تاپیک جامع مقالات "شهر ، ایمنی و امنیت "

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
سلام دوستان

تو این تاپیک قصد داریم به کمک شما مرجعی برای مقالاتی در زمینه موضوعی
ایمنی و امنیت شهری رو جمع آوری میکنیم.

امیدوارم برای پربار تر شدن این تاپیک مقالاتتون رو به اشتراک بگذارین .

 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
ارزیابی شاخص های ایمنی پارک های شهری مطالعه موردی: منطقه 3 سنندج

ارزیابی شاخص های ایمنی پارک های شهری مطالعه موردی: منطقه 3 سنندج



چکیده


شهرها محیط زندگی روزمره شهروندان و به عنوان کانونهای تمرکز فعالیت و گذران اوقات فراغت می باشد، فضاهای سبز و پارکهای شهری به عنوان یک عنصر مهم و حیاتی و جزء لاینفک پیکره شهرها در برنامه ریزی شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است که کمبود آنها می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در حیات شهرها باشد. زیرا به عنوان عامل کلیدی در کیفیت زندگی شهرها به شمار می رود، هدف از ایجاد فضاهای سبز و پارکها فراهم نمودن محیطی آرام و دلنشین برای گذران اوقات فراغت و رفع خستگی های ناشی از زندگی شهری است، با توجه به اهمیت وجود پارکها در مدیریت شهری ایمنی پارکهای شهری موضوع مورد توجه در این تحقیق می باشد که هدف ارتقاء حس امنیت در فضاهای سبز، افزایش حس تعلق شهروندان و افزایش سرزندگی در ساعات مختلف شبانه روز میباشد.
هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت ایمنی در پارکهای شهری منطقه 3 سنندج و کمک به کاهش حوادث در این فضاها از طریق شناخت مسائل موجود و راهحل هایی برای رفع این مسائل میباشد. روش تحقیق به صورت توصیف- تحلیلی بوده و از روشهای مطالعات کتابخانهای و اسنادی، پیمایشی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که پارکهای منطقه 3 از نظر شاخص ایمنی بهداشتی؛ وضعیت آب آشامیدنی سالم دارای وضعیت مطلوب و وضعیت سرویس دهی برای معلولین و جمع آوری زباله در ایام مختلف از وضعیت نامناسب تری در میان سایر شاخص ها برخوردار می باشد. در مورد شاخص ایمنی فیزیکی، داشتن تابلوهای راهنما در مکان های ضروری و تابلوهای هشدار دهنده نسبت به سایر شاخص های ایمنی فیزیکی شرایط بهتری دارند؛ و ایمنی وسایل بازی کودکان در وضعیت نامطلوبی در مقابل سایر شاخص ها میباشد. شاخص های روشنایی و دسترسی، نشان می دهد که داشتن برچسب خطر برق گرفتگی دارای شرایط مناسب، تعداد مناسب پایه های کوتاه و بلند روشنایی در وضعیت نامناسبی می باشد.

واژگان کلیدی: ایمنی پارک، فضای سبز شهری، مدیریت شهری ، منطقه 3 سنندج
 

پیوست ها

  • ارزیابی شاخص های ایمنی پارک ها.pdf
    671.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
امنیت در فضاهای شهری(مطالعه موردی: شهر قزوین )

امنیت در فضاهای شهری(مطالعه موردی: شهر قزوین )

چکیده

امن سازی فضاهای شهری به عنوان یکی از ضرورت های اساسی شهرسازی مطرح است. به همین دلیل بسیاری از تلاش ها در عرصه شهرسازی به دنبال کاهش وقوع جرم از طریق طراحی محیطی مناسب است(CPTED) .
در مقاله حاضر در ابتدا به تعریف امنیت در فضای شهری و مؤلفه های روانی و عینیت تأثیر گذار در آن اشاره می شود و سپس به بیان شاخص های کالبدی منظر شهری و موثر در امنیت پرداخته می شود. در نهایت به عنوان مطالعه موردی به مقایسه چگونگی رعایت این شاخص های کالبدی در یک بافت قدیمی و یک بافت جدید شهری در شهر قزوین می پردازیم....
 

