خبرها و تازه های صنایع غذایی

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز

سلام به همگی
خسته نباشید
وا... من زیاد از رشتتون سردرنمیارم ولی یکی از فامیلامون دنبال یه مقاله فارسی در مورد بیسکویت بود
اینجا میتونم پیداش کنم؟
کسی میتونه کمکم کنه؟
ممنون
 

soroush_66

عضو جدید
انواع آب معدني

انواع آب معدني

آب معدني ، موضوعي است که با نزديک شدن به فصول گرم سال، بحث درباره آن دوباره به صورت جدي شروع مي شود.
از آنجايي كه آلودگي آب‏ عملا ميتواند باعث انتشار عوامل بيماري‏زاي باكتريايي , ويروسي و انگلي شود آن قدر از بيماريهايي مثل وبا، اي کولاي، ژيارديا و غيره شنيده ايم که شايد تنها راه چاره را در استفاده از همين آبها ديده ايم. در همين راستا، اکثر کارشناسان بهداشتي، توصيه مي كنند از آبهاي بسته بندي براي آشاميدن استفاده کنيم لذا در حال حاضر کم نيستند افرادي که آب مصرفيشان را به اين نوع آبها محدود کرده اند.
آبهايي که در بطريهاي پلاستيکي عرضه ميشود ،ديگر در اکثر سوپر مارکتهاي کشور به راحتي مي شود از آنها پيدا کرد. البته حق هم همين است.​

اما مي خواهم نگاه جدي بر اين آبها داشته باشيم،به همين خاطر بهتر است ابتدا براي خوانندگان مشخص شود كه "آب معدني طبيعي" اساسا به چه آبي گفته مي شود:​

آب معدني طبيعي

آبي است كه با آب آشاميدني به دلايل زير قابل تشخيص باشد:​

الف- بوسيله محتواي املاح معدني خاص، عناصر كمياب و ديگر تركيبات مشخص مي گردد.​

ب- از منابع طبيعي مانند چشمه و نقاط حفاري شده از سفره هاي آب زير زميني بدست مي آيد، و كليه اقدامات احتياطي براي جلوگيري از هرگونه آلودگي يا تأثيرات خارجي روي كيفيت آن بايد انجام گيرد.​

ج- تركيبات آن در فصول مختلف سال از ثبات نسبي برخوردار است.​

د- تحت شرايطي كه ويژگيهاي آن تغيير نكند ،جمع آوري مي شود.​

ه- در نزديكترين محل ممكن به سرچشمه آب، تحت شرايط بهداشتي خاص بسته بندي مي شود.​

و- هيچگونه فرآيند پالايش به جز فرايندهايي خاص كه مورد تاييد استاندارد است روي آن انجام نپذيرفته باشد.​

و اينكه آب معدني طبيعي به چند نوع وجود دارد:​

آب معدني طبيعي گازدار
آب معدني است كه پس از پالايشهاي( اعمال تصفيه صرفا مي‏تواند شامل جدا كردن مواد معلق , صاف كردن , هوا دادن و در صورت لزوم حذف يا وارد كردن اكسيد دو كربن ( CO2 ) باشد) مجاز طبق استاندارد و بسته بندي داراي دي اكسيد كربن به همان ميزاني است كه آب معدني در سرچشمه آب داشته است و بطور آشكار تحت شرايط فشار و دماي عادي متصاعد مي شود.
ياداوري اين نكته ضروري به نظر مي رسد كه گازدار كردن آب معدني باعث كاهش آلودگي ميكروبي شده و يكي از راه‏هاي كنترل و پيش‏گيري از بيماري‏هاي روده‏اي است وليكن اين روش نميتواند جايگزين رعايت ضوابط بهداشت توليد و شرايط ساخت خوب شود .​

آب معدني طبيعي بدون گاز
آب معدني است كه بطور طبيعي و پس از پالايشهاي مجاز طبق استاندارد و بسته بندي فاقد
دي اكسيد كربن به ميزاني است كه بطور آشكار تحت شرايط فشار و دماي عادي متصاعد گردد.​

آب معدني طبيعي گاززدايي شده
آب معدني است كه پس از پالايشهاي مجاز طبق استاندارد و بسته بندي، ميزان دي اكسيد كربن آن بطور خود بخود يا غير خود بخود حذف شده است.​

آب معدني طبيعي غني از گاز (دي اكسيد كربن)
آب معدني است كه پس از پالايشهاي مجاز طبق استاندارد و بسته بندي، داراي دي اكسيد كربن به ميزان بيشتري نسبت به مقدار آن در محل منشاء آب باشد. ضمناً اين گاز از خود منشاء آب معدني طبيعي تأمين مي گردد.​

آب معدني طبيعي گاز دار شده
آب معدني است كه پس از پالايشهاي مجاز طبق استاندارد و قبل از بسته بندي از منبع ديگري گاز به آن اضافه مي گردد.
فكر مي كنم حالا كه خواننده اين متن با آب معدني و چيزي كه به اين نام مصرف مي كند آشنا شد نوبت به بخشي برسد كه وي‍گي هاي اين محصول را براي او توضيح بدهم:​

آب معدني بايد زلال و بدون ذرات معلق و رسوب باشد. آب معدني بايد عاري از بو و مزه نامطلوب باشد.
يادآوري: طعم و مزه آب معدني طبيعي برحسب شرايط محلي و وجود گاز و املاح مختلف آن ممكن است متفاوت باشد. و بار ميكروبي و ميزان فلزات در آن بايد دقيقا مطابق استاندارد باشد.​

هنگام خريد آب معدني بايد دقت كنيم:
در مورد بسته بندي اين آب ها بايد بگويم آب معدني بايد در محل نزديك به چشمه و در ظروف مناسب و غير قابل نفوذ پر و بسته بندي شده باشد . ظرفيت مجاز ظروف حداكثر 4 ليتر مي‏باشد كه به نوع تركيب شيميايي آب و ظرف بستگي دارد . چنانچه آب بسته بندي پلاستيكي دارد بايد از نوع پلاستيكهاي مجاز و مناسب با آب معدني كه مورد قبول مؤسسه استاندارد ايران نيز باشد بوده و در اين صورت اينگونه ظروف فقط يكبار مصرف ها مي باشند.)
برچسب آب معدني:
مشخصاتي كه بايد روي بطري آب معدني درج شده باشد از قرار زير مي باشند.
نام و نوع فراورده: آب معدني طبيعي
برچسب بايد يكي از واژه هاي توصيفي مربوط و منطبق با نوع آب را بر روي خود داشته باشد:
شامل انواع آب هايي كه در بالا اشاره كردم.نام و محل جغرافيايي سرچشمه آب معدني بوضوح بر روي برچسب اعلام شده باشد.نام و نشاني كامل توليد كننده.نام و علامت تجارتي.تركيبات شيميايي.
حدود تركيبات شيميايي آب معدني طبيعي بايد بر روي برچسب ذكر گردد.
چنانچه فراورده حاوي بيش از يك ميلي گرم در ليتر فلوئوريد باشد بايد عبارت «حاوي فلوئوريد» بطور آشكار روي برچسب ذكر شده باشد. اين نكته را هم ياداوري كنم كه چنانچه آب معدني حاوي بيش از دو ميلي گرم در ليتر فلوئوريد باشد بايد عبارت زير روي برچسب نوشته شده باشد:
« براي نوزادان و كودكان كمتر از هفت سال مناسب نمي باشد»
و همين طور اگر ميزان نيترات بيش از ده ميلي گرم در ليتر باشد بايد عبارت زير روي برچسب نوشته شود:
« براي نوزادان مناسب نمي باشد»
حجم برحسب سيستم متريك.شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.
سري ساخت.زمان ماندگاري (روز – ماه – سال).شرايط نگهداري (نور و دما).
و اينكه موارد زير در برچسب گذاري آب معدني طبيعي ممنوع است:
ذكر خواص درماني تحت هر عنوان.
عدم استفاده از هرگونه عبارت يا تصاوير گمراه كننده.
منبع :زيتون ايراني 2​
 

soroush_66

عضو جدید
نيترات در بدن چه مي کند؟

نيترات در بدن چه مي کند؟

دکتر پريسا ترابي کارشناس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت :نيتراتها در انواع غذاها وجود دارند اما منابع اصلي آنها سبزي ها و آب آشاميدني است .وي خاطر نشان کرد:نيتراتها و نيتريتها بعلت ارتباطشان با نيتروزامينها كه قابليت سرطانزايي در گونه هاي مختلف جانوري را دارند همواره در تغذيه انسان مورد توجه قرار دارند..وي با بيان اينکه تركيبات نيتراتي در بزاق دهان، معده، روده بزرگ و مثانه مي توانند به نيتريت تبديل شوندادامه داد: متقابلا" نيتريتها مي تواند با سوبستراهاي تغذيه اي مانند آمينها و آميدها وارد واكنش شده و تركيبات نيتروز، نيتروزاميدها و نيتروزامينها را توليد نمايد..رييس سابق اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت با اشاره به انکه نيترات هاي سديم و پتاسيم در مراحل مختاف عمل آوري غذاها مورد استفاده قرار مي گيرندگفت: اين تركيبات به عنوان نگهدارنده به سوسيس و کالباس اضافه مي‌شوند و به علت خاصيت ضد باكتريايي مانع رشد باکتري‌هاي خطرناکي مانند کلستريديوم بوتولينوم مي گردند.وي ادامه ميدهد: تركيب اين مواد با ميوگلوبولين و هموگلوبولين گوشت، باعث ايجاد رنگ صورتي و حفظ عطر و طعم ادويه‌هاي آن شده، به آن ظاهري تازه مي‌بخشد. اما متاسفانه اين دو ماده در بدن به يك ماده سرطان‌زا به نام نيتروزآمين تبديل مي‌شوند.دکتر ترابي تاکيد مي کند: بسياري از نيتروزآمين‌ها در ايجاد تومورهاي بدخيم موثرندو مصرف زياد گوشتهاي فرآوري شده (مانند انواع سوسيس، كالباس، همبرگر و ...) خطر سرطانهاي روده بزرگ، ركتوم( راست روده) و معده را افزايش مي دهند.وي ياداور شد:سرطانهاي معده و روده در سالهاي اخير عمدتا"به علت استفاده بي رويه از غذاهاي آماده و کنسرو شده به ويژه موادغذايي که به روش غير استاندارد تهيه مي شوند در دنيا به شدت افزايش يافته است.دکتر ترابي در پايان گفت :رژيم غذايي حاوي ميوه و سبزي سالم فراوان كه حاوي ويتامين C و فيتوكميكالها مي باشند مي تواند تبديل نيترات به نيتروزامين را به تاخير بيندازد.



