تجربیات صنعتی یک مهندس شیمی

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان
چیزی رو که همه میدونیم اینه که کم پیش میاد تجربیات صنعتی جایی مکتوب بشه و معمولا این تجربیات تو هیچ کتاب و ای بوکی پیدا نمیشه یا اگه بشه به ندرت و خیلی خلاصه از دوستان میخوام اگر تجربه ای در صنعت دارن حتی در طول دوران کاراموزی اینجا قرار بدن تا همه استفاده کنیم
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چند وقت پیش که مسوول برد تبدیل کاتالیستی بودم ناگهان آلارم تریپ فیدپمپ اومد همناطور که در شکل پایین میبینید خروجی پمپ پس از عبور از راکتور وارد separator و stripper میشه سریعا بچه های بیرون رو پیج کردم و فرستادمشون تا فید پمپ spare رو سرویس بذارن منم سریع با کم کردن فلوی خروجی از bottom برج سعی در حفظ لول کردم تا از suction lose شدن پمپ ریبویلر و همچنین بسته شدن کوره در اثر low low flow جلوگیری کنم فقط یک چیز خیلی مهم رو فراموش کردم و اون این بود که در اثر قطع فید فشار برج به سرعت رو به افزایش بود و بعلت افزایش تعداد آلارمها من بدون توجه آلارم فشار را acknowledge کردم و ناگهان safty valve برج با صدای مهیبی باز شد و فشار برج را به فلر تخلیه نمود اشتباه من اینجا بود که در این زمان باید یکی از نیروهای بیرون را بالای برج میفرستادم تا با باز کردن by pass شیر اطمینان فشار برج را بندازند و خداروشکر که safty valve سالم بود وگرنه برج صدمه جدی میدید

 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تو پالایشگاه دو تا کولینگ تاوره که به صورت موازی با هم هستن A , B کولینک A دارای یک پمپ و کولینگ بی دارای دو پمپ در حال کار یکی توربینی و یکی برقی خروجی هدر به سمت واحدها یا supply دارای 60 پوند فشار و برگشتی از واحدها داری 25 پوند فشار هست که همین فشار آب گرم رو بالای برج خنک ارسال میکنه
یک روز دیدم که لول برج ای در حال افته و آب make up جوابگو نیست ولی لول برج بی ثابته ما در ابتدا فکر کردیم دور توربین کولینگ پمپ ای بالاس سریعا با گاورنر دور رو پایین اوردیم ولی تاثیر نکرد یه لحظه چشمم به فشار خط افتاد دیدم از 60 به 50 رسیده حدس زدم باید یکی از پمپهای بی تریپ داده سریعا به سمت پمپهای بی رفتم دیدم برقیه تریپ داده و فشار خط افتاده و و فشار برگشتی به 15 رسیده و این فشار به حدی نبود که بتونه هد رو برای بردن آب به بالای برج تامین کنه و برای همین بود که لول حوضچه ای در حال افت بود
 

shinto

عضو جدید
خاطره دوران کار آموزی

خاطره دوران کار آموزی

سلام. یه تجربه دارم. البته بیشتر خاطره میشه.
کارآموزی پالایشگاه اصفهان بودم. یه روز فشار یکی از دستگاه های واحد تقطیر بالا رقته بود که هر لحضه امکان انفجار داشت. چند تا از اپراتور های قدیمی اونجا بودن که اصلا دانشجو رو تحویل نمی گرفتن. هر چی ما می گفتیم قبول نمی کردن. همش می گفتیم که اینجا فشار بالا رفته فایده نداشت. تا اینکه مجبور شدیم به رییس واحد اطللاع بدیم.ولی بعدش کلی تشکر کردن و به حرفامون گوش میدادن.;)
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام. یه تجربه دارم. البته بیشتر خاطره میشه.
کارآموزی پالایشگاه اصفهان بودم. یه روز فشار یکی از دستگاه های واحد تقطیر بالا رقته بود که هر لحضه امکان انفجار داشت. چند تا از اپراتور های قدیمی اونجا بودن که اصلا دانشجو رو تحویل نمی گرفتن. هر چی ما می گفتیم قبول نمی کردن. همش می گفتیم که اینجا فشار بالا رفته فایده نداشت. تا اینکه مجبور شدیم به رییس واحد اطللاع بدیم.ولی بعدش کلی تشکر کردن و به حرفامون گوش میدادن.;)

