حدکثر سرعت مجاز در لوله

yeganehparast

عضو جدید
با سلام

من یه سوال دارم در مورد سرعت مجاز جریان آب در لوله ها.

و اونم اینکه آیا حداکثر سرعت مجاز برای سایزهای مختلف متفاوته؟
 

reza2011

عضو جدید
سرعت جریان آب در شبکه توزیع:

دامنه تغییرات سرعت جریان آب در شبکه های توزیع3/0 تا2/1 متر در ثانیه و متناسب با قطر لوله توصیه شده است.حداکثر سرعت مجاز در شبکه های توزیع آب در حالت عادی 2 ودر حالت استفاده 5/2 متر در ثانیه توصیه شده است.

حداقل قطر لوله ها در شبکه توزیع:


حداقل قطر داخلی مجاز برای لوله های دارای شیر آتش نشانی 100میلیمتر و برای خیابانهای فرعی که شیر آتش نشانی ندارند600میلیمتر توصیه شده است.
 

Mehrdad.ne

کاربر فعال مهندسی عمران ,
سرعت آب در خطوط انتقال
به منظور جلوگیری از افت فشار بیش از حد ناشی از اصطکاک زیاد، حفط آب بندی لوله ها و متعلقات و کاهش تنش در محل اتصالات و جلوگیری از افزایش افت دینامیکی پمپاژ، جلوگیری از افزایش دامنه نوسانات فشار مثبت و منفی ناشی از قطع ناگهانی جریان آب ، حداکثر سرعت آب در خطوط انتقال با توجه به نکات فوق و رعایت مسائل فنی و اقتصادی 6/1 متر بر ثانیه توصیه می شود . به منظور جلوگیری از رسوب گذاری در لوله ها و تغییر شرایط کیفی از جمله بو و مزه ، حداقل سرعت اب در خطوط انتقال 3/0 متر بر ثانیه توصیه می شود.
تبصره : حداقل سرعت در خطوط انتقال آب خام در صورتی که برای آن پیش رسوبگیری در نظرگرفته شده باشد برابر 6/0 متر برثانیه توصیه می شود. در غیر اینصورت مقدار 9/0 متر بر ثانیه در نظر گرفته شود.
در هر حال در خطوط انتقال آب ثقلی سرعت حداکثر آب در لوله و شیرآلات نباید از 3 متر بر ثانیه تجاوز کند استفاده از سرعت های بالا تا سقف سرعت حداکثر باید با بررسی تمام جوانب فنی و اقتصادی برای انواع لوله ها توجیه شود.
 

Mehrdad.ne

کاربر فعال مهندسی عمران ,
سرعت آب در شببکه توزیع : ( برای تکمیل نوشته های مهندس Reza2011)
حداکثر سرعت در شبکه های توزیع آب به طور معمول 2 متر بر ثانیه و در موقع برداشت بده آتش نشانی برابر 5/2 متر بر ثانیه توصیه می شود. به منظور جلوگیری از رسوب گذاری و.. حداقل سرعت 3/0 متر بر ثانیه می باشد. بهتر است طراحی به نحوی صورت گیرد که سرعت در لوله برای اقطار زیر 500 میلیمتر در محدوده 1- 8/0 متر بر ثانیه و برای اقطار بالای 500 میلیمتر در محدوده 2/1- 8/0 متر بر ثانیه که به سرعت اقتصادی معروف است قرار گیرد.
انتخاب اقطار:
حداقل قطر داخلی در لوله های فاقد شیر آتش نشانی معادل 80 میلی متر برای شهرها و 50 میلی متر برای کوچه های بن بست و هم چنین برای روستاها توصیه می شود.
حداقل قطر در لوله های دارای شیر آتش نشانی با توجه به ضوابط آتش نشانی تعیین می شود و نباید از 100 میلیمتر کم تر باشد.
در مواردی که فشار اب با رعایت حداقل قطر به دلیل توپوگرافی موجود ، بیش ازحداقل فشار مجازشبکه است و محاسبات مصرف آتش نشانی نیز برقراری حداقل فشار در شبکه را نشان دهد می توان از لوله به قطر 80 میلی متر برای نصب شیر آتش نشانی استفاده کرد.
 

Mehrdad.ne

کاربر فعال مهندسی عمران ,
با سلام ، یک و شش دهم متر بر ثانیه صحیح است
 

behroozvalipour

عضو جدید
سلام

مي خواستم بدونم استاندارد تعيين سرعت مجاز خطوط لوله آب چي هست؟

ممنون
 

sarmashigh

عضو جدید
خواستم اضافه کنم که در شبکه های توزیع آب شهری لوله کمتر از 75 میلیمتر دیگه اصلا کاربرد نداره

با تشکر از توضیحات دوستان
 

نیما_1

عضو جدید
سلام در مورد حداقل و حداکثر سرعت دوستان پاسخ دادن
امادرمورد سایزهای مختلف باید بدونیم هرچه سایز لوله بالاتر بره سرعت پایین تر میاد و سرعت مجاز عملا در طراحی ها اهمیتی ظاهرا نداره چون رعایت نمیکنن ولی بستگی داره از چه جنس لوله ای استفاده میکنی در طراحی بیشتر فشار مد نظر قرار میگیره که که هرچه سایز کوچکتر میشه سرعت هم بیشتر میشه و افت فشار در لوله بوجود میاد ولی در کل باید در شبکه از 0.3 متر در ثانیه کمتر نباشه چون باعث رسوب گذاری در لوله ها شده و باعث ایجاد طعم وبو میشه و از 2.5 متر در ثانیه بیشتر نباشه تا به مرور ساییدگی بوجود نیاورد
 
بالا