تکنیکهای افزایش امنیت شغلی در دوران سخت اقتصادی هیچکس امنیت کامل شغلی ندارد. برای حفظ شغل باید نشان دهید برای شرکت ارزش آفرین هستید و بدون حضور شما شرکت نمیتواند درست فغالیت کنید. در مقاله حاضر به اقداماتی که برای حفظ شغل باید انجام دهید اشاره میکنیم: در کار تیمی مهارت پیدا کنید. در اکثر محیطهای کاری، تیمها اهمیت خاصی دارند و اگر شما فردی تک رو باشید که نمیتواند با گروه کار کنید، جزء اولین گزینههای اخراج در دوران تعدیل نیرو خواهید بود. شما باید بتوانید به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید. مهارتهایی نظیر خوب گوش کردن، انتقاد سازنده از دیگران و کمک به آنها در صورت لزوم جزء مهارتهای کار تیمی هستند. مثبت اندیش باشید. تفکر مثبت در تمام جنبههای زندگی از جمله کار، یک ویژگی ارزشمند محسوب میشود. هیچکس دوست ندارد با کسی کار کند که بدبین است و دائما از همه چیز شکایت میکند. حتی اگر در محیطی منفی کار میکنید با توجه به جنبههای مثبت محیط، خوشبین باقی بمانید. هرگز با همکاران منفیباف صمیمی نشوید زیرا طرز فکر آنها بر شما هم تاثیر میگذارد و شما نیز از دید رییس فردی منفیگرا محسوب میشوید. خارج از محیط کار نیز از شرکت بدگویی نکنید زیرا در دنیای کنونی حرفها خیلی زود پخش میشوند و قطعا به گوش رییس هم خواهند رسید. از رییس خود نطر بخواهید. شما همواره باید بدانید که ارزیابی رییس یا مدیر از عملکرد شما چیست. در فواصل زمانی معین از او بخواهد نظرش را درباره عملکرد شما بیان کند. سپس درخواستهای او را در کار خود تاثیر دهید طوری که وی مشاهده کند شما در پی بهبود عملکرد خود هستید. سخت کار کنید. همواره اندکی بیش از وظایف خود کار کنید. به یاد داشته باشید که مدیران شرکت از عملکرد تمام کارکنان با خبر هستند حتی اگر به روی خود نیاورند. بیش از وظایف خود کار کردن نشان میدهد به شرکت و پیشرفت آن وفادار هستید و مدیران میتوانند روی شما حساب کنند. این ویژگی از دید مدیران شرکت اهمیت بالایی دارد. بروز باقی بمانید. در شرایط بد اقتصادی هر کس بر اطلاعات، مهارتها و دانش خود نیفزاید دیر یا زود شغل خود را از دست خواهد داد. در این مورد هیچ تردیدی وجود ندارد. در کنفرانسهای علمی، کلاسهای مرتبط با حوزه شغل خود و کارگاههایی که بر اطلاعات شما میافزایند شرکت کنید. با این کار نه تنها شما به دارایی با ارزشتری برای شرکت تبدیل میشوید بلکه در این گونه مکانها امکان آشنایی با افراد جدید فراهم میشود. به یاد داشته باشید که هر چه شبکه اجتماعی شما گستردهتر باشد و افراد بیشتری شما را بشناسند، فرصتهای شغلی متنوعتری پیش روی شما قرار خواهد داشت. حرفهای رفتار کنید. رفتار شما در محیط کار نشاندهنده شخصیت شما و مدیران سازمان است. رفتار طبق مقررات و استاندارد شرکت، به ارتقاء شغلی منجر میشود. دیر آمدن به محل کار، رعایت نکردن مهلتهایی که برای انجام کارها در نظر گرفته شده است، پوشیدن لباسهای نامناسب در محیط کار، هدر دادن وقت در محیط کار با گشتزدن بیمورد در اینترنت و ... همگی از مواردی هستند که شانس شما را برای باقی ماندن در شغل کنونی کم میکنند. نکته دیگر اینکه مسایل خانوادگی خود را در در محیط کار دخالت ندهید و نگذارید این مسایل در کار شما تاثیر بگذارند. شغل خود را جدی بگیرید. با این کار احترام دیگران بویژه مدیران را جلب خواهد کرد. همواره در پی فرصتهای جدید شغلی باشید. واقعیت این است که بهترین وقت جستجو برای شغل جدید و بهتر، زمانی است که در شغلی مشغول کار هستید. اما اکثر مدیران از اینکه نیروی کار به دنبال شغل دیگری باشد عصبانی میشوند. بنابراین نگذارید همکاران بفهمند شما در پی شغلی جدید هستید.