مقدمه:
در فرآیند چارهاندیشی، تصمیمسازی، تصمیمگیری و اقدام، آدمی مستلزم کسب مهارتهای معرفتی تبیین و تشخیص است. تبیین و تشخیص امور حقی از باطلی در جهت تدبیر امور در راستای رسیدن به غایتی خیر. تعلیم و تزکیه[۱]، ایمان و عمل صالح[۲]زوجهای ضروری هستند که انسان مؤمن را در جهتیابی و نیل به حقیقت سوق میدهند. علم و عمل نیز یکی دیگر از زوجهای ضروری هستند که فرد مؤمن را از مجهولات به معلومات میرساند[۳]. اما بهطورکلی معرفت فرقانی محصول تقواست[۴] و انسانی که به تقوا رسد به حکمت رسیده است[۵]. تصمیم انسان حکیم خطاناپذیر و بیشترین قرابت را با حق الهی دارد. تصمیمسازی در جاده حق غایتی چون خیر ندارد و حرکت در مسیر باطل مقصدی چون شر ندارد. اما انسان مؤمن تا مرحله حکمت دامنه معرفتی متفاوتی دارد و بهتبع قدرت تفکیک و تمیز حق از باطل نیز در آنها متفاوت بوده و هر یک سطحی از حق را درک کردهاند.
در فرآیند چارهاندیشی، تصمیمسازی، تصمیمگیری و اقدام، آدمی مستلزم کسب مهارتهای معرفتی تبیین و تشخیص است. تبیین و تشخیص امور حقی از باطلی در جهت تدبیر امور در راستای رسیدن به غایتی خیر. تعلیم و تزکیه[۱]، ایمان و عمل صالح[۲]زوجهای ضروری هستند که انسان مؤمن را در جهتیابی و نیل به حقیقت سوق میدهند. علم و عمل نیز یکی دیگر از زوجهای ضروری هستند که فرد مؤمن را از مجهولات به معلومات میرساند[۳]. اما بهطورکلی معرفت فرقانی محصول تقواست[۴] و انسانی که به تقوا رسد به حکمت رسیده است[۵]. تصمیم انسان حکیم خطاناپذیر و بیشترین قرابت را با حق الهی دارد. تصمیمسازی در جاده حق غایتی چون خیر ندارد و حرکت در مسیر باطل مقصدی چون شر ندارد. اما انسان مؤمن تا مرحله حکمت دامنه معرفتی متفاوتی دارد و بهتبع قدرت تفکیک و تمیز حق از باطل نیز در آنها متفاوت بوده و هر یک سطحی از حق را درک کردهاند.
زوجهای ضروری |