پیوست ها

  • امنیت در فضاهای شهری.pdf
    421 کیلوبایت · بازدیدها: 0

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
ایمنی در شهر پایدار : مدیریت بحران در تهران

ایمنی در شهر پایدار : مدیریت بحران در تهران

چکیده

همه ساله حوادث متعددی از جمله زلزله و سیل در گوشه و کنار کشورمان به وقوع می پیوندد که با خسارات مالی و جانی زیادی همراه است. همچنین هزاران انسان در جهان در جریان وقوع بلایای طبیعی جان خود را از دست می دهند و صدها هزار نفر مجروح م یشوند و شمار بسیاری نیز خانه و کاشانه خود را از دست م یدهند. علاوه بر این حوادث ناشی از پیشرفت های فن آوری جدید نیز جان انسان ها را تهدید می کند. چنانکه گفته می شود با وجود کاهش چشمگیر شاخص مرگ و میر ناشی از انواع بیماری ها و پیشرفت های به دست آمده در زمینه بهداشت فردی و عمومی، اینک انسان ها بیشتر جان خود را در جریان بلایای طبیعی و حوادثی مانند تصادفات رانندگی، سقوط هواپیما و آلودگی زیست محیطی از دست م یدهند. واقعیت آن است که ایران در این میان جزو کشورهای پرخطر و حادث هخیز دنیا قرار دارد که می توان به طور شاخص به خطر وقوع زلزله و حوادث رانندگی بیشمار اشاره کرد.

در سال های اخیر ایم نسازی شهرهای کشور در برابر حوادث و سوانح غیرمترقبه مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت شهری در سرتاسر کشور ناگزیر است برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در شهرها، از کارایی بسیار بالایی برخوردار باشد و آن را با گذشت زمان افزایش دهد؛ همچنین، همواره روش های مدیریت و فناوری های موجود را به ویژه در مورد ایمن سازی خدمات تأسیسات و ساختمانهای شهر بهبود بخشد و به هنگام نماید.
با توجه به نتایج پژوهشهای مربوط به کیفیت زندگی در کشورهای گوناگون، عوامل ”سعادت انسان“ را می توان در سه عامل جامع زیر خلاصه نمود:

احساس امنیت،
احساس اجتماعی نمودن
احساس احترام به خود
 

پیوست ها

  • ایمنی در شهر پایدار.pdf
    242.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
بررسي آسايش و امنيت در محله هاي شهر يزد

بررسي آسايش و امنيت در محله هاي شهر يزد

چكيده
در اين پژوهش به سنجش درجه آسايش و امنيت در نواحي شهر يزد و تحليل اكولوژيكي آن پرداخته شده است. محدوده جغرافيايي پژوهش شهر يزد است و جامعه آماري آن مجرمان و دربنداني كه به علت بروز ناهنجاري ها، آسيب هاي اجتماعي و جرم و جنايت در سال 1386 در زندان يزد بوده اند. جمعيت نمونه اين پژوهش متشكّل از 127 نفر از اين مجرمان است.شاخص هاي مورد بررسي، انواع جرايم ارتكابي اند. ...

كليد واژه ها: آسايش، امنيت، جرم، مجرم، ناهنجاري اجتماعي، شهر يزد.
 

