[ حمل ونقل عمومی ]فرودگاه کانسای

rahajo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدیران این فرودگاهها معتقدند که فرودگاه تنها مکانی برای ترانزیت مسافر نیست، بلکه می توان آن را به مکانی لوکس و تفریحی برای استراحت چند ساعته مسافران تبدیل کرد!
در این میان فرودگاه کانسای ژاپن گوی سبقت را ربوده و به جایگاهی ممتاز در عرصه ارائه خدمات پیشرفته رسیده است.
بدون شک فرودگاه کانسای ژاپن را می توان از جمله دستاوردهایی دانست که نه تنها با تکیه بر فناوری پیشرفته زمان خود طراحی و ساخته شده، بلکه بقای آن هم وابسته به تجهیزات بسیار پیشرفته است.
با ورود به این فرودگاه و پرداخت عوارض ۱۷ دلاری آن، در واقع شما بلیت ورود به یک نمایشگاه دائمی فناوری را دریافت می کنید!
پلی به طول۲/۵ کیلومتر با ۶ مسیر مخصوص عبور اتومبیل و یک مسیر مخصوص قطار مسافربری، این فرودگاه را که در اصل یک جزیره ۵۰۴ هکتاری است، به شهر ساحلی «کوبه» ژاپن متصل می کند.
البته این پل تنها مسیر دسترسی به فرودگاه بین المللی کانسای نیست و مسافران به وسیله کشتیهای تندرو از کوبه (نزدیک ترین شهر ساحلی ژاپن) در مدت زمان کمتر از ۳۰ دقیقه و از دورترین شهر ساحلی ژاپن یعنی «تاکوشیما» در مدت زمان ۸۰ دقیقه به این فرودگاه (که روزانه بیش از یکصد هزار مسافر را جابه جا می کند) دسترسی پیدا می کنند.
عملیات اجرایی این فرودگاه که طرح آن در سال ۱۹۸۷ به وسیله «رنزو پیانو» معمار برجسته ایتالیایی ارائه شد، در سال ۱۹۹۵ با تلاش بیش از شش هزار نفر به اتمام رسید و به وسیله امپراتور ژاپن افتتاح شد واکنون مجهز به چنان امکانات پیشرفته ای شده است که نمونه آن در هیچ فرودگاه دیگری در جهان وجود ندارد.

پس از عبور از پل ورودی به فرودگاه به طول ۳/۵ کیلومترکه یکی از بزرگترین پلهای آبی در جهان هم محسوب می شود، به فرودگاهی می رسیم که بر روی یک جزیره مصنوعی آرمیده است: جزیره ای که فقط عملیات خاکریزی آن به وسیله شناورهای عظیم الجثه حامل میلیونها تن شن و ماسه، نزدیک به سه سال طول کشیده است.

