كپي پيست
كپي پيست
سلام سميرا خانم
ببخشید خیلی رک صحبت میکنم. به نظر شما خیلی خوب است که مطالب یک وبلاگ دیگر را عینا ( تکرار میکنم عینا) در قسمت پست هاي خود بیاورید ؟ تا زماني كه ما دانشجويان به كپي برداري از مقالات و ... ديگران پايان دهيم نبايد انتظار پيشرفت و ... رو داشته باشيم. کافی بود یک لینک در سايت قرار دهید یا حداقل در ابتدای مطلب ماخذ را ذکر میکردید . امیدوارم از این به بعد مطالب بیشتری در وبلاگتان بنویسید اما از خودتان
دوستان مي توانند اين مطالب را در صفحات ببينند :
http://www.chemecar.blogfa.com/post-9.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-8.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-7.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-6.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-3.aspx
www.chemecar.blogfa.com
كپي پيست
صفحات باتري
صفحه منفي Negative plates
صفحات منفي ( و مثبت ) از دو قسمت تشكيل ميشوند يكي ماده فعال آن صفحه و ديگري اسكلت اصلي .همانطور كه قبلا گفته شد جنس ماده فعال صفحات منفي در حالت شارژ كامل از سربPb ميباشد براي تهيه اين صفحا ت ( و صفحات مثبت ) ابتدا يك اسكلت فلزي مشبك تهيه ميكنند . جنس اين اسكلت معمولا از آلياژ سرب ميباشد كه براي افزايش مقاومت و سهولت در هنگام ريخته گري آن درصدي كلسيم و آنتيموان به آن اضافه مينمايند . شكل زير يك نوع اسكلت شبكه بندي شده را نشان ميدهدبراي نفوذ بهتر الكتروليت در صفحات منفي ( و مثبت ) بهتر است اين صفحات حالت اسفنجي داشته باشند. براي قرار دادن ماده فعال بين شبكه هاي اسكلت آنرا به صورت خمير تهيه كرده و از شبكه اسكلت عبور ميدهند سپس انرا در كوره ها مخصوص خشك مينمايند. رنگ صفحات منفي خاكستري و تعداد آن در هر خانه باتري يكي بيشتر از صفحات مثبت آن خانه ميباشد.
صفحات مثبتPositive plates
جنس ماده فعال صفحات مثبت در زمان شارژ كامل ، دي اكسيد سرب ( پر اكسيد سرب ) Pbo2 ميباشد كه اين صفحات به رنگ قهوه اي سوخته يا قهوه اي مايل به قرمز ميباشند . هر صفحه مثبت بين دو صفحه منفي قرار ميگيرد بنابرين تعداد آنها يكي كمتر ار تعداد صفحات منفي در آن خانه ميباشند . به همين دليل ميزان مصرف شدن صفحات مثبت بيشتر از صفحات منفي ميباشد و همچنين ميزان ريزش اين صفحات .به همين دليل براي جلوگيري از خوردگي سريع صفحات مثبت ، امروزه اين صفحات در لفافه از نوعي عايق قرار داده ميشوند . مطابق شكل زير
توجه : در گذشته هنگامي كه مصرف كننده باتري را خريداري ميكرد لازم بود قبل از استفاده روي خودرو آنرا به دستگاه شارژ متصل كرده تا شارژ شود . امروزه با تغيير در نحوه ساخت صفحات مثبت و منفي ديگر به شارژ اوليه احتياج نيست ( رجوع كنيد به مشخصات روي پوسته باتري ) به اين ترتيب كه امروزه جنس صفحات مثبت و منفي هر دو از اكسيد سرب Pbo ميباشند . در كارخانه پس از تكميل فرايند ساخت ، الكتروليت به باتري افزوده شده سيس آنرا زير دستگاه شارژ قرار ميدهند كه پس از شارژ كامل جنس صفحات به همان سرب و دياكسيد سرب تبديل ميشود. مجددا الكتروليت را خالي كرده و بعد با اب خانه ها ر ا پر ميكنند( شستشو ميدند ) و در نهايت آب را نيز خالي كرده باتري را به صورت خشك در انبار نگه داري ميكنند . به اين ترتيب ميتوان باتري ها را بين 12 تا 18 ماه نگهداري كرد بدون اينكه احتباج به شارژ دوباره داشته باشند.
صفحات عايقSeparator plates
با توجه به تعداد صفحات مثبت و منفي موجود در هر خانه باتري ، فاصله بين صفحات بسيار كم ميباشد بنابراين احتمال برخورد صفحات به يكديگر زياد ميشود . اگر يك صفحه مثبت و منفي به هم برخورد كنند آن دو صفحه از سيكل توليد جريان خارج ميشوند و در نهايت باعث كاهش ولتاژ توليدي باتري ميگردند . براي جلوگيري از اين اتفاق بين هر صفحه مثبت و منفي يك صفحه عايق قرار داده ميشود. بنابراين تعداد اين صفحات يكي كمتر از مجموع صفحات مثبت و منفي در آن خانه باتري ميباشد . جنس ابن صفحات از چوب ، كائوچو ، فايبر گلاس ، سلولز ، پشم شيشه ، صمغ ..... ميباشند اما رايجترين آنها P.V.C (پلي كلريد ونيل ) است. صفحات عايق بايد داراي منافذي باشند تا الكتروليت بتواند از بين آن به راحتي عبور كند. علاوه براين يك طرف صفحه عايق داراي برجسته گيهاي عمودي ميباشد . اين برجستگي ها باعث هدايت ماده فعال جدا شده ازصفحات مثبت به كف باتري ميشود ( فعاليت اطراف صفحه مثبت بيشتر از صفخه منفي است) . شكل زير يك صفحه عايق را نشان ميدهد نكته : اگر صفحات مثبت باتري داراي لفاف عايق باشد ديگر به صفحات عايق مجزا احتياجي نيست.
سلام سميرا خانم
ببخشید خیلی رک صحبت میکنم. به نظر شما خیلی خوب است که مطالب یک وبلاگ دیگر را عینا ( تکرار میکنم عینا) در قسمت پست هاي خود بیاورید ؟ تا زماني كه ما دانشجويان به كپي برداري از مقالات و ... ديگران پايان دهيم نبايد انتظار پيشرفت و ... رو داشته باشيم. کافی بود یک لینک در سايت قرار دهید یا حداقل در ابتدای مطلب ماخذ را ذکر میکردید . امیدوارم از این به بعد مطالب بیشتری در وبلاگتان بنویسید اما از خودتان
دوستان مي توانند اين مطالب را در صفحات ببينند :
http://www.chemecar.blogfa.com/post-9.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-8.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-7.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-6.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-3.aspx
www.chemecar.blogfa.com