تاپیک رفع اشکال درس ماشین های الکتریکی کنکور کارشناسی ارشد

sara23

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یه خواهش: بچه ها لطفاً هرکدوم سوال می پرسید سوالتونو کامل اینجا بنویسید ممکنه مشکل شما مشکل بعضیا دیگه هم باشه.

یا اینکه منبعی که میخونن با کتاب شما فرق داشته باشه!


و هر کدوم زحمت جواب دادن میکشید مو به مو توضیح بدید!

خیلی خیلی ممنون میشم اگه اینجوری بشه:redface:
 

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دوستان کسی میتونه سوال 92 کنکور 87 رو کامل توضیح بده ؟ اصلا چیکار کرده؟
یه سوال دیگه اینکه معادله خط القا چجوری بدست میاد ؟ (سوال 98 کنکور 87)
من متوجه نشدم کدوم سئوالات رو میگید،
اما معادله خط القا از Rf*If به دست میاد.
 

hadi_power

عضو جدید
عزيزان سلام
من دانشجوي ترم آخر قدرتم , شايد به نظر تون خنده دار بياد يا بگين چرا انقدر دير:D , ولي يه سوالي در مورد ولتاز و جريان دارم
در تعريف فيزيکي جريان مي گن که اگر يک کلون (که همان تعدادمشخصي الکترون است ) در مدت يک ثانيه از هر مقطعي( که توي بعضي از تعريف ها ديدم ميگن 1mm و در بعضي جاها هم ديدم که ميگن فرقي نداره و اين مثال رو آوردن که فرقي نمي کنه که ما يه مقدار مشخص از آب رو با يه فشار مشخص از يه لوله بزرگ يا کوچک رد کنيم , پس اينجا نقش مقاومت چي ميشه ؟ ) عبور کند, 1 آمپر نام دارد.
جان من بگين مفهوم جريان واقعا چيه ؟ , آيا واقعا الکترون هاي آزاد در هادي حرکت مي کنن (که در اين صورت مولکول يا اتم خنثي تبديل به يون ميشه , شايد شما بگيد که اين يه سير انتقاليه که در اين صورت اگر به هر نحوي اين جريان قطع بشه تکليف يونهاي مثبت و منفي که در مسير ايجا ميشه چي ميشه ؟ )
و اينکه با توجه به توليد برق توسط ژنراتور سنکرون که روتور و استاتور داراي اتصال فيزيکي براي انتقال الکترون نيستند يعني اصلا يه منبع بي نهايت براي تامين الکترون نداريم , پس عملا اين انتقال جرياني منسوخ ميشه ؟
يا اينکه اصلا يه انتقال انرژي بين الکترون هاي لايه والانس است به صورتي که اتم يا مولکول انرژي گرفته و الکترون آزاد به لايه بالاتر آمده و قبل از اينکه الکترون کنده بشه انرژيشو به اتم بعدي ميده که در اين صورت پس چرا مفهوم نول خنثي (با انتقال اين انرژي, نول نيز بايد داراي جريان قابل توجهي باشه ؟ ) شکل ميگيره.( ساده ترين مقاومت هيتر برقيه, من روي ورودي و خروجيش فاز متر زدم نور ورودي بيشتر از خروجيه, اما باز هم خروجي داراي نوره و نولش خنثي نيست)
که اگر اين طوري باشه من توي درک اين انتقال انرژي توسط روتوري که داراي ميدان dc است و با سرعت بالا توسط توربين مي چرخه , به هادي استاتور مشکل دارم.
و اينکه چرا براي معرفي ژنراتورها آنها رو با ولتاژ معرفي ميکنن و کاري به جريان ندارن و کلا چرا ولتاژ هميشه ثابته و جريان تغيير مي که يا مي گن فلان وسيله انقدر جريان مي کشه؟
ممنون ميشم که اگر يه منبع واقعا عالي که همه چيز رو در مورد توليد برق (کلا ماشين ها )گفته باشه معرفي کنيد , من کتابهاي p.c.sen و يه کتاب ديگه براي ماشين 1 که اسمش يادم نيست ولي بزرگ و کم حجم بود مثل کتاب داستان بچه ها ( نه از نظر محتوا ها بلکه شکل ) خوندم ولي واقعا وقعا واقعا ضعيف بود .
يه کتاب پدر ,مادر دار فارسي معرفي کنيد, يا ممنون ميشم اگه برام ميل يا لينک بديد
با تشکر فرآوان ,
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