جدی چه جالب یادتون نیست کدوم قسمت بوده آخه معمولا پوینتهای مهم دارای آلارم تو اتاق کنترل هستن
شما تو کدوم واحد کاراموز بودین؟
 

gharachorloo

عضو جدید
چند وقت پیش که مسوول برد تبدیل کاتالیستی بودم ناگهان آلارم تریپ فیدپمپ اومد همناطور که در شکل پایین میبینید خروجی پمپ پس از عبور از راکتور وارد separator و stripper میشه سریعا بچه های بیرون رو پیج کردم و فرستادمشون تا فید پمپ spare رو سرویس بذارن منم سریع با کم کردن فلوی خروجی از bottom برج سعی در حفظ لول کردم تا از suction lose شدن پمپ ریبویلر و همچنین بسته شدن کوره در اثر low low flow جلوگیری کنم فقط یک چیز خیلی مهم رو فراموش کردم و اون این بود که در اثر قطع فید فشار برج به سرعت رو به افزایش بود و بعلت افزایش تعداد آلارمها من بدون توجه آلارم فشار را acknowledge کردم و ناگهان safty valve برج با صدای مهیبی باز شد و فشار برج را به فلر تخلیه نمود اشتباه من اینجا بود که در این زمان باید یکی از نیروهای بیرون را بالای برج میفرستادم تا با باز کردن by pass شیر اطمینان فشار برج را بندازند و خداروشکر که safty valve سالم بود وگرنه برج صدمه جدی میدید




مهندس جان دمت گرم. با اقدام به موقع جلوی یه فاجعه رو گرفتی.
فقط یه سوال برام پیش اومده:
سیستم کنترلی DCS پس چکاره بود این وسط؟ شما که همه کار کنترل رو دستی انجام دادید.این کم و زیاد کردن فلوها می بایستی توسط شیرهای کنترلی که از ترنسمیترهای جریان و فشار سیگنال میگیرند انجام می گرفته.
راستی FEED PUMP دومی چرا اوتوماتیک تو سرویس نیومد؟
 

shinto

عضو جدید
جدی چه جالب یادتون نیست کدوم قسمت بوده آخه معمولا پوینتهای مهم دارای آلارم تو اتاق کنترل هستن
شما تو کدوم واحد کاراموز بودین؟

والا ما یه گروه 6 نفره فعال بودیم که تقریبا کل پالایشگاه رو سر زدیم.;);):D
دقیقا یادم نیست کدوم دستگاه بود که آلارم نداشت
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مهندس جان دمت گرم. با اقدام به موقع جلوی یه فاجعه رو گرفتی.
فقط یه سوال برام پیش اومده:
سیستم کنترلی DCS پس چکاره بود این وسط؟ شما که همه کار کنترل رو دستی انجام دادید.این کم و زیاد کردن فلوها می بایستی توسط شیرهای کنترلی که از ترنسمیترهای جریان و فشار سیگنال میگیرند انجام می گرفته.
راستی FEED PUMP دومی چرا اوتوماتیک تو سرویس نیومد؟


خوب مطلعید که زمان مشکل برای واحد باید کنترلرها در حالت manual قرار تا از تغییرات ناگهانی جلوگیری بشه بطور مثال اگر مثلا کنترل لول برج اوتامات به مونه به محض افتادن لول کنترل ولو کامل میبنده و فلو برای مرحله بعد قطع میشه که ما نمیخواهیم این اتفاق بیفته برای همین کنترل لول رو دستی میکنیم و یک مینیمم فلو رو برقرار میکنیم
بخاطر اینکه فید پمپها معمولا چون فلوی زیادی دارند برای جلوگیری از suction lose شدن باید با discharge بسته سرویس گذاشته بشن و کم کم discharge رو باز کرد
 
بالا