خبرها و تازه های علوم دام

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دوستان عزیز:gol:
این تاپیک برای انواع خبر و مطلب در مورد مبحث علوم دام هست.
هر گونه خبر و یا موضوعی در مورد علوم دامی دارین اینجا مطرح کنین تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن.
لطفا تو این تاپیک سوال نپرسین.
ممنون از همکاری شما عزیزان:victory:
 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
طراحی ساخت دستگاه تزریق اتوماتیک واکسن به تخم‌مرغ

طراحی ساخت دستگاه تزریق اتوماتیک واکسن به تخم‌مرغ

برای اولین بار در کشور انجام شد

دستگاه تزریق اتوماتیک واکسن به تخم‌مرغ در موسسه سرم‌سازی مرند ساخته شد.

به گزارش ایانا، رئیس موسسه سرم‌سازی رازی شمال غرب کشور در شهرستان مرند، با اعلام این مطلب افزود: در تهیه آنتی‌ژن به طریق کشت در داخل تخم‌مرغ، عمل تزریق معمولا توسط سرنگهای اتوماتیک یا انسولینی در روی میزهای کار معمولی صورت می‌گیرد و برای این کار، قبلا باید تخم‌مرغها ضدعفونی و سپس عمل سوراخکاری انجام و برای تزریق به گروه تزریق تحویل شود. پس از تزریق نیز توسط گروه دیگری درزبندی صورت می‌گیرد و در نهایت تخم‌مرغها به دستگاه ستر منتقل می‌شود. تمامی این مراحل از نظر زمان و هزینه، قابل ملاحظه است.
دکتر ایرج خلیلی گفت: توسط کارشناس این موسسه دستگاهی ابداع شده است که مراحل ضدعفونی، سوراخ کردن و تزریق واکسن به تخم‌مرغ به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می‌پذیرد و فقط درزبندی به صورت دستی انجام می‌گیرد.
دکتر خلیلی با اشاره به این موضوع که این دستگاه برای اولین بار در کشور اختراع و ابداع شده اضافه کرد: این دستگاه با برق 220 ولت کار کرده و دارای ریل دوکاناله جهت انتقال تخم‌مرغ بوده و قابلیت افزایش ریلها به 10 کاناله یا بیشتر نیز در آن لحاظ شده است و عمل تزریق برای 30 عدد تخم‌مرغ در یک دقیقه به طول می‌انجامد و این زمان به نسبت نوع تخم‌مرغها قابل کنترل و کاهش است.
دکتر خلیلي، داوود دلخوش را مخترع این دستگاه عنوان کردو افزود: اکثر تجهیزات به کار گرفته شده در این دستگاه، در داخل کشور طراحی و ساخته شده است.


منبع:
کشاورز تنها




 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بلدرچين

بلدرچين

بلدرچين ها حيواناتي پرطاقت،نيرومند و خوش بنيه بوده و مي توانند در محيط هاي مختلف،با محدوديت هاي منطقي آدابته شوند.
بلدرچين ها پرندگاني هستند كه سريعآً رشد كرده و در عرض حدود 6 هفته به بلوغ مي رسند.وزن پرنده بالغ به شرح زير است:
بلدرچين نر120 تا150 گرم
بلدرچين ماده 150 تا 180 گرم
پرورش بلدرچين از سال 1900 ميلادي در كشور ژاپن براي تهيه گوشت و تخم رايج بوده است.
بلدرچين ها تخم زيادي توليد مي كنند.بلدرچين ماده 260 عدد تخم در اولين سال تخم گذاري خود مي گذارد روي همين اصل بلدرچين ها كثير تخم هستند.بلدرچين ماده درحدود سن50 روزگي به اوج توليد تخم ميرسد.بلدرچين هاي ماده75%تخم هاي خود را بين ساعات3 تا5بعد از ظهر مي گذارند و25%بقيه را در هنگام شب.
بلدرچين ها اگر از جوجگي با انسان بزرگ شوند بسيار زود با انسان مانوس مي شوند به گونه اي كه حتي از كف دست هم دانه مي خورند.بلدرچين ها را مي توان به عنوان يك حيوان خانگي در منزل نگه داري كرد.آنها به خاك و خاك بازي علاقه فراوان دارند و با آن بسيار سريع رشد مي كنند.
سرمايه گذاري براي پرورش بلدرچين بسياد سودآور است زيرا:
1- سن بلوغ زود فرا مي رسد
2- بسيار سريع رشد مي كنند
3- ميزان تخم گذاري بالا است
4- دوره اكوباسيون كوتاه وكم كه فقط 17تا18 روز است
5- تثبيت براي تراكم بالاي پرورش زيرابه فضاي دانه وآبخوري كمتري نسبت به مرغ ها و اردك ها نيازمندند.
6- در برابر بسياري از بيماري هاي مرغ ها مقاومت دارند.


منبع:
کشاورز تنها
 

reza333

عضو جدید
نقش بتائین در کاهش اثرات استرس گرمایی

نقش بتائین در کاهش اثرات استرس گرمایی

بتائین یا تری متیل گلایسین یک ماده الی است که در گیاهان و بدن جانواران سنتز میشود . برخی از جانواران مهره دار و تعداد معدودی از گیاهان این ماده را به مقدار زیادی در بدن خود ذخیره می کنند .
چغندر قند نسبت به بقیه گیاهان دارای بیشترین ذخیره بتائین است .
بتائین از نظر شیمیایی ماده ای با ثبات است و تا دمای 200 درجه سانتیگراد هم دارای فعالیت شیمیایی است . بتائین از کولین کلراید در بافتهای کبد و کلیه سنتز می شود .
بتائین در بدن مثل کولین نقش دهنده گروه متیل را داراست .
درابتدا آنزیم کولین اکسیداز ، کولین را تبدیل به بتائین الدئید کرده و بعد آنزیم بتائین آلدئید دهیدروژناز ماده بدست آمده را به بتائین تبدیل می کند .
در بدن طیور بتائین با دادن گروه متیل خود به همو سیستئین باعث ساخت متیونین می گردد و توانائی بتائین برای متیله کردن همو سیستئین 3 برابر کولین است . به همین دلیل اگر مقدار اسیدهای آمینه گوگرد دار و متیونین جیره طیور بترتیب بیش از 5/3 و 8/1 درصد پروتئین خام جیره باشد می توان حدود 15-20 درصد ازمتیونین جیره یا حدود 10 درصد از کل اسیدهای آمینه گوگرد دار جیره طیور را با بتائین جایگزین نمود.
مهمترین مرحله در متابولیسم چربیها فرایند متیلاسیون است و بتائین به عنوان مهمترین عامل متین دهنده نقش موثری را در متابولیسم چربیها ایفا می کند .
بتائین جزو مواد اسمولیت محسوب می شود . در شرایطی که پرنده تحت استرس گرمایی قرار بگیرد ، راهکارهای ابتدایی پرنده نظیر انحراف خون بدن به عروق سطحی و تمایل به قرار گرفتن در قستمهای خنک تر سالن کارساز نباشد فرایند انرژی خواهی به نام پنتینگ ( له له زدن ) آغاز می شود که همراه با کاهش مصرف جیره ، از دست دادن مایعات بدن و دفع اکسیدکربن بیشتر از بدن می باشد .
دفع دی اکسید کربن بیشتر از بدن ، موجب افزایش بی کربنات خون خواهد شد و در این حالت جهت حفظ PH طبیعی خون ، پرنده ناچار به دفع بی کربنات است که این امر بایستی با همراهی الکترولیتها از جمله پتاسیم صورت گیرد و با توجه به اینکه پتاسیم نقش بسیار مهمی در تنظیم مایعات بدن دارد و دفع پتاسیم از سو و از دست دادن مایعات بدن به علت له له زدن از سوی دیگر ، وضعیت تعادل مایعات را در بدن مختل می سازد . در این میان بتائین به عنوان یک اسمولیت طبیعی نقش موثری در برقراری تعادل مورد نظر ایفا می کند و باعث کاهش واکنشهای انرژی خواهی نیز می شود که تعادل اسمزی را به واسطه الکترولیت انجام می دهد .
طی تحقیقات به عمل آمده اثر بتائین در طیوری که بطور آزمایشی تحت تاثیر استرس گرمایی قرار گرفته اند بررسی شده و نتایج زیر بدست آمده است .
1_ طیور گوشتی در سنین بین 35-21 روزگی تحت استرس گرمایی به مدت 12 ساعت در 24 درجه سانتیگراد ، 3 ساعت در دمای بین 35-24 درجه سانتیگراد و 6 ساعت در دمای 35 درجه سانتیگراد و 3 ساعت در دمای بین 35-24 درجه سانتیگراد قرار گرفته اند و میزان نگهداری آب بدن در این دو گروه نشان می دهد که گروه بتائین دار در شرایط بدون استرس گرمایی و استرس گرمایی نسبت به گروه کنترل میزان بالائی را در نگهداری آب بدن طیور نشان می دهند .
2- طیور گوشتی در سنین بین 48-19 روزگی تحت استرس گرمایی به مدت 12 ساعت در دمای 24 درجه سانتیگراد ، 3 ساعت در دمای بین 37-24 درجه سانتیگراد و 6 ساعت در دمای 37 درجه سانتیگراد و 3 ساعت در دمای بین 37-24 درجه سانتیگراد قرار گرفته اند و پارامترهای ضریب تبدیل و وزن گیری مقایسه شده اند ، نتایج نشان می دهد که وزن بد و ضریب تبدیل و درصد زنده مانی با افزوده شدن 05/0 % و 10/0 % بتائین در آّب نسبت به گروه شاهد بهبود یافته است .
3- طیور گوشتی در سن 49-21 روزگی تحت استرس گرمایی بمدت 10 ساعت در دمای 25 درجه سانتیگراد ، 3 ساعت بین 35-25 درجه سانتیگراد ، 8 ساعت در دمای 35 درجه سانتیگراد و 3 ساعت بین 35-25 درجه سانتیگراد قرار گرفته اند که مقایسه ضریب تبدیل نشان می دهد که گروه بتائین دار به میزان 3/6% نسبت به گروه شاهد بهبود داشته است .
منبع :
Worlds Poultry Science Journal
موسسه مرغداری ایران​
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با ابداع روشي جديد دانشمندان از پوست تخم‌مرغ‌هاي دور ريختني در توليد سوخت هيدروژني استفاده مي‌كنند

با ابداع روشي جديد دانشمندان از پوست تخم‌مرغ‌هاي دور ريختني در توليد سوخت هيدروژني استفاده مي‌كنند

با ابداع روشي جديد دانشمندان از پوست تخم‌مرغ‌هاي دور ريختني در توليد سوخت هيدروژني استفاده مي‌كنند



محققان دانشگاه ايالتي «اوهايو»، تكنيك نويني را به ثبت رسانده اند كه در آن از پوسته‌هاي دور ريختني تخم مرغ براي جذب دي اكسيد كربن حاصل از يك واكنش و همچنين توليد سوخت هيدروژني استفاده مي‌شود.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به كمك اين روش همچنين مي‌توان به شكل منحصر به فرد و استثنايي غشاء حاوي كلاژن در لايه داخلي پوست تخم مرغ را جدا كرده و از اين كلاژن براي مقاصد تجاري استفاده كرد.
گروه تحقيقاتي متشكل از ماهش ايير، دانشجوي دكتري و ال اس فان استاد مهندسي شيمي و بيولوژي در حين تلاش براي ارتقاي روش توليد هيدروژن موسوم به واكنش «آب، گاز، انتقال» به اين ايده دست يافتند.
به گفته محققان، نكته اصلي در توليد هيدروژن خالص جدا كردن آن از دي اكسيد كربن است.
براي انجام اين كار در شرايطي كه مقرون به صرفه باشد بايد به روش نويني دست يافت.
اين امر ايده‌اي به محققان داد كه از پوست تخم مرغ كه حاوي مقادير زيادي كربنات كلسيم است استفاده كنند.
در شرايط گرما دادن كربنات كلسيم به اكسيد كلسيم تبديل شده و سپس هر نوع گاز اسيدي مانند دي اكسيد كربن را جذب مي‌كند


 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
جوجه ها می توانند تا 3 بشمارند




مطالعات جدید نشان می دهد که جوجه های 3 الی 4 روزه می توانند تا عدد 3 را تشخیص داده و میان اعداد 2 و 3 تفاوت قائل شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دریافتند جانورن مختلف در سنین کم توانایی تمیز دادن میان عدد 2 و3 را دارند.
دانشمندان دانشگاه تی رنتو در ایتالیا بر این باورند که این توانایی به نظر ذاتی بوده و در جوجه هایی که تنها 3 الی 4 روز از تولد آنها می گذرد نیز مشاهده می شود.
به گفته دانشمندان توانایی شمارش در این جانداران بسیار شگفت انگیز است.

