل شته ها از درختانی که برگ های قرمز رنگ دارند دوری کرده و بیشتر، درختان سبز را برای زندگی ترجیح می دهند.
منبع: روزنامه آفتاب یزد > شماره 2607 31/1/88 > صفحه 6 (بیشتر بدانیم)


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بررسی روشهای مبارزه با سوسریهای شبکه فاضلاب

بررسی روشهای مبارزه با سوسریهای شبکه فاضلاب

سوسری آمریکایی و آلمانی به همراه بعضی حشرات و جوندگان دیگر از جمله موش در شبکه فاضلابرو مشاهده می گردد. این در حالی است که در ساختمانهای مسکونی به ویژه در مناطق تحت پوشش شبکه های جمع آوری فاضلاب نیز سوسری آلمانی و سوسری آمریکایی هر دو با وفور زیاد مشاهده می شوند.
سوسری ها براحتی در شبکه فاضلابرو زاد و ولد و تکثیر میکنند، به طوریکه نزدیک به صددرصد منهولها در مناطق واقع در محدوده شبکه فاضلاب آلوده به این سوسری هستند. فراوانی این سوسری از 4 تا3600 عدد در یک منهول دیده شد، که به طور متوسط تعداد 566 عدد سوسری به یک منهول می باشد. سوسری ها دائما روی دیواره منهول در حال استراحت می باشند. شرایط آب و هوایی از عوامل مهمی می باشد که در دوران رشد مراحل مختلف جنینی، نمفی و بالغ و همچنین ظرفیت تولید مثل سوسریها کاملا موثر است. باز شدن کیسه های تخم و خروج نمف های جوان معمولا با شروع فصل بهار و مناسب شدن درجه حرارت آغاز و تا آذر ماه ادامه دارد.
فواصل تخم تا بلوغ در فصل بهار به علت شرایط مناسب از نظر رطوبت و درجه حرارت کوتاه می باشد و چند نسل سوسری در طول سال تولید می شوند.
تغییرات شدید جوی از آذر ماه و کاهش درجه حرارت ، گاهی تا چندین درجه زیر صفر در فصل زمستان منجر به مرگ و میر و کاهش جمعیت سوسری ها در شبکه می شود. بیشترین درصد مرگ و میر سوسری ها به علت کاهش درجه حرارت در نمف های جوان و بالغین اتفاق می افتد.
جمعیت سوسری ها از آذر ماه تا دی ماه کاهش می یابد. جمعیت سوسری ها در فصل بهار به سرعت افزایش می یابند، وفور سوسری ها در مهر ماه مجددا کاهش یافته اند. که علت کاهش آنها در فصل گرما کاملا مشخص نبوده ولی مهاجرت و خروج آنها از شبکه فاضلابرو یکی از عوامل اصلی می باشد.
کاربرد حشره کش های دورسبان EC، سیمپراتور، سولفاک و دلتامترین به صورت ابقایی به مقدار 2 گرم در متر مربع 100 درصد جمعیت سوسری ها را در شبکه فاضلابرو کنترل کرده اند. سموم آیکون، فایکام ،سایپرمترین و دیازینون نتایج کمتر از 100 درصد در یک ماه بعد از سمپاشی در کنترل سوسری ها داشته اند.
در تمام منهولهای سمپاشی شده با سموم ابقایی پس از 5 ماه فعالیت سوسری ها ظاهر شده است که طولانی بودن دوره باز شدن کیسه های تخم را نسبت به زمان ابقائیت سموم مشخص می کند.
کاربرد سموم ابقایی در شبکه فاضلابرو از نظر درصد کنترل، به طوری که در منهولهای سمپاشی شده با سموم ابقایی در فصل بهار که دوران رشد جنینی و باز شدن کیسه های تخم سوسری ها کوتاه تر است، جمعیت سوسری ها 5 ماه بعد از مصرف سم دورسبان در حدنزدیک به صفر باقی مانده است. اثر سم دیازینون به خصوص در منهولهای با بدنه آجری کمتر از سم دورسبان می باشد. غلظت های رقیق حشره کش نتایج کاملا مشابهی با سمپاشی ابقایی به مقدار 2 گرم در متر مربع داشته اند. نتایج کاربرد حشره کش ها با رقت کم در مقایسه با سمپاشی ابقایی در فصل سرما نتایج مشابهی در کنترل سوسری ها دارند. بنابراین در صورتیکه طول دوره کنترل با سمپاشی ابقایی مورد نظر باشد بایستی زمان مبارزه کاملا مطالعه شده انتخاب گردد.
روش مه پاش منهولها با سیمپراتور، 100 درصد سوسری ها را کنترل کرده است. از طرفی افزایش سوسری ها در این منهولها نسبت به سمپاشی ابقایی در فصل سرما کمتر بوده است.
موثرترین روش کنترل سوسری ها مربوط به کاربرد سم دورسبانEC به مقدار 2 گرم در متر مربع در شروع فصل گرما می باشد. در این زمان کلیه کیسه های تخم تولید شده در فاصله ابقائیت سم باز می شوند و تحت تاثیر ابقائیت سم از بین می روند. به طوریکه تا 5 ماه بعد از زمان مبارزه وفور سوسری ها در این منهول ها همچنان نزدیک به صفر باقی مانده است و انتظار می رود به علت مصادف شدن با فصل سرما در سال بعد هم در این منهولها وفور سوسری تحت کنترل باشد.
روش مه پاشی منهول های شبکه فاضلابرو از نظر اینکه در کاهش جمعیت سوسری ها 100 درصد مؤثر می باشد، و به لحاظ دارا بودن مزایای متعدد زیر یک روش قابل اجرا، مؤثر و کاملاً با صرفه بوده و نسبت به سایر روشها ارجح می باشد. در روش مه پاشی میزان مصرف حشره کش بسیار کم می باشد و موجب کاهش بودجه های خرید و حمل و نقل سم می گردد.
پس از مه پاشی آثاری از حشره کش بجای نمی ماند و آلودگی زیست محیطی نسبت به سایر روشها بسیار ناچیز بوده و باعث ایجاد سمیت در فاضلاب و احیانا اختلال در تصفیه بیولوژیکی نمیگردد.
در این روش کنترل با پرسنل کمتر راندمان مبارزه بهتر و حدود 20 برابر بیشتر از روشهای دیگر می باشد. بنابراین با توجه به نتایج مبارزه و همچنین شرایط آب و هوایی در صورتیکه زمان مبارزه صحیح انتخاب شود،(20اردیبهشت تا 20خرداد) با اجرای 2 بار مه پاشی با سم دورسبان یا یک بار مه پاشی و یکبار سمپاشی ابقایی به فاصله 1-5/1ماه با تقدم مه پاشی با دورسبان یا سیمپراتور می توان جمعیت سوسری ها را به مدت طولانی در حد صفر نگاه داشت. بدین منظور، مطالعه زیست شناسی سوسری در شبکه فاضلابرو حائز کمال اهمیت است.
اتخاذ تدابیری به منظور مه پاشی شبکه فاضلابرو بدون باز نمودن درب منهول ها موجب سرعت بخشیدن به عملیات مبارزه و تقلیل دو چندان هزینه های مبارزه خواهد شد.
منبع: خدمات سمپاشی و کنترل آفات بهداشتی - شهری گارانتی

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روش و کاربرد پروتئین ها در حشره کشها

روش و کاربرد پروتئین ها در حشره کشها

یک باکتری بیماری‌زا در حشرات است که عنصر فعال برخی حشره کشها را تشکیل می‌دهد. این باکتری گرم مثبت و خاکزی به عرض 1 و طول 4 - 3 میکرون با اسپور نیمه انتهایی و بیضی شکل می‌باشد. این باکتری همزمان با تشکیل اسپور در داخل اسپورانژیوم تولید بلورهایی را می‌کند. گونه B. thuringiensis متعلق به خانواده Bacillaceae می‌باشد. مشخصات

این باکتری برای رشد به نور نیاز ندارد و از سلسله Prokaryotes می‌باشد. این باکتری در بسیاری از محیطهای کشت ساده آزمایشگاهی مانند محلول آبگوشت (Nutrient broth) در شرایط هوازی و در دمای بین 15 تا 40 درجه سانتیگراد به راحتی رشد می‌کند.

انواع سمهای این باکتری


  • آلفا اگزو توکسین: این سم علاوه بر حشرات برای موش و دیگر مهره‌داران ، سمی می‌باشد.
  • بتا اگزوتوکسین: در برخی نژادهای این باکتری تولید شده و بر روی پستانداران عوارض عمده‌ای دارد.
  • گاما اگزو توکسین: این توکسین برای حشرات سمی نمی‌باشد.
  • دلتا اندو توکسین (Delta-endotoxin): در مرحله مرگ باکتری و تشکیل اسپور تشکیل می‌شود.
توکسینهای آلفا اگزوتوکسین و بتا اگزوتوکسین علاوه بر حشرات ، برای پستانداران مضر بوده و در نتیجه ، امروزه از زیر گونه‌های Bacillus thuringiensis که این دو توکسین را تولید می‌کنند، استفاده نمی‌شود. سومین توکسین نیز به دلیل عدم سمیت برای حشرات استفاده نمی‌شود. امروزه در فراورده‌های تجاری B.tاز استرین‌هایی از باکتری ، که دلتا اندو توکسین تولید می‌نمایند، استفاده می‌شود.

راههای استفاده از B.t

تولید سموم میکروبی حشره‌کش

فرآورده‌های تجاری B.t به عنوان حشره‌کش میکروبی به صورت گرد یا پودرهای قابل تعلیق در آب ارائه می‌شود و امروزه جزء پرمصرف‌ترین عوامل کنترل میکروبی حشرات بشمار می‌آید.

تولید گیاهان B.t

این گیاهان حاوی ژن تولید کننده توکسین که از باکتری Bacillus thuringiensis بدست آمده است، می‌باشد. این گیاهان خود قادر به تولید سم بوده و آفات حشره‌ای را که از این گیاهان تغذیه کنند، از بین می‌روند.


ساختار و چگونگی تاثیر پروتئینهای حشره‌کش B.t

روده میانی عده‌ای از لاروهای حشرات ، مانند بال پولک‌داران و برخی از دو بالان و قاب بالان ، دارای محیط قلیایی بسیار بالایی است. در این شرایط ، کریستالهای سمی حل شده و توکسین لازم بوسیله آنزیمهای تجزیه کننده پروتئین آزاد می‌شود و فرم فعال توکسین تولید می‌شود. مطالعات بلورشناسی این پروتئینها نشان می‌دهد که این پروتئین دارای سه ناحیه ویژه می‌باشد.

ناحیه I شامل هفت آلفا هلیکس که در فعل و انفعالات غشا و تشکیل منافذ نقش دارد، ناحیه II از یک ستون سه گوش شامل سه بتا شیت که در اتصال سم به سلولهای پوشش روده نقش دارد و ناحیه III شامل دو رشته آنتی پارالل بتا است که همانند ناحیه II در ثبات سم روی گیرنده و تنظیم کانال یونی نقش دارد. در روده حشر اتی که دارای شرایط قلیایی می‌باشند، سیگما اندو توکسین به فرم فعال خود یعنی دلتا اندو توکسین تبدیل شده و توسط ناحیه II به سطح سلولهای پوششی روده وصل شده و توسط ناحیه I باعث ایجاد منافذی در غشای سلول شده که موجب اختلال یونی بین خون و روده می‌شود.