پیوست ها

  • بررسی امنیت و آسایش در محله های یزد.pdf
    290.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
بررسي تاثير نورپردازي و روشنايي شهري در امنيت شهر

بررسي تاثير نورپردازي و روشنايي شهري در امنيت شهر

چكيده
امروزه نورپردازي،تعريف كننده هويت و سيماي شبانه شهر است و طراحي روشنايي شهري نه تنها موضوعي صرفا تزئيني نيست،بلكه روشي در جهت تامين امنيت و آرامش بيشتر محيط مي باشد .كه در غير اينصورت افزايش حوادث،تصادفات،جرايم و كاهش امنيت اجتماعي را در پي خواهد داشت .اين مقاله سعي بر آن دارد تا با بيان ضرورت وجود نور به عنوان يكي از اصلي ترين عنصر منظر شهري به بررسي نقش نورپردازي در تامين امنيت شهر بپردازد .كه براي نشان دادن مكانيسم تاثير روشنايي بر عملكرد انسان در جامعه،به برر سي تاثير نور بر انسان از جهات مختلف فيزيكي و روحي مي پردازيم و در نهايت با مراجعه به منابع مختلف و تحقيقات ميداني و كتابخانه اي ،تحقيقي پيرامون عوامل موثر بر ايجاد روشنايي مناسب شهري،نيازهاي مكانهاي رايج شهري و افراد مختلف در جامعه به نور انجام داده و پيشنهاداتي در اين زمينه مطرح مي نماييم .و با بررسي چگونگي كاربرد تكنولوژي و بكارگيري علم و فناوري در جهت كارآمد نمودن سيستم روشنايي شهر به اين نتيجه مي رسيم كه با نورپردازي صحيح و اصولي علاوه بر زيباسازي شهر و كاهش آلودگي نوري مي توان گامي موثر در جهت تامين امنيت شهرها برداشت.

واژه هاي كليدي: نورپردازي ، طراحي روشنايي ، امنيت شهر ، نور ،آرامش شهروندان.
 

پیوست ها

  • بررسی روشنایی در امنیت.pdf
    164.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
كاركرد تلفيقي طراحي شهري و مديريت محله اي در خلق فضاهاي امن شهري

كاركرد تلفيقي طراحي شهري و مديريت محله اي در خلق فضاهاي امن شهري

كاركرد تلفيقي طراحي شهري و مديريت محلهاي در خلق فضاهاي امن شهري
مطالعه موردي پارك شريعتي محله سيدخندان ناحيه 4 منطقه 3 شهرداري تهران ، با نگاهي بر رويكرد CPTED


چكيده
امروزه يكي از مشكلات شهرهاي بزرگ افزايش جرايم و ناامني آنها است. روند رو به تزايد رشد جمعيت به همراه افزايش مهاجرت به سمت شهرهاي بزرگ سبب شده كه در نتيجه وجود محدوديتهاي طبيعي و ساختاري، تراكم و فشردگي در نو احي شهري افزايش چشمگيري داشته باشد. ماحصل اين جريان، اختلافات فرهنگي و اجتماعي بوده كه تشديد كننده مشكلاتي چون ناامني در بخش هايي از شهر است. در جوامع سنتي آداب و سنن اجتماعي جايگاه خاصي داشته و نزديكي ساكنان خود عاملي بازدارنده در زمينه وقوع جرم بوده اما با توسعه جوامع و صنعتي شدن شهرها مرزهاي اجتماعي به تدريج ارزش خود را از دست دادهاند. علاوه بر پيش زمينه هاي اجتماعي و رفتاري، رفتار ناهنجار و مجرمانه در شهر تحت تاثير ويژگيهاي مكاني شهر (اندازه شهر، نرخ رشد شهر، ساختار فضايي و سلسله مراتب شهر، كيفيت فضايي امكانات شهري، كيفيت مسكن در مناطق مختلف شهر، الگوهاي كاربري زمين شهري، شرايط فضايي و كالبدي شهرها) نيز قرار دارد. از اين رو دانش شهرسازي به عنوان اساسي ترين علم مرتبط با شهر (به ويژه از بعد كالبدي آن) مي تواند نقش بازدارنده در پيدايش رفتار مجرمانه در شهر داشته باشد. مقاله حاضر تلاشي است در پاسخ به اين سوال كه آيا به كارگيري اصول و قواعد طراحي شهري ميتواند در كاهش آسيبهاي اجتماعي محلات شهري موثر باشد و اگر چنين است چگونه مي توان به تبيين عوامل و ويژگي هاي مكاني موثر در پيدايش فضاهاي امن شهري پرداخت؟. سوالي كه در ادامه پرسش حاضر مطرح ميشود اين است كه آيا صرف امتيازات كالبدي فضا ميتواند وجه تضميني باشد براي جلوگيري از وقوع جرم و اگر چنين نيست آيا عوامل غيركالبدي چون مديريت محلهاي ميتوانند مكمل فرآيند فوق باشند؟ پژوهش حاضر بر پايه اسناد تحليلي و تجارب كا ربردي در اين حوزه و همچنين مطالعه موردي پارك شريعتي در محله سيدخندان منطقه 3، به بيان ارتباط طراحي شهري، مديريت محلهاي و حضور شهروند در فضاي شهري و 1 مي پردازد. نتايح حاكي از آن است كه طراحي و خلق فضاهاي شهري كه منجر به CPTED ايمنسازي آن با نگاهي بر اصول رويكرد حضور شهروندان و فعاليتهاي جاريشان (جان شهر) به عنوان عامل كالبدي و مديريت محلي به عنوان عا مل غير فضايي در افزايش نظارت عمومي به عنوان عامل بازدارنده از وقوع جرم، از عناصر اساسي و مهم در ايجاد و حفظ فضاي شهري امن ميباشند.
 