به منظور اثبات این توانایی آزمایشهای شکل داده شد که طی آن تعدادی توپ در دسته های 2 تایی و 3 تایی در معرض دید جوجه ها قرار گرفت.
در یکی از آزمایشها جوجه ها حرکت در برابر گروه های 3 تایی از توپها را نسبت به گروه های 2 تایی ترجیح دادند. زمانی که یکی از توپها توسط صفحه ای پوشانده شد و در مقابل توپی در برابر چشم جوجه ها از گروهی 3 تایی به گروهی 2 تایی انتقال داده شد، جوجه ها همچنان توانایی تعیین گروهی را که 3 توپ در آن قرار گرفته بود را داشتند.

نتیجه این آزمایشها نشان می دهد که حتی در صورت نبود آموزشی خاص، جوجه ها به صورت خود به خودی میان 2 و 3 تفاوت قائل می شوند و در هر دو حالت آزمایش گروه بزرگتر را ترجیح می دهند. بر اساس گزاش تلگراف، در این تحقیقات همچنین اشاره شده است که مطالعات پیشین نشان می دهد نوزاد انسان توانایی شناسایی حجم گروه ها را در صورتی که تعداد محتویات آن از 3 بیشتر باشد از دست می دهد.


منبع: خبرگزاری مهر
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ياسوج ؛ بزرگترين مزرعه پرورش ماهي 24/1/88

ياسوج ؛ بزرگترين مزرعه پرورش ماهي 24/1/88

بزرگترين مزرعه پرورش ماهي کهگيلويه وبويراحمد علاوه بر ايجاد اشتغالزايي ، موجب جلوگيري از مهاجرت اهالي روستاهاي نزديک اين مزرعه به شهر شده است.
عزيز محمد تولائي از اهالي روستاي ده شيخ شهرستان دنا به همت هم محلي هاي خود اين مزرعه را راه اندازي و براي70 نفر از اهالي روستاهاي مجاور شغل ايجاد کرده است .
تولايي مجري اين طرح که هيچ گونه تسهيلاتي دريافت نکرده است به خبرنگار واحد خبر گفت: سالانه 500 تن ماهي توليد و به استانهاي کشور صادر مي کند.
وي گفت: پيش بيني مي شود با راه اندازي کامل طرح 300 شغل مستقيم و 3 هزار شغل غير مستقيم ديگر نيز ايجاد شود.
مديرکل شيلات استان هم گفت: آب و هواي مساعد/ وجود 38 رودخانه و 400 چشمه پر آب و دائمي و وجود بزرگترين مرکز تکثير و پرورش ماهي در استان از شرايط ويژه کهگيلويه و بويراحمد براي پرورش ماهيان سردآبي است.
اسدي افزود: هم اکنون 98 مزرعه پرورش ماهي در استان فعال است که سالانه حدود 4 هزار تن ماهي توليد و به 7 استان کشور صادر مي شود.
 

reza333

عضو جدید
اهميت سد بخار در سالن هاي مرغداري :

اهميت سد بخار در سالن هاي مرغداري :

اهميت سد بخار در سالن هاي مرغداري :
اتلاف دما در ساختمان هاي مرغداري مي تواند به يكي از روش ها، همرفت، رسانش و تابش و يا تركيبي از روش هاي فوق باشد. انتقال گرما از طريق رسانش (Conduction) هنگامي اتفاق مي افتد كه تماس مستقيمي بين مناطق سرد و گرم وجود داشته باشد. اگر يك طرف ماده گرم شود، حرارت از داخل ماده به سمت قسمت سردتر هدايت مي شود. جابجايي حرارت از طريق همرفت(Convection) معمولا بستگي به هوا و يا آبي دارد كه گرما را از منطقه گرم به منطقه سرد منتقل نمايد. انتقال گرما بوسيله تابش (Radiation) زماني رخ مي دهد كه دو سطح داراي اختلاف درجه حرارت باشند. سطح گرمتر، حرارت را به سوي سطح سردتر تابيده بدون اينكه هواي بين اين دو سطح گرم شود. حرارت خورشيد يك نمونه از دماي تابش مي باشد. طيور مي توانند از طريق تابش به سطوح سردتر از قبيل سقف و يا ديوار سالن مرغداري حرارت بدن خود را از دست بدهند. عايق بندي موجب كاهش افت حرارت يك ساختمان مرغداري به وسيله هر كدام از روشهاي فوق مي شود.

مفهوم سد بخار عبارت از كاربرد مواد و يا روش هايي مي باشد كه مانع جمع شدن رطوبت در ديوارها، سقف و عايق ها مي شود. از نقطه مباحث نظري در عايق بندي، هواي سرد با قسمت خارجي در تماس بوده و موجب خنك شدن قسمت گرمتر داخلي مي شود كه اين امر موجب تجمع قطرات آب و در نتيجه مرطوب شدن عايق مي گردد. به منظور جلوگيري از اين امر، يك سد ضد آب در قسمت داخلي ديوارهاي سالن نصب مي گردد. سد بخار مي تواند از جنس كاغذ كرافت (Kraft Paper) كه مستقيماً به عايق متصل شده است و يا يك لايه پلاستيك باشد. سد بخار هميشه در قسمت گرم داخلي كه حاوي رطوبت بيشتري است، قرار مي گيرد.
 

reza333

عضو جدید
آیا می دانید ؟

آیا می دانید ؟

:w10:تخمین زده می شود که 30 تا 40 درصد آبستنی های دوقلو گاوها به سقط می انجامد و این درصورتی است که در آبستنی های تک قلو تنها تنها 3 تا 5 درصد موارد منجر به سقط می شود .
:w10:می توانید برای بررسی وضعیت عمومی گله به گاوها نگاه کنید و مطمئن شوید که حداقل یک سوم تا یک دوم گاوها در حال نشخوار باشند اگر گاوها در این حالت دیده نشدند باید شک کنید که احتمالا مقدار زیادی کنسانتره به گاوها داده شده و گاوها بیش از حد تغذیه شده اند یا تغذیه آنها کافی نبوده است یا اینکه اندازه ذرات جیره بیش از اندازه کوچک بوده است .
:w10:کیست های تخمدانی از مهمترین عوامل ناباروری در گاوهای شیری می باشند که میزان شیون آن در گاوهای شیری از 6 تا 19 درصد گزارش شده است .
:w10:مشکل ترین عمل در دامپزشکی جلوگیری کامل از بیماری ورم پستان است زیرا میکروب به سهولت وارد گاوداری می شود و به سختی از آن خارج می شود.
:w10:فاصله زیاد بین دو نوبت شیردوشی در شبانه روز باعث کاهش درصد چربی می گردد .
:w10:مصرف بیش از انداز برگ چغندر موجب اختلالات گوارشی ، عقیمی ، نازایی می شود .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران قطب تولید خاویار پرورشی جهان می شود 27/1/88

ایران قطب تولید خاویار پرورشی جهان می شود 27/1/88

با ایجاد و تکمیل بزرگ ترین مرکز پرورش ماهیان خاویاری کشور در استان، ایران به قطب تولید کننده خاویار پرورشی جهان معرفی می شود.
به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، استاندار گلستان طی بازدید از مرکز پرورش ماهیان خاویاری این استان گفت: این طرح از جمله مصوبات دور دوم سفر هیأت دولت به استان بوده که روند اجرای آن مطلوب و رو به رشد است.
محمودزاده اظهار داشت: گلستان ظرفیت بالایی در تولید و تکثیر انواع گونه های ماهیان پرورشی را دارد و برای اجرای این مصوبه مهم دولت باید تلاش و تعامل بیشتری به خرج داد.
وی خاطر نشان کرد: سالانه بیش از 13 هزار تن انواع ماهیان در استان تولید می شود که این امر باعث شد که این استان رتبه چهارم تولید و پرورش آبزیان در کشور را کسب کند.
او تصریح کرد: تولید سالانه بیش از 13 هزار تن انواع آبزیان سردآبی، گرمابی، میگو و نیز سایر آبزیان و مقام چهارم در زمینه تولید آبزیان در کشور، نشان از توان و ظرفیت بالای اداره کل شیلات استان دارد و با توجه به مصوبات سفر ریاست جمهوری در دور دوم باید تلاش کرد تا هر چه سریعتر این مصوبات اجرایی شود.
وی ادامه داد: مسئولان و مدیران اداره کل باید طرح و برنامه ای ارائه دهند تا میزان تولید خاویار استان سالانه به 10 تن برسد که یکی از مصوبات سفرهای استانی نیز بوده است.
استاندار گلستان افزود: این طرح و اجرای کامل آن باعث خواهد شد تا جمهوری اسلامی ایران را در دنیا به عنوان بزرگ ترین قطب تولید کننده خاویار پرورشی در جهان بشناسند که دراین خصوص همه مدیران و مسئولان مرتبط با شیلات باید همکاری لازم را داشته باشند.
به گفته محمودزاده، در این خصوص باید تیمی از کارشناسان و متخصصان سریعتر اقدامات لازم را انجام دهند.
وی یادآور شد: ساماندهی صیادان نیز یکی دیگر از برنامه هایی است که باید در دستور کار اداره کل شیلات گلستان قرار گیرد، زیرا ضمن ایجاد طرح هایی اشتغالزایی مناسب و قانونی برای این افراد، از میزان صیدهای غیرقانونی کاسته خواهد شد و از سوی دیگر با توجه به قانونی بودن کارها، صیادان بیشتری تحت پوشش قرار می گیرند و در نتیجه صید بیشتری صورت خواهد گرفت.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مديرپژوهشکده‌ پرورش شترمرغ دانشگاه زابل: آغاز تكثير و توليد جوجه‌ شترمرغ 29/1/88

مديرپژوهشکده‌ پرورش شترمرغ دانشگاه زابل: آغاز تكثير و توليد جوجه‌ شترمرغ 29/1/88

مديرپژوهشکده پرورش شترمرغ دانشگاه زابل بيان كرد: در زمينه پرورش شترمرغ، تحقيقات علمي گسترده‌اي ‌در پژوهشكده دام‌هاي خاص دانشگاه زابل انجام شده است كه نتايج آن براي پرورش‌دهندگان اين صنعت به‌خصوص در بحث جوجه‌كشي بسيار مفيد است.
قزاق در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه‌ سيستان و بلوچستان، با اشاره به اينكه در مناطق گرمسير مانند سيستان و بلوچستان كار تكثير زودتر آغاز مي‌شود، خاطرنشان كرد: در استان تهران روند تكثير از فروردين و ارديبهشت ماه آغاز مي‌شود.
وي افزود: در مجموع 42 روز سير جوجه‌كشي شترمرغ طول مي‌كشد به اينگونه كه يك تخم شترمرغ از همان ابتدا كه توليد مي‌شود، حداكثر يك هفته در انبار با دماي 14 تا 18 درجه سانتي گراد و رطوبت 70 درصد نگهداري مي‌شود.
وي ادامه داد: پس از پايان دوره نگهداري در انبار به مدت 39 روز در دستگاه ستر (جوجه‌كشي) و سپس سه روز در دستگاه هچر نگهداري شده و پس از تولد جوجه، ضدعفوني بند ناف، شماره گذاري و ثبت شجره جوجه انجام مي‌شود.
مدير پژوهشكده پرورش شترمرغ دانشگاه زابل پيرامون فوايد شترمرغ بيان كرد: شترمرغ يك حيوان چند محصوله است كه از پوست، گوشت، تخم و پر آن استفاده مي‌شود.
وي افزود: از پوست آن كيف زنانه و كفش، از تخم آن كه بزرگترين تخم است در يك وعده صبحانه به‌طور متوسط خوراك 15 نفر است، همچنين با حكاكي بر روي آن در كارهاي تزئيني استفاده مي‌شود.
وي اضافه كرد: گوشت آن قرمز و داراي كلسترول پايين است و پرهاي آن چون خاصيت الكترواستاتيك داشته در غبار‌روبي از وسايل ظريف از آن استفاده مي‌شود.
قزاق بيان كرد: متاسفانه به‌علت عدم وجود كشتارگاه صنعتي شترمرغ و صنايع بسته‌بندي آن، صادارت در اين زمينه انجام نمي‌شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
موفقيت شهروند نيکشهري در بخش کشاورزي 9/2/88