soheil_147

عضو جدید
سلام دوستای گلم
بچه ها میشه بیزحمت یکی که ماشینش خوبه این سوال و حل کنه واسم؟
یک ترانس تکفاز با قدرت نامی Sn=150 KVA و ولتاژ نامی اولیه به ثانویه 11KV/220V مفروض است که در ثانویه خود جریان نامی خود را به مصرف کننده ای تحت ضریب قدرت 0.7 پسفاز تحویل میدهد
ولتاژ اولیه ترانس مقدار نامیشه
اگر امپدانس سری ترانس در طرف فشار قوی Zeq=60+j80 باشد 1.ولتاژ ثانویه ترانس؟2.قدرت انتقالی به بار مصرفی؟3.توان اکتیو و راکتیو در ورودی ترانس؟4.رگولاسیون ولتاژ؟5.در چه زاویه باری رگولاسیون ولتاژ صفر میشود؟
مساله را برای ضریب قدرت 0.7 پیشفاز هم حل کنید
واقعا اگه لطف کنین یه دنیا ممنون میشم
 

elhamsrttu

عضو جدید
سلام دوستای گلم
بچه ها میشه بیزحمت یکی که ماشینش خوبه این سوال و حل کنه واسم؟
یک ترانس تکفاز با قدرت نامی Sn=150 KVA و ولتاژ نامی اولیه به ثانویه 11KV/220V مفروض است که در ثانویه خود جریان نامی خود را به مصرف کننده ای تحت ضریب قدرت 0.7 پسفاز تحویل میدهد
ولتاژ اولیه ترانس مقدار نامیشه
اگر امپدانس سری ترانس در طرف فشار قوی Zeq=60+j80 باشد 1.ولتاژ ثانویه ترانس؟2.قدرت انتقالی به بار مصرفی؟3.توان اکتیو و راکتیو در ورودی ترانس؟4.رگولاسیون ولتاژ؟5.در چه زاویه باری رگولاسیون ولتاژ صفر میشود؟
مساله را برای ضریب قدرت 0.7 پیشفاز هم حل کنید
واقعا اگه لطف کنین یه دنیا ممنون میشم

جواب سوال رو میتونید ببینید. فقط مساله را برای ضریب قدرت 0.7 پس فاز نوشتم حالت دیگر هم مشابه همین حالت است.
DSC_0090.jpgDSC_0093.jpg
 

nastaran1r

عضو جدید
1-سلام میشه این سوالو حل کنین ؟
مقاومت آرمیچر و تحریک یک موتو سری 500 ولت به ترتیب 0.2 0.3 اهم است . سرعت و جریان موتور در بار نامی 1000 rpm و 60 A است .
چه مقاومتی به آرمیچر اضافه شود تا سرعت به 750 rpm کاهش یابد ؟
گشتاور بار متناسب با مکعب سرعت است
-------------------------------------------------
2- تلفات حالت موتوری و ژنراتوری چه طوری هست ؟

ممنون;)
 
آخرین ویرایش:

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
1-سلام میشه این سوالو حل کنین ؟
مقاومت آرمیچر و تحریک یک موتو سری 500 ولت به ترتیب 0.2 0.3 اهم است . سرعت و جریان موتور در بار نامی 1000 rpm و 60 A است .
چه مقاومتی به آرمیچر اضافه شود تا سرعت به 750 rpm کاهش یابد ؟
گشتاور بار متناسب با مکعب سرعت است
-------------------------------------------------
2- تلفات حالت موتوری و ژنراتوری چه طوری هست ؟

ممنون;)
حل واضحه فقط باید بدونید که رابطه ی فوران با جریان تحریک خطی در نطر گفته میشه


متوجه قسمت دوم سوالتون نمیشم.
تلفات مسی رو خیلی راحت میتونید در هر دو حالت بدست بیارید.
یه توضیح کوچیک در مورد اینجور سوالا با اجازه میدم.
اگه ما بدونیم که جریان تحریک تغییر نکنه تعداد دور سیم پیچ تحریک تغییر نکنه میتونیم فوران رو در حالتهای مختلف بدست بیاریم. که تو ماشین سری این اتفاق نمیفته چون حتما تغییر جریان ارمیچر (و جریان تحریک) رو داریم.
ولی تو ماشین شنت وقتی گفته میشه مقاومت در مسیر ارمیچر قرار گرفته دیگه تغییر فوران ندارم چون ولتاژ اعمالی به ماشین ثابت هست(مگه اینکه صراحتا اینو بگه) و مقامت تحریک هم تغییر نکرده پس فوران تغییری نکرده و حل سوالها کمی راحتتر میشه.
یا علی
 

nastaran1r

عضو جدید
حل واضحه فقط باید بدونید که رابطه ی فوران با جریان تحریک خطی در نطر گفته میشه