گونه‌های آلوده شده می‌توانند دو نوع عکس‌العمل متفاوت نسبت به توکسین از خود نشان دهند. در اکثر موارد بعد از تغذیه ، فلج سریع دستگاه گوارش در مدت یک ساعت یا کمی بیش از آن اتفاق می‌افتد و در نتیجه حشره دچار مرگ می‌شود. بسیاری از حشرات تنها بوسیله اثر کریستال سمی از بین می‌روند، ولی در برخی موارد ، ترکیبی از اسپور و کریستال مورد نیاز است و این ترکیب همیشه در فرمولاسیون ماده تجارتی سم ارائه می‌شود.

تقسیم بندی پروتئینها براساس خصوصیات حشره‌کشی و توالی اسیدهای آمینه آنها

استرین‌های bacillus thuringiensis دو نوع توکسین تولید می‌نمایند. نوع اصلی ، توکسینهای کریستالین می‌باشد که بوسیله ژنهای Cry کد می‌شود. نوع دوم توکسین Cyt یا سیتولیتیک می‌باشد که فعالیت توکسینهای Cry را تکمیل کرده و موجب بالا بردن تاثیر توکسین می‌شوند. بیش از 150توکسین Cry متفاوت تاکنون کلون شده است و برای سمیت روی گونه‌های حشرات مختلف آزمایش شده است. برای همسان سازی لیست در حال رشد توکسینها ، آنها را با یک کد چهار حرفی بر اساس توالی اسیدهای آمینه و خصوصیات حشره‌کشی آنها تقسیم‌بندی می‌نمایند. منبع


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روز جهانی پشه مالاریا

روز جهانی پشه مالاریا

25 آوریل (5 اردیبهشت ماه) روز جهانی مالاریا است. مالاریا را یک بیماری تب دار هزار چهره می خوانند که از قدیم در مناطق گرمسیر شایع بوده است. روش انتقال بیماری، طوری است که هوای گرم و مرطوب شرایط مساعدتری را برای رشد آن فراهم می کند. انتقال مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل صورت می گیرد.به گفته مسوولان، سالانه 300 تا 500 میلیون نفر در جهان به مالاریا مبتلامی شوند که دو تا سه میلیون نفر از آنان که عمدتاً کودکان و زنان باردار هستند، جان خود را از دست می دهند. به رغم پنج دهه تلاش مسوولان برای کنترل مالاریا در کشور، متاسفانه هنوز حدود 10 تا 15 هزار مورد بیماری در سال عمدتاً از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش کمتر توسعه یافته (شهرستان های جنوب) کرمان گزارش می شود.مسوولان می گویند بررسی روند بیماری در سالیان اخیر نشان می دهد در دهه گذشته میزان بروز مالاریا سیر نزولی قابل توجهی داشته به طوری که در سال 70 بروز بیماری در کشور 76/1 در هزار بوده و این میزان با کاهش هشت برابری در حال حاضر به دو در 10 هزار نفر جمعیت رسیده است.دکتر محمدرضا یعقوبی عضو انجمن علمی حشره شناسی پزشکی ایران و استاد حشره شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به ایسنا گفت: در زمینه مبارزه با مالاریا اقدامات مطلوبی در کشور صورت گرفته و بسیاری از مناطق کشور از مالاریا پاک شده و این بیماری به جنوب کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و قسمت هایی از جنوب کرمان منحصر شده است که امیدواریم با اقدامات و حمایت های بیشتر مسوولان، میزان بروز مالاریا در سال های آینده محدودتر از اکنون شود.وی با بیان اینکه مالاریا توسط گونه هایی از نوع ماده پشه آنوفل منتقل می شود، ادامه داد: پشه آنوفل معمولاً زمان استراحت روی دیوار به صورت متمایل نشسته و شکم خود را بالانگه می دارد. در حالی که پشه های معمولی شکم خود را به صورت موازی با دیوار نگه می دارند. نوزاد پشه آنوفل در آب ها به راحتی از دیگر انواع پشه ها قابل تشخیص است، طوری که به دلیل عدم برخورداری از لوله های تنفسی، موازی سطح آب قرار می گیرند. این در حالی است که نوزادان دیگر انواع پشه ها با برخورداری از لوله های تنفسی به صورت متمایل در سطح آب قرار می گیرند. دکتر یعقوبی با بیان اینکه حدود پنج گونه پشه ناقل مالاریا در جنوب کشور وجود دارد، ادامه داد: به رغم 50 سال مبارزه با مالاریا، هنوز این بیماری در کشور ریشه کن نشده است. از آنجا که جنوب کشور از نظر موقعیت جغرافیایی با دیگر مناطق کشور متفاوت است، هنوز هم نمونه هایی از بروز مالاریا در آنجا مشاهده می شود. در مجموع تا زمانی که وضعیت بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مردم به نحو مطلوبی حاصل نشود، این روند ادامه داشته و موفقیت ها نسبی خواهد بود. در صورتی که جاده سازی ها به نحو مطلوبی انجام شده و خدمات بهداشتی- درمانی نیز به شکلی مناسب ارائه شود، آن زمان می توان انتظار داشت کشور به صورت کامل از مالاریا پاک شود.
عضو انجمن علمی حشره شناسی پزشکی ایران از اجرای طرح ارزشیابی پشه بندهای آغشته به حشره کش با اثرات طولانی مدت (حدود چهار تا پنج سال) به صورت پایلوت در منطقه بشاگرد استان هرمزگان در آینده یی نزدیک خبر داد و گفت: این طرح با همکاری مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و انجمن علمی حشره شناسی پزشکی ایران صورت می گیرد. در صورتی که مشخص شود این طرح در پایین آوردن بروز مالاریا موثر بوده، می تواند به عنوان دستورالعمل به وزارت بهداشت ارائه شود.وی گفت: آگاهی و نگرش مردم مناطق جنوبی کشور در استفاده از پشه بند سنجیده شده و تقریباً پذیرش مطلوبی دارند. گروهی از مردم محلی در مناطق بلوچستان و هرمزگان خود را به استفاده از پشه بند عادت داده اند اما استفاده کنندگان از پشه بند زیاد نیستند.وی در توصیه به ساکنان مناطق مالاریاخیز کشور گفت: لازم است در این مناطق، چاله ها و گودال های دارای آب راکد، پر شوند چرا که پشه آنوفل در آب های راکد و کنار رودخانه ها تخم گذاری می کند. بنابراین لازم است در این مناطق، دستکاری های انسان در محیط زندگی، با رعایت نکات بهداشتی صورت گیرد. همچنین لازم است به محض احساس تب و لرز به مراکز بهداشتی- درمانی مراجعه شده و آزمایش خون صورت گیرد. کلیه موارد تشخیص و درمان مالاریا به صورت رایگان انجام می شود. درمان مالاریا در کشور نیز بسیار موفقیت آمیز است. منبع: روزنامه اعتماد > شماره 1934 5/2/88 > صفحه 8 (رسانه)

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تعیین میزان مجاز باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی

تعیین میزان مجاز باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: میزان مجاز باقیمانده سموم در 270 محصول توسط محققان این موسسه مشخص و به سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حسن عسکری این اقدام را در راستای نامگذاری سال جاری به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف دانست و گفت: در 6 ماه اول سال جاری تعداد محصولاتی که حداکثر مجاز باقیمانده سموم (MRL) برای آنها تعیین شده به 500 مورد خواهد رسید.
وی اظهار امیدواری کرد که با اعلام حد مجاز باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و ارائه آن به جامعه و نیز مساعدت و نظارت دستگاههای اجرایی و نظارتی، اصلاحات اساسی در کاربرد و نحوه مصرف سموم شیمیایی انجام گیرد.
عسکری با اشاره به اینکه برای اصلاح الگوی مصرف سموم شیمیایی اتخاذ سیاستهای تشویقی راهگشا خواهد بود، ادامه داد: دولت با فراهم کردن زمینه های تولید و تسهیل صادرات محصولاتی که در آنها حد مجاز باقیمانده سموم رعایت می شود و نیز اعطای تسهیلات به کشاورزانی که در تولید محصولات استانداردهای تعیین شده را رعایت می کنند، می تواند ضمن رونق بخشی به فرآیند تولید، توجه به مصرف این گونه محصولات را افزایش دهد.
منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کنترل حشرات و جوندگان و بند پایان موذی بعد از وقوع بلاهای طبیعی

کنترل حشرات و جوندگان و بند پایان موذی بعد از وقوع بلاهای طبیعی

تغییرات و دگرگونی طبیعت همیشه با تخریب ساختمانها ، مرگ، رنج و درماندگی،گسیختگی زندگی مردم ، بیماری و .... همراه است. زلزله، طوفان، سیل، رانش زمین و .... از بلاهای طبیعی میباشند که ویرانیهای بسیار زیاد پیامد آن است ضمن اینکه شرایط ویژه ای را ایجاد میکنند و مردمی که در چنین شرایطی قرار میگیرند ناچارا"به سرپناه، امکانات بهداشتی، مواد غذایی، پوشاک و مراقبتهای پزشکی نیاز دارند. بدنبال هر دگرگونی انواع بیماریهای واگیر و غیر واگیر به علت حضور عوامل بیماریزا در محل شیوع می یابند که بایستی در جهت کاهش آنها اقداماتی اساسی صورت گیرد. فعالیت و اقدامات بهداشتی برای جلوگیری و کنترل سریع بیماریها بعد از بلاهای طبیعی امری اجتناب ناپذیر است.

کنترل پشه ها
بعد از حوادث غیر مترقبه و بلاهای طبیعی تعادل محیط بهم خورده و تغییرات محوطه سبب ازدیاد تعداد زیادی از دو بالان مزاحم از جمله پشه ها میشود . شکستگی لوله ها ، راهیابی جریان آبهای زیر زمینی به سطح زمین، پر شدن گودال ها از آب، فراهم شدن شرایط مساعد برای زیست و تکثیر پشه ها، در مدت زمان کوتاه سبب ازدیاد پشه ها خواهد شد. پشه ها علاوه بر انتقال عوامل بیماریزایی مختلف با گزش خود آسایش و آرامش را از انسانها و سایر موجودات سلب مینمایند.
جهت کنترل پشه ها مواردی که در شرایط اضطراری توصیه میشود عبارت است از :
1 – توزیع دور کننده های شیمیایی در اسرع وقت تا باز ماندگان حادثه را از گزش و مزاحمت حشرات و بند پایان محفوظ بدارد .
2 – توزیع پشه بندهای آغشته به حشره کش.
3 – اقدامات محیطی برنامه ریزی و ساماندهی دقیق و انجام فعالیتهایی جهت کاهش و تغییر فاکتورهای محیطی و بحداقل رساندن انتشار ناقلین و تقلیل هر چه بیشتر تماس بین انسان، ناقل و عامل بیماریزا بشرح زیر:
1-3 - بازرسی محل اسکان و محیط اطراف برای تعیین محل زاد و ولد پشه ها
2-3 - زهکشی ، پر کردن چاله ها ، تسطیح زمین و تغییر وضع آبهای جمع شده ، پوشاندن درب ظروف آب
3-3 - نصب تانکرهای درب دار جهت استفاده مردم و کنترل شیر آب و لوله های مربوطه جهت کاهش چکه آب
4 – انجام عملیات سمپاشی با استفاده از سموم بهداشتی