موفقيت شهروند نيکشهري در بخش کشاورزي 9/2/88

يک شهروند نيکشهري با تلاش و کوشش توليد کننده موفق بخش کشاورزي شده است.
آقاي بلوچ زهي زنبوردار و توليد کننده موفق عسل در نيکشهرکار زنبورداري را از سال 73 با داشتن سه کندو در روستاي هيت بخش قصر قند آغاز کرد و با تلاش و شرکت در کلاس هاي ترويجي جهاد کشاورزي هم اکنون 200 کندوي عسل دارد.
بلوچ زهي گفت : از هر کندو به طور متوسط 20 کيلو عسل به دست مي آيد و قيمت هر کيلو عسل در اين شهرستان 10 تا 12 هزار تومان است.
وي شرايط اقليمي نيکشهر را با توجه به وجود فضاي سبز و انواع گل ها در طول سال براي توليد عسل کاملا طبيعي و مناسب دانست و گفت: اين مزيت موجب شده هيچگاه از آب شکر به عنوان شهد استفاده نکند.
او با اشاره به اين که با توليد عسل توانسته است براي دو نفر به طور دائم و سه نفر ديگر به صورت موقت شغل ايجاد کند از جوانان منطقه خواست از اين قابليت ها به خوبي استفاده کنند.
اين توليد کننده پارسال بيش از هفتاد کندو داشته و يک تن عسل توليد کرده است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مرغ و خروس ها هم براي جهت يابي از ميدان مغناطيسي زمين استفاده مي‌كنند

مرغ و خروس ها هم براي جهت يابي از ميدان مغناطيسي زمين استفاده مي‌كنند

محققان دانشگاه فرانكفورت در پژوهشي جديد دريافته اند كه مرغ و خروسها نيز مانند ساير حيوانات و پرندگان از ميدان مغناطيسي زمين براي حس كردن و پيدا كردن مسيرها استفاده مي كنند.
به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گروه از محققان در بخشي از آزمايش هاي خود جوجه‌هاي تازه به دنيا آمده را در يك ميدان مغناطيسي مصنوعي قرار داد و طي آموزش هاي فشرده به آنها ياد دادند كه مادرشان هميشه در پشت صفحه‌اي است كه در راستاي شمالي قرار دارد.
سپس دانشمندان يك ميدان مغناطيسي مصنوعي در جهت شرقي ايجاد كردند تا آزمايش كنند كه جوجه‌ها با كمك حس مغناطيسي جهت يابي مي توانند جهت اين علامت قطب نما را درك كنند.
يافته ها نشان داد كه جوجه ها در واقع در جهت شرقي به دنبال مادرشان در پشت صفحه مي‌گردند.
اين يافته ها همچنين نشان داد كه حس جهت يابي مغناطيسي در جوجه ها، بسيار شبيه به سينه سرخها است.
از سوي ديگر در طول موج نور بالاي نور زرد اين توانايي در تمام پرندگان از بين مي‌رود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ساخت اولین واکسن داخل تخم مرغی بر علیه بیماری آنفلوانزای طیور

ساخت اولین واکسن داخل تخم مرغی بر علیه بیماری آنفلوانزای طیور

ین واکسن توسط پروفسور دامپزشک آقای Haroldo Toro محقق دانشگاه AUBURN با همکاری محققان Vaxin در بیرمنگام ساخته شده است. این تحقیقات که در ژورنال علمی VACCIN نیز آمده است ، مشخص کرده است که این واکسن در هنگام شیوع بیماری به صورت صد در صد جواب می دهد.آقای پروفسور تورو می گویند که: ما اعتقاد داریم که تولید هر چه سریعتر به مرحله تجاری برسد که این امر در صنعت طیور به شدت لازم به نظر می رسد.

وقتی شیوع در یک منطقه اتفاق می افتد از این نوع واکسن می توان با سرعت بیشتر، هزینه کمتر و دقت بالاتر از دیگر روشهای واکسیناسیون استفاده نمود.محققان با وارد کردن ژنی با حدت پایین تر ویروس آنفلوانزای مرغی از تیپ ( H5N9) در میان ویروسی که قابلیت انتقال به انسان را نداشته باشد، این واکسن را تهیه کرده اند. این واکسن با وارد شدن به جنین در حال رشد درون تخم مرغ ، جوجه را بر علیه این بیماری ایمن می کند.این واکسن ها دارای ویروس هایی هستند که تفاوت ژنتیکی های مختلفی برای درصد های حفاظتی مختلف را بوجود می آورند.تحقیقات نشان داده است که با به هم آمیختن ژن ها می توان ایمنی موثری را بر علیه بیماری ها بدست آوریم. وقتی در محلی شیوع آنفلوانزای مرغی را داریم می توانیم با واکسینه کردن مناطق مجاور شیوع، خطر ابتلای آنها را کاهش بدهیم.اغلب کارخانه های جوجه کشی مجهز به سیستم اتوماتیک برای واکسینه کردن بر علیه بیماری مارک هستند که در هر دقیقه می توان به درون 40000 تخم مرغ تزریق کرد. این واکسن به علت این که در محیط کشت تهیه می شود به راحتی می توان برای هزاران پرنده واکسن تهیه نمود.تحقیقات آقای پرفسور در سال 2004 با حمایت مالی USDA شروع شده است.این واکسن در حال حاضر به تولید تجاری نرسیده است ولی ما امید واریم که هر چه سریع تر به تولید تجاری برسد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
از طريق يك نقشه‌ جامع مي‌توان عسل را به نحو مطلوب صادر كرد 19/2/88

از طريق يك نقشه‌ جامع مي‌توان عسل را به نحو مطلوب صادر كرد 19/2/88

يك دامپزشك گفت:‌ از طريق يك نقشه‌ي جامع در كشور مي‌توان عسل را با استاندارد بالا و به نحو مطلوب صادر كرد.
دكتر محمد لطفي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه عسل بايد به دليل توصيه‌هاي ديني و تاثيرات مفيد آن بر روي سلامتي اهميت دو چنداني در كشور داشته باشد، اظهار كرد: علاوه بر اشاره‌هاي قرآن مبني بر جنبه‌ي شفا بخشي عسل، از بعد علمي‌ نيز انستيتوهاي مختلفي در دنيا و همچنين ارتباطات خوبي در ايران با موسسات علمي‌ در زمينه پژوهشي عسل و فرآورده‌هاي عسل وجود دارد. اما متاسفانه در دانشكده‌هاي دامپزشكي آنچنان كه بايد به درس زنبور عسل توجه و بها داده نمي‌شود و متعاقب آن، دامپزشكان به اين سمت نمي‌روند، از سويي ديگر براي آن‌ها صرف اقتصادي و مالي ندارد و تامين‌كننده منافع مادي زندگي آن‌ها نيست. در اين راستا زنبورداران مجبور مي‌شوند به جاي استفاده از دامپزشك به توصيه‌هاي تجربي پيشنيان و ديگران عمل كنند و متاسفانه خسارت‌هاي زيادي نيز بعضا به بار مي‌آورد.
لطفي‌زاده با بيان اينكه سازمان دامپزشكي كشور داراي دفتر زنبور عسل است، در عين حال گفت: بحث جداسازي اين دفتر و تبديل آن به يك اداره مستقل مطرح است كه در اين صورت، اگر در ادارات كل استان، افرادي آموزش لازم را ديده باشند و براي سرمايه‌گذاري در اين بخش به افراد علاقه‌مند كمك كنند،‌ قطعا مي‌تواند رشد خوبي داشته باشد و علاوه بر تامين نياز داخلي، با توجه به كيفيتي كه از عسل خودمان سراغ داريم،‌ مي‌توانيم در دنيا حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشيم. اما تحقق اين امر نيازمند تشويق و حمايت سازمان‌هاي ذي ربط از جمله وزارت جهاد كشاورزي از طريق معاونت امور دام براي احداث زنبورداري و هم سازمان دامپزشكي از جهت مراقبت‌هاي بهداشتي است.
وي ادامه داد: اگر بسترسازي لازم براي ورود بخش خصوصي در زمينه بهداشت و مراقبت‌ها انجام شود،‌ قطعا مي‌تواند با پايش‌هاي مستمر صرف اقتصادي براي دامپزشك نيز داشته باشد،‌ اما متاسفانه درحال حاضر صرف اقتصادي براي دامپزشكي كه صرفا بخواهد در زمينه‌ي زنبورعسل فعاليت كند وجود ندارد،‌ از طرف ديگر امروز در زمينه دامپزشكي در دانشكده‌ها و هم موسسات تحقيقاتي و پژوهشي، ضروري است كه بر روي عسل و زنبور عسل فعاليت‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي انجام شود.
لطفي‌زاده يادآور شد: هنوز فاقد يك اقدام جامع در كشور براي آن كه بدانيم در نقاط مختلف كشور،‌ عسل با چه كيفيتي توليد شود،‌ هستيم.
اين دامپزشك همچنين تاكيد كرد: بايد با يك نقشه‌ي جامع در كشور كه نيازمند فعاليت پژوهشي از طرف دانشگاه‌ها و موسسات علمي‌ و همچنين سرمايه‌گذاري بخش خصوصي است، بتوانيم با استاندارد بالا و همكاري موسسات ذي ربط، عسل را به نحو مطلوب صادر كنيم.
به گفته‌ي وي، در زمينه‌ي بهداشتي و مراقبتي زنبورداران با دامپزشكان،‌ وضع قابل قبولي نداريم و زنبوردار امروز كشور ما از وضعيت خودش راضي نيست، از اين جهت زماني كه رضايت وجود نداشته باشد،‌ نمي‌توان به فكر كيفيت و استانداردسازي و صادرات بود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصويب کليات قانون نظام جامع دامپروري . 29/2/88

تصويب کليات قانون نظام جامع دامپروري . 29/2/88

عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي از تصويب کليات قانون نظام جامع دامپروري خبر داد و گفت: با تصويب اين قانون پس از 50 سال سازمان دامپزشکي کشور سامان يافت.
قاسم محمدي درگفتگو با خبرنگاراقتصادي پانا، با بيان اينکه کليات قانون نظام جامع دامپروري به تصويب رسيده است، اظهار داشت: جزئيات اين قانون نيز در حال تصويب نهايي است.
عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: نظام دامپروري کشور پس از 50 سال داراي يک قانون مدون در بخشهاي مطالعه ، توليد، صنايع تبديلي و بازارشده است.
وي يکي از اهداف تدوين اين قانون را جذب سرمايه گذاران و دست اندرکاران صنعت دامپروري دانست و افزود: تاکنون مجوزهاي بسياري بدون رعايت انظباط و دقت درصنعت دامپروري صادر شده است که همين امرکاهش توجيه اقتصادي برخي فعاليت هاي دامپروري را به همراه داشته است.
محمدي اظهار داشت: در قانون جديد نظام جامع دامپروري کليه مباحث اعم از توليد، نظام بسته بندي ،فرآوري و تنظيم بازارفرآورده هاي مختلف دامي و طيوراز نظر علمي و به صورت کارشناسي شده بررسي شده است.
وي با بيان اينکه در اين طرح توجه ويژه اي به تشکلهاي دامپروري شده است ، تصريح کرد: درراستاي اصل 44 قانون اساسي و پرهيز از دولت زدگي در بخشهاي مختلف و حمايت هر چه بيشتر از توليد کننده ، مسئوليت دامپزشکي در زير بخشهاي مطالعه و ارزيابي، توليد و نظارت،بهره وري و صنايع تبديلي به تشکلهاي اين بخش از جمله نظام دامپزشکي و نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي واگذار مي شود.
عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه کليه وظايف حاکميتي اين بخش بر عهده وزارت جهاد کشاورزي و سازمان دامپزشکي خواهد بود، افزود: سازمان دامپزشکي مسئوليت نظارت بر سلامت جامعه را بر عهده دارد و با تفويض برخي از مسووليت ها به دنبال هميارسازي براي اين سازمان هستيم.
وي با ذکر اينکه تشکلها به منزله بازوان جديد سازمان داپزشکي وارد کار مي شوند گفت: تشخيص، بررسي و صدور مجوز قبل از تصويب توسط کارشناسان بخش خصوصي ارزيابي مي شود ولي تصميم گيري نهايي بر عهده سازمان دامپزشکي خواهد بود.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
موفقيت کشور در توليد واکسن سه گانه براي کنترل سه بيماري خطرناک طيور . 29/2/88