متوجه قسمت دوم سوالتون نمیشم.
تلفات مسی رو خیلی راحت میتونید در هر دو حالت بدست بیارید.
یه توضیح کوچیک در مورد اینجور سوالا با اجازه میدم.
اگه ما بدونیم که جریان تحریک تغییر نکنه تعداد دور سیم پیچ تحریک تغییر نکنه میتونیم فوران رو در حالتهای مختلف بدست بیاریم. که تو ماشین سری این اتفاق نمیفته چون حتما تغییر جریان ارمیچر (و جریان تحریک) رو داریم.
ولی تو ماشین شنت وقتی گفته میشه مقاومت در مسیر ارمیچر قرار گرفته دیگه تغییر فوران ندارم چون ولتاژ اعمالی به ماشین ثابت هست(مگه اینکه صراحتا اینو بگه) و مقامت تحریک هم تغییر نکرده پس فوران تغییری نکرده و حل سوالها کمی راحتتر میشه.
یا علی

ممنون

منظورم از سوال دوم این بود که کلا در حل تست ماشین dc تلفات به چه نوع ؟ این قسمت رو متوجه نمیشم
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
ممنون

منظورم از سوال دوم این بود که کلا در حل تست ماشین dc تلفات به چه نوع ؟ این قسمت رو متوجه نمیشم

تو یه تست با این شرایط فقط میتونید تلفات مسی رو حساب کنید
تلفات مکانیکی و تلفات هسته رو معمولا میدن
یا هم که باید از بلوگ دیاگرام استفاده کنی.
تو ماشین القایی با استفاده از لغزش و یه سری روابط(که من الان یادم نیست چون هنز نخوندمشون برا ارشد) میتونی استفاده کنی
 

.V A H I D.

عضو جدید
دوستان یه توضیح کامل درباره 2کتاب ماشین و بررسی نشر آهنگ میدین؟
متنش خیلی شبیه کتب مرجعه یا نه خیلی روونه
این دو کتابو با ماشین پژمانفر و بررسی حلم زاده مقایسه کاملی کنید...
 
آخرین ویرایش:

mohammad47

عضو جدید
من یه سوال داشتم تو ارشد آزاد برق دیده بودم ( در واقع دو تا سواله )
1 - با افزایش فرکانس در موتور تلفت هسته افزایش پیدا میکنه یا کاهش ؟
2 - در ولتاژ ثابت ، با افزیش فرکانس در ترانفورماتور تلفات هسته افزایش پیدا میکنه یا کاهش ؟

کلا من خوندم که افزایش فرکانس تلفات هسته رو زیاد میکنه ولی تو بعضی سوال ها دیدم بر عکس جواب داده شده !
ممنون
 

sha7ab

عضو جدید
دوستان برای اینکه ماشین رو از پایه شروع کنم چی بخونم؟ از کتاب های ماشین هنرستان خوبه؟
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
دوستان برای اینکه ماشین رو از پایه شروع کنم چی بخونم؟ از کتاب های ماشین هنرستان خوبه؟

داداش اون کتابها عالی هستن ماشین dc تقریبا تمام سرفصلهای ماشین یک رو پوشش میده و ماشین ac هم همینطور
خیلی مثالهای عالی داره (همین کتاب مدرسان نصف مثالهای متنش از رو اون کتاب کپی شده)
خیلی ساده مبانی ماشین رو توضیح داده و در عین حال دقیق.
خط به خط اون کتاب ها حرف تو دلش داره.
اول اونها رو بخون برا ماشی dc حتما مثالهای بیم بهارا و یه تعداد از تمرینهاش رو حل کن.
 

barghghodrat.ir

عضو جدید
[h=3]جدیدترین مطالب[/h]
::. دانلود بخش دهم جزوه کامل ماشینهای الکتریکی مهندس کریمان ( کلاس کنکور ارشد موسسه مدرسان شریف سال90) -- 30 خرداد 1392 ::.

::. دانلود بخش نهم جزوه کامل ماشینهای الکتریکی مهندس کریمان ( کلاس کنکور ارشد موسسه مدرسان شریف سال90) -- 30 خرداد 1392 ::.

::. دانلود بخش هشتم جزوه کامل ماشینهای الکتریکی مهندس کریمان ( کلاس کنکور ارشد موسسه مدرسان شریف سال90) -- 30 خرداد 1392 ::.

::. دانلود بخش هفتم جزوه کامل ماشینهای الکتریکی مهندس کریمان ( کلاس کنکور ارشد موسسه مدرسان شریف سال90) -- 30 خرداد 1392 ::.

::. دانلود بخش ششم جزوه کامل ماشینهای الکتریکی مهندس کریمان ( کلاس کنکور ارشد موسسه مدرسان شریف سال90) -- 30 خرداد 1392 ::.

::. دانلود بخش پنجم جزوه کامل ماشینهای الکتریکی مهندس کریمان ( کلاس کنکور ارشد موسسه مدرسان شریف سال90) -- 30 خرداد 1392 ::.

::. دانلود بخش چهارم جزوه کامل ماشینهای الکتریکی مهندس کریمان ( کلاس کنکور ارشد موسسه مدرسان شریف سال90) -- 30 خرداد 1392 ::.

::. دانلود بخش سوم جزوه کامل ماشینهای الکتریکی مهندس کریمان ( کلاس کنکور ارشد موسسه مدرسان شریف سال90) -- 30 خرداد 1392 ::.

::. دانلود بخش دوم جزوه کامل ماشینهای الکتریکی مهندس کریمان ( کلاس کنکور ارشد موسسه مدرسان شریف سال90) -- 30 خرداد 1392 ::.

::. دانلود بخش اول جزوه کامل ماشینهای الکتریکی مهندس کریمان ( کلاس کنکور ارشد موسسه مدرسان شریف سال90) -- 30 خرداد 1392 ::.
 

rezarst1911

عضو جدید
دوستان برای اینکه ماشین رو از پایه شروع کنم چی بخونم؟ از کتاب های ماشین هنرستان خوبه؟
فقط کتاب مدرسان رو بخونی کافیه .
سراغ کتابای هنرستان نرو و وقتت رو تلف نکن.
من خودم هنرستانی هستم.پس مدرسان رو بخون و فقط تست بزن .
 

naserhashemnia

عضو جدید

.V A H I D.

عضو جدید
سلام
کسی از بچه ها اگه ماشین مدرسان داره، مثال 85 فصل3(DC) رو توضیح کامل بده.
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
کسی از بچه ها اگه ماشین مدرسان داره، مثال 85 فصل3(DC) رو توضیح کامل بده.
سلام
کدوم قسمتشو مشکل دارین؟
اول امپر دور برایند رو حساب کرده از روی اون جریان تحریک و بعد نیرو محرکه القایی و بعد سرعت..
 
آخرین ویرایش:

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام
کسی از بچه ها اگه ماشین مدرسان داره، مثال 85 فصل3(DC) رو توضیح کامل بده.

داداش کتاب من قدیمیه 79 تا مثال داره.
اگه سوالشو بنویسی خیلی عالی میشه.
خوب باشه ما هم استفاده کنیم از طرفی اگه بلد باشیم شاید بتونیم توضیح خوبی بدیم.
یاعلی
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
داداش کتاب من قدیمیه 79 تا مثال داره.
اگه سوالشو بنویسی خیلی عالی میشه.
خوب باشه ما هم استفاده کنیم از طرفی اگه بلد باشیم شاید بتونیم توضیح خوبی بدیم.
یاعلی

با اجازه دوستمون من سوالو و جوابشو میذارم
سوال:
http://s1.picofile.com/file/7836834943/IMAG0763.jpg
جواب:
http://s1.picofile.com/file/7836835264/IMAG0764.jpg
 

.V A H I D.