منبع: سلامتیران
 

soroush_66

عضو جدید
فناوری نانو و صنايع غذايی

فناوری نانو و صنايع غذايی

یکی از مهم ترین بخشهای صنعت تمام کشورها که با امنیت غذایی در ارتباط است صنایع غذایی می باشد.با کمبود منابع غذایی و افزایش جمعیت، توسعه این بخش از صنعت ضروری به نظر می رسد. استفاده از فناوری های نوین در این بخش رویکرد جدیدی است که بسار مورد توجه قرار می گیرد.کشور ما یکی از بزرگترین واردکننده های محصولات غذایی است و اگر امروز به فکر تولید و فرآوری غذانباشیم هر روز بر میزان واردات محصولات غذایی افزوده می شود. همگرایی فناوری نانو و علم غذا منجر به بروز قابلیت های فراوانی می شود که همین امر باعث شده است که حدود 200 شرکت بزرگ در سراسر دنیا در این زمینه سرمایه گذاری کلان نموده و محصولاتی نیز به بازار عرضه کنند.گذشته از محصولات ارائه شده با توجه به پتانسیل فوق العاده کاربرد فناوری نانو در صنایع غذایی انتظارمیرود طی دو دهه آینده انقلاب بزرگی درزمینه صنایع غذایی و کشاورزی پدید آید به گونه ای که اثرات آن بسیار فراتر از کشاورزی مکانیزه و انقلاب سبز GREEN REVOLUTION خواهد بود. همینک اصطلاح نانو غذا،به غذاهایی اطلاق نمی شود که مستقیما از روشهای فناوری نانو به دست آمده اند،امادر آینده اتفاقات زیادی رخ خواهد داد، مثلا ممکن است روزی نانو ماشینهایی تولید شود که توانایی تولیدمولکول به مولکول غذاهارا داشته باشند ، همچنان که ساینتیفیکامعتقد است ساخت مولکولی و طراحی مواد به صورت اتم به اتم درزمینه غذا بعد از سال 2012 محقق خواهد شد.شرکت های بزرگ صنایع غذایی و دولت ها درصدد هستندحوزه کاربردی فناوری نانو در صنایع غذایی را به کمک دانشمندان صنایع غذایی مشخص کنند و از آن در جهت رفع نیازها استفاده نمایند. کشور مانیز ناگزیر بایستی به این عرصه وارد گردد.این مقاله به طور اجمالی اشاره ای به کاربردهای فناوری در صنایع غذایی و بازار نانو محصولات غذایی خواهد داشت. کاربردهای فناوری نانو در صنایع غذایی حوزه های مختلف کاربردی فناوری نانو در غذا و صنایع غذایی را می توان به شش دسته ی زیر تقسیم بندی نمود.* نگهداری غذا * سلامت غذا *تولید غذا * حمل مواد مغذی *بهبود طعم و رنگ * بسته بندی *پردازش غذا * تشخیص عوامل مضر نگهداری غذا فناوری نانو از سه طریق می تواند درنگهداری مواد غذایی موثر واقع شود.
ضد عفونی و ضد میکروب نمودن سطوح:
فناوری نانو با جابه جا کردن سطح پوشش مواد می تواند تقریبا از ورود میکروارگانیسم یا میکروب به غذاجلوگیری کند. میکروب کشها با نانو ذرات و نانو قطراتی مانند روغنهای گیاهی دوستدارمحیط زیست بوده وبرای سلامت انسان بی ضرر هستند.
حفاظت آنتی اکسیدان ها :
نگهداری آنتی اکسیدان های حساس مانند ویتامین های KEDEA ، اسید چرب امگا 3 ، B کاروتن همواره یک عامل کلیدی در حفظ غذا بوده است. استفاده از نانو حفره ها می تواند از خراب شدن چنین مواد بی ثباتی در طول فرایند و در زمان انبارش جلوگیری کند.
کنترل فعالیت آنزیمها :
فناوری نانو در شناسایی و طراحی ساختمان آنزیم ها کاربرد مهمی دارد. فناوری نانو توانایی کنترل متابولیسم آنزیمها توسط تغییر در ساختمان و افزودن دیگر ذرات فعال را دارد. بنابراین می توان فعالیتهای آنزیمها را از این طریق تحت کنترل در اورد.
* تولید غذا
کاربرد فناوری نانو در زمینه تولید غذا می تواند از یک طرف در صنعت کشاورزی و از طرف دیگر در ابداع راههای جدید برای تولید غذا که دیگر به شرایط طبیعی وابسته نباشد ، مورد اهمیت قرار گیرد. عمده این کارهاعبارتند از :
آنالیز و شناسایی محصولات کشاورزی: چیپ ها یا نانو سنسورها می توانند آفت ، آنتی بیوتیک ها و ورژن های مختلف را دقیقا تشخیص دهند.
تولید غذاهای GM :باکی بال های قالب ریزی شده با اطلاعات ژنتیکی می توانند ژنها و عناصر را به نقاط مطلوب حمل کنند.
تولید آفت کش / دارو و حمل آنها:
مانند زمینه دارویی در انسان ، نانو ذرات و نانو کپسولها در بهبود اثر دارو کمک خواهند کرد و اثرات جالبی راکاهش می دهند.
سنتز و تولید غذا :
آرایش بسیار ریز افزودنیهای غذایی می تواند گروههای جدید غذایی را باسنتز مواد تغذیه ای مورد نیاز ، طعم دهی ترکیبات و پیوند آنزیمها با هم تولید کند. این روش باعث کاهش زیاد وابستگی صنایع غذایی به محیط زیست طبیعی شده و به عنوان یک ایده ی متفاوت در این زمینه بدون نیاز به ملزومات غذای طبیعی به خدمت در خواهد آمد.
* بسته بندی
چشم اندازهای مالی فناوری نانو، صنایع بسته بندی را پر رونق نشان می دهد. سهم بازار این صنعت در حال حاضر1/1 میلیارد دلار است و پیش بینی می شود تا سال 2010 به7/3 میلیارد دلار برسد. در این قسمت به منظور اطلاع از محصولات تجاری و تحقیقاتی که در این حوزه صورت گرفته مثال های آورده می شود :
Bayer Poly mer شرکت کیسه ای پلاستیکی با نام2601 -DURETHANKU2تولید کرده است که از محصولات موجود در بازار سبک تر و محکمتر است. همچنین مقاومت بیشتری در برابر گرما از خود نشان می دهد. هدف اولیه از تولید پلاستیک های بسته بندی مواد غذایی ، جلوگیری از خشک شدن محتویات آنها ومحافظت در مقابل رطوبت و اکسیژن است . پوشش جدید غنی از نانو ذرات سیلیکات است. این نانو ذرات تا حدزیادی از نفوذ اکسیژن و گازهای دیگرو رطوبت جلوگیری می کند و فساد غذایی را به تعویق می اندازد. شرکت افشانه AGRO MICROMتشخیص دهنده نانوبیولومینسانس راساخته که شامل پروتئین لومینسانت است.در این طرح افشانه سطح Salmonella میکروب هایی مانندراپوشانده و از خود نوری , Ecoliساطع می کند و به این روش فسادمواد غذایی تشخیص داده می شود.
این شرکت امیدوار است بتواند محصول مورد نظر را با نام Biomark وارد بازار کند. در حال حاضر این شرکت در حال ساخت افشانه هایی با روش های جدید است تا بتواند ازآنها در حمل و نقل دریایی استفاده کند. در راهبرد مشابه برای اطمینان از سلامت مواد غذایی،محققان اتحادیه از GOOD FOOD اروپا در پروژه نانو حسگرهای قابل حمل برای یافتن مواد شیمیایی مضر،پاتوژن ها و سمها در موادغذایی استفاده می کنند.همچنین این پروژه،درحال توسعه به کارگیری زیست تراشه های DNA
برای کشف پاتوژن هاست.این روش می تواند در تشخیص باکتری های مضر و متفاوت در گوشت یا ماهی و یا قارچ های میوه موثر باشد. این پروژه در نظر دارد با گسترش میکروحسگرهای رشته ای ،بتواند آفت کش های میوه وسبزیجات را به همان خوبی که شرایط محیطی کشتزارها را کنترل می کندتشخیص دهد.
* پردازش غذا
طعم ها و رنگ های دلخواه برای رسانش عامل های تغذیه ای دلخواه تصفیه ی روغن سرخ کردنی ) بااستفاده از مواد نانوسرامیکی ( برای پیشگیری از پلیمریزاسیون حرارتی روغن و کاهش بوهای نامطبوع.
* حمل مواد مغذی چربی های قابل حل در آب
تهیه نانو ذرات برخی از عناصر عاملی مانند ) کارتنوئیدها ، فیتو استرول وآنتی اکسیدان ( به منظور پخش بهتردر آب یا در آب میوه ها برای جذب بهتراستفاده از ماسیل های کوچک ) نانوکپسول ها (به عنوان حاملان روغنهای حیاتی ، طعم دهنده ها ، آنتی اکسیدانت ها ، کوآنزیم Q10 ،ویتامینها و موادمعدنی برای جذب بهتر و سریعتر آنها
کاربرد نانو کپسوله های لیپوزومی برای کپسوله کردن و حمل موادمغذی وترکیبات عامل داری نظیر پروتئین ها آنزیم ها ، طعم دهنده ها و ترکیبات ضدمیکروبی
*تشخیص عوامل مضر
قرار دادن نانوحسگرها در خط تولیدو تضمین تولید غذاهای فاقد آلودگی
تولید حسگرهای خیلی کوچ سیلیکونی برای تشخیص سریع ویروسها ، باکتری ها و دیگر پاتوژنها استفاده از نانو ذرات نقره درمحصولات مختلف برای مثال یخچالها برای از بین بردن باکتری ها و سایر میکروب ها
توسعه ی هدفمند سنتز DNA با استفاده از پروب های کددار رنگی که به عنوان یک نانو بارکد ، تشخیص پاتوژن های غذایی را مقدور می سازند.
*محصولات موجود در دنیا
همینک شاهد نوعی از محصولات غذایی برپایه فناوری نانو در بازارهستیم که در مقایسه با محصولات دیگری که با استفاده از فناوری نانو فرآوری شده اند ناچیز است.ولی با توجه به کارایی آنها وتاثیرات فناوری نانو در آنها در آینده شاهد حضور دسته ی بزرگی از این محصولات در بازار خواهیم بود. درذیل برخی از محصولات کنونی موجوددر بازار دنیا شمرده می شود
بسته بندی هوشمند غذایی که خروج اکسیژن یا غذا را از درون بسته بندی هشدار می دهد.
یخچال های که ویژگی ضدباکتری دارند و در آنها از نانو سیلور به منظوراز بین بردن باکتری استفاده شده است.
کره های سیلیکای نانو مقیاس پر شده با مولکول های فلورسانت به منظور استفاده در بسته بندی توسعه یافته اند که می توانند حضور باکتری Ecoli0157را تشخیص دهند.سطوح کره ها با آنتی بادی هایی پوشیده شده اند که به دنبال آنتی ژن های موجود برروی سطح باکتری Ecoli می گردنندوپس از برخورد به آن کره ها می درخشند و در نتیجه رنگ بسته بندی تغییر می کند.
***** شیر و جابه جایی لاکتوز آن با مولکول های قند دیگر
روغن های خوراکی تازه و محلول درآب با حضور ذرات نانو سرامیکی درآنها*محصولاتی که در آینده ی نزدیک به بازار خواهند آمد