کنترل مگسـها
مگسها بعد از بلاهای طبیعی در محل به وفور یافت میشوند زیرا شرایط برای تکثیر و زاد و ولد آنها فراهم میباشد . وجود اجساد قربانیان و لاشه حیوانات ، راهیابی فاضلابها به سطوح باز ، تجمع زباله و عدم جمع آوری زباله سبب جلب مگسها می شوند . مگسها بطور مکانیکی توانایی انتقال عوامل بیماریزا را دارند و در جوامع حادثه دیده سالمونلا ، شیگلا ، اشرشیا را به راحتی منتقل میکنند .
جهت کنترل مگسها موارد زیر توجه میشود:
1 – استفاده از پشه بند
2 – پوشاندن ظروف و مواد غذایی با استفاده از کیسه های نایلون
3 – جمع آوری اجساد قربانیان حادثه و دفن آنها
4 – دفن بهداشتی زباله
5 – اختصاص محلهای سر بسته جهت دفع فضولات جامد
6 – ایجاد توالتهای بهداشتی
7 – انجام عملیات سمپاشی با استفاده از سموم بهداشتی و تکرار آنها بعد از 1 هفته

کنترل شپش
شپشها در شرایط غیر مترقبه و اضطراری هنگامی که تعداد زیادی از افراد مجبورند برای مدتی در یک محل غیر بهداشتی زندگی کنند به وفور یافت میشود. شپشها از راه تماس نزدیک انتشار می یابند . شپشها علاوه بر خونخواری مکرر که باعث آزار میشود بیماریهایی نظیر تب راجعه اپیدمیک و تیفوس را نیز منتقل میکنند و در این انتقال فقط شپش بدن نقش دارد. شپش سر با خونخواری ایجاد زخم در روی سر و امکان ورود باکتریها را فراهم آورده و ایجاد زخم میکند .
برای کنترل شپشها در شرایط اضطراری میتوان از راه کارهای زیر استفاده نمود :
1 - تعویض لباسها و ملحفه ها
2 – شستشو و جوشاندن لباسها در آب 60 درجه به مدت 10 تا 20 دقیقه و یا دمای کمتر و مدت شستشوی بیشتر
3 –در صورت دسترسی به آب استحمام ، شستشوی مکرر سر و بدن
4 – استفاده از گرد حشره کشهای بهداشتی مانند پرمترین 5/0 -1% جهت مبارزه با شپش بدن و سر
5 – استفاده از شامپو پرمترین 1% جهت کنترل شپش سر
6 – در صورت نداشتن امکانات عدم استفاده از لباسهای آلوده لااقل برای مدت 10 روز
7 – سمپاشی کمپ یا چادر با استفاده از حشره کشهای بهداشتی

کنترل هیره (کنه انسانی و دامی یا مایت) مولد بیماری گال
یکی دیگر از بیماریهایی که در زمانها و در محلهای خاص بوجود می آید بیماری گال است که توسط یک بندپا (مایت یا هیره ) به نام سارکوپت اسکابیئی ایجاد میشود. با ورود و فعالیت این هیره داخل پوست، در نواحی مخصوص از بدن خارش شدید ایجاد میشود که علاوه بر خارش، محل خراشها هم راه ورودی برای باکتریهای مختلف میباشد که عفونت ثانویه پیامد آن است . این بیماری در جوامعی مشاهده میشود که تعداد زیادی از افراد مجبورند با هم در یک محل و تحت شرایط خاص زندگی کنند مانند زلزله ، سیل و سایر بلایا .
جهت درمان بیماری گال
1 – مالیدن کرم یا امولسیون 1% گامکسان بر روی بدن ، استفاده از بنزیل بنزوات 10% . داروهایی نظیر میتیگال نیز در صورت در دسترس بودن توصیه میشود . یک بار درمان کافیست ولی اگر به میزان کافی دارو در دسترس باشد 7-2 روز بعد تکرار شود .
2 – جوشاندن ملحفه ها و لباسها (عدم استفاده از ملحفه ها و لباسهای زیر آلوده لااقل برای یک هفته )
3 – سمپاشی کمپ یا چادر با استفاده از حشره کشهای بهداشتی
کلیه افراد اعم از آلوده یا سالم که در یک محل زندگی میکنند بایستی در یک زمان از مواد فوق استفاده نمایند تا بیماری کنترل شود.
منبع


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پشه الکتریکی از خون دیابتی ها نمونه برداری می کند

پشه الکتریکی از خون دیابتی ها نمونه برداری می کند

محققان دانشگاه کالگاری موفق به ابداع پشه ای الکتریکی شده اند که می توان با استفاده از آن و بدون ایجاد درد از خون بیماران دیابتی نمونه برداری کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان معتقدند پشه های الکترونیکی می توانند جایگزینی مناسب برای شیوه های رایج نمونه برداری از خون بیماران دیابتی به منظور تعیین سطح گلوکز خون به شمار رود. شیوه های رایج نمونه برداری از خون بیماران دیابتی که در حال حاضر 246 میلیون نفر از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، معمولا دردناک و آزار دهنده بوده و به زمان زیادی برای تعیین نتیجه نیاز دارد.

مهندسان الکتریکی دانشگاه کالگاری به منظور رفع این مشکل پشه ای الکترونیکی به نام e-Mosquito ابداع کرده اند که از ابعادی بسیار کوچک برخوردار بوده و با داشتن 4 میکرو سوزن به صورت مداوم و طی فواصل برنامه ریزی شده از خون بیمار نمونه برداری می کند. سوزنها با استفاده از کنترل الکتریکی بدون برخورد با هیچ عصبی به عمقی از پوست که مویرگها در آن قرار گرفته اند نفوذ می کنند. این به آن معنی است که در صورت استفاده از این شیوه بیمار درد بسیار کمی را احساس کرده و یا هیچ دردی نخواهد داشت.

افراد می توانند از این ابزار برای نمونه برداری خون از هر نقطه ای از بدن استفاده کنند. در هر یک از سلولهای پشه الکتریکی حسگرهایی برای اندازه گیری سطح قند خون وجود دارد که اطلاعات آن را می توان به صورت بی سیم به یک رایانه و یا سیستم کنترل مچی انتقال داد. در عین حال امکان ارسال این اطلاعات به سیستمی هشدار دهنده وجود دارد تا در صورت بالارفتن سطح قند خون تا سطوح خطرناک، پیام هشداری به نزدیکان بیمار و یا پزشک ارسال شود. به گفته دانشمندان استفاده از این ابداع به خصوص برای کودکان و افراد مسن که نسبت به درد واکنش بیشتری دارند، بسیار مناسب خواهد بود.

طراحی این پشه الکتریکی 3 سال به طول انجامیده است و هدف بعدی دانشمندان کوچک تر کردن ابعاد این ابزار به منظور گنجاندن تعداد بیشتری سوزن بر روی آن خواهد بود. زیرا در حال حاضر تنها 4 سوزن بر روی آن قرار دارد و به همین دلیل سوزنها روزانه یک بار به تعویض نیاز خواهند داشت. بر اساس گزارش زی نیوز، افزودن تعداد بیشتری سوزن می تواند مدت مصرف، تاثیر و دقت این ابزار را افزایش داده و بیمار میتواند حتی در زمان خواب نیز آن را مورد استفاده قرار دهد.


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تشخیص سریع مالاریا با استفاده از تراشه الکتریکی

تشخیص سریع مالاریا با استفاده از تراشه الکتریکی

دانشمندان دانشگاه گلاسکو به منظور تشخیص سریع بیماری مالاریا تراشه‌ای ارائه کرده اند که می تواند در کمتر از 30 دقیقه این بیماری را ردیابی کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این تراشه که توانایی تشخیص چندین بیماری مختلف را دارد با استفاده از نمونه خون افراد می تواند امکان ابتلا به بیماری افراد را در عرض کمتر از 30 دقیقه تعیین کند.

شیوه کنونی تشخیص مالاریا شیوه سنتی آزمایش نمونه خون بر روی لام و بررسی آن در آزمایشگاه است که نیازمند تجهیزات دقیق و زمان نسبتا زیادی است. با این حال تراشه جدید در مقایسه با شیوه های رایج از سرعتی بالا برخوردار بوده و میزان دقت تشخیص آن نسبت به شیوه های آزمایشگاهی بسیار بیشتر تخمین زده شده است. بیماری مالاریا بیماری انگلی است که شیوع آن در میان کشورهای مختلف نگرانی بسیاری از سازمانهای بهداشتی را برانگیخته است.

بیشترین میزان مرگ و میر این بیماری در کشورهای آفریقایی تخمین زده شده است و به دلیل اینکه مالاریا از طریق پشه ای به نام آنوفل قدرت انتقال دارد اکنون گستره مبتلایان خود را در سطح جهانی افزایش داده است.

بر اساس گزارش زی نیوز، در سال 2008 تنها در کشور سومالی بالغ بر 608 هزار و 831 نفر به این بیماری مبتلا بوده و سه هزار و 491 نفر در اثر ابتلا به مالاریا جان خود را از دست دادند.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پاسخ به یک سوال خوب

پاسخ به یک سوال خوب

سوال: با عرض سلام و خسته نباشید .
بنده در وبلاگ حشره شناسی پست مبارزه با کرم سفید ریشه را خواندم . http://aent.persianblog.ir/post/636
سوال بنده این است که با توجه به اینکه برای بنده مقدور نیست بعد از ریختن سم پای درخت ها، روز بعد یک آبیاری سبک انجام دهم آیا می توانم سم را به نسبت یاد شده در وبلاگ، پای درخت ریخته و در همان روز آبیاری اصلی را انجام دهم ؟
اساسا بفرمائید دلیل آنکه باید اول آبیاری اشباع انجام شود و سپس ریختن سم و بعد از آن آبیاری سبک انجام شود چیست ؟
اگر از نسبت 4 در هزار برای ریختن سم پای درختان استفاده کنم مشکلی رخ خواهد داد ؟
با تشکر.
امیر س. م.

پاسخ:
سلام،
آبیاری سنگین برای جلب کرمها از عمق خاک به سطح بوده و آبیاری سبک پس از ریختن سم به دلیل رساندن سم به کرمهای به سطح آمده است تا آنها را از بین ببرد.
چون آمدن لاروها به سطح زمان بر هست و اگر شما بدون آمدن لاروها به سطح آبیاری سبک کنید در واقع تاثیری کمتری خواهد داشت.
مصرف نسبت بالای سم علاوه بر گیاهسوزی موجب آلودگی محل زندگی و باغ و محل مورد مصرف و محیط زیست میشود که خطراتی برای انسان و سایر موجودات از جمله احتمال بروز انواع سرطان دارد.

لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شماره جدید مجله زیتون

شماره جدید مجله زیتون

ماهنامه زیتون
ماهنامه علمی، تخصصی، کشاورزی

شماره 194، بهمن و اسفند 1387
64 صفحه

- نقش مدیریت قطرات در تکنیک های سمپاشی
محمدحسین ابریشمی مقدم ص 52

ارتباطات شیمیایی بین حشرات و کاربرد آن ها در کنترل آفات
- حسن پاشازاده ، فرشته صادقی نسب ص 56
با تشکر از دکتر شهرام حسامی


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مگسها و انواع آنها و زندگی این حشره

مگسها و انواع آنها و زندگی این حشره

مگسها جزء حشرات به شمار می‌آیند و به زیر رده بال‌داران یا حشرات تعلق دارند و حشرات بال‌دار دارای زایده‌هایی به نام دنباله‌های شکمی و زواید تناسلی هستند. مگسها به راسته دو بالان تعلق دارند. دو بالان جانورانی هستند که تعداد رگبالها کم است و بالهای پسین تبدیل به دو اندام کوتاه متورم شده است که هالتر نامیده می‌شود بخشهای مختلف بدن مشخص است و شکم دارای 4 تا 9 بند است و دگردیسی آنها کامل بوده و لاروهای آنها بدون پا هستند و ضمایم دهانی سوراخ کننده و مکنده دارند. این راسته شامل زیر راسته‌های متعدد است که انواع مگسها را شامل می‌شود. زیر راسته راست درزان
کوتاه شاخان
شاخکها کوتاه و اغلب سه بندی است.
خرمگس: تند پروازند و چشمهای جانبی و برگ و نواری دارند. خرطومی برجسته دارند، مگسهای نر گیاهان را می‌مکند ولی ماده‌ها از خون جانوران تغذیه می‌کنند.
دزد مگسان: حشراتی قوی و بدنی خاردار دارند در اطراف دهان یک ریش مویی وجود دارد حشرات دیگر را در حال پرواز شکار می‌کنند.
زنبور مگسان: دارای موهای پرپشت و متراکم شبیه زنبورها هستند پاها و خرطوم بلندی دارند.
زیر راسته پیچیده درزان
بی‌شیار مگسان: حشرات فاقد شیار پیشانی در اطراف قاعده شاخکها هستند.
شهد مگسان: رنگ این حشرات روشن است و فاقد موهای زبرند. از زنبورها یا زنبوران عسل تقلید می‌کنند. لاروهای آنها از شته‌ها تغذیه می‌کنند.
شیار دار مگسان: این حشرات دارای حلقه‌ای در اطراف قاعده شاخکهای خود می‌باشند.
برمگسان: مگسهایی کوچکند و نوک شکم آنها باریک است. روی بالهای آنها لکه‌های تیره عرضی وجود دارند. لاروهای آنها گیاهخوارند و یا داخل میوه زندگی می‌کنند.
سرکه مگسان: چشمهای این جانوران معمولا قرمز است. از میوه‌های گندیده تغذیه می‌کنند.
ریشه مگسان: لاروهای آنها روی ریشه یا مواد فاسد شده زندگی می‌کنند بعضی گوشتخوارند.
سرامگسان: مگسهایی با اندازه‌های کوچکند لاروها روی مواد آلی در حال تجزیه رشد می‌کنند. بالغها روی پستانداران اهلی و وحشی و حتی انسان و حشرات کامل که در بعضی انواع دارای قطعات دهان نیش زننده هستند. از خون انسان و سایر موجودات خونگرم تغذیه می‌کنند. مگس خانگی دارای ضمایم دهانی اسفنجی است و می‌تواند غذاهای انسانی را آلوده کند.
گوشت مگسان: لاروها از حیوانات مرده ، مدفوع ، فضولات و غیره تغذیه می‌کنند یا روی بدن حشرات دیگرند.
تیز مگسان: این حشرات تخمها یا لاروهای خود را روی حشرات دیگر می‌گذارند.
اسب مگسان: بالغها بزرگ و به شکل زنبورند و در روی بدن آنها کرک وجود دارد چشمهای مرکب در حیوان نر و ماده از هم مجزا است پرواز سریع دارند و طول عمر در حیوان بالغ کوتاه است.
شفیره زایان: قطعات شکم نامشخص است پاهای آنها پنجه‌دار است تخمگذار هستند و در هر مرتبه یک لارو تولید می‌کنند.
سگ مگسان: بدنی مسطح و پهن شبیه شپش دارند بالدار یا بدون بالند شکم آنها حجیم است این مگسها روی پستانداران مخصوصا روی بدن خفاشها زندگی می‌کنند. انگلهای خارجی می‌باشند و از خون میزبان تغذیه می‌کنند.
نحل مگسان: حشراتی ریزند یا فاقد بالند و یا بالهای کوتاهی دارند عموما انگلند و روی زنبورها مخصوصا زنبوران عسل انگل می‌شوند. برولاسکا فاقد بالند و روی ملکه و حیوان نر زنبوران عسل زندگی می‌کنند.
نویسنده: دکتر مهرداد حلوائی



لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آفت، 42 درصد محصولات کشاورزی ایران را از بین می برد

آفت، 42 درصد محصولات کشاورزی ایران را از بین می برد

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: بر اساس آمار فائو به طور میانگین در ایران و جهان، سالانه 42/1 درصد از محصولات کشاورزی بر اثر آفات از بین می روند.
حسن عسکری در گفتگو با فارس با بیان این که موسسه تحقیقات گیاه پزشکی، از قدیمی ترین موسسات تحقیقات کشور از سال 1322 به صورت آزمایشگاه دفع آفات شروع به کار کرده، گفت: این موسسه از سال 1346 با عنوان انستیتو بررسی آفات و بیماری های گیاهی شروع به کار کرد و در طول 42 سال، فعالیت آن گسترش یافته است.
عسکری افزود: برای 8 محصول مهم مانند گندم، جو، ذرت، برنج و سایر محصولات، این خسارت رقم قابل توجهی است که فعالیت های تحقیقاتی در جهت کاهش خسارت و افزایش سلامت محصول به کار می رود. منبع به نقل از روزنامه جام جم > شماره 2537 30/1/88 > صفحه 4 (اقتصاد)


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
موریانه ها بلای جان ساختمانها

موریانه ها بلای جان ساختمانها

موریانه ها از دیر باز یکی از دشمنان انسان در سیستمهای شهری بوده و خواهند بود این حشره با تنوع زیستی بالایی که دارد توانسته است خود را با آخرین دست آوردهای انسان در علوم ابنیه سازی سازگار سازد . حتی امروزه مستحکم ترین بتونها و استفاده از آخرین متدهای ساخت سازه های جدید نتوانسته است جلوی حرکت این حشره کوچک را بگیرد. تغییر در مکانیسم کانال سازی و استفاده از کانالهای فرعی و کلنی های کاذب یکی از کارهایی بوده است که این حشره توانسته است خود را از مسیر دشمنان طبیعی خود رهایی بخشد. نکته ای که بایستی بدان توجه داشت این است که انسان امروزی توانسته است مسیرهای حرکتی و کلنی های این حشره را بوسیله دستگاههای پیشرفته و استفاده از فناوری ماهواره ای ردیابی و با کاربرد روشهای علمی و مدرن جلوی آنها را تا حدودی بگیرد. موریانه ها جزو حشرات مهاجر می باشند و در فصلهای پاییز و اوایل بهار حرکت خود را از محلهایی که از شهر ها دور می باشند انجام می دهند شاید در ماه فروردین در استان خوزستان شاهد حشرات زیبایی باشید که در حال پرواز در اطراف شما باشند که دارای قدرت پرواز خوبی نبوده و به محض سقوط بر زمین بالهای خود را از دست می دهند . و به سرعت خود را وارد زمین می کنند .
خیلی از مردم به اشتباه آنها را مورچه های سیاه می نامند ولی آنها موریانه هایی می باشند که عمل جفت گیری خود را که موسوم به رقص عروسی می باشد در هوا انجام داده اند و برای تولید کلنی و تخم گذاری فرود آمده و ملکه خود را برای یک زندگی 50 ساله در زیر زمین آماده می کند . زندگی که دیگر نور زیبای خورشید را نخواهد دید و از گرمای خوشید بی نصیب خواهد بود . ملکه خود را در یک قصر که سربازهایی از آن نگهداری می کنند سپری خواهد کرد و تولید تخم را مثل یک کارخانه بدون تعطیلی انجام خواهد داد. در هر ثانیه 2 تخم می گذارد که اگر شما خواننده گرامی بتوانید میزان تولید تخم در روز و هفته و ماه و سال آنرا محاسبه کنید خواهید دید که هیچ جانداری در روی کره خاکی نمی تواند به اندازه این حشره تولید مثل نماید. البته بعضی از آغازیان می توانند در هر ثانیه 5 شاخه تولید نموده که البته در بخش جانداران به آنها اشاراتی می شود.
موریانه ها قدرت سازگاری فوق العاده ای زیادی دارند و همین خصلت آنها را از دیگر حشرات متمایز می سازد . اگر بخواهیم در مورد این حشره و محل زیست و تنوع غذایی و... اشاره نماییم بایستی کتابخانه ای داشته باشیم.
گروه محققین دفع آفات ایران بیش از 18 سال است که در ایران کار بر روی موریانه ها و خساراتی که ببار می آورند کار پژوهشی و تحقیقاتی خود را انجام داده و می دهد . روشهای مدرن ردیابی و استفاده از آخرین متد های مبارزه از جمله خدمات رایگان این گروه می باشد .
نویسنده: مهرداد حلوائی دکترای فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بحران پروانه در اروپا

بحران پروانه در اروپا

[FONT=&quot]یکی از نشانه های هشداردهنده تغییر در محیط زیست، پروانه ها هستند که به کمک آنها می توان تأثیر کلی پدیده اقلیم را ارزیابی نمود و شاخص هایی در مورد انتخاب راه های رسیدن به هدف متوقف ساختن کاهش تنوع زیستی تا سال ٢٠١٠ (هدفی که سران اروپا در سال ٢٠٠١ تعیین کردند) فراهم ساخت. اطلس خطرات اقلیمی تهدیدگر پروانه های اروپا، حاصل تلاش جمعی از دانشمندان این قاره است. آنها مدل های تغییر اقلیم را در مورد داده هایی که هزاران داوطلب جمع آوری کرده بودند؛ به کار گرفتند. مولفان می گویند اکنون تغییر اقلیم پدیده ای گریزناپذیر است و دامنه کاهش تنوع زیستی به میزان این تغییر و نحوه عکس​العمل به این تهدید جدید بستگی دارد.[/FONT] [FONT=&quot]اکنون پروانه ها در سراسر اروپا در پی دهه های کاهش زیستگاه و تغییر عملیات کشاورزی و جنگل داری بسیار کاهش یافته اند. با افزایش دما، اکثریت گونه​های پروانه​ها به سمت شمال سوق می یابند که البته همواره مکانی دست یافتنی نیست. مقصود از تغییرات کشاورزی و جنگلداری این است که زیستگاه های مناسب در حال حاضر هم کاهش یافته​اند هم فواصل آنها برای آمد و رفت پروانه ها بسیار زیاد است.[/FONT]
[FONT=&quot]دانشمندان اعلام کرده اند که دمای قاره اروپا تا سال ٢٠٨٠ در بدترین حالت به طور متوسط ١/ ۴ درجه سانتیگراد افزایش مییابد. در این صورت، ٩۵ درصد سکونتگاههای ٧٠ پروانه مختلف بیش از حد گرم و تداوم بقای آنها دشوار خواهد شد. البته آنها می گویند که دمای قاره اروپا در بهترین حالت ١/ ٢ درجه سانتیگراد افزایش می یابد که حتی در این شرایط، ۵٠ درصد سکونتگاه های ١۴٧ پروانه مختلف به این سرنوشت دچار خواهد شد. پروانه های زیادی از زیستگاه هایی که اکنون میبینیم؛ محو خواهند شد.[/FONT]
[FONT=&quot]تغییر اقلیم تا همین زمان نیز تأثیر خود را بر پروانه ها گذاشته است. بیش از ۶٠ درصد گونه های متحرک در کنار گیاهان غذایی در ده ههای اخیر در شمال اروپا گسترش یافته اند. گونه های دیگری نیز به نقاط مرتفعتر کوهستانها روانه شده​اند. مدیر این گروه تحقیقاتی گفت: »این اطلس برای اولین بار نشان می دهد که پروانه های اروپایی چگونه به تغییر اقلیم عکس العمل نشان می دهند. اکثر گونه​ها به شدت از نظر توزیع و گستره پخش جابه جا می شوند. روش عکس​العمل پروانه​ها احتمالاً از نحوه واکنش بسیاری دیگر از حشرات دیگر که روی هم بیش از دوسوم کل گونه​ها را تشکیل میدهند؛ خبر خواهد داد. وی اضافه کرد: شواهد دال بر تسریع روند تغییر اقلیم پس از سال ٢٠۵٠ است؛ مگر این که کاهش چشمگیری در انتشار گازهای گلخانه​ای حاصل گردد. این تغییر شتابان، میخ آخر را بر تابوت بسیاری از گونه​های اروپایی خواهد کوبید. ما اکنون باید خود را آماده تحقق بدترین پیش​بینی​ها کنیم.[/FONT]
باید به برنامه​ریزان و کشاورزان، اهمیت تنوع زیستی، وجود جمعیت فراوان گونه​ها، حفظ زیستگاههای موجود و اجازه جابه​جایی به گونه​ها جهت عزیمت به این زیستگاهها را تفهیم نمود. مدیر بخش سامان دهی محیط زیست اروپا در بروکسل گفت: ما قویاً از این تحقیق با اهمیت استقبال می کنیم. شواهد، گویای یک تغییر بنیادین در توزیع گونه​ها است که ما باید در سیاستهای آتی خود مدنظر قرار دهیم. همچنین این تحقیق، اهمیت و ارزش علمی فراوان مستندات هزاران داوطلب فعال در سراسر اروپا در این زمینه را نشان داد. رهبران کشورهای اروپایی باید فوراً در این خصوص اقدام کنند؛ وگرنه به هدف تنوع زیستی در سال ٢٠١٠ نخواهیم رسید که هیچ؛ کاهش تنوع زیستی را با سرعتی بیشتر شاهد خواهیم بود.
منبع: ScienceDaily ،March2009

[FONT=&quot]ترجمه: افسانه کشاورز مشکین​فام[/FONT]


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ارزش اقتصادی حشرات گرده‏ افشان در جهان

ارزش اقتصادی حشرات گرده‏ افشان در جهان

محققان فرانسوی و آلمانی اعلام کردند در سال 2005، ارزش اقتصادی حشرات گرده‌افشان به وپژه زنبورها برای به بار نشستن محصولات مهمی که غدای مردم جهان را تامین می نمایند؛ بالغ بر 153 میلیارد یورو یا 217 میلیارد دلار بوده اسث. این رقم معادل 5/9 درصد کل ارزش تولیدات بخش کشاورزی در جهان است. در بررسی این محققان مشخص شد که نابودی گرده‌افشان ها در صورتی که به از بین رفتن مازاد مصرف تبدیل شود، بالغ بر 19 ‏میلیارد تا 310 ‏میلیارد یورو خواهد گردید. طبق این تحقیق، کاهش گرده‌افشانان تاثیر بسیار زپادی بر سه گروه از محصولات زراعی یعنی میوهها و سبزی و دانه های روغنی می گذارد که زیان ناشی از عدم وجود آنها به ترتیب 50 ‏میلیارد یورو برای دو گروه اول و 39 میلیارد یورو برای گروه آخر برآورد می گردد. میان دغدغه های مربوط به تنوع زیستی، کاهش گرده‌افشانان به موضوعی بسیار عمده مبدل شده است که تاثیر آن موضوعی همچنان مورد پرستش است. دانشمندان دریافتند که متوسط قیمت آن دسته از محصولات زراعی که به گرده‌افشانی متکی هستند بالاتر ‏از محصولات بی نیاز به گرده‌افشانی (مثل شکر و غلات) است. از لحاظ عددی، قیمت محصولات گرده افشانی به طور متوسط 760 ‏یورو در هر تن و گروه دوم 150 ‏یورو در هر تن است. ‏نسبت آسیب پذیری را ارزش اقتصادی گرده‌افشانی حشرات تقسیم بر کل ارزش تولید محصولات کشاورزی تعریف میکنند. این نسبت به طور قابل ملاحظهای بین گروههای محصولات ذکر شده فرق میکند 39 ‏درصد برای محرکها (کاکائو و قهوه)،31 ‏درصد برای مغزها (آجیل) و 23 ‏درصد برای میوهها. همچنین همبستگی مثبتی بین ارزش یک گروه از این محصولات به ازای هر واحد از تولید آن و نسبت آسیب پذیری یا حساسیت آن وجود دارد. به عبارت سادهتر، هرچه وابستگی محصولی به گرده‌افشانی حشرات بیشتر باشد قیمت آن محصول بالاتر خواهد بود. ‌
از نظر ثبات تولید مواد غدایی در جهان نیز معلوم شد که وضعیت سه گروه میوهها، سبزیجات و محرک ها در صورت عدم وجود گرده‌افشانان بسیار فرق خواهدکرد. چون تولید در این شرابط هیچگاه به حد مطلوب نخواهد رسید. ‏تبعات کاهش گرده‌افشانان بر رفاه مصرف کنندگان از لحاظ اقتصادی ملموس خواهد بود. به ویژه این که در صورت فقدان زنبورهای عسل و وحشی که از جمله گرده‌افشانان مهم به شمار می آیند؛ تولید ‏محصولات کشاورزی در جهان دچار نابودی فاجعهآوری نمیشود. اما زیان اقتصادی چشمگیری حتی در صورت در نظر گرفتن فقط خسارت وارده به محصولات غدایی انسان به بار خواهدآمد. اگر چه راهبردهای سازگارانه مانند تخصیص مجدد زمین میان محصولات کشاورزی و استفاده از مواد جایگزین در صنایع غدایی تا حدی از تبعات این اتفاق خواهد کاست؛ لیکن محققان میگویند تاثیر کمبود گرده‌افشانها در زمینه بذور مورد استفاده برای کشت که در سبزیکاری بسیار مهم هستند؛ همچنین محصولات غدهای که در صنعت دامپروری به کار می روند؛ محصولات غدایی و از همه مهم تر گلهای وحشی و تمام خدمات اکو سیستم که گیاهان طبیعی برای کشاورزی و جامعه به طور کلی فراهم می کند؛ را در نظر نگرفته‌اند. ‏‌
ترجمه: سید محسن سنجری
منبع: اطلاعات علمی پی در پی 356 شماره 7 به نقل از ScienceDaily March 2009

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
15 گونه جدید کنه شناسایی شد

15 گونه جدید کنه شناسایی شد

گروهی از پژوهشگران ایرانی به تازگی موفق شدند 15 گونه جدید کنه را که تاکنون در جهان ناشناخته بود ، شناسایی کنند. کنه ها از دسته بندپایان و عنکبوتیان هستند که جنس و گونه های مختلف دارند و تفاوت جنس با گونه این است که در هر جنس چندین گونه که دارای صفات مشترک هستند، وجود دارد. دکتر علیرضا صبوری رییس انجمن کنه شناسی ایران روز یکشنبه به ایرنا گفت: شناسایی این کنه های جدید در اجرای طرحی با عنوان «بررسی مقدماتی فون کنه های پارازیتنگونای خشکی زی» توسط 9 نفر از پژوهشگران پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج انجام شده است.
رییس انجمن کنه شناسی ایران که خود سرپرستی این طرح تحقیقاتی را برعهده داشته است ، افزود: با اجرای این طرح 113 گونه کنه در ایران شناسایی شده که 20 جنس و گونه آن برای دنیا و سه جنس و گونه آن برای ایران ناشناخته بود. وی خاطرنشان کرد: بسیاری از جنس ها و گونه های جمع آوری شده کنه در اجرای این طرح تحقیقاتی برای استانهای محل جمع آوری آنها نیز جدید و تازه بوده است.
صبوری گفت: اجرای این طرح از دو سال پیش با اعتبار 205 میلیون ریال از محل اعتبارهای صندوق حمایت از پژوهشگران کشور آغاز شد. وی افزود: نتایج این طرح تحقیقاتی در مجله های معتبر علمی جهان نیز منتشر شده است. صبوری افزود: کنه های «سیکادیاترومبیوم ونی» و «کارلتونیا اهوازنسیس» از جمله کنه هایی هستند که تاکنون در جهان ناشناخته بودند و توسط پژوهشگران پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران شناسایی شدند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: شناسایی کنه ها می تواند در مدیریت کنترل آفتهای گیاهی سودمند باشد. منبع: جام جم آنلاین

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ایجاد کلینیک های گیاه پزشکی ؛ اقدامی برای اجرایی کردن اصل 44

ایجاد کلینیک های گیاه پزشکی ؛ اقدامی برای اجرایی کردن اصل 44

سازمان حفظ نباتات کشور با برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن اصل 44 و حرکت به سمت خصوصی‌سازی پیشقدم بوده است.رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: به کارگماری فارغ‌التحصیلان گیاهپزشکی در کلینیکهای تخصصی و مراکز مشاوره‌ای در کشور از اقدامات مثبت این سازمان در راستای کوچک‌سازی بخش دولتی است.همایون دارابی با اشاره به طرح افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و دامپروری افزود: واسپاری بخشی از وظایف سازمان به بخش خصوصی یکی از مواد این طرح است.وی در ادامه گفت: حدود سه سال است که مجوزهای صدور کلینیکها به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سپرده شده است.
دارابی خاطرنشان کرد: این مجوزها در سالهای قبل، در مدیریتهای سازمان جهاد کشاورزی استانها صادر می‌شد، اما در حال حاضر به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است.وی در ادامه گفت: این سازمان آماده هرگونه واگذاری و کوچک‌سازی است.
منبع:
اداره کل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی pr@agri-jahad.ir

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ساس حشره ای که شبها به سراغ ما می آید