موفقيت کشور در توليد واکسن سه گانه براي کنترل سه بيماري خطرناک طيور . 29/2/88

محققان کشور با اضافه کردن فاکتور جديد موفق به توليد واکسن سه گانه براي پيشگيري و کنترل سه بيماري خطرناک در طيور شدند.
پرويز هوشمند راد مجري طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب گفت: در سلامت طيور سه بيماري نيوکاسل، آنفلوآنزا و گامبرو از اهميت زيادي بر خوردارند. عامل اين بيماريها ويروس است و شيوع آن در مرغداريها مرگ و مير زيادي را به دنبال دارد.
وي با بيان اينکه تا به حال واکسن نيوکاسل و آنفلوآنزا به صورت تک تک و يا مشترک توليد شده است، افزود: با همکاري پژوهشگران شرکت "پسوک" براي اولين بار توانستيم آنتي ژن "گامبرو" را هم مخلوط و در نهايت موفق به توليد واکسن سه گانه اي شويم که قادر است هر سه بيماري را در آن واحد کنترل کند.
هوشمند راد به بيماري گامبرو اشاره کرد و اظهار داشت: بيماري عفوني "بورس" يا "گامبرو" يک بيماري کاملا مسري است و عامل بيماري يک "بيرناويروس" است و بافت هدف آن فوليکولهاي لنفاوي بورس فابرسيوس است.
اين محقق تاکيد کرد: شيوع اين ويروس در مرغداريها منجر به تلف شدن طيور مي شود و در صورتي که مرغ جان سالم به در ببرد به دليل کمبود سلولهاي B توان مقابله در برابر ساير بيماريها را ندارد بنابراين اين ويروس هم خودش عامل کشنده است و هم باعث مي شود که سطح ايمني در مرغداريها کاهش يابد.
وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر اين واکسن به توليد انبوه رسيده است و به زودي وارد بازار مي شود، ادامه داد: توليد و فرمولاسيون واکسن سه گانه توليد شده بر اساس پروتکل هاي GNP است.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پرورش ملکه زنبور عسل

پرورش ملکه زنبور عسل

به ته فنجانکهای ساخته شده توسط پرورش دهنده ملکه، سلول پرورش ملکه گفته میشود. فنجانکها دارای مشخصات زیر هستند:
1 - معمولا فنجانکهای ملکه از مومهای تازه بافته شده و تصفیه شده و خالص شده که خالص ترین آنها همان پولکهای عسل روی حجره های مسدس می باشد انتخاب میشود.
2 - معمولا در پذیرش سلولهای پیوندی ، شکل و اندازه فنجانکها مهم بوده ولی ضخامت دیواره در پذیرش آنها فاقد اهمیت می باشد.
3 – لاروهایی که در فنجانکهای ساخته شده به قطر 9 میلی متر پرورش داده میشوند به علت رسیدن غذای زیاد به آنها سنگین تر از لاروهایی هستند که در فنجانکهای به قطر 8 میلی متر پرورش داده میشوند.
4 – معرفی فنجانکهای ملکه قبل از عمل پیوند در پذیرش سلولهای بی تاثیر است.
5 – پیوند خشک و تر نسبت به هم مزیتی ندارند. منظور از پیوند خشک این است که لارو جوان را با سوزن پیوند برداشته و در داخل سلولی که ساخته ایم قرار دهیم ولی درپیوند تر مقداری ژله را با آب مقطر رقیق کرده و با پیپت یا سرنگ استریل مقدار کمی از آنرا برداشته ودر داخل سلول ساخته شده می ریزیم و سپس لارو جوان را در داخل فنجانک به همان صورتیکه برداشته ایم می خوابانیم باید دقت کرد که لارو نباید در داخل این ژله رقیق شده قوطه ور شود چون مجاری تنفسی لارو روی سطح بدن قرار گرفته و در صورت فرو رفتن در ژله رقیق شده خفه میشود و در صورت گیرایی و تولد، ملکه مرغوبی نخواهد بود .
6 – لاروهای مسن تر از 36 ساعت برای عمل پیوند مناسب نیستند.
7 – فاصله مناسب مابین دو سلول ملکه از مرکز تا مرکز 25/2 سانتی متر است یعنی در یک کادر پیوندی در 3 ردیف می توان 45 الی 48 سلول سوار کرد.
8 – وسایل انتقال پیوند باید کاملا استریل بوده و طوری باشند که به لارو آسیب نرسانند یعنی بتوان آنرا به راحتی برداشت و در انتقال پیوند باید دقت کرد که چنانچه با یک حرکت موفق به برداشت لارو نشدیم ، از برداشتن آن لارو صرف نظر کنیم زیرا لارو بسیار آسیب پذیر بوده و حتی این تکانهای جزئی نیز در مرغوبیت ملکه بی تاثیر نخواهد بود.
9 – معمولا در برداشتن لارو از وسایلی استریلی مانند موی کلفت بورس و پر پرندگان و چوب کبریت و خلال دندان و آهن سر کج خوب پهن شده استیل ( به عرض یک میلیمتر ) و یا وسایل مخصوص ساخته شده برای این منظور میتوان استفاده کرد .
10 – نحوه برداشتن لارو به این شکل است که لارو 16 الی 36 ساعته را پیدا کرده و قاشق انتقال لارو را به آرامی در زیر لارو برده به طوریکه قسمت پایین قاشق با ژله آغشته گردد و لارو از زیر قسمت منحنی و به آرامی روی قاشق سوار گردد به گونه ایکه دو طرف سر و دم آن آزاد باشد و به آرامی آنرا در کف حجره خشک و یا تر سلول پیوندی قرار داد . خلاصه ای از کتاب پرورش ملکه استاد دکتر محمد عراقی منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
منابع تغذیه و تولیدات زنبور عسل

منابع تغذیه و تولیدات زنبور عسل

منابع تغذیه زنبورعسل:
1.شهد (نوش) یانکتار:شربت رقیقی است که به وسیله سلول های مخصوص به نام سلول های نوش زاترشح می شود این سلول ها درقاعده گلبرگ هاقرار گرفته ولی ممکن است در سایرقسمت های گیاه حتی در روی دمبرگ وبرگ گیاهان نیز وجود داشته باشد.
2.گرده:در هنگام تولید نسل گرده ی گل برای زنبوران به خصوص نوزادان انها منبع پروتئینی چربی ونشاسته ومقداری ویتامین است.یک کندو بطورمتوسط سالانه حدود 35کیلو گرم گرده جمع اوری ومصرف میکند.
تولیدات زنبور عسل:
1.عسل:زنبور عسل شهد گلها را جمع اوری کرده وهنگام حمل به کندو مقداری انزیم به ان اضافه میکند.سپس انها را به کندوبرده وداخل حجره ها ذخیره میکند این مایع مجددا توسط زنبوران مکیده شده واب اضافی ان تبخیروانزیم های لازم به ان اضافه میشود پس ازرسیدن عسل اب ان به 17_20درصد رسیده ودر داخل حجره ها ذخیره شده وبوسیله پولک های نازک مومی روی انرامی پوشاند.
وزن مخصوص عسل1.4وphان بین3.7_4.5است وخاصیت اسیدی دارد.قندهای عسل عبارتند از:فرکتوز گلوکز ساکاروز وکمترازیک دهم ان رامیلیستوز وعده ای ازقندهای دیگرتشکیل میدهند.انزیم های عسل عبارتند از:امیلاز انورتاز کاتالاز فسفاتاز گلوکزاکسید. از ویتامین های عسل :b2 .b3 .b6. h. c. d. e. kمیباشند.
موارد استفاده ازعسل:در سوره ی نحل ایه ی67و68 ازاثرات شفابخش عسل یاد شده است.عسل رطوبت را جذب میکند.عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد.در مصرقدیم ازعسل برای مومیایی کردن اجساد از عسل استفاده میشده است.در داروسازی از عسل برای تهیه ی شربت سینه استفاده میشود.از عسل بخاطر کالری زیادبرای انرژی بخشی وتحریک کننده ی سیستم ایمنی وقوت دهنده استفاده میشود.عسل درافزایش هموگلوبین کودکان کم خون نقش زیادی داشته اسهال واستفراغ را کاهش میدهد .عسل در درمان بیماریهای وسرماخوردگی بکار گرفته میشودوداروئی موثر در درمان ورم چشم میباشد.عسل دردرمان بیماریهای گوارشی ودرمان زخم های جلدی مورد استفاده قرار میگیرد. درعسل مقداری استیل کولین وجود دارد که باعث گشاد شدن عروق قلبی شده وفشار خون را پائین می اورد.عسل دارای دکستروز بوده وبرای بیماران دیابتی باید بااحتیاط مصرف گردد.عسلک نیز نوعی عسل است که زنبور از شیره های شیرین که روی برگهای درختان دیده میشود تهیه میکند.
2.ژله رویال:غده های موجود درناحیه ی سرزنبوران عسل بسیار جوان(کارگر)ماده ای شیری رنگ باطعمی تلخ به نام ژله رویال ترشح میکنند این ماده غذای اصلی وعامل بسیارمهم واساسی نموزنبوران عسل درحالت لاروی میباشد که توسط زنبوران کارگر درحجره پرورش ملکه وسایرنوزادان ترشح میشود.
خواص ژله رویال وموارد استفاده ازان:
الف:دارای اثرمیکروب کشی است.دربهبود زخم های پوستی بسیار موثراست.
ب:ژله رویال را اکسیر جوانی نام نهاده وخصوصیات نیرو بخشی قوت دهنده دارد.
ج:دردرمان عفونت های ویروسی درمجاری تنفسی بسیارموثراست همچنین اثرات ضد توموری وضد سرطان دارد.
در کشورهای خارجی به شکل پماد قرص شیاف ویاکپسول در دسترس قرار میگیرد.
3.موم:درسطح زیرناحیه ی شکمی زنبوران کارگرغددمخصوصی وجود دارند که موم ترشح می نمایند.ترشح موم درحالت معمولی از13روزبعدازتولد شروع شده وتا
سن 18روزگی ادامه دارد.زنبور عسل برای درست کردن یک کیلوگرم موم باید 10_12کیلو گرم عسل مصرف نماید.
موارد استفاده ازموم:به غیراز مصرف درزنبورداری درکارخانجات داروسازی برای روکش کپسولها درساختن کرمهای ارایشی در صنایع رنگرزی مدلسازی تولید شمع در دندانپزشکی برای قالب گیری ودر تهیه ادامس مورد استفاده قرار میگیرد.
4.بره موم یا صمغ:ماده ای است که بوی نسبتا مطبوع دارد.بره موم خاصیت انتی بیوتیکی دارد زنبورها برای تهیه ی ان صمغ درختان را جمع اوری نمودهوپس از اضافه کردن موم گرده گل ترشحات بزاقی این ماده را به وجودمی اورند درداخل کندو برای چسباندن قابها به یکدیگر ضدعفونی سلول های داخل قاب وتنگ کردن دریچه ی پرواز در زمستان استفاده میشود.
موارد استفاده اندر ساختن کرمهای زیبایی وبه عنوان یک ماده جلادهنده کاربرد دارد.بره موم حاوی ماده ضد قارچ است که برای درمان والتیام زخم های کهنه ودمل ها وسوختگی ها استفاده می شود.
5.زهرزنبور عسل:درجمعیت داخلی کندو زنبورهای نر فاقد نیش هستندوکارگران وملکه دارای نیش بوده درکارگران نیش حالت خاردار است به همین جهت وقتی نیش میزند چون قادرنیست نیش خود را خارج کند همراه با غددزهری کنده می شود وبعدازان میمیرد درحالیکه نیش ملکه سوزنی شکل است ومیتواند به کرات از نیش خودبرعلیه رقیب خود استفاده کند.
زنبوران کارگرجوان درحال خروج از سلولهای مومی خود دارای ذخیره سم میباشند که به تدریج افزایش می یابدوهنگامیکه سن زنبور به دو هفته میرسد به حداکثر میرسد یک گرم سم خشک از نیش ده هزار زنبور به دست می اید.
سم زنبور مایعی شفاف با بویی تیز طعم بسیار تند وزن خصوص ان 1.13وphان حدود5.2 است ترکیب زهر زنبور عسل مشابه زهر مار است در زهر زنبور موادی چون دو پامین نورادرنالین هیستامین و سروتونین وجود دارد.
زهر زنبور روی دستگاههای خون ساز اثر محرک دارد ومو جب ازیاد مقدار همو گلوبین گلبولهای قرمز وافزایش لکوسیت ها می شود.در صورتیکه فشارخون بالا باشد باعث کاهش ان میشود. زهر زنبور عسل ادرار اور بوده وباعث کاهش کلستول خون میشود در درمان بیماریهای روماتیسمی نقش بسیار موثری دارد.
علل رس کردن عسل:
بطور کلی عسل طبیعی پس از مدتی شکرک خواهد زد که ممکن است درهفته های دوم وسوم وبعضی در دو سه ماه بعد از استخراج وبعضی دیگر بعداز چند سال شکرک میزنند که دلایل ان عبارتند از:
1.نوع گل در منطقه 2.طرز استخراج (عسل که به خوبی تصفیه شود) 3.طرز نگهداری (در رطوبت زیاد زود شکرک میزند) 4.بالا بودن درصد آب در عسل
انواع مختلف عسل:
1.عسل گل که زنبوران برای تهیه ی ان منحصرا از شهد گل استفاده میکنند.
2.عسل برگ یا عسلک:ازموادچسبناک وشیرینی که روی برگها وجود دارند توسط زنبوران تولید میشود.
3. عسل تک گلی که زنبور فقط ازیک نوع گل استفاده می نماید.
4.عسل چند گلی یاعسل مخلوط:زنبوران عسل از چند یاچندین نمونه گل ان را جمع اوری می نمایند.
5.عسل بهاره که از شهد درختان میوه ومرکبات در اوایل بهار توسط زنبوران تهیه میشود.
6.عسل تابستانه که انرا عسل پاییزه هم می گویند مثل عسل گز اویشن واسپرس
از لحاظ رنگ نیز عسل دارای انواع زیر است:
الف:عسل بی رنگ مثل عسل اقاقیا
ب:عسل زرد مثل عسل تهیه شده از اسپرس
ج:عسل قرمز مانند عسل تهیه شده از آویشن
منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زمستان گذرانی زنبوران عسل

