تمیز کردن گوش و گوش پاک کن.

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت

كودكتان را حمام مي‌كنيد،‌از حمام مي‌آوريدش بيرون،‌ خشكش مي‌كنيد و بعد،‌دست دراز مي‌كنيد و گوش پاك‌كن را برمي‌داريد و توي گوشش مي‌چرخانيد. راستي، هيچ فكر كرده‌ايد كه اين جور وقت‌ها داريد به كودكتان خدمت مي‌كنيد يا خيانت؟
احتمالا اكثر شما به ويژه پس از حمام كردن كودك به فكر تميز كردن گوش و خارج كردن ترشحات آن مي‌افتيد.‌ اين لحظه غالبا همان لحظه‌اي است كه دست خود را به سمت يك گوش پاك‌كن دراز كرده و يا حتي در مواردي، ‌يك تكه دستمال كاغذي و يا پنبه را به دور يك چوب كبريت پيچيده و جهت تميز كردن گوش دلبندتان، آن را داخل مجراي گوش مي‌كنيد. ولي مراقب باشيد! خطر همين‌جا در كمين شما نشسته است.
انجام يكي از اعمال بسيار ساده فوق مي‌تواند موجب رساندن آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به گوش شود.
در سطح اجتماع بحث‌هاي زيادي در مورد استفاده و يا عدم استفاده از گوش پاك‌كن جهت تميز كردن گوش وجود دارد. در واقع، شايد بتوان گفت ‌كه ‌عبارت ‌گوش‌پاك‌كن، ‌فقط يك عبارت مجازي است براي چيزي كه موارد كاربرد آن ارتباط كمي با رفع آلودگي گوش دارد. از گوش پاك‌كن بيشتر جهت تميز كردن لاله گوش، داخل بيني كودك،‌ بين انگشتان پا، ماليدن پماد بر روي زخم، استعمال داروها در نواحي باز و تميز كردن آرايش دور چشم‌ها ‌استفاده مي‌شود ، درحاليكه بسياري از مردم بر اين باورند كه اين وسيله صرفا جهت خارج كردن ترشحات از داخل گوش است. يك نكته مهم را بايستي هميشه به‌خاطر داشته باشيد: ترشحات گوش خارجي كه به آن جرم يا واكس گوش گفته مي‌شود، به‌هيچ‌وجه آلوده و كثيف نيستند. اين ترشحات، در واقع يك سري از ترشحات طبيعي و ضروري بدن هستند كه از گوش مراقبت مي‌كنند. همانگونه كه همه مي‌دانند، جرم گوش زرد رنگ و چرب بوده و داراي حالت چسبندگي است. وجود اين جرم براي نرم نگهداشتن و حفظ سلامت مجراي گوش خارجي ضروري است. علاوه بر اين، اسيديته اين ترشحات مانع از رشد باكتري و قارچ مي‌شود.
جرم گوش به‌طور طبيعي و خودبه‌خود به سمت بيرون حركت كرده و از مجراي گوش خارج مي‌شود بنابراين نيازي به دستكاري براي خروج آن وجود ندارد. البته در برخي از موارد، ترشح بيش از حد به‌خصوص در افراد مستعد موجب انسداد گوش و كاهش شنوايي مي‌شود كه در اين صورت بايستي بيمار جهت شستشوي گوش و اقدامات لازم به پزشك متخصص مراجعه كند. بر اثر فرو بردن جسم خارجي به داخل گوش‌، ‌علاوه بر خطر آسيب‌رساني به پرده گوش، امكان ايجاد خراش‌هاي ظريف ميكروسكوپي در مجراي گوش وجود دارد. در اين صورت و با توجه به احتمال وجود ميكروب و يا قارچ در سطح گوش، چنانچه كودك زمينه آلودگي را پيدا كند مبتلا به عفونت گوش خواهد شد. اكثر شما اندازه دقيق عمق گوش را نمي‌دانيد و بنابراين قادر به پاك‌ كردن تمامي قسمت‌هاي گوش نيستيد. در نتيجه،‌وارد كردن جسمي نظير گوش پاك‌كن موجب فشرده‌تر شدن اين ترشحات در قسمت‌هاي عمقي‌تر مجرا مي‌شود كه در اين صورت،‌خروج آنها مشكل‌تر خواهد بود.
علاوه بر اين،‌بررسي‌ها نشان مي‌دهند كودكاني كه جهت رفع خارش و تميز كردن گوش از وسايلي نظير سنجاق سر و يا گوش پاك‌كن استفاده مي‌كنند بيش از سايرين در معرض خطر پارگي پرده گوش قرار دارند. بسياري از متخصصان گوش و حلق و بيني هشدار مي‌دهند كه استفاده از گوش پاك‌كن با تضعيف سيستم دفاعي گوش موجب افزايش خطر ابتلا به خشكي و خارش گوش مي‌شود. بهترين روش توصيه شده جهت تميز كردن گوش خارجي اين است كه لاله گوش و قسمت بيروني گوش خارجي را با استفاده از يك پارچه نخي نرم و مرطوب كه به‌دور انگشت اشاره‌تان پيچيده‌ايد تميز كنيد، بدون آنكه انگشت خود را داخل مجرا ببريد.
با اين وجود در برخي موارد لازم است كه واكس درون گوش خارج شود. به‌عنوان مثال‌،در برخي به‌طور طبيعي توليد ترشحات گوش بسيار بيش از حالت عادي است كه مي‌تواند موجب تجمع و بسته شدن كانال گوش شود. البته اين انسداد به‌طور شايع‌تر در ارتباط با تميز كردن نادرست گوش بوجود مي‌آيد.
در صورت گرفتگي گوش فرزندتان در اثر تجمع جرم، چنانچه وي داراي سابقه سوراخ شدن پرده صماخ يا هر گونه عمل جراحي در گوش است، حتما او را نزد پزشك متخصص ببريد. ولي چنانچه پرده صماخ سالم بوده و گوش صرفا به توسط جرم پر شده باشد، ممكن است با انجام روش‌هاي درماني صحيح در منزل بتوانيد ناراحتي فرزندتان را درمان كنيد:
اولين وسيله‌اي كه لازم داريد، يك قطره چكان است. قطره چكان را بايستي توسط يكي از مواد نرم كننده جرم كه به‌راحتي در دسترس هستند پر كنيد، نظير روغن‌هاي معدني مخصوص، روغن بچه و مثلا‌ قطره <گليسيرين فنيكه .> سپس سر كودك را به يك طرف خم كنيد به‌طوري كه گوش مبتلا رو به بالا باشد. در ادامه و با استفاده از يك قطره‌چكان،‌2تا3 قطره از محلول نرم كننده جرم را در داخل گوش مبتلا بريزيد و همچنان سر را در همان وضعيت به مدت 5 دقيقه نگهداريد. سپس يك پارچه تميز بر روي گوش قرار داده و سر را به طرف مقابل خم كنيد و اجازه دهيد تا محلولي كه در داخل گوش ريخته‌ايد،‌به آرامي بيرون بيايد. در صورت لزوم مي‌توانيد اين عمل را روزي يكي دو بار و براي مدت چند روز انجام دهيد. چنانچه با انجام عمل فوق جرم گوش كودكتان بيرون نيامد و يا داراي سابقه سوراخ شدگي پرده صماخ و يا هر گونه عمل جراحي بود،‌حتما با پزشك جهت اقدامات پيشرفته‌تر مشورت كنيد. پزشك ابتدا با استفاده از وسيله‌اي به‌نام اتوسكوپ داخل گوش را ديده و سپس ممكن است كه جهت خارج كردن جرم گوش، شستشوي گوش با آب را انجام داده و يا با استفاده از يك وسيله خاص ديگر نظير دستگاه‌هاي واكيوم‌ خاص جهت برداشتن جرم گوش اقدام كند.
نكته مهم: هرگز سعي نكنيد تا اجسامي كه داخل گوش رفته و يا چسبيده را با زور خارج كنيد.
گير افتادن و يا چسبيدن اجسام خارجي در داخل مجاري گوش به‌ويژه در مورد اطفال زياد اتفاق مي‌افتد. خيلي احتمال دارد كه بچه‌ها به‌دليل كنجكاوي يك جسمي نظير پاك‌كن را داخل گوش خود و يا كودك ديگري قرار دهند. در اين صورت،‌بايستي حتما توجه داشته باشيد كه خلاصي از حالت بوجود آمده به‌راحتي ميسر نيست. حتي شايد ديده باشيد كه يك حشره درگوش شما و يا شخص ديگري گير كند. در اين صورت، تنها كاري كه بايستي انجام دهيد اين است كه كمي از روغن معدني مخصوص كه جهت نرم كردن جرم گوش نيز استفاده مي‌شود، به داخل گوش بريزيد تا حشره كشته شود.سپس در كوتاه‌ترين زمان ممكن با پزشك تماس بگيريد. هيچگاه نبايد سعي كنيد كه حشره و يا هر چيز ديگري را كه داخل گوش گير كرده است،‌خودتان شخصا در بياوريد و غير از پزشك، به هيچ شخص ديگري اجازه دست زدن به چيزي كه داخل گوش چسبيده است، ندهيد.