اولین چیزی که هنگام ورود از طریق یکی از ۴۴ ورودی ساختمان اصلی فرودگاه، توجه شما را به خود جلب می کند، پیغامی است که از تلفن همراهتان دریافت می کنید. این پیغام به وسیله سیستم فرودگاه برای شما ارسال شده و به شما اطلاع می دهد که می توانید تمامی اطلاعات پرواز فرودگاه کانسای و فرودگاه مقصدتان را به همراه همه اطلاعات اقامتی، سیاحتی مورد نیازرا به زبان دلخواهتان به وسیله تلفن همراه خود، در اختیار داشته باشید!
در این فرودگاه، هیچ کس نگران کنترل بلیت، بار و گذرنامه خود نیست، زیرا هنگام عزیمت به فرودگاه تمامی این تشریفات بدون اطلاع خود مسافر انجام شده است و بار مسافران به وسیله نقاله هایی که در ورودی فرودگاه در حال چرخش هستند، از داخل کانالهای ویژه ای به طرف هواپیمایی که منتظر مسافران است، هدایت شده و یک سیستم امنیتی موقعیت آنها را برای مسافران مشخص می کند.
درون ساختمان فرودگاه با وجود حداقل ۱۰ هزار مسافر که به طور مداوم در حال ورود و خروج از ساختمان هستند، همواره هوای تمیزی در جریان است و دلیل آن هم وجود سامانه تهویه استثنایی ساختمان است که به سقف غول پیکر ساختمان متصل است. این سقف که به شکل قوسی طراحی شده و ۹۰ هزار متر مربع مساحت آن است، با بررسیها و آزمایشهای فراوان در کارگاه معماری «رنزو پیانو» و با همکاری مهندسان مکانیک ژاپنی و با استفاده از کمترین تجهیزات مکانیکی طراحی و تولید شده است.
جالب اینکه این سقف هوشمند است و نسبت به دمای هوای محیط و نیز کیفیت هوای هر قسمت از ساختمان تغییر حالت می دهد!
فرودگاه کانسای ژاپن تنها فرودگاه جهان است که نابینایان در آن کاملاً راحت هستند، زیرا طراحان این بنای عظیم به فکر مسافران نابینا هم بوده و برجستگیهایی روی ستونهای ورودی و خروجی تمام راهروهای فرودگاه قرار داده اند که براساس خط بریل است و نابینایان می توانند با لمس کردن آنها دقیقاً متوجه شوند در چه بخشی از فرودگاه قرار دارند و به وسیله این اطلاعات مسیر مورد نیاز خود را هم به درستی پیدا کنند. علاوه بر این روی تمام موانع عبور و مرور هم اطلاعاتی وجود دارد که به طور کامل به نابینایان کمک می کند.
سازه اصلی این فرودگاه ۱۸ میلیارد دلاری که جزیره زیر پای خود را به زانو درآورده است، از یک سیستم هوشمند بسیار پیشرفته برخوردار است و در برابر زلزله های ۹ ریشتری هم به راحتی مقاومت می کند.
کارشناسان تخمین زده اند که این جزیره مصنوعی هر ۵۰ سال، ۱۱ متر نشست می کند که البته این مشکل هم به وسیله طراحان فرودگاه برطرف شده است، زیرا اولین و کوچکترین لغزش ناشی از این نشستها، به وسیله حسگرهایی که روی تمامی ۱۱۰۰ ستون فرودگاه نصب شده اند، به مرکز کنترل مربوطه ارسال می شود و در این صورت ستونهایی که مانند ستون برج کنترل فرودگاه، سوار بر برجکهای هیدرولیک اتوماتیک هستند، بلافاصله و به سرعت ستون را به تراز قبلی و به وضعیت گذشته برمی گردانند. در مورد دیگر ستونها هم گروههای متخصص مستقر در بخش نگهداری فرودگاه با استفاده از جکهای هیدرولیکی، ستونهایی را که در اثر نشست تغییر اندکی کرده اند، بلند کرده و به وسیله ورقه های فولادی که با ضخامتهای مختلفی در اختیار دارند، ستون را به بخش هم تراز با دیگر ستونهای این ساختمان بازمی گردانند.
بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که در حال حاضر در این فرودگاه پیشرفته وجود دارد، در جهان بی نظیر است و این به دلیل توجه و آینده نگری طراحان و سازندگان این بنای عظیم است که در حال حاضر راحتی و آسایشی مثال زدنی را برای مسافرانش به همراه آورده است.
تلاش و ابتکار بالای ژاپنی ها سبب شد که دیگر کشورهای آسیایی هم به فکر احداث و تجهیز فرودگاههایی پیشرفته و مدرن باشند تا بتوانند به خوبی با رقبای ژاپنی خود رقابت کنند.
در برخی از فرودگاههای این قاره، هتلهای حیوانات، اتاقهای اکسیژن، اتاق ماساژ و حتی زمین گلف به چشم می خورد، تا مسافران کاملاً مشغول باشند!
امروزه کشورهای آسیایی صدها میلیون دلار صرف بهبود تسهیلات ویژه فرودگاهها می کنند، چون می دانند که راحتی مسافران و ایجاد تسهیلات ویژه برای تاجران در فرودگاهها یک منبع درآمدی بسیار قابل توجه برای این کشورها خواهد شد.
یکی از مسؤولان فرودگاه چانگی سنگاپور می گوید: ما قصد داریم به حدی مسافران را در فرودگاه مشغول کنیم که آنها پس از ترک کردن آنجا آرزو کنند که مجدداً به فرودگاه بازگردند و وقت بیشتری را در آن سپری کنند.
در این فرودگاه هر مسافر به طور متوسط ۲ تا ۴ ساعت را در سالن ترانزیت سپری می کند، به همین دلیل مقامات فرودگاه سعی می کنند بیشترین بهره را از توقف مسافران ببرند.
با پرداخت ۱۷/۵ دلار می توان وارد سالن استراحت فرودگاه شد. چشم انداز این سالن، یک باغ گل آفتابگردان است و مسافران به غذا و نوشیدنی، سالن بدنسازی و روزنامه های بین المللی دسترسی دارند.
همچنین با پرداخت ۱۵ دلار اضافی، مسافران می توانند به مدت ۱۰ دقیقه در اتاق اکسیژن بنشینند و نفسی تازه کنند. علاوه بر این، مسافرانی که شیفته کامپیوتر و اینترنت هستند می توانند از ۲۰۰ کامپیوتر موجود در فرودگاه به طور رایگان استفاده کنند و به اینترنت متصل شوند.
 

mohammad azizi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نوشته شده توسط سیویلیکا

بدون شک فرودگاه کانساي ژاپن را که نمادي از معماري �هاي تک� است، مي توان از جمله دستاوردهايي دانست که نه تنها با تکيه بر فناوري پيشرفته زمان خود طراحي و ساخته شده، بلکه بقاي آن هم وابسته به تجهيزات بسيار پيشرفته است.​


با ورود به عرشه پل ارتباطي اين فرودگاه و پرداخت عوارض 17 دلاري آن، در واقع شما بليت ورود به يک نمايشگاه دائمي فناوري را به جاي قبض عوارض دريافت مي کنيد. پلي به طول 5/2 کيلومتر با 6 مسير مخصوص عبور اتومبيل و يک مسير مخصوص قطار مسافربري، اين فرودگاه را که در اصل يک جزيره 504 هکتاري است به شهر ساحلي �کوبه� ژاپن متصل مي کند. البته اين پل تنها مسير دسترسي به فرودگاه بين المللي کانساي نيست و مسافران به وسيله کشتي هاي تندرو از کوبه (نزديک ترين شهر ساحلي ژاپن) در مدت زمان کمتر از 30 دقيقه و از دورترين شهر ساحلي ژاپن يعني �تاکوشيما� در مدت زمان 80 دقيقه به اين فرودگاه (که روزانه بيش از يکصد هزار مسافر را جابه جا مي کند) دسترسي پيدا مي کنند.​

عمليات اجرايي اين فرودگاه که طرح آن در سال 1987 به وسيله �رنزو پيانو� معمار برجسته ايتاليايي ارائه شد، در سال 1995 با تلاش بيش از شش هزار نفر به اتمام رسيد و به وسيله امپراتور ژاپن افتتاح شد و تاکنون مجهز به چنان امکانات پيشرفته يي شده است که نمونه آن در هيچ فرودگاه ديگري در جهان وجود ندارد. پس از عبور از پل ورودي به فرودگاه به طول 5/3 کيلومتر (که بزرگترين پل آبي در جهان هم محسوب مي شود) به فرودگاهي مي رسيم که روي يک جزيره مصنوعي آرميده است: جزيره يي که فقط عمليات خاکريزي آن به وسيله شناورهاي عظيم الجثه حامل ميليون ها تن شن و ماسه، نزديک به سه سال طول کشيده است. اولين چيزي که هنگام ورود از راه يکي از 44 ورودي به ساختمان اصلي فرودگاه، توجه شما را به خود جلب مي کند، پيغامي است که از تلفن همراهتان دريافت مي کنيد. اين پيغام به وسيله سيستم فرودگاه براي شما ارسال شده و به شما اطلاع مي دهد که مي توانيد تمامي اطلاعات پرواز فرودگاه کانساي و فرودگاه مقصدتان را به همراه همه اطلاعات اقامتي، سياحتي مورد نيازتان به زبان دلخواهتان به وسيله تلفن همراه خود، در اختيار داشته باشيد.​