زمستان گذرانی زنبوران عسل

شهد وگرده تنها جیره غذایی زنبور عسل را تشکیل می دهند. گرده به عنوان منبع پروتئین در زاد و ولد، تولید ژله رویال، زهر، موم، بره موم، آنزیم ها و انجام فعالیت های فیزیولوژی بدن زنبوران عسل کاربرد دارد .
شهد و مخصوصاً عسل ترکیبی اشباع از انواع هیدرو کربن ها دارند و تنها منبع انرژی برای زنبوران عسل می باشند. تنظیم دمای کلنی زنبوران عسل یکی از موارد استفاده انرژی تولیدی در کندو می باشد . یعنی در تابستان با گرم شدن کندو ، یک عده از زنبوران آب به کندو حمل می نمایند و آب جمع آوری شده را به صورت قطرات بسیار ریز در فضای کندو پخش می کنند و عده ای دیگر در اطراف درب ورودی کندو به سرعت بال می زنند و هوای داخل کندو را تهویه می سازند (این عمل انرژی نسبتاً زیادی را خرج می کند). اما در فصول سرد با مصرف عسل انرژی مصرفی به صورت گرما در فضای اطراف بدن ساتع می گردد. پس در زنده مانی زمستانه زنبوران عسل نقش مهمی را ایفا می نماید.
آماده سازی کلنی ها برای زمستان گذرانی
قدرت زمستان گذرانی خوب جز صفاتی می باشند که به طور مستقیم با عملکرد کلنی در ارتباط است. زمستان گذرانی خوب با صفات دیگری مانند زنده مانی کلنی برای مدت طولانی با ذخایر کم ، مصرف کم ذخایر ، عدم انجام پرواز پاکسازی (دفع مواد زاید) ، عدم واکنش به تغییرات ناگهانی درجه حرارت ، عدم تحرک زیاد و ... پیوستگی دارد . در نژاد زنبور عسل ایرانی با توجه به اینکه عملکرد این نژاد نسبتاً پایین می باشد ، در مقابل بسیار صرفه جو و زمستان گذرانی خوب این نژاد باعث شده تا عملکرد اقتصادی مناسبی داشته باشد.
طی زمستان گذرانی هر قدر که دمای خارج از کندو سرد باشد اما با اعمال مدیریت صحیح می توان بر سرمای سخت به کمک زنبوران چیره شد.
1- اولاً سعی شود برای زمستان گذرانی زنبوران عسل منطقه ای معتدل و نه چندان سرد انتخاب گردد .
2- نه تنها برای زمستان گذرانی در مناطق سرد ، حتی در فصول کاری در مناطق گرم سالم بودن کندو و رعایت اصول فنی و استاندارد در ساخت کندو در کاهش مصرف انرژی (عسل) بسیار موثر خواهد بود .پس سعی کنید از کندو های سالم استفاده نمائید .( کندوی سالم کندویی است که در آن هیچ گونه سوراخ یا درزی وجود نداشته باشد ، تخته کف و درب اصلی کندو یک تکه باشد ، زیر ورق فلزی لایه ای پلی اتیلنی به عنوان عایق کار گذاشته شود ، ضخامت چوب به کار برده شده در ساختمان اصلی کندو کمتر از 2 سانتی متر نباشد ، کندو رنگ شود، کندو کهنه نباشد و ...)
3- سعی شود کندوها در مناطق سرد در مکانی مستقر گردد که سرپناه داشته باشد (مثل انبار) ، سایه نباشد و در مسیر وزش باد قرار نگیرند .
4- چنانچه کندوی شما فاقد درب فرعی (تخته ای نازک زیر درب اصلی روی قابها قرار می گیرد ) باشد حتماً از پارچه ای ضخیم یا برزنت استفاده نمایند . سعی کنید از گونی های پلاستیکی و پلاستیک برای پوشش استفاده نکنند چون آنها می توانند به عنوان مانعی برای خارج شدن بخار آب از داخل کندو و در نتیجه ایجاد کپک روی قابها و شانها و شیوع بیماری در کندو باشند .
5- پوشش درب ورودی زنبوران به کندو را تا حدی که یک زنبور بتواند از آن عبور نماید بسته و سایر درزهای کندو را با بتونه یا گل بپوشانند.
6- کندو را در محلی که احتمال دارد محل عبور سیلاب باشد قرار ندهید . همچنین کندوها را در محل های پست یا جایی که آب جمع می شود و احتمال یخ زدن وجود دارد قرار ندهید .
7- کندو را در محل های پر رفت و آمد و پر سر و صدا اسکان ندهید .
8- ورود رطوبت بیش از اندازه به کلنی چه در تابستان و مخصوصاً در زمستان موجب شیوع انواع بیماری ها می گردد . قیر اندود کردن کف کندو از ورود رطوبت بیش از حد به فضای کندو جلوگیری و به مقدار چشمگیری میکاهد .
9- در مناطقی که سرمای آزار دهنده ای دارند پوشانیدن کل کندو به غیر از درب ورودی و دریچه های تهویه می تواند راه حلی موثر در کنترل سرما باشد.
برای آماده سازی کلنی برای زمستان گذرانی زنبور دار باید بدینگونه عمل نماید .
1- تمیز کردن کندو : کندوی مورد نظر باید عاری از هر گونه موم ، بره موم مانده از سال گذشته ، لاشه زنبوران مرده و هر گونه ماده دیگر شود .
2- کاهش تعداد قاب های اضافی و به عبارتی دیگر کاهش حجم فضای کندو : تمامی قاب هایی که فاقد جمعیت و نوزاد می باشند باید از داخل کندو برداشته شود . قابهایی که مقدار کمی عسل دارند نیز برداشته شود .
3- فشرده سازی: تمام قابها را به یک سمت کندو فشرده سازید و کنار قاب آخری تخته ای سه لایه به صورت عمودی قرار دهید و پارچه ای ضخیم مثل پارچه برزنت روی قاب ها و تخته سه لایه کشیده شود . در فضای باقی مانده کاغذ مچاله شده ، روزنامه یا گونی و یا به نحوی دیگر پر شود .
تامین غذا
زنبوران برای گذراندن و تحمل سرمای زمستان نیاز به انرژی و گرمایی دارند که توسط عسل تامین می گردد . معمولاً عسلی را که زنبور از طبیعت جمع آوری می نماید (کیفیت بسیار مطلوبی دارد ) در فصل برداشت عسل ، برداشت می شود و آنرا با تغذیه زمستانه (محلول شکر و آب ) جایگزین می نمایند . نسبت آب و شکر تغذیه زمستانه با تغذیه بهاره متفاوت می باشد . تغذیه بهاره به نسبت 1 به 1 و تغذیه زمستانه به نسبت 5 به 3 است ( 5 قسمت شکر و 3 قسمت آب) . ثابت شده که زنبوران این نسبت شیره را در مقابل سایر غلظت ها با سرعت عمل بیشتر و صرف کمترین انرژی به غذای زمستانی تبدیل می نمایند . اصولاً مقدار غذای زمستانی مورد نیاز یک کندو را بر مبنای تعداد شان هاییکه روی آنها را زنبور پوشانده است بر آورد می کنند .نحوه محاسبه مقدار شکر مورد نیاز برای زمستان گذرانی از نظر زنبورداران آمریکایی از این فرمول بدست می آید .
Pkg = 1.3 n + .7 n*
در این فرمول P مقدار عسل، n تعداد قاب دارای جمعیت و n* تعداد قاب های حاوی نوزاد می باشد .در روشی دیگر برای هر قاب جمعیت 2 کیلو گرم شکر در نظر گرفته می شود . بهتر است 1 کیلو گرم شکر نیز به خاطر صرف انرزی در موقع تبدیل شربت به عسل مصنوعی و انتقال آن به حجرات شان ها در نظر گرفته شود . برای بدست آوردن مقدار آب در نسبت 5 به 3 مقدار شکر را در 6/ 0 لیتر ضرب می کنیم عدد بدست آمده مقدار آب مورد مصرف را نشان می دهد .
چند نکته
- دمای کندوبین 33 تا 35 درجه می باشد . این دما ، دمایی مطلوب برای پرورش نوزاد می باشد . سنسور های تشخیص دما در شاخک کارگران بسیار دقیق می باشند به طوری که افزایش یا کاهش جزئی دما توسط کارگران تشخیص داده می شود و سریعاً واکنش برای تعدیل دمای کندو را در پی خواهد داشت .
- دمای کندو در مناطقی که عسل یا گرده قرار دارد با منطقه ای که در آن در نوزاد پرورش داده می شود . متفاوت است . به عبارت دیگر دمای منطقه ذخیره عسل و گرده کمتر از دمای مناطق پرورش نوزاد می باشد . این تفاوت دما را می توان به علت وجود دائمی زنبوران در منطقه پرورش نوزاد توجیه کرد .
- فاصله بین دو شان کمتر از یک سانتی متر می باشد . زمانی که روی قاب ها پوشیده از زنبوران کارگر باشد بین دو شان تنها فاصله ای حدود 1 تا 2 میلی متر باقی می ماند . حجم بین دو شان توسط کارگران پر می شود . حرارت ساتع شده از زنبوران کارگر در این شرایط به خوبی باعث گرم شدن نوزاد می شود .
- در فصل سرما زمانی که دما حدود 10 درجه سانتی گراد شود، خوشه ای درون کندو تشکیل می شود . در مرکز این خوشه ملکه و زنبوران کارگر در اطراف او قرار دارند که کارگران مرتباً و به تدریج از مرکز به سمت خارج حرکت می کنند و جای خود را تعویض می نمایند . خوردن عسل باعث گرم شدن خوشه می شود . چنانچه عسل درون کلنی وجود نداشته باشد خوشه سرد می شود و نهایتاً کلنی می میرد .(در 10 درجه سانتی گراد فعالیت زنبوران عسل بسیار کند می شود)
- قرار دادن مقدار بیشتری عسل درون کندو نه تنها هیچ مشکلی ایجاد نمی نماید بلکه در شروع فعالیت زنبوران عسل در سال آینده به رشد کلنی بسیار کمک می نماید اما قرار دادن مقدار کمی عسل درون کندو عراقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت .منبع


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
برخی آثار درمانی ژل رویال

برخی آثار درمانی ژل رویال

عسل مهمترین محصول زنبور عسل است که توسط زنبورهای کارگر تولید می شود.اما فعالیت زنبورهای کارگر منحصر به تولید عسل نبوده و محصولاتی همچون ژل رویال،موم،بره موم،گرده گل را نیز تولید می کنند.
همانطور که بیان شد ژل رویال نیز یکی از فرآورده های زنبور است که به آن شاه انگبین ،شیر زنبور عسل،شهد شاهانه و (royal jelly)غذای ملکه هم می گویند.این ماده بسیار مغذی و نیرو بخش است در واقع به عنوان غنی ترین ماده مغذی بیولوژیک شناخته شده و از گذشته ای دوربه عنوان اکسیر جوانی و مایه حیات در طب باستان استفاده می شده و اکنون نیز در کشورهای پیشرفته جهان استفاده طبی از آن بر پایه تحقیقات دانشمندان در دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی معتبر رایج است.

تولید ژل رویال
این ماده از دو جفت غده هیپوفارین موجود در طرف سر زنبوران کارگر جوان(6-12 روزه) ترشح می شود و با بزاق دهان آنها مخلو ط می گردد.این ژل ،خمیری شکل با رنگ تقریبا سفید تا زرد کمرنگ و طعمی تند و زننده است.این ماده مغذی تا سه روز مورد استفاده همه لاروها قرار میگیرد ولی زنبور ملکه به طور دائم از این ماده تغذیه می شود.بدون ژله رویال هیچ لاروی قادر به رشد نیست و این ماده ، ملکه را قادر می سازد که در روزهای تخم ریزی در شبانه روز بیش از 2500 تخم بگذارد که وزن این مقدار بیش از وزن خود ملکه است.همچنین ملکه زنبور عسل به واسطه استفاده از این ماده مغذی حدود 5 تا 6 سال عمر می کند در حالی که زنبور های کارگر در فصول فعالیت خود(بهار و تابستان) حدودا کمتر از 14 تا 24 روز از فعالیت خود میمیرند.
خواص فیزیکی ژل رویال
ژل رویال ماده ایست ژلاتینی سفید مایل به زرد روشن ،کلوئیدی و چسبناک با بوی خاص که هنگام حل شدن کمی کف تولید می کند.PH آن اسیدی بوده و وزن مخصوص آن 1/1 است.
ترکیبات موجو در ژل رویال
تجزیه شیمیایی ژل رویال حضور مواد زیر را درآن اثبات کرده است:
• آب (بشترین مقدار)
• کلاژن
• کربوهیدرات
• پروتئین(قسمت عمده آن آلبومین و گلبولین است)
• اسید های آمینه ضروری که 8 نوع آن در این ژل موجود است.
• از جمله اسید های چرب غیر اشباع موجود در آن می توان به 10 هیدروکسی 2 دکونئیک اسید(HAP10) اشاره نمود که تنها درطبیعت ژله رویال دیده شده و خواص اعجاب انگیزی را در بر دارد.
• استیل کولین
• مواد معدنی همچون کلسیم،آهن،سلسیوم،فسفر
• ویتامین های گروه B9,B12,B1B,B2,B3,B5,B6,B7,B8,(H),A,C,E.

خواص درمانی ژل رویال
مطالعات وسیعی از سال 1835 میلادی بر روی این ماده اعجاب انگیز صورت گرفته و خواص درمانی متعدد آن را به اثبات رسانیده است که به برخی از آنها اشاره میشود.
• خاصیت میکروب کشی:ژل رویال به دلیل د اشتن اسید چرب غیر اشباع(HAD10)ضد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس،اشرشیاکلی،سالمونلا،تیفی(عامل حصبه)عمل میکند.همانطور در درمان عفونت های ویروسی که مجاری تنفسی را درگیر می کند اثر می گذارد.تحقیقات نشان داده است خاصیت آنتی بیوتیکی یک چهارم ژل رویال برابر است با پنی سیلین البته بدون هیچ عوارض جانبی.در ژل رویال پروتئین قوی میکروب کشی بنام (Riyalisin) وجود دارد که اثر قوی بر ضد باکتری های گرم مثبت دارد.
• در هر گرم ژله رویال یک میلیگرم استیل کولین وجود دارد.استیل کولین ماده مورد نیاز در انتقال پیام های عصبی در انسان است.این ماده در درمان و جلوگیری از آلزایمر،رعشه،فراموشی بسیار موثر است و با آن میتوان فعالیت های فکری را افزایش داد.
همینطور استیل کولین موجب گشاد شدن رگ های خونی شده و باعث کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج میبرند می گردد.
• تصلب شرائین:(سخت شدن سرخرگهای قلب) که با افزایش سن و افزایش کلسترول بالای خون در بدن انسان ایجاد می شود و (HAD10) موجود در ژل رویال با کاهش ذخیره کلسترول در دیواره سرخرگ باعث کاهش فشار خون میگردد بنابراین از بیماری تصلب شرائین پیشگیری میکند.
• جوانی و شادابی پوست و ضد پیری:کلاژن ،لسیتین،تیامین و ویتامین های A,C,D,E موجود در ژل رویال برای پوست بسایر مفید است.
پروتئین رشته های کلاژن،موجب اتصال بافت به یکدیگر شده و از چروک خوردن پوست جلوگیری می کند همچنین طول عمر سلولها را نیز افزایش میدهد.و اثر ضد التهابی ژل رویال در روند بهبود زخمهای پوستی موثر است.
• خاصیت ضد سرطانی:ماده (HAD10) به ژل رویال خاصیت ضد سرطانی بخشیده است.همچنین از طریق خاصیت ضد فعالیت استروژن این ژل مانع رشد سلولهای سرطانی در سرطان پستان میشود.همینطور این ماده میتواند سلول های ایمنی را وادار به تولید مواد و عوامل ضد تومور در بدن کند.از جمله این مواد می توان به عامل نکروز دهنده تومور و اینترفرون گاما اشاره کرد. در مشاهدات آزمایشگاهی افزایش مواد فوق در کشت سلول همراه با ژل رویال تایید شده است.
این ماده بسیار مغذی تاثیر خوبی بر بهبود بیماران سرطانی بعد از پرتو درمانی و شیمی درمانی دارد و باعث سرعت افزایش گلبولهای سفید (WBC) در خون میشود.
بر اساس مشاهدات و تحقیقاتی که تاکنون به دست آمده و همچنین با عنایت به نظر گذشتگان ما در طب سنتی(Traditional Medicine) ژل رویال می تواند در تمامی سنین مصرف شود و به عنوان مکمل غذایی مناسب در رژیم غذایی قرار گیرد.البته این ماده اعجاب انگیز به دلیل خواص فوق العاده اش برای افراد بالای 50 سالگی به طور خاص توصیه میشود.

منبع:نشریه تخصصی طب سنتی و مکمل سال پنجم شماره18 و 17 سال 1387 صفحه 42منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عسل در دین اسلام و پیامبران

عسل در دین اسلام و پیامبران

و خداوند زنبور عسل را وحی کرد که در کوه ها و درختان و بلندیها منزل گیرد{68} سپس از میوه های شیرین و شهد گلهای خوشبو بخورید و راه پروردگارتان را به اطاعت بپویید. آنگاه از درون آنها شربتی شیرین به رنگهای گوناگون بیرون می آید که شفای مردمان در آن است. مسلما در این آیت و نشانه ای است برای گروهی که تفکر میکنند{69}
قرآن و احادیث به عسل به دیده درمان گر بیماریها نگاه می کنند. (به زنبور عسل بنگرید که چگونه روی درختان کندو می سازد و ... درمانی برای انسان هاست و در این، علائمی برای کسانی است که فکر میکنند) (ترجمه قرآن ۶۹-۶۸ :۱۶)
علاوه بر این پیامبر اسلام ( ص ) می فرماید: (عسل دارای اثر درمانی برای هر بیماری جسمی است و قرآن دارای اثر درمانی برای بیماریهای روحی است بنابراین هر ۲ را برای شما توصیه می کنم) (‌بخاری)
در سالهای اخیر تحقیقات علمی بر اثرات مفید عسل در پزشکی و جراحی صحه گذاشته است . این موارد به شرح ذیل است
عسل و زنبور عسل در اسلام
حدیثی است در مورد قرآن و عسل که می فرماید: قرآن و عسل هر دو وسیله شفابخش هستند ، عسل فیه شفاءُ للناس(شفای مردمان در آن است)
و قرآن شفاءُ لما فی الصدور (شفاست برای آنچه درون سینه هاست)می باشد.قرآن کریم در دو آیه کلمه عسل را ذکر نموده است:نخست در سوره محمد(ص)آیه 15 که خداوند در ستودن بهشت به نیکوکاران وعده داده است که در آنجا نهرهایی از عسل پاک و ناب روان است وسپس در سوره نحل که خواص شفابخش آنرا یادآوری نموده و در آیه های 68 و69 این سوره در مورد عسل و زنبور عسل چنین می فرماید:
و اوحی رٌبک الی انٌحل ان اتخذی من الجبال بیوتا و من الشٌجر ومما یعرشون ثم کلی من کل الثمرات فاسلکی سبل ربک ذللا یخرج من بطونها شرابُ مختلفُ الوانه فیه شفاءُ للناس انٌ فی ذالک لایة لقوم یتفکرون.
و خداوند به زنبور عسل وحی کرد که در کوهها و درختان و بلندی ها منزل گیرید. سپس از میوه های شیرین و شهد گلهای خوشبو بخورید و راۀ پروردگار خودتان را بپوئید. آنگاه از درون آنها شربتی شیرین به رنگهای گوناگون بیرون می آید که شفای مردمان در آن است .مسلمأ در این آیت و نشانه ای است برای گروهی که تفکر می کنند.)
در آیات فوق می بینیم همان طور که زنبور عسل شربت رنگارنگی می سازد که پس از هضم و جذب توسط بدن ، شفا بخش انسان از بیماریها می گردد، همین طور روان آدمی وقتی با نیروی فاکره (تفکر) از راه چشم و گوش و چشایی به تفکر درباره زندگی شگفت انگیز این حشره کوچک می پردازد و می بینید که این حشره بی رنج شاگردی هیچ شکرریزی ، ماهرانه در قنادی استاد گشته است ، و بی آنکه مکتب و دانشکده ای دیده باشد در صنعت معماری و مهندسی سرآمد معماران و مهندسین گردیده است و بی آنکه علم الاجتماع خوانده باشد با نظم و تمدنی عالی به زندگی اجتماعی پرداخته است ، مسئله وحی و نبوت پیامبران برایش کشف می شود که مدرس گشته و یا وحی و الهام پروردگار به رهبری و راهنمایی همنوعان پرداخته
و برای بشر علم و تمدن ، سعادت و نیکبختی ، اخلاق و رستگاری به ارمغان آورده اند انٌ فی ذالک لایة لقوم یتفکرون)(سوره نحل ، آیه 69) مسلمأ در زندگی زنبور عسل آیت و رمزهایی است برای گروهی که تفکر می کنند.
آری همان طور که عسل زنبور شفابخش جسم است، تفکر در زندگی زنبور عسل شفاء لما فی الصدور است. و بیماری شک و شبه را نسبت به پیامبران زایل می گرداند. همچنان که نیروی تفکر انسان را شایسته تکلیف و اوامر و دستورات الهی و تحمل مسئولیت می سازد.
و او را به مقام خلافت و جانشینی خدا در روی زمین می رساند، و قلب های نا بینا را بصیر و بینا می گرداند.
نمونه تفکر از نظر امام صادق(ع) درباره عسل و زنبور عسل: امام صادق(ع) شاگرد خود مفضل را درباره عسل و زنبور عسل چنین وادار به تفکر میکند:
به زنبور عسل و اجتماعش در صنعت عسل سازی و تهیه خانه های شش ضلعی بنگر و آنچه را در جمع زنبوران از ظرائف و زیرکی ها می بینی ، مسلمأ چنانچه کار آنها را در مورد تامل و دقت قرار دهی ؛ آن را شگفت و ظریف می بینی ، وقتی کارهایشان را بنگری آن را عظیم و شریف و در ردیف کارهای انسان می یابی . ولی چون به خود زنبوران بنگری آنها را حتی نسبت به خویشتن جاهل و نادان می یابی. و در این دلیل واضح و آشکاری است بر اینکه صواب و حکمت در این صنعت از آن زنبورعسل نیست ، بلکه از آن کسی است که آنرا با این طبیعت آفریده و این صنعت را در آن برای مصلحت انسان قرار داده است.
پرسش:
قرآن خوردن عسل را شفا می‌داند، لطفاً فواید علمی و پزشکی آن را بیان کنید؟
پاسخ:
عسل غذای لذیذی است که از زنبور عسل به دست می‌آید و قرآن نیز بدان پرداخته است:
«فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ»1 «خوردن عسل برای مردم شفاء است»
پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «لم یستشف المریض بمثل شربة العسل»2 «هیچ مریضی، به مانند نوشیدن عسل شفاء پیدا نمی‌کند.»
واژه‌ی «شفاء» در قرآن، درباره‌ی خوردنی‌ها به کار نرفته است، مگر برای عسل. و نام یک سوره‌ای از قرآن، اختصاص به نحل (= زنبور عسل) داده شده است و قرآن درباره‌ی وحی به زنبور عسل می‌فرماید:
«پروردگار تو به زنبور عسل وحی (و الهام غریزی) نمود که از کوه‌ها و درختان و داربست‌هایی که (مردم) می‌سازند، خانه‌هایی برگزین و تمام ثمرات (و شیره‌ی گلها) بخور (خوردن در اینجا مجاز است منظور نوشیدن خاص است) و راه‌هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است براحتی بپیما.» و از شکم‌هایشان شرابی با رنگ‌های مختلف خارج می‌شود که در آن برای مردم شفا است بیقین در این امر نشانه‌ی روشنی است برای جمعیتی که می‌اندیشیدند.» منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
انواع عسل در بازار

