تاریخچه و همه چیز در مورد اتومبیل های خارجی

seyederobab

عضو جدید
تاریخچه خودرو بوگاتی





در سنین جوانی Ettore Bugati استعداد قابل توجهی در طراحی اتومبیل از خود نشان داد.او در سال 1881 در شهر میلان ایتالیا به دنیا آمد.وی در سن 18 سالگی با اتومبیل 2 سیلند خود در مسابقه ای پیروز و 2 سال بعد موفق به ساخت 4 سیلندر شد.

او به عنوان طراح برای چندین شرکت از جمله Deutz کار کرد و بخاطر طراحی و ساخت اتومبیلی کوچک با موتور 4 سیلند 1208cc در خانه خود مشهور شد.

طرح این اتومبیل پایه و زیر بنایی شد برای ساخت اتومبیلی که در سال 1910 به بازار عرضه شد.در آن سال 5 دستگاه اتومبیل Bugatti با موتور 1327cc ساخته شد و در سال بعد این تعداد به 75 دستگاه افزایش یافت.

بوگاتی در 1911 اتومبیلی کوچک با موتور 855cc ساخت که توسط کمپانی Peugeot خریداری و Bebe Peugeot نام نهاد و 3095 دستگاه از آن تولید شد.

شرکت Bugatti آقای Ernest Fridrich با اتومبیلهای بوگاتی در مسابقات شرکت کرد و در سال 1911 در مسابقه Grand Prix بمقام قهرمانی رسید. در سال 1913 بوگاتی یک اتومبیل با موتور 5000CC که هر سیلندر آن دارای 3 سوپاپ-2 ورودی 1 خروجی-بود تولید کرد.

با وجود اینکه از این اتومبیل فقط 3 نمونه ساخته شد اما همین طرح راهگشای ساخت موتورهای سه سوپاپ نوع 30 و 37 در دهه 1920گردید.

یکی دیگر از تولیدات کمپانی مدل 13 بود که تا جنگ جهانی اول تولید آن تدامه داشت.در جنگ تلاشهای آقای بوگاتی به تولیدات نظامی متمایل شد.وی سالهای جنگ را در پاریس به طراحی موتور هواپیما سپری کرد.

از جمله کارهای او طی این دوران یک موتور 16 سیلندر 500hp بود که توسط کارخانه Duesenbetg Motors ساخته شد.پس از جنگ جهانی اول شهر Molsheim که کارخانه در آن قرار داشت ضمیمه خاک فرانسه گردید.

پس از جنگ آقای بوگاتی به کمپانی خود بازگشته و تولید مدل 13 را از سر گرفت.جانشین این مدل مدلی 16 سوپاپه بود که پس از برنده شدن Friderich در مسابقات Grand Prix سال 1921 در Brescia شهری در شمال فزانسه این مدل Brescia نام گرفت.این اتومبیل موفقیت زود هنگامی به دست آورد و تا سال 1926 دوهزار دستگاه از آن ساخته شد.

در کشورهای دیگر نیز تعداد زیادی اتومبیل تحت امتیاز بوگاتی تولید شد. بوگاتی در سال 1922 با مدل 8 سیلند و 2000cc به نام 30 در بازار فروش اتومبیل موفقیت چشم گیری بدست آورد.

در همان سال مدل 35 ساخته شد.اما بعلت عدم توانایی های لازم برای شرکت در مسابقات این اتومبیل به افراد غیر حرفه ای فروخته شد.




[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]


[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif](بوگاتی ویرون)[/FONT]


در فاصله بین 2 جنگ جهانی مدل 30 موفق ترین اتومبیل مسابقه ای بوگاتی بود و تا سال 1926 موفق به پیروزی در 12 مسابقه شد.

مدل 37 با موتوری 1500cc برای افرادی ساخته شد که توانایی خرید مدل 35 را نداشتند.بعد از آن مدل 40 با بازدهی مناسب و قیمتی قابل قبول که بسیاری از مردم توانایی خرید را داشتند به بازار عرضه شد.

از سال 1913 بوگاتی رویای ساخت اتومبیلی را در سر میپروراند که با آن بتواند دنیا را تسخیر کند.رویای او در سال 1926 با مدل Royale 41 به حقیقت پیوست.

این مدل با موتوری 15000cc و قدرتی معادل 300hp بسیار مهیج بود ولی فقط 6 نمونه از آن ساخته شد که تنها 3 دستگاه از آن فروخته شد و بقیه نزد خانواده بوگاتی باقی ماند.