عضو جدید
سلام
کدوم قسمتشو مشکل دارین؟
اول امپر دور برایند رو حساب کرده از روی اون جریان تحریک و بعد نیرو محرکه القایی و بعد سرعت..
تو قسمت آمپر دورش مشکل دارم
مفهوم آمپر دورو درست بلد نیستم، چون تو سوالای این شکلی ب مشکل میخورم
تو موتور و مولد(تو تحریکای مختلف)A.t eff؟
خوشحال میشم اگه روشنم کنیhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/heart.gif
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
تو قسمت آمپر دورش مشکل دارم
مفهوم آمپر دورو درست بلد نیستم، چون تو سوالای این شکلی ب مشکل میخورم
تو موتور و مولد(تو تحریکای مختلف)A.t eff؟
خوشحال میشم اگه روشنم کنیhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/heart.gif

امپر دور اون چیزی هست که داره برا شما شار میسازه-افت امپر دور از بابت تلفات شار هست-شار پراکندگی و این جور حرفها-
تو موتور و مولد تفاوتی نداره مفهومش
eff همون موثر هستش دیگه-یعنی اکپر دور خالصی که ماشین داره
تقریبا تمام سولهای این فرمی یا سوالهایی که میخواد ماشین شنت رو به کمپوند تبدیل کنی از همین روش حل میشن.
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
تو قسمت آمپر دورش مشکل دارم
مفهوم آمپر دورو درست بلد نیستم، چون تو سوالای این شکلی ب مشکل میخورم
تو موتور و مولد(تو تحریکای مختلف)A.t eff؟
خوشحال میشم اگه روشنم کنیhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/heart.gif

امپر دور همون نیروی محرکه مغناطیسی هست.(مقایسه کنید با نیروی محرکه الکتریکی تو مدارای الکتریکی مفهموشو متوجه میشن)
eff هم یعنی موثر یا برایند نیروی محرکه مغناطیسی تولیدی و تلفات (که اینجا در اثر عکس العمل ارمیچر هست وقتی ارمیچر جریان دار میشه این جریان یک میدان مغناطیسی تولید میکنه چون داره میچرخه. این میدان، میدان اصلی تحریک رو یه جاشو تضعیف میکنه و یه جاشو تقویت ولی چون تقویتش به خاطر اشباع محدوده تضیفش بیشتره پس در کل میدان رو تضعیف میکنه که اثرش رو تو امپر دور موثر میبینیم که نسبت به امپردور اصلی کمتره)
 

naserhashemnia

عضو جدید
دانلود فایلهای صوتی درس ماشینهای الکتریکی 2 مهندس هاشم نیا

دانلود فایلهای صوتی درس ماشینهای الکتریکی 2 مهندس هاشم نیا

دانلود فایلهای صوتی درس ماشینهای الکتریکی 2 مهندس هاشم نیا



http://www.4shared.com/video/r8cmVf8J/Clip_02.html
http://www.4shared.com/video/9Tp52xNf/clip_03-1.html
http://www.4shared.com/video/Tyw9Pxyc/clip_03-2.html
http://www.4shared.com/video/5ryBW3pe/clip_04.html
http://www.4shared.com/video/zdLDSzaJ/clip_05-1.html
http://www.4shared.com/video/53H8hg4P/clip_05-2.html
http://www.4shared.com/video/pV0OJkZW/clip_06-1.html
http://www.4shared.com/video/g1Sn6xSg/clip_06-2.html
http://www.4shared.com/video/pINnywmU/clip_07-1.html
http://www.4shared.com/video/ESyZ-XLN/clip_07-2.html
http://www.4shared.com/video/p0L-7G4w/clip_08-1.html
http://www.4shared.com/video/RBHSede5/clip_08-2.html
http://www.4shared.com/video/j78VX1uK/clip_09-1.html
http://www.4shared.com/video/sUwSx_Z9/clip_09-2.html
http://www.4shared.com/video/BCzjXpBe/clip_10-1.html
http://www.4shared.com/video/QP_ZH0vq/clip_10-2.html
http://www.4shared.com/video/dg4-kMOQ/clip_11-1.html
http://www.4shared.com/video/ihLmobSB/clip_11-2.html
http://www.4shared.com/video/zTD2sFM8/clip_12-1.html
http://www.4shared.com/video/7WR_8TiN/clip_12-2.html
http://www.4shared.com/video/4jeL-hIh/clip_13-1.html
http://www.4shared.com/video/NK63jWwk/clip_13-2.html
http://www.4shared.com/video/pMhyk3U6/clip_14-1.html
http://www.4shared.com/video/Fyq9EhO_/clip_14-2.html
http://www.4shared.com/video/O6qyf3E5/clip_15-1.html
http://www.4shared.com/video/o4V51jxL/clip_15-2.html
http://www.4shared.com/video/O5cFAIGU/clip_16-1.html
http://www.4shared.com/video/3ikWbZu4/clip_16-2.html
http://www.4shared.com/video/gmajpa7l/clip_17-1.html
http://www.4shared.com/video/OOWPyld-/clip_17-2.html
 
بالا