تاپيك سوال و درخواست (محل پاسخ گويي به نياز هاي اعضا)

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام

ممنون اما گوگل خوب ترجمه نمی کنه ..

این قسمتشم در رابطه با فولاد م نیست در رابطه با ماشینکاری هست برای همین بهم گفتن از مکانیک ها بپرسم

بازم ممنون

سلام
درسته حق با شماست معنی تخصصی نمیده فقط یه چراغی روشن میکنه:smile:
بچه درسخونامون نیستن:D
موفق باشی
 

at3666

عضو جدید
با سلام وعرض خسته نباشید،می خواستم بدونم بین ساخت و تولید و جامدات کدام برای ادامه دادن بهتره از هر کی پرسیدم هیچ کدوم جواب درستی به من ندادن من موندم بین این دو رشته کدام بهتره لطفاٌ جواب بدین این سوال آینده منه البته از نظر اقتصادی هم میگم
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام وعرض خسته نباشید،می خواستم بدونم بین ساخت و تولید و جامدات کدام برای ادامه دادن بهتره از هر کی پرسیدم هیچ کدوم جواب درستی به من ندادن من موندم بین این دو رشته کدام بهتره لطفاٌ جواب بدین این سوال آینده منه البته از نظر اقتصادی هم میگم

سلام
مطیمنا خیلیها که رشتشون ساخته میگن برو ساخت

کساییم که جامداته میگن برو جامدات

من خودم ساخت میخونم دوست من

ساخت و تولید دروس کارگاهی و آزمایشگاهی بیشتری داره که واسه دانشجوها قابل درک تر و کاربردی تره

دروس مکانیک جامدات بیشتر جنبه ی محاسباتی داره

مخصوصا واسه ی ادامه تحصیل(چون شمام باید طبق مد ادامه تحصیل بدید) دروس جامدات محاسباتی ترن

باید ببینی خودت به چی علاقه داری

به کارای کارگاهی و کار کردن و آشنایی با ماشین آلات یا تمرکز نسبتا بیشتر روی کارای طراحی و محاسباتی و نرم افزاری

این دوتا هرکدومش بری بهترین گرایشه مکانیکن

پس ببین علاقت چیه و همونو انتخاب کن

ساخت و تولید از باقی رشته هام درسایی میخونی و خودم چون دروس کارگاهی و قابل درک تر و جذاب تر داشت اینو انتخاب کردم

جامدات هم بعضی جاها عمومیت بیشتری داره چون شاخه ی اصلیه مکانیکه و ارشدشم عمومیت بالاتری به بقیه گرایشای مکانیک داره
 

at3666

عضو جدید
خیلی ممنون آقا احمد که راهنماییم کردی ;)
البته در مورد اینکه کدام از نظر اقتصادی بهتره جواب نگرفتم
 
آخرین ویرایش:

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خیلی ممنون آقا احمد که راهنماییم کردی ;)
البته در مورد اینکه کدام از نظر اقتصادی بهتره جواب نگرفتم

سلام
خواهش میکنم دوست من
اقتصادی از چه نظر؟

اگه منظورت حقوق و مزایای استخدامیه مطمینا به گرایش ریط آنچنانی نداره بلکه مهم توانایی و کارایی خودته که کاربلد باشی

اما

اگه منظورت اینه که خودت کارآفرینی کنی باید بگم مکانیک تو این زمینه جالب نیست(مگه اینکه سرمایه زیادی داشته باشی و کارگاهی بزنی که هم سرمایه و هم ریسک بالایی میخواد)البته گرایش سیالات میتونه پروانه نظام مهندسی بگیره و این یه مزیته خوبه براش و یه شغل دوم


البته از لحاظ ارزش اقتصادی مکانیک حرفای متعصبانه ی زیادیم هست که من چون قبولشون ندارم چیزی نمیگم(باید دید اعضای تالار مکانیک کی از خواب بیدار میشن و میانو به تایپیکا و درخواستای کاربرا توجه میکنن);)

موفق باشی دوست عزیز
 

junior Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
خواهش میکنم دوست من
اقتصادی از چه نظر؟

اگه منظورت حقوق و مزایای استخدامیه مطمینا به گرایش ریط آنچنانی نداره بلکه مهم توانایی و کارایی خودته که کاربلد باشی

اما

اگه منظورت اینه که خودت کارآفرینی کنی باید بگم مکانیک تو این زمینه جالب نیست(مگه اینکه سرمایه زیادی داشته باشی و کارگاهی بزنی که هم سرمایه و هم ریسک بالایی میخواد)البته گرایش سیالات میتونه پروانه نظام مهندسی بگیره و این یه مزیته خوبه براش و یه شغل دوم


البته از لحاظ ارزش اقتصادی مکانیک حرفای متعصبانه ی زیادیم هست که من چون قبولشون ندارم چیزی نمیگم(باید دید اعضای تالار مکانیک کی از خواب بیدار میشن و میانو به تایپیکا و درخواستای کاربرا توجه میکنن);)

موفق باشی دوست عزیز

خیلی ممنون مهندس احمد عزیز
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام :)

اول از همه پوزش ، چون نمیدونم برای پرسیدن سوالم باید مزاحم دوستان ساخت و تولید میشدم یا تالار های دیگه!
فکر کردم چون میخوام یک چیزی رو بسازم باید بیام اینجا ! (منطق افلاطونی)


چند تا راهنمایی میخوام:

- چطور اصطحکاک (درست نوشتم؟) رو کاهش بدیم ؟ فکر کنم نبودنش به صورت 100% امکان پذیر نیست ، حتی خارج از جو زمین ولی مطمئنا راه هایی برای کاهشش وجود داره ، برای مثال فرض کنید در طراحی چرخ یک خودرو ، میل ما اینه که تا حد ممکن با بدنه ی خودرو تلفات مکانیکی نداشته باشه تا نیروی موتور فقط صرف حرکت خودرو بشه.
حالا فرض کنید من میخوام این تلفات نیرو رو از بین ببرم (که نمیشه) در کل تا جای ممکن میخوام کاهشش بدم.
در کل یه چرخ و محور میخوام بسازم که برای چرخش حتما باید روی یک پایه محکم بشه ولی تا حد امکان با همین پایه اصطحکاک نداشته باشه ، در عین حال با هوا هم کمترین سایش ممکن رو داشته باشه.
مطلوب اینه که اگر این چرخ به گردش در اومد ، به حرکتش ادامه بده! (همین الان نیوتون توی گور لرزید)
میدونم ایده آل ممکن نیست ، ولی تا حد ممکن به مطلوب نزدیک باشه.

پیشاپیش سپاس از راهنمایی هاتون.
درود
به نظرم بهترین راه برای گردوندن محورت برای حالت ایده آلی که مد نظرته استفاده از یه میدان الکترومغناطیسی ه
که بدون تماس با محور فلزی با وارد کردن گشتاور مغناطیسی میله رو به گردش در میاره
این نحوه ی گردوندن محور از تماس چرخدنده و محور و ایجاد اصطکاک تو این مرحله جلوگیری میکنه و برای قسمت های دیگه که تماس 2 جسم ضروری ه میتونی از روغن های با ویسکوزیته متوسط استفاده کنی تا حرکت سطوح بر روی هم با افت(افت ناشی از اصطکاک)کمتری همراه باشه
اگه چیز بیشتری هم به ذهنم رسید خبرت میکنم
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
درود
به نظرم بهترین راه برای گردوندن محورت برای حالت ایده آلی که مد نظرته استفاده از یه میدان الکترومغناطیسی ه
که بدون تماس با محور فلزی با وارد کردن گشتاور مغناطیسی میله رو به گردش در میاره
این نحوه ی گردوندن محور از تماس چرخدنده و محور و ایجاد اصطکاک تو این مرحله جلوگیری میکنه و برای قسمت های دیگه که تماس 2 جسم ضروری ه میتونی از روغن های با ویسکوزیته متوسط استفاده کنی تا حرکت سطوح بر روی هم با افت(افت ناشی از اصطکاک)کمتری همراه باشه
اگه چیز بیشتری هم به ذهنم رسید خبرت میکنم

سپاس.:gol:
به ذهنم رسیده بود که مطمئنا بالاترین راندمان و کمترین سایش روی سطح زمین همین راه هست .
ولی مشکل اینجاست که ساختن خود میدان مغناطیسی که فقط باعث گردش محور بشه و بر اثر سرعت زیاد گردش از میدان خودش خارج نشه خیلی سخته. همچنین فکر کنم برای جدا کردن همین محور از جاذبه باید بریم ناسا! چون تکنولوژیشو ندیدم توی ایران.
و باید یک دکترای الکترومغناطیس گیر بیارم که اینو برام طراحی کنه.

بازم ممنون.
 

Hossein_b5717

عضو جدید
سلام

این متن زیر از دیتا شیت فولاد 17-4 ph هست کل متنشه راجب ماشینکاری این فولاد .. اما متوجه اش نمی شم معنیشو می دونید ؟

In annealed condition surface cutting speed of 80 ft/min and a machinability rating of 50% of B-112 rated at 100%. Over-aged condition, 130 ft/min and 75% of B-1112 rated at 100%.

ممنون
سلام
تقریبا میشه:
در حالت آنیل شده، سرعت برشی 80 فوت بر دقیقه و قابلیت ماشینکاری، 50 درصد (از 100 درصد) B-112
و زمانی که پیرسختی شده باشه (اگر over aged رو درست ترجه کرده باشم، اینو خودتون بهتر میدونید) سرعت برشی 130 فوت بر دقیقه و قابلیت ماشینکاری، 75 درصد (از 100 درصد) B-112
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سپاس.:gol:
به ذهنم رسیده بود که مطمئنا بالاترین راندمان و کمترین سایش روی سطح زمین همین راه هست .
ولی مشکل اینجاست که ساختن خود میدان مغناطیسی که فقط باعث گردش محور بشه و بر اثر سرعت زیاد گردش از میدان خودش خارج نشه خیلی سخته. همچنین فکر کنم برای جدا کردن همین محور از جاذبه باید بریم ناسا! چون تکنولوژیشو ندیدم توی ایران.
و باید یک دکترای الکترومغناطیس گیر بیارم که اینو برام طراحی کنه.

بازم ممنون.
باید بری مکسول رو گیر بیاری برات میدان مغناطیسی بزنه:biggrin:
اما میشه از خروج محور جلوگیری کرد.
 

misimisi

عضو جدید
سلام دوستان کسی میدونه واحد b/in در دمپرها چه کمیتی رو بیان میکنه؟؟
 

farid_ppe

عضو جدید
پس منظور از هد سرعت و فشار و ارتفاع که توی قانون برنولی هست چیه؟ یعنی کلا هرجا اصطلاح هد به کار میره منطور ارتفاع سیاله؟



هد به میزان پیشروی یک سیال میگن حالا این هد میتونه ارتفاع باشه میتونه مقدار باشه میتونه میزان حرکت باشه و...
 

maryam72

عضو جدید
هد به میزان پیشروی یک سیال میگن حالا این هد میتونه ارتفاع باشه میتونه مقدار باشه میتونه میزان حرکت باشه و...

یعنی هد واحدهای مختلفی هم داره دیگه؟ میشه یه مفهوم فیزیکی دقیق براش بگید؟
 

ham3ed

عضو جدید
سلام بچه ها
راهنمایی میخواستم : خواهرم تازه کنکور سراسری قبول شده حالا وقت انتخاب رشته است . علاقه شدیدی به هوا فضا داره ولی با هر کی صحبت میکنم از کارش و اینده اش و بازار کارش زیاد تعریف نمیکنن - کلا به کار در شرکت های هواپیمایی علاقه داره ( ساخت هواپیما و ... ) و ظاهرا مکانیک نزدیک ترین رشته به هوا فضا ست درسته ؟ ممنون میشم یه راهنمایی جامع بفرمائین اینکه کدوم گرایش مکانیک تاپه از هر نظر با توجه به علاقش و اینکه دختره - و اینکه مکانیک خوبه یا برق ؟ کار برق الکترونیک اصلا چی هست ؟
با سپاس
 

Hossein_b5717

عضو جدید
سلام بچه ها
راهنمایی میخواستم : خواهرم تازه کنکور سراسری قبول شده حالا وقت انتخاب رشته است . علاقه شدیدی به هوا فضا داره ولی با هر کی صحبت میکنم از کارش و اینده اش و بازار کارش زیاد تعریف نمیکنن - کلا به کار در شرکت های هواپیمایی علاقه داره ( ساخت هواپیما و ... ) و ظاهرا مکانیک نزدیک ترین رشته به هوا فضا ست درسته ؟ ممنون میشم یه راهنمایی جامع بفرمائین اینکه کدوم گرایش مکانیک تاپه از هر نظر با توجه به علاقش و اینکه دختره - و اینکه مکانیک خوبه یا برق ؟ کار برق الکترونیک اصلا چی هست ؟
با سپاس
باید دید این علاقه ای که میگید تا چه حد بر اساس شناخت از رشته مورد نظر باشه
خیلیا در حین تحصیل در رشتشون هستن ولی هنوز به ماهیت و کاربرد رشتشون به طور درست آگاه نیستن و واقعا درک درستی از اینکه رشتشون چیه ندارن
علاقه خواهر شما هم بعیده از روی درک صحیح رشته باشه، همه از اسم رشته و شنیده ها و دیده های خیلی کم یه برداشت شخصی از اون دارن که مطمئنا خیلی ناقصه و گاها ممکنه 180 درجه متفاوت باشه (البته استثنا هم داره، ممکنه یه نفر به واسطه اینکه مثلا یکی از اعضای خانواده اش تو رشته مورد نظر تحصیل کرده باشه شناخت خوبی داشته باشه)
به هرحال بنده هم هوافضا رو توصیه نمیکنم
خیلی از کارای هوافضایی هارو مکانیکاهم میتونن انجام بدن
به نظر میرسه با توجه به علاقه ای که گفتین گرایش ساخت و تولید و جامدات براشون بهتر باشه هرچند که گرایش سیالات هم تو هوافضا کاربرد داره
اگر میخواد مکانیک بخونه باید پایه ریاضی مناسبی داشته باشه
یه مقدار هم قوه تحلیلش باید خوب باشه
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام بچه ها
راهنمایی میخواستم : خواهرم تازه کنکور سراسری قبول شده حالا وقت انتخاب رشته است . علاقه شدیدی به هوا فضا داره ولی با هر کی صحبت میکنم از کارش و اینده اش و بازار کارش زیاد تعریف نمیکنن - کلا به کار در شرکت های هواپیمایی علاقه داره ( ساخت هواپیما و ... ) و ظاهرا مکانیک نزدیک ترین رشته به هوا فضا ست درسته ؟ ممنون میشم یه راهنمایی جامع بفرمائین اینکه کدوم گرایش مکانیک تاپه از هر نظر با توجه به علاقش و اینکه دختره - و اینکه مکانیک خوبه یا برق ؟ کار برق الکترونیک اصلا چی هست ؟
با سپاس

سلام دوست عزیز

مکانیک فکر نکنم خوب باشه براشون
اگرم به هر دلیلی خواستن برن مکانیک یا سیالات یا جامدات بخونن و طرف ساخت و تولید نرن(اما بازم میگم بنا به مستندات زیاد مکانیک واسه خانوما خوب نیست)که خیلیها بعد فارغ التحصیلی متوجه میشن که خیلی دیره...

در شرایط امروزه اینجور مهندسی ها واسه خانومها خوب نیست
 

maryam72

عضو جدید
سلام. میدونم اینجا جاش نیست که بپرسم ولی توی تالار مکانیک کلا بخشی هست که هر درسی تاپیک ویژه خودش داشته باشه. یعنی پراکنده نباشن . من میخوام اشکالات درسیمو بپرسم نمیدونم کجا باید برم. احتمالا یه بخش باید باشه که تاپیک همه درسا اونجا باشه. با تشکر .
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام. میدونم اینجا جاش نیست که بپرسم ولی توی تالار مکانیک کلا بخشی هست که هر درسی تاپیک ویژه خودش داشته باشه. یعنی پراکنده نباشن . من میخوام اشکالات درسیمو بپرسم نمیدونم کجا باید برم. احتمالا یه بخش باید باشه که تاپیک همه درسا اونجا باشه. با تشکر .

سلام مریم خانم

تایپیک بچه درسخونای مکانیک هست میتونی اونجا سوالاتو بپرسی و البته میتونی با توجه به زمینه ی سوالت از تایپیک سوال و درخواست جامدات سیالات و ساخت وتولید که همین تایپیکه استفاده کنی
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام.به نظرتون بازار کار ساخت و تولید واسه خانم ها چطوره؟ارشد برم ساخت و تولید؟

سلام
شما گرایش کارشناسیتون چیه؟
به طور کل نمیشه یه رشته رو فقط مختص یه گروه کرد و شرایط مختلفی وجود داره اما به طور معمول ساخت و تولید واسه خانمها تو رده های بعدی مکانیک قرار داره
طراحی و تبدیل عمومیت بیشتری واسه خانوما داره
 

nasrin.z13

عضو جدید
سلام
شما گرایش کارشناسیتون چیه؟
به طور کل نمیشه یه رشته رو فقط مختص یه گروه کرد و شرایط مختلفی وجود داره اما به طور معمول ساخت و تولید واسه خانمها تو رده های بعدی مکانیک قرار داره
طراحی و تبدیل عمومیت بیشتری واسه خانوما داره
شما خیلی کلی صحبت میکنید.من مکانیک خوندم بدون گرایشی.چه کارهایی هست تو بازار؟من به تبدیل علاقه ای ندارم.و بین چامدات و ساخت که همه از جامدات مینالن.که کار کمه
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شما خیلی کلی صحبت میکنید.من مکانیک خوندم بدون گرایشی.چه کارهایی هست تو بازار؟من به تبدیل علاقه ای ندارم.و بین چامدات و ساخت که همه از جامدات مینالن.که کار کمه

کلی گویی من به اجباره...

دوست من مکانیک رشته ی خوبیه اما واسه آقایون بهتره
شما مکانیک خوندید و نمیشه کاریش کرد
چون اگه تازه میخواستین بخونید مثه پست اول همین صفحه بهتون میگفتم مکانیک براتون خوب نیست...

بدون گرایش همون جامداته

یه حقیقتی که الانه تو کشور وجود داره اینه که:
با کاردانی کار بهتر پیدا میشه تا کارشناسی

با کارشناسی کار خیلی بهتر گیر میاد تا ارشد

پس شاید بهترین کار واسه شما اینه که چون تهرانید و شرکتای زیادی هست ببینید میتونید کاری پیدا کنید یا نه

الان کلا کار کمه و ربطی به گرایش نداره اما در کل جامدات بازار بهتری داشته
 

javad0035

عضو جدید
سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم با توجه به اینکه یکی از شرایط انتقال حرارت شکل هندسی اجسام هست،بهترین شکل برای انتقال سریع حرارت چیه؟ البته این شکل باید سطح مقطع بزرگی هم داشته باشه و طوری باشه که بشه بیشترین استفاده رو از سطح مقطعش کرد(مثلا بین مثلث و دایره سطح مقطع دایره بیشتر استفاده میشه،در حالیکه انتقال حرارت در مثلث بیشتره) درواقع یه شکل کامل وجامع باشه(پیشنهاد خود من 6یا8ضلعی منتظمه)ممنون میشم کمک و راهنمایی کنید:)
 

siavash_1

عضو جدید
شما خیلی کلی صحبت میکنید.من مکانیک خوندم بدون گرایشی.چه کارهایی هست تو بازار؟من به تبدیل علاقه ای ندارم.و بین چامدات و ساخت که همه از جامدات مینالن.که کار کمه