ساس حشره ای که شبها به سراغ ما می آید

هفتاد و چهار گونه ساس از خانواده سیمیسیده از انسان خونخواری می کنند. از این ۷۴ گونه، شایع ترین گونه Cimex lectularious میباشد که به ساس تختخواب معروف است. گونه هایی از ساس وجود دارد که خفاش، پرستو و کبوتر میزبان آن گونه ها می باشند. اما این گونه ها نیز با دستیابی به فرصت مناسب می توانند بر روی بدن انسان خونخواری کنند.
بیولوژی ساس
دو نوع ساس که از نظر بهداشتی برای انسان اهمیت دارد، Cimex lectularious (ساس تختخواب) و Hemipterus cimex (ساس گرمسیری) می باشد. این دو نوع ساس از روی پیش سینه یعنی اولین قسمت سینه از هم تشخیص داده می شوند.
قسمت پیش سینه ساس تختخواب معمولی پهن تر و حاشیه انتهایی آن صافتر از نوع گرمسیری است. ضمائم دهانی ساس شامل دو لوله توخالی می باشد که از طریق یک لوله، بزاق دهان خود را که حاوی مواد ضد انعقادی می باشد، وارد بدن انسان می کند و از طریق لوله دوم خون را می مکد. مراحل تکاملی ساس شامل مرحله تخم، ۵ مرحله نمفی و مرحله بالغ می باشد.
ساس بالغ، قهوه ای رنگ، دارای بدنی تخت و بیضی شکل است که طول بدنش قبل از خونخواری به ۴تا ۵ میلیمتر می رسد. بعد از خونخواری، بدن ساس به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز در می آید. ساس ها در طی هر ۵ مرحله نمفی و قبل از هر بار تخم ریزی نیاز به خونخواری پیدا می کنند. گرمای بدن انسان و دی اکسید کربن عمل بازدم انسان، ساس ها را به خود جلب می کند.
ساس تختخواب میربان های دیگر مانند خفاش، مرغ و حیوانات اهلی را نیز مورد تهاجم قرار می دهد. به طور معمول عمل خونخواری قبل از طلوع آفتاب انجام می پذیرد و بعد از خونخواری ساس ها به پناهگاههای خود باز می گردند.
اگر در خانه شما این حشره است ساس می باشد. ساس ها در مرحله نمفی پس از یک وعده خونخواری می توانند تا دو ماه و ساس های بالغ تا بیش از یک سال بدون خونخواری به حیات خود ادامه دهند. گزش ساس دردناک نمی باشد، اما رسوب بزاق ساس در لایه صدمه دیده اپیدرم باعث ایجاد حساسیت می شود. در مورد انسان معمولاً نقاطی مثل بازوها و شانه ها درگیر گزش ساس می شوند. ساس تختخواب در ملحفه ها و روبالشی ها، درزها و شکاف های موجود در ساختمان ها و در زیر کاغذ دیواری ها پنهان می شود.
به خاطر خصوصیات ویژه ساس، از جمله طبیعت مرموز این حشره، اندازه بخصوص آن و پوشش سخت بدنش باعث می شود وجود ساس در مکانهای آلوده تداوم یابد. ساس در طی روز در جاهای مختلف پنهان می شود و در ساعات آرام شب بر روی بدن انسان خونخواری می کند.
ساس ماده در طول زندگی خود تقریباً ۲۰۰ تخم بر جای می گذارد. (حدود ۱ تا ۱۲ تخم در روز). ساس ماده تخم ها را روی سطوح ناصاف قرار می دهد و آنها را با یک ماده سیمانی شفاف به سطح می چسباند. در عرض ۶ تا ۱۷ روز، نمف ساس که غالباً بی رنگ است، از تخم خارج می گردد. بعد از گذرانیدن ۵ مرحله نمفی که که حدود ۱۰ هفته به طول می انجامد، نمف ها به مرحله بلوغ می رسند و ساس بالغ ۱۰ ماه زنده می ماند.
از آنجایی که ساس ها حشراتی محتاط هستند، اغلب تشخیص پناهگاههای آنان کار دشواری است. به هر حال وقتی تعداد ساس ها زیاد می شود بوی بدی از ترشحات روغنی بدن آنها متصاعد می شود. نشانه دیگر وجود ساس، تشخیص لکه های مواد دفعی ساس بر روی محل رفت و آمد آنها می باشد.

انتشار ساس
محل زندگی انسان، آشیانه پرندگان و لانه خفاش مناسبترین مکان برای زندگی ساس است، زیرا هم محل مناسبی برای پنهان شدن ساس است و هم موجوداتی در آن ساکن هستند که ساس می تواند بر روی بدن آنها به خونخواری بپردازد. چهارچوب پنجره ها، پشت قاب عکس، درز و شکاف داخل دیوار، اثاثیه منزل، پشت کاغذ دیواری ها و صفحات چوبی یا زیر فرش و موکت و حتی چینهای پرده بهترین پناهگاه برای ساس می باشد.

راههای مبارزه با ساس
از آنجایی که ساس از سطوح چوبی به راحتی بالا می رود، پس بایستی پایه های تخت را در داخل صفحات فلزی قرار داد و تخت ها را از دیوار فاصله داد. برای کاهش آلودگی به ساس دما را می توان به بالای ۳۷ - ۳۶ درجه رسانید. تماس طولانی با دمای (۹-۰) درجه نیز در عرض چند ساعت، ساس های بالغ را نابود می کند. ملحفه ها و روبالشی های آلوده را در یک کیسه نایلونی سیاه و در آفتاب قرار دهید. تمام درزها و شکاف های موجود در اتاق را مسدود کنید. پرده ها را با آب داغ مورد شستشو قرار دهید و اگر ملحفه ها و روبالشی ها آلوده به ساس است به روش های کنترل فیزیکی مانند جاروبرقی توجه خاصی داشته باشید.
کاغذ دیواری هایی را که شل شده اند، از دیوار جدا کنید.
نویسنده دکتر مهرداد حلوائی دکترای فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لينک دائم





 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اجرای روش بیوکنترل برای مبارزه با آفات در مزارع کشور

اجرای روش بیوکنترل برای مبارزه با آفات در مزارع کشور

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج از اجرای روش بیوکنترل در مزارع خبر داد و گفت: با استفاده از این روش موفق به کنترل آفات شدیم.
دکتر موسی نجفی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر ارائه مصرف بهینه کود و تعیین فرمولهای "کودی" و ارائه راهکارهایی برای کنترل بیولوژیک را از مهمترین اقدامات این مرکز ذکر کرد و گفت: در این راستا با اجرای پروژه IPM خیار موفقیت هایی را در زمینه دفع آفات به دست آوردیم. وی پروژه IPM را استفاده از روشهای بیوکنترل به جای سموم شیمیایی دانست و افزود: در پروژه IPM از روش مدیریتی تلفیقی آفات استفاده می شود که شامل ترکیبات بیولوژیک و دشمنان طبیعی آفات و بیماریها می شود. در این روش از کارتها و تله های زرد و تله های "فرمونی" برای کنترل آفات استفاده می کنیم. نجفی نیا تاکید کرد: با اجرای گسترده چنین شیوه هایی ادعا داریم که مرکبات جیرفت سالم ترین مرکبات کشور هستند زیرا به هیچ وجه از سموم در تولید آنها استفاده نمی شود. وی تاکید کرد: دشمنان طبیعی آفات در منطقه فعال بوده و نیازی به سمپاشی برای از بین بردن آفات وجود ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج از همکاری این مرکز با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به سیاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همکاری با مراکز دانشگاهی و پژوهشی در دستور کار قرار دارد. از این رو همکاریهای پژوهشی و آموزشی با دانشگاههایی چون شهید باهنرکرمان، دانشکده کشاورزی جیرفت، دانشگاه آزاد جیرفت و پیام نور داریم. منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
انواع رتیل ها و امداد در هنگام گزیدگی

انواع رتیل ها و امداد در هنگام گزیدگی

رتیل عنکبوت چاق و پشمالویی است که نسبت به سایر عنکبوت‌ها، ترس بیشتری در مردم ایجاد کرده است. رتیل به رنگ‌های مختلف زرد، زرد پررنگ، قهوه‌ای کمرنگ و خرمالویی تند مایل به سیاه وجود دارد و پشم‌های آن، گاهی خیلی کوتاه‌ و گاهی کمی بلند می‌باشد. گزش این حشره، بر عکس آن چه مردم فکر می‌کنند به اندازه عنکبوت بیوه سیاه خطرناک نیست؛ حتی در بعضی از نقاط جهان برخی از افراد، رتیل را به شکل یک حیوان دست‌آموز نگهداری می‌کنند. البته نباید تمام رتیل‌ها را بی‌خطر دانست. آن چه مسلم است این است که بعد از هر گزشی به وسیله هر عنکبوت یا رتیلی، باید بیمار ر ابه پزشک برسانید. قبل از آن بیمار را به پشت خوابانیده، رویش یک پتو بیندازید و قسمت گزیده شده را پایین‌تر از سطح قلب قرار دهید و محل گزیدگی را با آب و صابون بشویید. گاهی گزش عنکبوت یا رتیل باعث ایجاد حالت آلرژی و حساسیت می‌شود؛ در این حال باید محل گزیدگی را با محلول یا پمادهای ضد حساسیت آغشته کرد و برای تسکین درد، به بیمار، قرص استامینوفن خوراند. دادن قرص آسپیرین به بیماری که دچار گزیدگی عنکبوت بیوه سیاه یا رتیل شده است، به صلاح نیست؛ چرا که آسپرین باعث تشدید علائم گزیدگی می‌شود. بهتر است در بالای محل گزیدگی، یک باند لاستیکی ببندید تا جریان خون کندتر شود. در محل گزیدگی، باید یک کیسه‌ی یخ قرار داد که به تسکین درد و کندتر کردن گردش خون کمک کند. اگراحیاناً بیمار دچار اشکال تنفسی شد، باید بلافاصله به او تنفسی مصنوعی داد و بالاخره همانطور که گفته شد در مواقعی که این علائم به مدت زیادی ادامه پیدا کند، حتماً باید بیمار به پزشک رسانیده شود. در استرالیا رتیل‌های بزرگ را به عنوان حیوان خانگی نگه‌داری و خرید و فروش می‌کنند. عنکبوتیان با حشرات فرق دارند اما هر دو به گروه بزرگ‌تری از حیوانات تعلق دارند که بندپایان نامیده می‌شوند- حیواناتی با اسکلت خارجی سخت و اندام به هم چسبیده. (در زبان یونانی Arthro به معنای اتصال است و Podos به معنی پا به همین جهت این جانوران Arthropods نامیده می‌شوند.)

آنها همه جا هستند
در دوران طولانی و گذر هزاران سال عنکبوت‌ها تنوع شگفت‌‌انگیزی پیدا کرده‌اند، به طوری که در حال حاضر هزاران گونه عنکبوت در سطح کره زمین پراکنده است، از مناطق استوایی و جنگلی تا بیابان‌های خشک و لم یزرع. تنها جایی که عنکبوت‌ها حضور ندارند قطب شمال و جنوب و قله کوههای بلند و زیر آب اقیانوس‌هاست. حتی چند گونه عنکبوت در کناره اقیانوس‌ها، لای صخره‌ها و شکاف جزیره‌های مرجانی زندگی می‌کنند.

چرا باید عنکبوت‌ها را حفظ کرد؟
این سوال برای بسیاری از ما پیش می‌آید که علت وجود جانورانی چون عنکبوت‌ها با این همه تنوع چیست. واقعیت این است که عنکبوت‌ها بخش عمده و جذاب در طبیعت پیرامون ما هستند. تار آنها شاهکار معماری است و جنس آن عجیب‌ترین الیاف روی زمین است، به طوری که تکنولوژی نوین در پی ساختن محکم‌ترین البسه ضدگلوله و بسیار سبک از تار عنکبوت‌هاست. عنکبوت‌ها نقش اکولوژیکی و کشاورزی مهمی در طبیعت دارند و شاید اگر شکار حشرات توسط آنان نبود این موجودات اختلال بزرگی در زندگی ما پدید می‌آوردند. در پزشکی از سم و تار عنکبوت استفاده می‌شود. در بسیاری از مناطق نسل گونه‌های متعددی از عنکبوت‌ها در خطر انقراض قرار گرفته و مهم‌ترین دلیل آن نابودی زیستگاه‌ها توسط انسان است. حفاظت از زیستگاه عنکبوت نه تنها نسل این جانور بلکه تمام اکوسیستمی را که او جزیی از آن است از خطر انقراض نجات می‌دهد.