آدامس تمیز کننده ی دندان
قاشق چنگال های خود تمیز شونده) آلودگی سطح با کمک فناوری نانو تجزیه و از بین می روند که این مساله هم اکنون در حال استفاده در زمینه ی شیشه های صنعتی است.(نانو پوشش هایی که طول عمرغذاها را بسیار بیشتراز قبل افزایش می دهند.
بسته بندی هایی که اکسیژن راجذب و با این کار عمر محصول راافزایش می دهند.
توسعه ی حسگرهای نانو مقیاس برای ردگیری سموم و باکتری ها درفرآیندها یا عرصه های غذایی ، ازنانوحسگرها و نانو تراشه ها به عنوان نانو *****ها استفاده می شود.
تولید دارو در قالب غذا و شکلات برای تسهیل استفاده و افزایش کارایی دارو ها در قالب غذا نوشیدنی های قابل برنامه ریزی با ایجاد رنگ و طعم و ویژگی های دلخواه
*بازار نانو غذا
همینک می توان محصولات غذایی فرآوری شده را با استفاده از فناوری نانو در فروشگاه های بین المللی مشاهده کرد. طبق گزارش شرکت Helmut Kaiser بازار نانو غذا از7 میلیارد دلار در سال 2006 به 4/20 میلیارد دلار در سال 2010 خواهدرسید که در این میان آمریکا پیشتازبوده و بعد از آن ژاپن و چین در رتبه های بعدی قرار دارند.
*محرک ها و چالش های رشد و توسعه ی نانو غذا
پیشرفت چشمگیر نانوغذا درآینده، بسیاری از مشکلات رودرروی جهان کنونی را افزایش خواهد داد.ساینتیفیکا چالش ها و محرکهای کاربردهای فناوری نانودر صنعت غذا را به صورت زیر بررسی کرده است :
- بیماری های کنونی مربوط به غذا که به وسیله نانو غذاها حل خواهد شد.
نیازمندی های سبک های مختلف زندگی که غذاهای عامل دار بسیارمتفاوت با وضعیت کنونی غذا در دنیارا می طلبد.
- جمعیت زیاد سالخورده و نیازمندیهای آنها
- جهانی شدن ارتباطات و افزایش آگاهی مردم و در نتیجه ارتقا وگسترش تقاضا در زمینه ی غذا
* جنبه های مختلف مورد نیازدر بررسی نانو غذاها برای توسعه ی استاندارد ، کنترل و قوانین وایمنی
- بررسی شمول محدوده ی اندازه ی نانو غذاها- بررسی نوع دستگاهها وروش های اندازه گیری مورد استفاده در آنالیز
- بررسی پردازش اندازه گیری حدود ذره در مواد خام اولیه ، مواد واسطه ،محصولات نهایی یا مواد در هر مرحله
- ویژگی های فیزیکی و شیمیایی
- بررسی تبدیل مواد غذایی نانومقیاس به مونومرهای قابل جذب وقابل متابولیسم
- بررسی نحوه پایداری گرمایی ،مکانیکی ، PHمواد نانو مقیاس
-بررسی به جا ماندن ترکیبات خطرناک بعد از فرآیندهای پردازش
- بررسی قابلیت سلامت و اثرات محیطی مواد نانو مقیاس ، حتی اگرموادماکرو و میکرو مقیاس مشابه آنهابرای استفاده تایید شده باشند.
- بررسی و تشخیص جنبه های مربوط به ماندگاری ، انباشتگی ، پس زدگی مواد نانو مقیاس در بدن.

منبع: ماهنامه استاندارد
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از نانولوله ها جهت اندازه‌گیری تندی غذا محققان دانشگاه اكسفورد لندن روش حساسی را ابداع كرده‌اند كه قادر است مقدار كاپسائیسینوئیدها كه ماده تند فلفل است در نمونه‌های سس فلفل اندازه گیری كند.در حال حاضر روش مورد استفاده جهت این منظور در صنعت، بكارگیری تعدادی افراد آزمایشگر است که بسیار وابسته به شخص است.
این روش آشكارا مقدار دقیق كاپسائیسینوئیدها را اندازه‌گیری می‌كند و نه تنها ارزان‌تر و سریعتر از افراد آزمایشگر است بلكه از لحاظ استانداردهای غذایی دقیق‌تر و قابل اطمینان‌تر است و براحتی می توان آن را در خطوط تولید بكار گرفت.
محققان در ابتدا تعدادی از انواع سس‌های فلفل را مورد بررسی قرار دادند و اطلاعات مهمی در این خصوص بدست آوردند. اساس این روش مبتنی بر رقیق كردن نمونه تا حدی است كه 5 نفر آزمایشگر ورزیده قادر به درك تندی آن نباشند، دفعات رقت نسبت اسكوویل نامیده می‌شود این نسبت برای سس‌های خفیف 8000 - 2500 و برای انواع تند درحد 100000 است. در این روش كاپسائیسینوئیدها به درون الكترودهای نانو لوله‌ای چند دیواره كربنی جذب می شوند.
با اندازه گیری میزان تغییر جریان الكتریكی در طی روند اكسیداسیون كاپسائیسینوئیدها در اثر واكنش الكتروشیمیایی میزان رتبه بندی اسكوویل محاسبه و تعیین می‌شود. این روش كه به نامASV نامیده می‌شود روشی ساده مبتنی بر واكنش‌های الكتروشیمیایی است و براحتی تمام انواع ملكول‌های تند فلفل را اندازه گیری می‌كند.
محققان آكسفورد درصددند تا علاوه بر ثبت اختراع خود زمینه را برای تجاری سازی آن فراهم آورند.
نتایج این مطالعه در مجله The Analyst منتشر شده است
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
از مصرف گوشت با انجماد مجدد بپرهیزید

از مصرف گوشت با انجماد مجدد بپرهیزید

از مصرف گوشت با انجماد مجدد بپرهیزید مدیر نظارت بر موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان: بیشترین آلودگی گوشت در حین کشتار و حمل و نقل رخ می دهد مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیشترین آلودگی در گوشت، هنگام کشتار، حمل و نقل و تهیه فرآورده های گوشتی ایجاد می شود. به گزارش لقمه مهندس شجاعی در گفت وگو با ایسنا- منطقه لرستان، گفت: افراد هنگام خرید گوشت از خریدن گوشتهای چرخ کرده خودداری کرده چرا که این گوشت زودتر فاسد شده و در این راستا باید شرایط بهداشتی رعایت و مواد گوشتی تحت نظارت اداره کل دامپزشکی باشد. وی با بیان اینکه گوشت های چرخ کرده را نمی توان در یخچال نگهداری کرد، افزود: این مواد باید در یخچالهای فریزری، فریزر شوند.
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
"ترشیجات متنوع با نام تجاری فیض"





به گزارش فودنا شرکت تولیدی کالیسان انواع ترشیجات با برند فیض را دربسته بندیهای مختلف تولید وبامناسبترین قیمت وبالاترین کیفیت دراختیارمصرف کننده گان عزیز قرارمی دهد.
انواع ترشیجات در بسته بندی شیشه - پت :

  1. ترشی مخلوط : گل کلم،فلفل،کرفس،هویج،کلم برگ،بادنجان،سیب ترشی،نمک،سرکه،وادویه مخصوص
  2. ترشی بندری : بادنجان،گل کلم،هویج،خیار، گوجه فرنگی،سیر،موسیر،ادویه، سبزی ،سرکه،نمک،رب گوجه فرنگی
  3. سیرترشی سیرگل - سیرمروارید : سیر،سرکه ، نمک
شرکت کالیسان با بیش از سی سال سابقه محصولات فیض را که شامل انواع شربت ومرباوترشیجات دربسته بندیهای مختلف تولید وبامناسبترین قیمت وبالاترین کیفیت دراختیارمصرف کننده گان عزیز قرارمی دهد.رضایت مندی مشتریان ،تنوع ونوآوری همواره شعاروهدف اصلی مامیباشد .امیدواریم بابهره گیری از آخرین تکنولوژی ومجربترین متخصصهای داخلی محصولی باکیفیت وقابل رقابت دربازاهای بین المللی تولیدنمائیم.
 

zipoora

عضو جدید

پس از اعلام خبر تولید سیب درون‌سرخ از یک منبع خارجی، یکی از شهروندان مشهدی از وجود سیب مشابهی در کشورمان خبرداد

به گزارش شبکه ایران، بسیاری از رسانه های دنیا شنبه خبر از تولید سیبی دادند که علاوه بر پوسته، درون آن هم سرخ است.

خبرگزاری مهر نیز این خبر را به نقل از روزنامه دیلی میل منتشر کرد. پس از انتشار این خبر، یکی از هموطنان از مشهد تماس گرفت و خبر داد که در روستایی نزدیک به شهرستان شاهرود سیب مشابهی وجود دارد که به آن "سیب سرخ" می گویند.

این شهروند مشهدی که "رضا رضوی" نام دارد اطلاع داد که در روستایی در 70 کیلومتری شاهرود گونه‌ای سیب وجود دارد که از گروه سیب‌های تابستانی و در اندازه سیب گلاب است.

درون این سیب کاملا قرمز است و مزه ای ترش دارد و بیشتر برای تهیه خوراک از آن استفاده می‌شود که فصل برداشت این سیب اسفند ماه است.

به گفته این شهروند، به دلیل عدم رسیدگی مناسب، این گونه در حال انقراض است به طوری که این میوه تنها به مصرف داخلی روستای بکران می‌رسد.

این خواننده تصاویری از این سیب را به ذوق و سلیقه خود برای خبرگزاری مهر ارسال کرده است که البته متاسفانه به دلیل عدم دسترسی این خواننده مهر به دوربین مناسب، تصاویر از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.

 
آخرین ویرایش:

reza pahlavan

عضو جدید
هر عسلی را با عنوان عسل طبیعی نخرید

یک عضو کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان زنبورعسل و کرم ابریشم با بیان اینکه استاندارد عسل‌های تولیدی کشور با آن چیزی که در بروشور استاندارد ملی ایران تعریف شده بسیار متفاوت است، افزود: این بروشور ترجمه‌ای از کدکس‌های خارجی بوده ولی شرایط آب و هوایی کشور ما متفاوت است و نمی‌توان کدکس‌های اروپایی را ترجمه و معیاری برای تولید عسل ایران قرار دهیم

دکتر سعیده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در این خصوص پیشنهادی را به نظام دامپزشکی کشور دادیم که یک طرح تحقیقاتی در سطح کشور انجام بدهند به این ترتیب که پنج منطقه آب و هوایی را انتخاب و بطور مداوم طی دو سال از این مناطق نمونه‌برداری و عسل تولید این مناطق در پنج آزمایشگاه مرجع کشور بررسی و آزمایش شود تابراساس این آزمایش‌ها، استاندارد جدیدی تدوین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم برای هیچ یک از عسل‌های تولید کشور مهر استاندارد دریافت کنیم، ادامه داد: عسل‌های داخل کشور به هیچ‌ وجه با استاندارد تدوین شده مطابقت ندارند.

سیف هاشمی به قیمت پایین عسل در کشورمان اشاره کرد و افزود: وقتی عسل زنبورداران با قیمت‌های پایین خریداری می‌شود آنها نیز برای تغذیه مناسب زنبورها به دنبال مکان‌های مناسب برای زیست و تعذیه نمی‌گردند و از روی ناچار زنبورهای خود را با شکر و غذاهای مصنوعی تغذیه می‌کند.

وی با بیان اینکه زنبورداری کشور رو به انقراض است، گفت: با وضعیت فعلی کمتر کسی برای زنبورداری رغبت نشان می‌دهد و چنانچه این رویه طی شود زنبورداری کشور کاملا از بین می‌رود.

این عضو کمیته تخصصی بهداشت و درمان زنبورعسل و کرم ابریشم با تاکید بر اینکه وضعیت عسل در کشور ما نیاز به یک بررسی کلی و اساسی دارد، افزود: باید مصرف کنندگان را آگاه کرد تا هر عسلی را به عنوان عسل طبیعی خریداری و مصرف نکنند.

وی تاکید کرد: با تغییر استاندارد فعلی و در صورتی که کارخانه‌های بسته‌بندی عسل براساس بروشور ایران مهر استاندارد بگیرند حداقل مصرف کنندگان از خرید عسل طبیعی مطمئن می‌شوند.

سیف هاشمی با اشاره به اینکه هیچگاه نمی‌توان عسل طبیعی را از روی خصوصیات ظاهری آن تشخیص داد، گفت: در حال حاضر حتی از سیب‌زمینی و اسید عسل‌هایی ساخته می‌شود که به هیچ وجه قابل تشخیص برای مصرف کنندگان نیست و در عین حال دارای عوارضی برای مصرف‌کنندگان نیز است.

وی با مخاطب قراردادن مصرف کنندگان عسل گفت: بهتر است از عسل‌هایی در کشور استفاده شود که دارای پروانه بسته‌بندی از وزارت بهداشت و درمان باشند. در حال حاضر کمیته‌ هایی در نظام دامپزشکی کشور بنام کمیته تخصصی زنبورعسل و کرم ابریشم تشکیل شده که کار این کمیته مدتی تعطیل بود ولی در چند روز گذشته فعالیت خود را مجدد آغاز و هدف اولیه خود را تدوین این بروشور قرار داده است.

این عضو کمیته تخصصی بهداشت و درمان زنبورعسل و کرم ابریشم در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تحقیقات مناسبی در این زمینه انجام و بروشور مناسبی نیز نوشته شود تدوین این استاندارد حداقل دو سال به طول می‌انجامد

خوب با این تفاسیر امدیمو یکی از دوستان صنایع غذایی رفت عسل بخره؟جطور تشخیص بده خوبه
البته جدا از آزمایش دیاستاز و.... دوستان جه پیشنهادی میکنن؟؟
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
فاجعه غذايي در آلمان

فاجعه غذايي در آلمان

اجعه غذايي در آلمان خبرگزاري فارس:پس از كشف مواد شيميايي سمي در گوشت مرغ و تخم مرغ در آلمان،دولت اين كشور به مقامات محلي دستور داد كه استانداردهاي بهداشتي غذايي را رعايت كنند.

به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»،گفته مي شود علت اين اتفاق استفاده از اسيدهاي چرب توسط شركت توليد غذاي حيوانات به منظور اهداف صنعتي در غذاي مرغها بوده است.

به گزارش شبكه خبري «يورونيوز» در 3 هزار تن از غذاي حيوانات اين كشور اثراتي از«ديوكسين» مشاهده شده است. كارشناسان غذايي به مردم آلمان توصيه كرده اند كه در خريد مواد غذايي دقت بيشتري به خرج دهند،زيرا 100هزار تخم مرغ آلوده در اين كشور در معرض فروش قرار داشت.

بنا بر اين گزارش هزاران (مزرعه دار)مرغ‌دار در سراسر آلمان از فروش محصولات‌شان منع شده اند.اين در حالي است كه تا به حال 8 هزار مرغ آلوده جمع آوري شده اند.
 

وحید بلوچی

عضو جدید
پرورش صدف های مروارید‌ساز در کشور

پرورش صدف های مروارید‌ساز در کشور


سرپرست سازمان شیلات ایران از اجرای فعالیتهای تحقیقاتی برای دستیابی به روش پرورش صدفهای مرواریدساز در جنوب کشور خبر داد. "سیدامین‌ الله تقوی" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراکز تحقیقاتی مرتبط با این بخش هم اکنون بدنبال دستیابی به روش تکثیر و پرورش صدف مرواریدساز و واردکردن این فناوری به کشور هستند. وی دستیابی به پرورش این محصول شیلاتی را یکی از برنامه‌های سازمان شیلات ایران و موسسه‌های تحقیقاتی مرتبط با این بخش عنوان کرد و در خصوص فعالیت مرکز پرورش نرم‌تنان در جنوب کشور گفت:این مرکز هم اکنون در راستای برنامه‌های تحقیقاتی تولید این محصول بصورت پایلوت فعالیت می‌کند. پیش از این نیز رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران از فعالیتهای تحقیقاتی تکثیر 10میلیون صدف مرواریدساز لب سیاه خبر داده بود. "عباسعلی مطلبی" افزود: در سال جاری پروژه‌ای در اختیار داریم تا حدود 10 میلیون صدف را تکثیر کنیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر پرورش این صدف در مرحله پایلوت و تحقیقات است،‌ افزود: این برنامه در سال جاری تکمیل می شود. مطلبی تصریح کرد درسالهای گذشته به دلایل مختلف از جمله صید بی رویه و آلودگیهای نفتی این نوع صدف باارزش از بین رفته است. یادآور می‌شود صدف دو کفه‌ای در صنایع منبت کاری، دکمه سازی و خوراک دام و طیور استفاده می‌شود، اما اهمیت اصلی این صدف در تولید مروارید گرانقیمت است. به گفته وی هرصدف می‌تواند دو تا سه دانه مروارید را بارور کرده و پرورش دهد و هر مروارید تا حدود 100 دلار نیز بفروش می‌رسد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
کاهش دردهای میگرنی با نوشیدن قهوه
دکتر علیرضا یزدی نژاد در ترکیب تئوفیلین را از دیگر ترکیبات موجود در قهوه عنوان کرد و افزود: این ترکیب موجب ایجاد بی خوابی در فرد می شود که البته این موضوع تحریک سیستم عصبی، لرزش دست ها و ترشح اسید معده را نیز به همراه دارد.
عضو هیات علمی دانشکده داروسازی زنجان، تانن را از دیگر ترکیبات قهوه نام برد و اظهار كرد: تانن ها ترکیبات ضدسرطانی هستند که به میزان محدود در قهوه یافت می شود.
این متخصص گیاهان دارویی، خواص سرطان زایی قهوه را ناشی از ترکیبات مراحل فرآوری و برشته کرده قهوه دانست و تصریح کرد: هر چند وجود تانن ها در قهوه تا حدودی این خاصیت را تعدیل می کند ولی در مجموع خواص سرطان زا در قهوه بیشتر مورد تاکید است.
یزدی نژاد در خاتمه با اشاره به منع مصرف قهوه در زنان باردار و افرادی که ناراحتی های معده دارند ، افزود: استفاده از قهوه در زنان شیرده نیز احتیاط مصرف دارد و باید در این زمینه با پزشک مشورت شود.

منبع : parsine.com

 

الهام پاییزی

عضو جدید
دلیل برای قهوه خوردن

کارشناسان بین‌المللی طی تحقیقات خود در خصوص تاثیر کافئین بر عملکرد خاص مغز، به نتایج مهمی دست یافتند که شرح کامل آن‌ها در مجله آلزایمر منتشر شده است.

خلاصه این نتایج به شرح زیر است:

1- کافئین تاثیر مثبتی بر قدرت درک و نیروی حافظه دارد و به انسان توانایی می‌دهد تا کارهای پیچیده را به خوبی به انجام برساند.

2- بین مصرف کافئین و بروز بیماری پارکینسون رابطه عکس وجود دارد، به عبارتی دیگر، کافئین از احتمال بروز بیماری پارکینسون پیشگیری می‌کند.

3- مصرف مقدار متعادل کافئین، اختلالات شناختی در رابطه با افزایش سن و نیز بروز بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

4- کافئین با ایجاد تعادل در عملکرد مغز، از نقایص حرکتی و نیز زوال عقل پیشگیری می‌کند.

5- کافئین احساس خوب بودن، شادی، انرژی، هشیاری و اجتماعی بودن را در فرد تقویت می‌کند.

6- کافئین تحمل انجام حرکات ایروبیک را افزایش می‌دهد.

7- مصرف کافئین منجر به کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.

8- قهوه دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است. آمریکایی‌ها 1,299 میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان از 1.64 فنجان قهوه خود در روز دریافت می‌کنند.

نزدیک‌ترین رقیب قهوه، چای است که دارای 294 میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان است و پس از آن موز با 76 میلی‌گرم، لوبیای خشک با 72 میلی‌گرم و ذرت با 48 میلی‌گرم در ردیف‌های بعدی جای دارند.


منبع : asriran
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مردم باید به جای اسانس، چای کیفی بخورند

مردم باید به جای اسانس، چای کیفی بخورند

از آنجایی که چایهای موجود در بازار بیشتر از اسانس تشکیل شده است، لازم است با مصرف چای کیفی ایرانی تغییر در ذایقه مردم ایجاد شود.
رییس سازمان چای کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: تولید چای کیفی از مهمترین اهدافی است که این سازمان در حال حاضر و آینده به دنبال آن است.

علی محرر افزود: ایجاد کارخانه روغن کشی از بذر چای یکی از اهدافی است که این سازمان به دنبال آن است.


وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نتوانیم چای کیفی تولید کنیم، نمی توان بازاریابی مناسبی نیز برای این محصول انجام داد.


محرر ادامه داد: این سازمان برای کارشناسان، کارخانه داران و بهره برداران چایکار کشور کلاسهای توجیهی و آموزشی برگزار کرده و در برنامه دارد تا کلاسهای آموزشی دیگری را نیز برگزار کند.


وی تصریح کرد: این دوره های آموزشی کمک می کند تا کارخانه داران در جهت تولید بهتر چای فعالیت کنند و کشاورزان نیز بهینه چینی باغهای چای را انجام دهند.


برخی از باغهای چای نیاز به واکاری دارد


رییس سازمان چای کشور با اعلام اینکه در برخی از مناطق چایکاری کشور گیاهان از بین رفته اند، یادآور شد: این مناطق نیاز به واکاری مجدد دارد و نهالهای مورد نیاز در این راستا نیز تامین شده است.


محرر تاکید کرد: با کف بر کردن باغهای چای، کوددهی به موقع و هرس می توان از چای ایرانی بی نظیرترین چای دنیا را استخراج کرد.


وی اظهار داشت: عطر و رنگ چای ایرانی بی نظیر است و لازم است ذایقه مردم از خوردن اسانس به سمت خوردن چای کیفی معطوف شود.


محرر همچنین گفت: باید فرآوری چای ایرانی را ارتقا دهیم.


وی در ادامه افزود: بهترین چای سبز دنیا متعلق به ایران است و به دلیل ارگانیک بودن و عدم استفاده از سموم شیمیایی نمی تواند با هیچ کجای دنیا برابری کند.


رییس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: حدود شش کارخانه فرآوری در شمال کشور وجود دارد که بسته بندی چای سبز را انجام می دهد. بنابراین می توان به مردم اطمینان داد که چای سبز علاوه بر خواص منحصر به فردی که دارد از سلامت کافی نیز برخوردار است.


محرر در پایان ادامه داد: سازمان چای در برنامه دارد که علاقه مردم به چای ایرانی را افزایش دهد. بنابراین خرید کیفی چای مدنظر قرار دارد./

لاهیجان - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


منبع
 

food engineer

عضو جدید
نقش مواد غذایی آنتی اکسیدانی در سلامتی بدن

امروزه همه جا از فواید مواد آنتی اکسیدانی، از پیشگیری بیماری های قلبی گرفته تا کاهش آسیب مغز و چشم ها صحبت می شود. آنتی اکسیدان ها جلوی عمل رادیکال های آزاد را که موادی فعال و ویرانگر هستند، می گیرند و آنها را خنثی می کنند.
تولید رادیکال های آزاد، مسئله ای طبیعی است و در طی عمل تنفس به وجود می آید. رادیکال های آزاد تعدادی اتم تک الکترونی هستند و در حین واکنش اکسیژن با بعضی مولکول ها تولید می شوند. اگر بطور ناگهانی تعداد زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید شود، باعث می شود یک سری واکنش هایی خاص پشت سر هم شروع شوند.
رادیکال های آزاد با بعضی قسمت های سلول مثل DNA و غشای سلولی واکنش نشان داده و باعث تخریب عمل سلول یا حتی مرگ آنها می شود.
در حالت عادی ، سیستم دفاعی بدن این رادیکال های آزاد را خنثی و بی ضرر می کند. اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش، الکل و آلودگی های محیط باعث می شوند بدن نتواند با این رادیکال های آزاد مبارزه کند. در نتیجه ساختمان و عمل سلول های بدنی توسط رادیکال های آزاد تخریب شده و منجر به بروز پیری زودرس و بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی می شوند.
رادیکال های آزاد با بعضی قسمت های سلول مثل DNA و غشای سلولی واکنش نشان داده و باعث تخریب عمل سلول یا حتی مرگ آنها می شود. در این حالت این رادیکال ها برای سلامتی بدن مضرّ و خطرناک هستند.
برای جلوگیری از عمل این اتم ها، بدن باید دارای یک سد دفاعی از آنتی اکسیدان ها باشد. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول های حیاتی بدن می شوند. جلوگیری از تخریب سلولی باعث جلوگیری از بروز بیماری هایی مانند
سرطان ، بیماری قلبی – عروقی ، پیرشدن پوست و ... می شود.
مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها زمینه ای را فراهم می کنند که بدن به راحتی رادیکال های آزاد مضر را از بین ببرد. در تصویر بالا اشکال مثلثی شکل قرمز رادیکال های آزاد را نشان می دهند که به سلول های بدن حمله می کنند و دایره های های سبز و آبی و نارنجی ویتامین های آنتی اکسیدان ها هستند که مانند یک سد از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.
آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول های حیاتی بدن می شوند.
بیشتر از 4000 ترکیب آنتی اکسیدانی در غذاها وجود دارند. ولی بیش از همه ویتامین های E و C و بتاکاروتن و نیز ماده معدنی سلنیم مهم هستند.
بیشتر افراد تصور می کنند منظور از دریافت آنتی اکسیدان بیشتر، مصرف مکمل ها است. اما باید بدانید که فقط مکمل های خوراکی آنتی اکسیدان ندارند ، بلکه میوه ها، سبزی ها و
غلات سبوس دار دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند. چرا؟
زیرا این غذاها غیر از آنتی اکسیدان خاص ( مثلاً ویتامین C ) دارای موادمغذی و آنتی اکسیدان های دیگری نیز هستند ، بنابراین بهتر از مکمل ها از بدن شما محافظت می کنند. شما باید این آنتی اکسیدان ها را به مقدار کافی و به شکل صحیح دریافت کنید.
بهترین منابع غذایی آنتی اکسیدان ها
اگر چه سیستم های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن وجود دارد، ولی آنتی اکسیدان های اصلی ویتامین های E، C و بتاکاروتن هستند. سلنیم نیز بعنوان یک ماده ی معدنی نقش آنتی اکسیدانی مهمی دارد. بدن قادر به تولید این ویتامین ها و ماده ی معدنی نیست ، بنابراین بایستی از طریق غذا آنها را دریافت کرد.
1- ویتامین C: نام دیگر این ویتامین، اسید اسکوربیک است که محلول در آب است و در تمامی مایعات بدن وجود دارد، به همین دلیل یکی از اولین خطوط دفاعی بدن است. ولی نمی تواند در بدن ذخیره شود، بنابراین باید به طور منظم و پیوسته میوه و سبزی مصرف کرد. نیاز روزانه آن 60 میلی گرم است. دریافت ویتامین C به مقدار بیش از 2000 میلی گرم در روز در بعضی افراد، اثرات جانبی مضری مثل ایجاد سنگ کلیه ، تهوع و اسهال دارد.
مهم ترین منابع آن عبارتتد از : مرکبات، فلفل سبز،
کلم بروکلی ، سبزیجات برگی شکل سبز، کیوی ، کلم ، طالبی ، توت فرنگی ، اسفناج و سیب زمینی .
2- ویتامین E : ویتامینی محلول در چربی است که همراه با چربی ها در کبد و سایر بافت های بدن ذخیره می شود. ویتامین E اثرات مهمی در بدن دارد مثل تأخیر در پیری سلول ها و درمان آفتاب سوختگی . نیاز روزانه آن در مردان 15 واحد بین المللی و در زنان 12 واحد بین المللی است.
منابع غذایی مهم ویتامین E : روغن های گیاهی ، جوانه گندم ،
آجیل ، دانه ها ، غلات سبوس دار، سبزیجات برگی شکل سبز.
3- بتاکاروتن : پیش ساز ویتامین A است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود . بررسی بیش از 600 کاروتنوئید مختلف نشان داده است که بتاکاروتن ( یکی از کاروتنوئیدهای مهم ) سبزی ها و میوه های سبز، زرد و نارنجی را از تخریب ناشی از اشعه خورشید حفظ می کند.
بنابراین تصور می شود چنین اثری را نیز در بدن داشته باشد. مقدار معینی برای دریافت آن وجود ندارد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
file:///C:/Users/aramis/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-8.png
خواص خاويار

خاويار يک ماده غذايي پرانرژي است که طعم و بويي بسيار خوشايند دارد. به طور عمده پروتئين موجود در خاويار متشکل از اسيدهاي آمينه آرژنين ، هيستامين ، ايزولوسين ، ليزين و ميتونين است.

چربي موجود در خاويار نيز به دو دسته عمده تقسيم مي شود که عبارتند از "25 درصد کلسترول " و "75 درصد لستين".

مصرف خاويار از ابتلا به بيماري افسردگي و بيماري هاي قلبي عروقي پيشگيري مي کند؛ چرا که در خاويار غلظت اسيدهاي چرب از نوع امگا 3بسيار بالاست.

بعلاوه خاويار غني از ترکيبي به نام "ctacosand"است که نوعي الکل چرب با زنجيره بلند است و در بدن به اسيدهاي چرب تبديل مي شود.

اين اسيدهاي چرب به دست آمده در سنتز ميلين (پوشش سلول عصبي) نقش بسزايي ايفا مي کند. به همين دليل مصرف خاويار در سلامت سلول هاي عصبي بسيار موثر است.

در کشورهايي که ماهي و خاويار در عادات غذايي مردم جايگاه ويژه اي دارد، ميزان ابتلا به افسردگي بسيار کمتر از ديگر کشورها است.

وجود اسيدهاي چرب" امگا 3 " در خاويار مانع از افزايش کلسترول خون و به دنبال آن باعث پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي مي شود. بعلاوه مصرف خاويار در پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي آرتريت رومائيد (التهاب مفاصل)، بيماري هاي دستگاه گوارش و بعضي از انواع سرطان بسيار موثر است.

خاويار از نظر عنصر آهن نيز غني است و به همين دليل مصرف آن در افراد مبتلا به کم خوني ناشي از فقر آهن نيز توصيه مي شود.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
تخصصان علوم پزشکی در اروپا هشدار دادند که خوردن مصرف زیاد پنیر خطر ابتلا به سرطان مثانه را تشدید می‌کنند.
این متخصصان هشدار دادند در افرادی که روزانه بیش از 53 گرم پنیر می‌خورند خطر ابتلا به سرطان مثانه بیش از 50 درصد افزایش پیدا می‌کند. 53 گرم پنیر تقریبا به اندازه یک تکه کوچک شکلات است.
مجله اروپایی سرطان در این باره گزارش داد که در عین حال خوردن کمتر از این مقدار پنیر در روز هیچ خطری برای سلامت مثانه ندارد.
به گزارش روزنامه دیلی میل چاپ انگلیس، این متخصصان در آزمایشات خود چگونگی تاثیر رژیم غذایی چرب روی احتمال ابتلا به سرطان مثانه را در 586 داوطلب سالم و مبتلا به سرطان مثانه بررسی کرده به نتایج فوق دست یافتند.
این یافته حاصل مطالعات گروهی از پزشکان و متخصصان دانمارکی و بلژیکی است.
آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود 10 هزار نفر تنها در انگلیس قربانی سرطان مثانه می‌شوند و احتمال ابتلا به این سرطان در افراد سیگاری چهار برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.
بنا بر این گزارش، سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری است که از کل سرطان‌های موجود، حدود هفت درصد از سرطان‌های مردان و همچنین دو درصد از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد. همچنین 65 سالگی سن متوسط ابتلا به این نوع سرطان است.
پزشکان می‌گویند افرادی که شغلشان به عنوان مثال در ارتباط با صنایع چرم است یا کارگرانی که با موادی مثل رنگ، بنزین، مواد چاپ و مواد شیمیایی سر و کار دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند. یکی دیگر از علل ایجاد کننده سرطان مثانه استفاده از داروهایی مانند سیکلوفسفامید و شیرین کننده‌های مصنوعی است. عفونت و سنگ مثانه نیز خطر بدخیمی مثانه را افزایش می‌دهند. بعلاوه سیگار عامل 50 درصد تشکیل تومورهای مثانه است.
شایع‌ترین علائم سرطان مثانه وجود خون در ادرار است که در اکثر موارد دیده می‌شود. همچنین درد مشترک در پهلو و درد استخوانی از سایر علایم این بیماری است.
متخصصان می‌گویند چربی‌های اشباع شده مثل گوشت و لبنیات احتمال بروز این سرطان را تشدید کرده اما در عوض چربی‌های سالم مثل روغن زیتون نقش حفاظت کننده در برابر این بیماری دارند.
.
 

الهام پاییزی

عضو جدید



سلامت نیوز : این متخصصان تاكید دارند: نیترات‌ها كه در سبزیجات دارای برگ‌های پهن و سبزرنگ یافت می‌شوند، قادر هستند كارخانه‌های سلولی تولید نیرو در داخل بدن موسوم به میتوكندری‌ها را تقویت كرده و در نتیجه برای بدن انرژی تهیه كنند.
به گزارش ایسنا، میتوكندری‌ها اجزا بسیار كوچك لوبیایی شكل در داخل تك تك سلول‌های بدن هستند كه انرژی لازم برای فعالیت و رشد سلولی را تامین می‌كند و طبق مطالعات گسترده، سبزی اسفناج به تنهایی برای افزایش توان و عملكرد میتوكندری‌ها كافی است.
روزنامه دیلی میل در این باره گزارش كرد: تا این اواخر متخصصان تصور می‌كردند كه ماده شیمیایی نیترات عاری از ارزش غذایی است اما مطالعات اخیر خلاف این باور را ثابت كرده است.
كارشناسان تغذیه در سوئد نشان دادند كه پس از مصرف دوز اندكی از نیترات غیرارگانیك به مدت سه روز، افراد سالم در حین دویدن و دوچرخه‌سواری كمتر به اكسیژن نیاز پیدا كردند.
نیترات موجود در رژیم غذایی سطح اكسید نیترات را در بدن افزایش می‌دهد. اكسید نیترات مولكولی است كه عروق خونی را باز می‌كند و در نتیجه فشار خون را كاهش داده و گردش خون را بهبود می‌بخشد.
بنا براین گزارش، اسفناج از نظر داشتن ویتامین ب 3 بسیار غنی است و بنابراین داروی مهمی برای برطرف كردن بیماری پلاگر است. پلاگر یک نوع بیماری است که بر اثر کمبود ویتامین ب 3 در بدن تولید می‌شود و نشانه‌های آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لکه‌های قرمز روی بدن است.
همچنین در اسفناج مقادیر زیادی آهن، ید، لسیتین، کلروفیل، کاروتن، اسید اگزالیک و اسید ارسنیک وجود دارد كه تمام آنها املاح معدنی مفید برای بدن محسوب می‌شوند. برگ اسفناج منبع غنی از ویتامین‌های ث، ب 3 ، آ، آهن و پتاسیم است.
اسفناج با داشتن خاصیت قلیایی حالت اسیدی در بدن را كاهش می‌دهد. خنك كننده بوده و برای پائین آوردن تب مفید است. بعلاوه این سبزی ورم روده كوچك را رفع می‌كند.

اسفناج درعین حال ملین است و یبوست را برطرف می‌كند. برای لاغر شدن و كاهش وزن نیز سودمند است.

اسفناج همچنین به دلیل داشتن ماده‌ای موسوم به «اسپیناسین» هضم غذا را تسریع می‌كند. این ماده باعث تحریك معده و ازدیاد ترشحات آن می‌شود. خوردن اسفناج در رفع تشنگی نیز موثر بوده و برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است.
مطالعات اخیر نیز نشان داده است كه اسفناج موجب رشد کودکان و افزایش شیر مادران شیرده می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد كه اسفناج سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگون مثل کلسیم، فسفر، پروتئین، چربی، قند و ید است که موجب رشد دندانها، ترمیم استخوان‌ها و جوش خوردگی شکستگی‌ها می‌شود.
اسفناج، تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد و بنابراین بهترین دارو برای افراد مبتلا به كم خونی است.
این مطالعات در مجله متابولیسم سلولی به چاپ رسیده است.
 

malo00os

عضو جدید
پارچی برای تعیین سلامت شیر

پارچی برای تعیین سلامت شیر

پارچی برای تعیین سلامت شیر



ممکن است بار ها برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از صرف صبحانه به هر دلیلی فراموش کنید که پاکت یا ظرف شیر را دوباره در یخچال بگذارید و از منزل خارج شوید. هنگامی که به خانه بر می گردید شک دارید که آیا شیر سالم است یا نه و به احتمال زیاد آن را دور می ریزید.
کمپانی R&D یک پارچ ساخته که می تواند در مورد سلامت شیر موجود در آن قضاوت کند. یک حس گر در کف این پارچ تعبیه شده که از طریق اندازگیری PH شیر، سلامت شیر را تعیین می کند.
یک صفحه نمایشگر کوچک نیز در دیواره این پارچ تعبیه شده است. اگر شیر سالم باشد عبارت Fresh و اگر شیر فاسد باشد عبارت Sour را نمایش خواهد داد.
با اینکه این پارچ می تواند یکی از مفید ترین وسیله های موجود در آشپز خانه باشد، اما هنوز خبری از زمان ساخت و قیمت آن در دسترس نیست.:que:
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رییس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:
سهم 30 درصدی ایران از غذای حلال، تکلیف سال جهاد اقتصادی است

در سال جهاد اقتصادی باید 30 درصد سهم بازار از غذای حلال به ایران اختصاص پیدا کند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: غذای حلال که امروز در کشورهای جنوب آسیا و بازارهای بین المللی جایگاه ویژه ای یافته است، یکی از بهترین بسترهای سرمایه گذاری برای صنایع غذایی و محصولات کشاورزی محسوب می شود.
عباس رجایی افزود: در سال جهاد اقتصادی ایران باید 30 درصد از سهم بازار در تولید غذای حلال را به خود اختصاص دهد و با پتانسیل موجود در بخش صنعت غذا دور از ذهن نیست.
وی خاطرنشان کرد: برند حلال علاوه بر آنکه به عنوان نماد کشورهای مسلمان به سلامت و رعایت آیین مذهبی، به علت کیفیت برتر توانسته است در بسیاری از کشورهای غیر مسلمان نیز جایگاه مناسبی پیدا کند.
رجایی ادامه داد: غذای حلال اکنون در کشورهایی نظیر مالزی و اندونزی و همچنین ترکیه به عنوان برند برتر شناخته شده، اما در کشور ما به علت یک دست بودن مذهب اسلامی، چندان مورد توجه کارخانه ها برای حک روی محصولات بسته بندی شده قرار نگرفته است که باید در بخش صادراتی مورد توجه قرار گیرد.

کمیسیون کشاورزی نمره 20 می گیرد
وی همچنین با توجه به عملکرد این کمیسیون در سال 89 تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی در سال 89 از نظر من نمره 20 می گیرد.
نماینده اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: علاوه بر حساسیت در بعد نظارت و تدوین آیین نامه و قوانین داخلی، این کمیسیون توانسته است حساسیت مسئوولان در بخش کشاوری را به خود اختصاص دهد.
رجایی تاکید کرد: اگر اکنون دولتمردان، بخش کشاورزی را جداگانه در برنامه ریزیهای خود دیده و بودجه بیشتری در بخشهای مختلف به آن اختصاص می دهند، به علت تلاش کمیسیون کشاورزی است.
وی در پایان اظهار داشت: نمره واقعی را مردم باید به کمیسیونهای تخصصی مجلس، مانند کمیسیون کشاورزی، بدهند.

خبرگزاری کشاورزی ایران
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رييس اتحاديه نان‌هاي فانتزي: ايجاد آكادمي نان با كمك آلماني‌ها براي ساماندهي نان

رييس اتحاديه نان‌هاي فانتزي با بيان اينكه با هدفمندشدن يارانه‌ها اتفاق خوبي افتاد و رقابت سالم جاي رقابت ناسالم را گرفت، تصريح كرد: در حال حاضر مشكلاتي را از جمله بهاي گاز، آب و برق در صنف خود داريم؛ براي كنترل قيمت نان قيمت اين آيتم‌ها نيز بايد كنترل شود اما متاسفانه اين اتفاق نيافتاده، بهاي گاز به شدت افزايش پيدا كرده و قطعا افزايش قيمت نان را طلب مي‌كند.
محمد جواد كرمي در گفت‌وگو با خبرنگار اصناف خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه بايد ببينيم قيمت گاز به كجا مي‌رسد، گفت: قرار است جلسه‌اي با وزير بازرگاني داشته باشيم، اميدوارم به نتيجه برسيم كه حتي المقدور قيمت نان همان طور كه يكسال صبر كرديم و افزايش نداديم، همچنان ثابت بماند و رويكرد مردم به سمت نان‌هاي حجيم باشد.
وي با بيان اينكه تلاش اتحاديه‌ نان‌هاي فانتزي اين است كه قيمت نان افزايش پيدا نكند، اظهار كرد: شهريور ماه سال 1388 كه قيمت آرد افزايش پيدا كرد، قيمت نان را افزايش نداديم ولي هزينه‌هاي ديگر چون هزينه كارگري، آب، برق، گاز، مواد اوليه و ... به شدت افزايش پيدا كرده است اما از همكاران خواستيم كه قيمت نان را ثابت نگه دارند.
او با ابراز اميدواري از اينكه دولت در بحث آب و برق و گاز كمك بيشتري كند تا قيمت نان در سال جاري افزايش پيدا نكند، گفت: به طور طبيعي در قيمت نان افزايش داريم اما سعي ما بر اين است كه افزايش قابل توجهي نداشته باشد و در حد معقول باشد تا مردم رضايت داشته باشند.
كرمي ادامه داد: توليدكنندگان نيز امروزه وارد رقابت مي‌شوند و با افزايش قيمت نان، قطعا مرم نان گران شده را نمي‌خرند. بنابراين بايد طوري شرايط را فراهم آوريم كه مردم هم از نان حجيم كه تنها نان سالم است و رويكرد تمام دنيا به سمت نان حجيم است، با قيمت مناسب استفاده كنند.
وي درباره استقبال از نان‌هاي فانتزي نسبت به نان‌هاي سنتي با اشاره به هدفمندي يارانه‌ها و تك نرخي شدن قيمت آرد اظهار كرد: در گذشته دولت آرد را به نان‌هاي سنتي 75 ريال و به نان‌هاي فانتزي 1000 ريال مي‌داد كه اصلا قابل رقابت نبود. الان شرايطي فراهم شده است كه تمام توليد كنندگان نان (فانتزي، سنتي و صنعتي) در يك رقابت سالم بتوانند نان توليد كنند.
رييس اتحاديه نان‌هاي فانتزي با تاكيد بر اينكه نان حجيم يك پروسه استاندارد را براي توليد طي مي‌كند، تصريح كرد: معتقدم با تك نرخي شدن آرد كه اتفاق بزرگي بود، يك رقابت سالم بوجود آمده است. الان كه قيمت‌ها تقريبا نزديك به هم شده قطعا مردم ناني را انتخاب مي‌كنند كه سالم بوده، ماندگاري بالا داشته و فاقد مواد زائد چون جوش شيرين باشد.
وي با بيان اينكه 98 درصد كشورها از نان حجيم استفاده مي‌كنند گفت: در حال حاضر حدود 10-12 درصد از نان مصرفي كشور، نان حجيم است و در سال جاري انتظار مي‌رود كه مصرف اين نان به 30 درصد برسد.
او درباره درج جدول ارزش غذايي بر روي بسته‌هاي نان حجيم گفت: به واحدها اعلام كرديم كه كم كم اين كار را انجام دهند. هنگامي كه مواد اوليه استاندارد در اختيار ما قرار بگيرد، ما هم قطعا در مرحله دوم پيگير اين موضوع هستيم. تا قبل از اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها اين اتفاق نمي‌افتد چرا كه دولت هر آردي كه مي‌خواست به ما مي‌داد ولي اكنون شرايط بهتر شده است.
كرمي با تاكيد بر مشتري مداري، تصريح كرد: مشتري بايد مشخصات نان را بداند. تا پايان سال نود تمام آيتم‌ها رعايت شده و جدول ارزش غذايي روي بسته‌بندي نان‌هاي حجيم درج مي‌شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در ايران نيز نان بدون گلوتن توليد مي‌شود گفت: برخي از واحدها به خواسته مشتري (در كشور ما زياد استفاده نمي‌شود) نان بدون گلوتن توليد مي‌شود. يكي از خواص نان‌هاي حجيم، تنوع محصول است. انواع نان‌هاي مختلف و رژيمي را مي‌توان به خواسته مشتري توليد كرد.
رييس اتحاديه نان‌هاي فانتزي تاكيد كرد: متاسفانه به دليل اين كه در رسانه ملي در مورد تبليغات نان كم كار شده است، اظهار كرد: در اروپا در يك واحد نانوايي با 100 نوع نان مواجه مي‌شويم ولي واحدهاي حجيم در ايران 20 تا 30 نوع نان توليد مي‌كنند چرا كه مردم آشنايي زيادي ندارند. كسي كه آشنا باشد درخواست مي‌كند و توليد كننده مجبور است كه پيگر درخواست مشتري باشد.
وي با تاكيد بر آگاهي كم مردم درباره نان‌هاي حجيم تصريح كرد: مي‌توان انواع نان را از واحد صنفي طلب كرد چرا كه توانايي توليد بيش از 100 نوع نان را در نان حجيم داريم.
كرمي از عقد قرارداد با آكادمي نان آلمان خبر داد و افزود: متاسفانه در كشور آكادمي ملي نان نداريم. نياز به آكادمي نان داريم كه بتواند علم روز نانوايي را به كشور بياورد، به علاقه مندان آموزش دهند و نانواها را به روز كند. در كشور آلمان كسي كه خواهان مجوز نانوايي است بايد سه سال در آكادمي تحصيل و كار كند ولي متاسفانه در ايران هر كسي مي‌تواند مجوز بگيرد.
رييس اتحاديه نان‌هاي فانتزي با اشاره به اينكه اتحاديه نزديك چهار دوره و در هر دوره 30 نفر را به آلمان اعزام مي‌كند و حدود 10 روز، آموزش مي‌بينند، اظهار كرد: هر ماه يك نان جديد وارد بازاراروپا مي‌شود بنابراين نياز است كه در ايران نيز چنين كاري صورت گيرد.
او با ابراز اميدواري از تاسيس آكادمي نان در ايران با همكاري‌ آلمان و با كمك‌هاي وزارت بازرگاني گفت: توافق كرديم كه آكادمي نان آلمان به ايران مربي اعزام كنند. سمينارها كمك زيادي به رشد صنعت نان مي‌كند.
وي درباره توليد شيريني نوروزي در واحدهاي نانوايي در ايام نوروز خاطرنشان كرد: از نظر ما نيز اين كار تخلف است اما برخي نان ‌هاي شيرين و شيريني‌هايي هست كه به نان حجيم مرتبط و پايه اوليه آن ها آرد است، شيريني‌هايي هستند كه در نانوايي استفاده مي‌شود، براي مثال در اين شيريني‌ها از خمير مايه استفاده مي‌شود و بيشتر جنبه نان دارند و نان‌هاي شيرين هستند.
كرمي افزود: وارد شدن صنف نان فانتزي به بخش قنادي خلاف است و اتحاديه با واحدهايي كه اين كار را بكنند برخورد مي‌ كند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
صنعت آبمیوه کشور در آستانه بحران !

در حالی که میلیونها تن میوه در کشور تولید می شود، صنایع تبدیلی، آبمیوه و کنسانتره ناگزیر به واردات مواد اولیه خود بوده و باید با آبمیوه های وارداتی نیز مقابله کنند.

مدیرعامل صنایع تبدیلی، آبمیوه و کنسانتره در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در حالی که سالانه 5/4 میلیون تن پرتقال، حدود دو میلیون تن سیب و میلیونها تن انگور، زردآلو، هلو و آلبالو در کشور تولید می شود، تولیدکنندگان آبمیوه و صنایع تبدیلی برای تهیه مواد اولیه خود ناگزیر به تامین کنسانتره های آن از خارج از کشور هستند.
ولی الله داوودآبادی افزود: هرچند به مقدار محدودی کنسانتره سیب، انگور، آلبالو، گریپ فروت و کمی پوره هلو، زردآلو و سیب در کشور تولید می شود، اما همچنان تولیدکنندگان آبمیوه به علت بالا بودن قیمت میوه در کشور ناگزیرند کنسانتره مورد نیاز خود از جمله کنسانتره پرتقال را وارد کنند.
وی خاطرنشان کرد: از هر 12 کیلوگرم پرتقال، یک کیلوگرم کنسانتره به دست می آید که قیمت داخلی آن 12 هزار تومان در مقابل چهار هزار تومان قیمت وارداتی آن است.
داوودآبادی ادامه داد: صنایع آبمیوه در همین حال ناگزیرند میوه های گرمسیری نظیر انبه، آناناس، کیوی و موز را نیز وارد کشور کنند.

صنایع تبدیلی با تولیدکنندگان نقطه تلاقی ندارند
وی تصریح کرد: در صورتی که دلالها و واسطه ها از بازار عرضه میوه حذف شوند، می توان فاصله بین تولید میوه و صنایع تبدیلی را از بین برد و قیمت آبمیوه و کنسانتره را نیز در حد معقولی نگه داشت.
عضو فراکسیون کارفرمایان یادآور شد: در دولت گذشته، شورایی تحت عنوان شورای اشتغال در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده بود که پیشنهاد تقویت تعاونیهای تولید در کنار باغهای گسترده میوه در استانهای میوه خیز نظیر ارومیه، تنکابن و استانهای شمالی کشور به وزارت جهاد کشاورزی وقت داده شد.
داوودآبادی تاکید کرد: در صورت پذیرش این پیشنهاد، قبل از نفوذ دلالها و واسطه ها، کارشناسان صنایع تبدیلی میوه را از باغدار به قیمت مشخص خریداری کرده و ضمن تامین مواد اولیه خود، به قیمت مناسب میوه باغداران نیز مستقیما به دست صنایع تبدیلی می رسید که می توانست کانالهای وارداتی را محدود کند.
وی اظهار داشت: در شرایط کنونی، نقطه تلاقی بین صنایع تبدیلی و تولیدکنندگان وجود ندارد. این در حالیست که در صورت انعقاد تفاهمنامه های همکاری و حذف واسطه ها و دلالها، فعالان صنعت ناگزیر نیستند مواد اولیه خود را به قیمت بسیار بالا خریداری کنند.
داوودآبادی افزایش قیمت کنسانتره سیب را از 700 به یکهزار و 750 تومان در سال گذشته همزمان با برداشت سیب و افزایش قیمت آن موید همین ادعا دانست.

واردات آبمیوه به کشور
وی همچنین در ادامه افزود: در حالی که حجم قابل توجهی آبمیوه در کشور تولید شده و ظرفیت اسمی تولید کنسانتره در داخل کشور 281 هزار تن و آبمیوه 155 هزار تن برآورد شده است، واردات آبمیوه و کنسانتره به داخل کشور به صورت رسمی و غیر رسمی به بحران موجود در صنعت آبمیوه کشور دامن زده است.
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره خاطرنشان کرد: اکنون مشکل واردات آبمیوه به عنوان رانی از کشور عربستان و سایر کشورها به داخل کشور، صنعت آبمیوه داخلی را با چالش رو به رو کرده است. این در حالیست که به صورت قطعی می توان گفت کیفیت آبمیوه های وارداتی به هیچ وجه بهتر از آبمیوه های داخلی نیست و شاید تفاوت بسته بندی، جاذبه برای مصرف کنندگان ایرانی ایجاد کرده است.

صدور مجوز صنایع تبدیلی با مشورت انجمن نیست
داوودآبادی ادامه داد: با وجود 214 واحد دارای پروانه بهره برداری از سوی وزارت صنایع و معادن، تعداد قابل توجهی از فعالان صنعت نیز در حال گرفتن پروانه بهره برداری هستند. این در حالیست که بارها انجمن از وزارت صنایع خواسته است با وجود کثرت واحدهای بهره برداری و میزان اشباع فعلی واحدها در بازار، صدور پروانه را منوط به نظر انجمن تخصصی آبمیوه کند.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر، حجم قابل توجهی از واحدهای بهره برداری به صورت رسمی یا غیر رسمی اقدام به تولید نوشابه میوه ای کرده که عملا از آنالیز آبمیوه و کنسانتره خارج است، اما در بسته بندیهای مشابه و در قیمتهای بسیار پایین عرضه می شود.

هدفمندسازی یارانه ها، قیمت تمام شده آبمیوه را افزایش داده است
داوودآبادی یادآور شد: از سوی دیگر با شروع اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، قیمت حاملهای انرژی افزایش یافته که تاثیر قابل توجهی بر قیمت تمام شده آبمیوه به جا گذاشته است.
وی تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از فاکتورها ایست که قیمت آبمیوه را افزایش داده است و امسال از سه درصد به چهار درصد ارتقا یافته که می تواند بر قیمت تمام شده آبمیوه تاثیر جدی بگذارد.
این مسئول اظهار داشت: در حالی که تا پایان فروردین ماه سال 90 با وجود افزایش هزینه های تولید، کارخانه ها اقدامی برای افزایش قیمتهای خود نکرده اند، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده نیز هنوز مجوزی برای افزایش قیمتها اعلام نکرده است. این در حالیست که تولیدکنندگان آبمیوه بیشتر از این نمی توانند قیمتهای خود را با وجود افزایش قیمت حاملهای انرژی پایین نگه دارند.

افزایش 12 تا 13 درصدی قیمت آبمیوه
داوودآبادی همچنین گفت: پس از بررسی فاکتورهای افزایش قیمت در شورای قیمت گذاری اتحادیه، مشخص شد با در نظر گرفتن توانایی مالی مصرف کننده، حداقل 12 تا 13 درصد باید به قیمت تمام شده آبمیوه اضافه شود.
وی در ادامه افزود: به دنبال نامه ای که به سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده ارسال شده است، قیمت محصولات شرکتهای تولید آبمیوه و کنسانتره تا دو سه ماه آینده افزایش خواهد یافت. اما همچنان بحرانی که کلید آن از سالهای گذشته و همزمان با افزایش قیمتهای میوه و نفوذ دلالها به بازار میوه زده شده است، ادامه دارد./
 

sahar_moradi19

عضو جدید
افزايش قابليت ماندگاري نان در بسته بندي هاي جديد

افزايش قابليت ماندگاري نان در بسته بندي هاي جديد

file:///C:/DOCUME%7E1/sahar/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg

روش پاستوريزاسيون نان بسته بندي شده عمر مفيد نان را تا 6 ماه افزايش مي دهد ، كه با ارائه اين روش به نانواييهاي كانادايي فرصتهاي توزيع كالا گسترش پيدا كرده است.
اساساً روش پاستوريزاسيون نان بسته بندي شده زمان ماندگاري نان در دماي محيط را به بيش از 6 ماه افزايش داده است اين به آن معناست كه كيفيت مي تواند بازار را فراتر از اقتصاد ببرد.
در اين روش نان پخته شده، خنك شده، برش داده شده و سپس در كيسه هاي پلي پروپيلن بسته بندي مي شود.پس از اينكه نان بسته بندي شد و دو سر كيسه آن دوخت زده شد (دوخت مضاعف)، محصول در آون پاستوريزاسيون كه رويc75ْ تنظيم شده است قرار مي گيرد و در آون به آهستگي شروع به گرم شدن مي نمايد.محصول مورد نظر 30 دقيقه در اين دما مي ماند سپس آون خاموش شده و نان درون آون به مدت 6 تا 8 ساعت باقي مي ماند كه موجب از بين رفتن اسپورهاي كپكي (كه مي تواند سبب كپك زدن نان شود) مي گردد.
با استفاده از اين روش مي توان به ماندگاري 40 تا 60 روز براي نانهاي بسته بندي شده دست يافت ولي باز هم در تعدادي از نانهاي بسته بندي شده رشد كپكها مشاهده مي شود كه يكي از دلايل آن استفاده از روش دوخت مضاعف مي باشد كه اجازه ورود اكسيژن به داخل بسته را مي دهد. بسته بندي توسط اتوهاي حرارتي مي تواند ايمن تر باشد ، اما احتمال بسيار زيادي وجود دارد كه بسته هاي پلي پروپيلن در حين بسته بندي بوسيله حرارت آسيب ببينند يا پاره شوند.البته در روش بسته بندي دوخت مضاعف حتي زمانيكه هيچگونه مشكلي در ارتباط با عبور اكسيژن از خلال محل دربندي كيسه وجود نداشته باشد كيسه هاي پلي پروپيلن قادر به نگهداري نان بيش از 60 روز نمي باشند.
براي حل اين مشكل نوعي كيسه بسته بندي قابل انعطاف در كره توليد مي شود كه در امريكاي شمالي مورد استفاده قرار مي گيرد. اين كيسه ها از لايه هاي پلي استر 100 ميكروني (mil-4)، پلي اتيلن با چگالي پايين و پلي اتيلن خطي با چگالي پايين تهيه شده است.
file:///C:/DOCUME%7E1/sahar/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.jpg
بر خلاف كيسه هاي نان (pp) كه معمولاً بوسيله دوخت مضاعف بسته مي شوند، اين كيسه ها مي توانند بوسيله دوخت حرارتي بسته شوند كه روش بهتري براي نگهداري اكسيژن درون بسته مي باشد. همچنين لايه پلي استري در كيسه آماده شده سد رطوبتي بهتري را ارائه مي كند و به راحتي كيسه هاي پلي پروپيلني نيز پاره نمي شود.
از ويژگيهاي منحصر بفرد اين كيسه ها گوشه ها و طرف هايي است كه به راحتي بوسيله حرارت بسته و محكم شده است كه باعث بوجود آمدن كيسه هاي مستطيل شكل منظمي مي شود.
پس از چاپ كردن روي بسته ها همچنين دو طرف حساس به فشار كيسه ها به مشتري اجازه مي دهد بسته را دوباره ببندد. از طرف ديگر قيمت اين كيسه ها در مقايسه با كيسه هاي رايج در بسته بندي نان ارزانتر مي باشد.
در اين روش ابتدا كيسه ها از سيستم بسته بندي افقي هدايت شونده توسط PLC ، HBSA اتوماسيون بسته بندي در يك ناودان عمودي قرار مي گيرند . اين سيستم از يك حفره خلاء استفاده مي كند تا كيسه ها را جداگانه از محل ذخيره سازي به ناحيه پر كردن بياورد. در قسمت پركردن مكنده هاي بالايي بسته ها را براي پر كردن باز مي نمايند.
در همين حال نانها پخته شده و سپس توسط ابزار خودكار برش داده مي شوند ، هر قرص نان 48 اينچ طول دارد و در هر بسته 10 قطعه يا 450 گرم از نان قرار مي گيرد. از آنجاييكه احتمال صدمه زدن به برش هاي نان توسط دستگاه خودكار وجود دارد بهتر است از يك سيستم نيمه خودكار استفاده شود. قطعات نان توسط اپراتور برداشته مي شود و بوسيله دستگاه هل دهنده داخل كيسه ها قرار مي گيرد. وقتي محصول درون كيسه قرار گرفت زير آن به طور خودكار بسته مي شود سپس بازوهاي حرارتي بالاي بسته و اتصالات كناري بسته را مي بندند تا از پرس شدن تصادفي نانها هنگاميكه بسته ها وارد قسمت دربندي حرارتي مي شود جلوگيري شود.
در حقيقت بسته بندي كليد ماندگاري بيشتر نان است. در اين نوع بسته بندي هيچگونه نشتي نسبت به بسته بندي هاي قبلي وجود ندارد. براي بالا بردن كيفيت يك نمونه دربند CLA3 به عنوان بخشي از سيستم يك پارچه براي بسته بندي اتوماتيك نياز مي باشد.اين سيستم بيش از 10 بسته را در دقيقه پر مي كند كه البته بستگي به سرعت اپراتور دارد.
نان در كيسه هاي بسته شده به طور دستي روي سيني هايي قرار مي گيرد تا به مرحله پاستوريزاسيون منتقل شود.سپس عمل پاستوريزاسيون همانطور كه شرح داده شد به مدت 6 تا 8 ساعت در آون انجام مي شود. پس از اين مرحله نانها برداشته شده و در جعبه هاي مستحكم به تعداد 20 عدد در هر جعبه قرار داده شده و به انبار منتقل مي شود. در اين حال ماندگاري 6 ماهه بسته هاي نان امكانپذير مي گردد.
در حال حاضر تاريخ انقضاء بوسيله برچسبهاي حساس به فشار توسط تفنگهاي دستي بر روي بسته ها درج مي شود.
قيمت يك بسته نان چاودار آفتابگردان به اين روش در خرده فروشي ها 2 دلار و60 سنت تا 3 دلار مي باشد.
تهيه كننده : سارا دانشگر

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/pencil.pngaaa.jpgsssssssssss.jpg
 
آخرین ویرایش:

sahar_moradi19

عضو جدید
نان پروبیوتیک

نان پروبیوتیک

نان پروبیوتیک:w10:
دو شرکتOrlando Baking و Ganeden Biotec اعلام کرده اند که نان پروبیوتیک تولید کرده اند.
مردم تمایل دارند که در محصولاتی که همیشه استفاده می کرده اند مواد پروبیوتیک وجود داشته باشد و این موضوع شامل نان نیز می شده است. منظور از پروبیوتیک وجود باکتریهای مفید در مواد غذایی است که میزان خاصی ازآنها موجب بالارفتن اثرات مثبت ان ماده می شود. تابحال تصور می شد که نمی توان از پروبیوتیکها در دماهای بالا استفاده کرد، اما شرکت Ganeden Biotec نوع جدیدی پروبیوتیک بنام GanedenBC30 تولید کرده که ساختار محکمی دارد که در برابر حرارت مقاومت می کند واین تفاوت اصلی آن با دیگر پروبیوتیک ها است.www.bakeryandsnacks.com
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
برای اولین بار در استان کرمانشاه؛ تولید نان برنجی سالم و ارگانیک


برای اولین بار در استان کرمانشاه نان برنجی سالم و ارگانیک پخته شد و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت.


به گزارش ایانا از روابط عمومی دفتر محیط زیست و توسعه پایدار کشاورزی استان کرمانشاه، در پی تفاهمنامه ای که بین سازمانهای جهاد کشاورزی استانهای کرمانشاه و مازندران منعقد شد، نان برنجی سالم و ارگانیک برای اولین بار در استان کرمانشاه پخته شد و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، آرد برنج مورد نیاز این فرآیند از شالیزارهای شهرستان بابلسر که برنج ارگانیک و سالم تولید می کنند در اختیار کارگاههای تولید نان برنجی استان کرمانشاه قرار می گیرد و روغن حیوانی مورد استفاده در پخت نیز از دامهایی تهیه می گردد که در مراتع فاقد سم و کود تغذیه می کنند و پرورش یافته اند.
این گزارش می افزاید: از آنجا که آرد و روغن حیوانی مورد استفاده ارگانیک هستند، می توان گفت نان برنجی تولید شده سالم خواهد بود. ایده تولید نان برنجی سالم توسط احمد طاهری، مدیرعامل تشکل توسعه پایدار دشت گرمسار، مطرح گردید و به مرحله اجرا درآمد.


کرمانشاه - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نوشيدني که خاصيت سيركنندگي دارد

نوعي نوشيدني جديد ساخته شده كه به افراد رژيمي کمک مي‌کند تا ساعت‌ها احساس سيري کنند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا از خوزستان، اين نوشيدني كه طعم شکلاتي دارد داراي 190 کالري به ازاي هر 325 ميلي ليتر است كه باعث رفع دردهاي ناشي از گرسنگي مي‌شود.
اين نوشيدني روي 23 داوطلب آزمايش شده است. اين افراد پنج ساعت پس از مصرف اين نوشيدني کاهش 30 درصدي گرسنگي خود را اعلام کردند.
اين نوشيدني داراي فيبر رژيمي به نام "alginate" است که فوق‌العاده ژلاتيني است و به اين صورت طراحي شده که فقط در محيط شکمي حالت ژله مانند خود را پيدا مي‌کند و قبل از مصرف به صورت مايع است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
آبمیوه های رانی را ننوشید چون ....

مراجع علمی از غیربهداشتی بودن این آبمیوه خبر می دهند. به گزارش خبرنگار شریف نیوز، آبمیوه «رانی» محصول شرکت «عوجان» عربستان سعودی است و گفته می شود مجوزی برای واردات آن به ایران وجود ندارد. شرکت عربستانی عوجان برای تولید «رانی»، اسانس و ذرات خشك میوه را ـ كه در صنعت آب میوه به آن ها «پالپ» گفته می شود ـ از كشورهای دیگر وارد کرده و اسانس و پالپ را به آب اضافه كرده و آبمیوه تولید می كند. ذرات معلقی که در آبمیوه مشاهده می شود، دلیلی بر تازگی آن نیست، بلکه تازگی ظاهری «رانی» به علت وجود ماده ای به نام «بنزوات سدیم» می باشد.

همچنین طبق گزارش یک موسسه معتبر، با آزمایش چند قوطی آب میوه رانی در یكی از آزمایشگاه های كشور، نتایجی كه برای قوطی حاوی نكتار انبه رانی به دست آمده حاكی از این است كه این قوطی مقدار 96.2 ppm بنزوات سدیم دارد و همچنین مقدار بنزوات سدیم در شیشه نكتار موز، 263 ppm می باشد. بنزوات سدیم، ماده ی است که در صنعت مواد غذایی به عنوان نگهدارنده کاربرد دارد. از این ماده به میزان بسیار کم در سس مایونز و نوشابه استفاده می شود ولی طبق گزارش اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، استفاده از این ماده در هر نوع آب میوه غیرمجاز است.

علت غیرمجاز بودن استفاده از بنزوات سدیم در آب میوه این است كه آبمیوه به صورت گرم در قوطی ریخته و پر می شود و به دلیل واكنش هایی که بنزوات سدیم در حرارت انجام می دهد، استفاده از آن ممنوع می باشد؛ اما در نوشابه ها به این دلیل كه نوشابه به صورت سرد پر می شود، استفاده از این ماده مجاز است. گفتنی است، با توجه به محرز بودن عدم رعایت حداقل استانداردها در آبمیوه «رانی» و اطلاع برخی دستگاه های مسئول، هنوز معلوم نیست که چگونه این آبمیوه در این سطح گسترده به کشور وارد و توزیع می شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اصول ارزیابی اقتصادی برای ایجاد یک واحد تولیدی صنایع غذایی

اصول ارزیابی اقتصادی برای ایجاد یک واحد تولیدی صنایع غذایی

دوره آموزشی اصول ارزیابی اقتصادی برای ایجاد یک واحد تولیدی صنایع غذایی به مدت ۸ ساعت توسط پروفسور محمد شاهدی برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، دوره آموزشی اصول ارزیابی اقتصادی برای ایجاد یک واحد تولیدی صنایع غذایی به مدت ۸ ساعت توسط پروفسور محمد شاهدی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.

سرفصل های دوره:
* اهمیت محاسبات اقتصادی برای ایده های جدید در صنایع غذایی
* چگونگی محاسبه سرمایه ثابت و جاری
* چگونگی محاسبه هزینه های ثابت و جاری
* محاسبه استهلاک دستگاهها و امکانات کارخانه و استفاده از آن در ارزیابی اقتصادی
* مکانات مورد نیاز واحد تولیدی مورد نظر و محاسبات اقتصادی آن
* دستگاههای مورد نیاز واحد تولیدی مورد نظر و محاسبات اقتصادی آن
* محاسبه سود و زیان کارخانه با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط روز
* زمان برگشت سرمایه
* توجیه اقتصادی واحد تولیدی مورد نظر
* انجام محاسبات کلی برای چند مورد از واحدهای تولیدی صنایع غذایی

تاریخ برگزاری: ۲۴ تیرماه ۱۳۹۰
هزینه: ۱۰۰٫۰۰۰ تومان
www.kaashaaneh.ir
تلفن: ۸۸۷۵۸۱۵۲
نشانی: خ سهروردی شمالی، خ فیروزه، پلاک ۱۶، واحد۳


لینک
 
بالا