پاك كردن گوش با اشیای خارجی نظیر كلید، چوب كبریت و گوش پاک کن موجب عفونت گوش خارجی می شود.جرم موجود در گوش دارای خاصیت چربی و اسیدی است. چربی موجود در گوش از ترك خوردن پوست گوش جلوگیری كرده و سبب نرمی پرده گوش می شود.
خاصیت اسیدی جرم موجود در گوش از رشد قارچ ها و باكتری ها در گوش پیشگیری می كند. بنابراین استفاده از صابون برای پاك كردن داخل گوش باعث می شود تا خاصیت قلیایی صابون ماده اسیدی طبیعی گوش را از بین ببرد و فرصت رشد به باكتری ها و قارچ ها داده شود.
باكتری ها و قارچ ها در محیط های مرطوب رشد می كنند، بنابراین توصیه می شود شناگران بدون محافظ گوش به داخل دریا و استخر نروند.
درد گوش، تورم مجاری گوش خارجی، ایجاد غدد لنفاوی در كنار لاله ی گوش، تب خفیف، ترشح چرك سفید رنگ بدون بو از گوش، تنگی و گرفتگی گوش از جمله علایم شایع عفونت گوش خارجی هستند.البته اگر این عفونت از نوع قارچی باشد، چرك سیاه از گوش خارج می شود.http://but.blogfa.com/9009.aspx

 

Similar threads

بالا