بوگاتی بعدها به علت مشکلات مال ناچار به مهاجرت به پاریس شد و در آنجا به طراحی هواپیما و کشتی پرداخت.ولی پسرش Jean در کارخانه واقع در Molsheim باقی مانده و راه پدر را ادامه داد.

او در ابتدای ورود خود به کارخانه مدل 57 دارای موتور8 سیلندر 3300CC را تولید و در سال 1934 به بازار عرضه کرد.در سال 1939 تعداد 683 دستگاه از این اتومبیل ساخته شد.

متاسفانه Jean در آگوست 1939 دقیقا قبل از جنگ جهانی دوم هنگام آزمایش یک اتومبیل مسابقه ای در گذشت
پس از آن کارخانه Molsheim بار دیگر مشغول ساخت وسایل نقلیه جنگی شد.آقای بوگاتی به Bordeaux منتقل و مشغول فعالیت بر روی چند پروژه شد.

با کمک پسر کوچکترش Roland مدل 73 با موتور 1500cc را ساخت.اگر چه تا زمان مرگش در آگوست سال 1947 فقط تعداد اندکی از این اتومبیل تولید شد.

در سال 1951 یک مدل تجدید نظر شده به نام 57 در کارخانه Molsheim تحت مدیریت Pierre Marco ساخته شد.پس از این تاریخ تلاشها برای نگهداشتن کارخانه با شکست مواجه شد و در سال 1963 Hispano-suiza کارخانه را خریداری نمود.

کمپانی Bugatti بعدها جذب S.N.E.C.M.A -یک کارخانه هواپیما سازی فرانسه- شده و کارخانه Molsheim به تولیدات قطعات هواپیما پرداخت.

برای زنده نگه داشتن یاد و نام Bugatti گروهی از تجار اروپایی در سال 1987 نام Bugatti را خریداری کردند.کمپانی جدید بوگاتی در شهر Campogalliano ایتالیا تاسیس و در اوایل دهه 1990 اتومبیل فوق سریع Quad Turbo V12 با سرعت 322 کیلومتر در ساعت و موتوری 3500cc با قدرت 550hp را تولید کرد.

در حال حاضر هم محصول جدید این شرکت خودرویی با موتور 12 سیلندر W شکل که با قدرتی معادل 1001 اسب بخار به بالا ترین سرعت یعنی 410 کیلومتر در ساعت رسیده که در حال حاضر هیچ رقیبی ندارد .






 

seyederobab

عضو جدید
تاریخچه شركت تویوتا Toyota






پیشنهاد میکنم بخونین:

سرگذشت کمپانی که تا الان تنها کمپانی بوده که بزگترین ، با کیفیت ترین ، پرسودترین و اخیرا هم پرفروش ترین رو تونسته همزمان از ان خود کنه



تاریخ تقریبا کاملی از کمپانی تویوتا:

از ابتدای تاسیس این کمپانی تاکنون بیش از 112 میلیون دستگاه اتومبیل تویوتا تولید شده است.


تاسیس گروه تویوتا را می توان تا زمانی که آقای "ساکیچی تویودا" ماشین نساجی اتوماتیک را اختراع کرد، ردیابی تمود. ساکیچی تمام عمر خود را وقف طراحی و ساخت ماشین آلات نساجی اتوماتیک نمود و 100 اختراع از خود باقی گذاشت که بعضی از آنها متعلق به خارج از ژاپن بود.

در اکتبر 1929 پسر او که "کیچیرو" نام داشت و مدیر اجرایی شرکت نساجی پدر بود سفری به ایالات متحده کرد. وی نمی توانست گفته های پدر خود را فراموش کند. (من وظیفه خد را با ساختن ماشین آلات نساجی به کشورم ادا کردم. تو باید با ساخت خودرو این کار را بکنی)

در سی ام مارس 1930 ، کیچیرو دفتری در گوشه کاخانه نساجی دایر کرد و بهمراه چند مهندس تحقیقات بر روی موتورهای کوچک را آغاز نمود.
افراد زیادی او را به این کار تشویق کردند و بعضی ها هم سرمایه گذاری در این طرح را ساده لوحانه می دانستند.