پیوست ها

  • تلفیق طراحی و مدیریت شهری در خلق فضای امن cpted.pdf
    774.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
مطرح ترین تئوری های جرم شناسی در محیط شهری

مطرح ترین تئوری های جرم شناسی در محیط شهری

مقدمه :
از آنجا که احساس امنیت در رابطه با احتمال وقوع جرم تحقق می پذیرد, بررسی جرم و عوامل رخداد آن دارای پیشینه بسیاری است, در مکتب کلاسیک بر این تصور بودند که مجرمین بالقوه هر زمان که سود حاصل از ارتکاب جرم را بیش از خطرات ناشی از دستگیری ببینند مرتکب جرم می شوند. اما با شروع قرن ۱۹ رویکردی علمی توسط خردگراها به مسئله جرم صورت پذیرفت...
 

پیوست ها

  • مطرح ترین تئوری های جرم شناسی در محیط شهری.pdf
    103.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی CPTED

پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی CPTED

مقدمه :

توجه به ارتباط بین محیط مسکونی و ساختار شهرها و افزایش ایمنی آن از طریق بهبود در طراحی محیط مقوله ای است که در بسیاری از کشورها توجه لازم به آن نشده است. در واقع زمانی که بحث از استاندارد های شهر سازی و معماری می شود معماران و شهرسازان به دنبال راه حل های فنی و مصالح لازم در بالا بردن استحکام فیزیکی آن می گردند و یا حداکثر جلوه های ظاهری و داخلی نماها مورد توجه قرار می گیرد. حال از آنجا که جرایم در بستر مکان رخ می دهد، طراحی مناسب محیط، که در قالب معماری و شهرسازی نمود می یابد، راه حل مناسبی در پیش گیری از وقوع جرم می باشد.
 

پیوست ها

  • پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی CPTED.pdf
    203.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
ارزیابی و تحلیل تاثیر شاخص های کالبدی بر امنیت محلات شهری : نمونه موردی محله سرشور مشهد

ارزیابی و تحلیل تاثیر شاخص های کالبدی بر امنیت محلات شهری : نمونه موردی محله سرشور مشهد

 

پیوست ها

  • تاثیر شاخص های کالبدی بر امنیت.pdf
    713.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
بررسی عوامل شهری و معماری موثر در زمینه سازی جرم و ناامنی در محیط های شهری

بررسی عوامل شهری و معماری موثر در زمینه سازی جرم و ناامنی در محیط های شهری

 

پیوست ها

  • عوامل شهری و معماری در زمینه سازی جرم شهر.pdf
    455.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا