تمرکزابزار دستيابی به بهره‌وری بالاتر

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تمرکزابزار دستيابی به بهره‌وری بالاتر



سيد محمد اعظمی‌نژاد*
منبع: Mindtools
تا به حال چندبار برای شما پيش آمده که پشت ميزکار خود نشسته و سعی به تمرکز روی يک موضوع کاری کنيد و به دليل آشفتگی ذهنی موفق به اين كار نشويد؟
مساله بسياری از مديران عدم توانايي برای تمرکز کامل روی مسائل پيش‌روی آنها است. آشفتگی ذهنی و بهره‌وری پايين، در محيط کارهای امروزی در حال تبديل به عارضه‌ای عادی است که متاسفانه اغلب سازمان‌ها نيز از وجود آن رنج می‌برند.
از طرفی هر جا با افرادی با تمرکز ذهنی بالا روبه‌رو می‌شويم، ويژگی‌هايي چون موفقيت و بهره‌وری را مشاهده می‌کنيم. تمرکز ذهنی به عنوان ابزاری مهم و کليدی می‌تواند به شما در افزايش کارآيي و اثربخشی سازمانی کمک قابل توجهی کند. مولفه‌های تشکيل دهنده ابزار تمرکز، شامل محيط کار، سلامت بدنی و مديريت ذهن است. در اين نوشتار سعی خواهد شد ابزار دستيابی به تمرکز به شما معرفی شود.
 محيط کار
محيط کار شخصی، نقش بزرگی در توانايي در تمرکز کردن ايفا می‌کند. احتمالا يک محيط کار راحت و خوشايند فضای بهتری برای تمرکز فکری است. می‌توانيد از موارد زير برای بهبود محيط کار استفاده کنيد:
 از راحتی خود اطمينان حاصل کنيد؛ کار خود را با اطمينان از شرایط مناسب ميز و صندلی خود آغاز کنيد. اگر صندلی شما کوتاه يا بلند باشد، موجب ناراحتی شما شده و تمرکز شما را برهم می‌زند.
 در محيط کار تصاوير زيبا قرار دهيد؛ مشاهده يک صحنه طبيعی يا حيات وحش می‌تواند به بهبود تمرکز شما کمک کند. اگر امکان اين کار را داريد، از تصاويری استفاده کنيد که از ديدن آن لذت می‌بريد.
 تا حد امکان صداهای مزاحم را از‌ خود دور کنيد؛ گوش دادن به موسيقی‌هاي آرامش بخش، می‌تواند صداهای مزاحم اطراف را کمرنگ‌تر کرده و به بهبود تمرکز و کاهش حواس پرتی کمک کند.
 سلامت بدنی
در خصوص سلامت بدنی رعايت اين نکات می‌تواند کمک کننده باشد:
 خواب کافی داشته باشيد؛ برای اينکه بتوانيد ذهن آماده‌تری داشته باشيد، سعی کنيد حداقل روزی 6 ساعت خواب مناسب داشته باشيد. يک ذهن آماده، بسيار آسان‌تر متمرکز می‌شود.
 به طور منظم ورزش کنيد؛ مغز انسان برای عملکرد بهتر نياز به خون‌رسانی مناسب از بدن دارد. تمرينات فيزيکی به گردش خون بهتر به مغز کمک می‌کند و برای داشتن تمرکز ذهنی بهتر، داشتن فعاليت‌های ورزشی منظم يک ضرورت مهم می‌باشد.
 آب بنوشيد؛ بسياری از ما در هنگامی که در محل کار هستيم، به نوشيدن آب فکر نمی کنيم، در حالي که از دست دادن آب بدن می‌تواند موجب احساس خستگی، تحريک‌پذيری، کندی و حتی بيماری شود؛ اين موضوع بر عملکرد مغز نيز اثر دارد. بنابراين نوشيدن آب نيز يک راه برای افزايش تمرکز است.
 صبحانه ميل کنيد؛ روز خود را با خوردن يک صبحانه سالم شروع کنيد. زمانی که گرسنه هستيد تمرکز برای شما سخت‌تر می‌شود. ضمنا می‌توانيد با همراه داشتن تنقلات سالم به تمرکز خود کمک کنيد.
 برخيزيد و کمی راه برويد؛ بسياری از افراد در طول روز پشت ميز خود نشسته اند و هيچ تحرکی ندارند. سعی کنيد در ساعات کاری، دقايقی از جای خود بلند شويد و کمی راه برويد.
 تنظيم مديريت ذهن
مديريت ذهن در افزايش تمرکز اهميت قابل توجهی دارد، برای تمرکز بيشتر ذهنی اين کارها را انجام دهيد:
 زمان معينی را برای مواجه شدن با نگرانی‌ها در نظر بگيريد؛ بسياری از ما به دليل اينکه با نگرانی‌های مختلفی در طول روز درگير هستيم، توان تمرکز ذهنی نداريم. اين نگرانی‌ها می‌تواند مواردی مانند نزديکی زمان اتمام يک پروژه، تعارض با يک همکار جديد يا حتی کارهای باقیمانده روزانه باشد. اگر اين موضوعات واقعا موجب نگرانی شما می‌شود، نيازی نيست ذهن خود را برای تمامی ساعات روز درگير آنها کنيد، بلکه می‌توانيد برای هريک از آنها تفکيک زمانی مشخص در نظر بگيريد.
 در يک زمان مشخص، فقط روی يک موضوع تمرکز کنيد؛ شما نيز احتمالا تاييد می‌کنيد، تمرکز همزمان در حالی که به ايميل‌تان پاسخ می‌دهيد و در حال صحبت تلفنی با موبايل هستيد کار تقريبا سختی است. برخی از پژوهشگران بر اين باورند بعد از هربار حواس پرتی، حدودا 15 دقيقه طول می‌کشد تا تمرکزکامل خود را به دست آوريم. بنابراين سعی کنيد طوری برنامه ريزی کنيد تا از انجام همزمان چند کار با هم تا حد امکان پرهيز کنيد.
 ايميل و تلفن همراه خود را خاموش کنيد؛ زمانی که نیاز به تمرکز دارید، اجازه دهيد ايميل و صندوق صوتی تلفن همراه‌تان کار خود را انجام دهند و در فرصتی مناسب آنها را پیگیری کنید. حتی می‌توانيد زمانی که نياز به تمرکز کامل در دفتر کار خود داريد، کاغذی با عنوان «باهماهنگی وارد شويد» نصب کنيد.
 بين تمرکزهای مهم ذهنی، به خود استراحت بدهيد؛ مغز شما بعد از دو ساعت تمرکز بالا، نياز به استراحت دارد. برای مثال اگر دو ساعت برای بررسی و کنترل بيلان مالی شرکت وقت گذاشته‌ايد، می‌توانيد 15 دقيقه برای کاری کم اهميت وقت بگذاريد و دوباره به اين کار ادامه دهيد.
 اولويت بندی کنيد؛ داشتن کارهای خيلی زياد برای انجام، می‌تواند به انحراف يا تعويق آنها منجر شود. از يک کار به کار ديگر پريدن نيز می‌تواند باعث کاهش اثربخشی آنها شود. بهتر است قبل از شروع، فعاليت‌های خود را اولويت‌بندی کنيد.
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه- انجمن مديريت منابع انسانی ايران (hrjournalist.blogfa.com)
 
بالا