رتیل‌های استرالیا
یکی از انواع عنکبوت، رتیل است و رتیل‌های استرالیایی به عنکبوت‌های سوت‌زن، پارس‌کننده یا پرنده‌خوار هم شهرت دارند. این صداها زمانی از رتیل خارج می‌شود که مورد تهدید قرار گیرد و احساس خطر کند و همین او را بسیار ترسناک می‌سازد. بزرگ‌ترین رتیل‌های استرالیا بدنی به طول 6 سانتی‌متر و پاهایی دارند که هنگام باز شدن به 16 سانتی‌متر می‌رسد. این رتیل‌ها دو نیش چنگک شکل در جلوی دهان دارند که طول آنها بیش از یک سانتی‌متر است! این جانوران بدنی بزرگ و سنگین با طیفی از رنگ‌ها، از قهوه‌ای تیره تا زرد کم‌رنگ و اغلب با درخششی نقره‌ای دارند. معمولا روی بدن و پاهای عقبی رتیل را کرک نرمی می‌پوشاند و آن را از دیگر عنکبوت‌ها متمایز می‌کند. رتیل‌های استرالیا علی‌رغم آنکه پرنده‌خوار نامیده می‌شوند، به ندرت پرنده می‌خورند. خوراک آنان را حشرات، مارمولک‌ها، قورباغه‌ها و دیگر عنکبوت‌ها تشکیل می‌دهد. رتیل‌های در حفره‌های زمینی لانه می‌سازند و ماده‌ها بیشتر اوقات خود را در لانه به سر می‌برند. دو هفته پس از جفت‌گیری- که معمولا در جلوی ورودی لانه صورت می‌گیرد- ماده‌ها حدود 50 تخم می‌گذارند. نوزادان مدتی نزد مادر می‌مانند و سپس از لانه خارج شده و به دنبال زندگی خود در لانه‌های جدید می‌روند. جالب این که ماده‌ها تا 12 سال عمر می‌کنند، اما نرها پس از جفت‌گیری در حدود پنج سالگی می‌میرند. ماده‌ها از نرها بزرگ‌تر هم هستند. و جالب‌تر اینکه در استرالیا رتیل‌های درشت به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند و اتفاقا همین موضوع روی جمعیت آنان اثر منفی داشته است.

سم رتیل
غلی‌رغم قیافه ترسناک رتیل‌های بزرگ، این جانوران معمولا حمله نمی‌کنند، اما وقتی مورد تهدید قرار گیرند عقب می‌نشینند و حالتی شبیه به حمله خود می‌گیرند که بیشتر جنبه تهدید دارد. البته اگر انسانی را گاز بگیرند دردناک است زیرا نیش‌های بلند دارند که با نیش بسیاری از انواع مار برابری می‌کند. بعضی اوقات مریضی شدید در اثر نیش رتیل دیده شده و سرگیجه و تهوع برای شش تا هشت ساعت پس از گزیدگی گزارش شده است.

عنکبوت‌های خطرناک
در میان عنکبوت‌های خطرناک عنکبوت پشت سیاه ماده شهرت دارد. این عنکبوت‌ها در مناطق گرم زندگی می‌کنند. در حال حاضر سرم ضد سم این عنکبوت وجود دارد ولی پیش از آن عده‌ای در اثر نیش این عنکبوت مرده‌اند. فقط پشت سیاه‌های ماده انسان را نیش می‌زنند- نرها معمولا بسیار کوچک‌اند. از دیگر عنکبوت‌های خطرناک، عنکبوت موشی سر سرخ است. در استرالیا 8 گونه عنکبوت موشی وجود دارد. خوشبختانه این عنکبوت در مناطق پرجمعیت دیده نمی‌شود. عنکبوت دم سفید نر و عنکبوت قیفی نر نیز خطرناک به شمار می‌روند، به ویژه عنکبوت قیفی نر که تاکنون باعث مرگ انسان‌ها نیز شده است. در سال 1981 سرم ضد سم این عنکبوت ساخته شد و از آن زمان مرگ و میری گزارش نگردیده، لیکن وحشت از این عنکبوت همچنان باقی است. در سطح جهان عنکبوت‌های خطرناک دیگری نیز هست که مشهورترین آنها بیوه سیاه Black Widow است. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عنکبوتهای ماده قاتل شوهران خود هستند

عنکبوتهای ماده قاتل شوهران خود هستند

دانشمندان در آمریکا بالاخره پاسخ این سوال را پیدا کردند که چرا عنکبوت‌های ماده بزرگ جفت‌های نر کوچک خود را می‌خورند. دانشمندان می‌گویند علت این واکنش آن است که عنکبوتهای نر کوچک راحت‌تر به دام می‌افتند و شکار می‌شوند. پژوهشگران می‌گویند که عنکبوتهای ماده شکارچیان حریص و سیری ناپذیری هستند که طعمه‌های بسیار زیادی را مصرف می‌کنند که گاهی اوقات این طعمه‌ها شامل جفتهایشان است.
تاکنون فرضیه‌های زیادی درباره علت این که چرا عنکبوتهای ماده، نرها را می خورند، ارائه شده، اما هم اکنون پژوهشگران دانشگاه میامی در اوهایو با ارائه نظر خود اظهار داشتند که پاسخ این سوال بسیار ساده‌تر از آن است که تصور می‌شود. جفتهای نر اگر جثه‌ای کوچکتر از ماده ها داشته باشند، از آنجا که شکار آنها راحتتر است، صید شده و خورده خواهند شد.
این پژوهشگران دریافتند که در گونه‌ای از عنکبوت‌ها موسوم به «هوگناهلیو» که نرها جثه‌ای بزرگ دارند هرگز توسط ماده‌ها خورده نمی‌شوند، اما نرهای کوچک اندام در 80 درصد موارد طعمه ماده‌های درشت اندام می‌شوند. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اثر برخی ترکیبات شیمیایی دورکننده روی حشرات گرده افشان

اثر برخی ترکیبات شیمیایی دورکننده روی حشرات گرده افشان

حشرات گرده افشان و به خصوص زنبور عسل, از حشرات مفیدی هستند که در معرض آسیب ناشی از اثر حشره کش ها قرار دارند. یکی از بهترین روش های حفاظتی حشرات گرده افشان در برابر آسیب سموم استفاده از ترکیبات دور کننده می باشد. به منظور ارزیابی اثر برخی ترکیبات دورکننده شیمیایی برای کاهش آسیب سموم روی حشرات گرده افشان, چهار مرحله آزمایش در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی, دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد. درمرحلة اول اقدام به غربال گری 10 ترکیب شیمیایی شامل استوفنون, متیل اتیل کتون, متیل ایزوبوتیل کتون, سیکلوهگزانون, استیل استون, متیل سالیسیلات, پروپیونیک آنیدرید, مالئیک آنیدرید, 2- اتیل هگزیل آمین و دی بوتیل آمین و انتخاب بهترین ترکیبات دورکننده بصورت طرح فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی گردید.
در مرحلة دوم و سوم, اثر سه ترکیب 2- اتیل هگزیل آمین, دی بوتیل آمین و متیل سالیسیلات که در آزمایش غربال گری بالاترین درصد دورکنندگی را داشتند, در دو فصل بهار و تابستان به ترتیب در مزارع کلزا و یونجه همراه با ارزیابی اثر ترکیبات شیمیایی پایدارکننده شامل بنزیل بنزووات, دی بوتیل فتالات و بنزیل الکل برای افزایش دوام اثر ترکیبات وارزیابی اثر دمای محیط در دو ساعت نمونه برداری 11 و 14 به صورت طرح فاکتوریل اسپلیت در قالب بلوک های کامل تصادفی بررسی گردید. در مرحلة چهارم, با تصحیح فرمول محاسبة درصد دورکنندگی کاسنا و همکاران (1997), غلظت مؤثر تیمارهای دورکننده مشخص شد. نتایج مرحلة اول نشان داد که سه ترکیب 2- اتیل هگزیل آمین, دی بوتیل آمین و متیل سالیسیلات دارای بالاترین درصد دور کنندگی نسبت به سایر ترکیبات بودند و برای آزمایشات مزارع کلزا و یونجه انتخاب شدند. در این مراحل سه ترکیب پایدار کننده به ترکیبات دورکننده اضافه و با نمونه برداری از کرت های محلول پاشی شده توسط تیمارهای اختلاطی وحالت عدم استفاده از ترکیبات پایدارکننده, مشخص شد که برای کل حشرات کلزا, بهترین ترکیب دورکننده 2- اتیل هگزیل آمین است که در صورت اختلاط با بنزیل الکل و یا عدم استفاده از این ترکیب پایدار کننده, بالاترین درصد دورکنندگی را در ساعت14 موجب می شود. روی زنبورعسل کلزا, 2- اتیل هگزیل آمین دارای درصد دورکنندگی کمی بیشتر ولی بدون اختلاف معنی دار با دو ترکیب دیگر بود. 2- اتیل هگزیل آمین و دی بوتیل آمین به ترتیب دارای بالاترین درصد دورکنندگی روی حشرات راسته بال غشائیان در مزرعه کلزا و در ساعت 14 بودند.
روی راسته دوبالان هم اختلاف معنی دار بین ترکیبات دورکننده وجود نداشت و افزودن بنزیل الکل برای افزایش اثر دورکنندگی ترکیبات شیمیایی و بویژه در ساعت 14 مؤثر بود. در مزرعه یونجه, دی بوتیل آمین همراه با ترکیبات پایدارکننده بنزیل بنزووات و دی بوتیل فتالات بالاترین درصد دورکنندگی را روی کل حشرات در ساعت 11 نشان داد. متیل سالیسیلات همراه با ترکیبات پایدار کننده مختلف, بالاترین درصد دورکنندگی را روی زنبورعسل این مزرعه داشت. 2- اتیل هگزیل آمین و بنزیل الکل بهترین اثر دورکنندگی را روی بال غشائیان مزرعه یونجه نشان داد, در حالی که در همین مزرعه, دی بوتیل آمین و بنزیل بنزووات و یا 2- اتیل هگزیل آمین و دی بوتیل فتالات, بالاترین درصد دورکنندگی را روی دوبالان داشتند. بسته به گروه شیمیایی ترکیب دورکننده استفاده شده, غلظت های مؤثر با بالای 70 درصد دورکنندگی, متفاوت بودند.غلظت های مؤثر ترکیبات اختلاطی با درصد دورکنندگی بالای 70 درصد در شرایط مزرعه ای تعیین و با بررسی نتایج مشخص شد که ترکیبات آمینی بالاترین اثر دورکنندگی را روی حشرات داشته و بنزیل الکل نیز برای افزایش اثر آن ها مناسب بود و لذا برای استفاده در مزارع جهت حفاظت حشرات گرده افشان و سایر حشرات مفید قابل توصیه می باشند.
صاحب زاده، نجمه. پایان نامه (کارشناسی ارشد). دانشگاه صنعتی اصفهان.دانشکده کشاورزی، 1385. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات گرده افشان