انواع عسل در بازار

عسل‌های موجود در بازار غالبا چند گل هستند و به ندرت عسل تک‌گل که از یک نوع گل مشخصی است، می‌توان یافت...
در هر صورت عسل موجود در بازار یکی از حالات زیر است:

▪ عسل مایع صاف شده (شهد): این عسل به وسیله دستگاهی به نام اکستراکتور، از قاب (شان عسل) خارج شده، صاف و بسته‌بندی می‌شود و فاقد بلورهای قابل رویت است.

▪ عسل متبلور: این نوع عسل کاملا سفت یا کرم مانند است که در اصطلاح زنبورداری کشورمان «عسل رُس شده» نامیده می‌شود. وجود دانه گرده گل‌ها، وجود آنزیم دیاستاز، مقدار قند گلوکز، ذرات موم، سرما و رطوبت در سرعت شکرک زدن عسل موثرند. قابل ذکر است که این حالت دلیل بر ناخالصی عسل یا فاسد شدن آن نیست. همه عسل‌های خالص دیر یا زود بین دو ماه یا چهار سال (عسل اقاقیا) رُس می‌کنند. مشتریان عسل در بسیاری از کشورها فرم رُس کرده یا کریستالی را بیشتر می‌پسندند و زنبورداران این عسل را در بسته‌بندی‌های مختلفی به بازار عرضه می‌کنند.

▪ عسل شانه: عسلی است که به همراه شانه عسل و با موم به فروش می‌رسد. در استفاده از این عسل باید همواره آگاه باشیم زیرا ممکن است زنبور عسل با تغذیه شکر و شیره‌های مصنوعی به جای تغذیه با شیره گیاهان، این عسل را تولید و در شان پر کرده باشد. ضمنا لازم است نکته مهمی را در خصوص استفاده از موم عسل اشاره نماییم. زنبورداران کارگر باید هشت کیلوگرم عسل مصرف کنند تا بتوانند یک کیلوگرم موم تولید کنند. این موضوع نشان می‌دهد که چه قدر وقت و انرژی باید صرف تولید موم شود. به همین جهت امروزه موم را به صورت صنعتی آج می‌کنند و به عنوان برگه موم پایه در اختیار زنبورداران قرار می‌دهند.
موم چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی در دستگاه گوارش انسان قابل هضم و جذب نبوده و بدون تغییر پس از مصرف از بدن دفع می‌شود. برخی اعتقاد دارند که جویدن موم موجب تقویت دستگاه گوارش می‌گردد البته در این مورد هیچ‌گونه اطلاعات علمی در دست نیست. باید بدانید، در کندوهای سم‌پاشی شده علیه انگل‌های جلدی زنبور، احتمال حضور سم در موم بسیار زیاد است و توصیه می‌شود از جویدن و خوردن موم خودداری کنید مگر آنکه از عدم سمپاشی کندو مطمئن باشید. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تمایلات طبیعی، نقش های اجتماعی زنبوران را معین می سازد

تمایلات طبیعی، نقش های اجتماعی زنبوران را معین می سازد

زنبورها گرایش فطری به شکل دادن روابط اجتماعی دارند. اما منشأ این رفتار چیست؟ محققان مرکز تحقیقات علوم جانورشناسی دانشگاه تولوز دریافته اند که توزیع زنبورهای کارگر که نمایی از سازمان اجتماعی کلنی های زنبور است؛ نتیجه وجود زنبورهای تخصص یافته در پاسخ به محرکهای گریزاننده یا شوق آور می باشد. آنها یادآور شدند که این تخصص های مشابه، تعیین کننده توانایی آموختن و به خاطرسپاری تک تک زنبوران است. برخی زنبورها در مسائل آموختنی در کنار جایزه های غذایی، سرآمد هستند و بقیه در موارد مرتبط با تنبیه. به این ترتیب، تقسیم نیروی کار درون کلنی تقویت می شود.
محققان دانشگاه تولوز، پاسخ های صدها زنبور به شکر و شوک الکتریکی با ولتاژ پایین را آزمودند. نتیجه این بود که بعضی زنبورها به طور اختصاصی و فطری به محرک های مثبت مثل غذا پاسخ دادند و برخی دیگر به محرک های گریزاننده مثل شوک الکتریکی. از طرفی، زنبورهایی که به شکر عکس العمل نشان دادند؛ ضرورتاً به شوک الکتریکی پاسخ ندادند و بالعکس. این قضیه نشان می دهد که درون کلنی های زنبورها، نقش ها به صورت تخصصی و برحسب ارزش مثبت یا منفی محرکهایی که آنها پاسخ می دهند؛ تعریف می شود. این به معنای تفاوت چشمگیر در شرایط آموختن و به خاطرسپاری است: حشراتی که به محرک های معین حساستر هستند؛ در آموختن و به خاطرسپاری سرآمدتر خواهند شد. بنابراین، آموختن، حافظه و گرایش های طبیعی به منظور ایجاد تخصص درون اجتماع زنبورها ضروری است. منبع: اطلاعات علمی


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بره موم چیست؟

بره موم چیست؟

ماده ای شبیه موم واز تولیدات زنبور عسل ، حالت آن خمیری شکل وچسبناک است بوی آن مطبوع ورنگ رنگ آن از سبز تا قهوه ای تیره متغیر است .
روش تولید: زنبوران عسل مسن، ابتدا تکه ای رزین (یا صمغ تراوش شده از جوانه یا تنه بعضی از درختان) را بوسیله پاهای عقب وقطعات دهانی جدا کرده وسپس آنها را به کمک بزاق دهان نمناک وشکل حبه مانند یه آن می دهند ودر نهایت بوسیله آرواره ها وبه کمک پاها حبه ها را در داخل سبد گرده در پاهای عقبی قرار داده ویه کندو حمل می نمایند .
موارد مصرف در کندو:
از هر کندو حدود 100 کیلو بره موم در سال برداشت می کنند . ودر دماهای بالای 36 در جه که شرایط برای رشد عوامل بیماری زا مناسب است تنها بره موماست که به عنوان عامل ضد عفونی کننده از شیوع بیماری در کندو جلو گیری می کند و زنبوران را از مرگ دسته جمعی نجات می دهد .
خواص بره موم برای انسان :
این ماده خارق العاده خواصی شامل اثر ضد باکتری ، قارچ ،وانگل دارد .ایمنی بدن را افزایش می دهدواز پوسیدگی دندان جلوگیری میکند در درد های التهابی بهترین ضد التهاب است در بی حس کننده های موضعی استفاده میشود در کاهش فشار خون هم موثر است

روشهای استفاده :
به شکل قرص ،کپسول پماد آمپول ،اسپری ، خمیر دندان ،وصابون قابل استفاده است

تذکر :در برخی موارد بره موم حساسیت زا است منبع


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ژله رویال چیست ؟

ژله رویال چیست ؟

ژله رویال یا شاه انگبین ماده ای است خامه ای شکل، غلیظ، برنگ سفید شیری با مزه وبوی خاص که حاصل ترشحات غدد زیر حلقی در سر زنبوران کارگر پرستار جوان درسن 3 تا 12 روزگی می باشد. این ماده بعنوان غذای ملکه در تمام طول عمر و همچنین نوزادان (نر وکارگر ) در سه روز اول زندگی مصرف می شود. از هر کندو در شرایط مطلوب وبطور تقریبی می توان 500 گرم ژله در سال برداشت کرد.

کاربرد و خواص
این ژله یک ماده ارزشمند دارویی است که در درمان بسیاری از ناتوانی ها وامراض موثر است از جمله کاهش چربی خون، تنظیم هورمونها، کمک به باروری وتسریع در بهبودی ناتوانی جنسی ،کمک به رشد استخوان ، اشتها آور ف بهبودی رماتیسم، در مان افسردگی، و همچنین در کرمهای آرایشی که ژله رویال باشد از پیری جلوگیری وبر طراوت و شادابی پوست می افزاید .

نحوه نگهداری
باید آن را دور از اکسیژن و نور ودر یک ظرف تیره ودر بسته و در یخچال نگهداری کرد.