ولی کیچیرو هم مصمم بود و هم معتقد به این اصل که نباید صرفا از آمریکایی ها تقلید کرد. او می گفت که می بایست خودروهایی را به تولید انبوه رساند که با شرایط ژاپن تطابق داشته باشد و قابل رقابت با مدل های خارجی باشد. چه به لحاظ عملکرد و چه به لحاظ قیمت.

بدین ترتیب در سپتامبر سال 1930 واحد اتومبیل تویوتا بنیان گذاری شد. کیچیرو یا جمع آوری افراد مستعد و لایق توانست محیطی را ایجاد کند که کارکنان گاه فراموش می کردند که غذا بخورند یا بخوابند.

آقای "ایچی تویودا" نیز توسط کیچیرو استخدام شد و در این واحد مشغول کار شد."تویوتا موتور کورپوریشن" یا TMC در اوت سال 1937 تاسیس شد.

تمامی کارکنان آن زمان معتقد بود که رسالتی بر دوش آنهاست که با تولید خودرویی ژاپنی ، صنعت را در کشور توسعه دهند. به این صورت بود که تمام دانش و مهارت فنی خود را برای اجرای این خواسته بکار بستند.

در سال 1963 "کیچیرو تویودا" توانست اولین کارخانه مونتاژ را تکمیل نماید. طراحی این کارخانه با مساحتی معادل 25 هزار متر مربع طوری صورت گرفته بود که بتواند فرایند تولید را پوشش دهد.

در آن زمان فرایند تولید هنوز با مسائل بسیاری مواجه بود از جمله این موارد می توان به بد بودن مواد اولیه ، عدم تقسیم بندی مناسب نیروی انسانی ، کاستی هایی در موارد اولیه اشاره کرد.


نیروی پیش راننده در نوآوری های انقلابی

نولید خودرو با حفظ کیفیت مناسب هنوز آرزویی بیش نبود. کیچیرو که توجه عمیقی به روش های تولید در کارخانه فورد داشت، سخت معتقد بود که راههایی برای تولید بهتر هم وجود دارد. پس از تفکر زیاد ، او روش تولید بهنگام (just-in-time) را ابداع کرد.

کیچیرو میگفت فقط باید آنچه را که نیاز است تولید کرد و تحویل محصول می بایست در همان لحظه مورد نیاز صورت گیرد. او معتقد بود که به این ترتیب می توان نیاز به انبار و موجودی های انبار را از بین بود.

برای گسترش این مفهوم ، کیچیرو جمله JUST-IN-TIME را با حروف بزرگ در پوسترهایی بر روی دیوارها نوشت و وقت زیادی را برای توجیه کارکنان گذاشت. مثالی که کیچیرو از آن یاد میکرد این بود که اگر شما بخواهید سوار قطار شوید ، تفاوتی نمی کند که شما یک دقیقه دیر کنید یا یک ثانیه ، اگر دیر کنید ، قطار را از دست داده اید.

هدف از تولید بهنگام این نیست که به موقع تولید کنید ، به این معنی است که تولید بیشتر از حد نیاز اتلاف است.

این نگرش موثر واقع شد و روش تولید بهنگام به مرور در سیستم تولید تویوتا جای گرفت.

هنگامی که تولید در کارخانه جدیدکومورو آغاز شد ، کیچیرو کتابچه راهنمایی با ضخامت 10 سانتیمتر تهیه کرد که در آن به شرح روش اجرایی این مفهوم برای تمام مراحل تولید پرداخته شده بود.

جنگ جهانی در سال 1950 به پایان یافت و پس از آن ، این مفهوم نیاز به تغییر پیدا کرد. در آن هنگام بود که با کمک "ایجی تویودا" اصلاحات لازم توسط قائم مقام تویوتا ، آقای "تاچی اونو" بر روی این سیستم اعلام شد.

سال 1957 آغاز یکی از بزرگترین چالش ها برای تویوتا بود. در اوت این سال دو مدل تویوتا CROWN به آمریکا صادر شد. این دو خودرو اولین خوردوهای ژاپنی بودند که در خاک آمریکا فرود آمدند.

شوتارو کامی یا ، رییس وقت کمپانی تویوتا همان موقع تصمیمش را گرفته بود. او میگفت "امروز وقت این کار است حتی اگر خودروهای ما دارای کیفیت لازم نباشد ، نباید این فرصت را از دست داد.

ما زمانی برای نشستن و تماشا کردن نداریم. ما به یک پایگاه نیاز داریم . ممکن است ابتدای کار برای ورود به بازار با مشکلاتی مواجه شویم ولی در تمام این اوقات تجربه های ارزنده ای می اندوزیم که عملکرد ما را بهبود خواهد بخشید."



وحشت اولین خودروهای ژاپن از بزرگراه های آمریکا

شرکت TOYOTA MOTOR SALES در اکتبر 1957 در آمریکا تاسیس گردید و اولین خودروهای CROWN را در ژوئیه 1958 به بازار آمریکا معرفی کرد.

آن زمان مجلات تخصصی اتومبیل از آن به عنوان خودرویی که آسایش خودروهای استاندارد را دارد و به اندازه خودروهای کوچک اقتصادی است معرفی کردند. بدین ترتیب این خودرو توانست توجه زیادی را به خود جلب نماید. در همان موقع بود که برای مدل های اولیه این خودرو مشکلاتی بوجود آمد.

خودرویی که در جاده های ژاپن از شهرت خاصی برخوردار شده بود ، در بزرگراه های طولانی آمریکا دچار مشکل می شد. بدنه CROWN خیلی سنگین بود و در سرعت های بالا پایداری خود را از دست می داد.

این مشکل به این دلیل پیش آمد که ژاپن در آن زمان هنوز بزرگراه نداشت و این خودروها برای این کار تست نشده بودند.

در سال 1960 ، مدل بعدی که نام آن "تیارا" بود. (در ژاپن به نام "کرونا" شناخته می شد) نتوانست فروش خوبی داشته باشد. به همین دلیل نیز در دسامبر همان سال تویوتا صادرات خود را متوقف کرد.

با این تجربه تلخ ، تیم های تحقیق و توسعه تویوتا هدف جدیدی را برای خود تعریف کردند. "تولید محصول با کیفیت جهانی". در سال 1964 ، مدل جدید تیارا کامل شده بود و صادرات آن در آوریل 1965 از سر گرفته شد.

این خودرو که در آن زمان نسبت به خودروهای دیگر کوچک محسوب می شد ، می توانست مدت های طولانی در بزرگراه ها حرکت کند که این امر در دنیای خودروهای هم کلاس زمان هود امری بی سابقه بود.

با استفاده از یک برنامه روش موثر ، فروش این خودرو به مرور افزایش قابل توجهی یافت. صادرات از 3800 دستگاه در سال 1964 به 40700 دستگاه در سال 1967 افزایش یافت.



مشکلات کارگری با اعتماد حل می شود

اعتصابی که اتحادیه های کارگری در سال 1949 اعلام کردند موجب شد بسیاری از کارها متوقف شود. بیش از 1100 شرکت از فوریه 49 تا ماه مارس 1950 ورشکست شدند و بیش از 510 هزار نفر شغل خود را از دست دادند.

تویوتا از این امر مستثنی نبود. جریان پولی تویوتا تا حدی کند شده بود که ورشکستگی دیگر امری غیرممکن پنداشته نمی شد و نیاز به 200 میلیون ین پول نقد مورد نیاز شرکت بود تا این خطر را رفع کند.

گروهی از بانک ها در آخرین لحظات تصمیم گرفتند که این وام را در اختیار تویوتا قرار دهند اما با شرایطی که خودشان تعیین می کنند.

یکی از این شروط ، سازماندهی مجدد شرکت بود که موجب می شد فروش شرکت از طریق شرکت مجزایی صورت گیرد و به همین دلیل در آوریل 1950 شرکت فروش تویوتا موتورز تاسیس شد.

در دسامبر 1949 ، شرکت توانست یادداشت تفاهمی با اتحادیه کارگری آن زمان به امضا برساند که براساس آن 10% حقوق و مزایا کسر می شد و در عوض ، شرکت تعهد کرد از برنامه تعدیل نیروی انسانی خود دست بکشد.

از ابتدای سال 1950 ، وضعیت روز بروز بدتر شد و در آوریل همان سال اعتصابات شروع شد ، مذاکرات بین کارگران و مدیران به طول انجامید و هر روز لحن های صحبت فی مابین تندتر می شد.

این کشمکش دو ماه به طول انجامید و سرانجام در دهم ژوئن سال 50 یادداشت تفاهمی برای بازسازی ناراحتی های عمیقی را بدنبال داشت ، یکی از آنها ، استعفای رییس وقت شرکت ، آقای "کیچیرو تویودا" و بسته شدن تعدادی از کارخانجات بود. اما بازسازی در مسیر خود قرار گرفته بود.

این برهه از زمان تلخکامی های زیادی برای تویوتا بهمراه داشت. تجربه هایی که مدیریت و نیروهای کارگری اصلا مایل به تکرار آن نیستند.

پس از این مناقشات ، مدیریت و نیروی کارگری تویوتا به خوبی دریافتند که تبهات این امر چه مسائلی می تواند باشد و لذا چارچوبی تدوین شد که براساس آن ، شرایط کارگری با پیشرفت شرکت بهبود می یافت.

با صنعتی شدن ژاپن و دنیا در آن زمان ، این چارچوب همکاری توانست سنگ بنای خوبی برای افزایش تولید به همراه رضایت منطقی کارکنان باشد.

همچنین در سال 1960 که تجارت آزاد شد ، مدیریت و نیروی کارگری توانستند دست به دست هم بسیاری از مشکلات ناشی از بازار رقابتی ایجاد شده را برطرف نماید.

علیرغم سازماندهی های مکرر و تغییرات اساسی در صنعت خودروسازی جهانی ، این توافقات و سیاست ها همچنان در تویوتا حاکم هستند.


مجموع تولیدات کارخانجات تویوتا از ابتدای تاسیس تا پایان سال 99 به یکصد میلیون دستگاه رسید.

اکنون تویوتا بزرگترین ، با کیفیت ترین و پرسود ترین کمپانی خودروسازی دنیاست و همچنین دومین تولید کننده از لحاظ تعداد که توانست در جشن صد سالگی کمپانی فورد آنرا از مقام دوم به سومی کشید و در جایگاه دوم پس از جنرال موتور قرار گرفت.

در اوایل دهه نود تویوتا تصمیم به ورود به دنیا خودروهای لوکس گرفت و چون در نظر مردم نام تویوتا نمیتوانست تداعی کننده یک خودروی لوکس باشد تویوتا تصمیم گرفت نام Lexus (لکسس یا لکسوس) را استفاده کند که بیشتر در بازار آمریکا فروخته میشود.

تویوتا توانست نام لکسس را از یک تازه وارد در ابتدای دهه نود به یکی از با کیفیت ترین خودروها در اوایل قرن جدید برساند و فاصله اش با بهترین اتومبیل های لوکس را به کمترین حد برساند.





تاریخچه رولزرویس





واقعیت این است که اتومبیل رولزرویس از بهترین اتومبیل های لیموزین در جهان بوده و خواهد بود. هیچ جای شکی نیست که مهندس "رویس" همواره بهترین معیارها و استانداردها را برای ساخت اتومبیل های خود در نظر میگرفت.


"فردریک هنری رویس" "Frederick Henry Royce" در 27 می 1863 میلادی در آلوتن نزدیک پترزبورگ بدنیا آمد.
او پسر یک آسیابان بود که در کارش ورشکست شده بود. در اوایل دوران زندگی خود مشاغل متعددی از قبیل روزنامه فروشی و پادویی و تلگراف خانه داشت.


قبل از اینکه او در خط آهن بزرگ شمال شاگردی و نوآموزی را شروع کند مخارش زندگی اش به وسیله عمه اش پرداخت می شد. مشکلات و مصایب مادی به طور ناگهانی و خیلی زودرس، تعلیمات کارآموزی اش را فسخ نمد و او را مجبور کرد که در یک شرکت تولید کننده ابزار استخدام شود.

وی در اوقات فراغتش به مطالعه دروس مهندسی برق می پرداخت و این مطالعه و گرایش به سوی مسایل فنی سبب گردید تا با یک شرکت مهنسی برق رابطه برقرار کند. قبل از تاسیس شرکت مهندسی برق و الکتریکی خود ، در منچستر با سرمایه ای حدود 20 پوند و با یک شریک ایم شرکت را پایه گذاری و تاسیس کرد.


اولین اتومبیل رویس ، یک چهار چرخه فرانسوی ناقص بود که در سال 1903 میلادی جانشین یک مدل فرانسوی دیگر شد. این اتومبیل یک مدل دوسیلندر ناصاف و خشن و پر سر و صدا بود که در طرح آن رویس تغییرات قابل توجهی بوجود آورد.

رویس در سال 1904 میلادی ، اتومبیل دوسیلندری ساخت که هر چند موفقیت تجاری ویژه ای را نصیبش ننمود ولیکن عالی تر از مدل های مشابه فرانسوی اش بود.


