[تنظیم شرایط محیطی] خرد اقلیم

vahid1900

عضو جدید
:)خرد اقليم
هرگاه قرار باشد يك ساختمان به محيط اطرافش وابسته باشد و از آن تاثير بپذيرد،شناخت الگوي آب و هوايي مساله مهمي است اما خرد اقليم آن ناحيه نيز بايد به دقت مورد بررسي قرار گيرد.عوامل زير مي تواند خرد اقليم را به نحوي تغيير دهند كه خرد اقليم كاملا متفاوتي ازآن ايجاد شود.
1.وقت يا همان روز و شب: دو حالت كاملا متفاوت ايجاد ميكنند به نحوي كه گاهي حتي جهت باد غالب در شب و روز بر عكس مي شود اين مورد در نواحي كوهستاني مشهود است زيرا در اين نواحي هوا در طول روز به سمت بالاي كوهستان حركت ميكند ولي در شب عكس اين مساله صادق است توده هاي بزرگ آب نيز با رسيدن روز به شب ممكن است جهت باد را برعكس كنند.
2.پوشش گياهي و نوع خاك: پوشش گياهي با تغيير جهت وزش باد يا كاهش سرعت آن شرايط محصوري ايجاد مي كند.ظرفيت حرارتي،رنگ و درصد رطوبت خاك نيز بر ميزان جذب حرارت و در نتيجه دماي زمين تاثير ميگذارد.اين فرايند ميتواند تاثير عمده و بسياري بر خرد اقليم داشته باشد؛ زيرا دماي زمين، سيستم فشاري را تحت تاثير قرار ميدهد.
3.محيط هاي انسان ساخت:محيط مصنوع ممكن است تغيير قابل توجهي در خرد اقليم ايجاد كند.به طور كلي در نواحي داراي ساخت وساز سرعت باد 25 درصد كمتر است و اين در حالي است كه در اثر وجود باد راههاي شهري (ساختمان ها و خبابان هايي كه جريان باد را شاخه شاخه مي كنند)احتمال به وجود آمدن سرعت هاي بسيار بالا و موضعي وجود دارد.
4.توپوگرافي:سرعت باد معمولا با افزايش ارتفاع،فزوني مييابد.هر چه شيب زمين بيشتر باشد دماي هوا در شب سريع تر پايين مي آيد و اين مساله باعث تغيير جهت باد مي شود.توپوگرافي تاثير عمده اي بر خرد اقليم دارد،تا جايي كه باعث تغيير جهت باد يا انحراف آن شود.به دليل اينكه آفتاب بيشتري به زمين هاي رو به جنوب ميتابد و از باد هاي سرد شمالي محفوظ هستند نسبت به زمين هاي شيب دار رو به شمال مساعدتراند.
5.همجواري توده هاي آب:همجواري يك ناحيه با توده هاي از آب،باعث جريان هوايي در آن ناحيه مي شود آب ظرفيت حرارتي بالايي دارد به همين دليل بك توده بزگ آن قادر به جذب سريع حرارت نيست اما حرارت جذب شده را در مقايسه با يك توده خاك مشابه بيشتر در خود نگه ميدارد به همين دلايل تغييرات دمايي در آب كمتر است و اين مساله باعث ايجاد يك سيستم فساري متفاوت با آنچه روي خشكي ايجاد شده است مي شود. اين اختلاف فشار باعث وزش نسبم هايي مي شود كه در طول شبانه روز جهت آنها به طور متناوب از خشكي به سمت درياي از دريا به سمت خشكي است.


 
بالا