در اين فرودگاه، هيچ کس نگران کنترل بليت، بار و گذرنامه خود نيست، زيرا هنگام عزيمت به فرودگاه تمامي اين تشريفات بدون اطلاع خود مسافر انجام شده است و بار مسافران به وسيله نقاله هايي که در ورودي فرودگاه در حال چرخش هستند، از داخل کانال هاي ويژه يي به طرف هواپيمايي که منتظر مسافران است، هدايت شده و يک سيستم امنيتي موقعيت آنها را براي مسافران مشخص مي کند. درون ساختمان فرودگاه به رغم وجود حداقل 10 هزار مسافر که به طور مداوم در حال ورود و خروج از ساختمان هستند، همواره هواي تميزي در جريان است و دليل آن هم وجود سامانه تهويه استثنايي ساختمان است که به سقف غول پيکر ساختمان متصل است. اين سقف که به شکل قوسي طراحي شده و 90 هزار متر مربع مساحت آن است، با بررسي ها و آزمايش هاي فراوان در کارگاه معماري �رنزو پيانو� و با همکاري مهندسان مکانيک ژاپني و با استفاده از کمترين تجهيزات مکانيکي طراحي و توليد شده است.​

جالب اينکه اين سقف هوشمند است و نسبت به دماي هواي محيط و نيز کيفيت هواي هر قسمت از ساختمان تغيير حالت مي دهد. فرودگاه کانساي ژاپن تنها فرودگاه جهان است که نابينايان در آن کاملاً راحت هستند زيرا طراحان اين بناي عظيم به فکر مسافران نابينا هم بوده و برجستگي هايي روي ستون هاي ورودي و خروجي تمام راهروهاي فرودگاه قرار داده اند که براساس خط بريل است و نابينايان مي توانند با لمس کردن آنها دقيقاً متوجه شوند در چه بخشي از فرودگاه قرار دارند و به وسيله اين اطلاعات مسير مورد نياز خود را هم به درستي پيدا کنند. علاوه بر اين روي تمام موانع عبور و مرور هم اطلاعاتي وجود دارد که به طور کامل به نابينايان کمک مي کند. اين تنها نمونه کوچکي از امکانات رفاهي بي نظير اين فرودگاه پيشرفته است.​

سازه اصلي اين فرودگاه 18 ميليارد دلاري که جزيره زير پاي خود را به زانو درآورده است، از يک سيستم هوشمند بسيار پيشرفته برخوردار است و در برابر زلزله هاي 9 ريشتري هم به راحتي مقاومت مي کند.​

البته کارشناسان تخمين زده اند که اين جزيره مصنوعي هر 50 سال، 11 متر نشست مي کند که البته اين مشکل هم به وسيله طراحان فرودگاه برطرف شده است زيرا اولين و کوچک ترين لغزش ناشي از اين نشست ها، به وسيله حسگرهايي که روي تمامي 1100 ستون فرودگاه نصب شده اند، به مرکز کنترل مربوطه ارسال مي شود و در اين صورت ستون هايي که مانند ستون برج کنترل فرودگاه، سوار بر برجک هاي هيدروليک اتوماتيک هستند، بلافاصله و به سرعت ستون را به تراز قبلي و به وضعيت گذشته برمي گردانند. در مورد ديگر ستون ها هم گروه هاي متخصص مستقر در بخش نگهداري فرودگاه با استفاده از جک هاي هيدروليکي، ستون هايي را که در اثر نشست تغيير اندکي کرده اند، بلند کرده و به وسيله ورقه هاي فولادي که با ضخامت هاي مختلفي در اختيار دارند، ستون را به بخش هم تراز با ديگر ستون هاي ديگر اين ابرساختمان بازمي گردانند، بنابراين اين فرودگاه مجهز به سيستم بسيار پيشرفته يي است که وظيفه کنترل چندصد ستون بزرگ فولادي را برعهده دارد.​

بسياري از امکانات و تجهيزاتي که در حال حاضر در اين فرودگاه پيشرفته وجود دارد، در جهان بي نظير است و اين به دليل توجه و آينده نگري طراحان و سازندگان اين بناي عظيم است که در حال حاضر راحتي و آسايشي مثال زدني را براي مسافرانش به همراه آورده است.​


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا