تعریف کسب وکار

parichehr16

عضو جدید
تعريف مدل کسب و کار، غالباً با دشواري همراه است زيرا در زمينه‌هاي متفاوت کسب وکار، معاني متفاوتي از آن برداشت مي‌شود. اين نقيصه در تعريف مدل‌هاي نوين کسب و کار الکترونيک بيش از ساير حوزه ها احساس مي‌شود. در اين باره تحقيقات و فعاليتهاي آکادميک و قابل اتکاء اندکي انجام شده است.
تعاريف متعددي از مدلهاي کسب و کار شده است. در زير برخي از مهمترين تعاريف ارائه شده آمده است. برخي از تعاريف، بيان کننده اهدافي هستند که يک مدل کسب و کار دنبال مي‌کند. برخي ديگر بر اجزاي اصلي مدلهاي کسب و کار و شايد به نوعي بر ارتباطات دروني اين اجزاء، متمرکز شده‌اند. جدول روبرو برخي از پراستفاده‌ترين تعاريف مدلهاي کسب و کار را نشان مي‌دهد.
تعاريف مدلهاي کسب و کار
ماگرتا (۲۰۰۲)
توصيفي است كه نحوه فعاليت شرکت را بيان مي‌كند.
پتروويک (۲۰۰۱) آير و فولاک (۲۰۰۲)
توصيفي از منطق يک سيستم تجاري براي ايجاد ارزش است.
اپلگت (۲۰۰۱)
توصيفي از يک مجوعه کسب و کار که ساختار، روابط بين عوامل ساختاري و همچنين نحوه پاسخ دهي آن کسب و کار به دنياي واقعي را بيان مي‌کند.
تيمرز (۱۹۹۸)
طراحي کالا، خدمات و جريانهاي اطلاعاتي، شامل توصيفي از بازيگران مختلف کسب و کار و نقشهاي آنها، توصيفي از مزاياي بالقوه براي بازيگران مختلف کسب و کار و همچنين توصيفي از منابع درآمدي است.
اوستروالدر و پيگنيور (۲۰۰۲)
توصيفي است از ارزشي که يک شرکت به يک يا چند بخش از مشتريان ارائه مي‌دهد. طرحي است از شرکت و شبکه همکاران آن براي ايجاد، بازاريابي و تحويل ارزش و سرمايه‌هاي ارتباطي به منظور ايجاد جرياناتي که منجربه کسب درآمدهاي مثبت(سود) و باثبات مي‌شوند.
ويل و ويتال (۲۰۰۱)
توصيفي از نقشها و ارتباطات مابين مصرف کنندگان، مشتريان، هم‌پيمانان و عرضه کنندگان يک شرکت است که جريانات اصلي توليدي، اطلاعاتي و مالي و همچنين منافع اصلي شرکاء را مشخص مي‌کند.
هاوکينز (۲۰۰۱)
توصيفي است از ارتباطات تجاري مابين يک شرکت تجاري و کالاها و خدماتي که آن شرکت در بازار فراهم مي‌کند. به طور خاص مدل کسب و کار، روشي براي ساختاردهي جريانات هزينه‌اي و درآمدي است.
تپسکات (۲۰۰۰)
يک مدل کسب و کار شامل ابداع پيشنهادهايي براي خلق ارزشي جديد است که با دگرگون کردن قوانين رقابت و بسيج افراد و منابع به دنبال سطوح جديدي از عملکرد است.
اهميت و ضرورت مدل کسب و کار الکترونيک
واژه مدل کسب و کار الکترونيک در سالهاي 2000 و 2001 رايج شد. درصورتيكه مدل کسب و کار الکترونيک با دقت تعيين شود، مي‌تواند به بنگاه ها کمک کند تا استراتژيهاي کسب و کار الکترونيک خود را پياده سازند. به علاوه به آنها اجازه مي‌دهد تا کسب و کارشان را بشناسند، ارزيابي کنند، تغيير دهند و حتي شبيه سازي کنند. برخي از مهمترين مزاياي مدل كسب و كار الكترونيك عبارتند از:
مزاياي مدل كسب و كار الكترونيك
  1. فرايند مدلسازي سيستم‌هاي اجتماعي يا يک هستي‌شناسي مانند يک مدل کسب و کار الکترونيک به شناخت عوامل مرتبط در يک حوزه معين و و درک ارتباطات بين آنها کمک مي‌کند.
  2. استفاده از مدلهاي کسب و کار الکترونيک فرموله شده، به مديران کمک مي‌کند تا بتوانند درکشان را از يک کسب و کار الکترونيک به راحتي با ديگر ذينفعان به اشتراک گذارند.
  3. ترسيم و استفاده از مدلهاي کسب و کار الکترونيک به عنوان يک پايه براي تسهيل مباحث تغيير و تحول عمل مي‌کند. طراحان مدل کسب و کار به آساني مي‌توانند اجزاء يک مدل کسب و کار الکترونيک را تغيير دهند.
  4. يک مدل کسب و کار الکترونيک فرموله شده، مي‌تواند مانند نگرش "ارزيابي متوازن" به تعيين شاخصهايي براي ارزيابي کمک کند.
  5. مدلهاي کسب و کار الکترونيک به مديران کمک مي‌کنند کسب و کار الکترونيک را شبيه سازي كنند و به اين ترتيب آموخته‌هاي خود را از آن افزايش دهند. اين در واقع روشي براي ريسک کردن بدون به خطر انداختن سازمان است.
مزاياي مدل كسب و كار الكترونيك
فرايند مدلسازي سيستم‌هاي اجتماعي يا يک هستي‌شناسي مانند يک مدل کسب و کار الکترونيک به شناخت عوامل مرتبط در يک حوزه معين و و درک ارتباطات بين آنها کمک مي‌کند.
استفاده از مدلهاي کسب و کار الکترونيک فرموله شده، به مديران کمک مي‌کند تا بتوانند درکشان را از يک کسب و کار الکترونيک به راحتي با ديگر ذينفعان به اشتراک گذارند.
ترسيم و استفاده از مدلهاي کسب و کار الکترونيک به عنوان يک پايه براي تسهيل مباحث تغيير و تحول عمل مي‌کند. طراحان مدل کسب و کار به آساني مي‌توانند اجزاء يک مدل کسب و کار الکترونيک را تغيير دهند.
يک مدل کسب و کار الکترونيک فرموله شده، مي‌تواند مانند نگرش "ارزيابي متوازن" به تعيين شاخصهايي براي ارزيابي کمک کند.
مدلهاي کسب و کار الکترونيک به مديران کمک مي‌کنند کسب و کار الکترونيک را شبيه سازي كنند و به اين ترتيب آموخته‌هاي خود را از آن افزايش دهند. اين در واقع روشي براي ريسک کردن بدون به خطر انداختن سازمان است.
همانطور که پتروويک، کيتل و تکستن شرح مي‌دهند: مدل کسب وکار توصيف يک سيستم اجتماعي پيچيده با تمام بازيگران، روابط و فرايندهايش نيست. بلکه توصيفي از منطق يک سيستم تجاري براي خلق ارزشي معين، است. از اينرو مدل کسب و کار از استراتژي سازمان نشأت گرفته و به عنوان الگويي براي طراحي فرايندهاي تجاري استفاده مي‌شود.
 

Similar threads

بالا