* امروزه در جهان آن را به صورت پماد ،قرص ،کپسول ، یا مخلوط با عسل استفاده می کنند .منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تشخیص آزمایشگاهی بیماری لوک زنبور عسل

تشخیص آزمایشگاهی بیماری لوک زنبور عسل

عامل بیماری پنی باسیلوس لاروا (Paenibacillus larvae) میباشد که باکتری گرم مثبت، متحرک، اسپوردار و مقاوم در برابر شرایط محیطی میباشد. حساسترین سن ابتلا دوران لاروی بوده و در زنبوران بالغ هیچ علایمی مشاهده نمیشود در واقع این باکتری در روده میانی لارو جوانه زده و تکثیر می یابد. سپس بتدریج به داخل همولنف نفوذ کرده و با ایجاد باکتریمی باعث مرگ لارو می شود. وجود بوی تعفن و ترشیدگی وفرورفته و سوراخدار بودن سلولهای حاوی شفیره و همچنین وجود تعداد زیادی سلول خالی در کنار سلولهای حاوی لارو و شفیره سالم از علایم بیماری می باشند. 1.تست چوب کبریت: چوب کبریت را داخل سلول دارای لارو بیمار برده وآنرا هم میزنیم سپس چوب کبریت رابه بالا می کشیم درصورتی که محتویات بیش از2.5 سانتیمتر کش بیاید مشکوک به لوک آمریکایی می شویم (در اثر رشد باکتری محتویات بدن لارو افزایش غلظت می یابد)
2.تست لام مرطوب: که از باقیمانده فلسهای داخل سلولها استفاده کرده و رنگ آمیزی می کنیم می توان از همان محتویات در تست چوب کبریت استفاده کرد و پس از تهیه گسترش رنگ آمیزی نمود وشکل رویشی یا اسپورباکتری را مشاهده کرد.
3.تست قطره معلق: که برای بررسی حرکت براونی اسپور استفاده می شود.در این روش مقداری از مایعات همگن شده سلولهای مشکوک را روی لامل گذاشته وپس از فیکس کردن با فوشین به مدت30ثانیه رنگ آمیزی می کنیم سپس روی یک لام یک قطره روغن ریخته و لامل را در همان حالت خیس بطور وارونه روی لام می گذاریم.در صورت وجود اسپور در قطرات معلق آب می توان حرکت براونی اسپور را مشاهده کرد.
4.کشت باکتریایی: الف) استفاده از لارو و شفیره:تعدادی لارو و شفیره را بطور استریل ازحجرات خارج کرده ودر هاون می ریزیم بازای هر 20نمونه 20سی سی آب مقطر استریل اضافه کرده و آنها را می کوبیم سپس مایع رویی را با توری صاف می کنیم و مایع باقیمانده را در دور 3000 به مدت15دقیقه سانتریفوژ می کنیم .مایع رویی را دور ریخته ورسوب باقیمانده را به مدت12دقیقه در بن ماری90درجه قرار می دهیم.پس از خنک شدن نیم سی سی ازرسوب را در محیط mygp کشت می دهیم و به مدت 72-18 ساعت انکوبه می کنیم.درصورت رشد باکتری تست کاتالاز انجام می دهیم که کاتالاز آن منفی است.مرحله بعد تهیه گسترش و رنگ آمیزی است.در صورتی که باکتری پس از3-2روز اسپوردار نشد باسیلوس لاروا نیست. ب) استفاده از موم:مقداری آب مقطراستریل به موم اضافه نموده و آنرا در بشر حرارت می دهیم تا موم حل شود. پس از خنک شدن با پیپت استریل آنرا سوراخ کرده وموم منجمد را کنار می زنیم ومایع آنرا تخلیه می کنیم سپس آنرا در دور3000به مدت15دقیقه سانتریفوژ کرده رسوب موجود در ته باقیمانده را12دقیقه در بن ماری90درجه قرار داده و از آن برای کشت استفاده میکنیم. ج) عسل:1سی سی عسل را به 9 سی سی آب مقطر استریل اضافه کرده و پس از حل شدن در دور 3000 به مدت 15دقیقه سانتریفوژ میکنیم سپس به میزان نیم سی سی از رسوب را در محیط mygp کشت می دهیم. د)گرده: مقداری گرده را در هاون ریخته و کمی آب مقطر استریل اضافه کرده و میکوبیم. بقیه مراحل مثل روشهای قبلی می باشد. منبع


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تشخیص آزمایشگاهی بیماری لوک اروپایی زنبور عسل

تشخیص آزمایشگاهی بیماری لوک اروپایی زنبور عسل

عامل بیماری لوک اروپایی (European foulbrood) استرپتوکوکوس پلوتون بوده که باکتری کوکسی گرم مثبت فاقد حرکت و اسپور و حساس در برابر شرایط نامساعد محیطی می باشد. باکتری به محض ورود به روده لارو تکثیر یافته واز غذای روده لارو استفاده کرده واز جذب غذا در بدن لارو جلوگیری می کند ودرواقع با ایجاد فقر غذایی درلارو باعث مرگ آن می شود. در علایم بالینی گاهی بوی ترشیدگی از کندو به مشام می رسد وسرپوش برخی سلولهای حاوی شفیره فرورفته و سوراخدار است وبقایای لاروهای تلف شده در داخل سلولها بصورت فلسی شده مشاهده می شوند ولی در تست چوب کبریت محتویات کش نمی آیند.
در مورد لوک اروپایی روشها همانند لوک آمریکایی است ولی مرحله بن ماری حذف شده و از محیط کشت بیلی استفاده می شود و از طرفی برای رشد باکتری نیاز به 10%co2 می باشد.باکتری سخت رشد بوده و در رنگ آمیزی بصورت کوکسیهای گرم مثبت رشته ای دیده می شوند. منبع


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور ملکه، زنبور نر و زنبور کارگر

زنبور ملکه، زنبور نر و زنبور کارگر

ملکه

ملکه مادر کندو بوده و جنسیت آن ماده می‌باشد. طول بدن ملکه هیجده میلی مترمی‌باشد. بال‌های آن کوچک بوده و خرطوم آن توانایی جمع آوری شهد گلها را نداشته ودرعوض دارای شکمی بزرگ‌تر از ماده‌های کارگر بوده و دو تا شش سال می‌تواند زندهبماند. ولی در زنبورداری تجاری بیش از دو سال از یک ملکه استفاده نمی‌شود. ملکه عسلو گرده نمی‌خورد و بجای آن ژله رویال مصرف می‌کند. نیش ملکه همانند شمشیر تازی بوده و بدون خار می‌باشد.

زنبور نر

زنبورهای نر در کندو تنها وظیفه بارور نمودن ملکه را دارند و دارای نیش نمی‌باشند. دارای سر و بالهای بزرگ می‌باشند. توانایی جمع‌آوری شهد و گرده را نداشته و ۲۴ روز زنده می‌مانند.
زنبور نر در حجره‌های بزرگ‌تری نسبت‌به زنبورهای کارگر پرورش می‌یابند. تخمهای بارورنشده ملکه به زنبور نر تبدیل می‌شوند.

زنبور کارگر

جنسیت زنبورهای کارگر ماده بوده. طول بدن آنها ۹ میلیمتر می‌باد. در یک کندویقوی با تعداد ۱۰قاب ۷۰هزار زنبورکارگر وجود دارد. زنبورهای کارگر با اینکه ماده هستند توانایی بارور شدن ندارند. ولی در صورت نبودن ملکه در کندو می‌توانند تخم ریزی کنند. که در زنبوردار29ماده تخم‌گذار گفته می‌شود. نیش زنبورهای ماده خاردار بوده و طول آن در حدود ۱ میلیمتر می‌باشد. به خاطر وجود همین خارها پس از نیش زدن و ورود زهر به بدن موجوداتی که ساختار گوشتی دارد نیش در پوست گیر کرده و موجب جدا شدن کیسهزهر از زنبور می‌شود. و پس از چند دقیقه زنبوری که نیش زده خواهد مرد .

وظایف زنبورکارگر

جمع آوری شهد آب بره موم- پاسبانی از کندو - تولید عسل - رسیدگی به ملکه - پرورش نوزادان - رسیدگی به کندو و پاکیزه‌گی آن از بیشترین وظایف زنبورهای کارگر می‌باشد . منبع :پرورشزنبورعسل دکتر نعمت الله شهرستانیه را نداشته و ۲۴ روز زنده می‌مانند.
زنبور نر در حجره‌های بزرگ‌تری نسبت‌به زنبورهای کارگر پرورش می‌یابند. تخمهایبارورنشده ملکه به زنبور نر تبدیل می‌شوند.
منبع :پرورش زنبورعسل دکتر نعمت الله شهرستانی منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شکرک زدن عسل

شکرک زدن عسل

کریستاله شدن عسل (شکرک زدن Granulated) ترکیبات عسل به نوع شهد گیاهی که توسط زنبوران عسل جمع آوری می شود بستگی دارد اما به طور معمول هر 100گرم عسل محتوی 20گرم آب و 80 گرم ماده جامد است.
95 تا 99 % ماده جامد را قندها و مابقی شامل مواد معدنی، آنزیم ها ، گرده گل، اسید های آلی، پروتئین ها، ویتامین ها و.... می باشد. قند های فروکتوز وگلوکر (85 تا 95 % کل قندها) به نسبت 38% و31% بیشترین نوع میانگین قند عسل را تشکیل می دهند.
با توجه به موارد مذکور می توان گفت عسل محلولی فوق اشباع از قند است . به عبارت دیگر مقدار قند بیشتری نسبت به آنچه در محلول می تواند باقی بماند در عسل وجود دارد .
بسیاری از مصرف کنندگان در این باورند که عسل شکرک زده فاسد شده یا با افزودن شکر به آن ، تقلبی صورت گرفته است .
برخی از انواع عسل ها مانندعسل آفتابگردان ، عسل کلزا ، عسل لیلکی (نوعی اقاقیای وحشی )، عسل مرکبات و.... با توجه به ترکیبات خاص شهد وعسل شان چند هفته پس از استخراج شکرک می زنند درمقابل بعضی عسل ها مانند عسل اقاقیا تا چندین سال شکرک نمی زنند .
همچنین عسل هایی که از گلوکز خالص تشکیل شده اند (عسل های صد درصد تقلبی ) هرگز شکرک نمی زنند در نتیجه تشکیل بلورهای شکر درون عسل معیاری مناسب برای تشخیص طبیعی بودن عسل نمی باشد. شکرک زدن وسفید شدن عسل نتیجه تشکیل بلور گلوکز منو هیدروژنه است . هنگام شکرک زدن ، ملکول آب آزاد شده در نتیجه بر مقدار آب درونی عسل افزوده می شود و نیز خطر تخمیر افزایش می یابد .
عوامل مؤثر در کریستاله شدن عسل
- دما: مطلوبترین دما برای شکرک زدن عسل بین 5 تا25 درجه سانتیگراد است.
- گلوکز: افزایش نسبت قند گلوکز به قند فروکتوز .
- رطوبت: رطوبت بالای 20% باعث تسریع در شکرک زدن عسل می شود.
- ناخالصی ها: اجسام خارجی چون گرده گل ها ، ذرات موم ، قطعات بدنی زنبوران عسل گرد وغبار و مواد کلوئیدی می توانند به عنوان هسته های تشکیل بلور مؤثر می باشند.
راههای جلوگیری از کریستاله شدن عسل
- نگهداری عسل در دمای بالای 25 درجه سانتیگراد یا پایین تر از 5 درجه سانتیگراد نگهداری عسل در دمای بالای 25 درجه سانتی گراد به تدریج باعث از بین رفتن مواد معطر ، برخی آنزیم ها ، ویتامین ها ودیگر مواد فرار عسل در نتیجه افت کیفیت عسل می شود . نگهداری عسل در دمای کمتر از 5 درجه بهترین دما برای نگهداری عسل می باشد .
- صاف کردن عسل : عبوردادن عسل استخراج شده از صافی هایی با سوراخ های 1/ تا 2/ میلیمتر. طی این عمل اکثر ناخالصی های عسل حتی آنهایی که مثل گرده گل ها مفیدند و طی جمع آوری شهد توسط زنبور عسل با شهد و عسل مخلوط شده از عسل جدا می شوند . جدا کردن ذرات ریز گرده گل از اثرات تغذیه ای و درمانی عسل می کاهند.
- حرارت دادن پس از عبور از صافی ها ، باعث از بین رفتن اجسام خارجی باقی مانده و کاهش میزان رطوبت عسل می شود که طی آن کریستاله شدن وتخمیر عسل به میزان قابل توجهی کنترل می گردد . میزان حرارت دهی ومقدار زمان حرارت دهی در کیفیت نهایی عمل مؤثر خواهد بود . سرد کردن عسل بلافاصله پس از حرارت دهی ازکاهش افت کیفیت عسل میکاهد.
قراردادن عسل درون آب درحال جوش باعث خریب بسیاری از مواد مفید و مؤثر در عسل خواهد بود.
عسل کرمی (Honey cream)
عسل هایی که طی فرآوری ای ساده به عسل شکرک زده همگن ، با دانه های رس نرم (بلور های ریز کریستاله شده ) تبدیل می شوند . این نوع عسل ها که به عسل کرمی معروف است به علت عدم فراوری بیش از حد معمولاً مورد استقبال خوب مصرف کنندگان اروپایی ، امریکایی و ژاپنی قرار می گیرد .
اگرچه این نوع عسل هابرخی خواص فیزیکی عسل های معمولی را ندارند اما در عوض بسیاری از خواص عسل که طی فرآوری و آماده سازی برای بسته بندی از بین می رود را دارا هستند. منبع


لينک دائم
 

Similar threads

بالا