من با اینکه جامدات نخوندم ولی خیلی علاقه داشتم بخونم، شناخت نسبی خوبی دارم. جامدات بالاترین رتبه گرایش مکانیک محسوب میشه.. و دیگر گرایشها به نحوی وابسته به جامدات هستند. به جامدات یا نباید قدم برداشت یا اگه میخوای برداری بایستی بلندتر برداری..
جامدات چیزی جز محاسبه نیست.. طراحی.. آنالیز.. تحمل ارتعاش.. حداقل جرم و حداقل ضخامت.. محدودیت انتخاب جنس.. و بطور کل استحکام سنجی چیزیه که جامدات انتظار داره..
اگه محاسب نباشی خوب این همون جاییه که نباید قدم برداشت.
متاسفانه خروج از رشته هم به طور عمومی ممکن نیست.. چرا که خروج از مکانیک، یه دبیرستانی بیش نیستم
..
راستی پست قبلی رو تازه دیدم.. نری ساخت؟!!!!
پشیمون میشی. ساخت تولید خیلی گستردس نیاز به آچار ماچار داره حداقل واسه اینکه بتونی یه درک ساده داشته باشی.
کلا علم مکانیک تو ایران مفهومی نداره.. ما چیزای عجیب غریب زیاد دیدیم. علم مکانیک ایران یعنی تجربه.. تئوریک هیچ مفهومی نداره. (همینه دلیل عقب موندگی ایرانی ها ... ما هنوز بلد نیسیم قوطی رانی بسازیم.. هه هه )
 
آخرین ویرایش:

nasrin.z13

عضو جدید
من با اینکه جامدات نخوندم ولی خیلی علاقه داشتم بخونم، شناخت نسبی خوبی دارم. جامدات بالاترین رتبه گرایش مکانیک محسوب میشه.. و دیگر گرایشها به نحوی وابسته به جامدات هستند. به جامدات یا نباید قدم برداشت یا اگه میخوای برداری بایستی بلندتر برداری..
جامدات چیزی جز محاسبه نیست.. طراحی.. آنالیز.. تحمل ارتعاش.. حداقل جرم و حداقل ضخامت.. محدودیت انتخاب جنس.. و بطور کل استحکام سنجی چیزیه که جامدات انتظار داره..
اگه محاسب نباشی خوب این همون جاییه که نباید قدم برداشت.
متاسفانه خروج از رشته هم به طور عمومی ممکن نیست.. چرا که خروج از مکانیک، یه دبیرستانی بیش نیستم
..
راستی پست قبلی رو تازه دیدم.. نری ساخت؟!!!!
پشیمون میشی. ساخت تولید خیلی گستردس نیاز به آچار ماچار داره حداقل واسه اینکه بتونی یه درک ساده داشته باشی.
کلا علم مکانیک تو ایران مفهومی نداره.. ما چیزای عجیب غریب زیاد دیدیم. علم مکانیک ایران یعنی تجربه.. تئوریک هیچ مفهومی نداره. (همینه دلیل عقب موندگی ایرانی ها ... ما هنوز بلد نیسیم قوطی رانی بسازیم.. هه هه )
وا!نظر و علاقه شما قابل احترام ولی از این دید نگاه کنید که ما چقدر کارگاه و کارخانه داریم که یه مهندسه ساخت و تولید دستش بازه اونجاها وارد شه.البته جامداتی ها هم هستن ولی یه مدیر ترجیح میده کسی که وارد تره و کار بلد تره رو به کار بگیره.یکی از استادای من که روش تولید بهمون درس میداد 30 سال تو صنعت بوده و همه جا از کشتی سازی بگیر تا ذوب اهن و لوکوموتیوسازی کار کرده.جامدات علم مکانیکه تئوری.من نمیخوام به محاسبات محدود شم.خودتون گفتید ساخت خیلی گستردست.بله یه بخشش آچار گرفتنه ولی نه همش.شما اطلاعاتت کمه
 
بالا