تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

starandrainbow

عضو جدید
خیلی خوشحال شدم یه همچین چیزی رو اینجا دیدم
میتونین نتابج کار رو هم پله پله به ما هم بگین ؟ آخه من علاقه زیادی به موتورهای جت و توربینهای گازی دارم و داشتم دنبال یه سری تحقیقات و اطلاعاتی در این زمینه میگشتم ...
ممنون میشم اگه اطلاعاتتون رو با من هم شریک شین ...... لطفا
موفق باشین ... خیلی دوست دارم همکاری کنم اما فکر نکنم کاری از دستم براد آخه گروه کامله و منه حقیر هم در برابر اساتید چیزی بارم نیست :redface:
 

starandrainbow

عضو جدید
:gol:لطفا به من هم یه کار ندین اما اطلاعات بدین ... من فارغ التحصیل طراحی صنعتی و دانشجوی مکانیک ساخت و تولید هستم ... همه ی صفحات این تاپیک رو ذخیره کردم اما چون کارت گرافیک کامپیوترم سوخته نمیتونم فعلا کاری کنم جز اینکه بیام کافی نت و مطالبو دنبال کنم ...
خواهش میکنم اگه خواستین گروه درست کنین منم دعوت کنین شاید (صدر در صد :redface:) کاری از دستم برنمیاد اما واقعا از این بحث لذت بردم و واقعا دلم میخواد منم وارد کار بشم اما نمیدونم چه جوری .
در هر صورت خیلی دلم میخواد تا آخر باهاتون باشم حتی به عنوان آبدارچی یا سرایدار یا هرچی شما بگین ...
انشالله موفق باشین
ماه رمضان داره میاد .... بچه ها التماس دعا برای خودم نه ، برای خانومم دارم ... متشکرم
 

tsp.co

عضو جدید
:gol:لطفا به من هم یه کار ندین اما اطلاعات بدین ... من فارغ التحصیل طراحی صنعتی و دانشجوی مکانیک ساخت و تولید هستم ... همه ی صفحات این تاپیک رو ذخیره کردم اما چون کارت گرافیک کامپیوترم سوخته نمیتونم فعلا کاری کنم جز اینکه بیام کافی نت و مطالبو دنبال کنم ...
خواهش میکنم اگه خواستین گروه درست کنین منم دعوت کنین شاید (صدر در صد :redface:) کاری از دستم برنمیاد اما واقعا از این بحث لذت بردم و واقعا دلم میخواد منم وارد کار بشم اما نمیدونم چه جوری .
در هر صورت خیلی دلم میخواد تا آخر باهاتون باشم حتی به عنوان آبدارچی یا سرایدار یا هرچی شما بگین ...
انشالله موفق باشین
ماه رمضان داره میاد .... بچه ها التماس دعا برای خودم نه ، برای خانومم دارم ... متشکرم

سلام دست عزیز خیلی خوش اومدی!

اینجا متعلق به شماست! شما تو این مبحث روی هر قسمتی که تمایل داشتید می تونید کار کنید هیچ اجباری نیست در انتخاب موضوعتون آزادید کاملا! نمی دونم به چه موضوعی بیشتر علاقه دارید؟ اون رو بگید تا مطالبی رو که می تونید روی اونها مانور بدید رو براتون معرفی کنم!

شما دیگه چرا التماس دعا دارید؟ شما تو جایی هستید که دعاها بدون واسطه مستقیما بالا می ره!
هر وقت نزدیک اون گنبد طلایی رفتید برای اینکه روزی این حرکت و حرکتهای مشابه ای که بچه ها برای رسیدن به هدفهایی بزرگ و مقدس برای اون زحمت می کشن به جواب برسه دعا کنید!
ما هم امیدواریم که به یاری خدا گره از کار همه باز بشه!آمیییییییین
 

souphi

عضو جدید
با سلام، آقای مدیر بهتر نیست تالارو از این آشفتگی در بیارین و منظمش کنیم؟ کارا رو هم تقسیم کنیم.
در ضمن شما فامیلیتو هم بگو، دیروز که با آقای مسگران تماس گرفتیم فامیلیتو نگفتی!
 

tsp.co

عضو جدید
با سلام، آقای مدیر بهتر نیست تالارو از این آشفتگی در بیارین و منظمش کنیم؟ کارا رو هم تقسیم کنیم.
در ضمن شما فامیلیتو هم بگو، دیروز که با آقای مسگران تماس گرفتیم فامیلیتو نگفتی!

سلام دوست عزیز!