حشرات گرده افشان

مهمترین حشراتی که در اکولوژی گرده‌افشانی نقش دارند، سخت‌بالپوشان, دوبالان, بال‌غشائیان و بالپولکداران می‌باشند. سخت‌بالپوشان, قدیمی‌ترین گرده‌افشانهای نهاندانگان بوده و احتمالاً با گلهای باز و جام مانند ارتباط داشته‌اند و از ترشحات گلها, شهد و گرده تغذیه می‌کرده‌اند. بسیاری از گونه‌های کنونی سخت‌بالپوشان در حالت حشره‌ی کامل، رژیم گل‌خواری دارند.
دوبالان نیز گرده‌افشانهایی قدیمی در نظر گرفته می‌شوند که با استفاده از قطعات دهانی مکنده یا لیسنده‌ی خود، از شهد و گرده تغذیه می‌کنند. دوبالان عالی (Brachycera) عموما از گلها تغذیه می‌نمایند. مثلاً دوبالان خانواده‌ی Bombyliidae یا مگسهای زنبورنما (Bee flies) قطعات دهانی تخصص یافته با یک خرطوم بلند و مکنده دارند که برای بازدید از گلهای لوله‌ای شکل بسیار مناسب است. مگسهای Syrphidae یا مگسهای گل (Flower flies) مهمترین دوبالان گل‌دوست (Anthophilous) به شمار می‌روند. حشرات کامل در بازدید از گلها برای تغذیه از شهد و گرده متخصص بوده و از قطعات دهانی مختلفی استفاده می‌کنند. دیگر خانواده‌های دوبالان که از بازدیدکنندگان مهم گلها هستند عبارتند از: Conopidae, Tachinidae و Anthophoridae.
بیشتر حشرات کامل بالپولکداران از شهد گلها تغذیه می‌کنند و ممکن است تغییرات شدیدی در خرطوم آنها دیده شود. در خانواده‌ی Sphingidae, گونه‌ی Xanthopan morgani praedicta با دارا بودن خرطومی به طول 25 تا 30 سانتیمتر, تنها گرده‌افشان ارکیده‌ی ماداگاسکاری Anagraecum sesquipedale است که عمق جام گل آن 25 تا 30 سانتی‌متر می‌باشد. شب‌پره‌ها بیشتر شب‌هنگام از گلها بازدید می‌کنند, در صورتی که پروانه‌ها این کار را روزهنگام انجام می‌دهند.
بال‌غشائیان مهمترین گرده‌افشانها بوده, اغلب وابستگیهای تکاملی بسیار ویژه‌ای را نشان می‌دهند. مثلاً زنبورهای انجیر sp. Blastophaga (از خانواده‌ی Chalcididae), برای گرده‌افشانی شدن انجیرها بسیار ضروری می‌باشند. زنبورهای عسل (Apidae) در بین تمام حشرات گرده‌افشان, بیشترین تخصص‌گرایی را دارند به طوری که قطعات دهانی آنها برای نوشیدن شهد و پاهای آنها برای جمع‌آوری گرده, سازگاریهای ویژه‌ای یافته است.
زنبورهای عسل برای بررسی گلها دارای الگوهای رفتاری پیچیده‌ای بوده (مخصوصا گلهای تیره‌های Labiatae, Leguminaceae, Orchidaceae, Scrophulariaceae و Violaceae) و گلها اغلب تغییراتی نشان می‌دهند تا با در اختیار گذاشتن منابع پنهان شهد و گرده, گرده‌افشانی زنبورها را تسهیل نمایند. بیش از 20000 گونه زنبور عسل در امر گرده‌افشانی نهاندانگان شرکت دارند.
زنبور عسل Apis mellifera, مهمترین گرده‌افشان عمومی است. محصولات مهمی که تقریباً به صورت گسترده توسط زنبور عسل گرده‌افشانی می‌شوند عبارتند از: یونجه, پنبه, بادام زمینی, سویا, چغندرقند, مرکبات, میوه‌های درختان خزان‌دار و تقریباً تمام سبزیجات. زنبور عسل پاسخ‌دهی خارق‌العاده‌ای نسبت به مواد سمیوکمیکال معطر گلها داشته و اکولوژی شیمیایی در فرایندی که زنبورهای عسل را برای جستجوی شهد و گرده وادار به بررسی طیف وسیعی از گلها می‌نماید, نقش مهمی ایفا می‌کند. تاژک 10 بندی شاخک زنبور عسل کارگر دارای حدود 3000 اندام حسی صفحه مانند (Sensilla placodea) (اندامهای مسطح یا Plate organs) است که بیشتر در هشت بند انتهایی آن متمرکز شده‌اند. رکوردهای تک‌سلولی از این اندامها حدود 10 نوع واکنش بویایی مشخص با کمی همپوشانی را مشخص کرده است: (1) اسیدهای آلیفاتیک یک تا 14 کربنه, از جمله‌ فرمون جنسی ملکه یا 9-keto-trans-2-decenoic acid, (2) اسید سایکلوهگزانوئیک, (3) استاتها و فرماتهای 5 تا 7 کربنه, (4) استاتهای ترپنی, (5) ترپنهایی مانند ژرانیول, نرول, سیترونلول و اوژنول, (6) لینالوئول و لیمونن, (7) سینامیک الکل و بنزیل الکل, (8) اسید هیدروسینامیک, کومارین, (9) اکتانول, و (10) فرومون اعلام‌خطر (Alarm pheromone) هپتانون. درک این گروه از سینومونها در سطحی بالاتر از سیستم عصبی مرکزی اتفاق می‌افتد, اما دخالت این سیستم در تمیز دادن ترکیبات انفرادی این گروههای واکنشی مختلف (Reaction groups) و احتمالاً در فرایند یادگیری تشخیص بو, آشکارا لازم می‌باشد.
واکنش زنبور عسل به مواد فرار می‌تواند ساده و مستقیم یا پیچیده باشد. مثلاً محققانی هزاران زنبور عسل را مشاهده کردند که مستقیماً و در خلاف جهت باد, به یک منبع 20 میلی‌گرمی فنیل استالدئید در فاصله‌ی تقریباً 200 متری کندو جلب شدند. با وجود این, فام- ده‌لگ و همکاران (1986) از آفتابگردان, (Compositae) Helianthus annuus یک مخلوط معطر جلب‌کننده استخراج کردند که دارای 27 "ترکیب قطبی" از جمله Verbenone, trans-carveol, Ascaridole, Bornyl acetate, Perillyl acetate, 2,5-decadienal, اوژنول, وانیلین, Methyl caproate, 4,5-dihydrotheaspirone, 2-tridecanone, δ-cadinol و Propiovanillone بود. عقیده بر این است که این ترکیب دربردارنده‌ی مواد سمیوکمیکال معطر آفتابگردان است.
منابع:
http://agriiut1.blogfa.com/post-22.aspx
http://entomopedia.blogfa.com/post-38.aspx

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشراتی که ابریشم درست می کنند

حشراتی که ابریشم درست می کنند

کرم های ابریشم، تولیدکننده های شناخته شده ابریشم هستند و عنکبوت نیز برای ساختن شبکه تارهای خود از آن استفاده می کند. اما این موجودات تنها بی مهرگانی نیستند که از قابلیت های زیاد این ساختار بهره می برند.محققان مرکز حشره شناسی CSIRO در استرالیا به بررسی ابریشم تولید شده توسط سایر حشرات پرداخته اند. به گفته این محققان اکثر مردم نمی دانند زنبور و مورچه نیز ابریشم تولید می کنند اما ساختار ملکولی آن با ملکول پروتئینی بزرگ تولید شده توسط کرم ابریشم و عنکبوت تفاوت زیادی دارد.
لانه و پیله های مورد بررسی این محققان دارای مارپیچ های در هم تنیده ای است و این آرایش ساختار سبک و محکم ابریشم را ایجاد می کند. ژن های مسوول تولید ابریشم در زنبور عسل پیش از این تشخیص داده شده اند و اکنون محققان ژن تولیدکننده این ماده را در زنبور عسل درشت از جنس Bombus شناسایی کرده اند. زنبور و مورچه، ابریشم مرغوبی تولید می کنند اما در این دوگونه نیز مانند کرم ابریشم این کار توسط لارو و به وسیله غدد مشابه انجام می شود ، گرچه نحوه استفاده از آن در این دو موجود متفاوت است.
منبع به نقل از ساینس دیلی


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شفیره کرم ابریشم خاصیت جذب مواد رنگزا را از پساب‌های صنعتی دارد

شفیره کرم ابریشم خاصیت جذب مواد رنگزا را از پساب‌های صنعتی دارد

یکی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به استفاده از شفیره کرم ابریشم برای جذب مواد رنگزا از پسابهای رنگی شد. دکتر "بابک نوروزی" مجری این طرح روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت : استفاده از ضایعات صنعتی و کشاورزی به عنوان یک ماده جاذب و استفاده بهینه از آنها برای جذب آلاینده‌ها پیش از آنکه دور انداخته شوند، بحثی است که طی دهه اخیر توجه پژوهشگران را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. وی با اشاره به اینکه یکی از این ضایعات، شفیره کرم ابریشم که پسماند فرآیند ریسندگی است،افزود: این شفیره‌ها را از دو جنبه استخراج بیوپلیمرها و خود کرم ابریشم مورد بررسی قرار داده است. نوروزی که دانش‌آموخته مهندسی نساجی گرایش شیمی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیراست، گفت: از بیوپلیمرهای به دست آمده از شفیره کرم ابریشم می توان در صنایع دارویی و پزشکی مانند تولید باندهای ترمیم زخم و همچنین در صنایع تصفیه آب و پساب به عنوان الکترولیت، استفاده کرد. دراین طرح که پاپان نامه دکترای نوروزی است، ساختارآمینواسیدی شفیره کرم ابریشم، قابلیت حذف رنگزا را برای این ماده فراهم می‌آورد. وی ضمن اشاره به اینکه صنعت با پسابهای مخلوط از چند رنگ مواجه است خاطرنشان کرد، امروزه از شیوه‌های بسیاری برای جذب مواد رنگزا از پساب ها استفاده می‌شود که معمول‌ترین آن استفاده از کربن فعال است. این عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با انتشار دو مقاله در دو مجله بین- المللی معتبر "‪ "Dyes and pigment‬و "‪ "Journal of Hazardous Material‬ نشان داد شفیره کرم ابریشم که تا کنون هرگز برای جذب مواد رنگزا از پسابها مورد استفاده قرار نگرفته بود، می‌تواند جایگزین مناسبی برای کربن فعال شود. به گفته وی می‌توان با اعمال تغییرات در ‪ PH‬این ماده جاذب، طیف وسیعی از مواد رنگزا را جذب کرد. نوروزی افزود: به عنوان مثال واحدهای صنعتی تولیدکننده پسماند شفیره کرم ابریشم که دارای کارگاه‌های رنگزی نیز هستند، می‌توانند از این شفیره‌ها برای جذب مواد رنگی از آب استفاده کرده و آب با مقدار رنگ کمتری را به محیط بازگرداند. وی با تاکید بر اینکه می‌توان از این پسماندهای رنگی نیز استفاده کرد افزود: در صورت انجام مطالعات لازم می‌توان چنین اقدامی را جامه عمل پوشاند. منبع به نقل از ایرنا


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عنکبوتها با هم چگونه صحبت می کنند ؟!

عنکبوتها با هم چگونه صحبت می کنند ؟!

دانشمندان در گزارشی اعلام کردند که عنکبوت ها با استفاده از نوعی نور نامرئی برای چشم انسان با جفت های احتمالی خود صبحت می کنند. دانشمندان دریافتند که عنکبوت های نر جهنده با نام علمی Phintella vittata با استفاده از پرتوهای ماورای بنفش B با عنکبوت های ماده گفتگو می کنند.
این پژوهشگران خاطر نشان کردند در حالی که طبق اطلاعات دانشمندان اغلب پرتوهای ماورای بنفش A در ارتباطات جانوران مورد استفاده قرار می گیرند، این نخستین مدرک علمی است که نشان می دهد پرتوهای ماورای بنفش B نیز برای همین منظور در بین جانداران مورد استفاده قرار می گیرند. نتایج این تحقیق در مجله «کرنت بیولوژی» منتشر شده است. هنوز برای دانشمندان مشخص نیست که عنکبوت های ماده چطور نور پرتوهای ماورای بنفش B را شناسایی می کنند.
این تحقیقات از سوی دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور صورت گرفته است.
منبع: وبلاگ تخصصی دکتر مهرداد حلوائی متخصص فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لينک دائم
 

Similar threads

بالا