تو دنیای مجازی باید صبر کرد تا دوستانی که واقعا علاقه مند به این کار هستن و بطور ثابت علاقه خودشون رو نشون میدن اول شناسایی بشن بعدش تقسیم کار کنیم. یه بار از همون اول تقسیم کار کردیم ولی جوابی نگرفتیم فقط دو نفر هستن که تو این تاپیک بطور فعال دارن کار می کنن. پس باید کمی بیشتر صبر کرد! فعلا جز این کاری نمیشه کرد!
در رابطه با فامیلی هم اگه اجازه بدید فعلا مطابق با قواعد دنیای مجازی جلو بریم. بعد از تشکیل گروه و انجام کارهای جدی علاوه بر دونستن اسم هم با هم جلساتی حضوری هم خواهیم داشت!
 

mojsfr1984

عضو جدید
:gol:لطفا به من هم یه کار ندین اما اطلاعات بدین ... من فارغ التحصیل طراحی صنعتی و دانشجوی مکانیک ساخت و تولید هستم ... همه ی صفحات این تاپیک رو ذخیره کردم اما چون کارت گرافیک کامپیوترم سوخته نمیتونم فعلا کاری کنم جز اینکه بیام کافی نت و مطالبو دنبال کنم ...
خواهش میکنم اگه خواستین گروه درست کنین منم دعوت کنین شاید (صدر در صد :redface:) کاری از دستم برنمیاد اما واقعا از این بحث لذت بردم و واقعا دلم میخواد منم وارد کار بشم اما نمیدونم چه جوری .
در هر صورت خیلی دلم میخواد تا آخر باهاتون باشم حتی به عنوان آبدارچی یا سرایدار یا هرچی شما بگین ...
انشالله موفق باشین
ماه رمضان داره میاد .... بچه ها التماس دعا برای خودم نه ، برای خانومم دارم ... متشکرم

اتفاقاً طراحی صنعتی تو کار طراحی قالب های صنعتی و همپای مکانیک ساخت و تولیده. فکر کنم اگه آقا مدیر هم موافق باشن شما در زمینه طراحی قالب قطعات خیلی لازم باشین. ولی خب همون طور که مدیر گفتن باید صبر کنیم ببینیم چه کسایی واقعاً تمایل دارن وقت بذارن:que:
 

reza_tima

عضو جدید
سلام . منم متالورژی دانشگاه امیر کبیر هستم. بدم نمیاد تو این کار باشم.
 

reza_tima

عضو جدید
این جور که معلومه کارا خیلی جولو رفته. در مورد کارایی که من باید انجام بدم اگر لطف کنیدو یه خلاصه ی بگید فک کنم بهتر باشه. شما دقیقا دنبال چی هستین ؟؟ آلیاژ، سوپر آلیاژ، روش تولید و .... . اگه مشخص کنید ممنون می شم.
 

tsp.co

عضو جدید
این جور که معلومه کارا خیلی جولو رفته. در مورد کارایی که من باید انجام بدم اگر لطف کنیدو یه خلاصه ی بگید فک کنم بهتر باشه. شما دقیقا دنبال چی هستین ؟؟ آلیاژ، سوپر آلیاژ، روش تولید و .... . اگه مشخص کنید ممنون می شم.

در اولین مرحله شناسایی سوپر آلیاژی هستش که بتونه بیشترین درجه حرارت رو تحمل کنه!

می خواهیم بدونیم که درجه حرارت گاز خروجی از محفظه احتراق و ورودی به توربین چقدر می تونه باشه و دونستن خواص اون سوپر آلیاژ برامون خیلی مهم هستش . تا بقیه مراحل !
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
این جور که معلومه کارا خیلی جولو رفته. در مورد کارایی که من باید انجام بدم اگر لطف کنیدو یه خلاصه ی بگید فک کنم بهتر باشه. شما دقیقا دنبال چی هستین ؟؟ آلیاژ، سوپر آلیاژ، روش تولید و .... . اگه مشخص کنید ممنون می شم.

سلام
خوش آمدید.
خوشحالم که یه متالورژم اضافه شد.
اگه دنبال سوپر الیاژ می گردید تو سایتای فارسی نمیشه.اطلاعات خاصی پیدا نمی کنید چون شرکتایی که تولید کننده هستن اطلاعات توی page هاشون نمی ذارن مگر اینکه کسی رو بشناسید که چنین جاهایی کار کنه.
باید دنبال مقاله های بیگانگان(!!)باشید و ترجمه رو شروع کنید.
موفق باشید.
 

starandrainbow

عضو جدید
دوباره سلام ...
خدایی دوستان دارن کم لطفی میکنن ... اگه بدونین من با چه جدیتی دارم این بحث رو دنبال میکنم .
من کامپیوتر خودم که مشکل داره ... کله صفحات این تاپیک رو و اکثر مقالات رو دانلود کردم و ریختم روی سی دی و میرم خونه دوست و آشناها و میخونمشون ...
دلیل کندی من هم همینه اما دیشب اون فایل رو که نمیدونم چه کسی دانلود کرده بود رو خوندم یه سری اسلاید بود .. خیلی منبع جالبی بود ... اطلاعات کافی در مورد قسمتهای مختلف بهم داد ...
حتی در مورد مواقعی که موج (surge)ایجاد میشه راهکار داده ...
الان دقیقا باید روی کدوم قسمت تمرکز کنیم ؟
rotor . stator . case . bearing ؟ اگه بشه الان فقط روی قسمت روتور تمرکز کرد بهتره ...
من از ابتدای مبحث نبودم و تنها دو روزه که اومدم اما سعی کردم خودمو به بقیه برسونم فکر کنم اگه از همون اسلایدها استفاده کنیم اینجا بهتر باشه ...

ابتدا برای کسانی که اصلا اون اسلایدها رو نگاه نکردن یه نما از بخش موتور رو نشون میدم که برگرفته از همون اسلایدهاست .


همونطور که میبینید از سه بخش عمده تشکیل شده ...
شاید همه تمام تمرکزشون روی روتور و پره های اون باشه ولی یه نگاه هم به بخش stator هم بندازین



بخش موتور از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل شده .. بخش ثابت اون که stator نام داره مانند بخش rotor دارای پره هایی هست که به شکلهای مختلفی روی بدنه سوار میشه .
کار stator خیلی مهمه ... آخه کار تغییر جریان سرعت به فشار رو داره برای تفهیم موضوع عکس پایین رو ببینید . میبینید که در مرحله ابتدایی حجم و سرعت بالاست ولی فشار پایین .. stator کمک میکنه تا فشار درقسمت انتهایی بالا بره و سرعت پایین بیاد و همچنین بازده کار رو فوق العاده بالا میاره . کار هدایت هوا رو به stage های بعدی انجام میده ...


این توضیحات کلی و برداشت من از روی اسلایدهای شما بود ... حالا در این مرحله ابتدا باید جنس مناسبی برای پره ها پیدا کرد ... ضمن اینکه باید پره هایی که در قسمت انتهایی قرار دارند بتونن طاقت فشارهای بالا رو داشته باشن ...
در این نوع سیستم فشار واره به این ترتیب هست :


که اگه 117.6 را بر 14.7 تقسیم کنید خواهید که میزان فشار حاصله حدود 8:1 خواهد بود .

اما برای ایجاد فشار و بازده بالا ما باید یه چیزی مثه این طراحی کنیم :




روش محاسبه میزان فشار در اینجا به این ترتیبه که اگه low pressure دارای نسبت 4:1 باشه و high prsssure دارای نسبت 5:1 باشه میزان فشار حاصله از حاصلضرب این دو عدد بدست میاد که چیزی حدود 20:1 میشه .
(اوخ این همه تایپ کردم مثه اینه کافی نت دیسکانکت باشه ... فعلا که time out تور خدا دست شو میخوام ارسال کنم )
 

mahbubn66

عضو جدید
سلام
اگه دير نشده باشه منم هستم.آخه از بچه هاي جديدم و تازه ديدم كه همچين گروهيم وجود داره.ولي واقعا دوست دارم همكاري كنم.اگرم اين يكي نشه تو كاراي بعدي حتما زود خودمو ميرسونم :w11:
سال سوم حرارت و سيالات
 

starandrainbow

عضو جدید
الان یه مطلب پبدا کردم .. دارم میخونمش متن انگلیسی رو توی این تاپیک میزارم بعدا .... در مورد پره هاست آخه الان تمرکز باید این قسمت باشه تا بشه بحث رو جمع کرد ..
میخونم و خلاصشو میگم ولی نه معنی لغت به لغت ....
مطلب در مورد تنشهایی است که روی پره ها میاد و تستهایی است که اونا انجام دادن
مربوط به این شرکت هست (SOUTHWEST RESEARCH INSTITUTE)
 

starandrainbow

عضو جدید
بچه های متالورژی توجه کنن ... من اطلاعاتی پیدا کردم در مورد بی صدا کار کردن توربینهای گازی .. یه شرکت مدعی است که توانایی انجام این کار رو داره

MacDonald Steel silencers are designed to be installed on low pressure pneumatic conveying systems. The sound attenuation medium dampers noises being conveyed in the air stream as they spiral through the silencer.
They are manufactured of HRS black iron, all-welded construction, painted with one coat of primer and one coat of finish enamel.
The sound attenuation medium is sandwiched between an inner perforated skin and an outer solid skin.
MacDonald Steel silencers are available in a large range of diameters and related lengths.



این متنشه ... من قصد دارم یه ایمیل بهش بزنم ... باید در موردش تحقیق کرد


Telephone:
519-620-0500

Fax:
519-621-4995

Address:
MacDonald Steel
Environmental Systems Division
200 Avenue Road
Cambridge, Ontario
N1R 8H5 Canada

Email:
sales@macdonaldsteel.com
service@macdonaldsteel.com



________________________________________________________


طوری که من مطلع شدم باید تیغه از جنسی باشن که درجه حرارات 1350 درجه رو تحمل کنه که در سال 1960 تونستن به این مهم دست یابند .
بچه ها متالورژی کندن(کُند) ... این مطلبو بخونین :

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Materials Used and Temperature Resistance [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]The majority of gas turbines are made from nickel-based alloys. However current running temperature of the gas turbine (1350°C) is often in excess of the melting point of these Nickel alloys (1200~1315°C)! In order to overcome this problem, two main advancements have been adopted. One is sophisticated cooling of the blades, using air that bypasses the combustion chamber after the compressor, and the second is low thermal conductivity coatings on the surface of the blade. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Gas turbines obviously require protection to prevent the nickel alloy melting at high temperature but also require protection to prevent corrosion at high temperature. Corrosion is defined as the unwanted reaction of a material that results in the dissolution or consumption of the material e.g. the rusting of iron. Corrosion is accelerated by high temperature and impurities present in the air due to the combustion of fuel in the engine. Therefore coating the gas turbine will protect against both kinds of attack i.e. high temperature and corrosion.[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][Web link: http://www.corrosion-doctors.org/MetalCoatings/Frames.htm ][/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Coating Technology[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]The original means of protecting nickel-based alloys that are used in gas turbine blades against high temperature oxidation and corrosion has been aluminising. This involves diffusing aluminium on to the surface of the blades to form a protective oxide layer, alumina. Since 1970 most gas turbine blade coatings have been applied by pack cementation and more recently by chemical vapour deposition. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Figure3: 1400oC pit type controlled atmosphere gas fired furnace or bright annealing and pack cementation coating of turbine components. (Source: www.manning.uk.co)[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Nickel coatings containing chromium (Cr), aluminium (Al) and yttrium (Y) called “NiCrAlY Coatings” have emerged to combat high temperature corrosion and oxidation. A hot corrosion resistant MCrAlY (M = metal) based bond coating containing 18% chromium, 22% cobalt, 12% aluminium and 0.5% yttium has been developed for use in gas turbine engines. These coatings exhibit maximum life in corrosive environments. The reason for the improved durability of the coatings is due to the formation of a thick, protective, and chemically stable alumina scale on the surface upon exposure to the environment. The addition of yttrium to the coating is to increase the adherence of the oxide layer to the substrate (base Ni alloy). NiCrAlY coatings can be applied by a variety of techniques including vacuum plasma spraying, low pressure plasma spraying, air plasma spraying, argon shrouded plasma spraying, high velocity oxygen fuel spraying, vapour phase deposition and electron beam physical phase deposition. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Thermal Barrier Coatings (TBC) aim to prevent extreme high temperature. MCrAlY coatings are being used in combination with ceramic (zirconia, ZrO2) coatings, where the MCrAlY is acting as a bond coat for the ZrO2 coating. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Figure4: Illustration of a thermal barrier coating (Source: Rensselaer Polytechnic Institute, Material Science & Engineering)[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]These coatings are used to extend the life of metal components by creating a temperature drop across the coating, permitting the underlying metal to operate at a reduced temperature. Future gas turbines will use TBC technology to permit the simultaneous increase of turbine inlet temperature and the reduction of turbine cooling air, thereby increasing efficiency. The properties of zirconia most critical for TBCs are a very low thermal conductivity and a thermal expansion close to that of superalloys.[/FONT]
 

starandrainbow

عضو جدید
حتما به این آدرس برین اگه دنبال جنس مناسب برای تیغه ها هستین
http://www.msm.cam.ac.uk/phase-trans/2003/Superalloys/coatings/index.html
من دیگه باید برم خدایی این دو سه روز حدود 10 تومن دادم به این کافی نت ... اگه من دیگه نیام کافی نت فکر کنم بنده خدا ورشکست شه ... موفق باشین ...
من حقیرم در جریان کارها قرار بدین ... آقای مدیر ما قابل نیستیم به خدا که حرم امام رضا بریم ... شاید انقدر بدم که آقا حتی نمیطلبه ... جدا التماس دعا برای خانومم دارم ...
در ضمن فرارسیدن ماه رمضان رو تبریک میگم . در نیایشها و راز و نیازاتون با خالق یکتا و مهربان ما رو از دعای خیرتون فراموش نکنین .... :gol:
 

tsp.co

عضو جدید
حتما به این آدرس برین اگه دنبال جنس مناسب برای تیغه ها هستین
http://www.msm.cam.ac.uk/phase-trans/2003/Superalloys/coatings/index.html
من دیگه باید برم خدایی این دو سه روز حدود 10 تومن دادم به این کافی نت ... اگه من دیگه نیام کافی نت فکر کنم بنده خدا ورشکست شه ... موفق باشین ...
من حقیرم در جریان کارها قرار بدین ... آقای مدیر ما قابل نیستیم به خدا که حرم امام رضا بریم ... شاید انقدر بدم که آقا حتی نمیطلبه ... جدا التماس دعا برای خانومم دارم ...
در ضمن فرارسیدن ماه رمضان رو تبریک میگم . در نیایشها و راز و نیازاتون با خالق یکتا و مهربان ما رو از دعای خیرتون فراموش نکنین .... :gol:

متشکرم مطالب خوبی رو ارائه کردید. ولی خوب باید روی یه قسمت تمرکز کرد چون مطالب خیلی گسترده هستن. اگه مایل باشید می تونیم قسمت کمپرسورها رو هم به شما واگذار کنیم.بعد از بحث طراحی سیکل نوبت به کمپرسورها میرسه. یکی از دوستان هم ( آقا مجتبی) روی توربین دارن کار می کنن. بازم متشکر
 

tsp.co

عضو جدید
سوپر آلیاژها

سوپر آلیاژها

در فایل پیوستی یه مقدار اطلاعات دررابطه با سوپر آلیاژهایی که در ساخت پره های توربین و سایر قسمتهای مورد استفاده قرار می گیرن باضافه یه سری مطالب جالب دررابطه با توربینهای گازی وجود داره.

بچه های متالورژی که روی سوپرآلیاژها کار میکنن از صفحه 4تا 21 معرفی سوپرآلیاژهایی هستش که شرکت pratt&whiteny که یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع توربینهای گازی هست مورد استفاده قرار میده.
این ضمیمه یکی از بهترین هندبوکهای توربینهای گازی هستش که لینک دانلودش رو تو پستهای اول براتون گذاشتم.
البته تو اینجا دررابطه با خواص فیزیکی اونها توضیحی نداده فقط مقدار آلیاژهای مختلف درون اونهارو گفته به همراه نام تجاریشون!
آیا راهی وجود داره که بشه با این اطلاعات محدود به خواص فیزیکی اونا پی برد؟
 

پیوست ها

  • DKE641_App_C1.pdf
    637.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mahan57

مدیر بازنشسته
سلام
اگه دير نشده باشه منم هستم.آخه از بچه هاي جديدم و تازه ديدم كه همچين گروهيم وجود داره.ولي واقعا دوست دارم همكاري كنم.اگرم اين يكي نشه تو كاراي بعدي حتما زود خودمو ميرسونم :w11:
سال سوم حرارت و سيالات

نه هنوز دیر نیست! روی هر قسمتی از توربینهای گازی که علاقه بیشتری داشتی می تونی کار کنی!
کارتون رو شروع کنید تا ما هم کمکتون کنیم!
 

mahan57

مدیر بازنشسته
حتما به این آدرس برین اگه دنبال جنس مناسب برای تیغه ها هستین
http://www.msm.cam.ac.uk/phase-trans/2003/Superalloys/coatings/index.html
من دیگه باید برم خدایی این دو سه روز حدود 10 تومن دادم به این کافی نت ... اگه من دیگه نیام کافی نت فکر کنم بنده خدا ورشکست شه ... موفق باشین ...
من حقیرم در جریان کارها قرار بدین ... آقای مدیر ما قابل نیستیم به خدا که حرم امام رضا بریم ... شاید انقدر بدم که آقا حتی نمیطلبه ... جدا التماس دعا برای خانومم دارم ...
در ضمن فرارسیدن ماه رمضان رو تبریک میگم . در نیایشها و راز و نیازاتون با خالق یکتا و مهربان ما رو از دعای خیرتون فراموش نکنین .... :gol:

همین که اهل مشهد هستید نشون میده که از اول شما رو طلبیدن. پس نا امید نشید . ماهم حتما براتون دعا می کنیم!
من بعنوان کسی که یه کارگاه کوچیک رو اداره می کنم به همه دوستانی که دارن روی این زمینه زحمت می کشن و بعضی ها هم مثل شما هزینه می کنن این قول رو میدم بدلیل اهمیتی که این صنعت در این چند سال اخیر تو کشور ما اهمیت پیدا کرده و تعداد افراد باسواد تو این زمینه هم خیلی محدود و کم هستن اگه با جدیت و تحمل بعضی سختیها این کار رو دنبال کنید آینده خیلی خوبی در انتظار شما هستش.
همین جناب مدیر که این تاپیک رو راه انداخته من اطلاع کامل دارم که چند شرکت مهم داخلی دنبال جذب ایشون هستن( اینو به این دلیل میگم چون خود من هم به ایشون این پیشنهاد رو دادم ولی تا الان که قبول نکردن!)
پس با تمام قدرت ادامه بدید!
 

متالیک

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Coating Technology[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]The original means of protecting nickel-based alloys that are used in gas turbine blades against high temperature oxidation and corrosion has been aluminising. This involves diffusing aluminium on to the surface of the blades to form a protective oxide layer, alumina. Since 1970 most gas turbine blade coatings have been applied by pack cementation and more recently by chemical vapour deposition. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Figure3: 1400oC pit type controlled atmosphere gas fired furnace or bright annealing and pack cementation coating of turbine components. (Source: www.manning.uk.co)[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Nickel coatings containing chromium (Cr), aluminium (Al) and yttrium (Y) called “NiCrAlY Coatings” have emerged to combat high temperature corrosion and oxidation. A hot corrosion resistant MCrAlY (M = metal) based bond coating containing 18% chromium, 22% cobalt, 12% aluminium and 0.5% yttium has been developed for use in gas turbine engines. These coatings exhibit maximum life in corrosive environments. The reason for the improved durability of the coatings is due to the formation of a thick, protective, and chemically stable alumina scale on the surface upon exposure to the environment. The addition of yttrium to the coating is to increase the adherence of the oxide layer to the substrate (base Ni alloy). NiCrAlY coatings can be applied by a variety of techniques including vacuum plasma spraying, low pressure plasma spraying, air plasma spraying, argon shrouded plasma spraying, high velocity oxygen fuel spraying, vapour phase deposition and electron beam physical phase deposition. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Thermal Barrier Coatings (TBC) aim to prevent extreme high temperature. MCrAlY coatings are being used in combination with ceramic (zirconia, ZrO2) coatings, where the MCrAlY is acting as a bond coat for the ZrO2 coating. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Figure4: Illustration of a thermal barrier coating (Source: Rensselaer Polytechnic Institute, Material Science & Engineering)[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]These coatings are used to extend the life of metal components by creating a temperature drop across the coating, permitting the underlying metal to operate at a reduced temperature. Future gas turbines will use TBC technology to permit the simultaneous increase of turbine inlet temperature and the reduction of turbine cooling air, thereby increasing efficiency. The properties of zirconia most critical for TBCs are a very low thermal conductivity and a thermal expansion close to that of superalloys.[/FONT]

در این مورد کمی توضیح بدم!

پوشش دهی پره توربین ها:
پوشش اصل پره زیرکونیا ست و چون زیرکونیا مستقیما به پره نمی چسبه اول یک پوشش MCrAlY (بخوانید امکرالی) که در آن M یک فلز می باشد اعمال می شه (مشخصات این نوع پوشش در متن فوق آمده است). برای پره های از جنس سوپرآلیاژ نیکل از NiCrAlY استفاده می شه. بعد از اعمال این پوشش، پوشش ZrO2 (زیرکونیا) روی امکرالی اعمال می شه. در نتیجه در این جا از یک پوشش واسطه استفاده شده. یعنی نقش ام کرالی نقش چسب رو داره.

پوشش زیرکونیا نوعی TBC (پوشش سد حرارتی) است. TBC هدایت حرارتی کمی دارد. TBC باعث می شه که حرارت به پره منتقل نشه و مثل یک سد جلوی حرارت ایستادگی می کنه. همون طور که روی نمودار مشاهده می کنید نقش موثر پوشش های TBC رو مشاهده می کنید که چقدر دما رو کاهش داده. اگه TBC نباشه دمای کاری از دمای ذوب سوپرآلیاژ بیشتر می شه و سوپرآلیاژ ذوب می شه!

روش پوشش دهی هم پوشش دهی پلاسما از نوع کم فشار می باشد که به آن LVPS گفته می شود که با اسپری مخصوص انجام می شود. این روش اکنون در شرکت پره توربین مپنا (پرتو) برای ساخت پره توربین ها استفاده می شود.
 
آخرین ویرایش:

starandrainbow

عضو جدید
سلام
ببخشید امروز هیچی برای پست ندارم .. امروز اعصابم خورده آخه خانومم روزه گرفته ... براش بده آخه زخم معده داره ... و یه بر خونریزی معده داشته
بدبختی اینجاست که تلفنش خراب شده و بهش دسترسی ندارم تا بگم روزه رو بخوره ... نمیتونم گیرش بیارم آخه ایران نیست ... اعصابم بهم ریخته برای همین موضوع ..
من بحث کمپرسور رو برمیدارم . امیدوارم بتونم از عهده اش بربیام ... از کجای کمپرسور شروع کنم ؟ و دقیقا الان دنبال چی هستیم ؟
موفق باشین
التماس دعا
 

starandrainbow

عضو جدید
در فایل پیوستی یه مقدار اطلاعات دررابطه با سوپر آلیاژهایی که در ساخت پره های توربین و سایر قسمتهای مورد استفاده قرار می گیرن باضافه یه سری مطالب جالب دررابطه با توربینهای گازی وجود داره.

بچه های متالورژی که روی سوپرآلیاژها کار میکنن از صفحه 4تا 21 معرفی سوپرآلیاژهایی هستش که شرکت pratt&whiteny که یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع توربینهای گازی هست مورد استفاده قرار میده.
این ضمیمه یکی از بهترین هندبوکهای توربینهای گازی هستش که لینک دانلودش رو تو پستهای اول براتون گذاشتم.
البته تو اینجا دررابطه با خواص فیزیکی اونها توضیحی نداده فقط مقدار آلیاژهای مختلف درون اونهارو گفته به همراه نام تجاریشون!
آیا راهی وجود داره که بشه با این اطلاعات محدود به خواص فیزیکی اونا پی برد؟


متاسفانه فایل مورد نظر رو دانلود کردم ولی باز نمیکنی مثل اینکه آسیب دیدست و من نتونستم بازش کنم ... لطفا دوستان یه چک بکنن ...:warn:
 

tsp.co

عضو جدید
سلام
ببخشید امروز هیچی برای پست ندارم .. امروز اعصابم خورده آخه خانومم روزه گرفته ... براش بده آخه زخم معده داره ... و یه بر خونریزی معده داشته
بدبختی اینجاست که تلفنش خراب شده و بهش دسترسی ندارم تا بگم روزه رو بخوره ... نمیتونم گیرش بیارم آخه ایران نیست ... اعصابم بهم ریخته برای همین موضوع ..
من بحث کمپرسور رو برمیدارم . امیدوارم بتونم از عهده اش بربیام ... از کجای کمپرسور شروع کنم ؟ و دقیقا الان دنبال چی هستیم ؟
موفق باشین
التماس دعا

دعا می کنیم خداوند به همسرتون شفا عنایت کند!

دررابطه با کمپرسورها فکر کنم شناخت کلی رو همه دارن! کمپرسورهایی که در توربین های گازی مورد استفاده قرار می گیرن یا محوری هستن(axial) یا گریز از مرکزو یا همون سانتریفوژ و یا ترکیبی از این دو هستن. که در مورد ترکیبی ها معمولا قسمت فشار پایین(low pressure) از نوع محوری و قسمت فشار بالا(high pressure) از نوع سانتریفوژ هستش. دلیل اصلی برای این کار اینه که اصولا توربو ماشین های محوری برای عبور جریان زیاد همراه با تولید فشار متوسط مورد استفاده میگیرن ولی توربوماشینهای گریز از مرکز برای ایجاد فشارهای بالا و عبور جریان متوسط مورد استفاده می گیرن.
تو بعضی از آرایشهای کمپرسور از دو کمپرسور محوری استفاده میشه که یکی کم فشار و دیگری پرفشار هستش. به همین دلیل توربین هم به دو قسمت کم فشار و پرفشار تبدیل میشه که توسط دو تا شفت کمپرسورهای متناظر را به چرخش در میاره.
کسب نسبت فشار بالا یک هدف خیلی مهم برای توربین های گازی هستش!
شما دوست عزیز می تونید برای شروع کار روی کمپرسورها روابط مقدماتی حاکم بر رفتار اونهارو در ابتدا پیدا کنید تا بترتیب سراغ مباحث پیشرفته تر و همچنین طراحی اونها بریم!

بازهم آرزوی سلامتی همسرتون رو از بارگاه خداوند دارم!
 
آخرین ویرایش:

starandrainbow

عضو جدید
اگه همه این مشکل رو دارن بگید تا دوبار قرار بدمش


من مشکلی باهاش ندارم
:D منم دیوونم ها خودم گفتم مورد داره حالا میگم هماهنگه .... آخه من توی یه کافی نت دیگه بودم اونجا بچه ها داشتن انتخاب واحد آزاد انجام میدادن(خدا رو شکر ما گیر این دانشگاه آزاد با این انتخاب واحداش نیفتادیم) بنابراین سرعت پایین بود و من نتونستم درست و کامل دانلودش کنم ...
بازم عذر میخوام ... فایل دسته میتونین دانلودش کنین
جالب بود ولی من نتونستم بخونمش آخه باید وقت بزاری براش و من توی کافه نمیتونم وقت بزارم برای اون .... من میرم سراغ بحث کمپرسور چشم ...
ممنون از دعاتون ... کلی براش آفلاین گذاشتم و کلی بهش توپیدم طفلکی رو :redface:... اگه وقتی میخونه گریه نکنه خوبه ... فکر کنم خیلی تند حرف زدم باهاش ... من میرم تا افلاینهامو اصلاح کنم ...
موفق باشین
 

mm.salemi

کاربر فعال
یا علی

یا علی

سلام به همه دوستان عزیزم. خدا قوت. دست مریزاد.

خیلی حال کردم با این حرکتتون.

متاسفانه من خیلی دیر متوجه این تایپیک شدم.

اما خیلی دوست دارم بتونم کمک کنم. من تخصص حرفه ای در زمینه هایی که مدیر محترم فرمودند ندارم، همهی پست های این تایپیک رو هم پرینت گرفتم و مو به مو مطالعه کردم و نسبت به این موضوع علاقه مند شدم.

من سال آخر طراحی جامدات هستم و اگه خدا بخواد 7 ترمه تموم می کنم.

دوست دارم توی این گروه همکاری داشته باشم و همین جا هر چند میدونم خیلی دیره اما اعلام آمادگی می کنم چون دوست دارم در کنار شما دوستان مشتاق علم باشم و از شما دوستای خوبم چیز یاد بگیرم.

اخیراً پژوهشی در خصوص فوم های فلزی داشتم که گمان می کنم در ساخت این توربین ها بدون کاربرد نباشند. چرا که این مواد که گروه نوینی از مواد هستند به علت دارا بودن خواص مطلوبی از جمله : نسبت استحکام به وزن بالا ، عایق صوتی ، عایق حرارتی ، عایق الکتریکی ، ضد شعله و ... می توان برای منظورهای خاص و یا دستیابی به خواص ویژه از آن ها بهره جست.

آقا یا علی ما هم هستیم. تا آخرش ...
............................................................................................................................
امید که بتوانم گامی هر چند کوچک در جهت اعتلای نام ایران بردارم. انشاا...
 

souphi

عضو جدید
سلام

سلام

آقای سالمی عزیز در مورد فوم های فلزی باید بگم که به دلیل ساختار حفره دارشون نمیتونن برای پره های اوربین استفاده بشن.
 

mm.salemi

کاربر فعال
اظهار تشکر

اظهار تشکر

آقای سالمی عزیز در مورد فوم های فلزی باید بگم که به دلیل ساختار حفره دارشون نمیتونن برای پره های اوربین استفاده بشن.


سلام دوست عزیز. خسته نباشید.

بنده عرض نکردم که می توان در ساخت پره های توربین از این مواد استفاده کرد.

مطلبی که بنده عرض کردم این بود که در ساخت این توربین ها بدون کاربرد نیستند.

با توجه به خواص ویژه ای که بدنه ی این توربین ها دارند می توان از مواد کامپوزیتی و یا فوم های کامپوزیتی استفاده کرده تا میزان تحمل تنش های وارده بر اثر عوامل مختلف را کاهش داده و به حداقل رساند.

به هر حال از ذکر نکته ای که فرمودید و بذل توجه تان به عرایض بنده کمال امتنان را دارم.

................................................................................................................

امید آنکه بتوانم گامی هر چند کوچک در جهت اعتلای نام ایران بردارم . انشا ا...
 

jalil.moghadam

عضو جدید
سلام دوستان
من يكي از تازه وارد هايي هستم كه با اين تاپيك خيلي دير روبرو شدم...و خيلي دلم مي خواد ببينم اگه كاري ازم بر مياد انجام بدم..يا حداقل اگه هم نشد اطلاعات خودمو با اين تاپيك بالا ببرم...
واقعا كارتون خيلي عاليه دوستان..
اگه كسي هم هست كه پيشنهادي داشته باشه كه من اين وسط چيكا مي تونم انجام بدم براي شروع اوليه ازش خيلي ممنون هم مي شم..
بازم مرسي
j.m.m
 
Similar threads

Similar threads

بالا