"چالز استوارت رولز" "Charles Stewart Rolls" پسر سوم لرد لینگاتوک بود که از فروش کالسکه های بودن اسبش موفقیت و پیشرفت قابل توجهی کسب کرده و فرد نسبتا مرفهی بود ، چرا که درشکه هایش را به طبقه اعیان و اشراف می فروخت. او اشتباهات زیادی در ابتدای کار مرتکب شد ولی بعدها این اشتباهات را اصلاح کرد.

با ساخت و تولید اتومبیل ، وی اقدام به فروش انواع اتومبیل نمود.


لیکن پس از اینکه هنری رویس اتومبیل استثنایی خود را تولید کرد ، رولز در هتل Midland منچستر ترتیب ملاقاتی را با وی داد. نتیجه این مذاکره عقد پیمانی بین این دو مرد بود که به اتومبیل رویس توسط سرمایه و پول رولز رونق بخشید.


رویس پنج نوع اتومبیل متفاوت را تولید کرد ، یک اتومبیل با قدرت 10 اسب بخار ، یک اتومبیل با قدرت 15-20 (با موتور و شاسی مشابه) و یک اتومبیل شش سیلندر با 30 اسب بخار قدرت و اتومبیلی با همین قدرت و چهار سیلندر.

اتومبیل های فوق در ماه دسامبر 1904 میلادی در نمایشگاه پاریس به نمایش درآمدند. در همان زمان "رولز" و "رویس" موافقت کردند که اتومبیل های تولیدی شان را از این به بعد تحت عنوان "رولزرویس" بسازند و بفروشند.


این شراکت در واقع با نام "رولزرویس" به طور عملی قوت یافت. مرد سوم در این شراکت که مشهور به خط پیوند در "رولزرویس" است ، نامش "کلود جانسن" بود. وی اولین منشی کلوپ اتومبیل سلطنتی بود که تحت تاثیر نبوغ "رولزرویس" قرار گرفت و راننده مسابقات اتومبیل رانی و مهندس بسیار ماهری بود.

اولین اتومبیلی که با نام "رولزرویس" به فروش رسید مدل Silver Chost با موتور شش سیلندر خطی بود که در سال 1906 تولید و در کمتر از یک سال بعنوان بهترین اتومبیل سال دنیا برگزیده شد.

آرم کارخانه "رولزرویس" عبارت است از یک زمینه سیاه که در آن دو عدد حرف R انگلیسی بر روی هم نوشته شده است. این دو حرف معرف نام آقای رولز و رویس هستند.

چند نکته جالب در مورد این کارخانه وجود دارد.

رولزرویس یکی از پیشرفته ترین کارخانه ها در زمینه ساخت موتور هواپیما است تا جایی که موتور هواپیمای کنکورد توسط این کارخانه ساخته شدند.

بر روی جلوپنجره تمامی رولز رویس هایی که از سال 1911 به بعد ساخته شده اند مجسمه یک فرشته از جنس طلا قرار گرفته که امیلی نام داردو به عقیده بسیاری این فرشته تمثال دختری است که آقای رویس به آن دل بسته بود ولی هرگز موفق به ازدواج با او نشد. برخی هم معتقدند این فرشته سمبل آرامش است و The Spirit of Extacy نام دارد.
این مجسمه از طلای 24 عیار و به روش ریخته گری سنتی ساخته می شود که این باعث می شود تا هیچکدام از این مجسمه ها کاملا شبیه به هم نباشند.

اما نکته قابل بحث ، سرنوشت تلخ رولز و رویس در اواخر عمرشان بود. رولز که رد ضمن فروشندگی گاهی اوقات نیز پرواز می کرد در 12 جولای 1910 میلادی در یک نمایش پرواز در "بارن هاوس" کشته شد . ی

ک سال بعد از آن ، رویس خسته از کار برای همیشه کار و خانه اش را ترک کرد. همسرش نیز او را رها کرد و پرستاری به نام "اتل اوبین" از این مرد بزرگ صنعت اتومبیل سازی نگهداری کرد. رویس که در اواخر عمرش به کلی ناتوان و علیل گردیده بود ، سرانجام در تاریخ 22 آوریل 1933 چشم از جهان فرو بست.

آرم تمامی مدل های "رولز رویس" تا سال 1933 با لعاب قرمز پوشیده بود و سپس به رنگ سیاه تغییر پیدا کرد و این تغییر رنگ دلیلی جز درگذشت رویس در ان سال نداشت که به احترام مقام والا و بزرگش ، مسئولین کمپانی برای همیشه آرم اتومبیل را سیاه کردند.


 

seyederobab

عضو جدید
تاریخچه شركت فورد



هنری فورد در روز 30 جولای 1863 در شهر Greenfield میشیگان به دنیا آمد. فورد در سن 16 سالگیمزرعه خانوادگی خود را رها کرده و راهی شهر صنعت و ماشین یعنی دیترویت شد چون هیچ علاقه ای به چراندن گاو و گوسفند نداشت.

او در سال 1891 بعنوان سرمهندس شرکت روشنایی ادیسون مشغول به کار می شود.در اینجا فورد میتوانست تا اندکی از عطش علاقه به صنعت و اتومبیل بکاهد ولی این هم برای او کافی نبود. در سال 1896 هنری فورد اولین اتومبیل خود با نام Quadricycle می سازد.


برای مردم آن زمان که به گاری و درشکه عادت داشتند دیدن چنین وسیله ای تعجب آور بود. در سال 1899 فورد پس از 8 سال کار در شرکت رو شنایی ادیسون ، رسما وارد دنیای اتومبیل سازان می شود.


فورد به عنوان شریک مالی و سرمهندس همکاری خود با شرکت تازه تاسیس Detroid Automobile Company را آغاز می کند. این شرکت سالیانه تعداد اندکی اتومبیل تولید می کرد.


در سال 1911 Henry Ford Company یا شرکت هنری فورد تا سیس می شود ولی به دلایل نامعلوم با عدم موفقیت مواجه می شود (شاید به این دلیل که فورد یک مهندس بود نه یک تاجر) .


در سال 1902 فورد توسط بانکداران که سهامداران اصلی ین شرکت بودند از کار برکنار می شود و این شرکت تازه تاسیس به کارخانه Cadillac Motor Car Co تغییر نام می دهد.

ولی او همانند فروچو لامبورگینی و انزو فراری آدمی نبود که از رو برود.
یک سال بعد یعنی سال 1903 ، کارخانه اتومبیل سازی فود تاسیس شد ولی با رویه ای متفاوت.


سیاست اصلی فورد ساخت اتومبیلی بود که حتی الامکان ارزان و بادوام باشدو فورد می خواست اتومبیلی بسازد که قطعات یدکی آن در سرتاسر آمریکا یافت شود. او برای نیل به این هدف با 11 شخص ثروتمند وارد مذاکره شده و کار خود را با سرمایه اس معادل 28 هزار دلار آغاز کرد.

اولین اتومبیلی که خط تولید این کارخانه را ترک کرد فود مدل A محصول سال 1903 بود ولی این اتومبیل تفاوت آشکاری با تمامی هم قطارانش داشت.


فورد مدل A به روش "تولید انبوه" ساخته می شدو نه به صورت محدود. شبکه فروش قطعات یدکی و خدمات تعمیر آن در سرتاسر خاک آمریکا دایر شده بود و البته رقبای فورد کاملا غافلگیر شده بودند.

در سال 1908 مدل T تولید می شود.

در سال 1910 اولین کارخانه تولید انبوه اتومبیل در Highland Park میشیگان رسما آغاز به کار می کند.

در سال 1913 اولین خط تولید متحرک در Highland Park راه اندازی می شود.

در سال 1914 فورد اعلام میکند که با پرداخت 5 دلار در ازای 8 ساعت کار قصد دارد سود کارخانه را با کارگران خود شریک شود. این تصمیم یک حرکت ظریف و زیبا برای ترقیب کارگران به بهتر کار کردن بود.

در سال 1915 فورد با کشتی اختصاصی خود موسوم به Oscar ll که آنرا کشتی صلح نامیده بود ، راهی نروژ می شود تا در تلاشی بی فایده به جنگ جهانی اول پایان دهد.

در سال 1919 Edsel B . Ford پسر هنری فورد به سمت ریاست کارخانه فورد منصوب می شود.

در سال 1921 کمپانی فورد با تولیدی بالغ بر 55 درصد کل اتومبیل ها ، به بزرگ ترین تولید کننده اتومبیل در جهان تبدیل می شود.

در سال 1932 اولین اتومبیل فورد با موتور هشت سیلندر خورجینی تولید می شود.

در سال 1943 Edsel B . Ford بطور ناگهانی و در سن 49 سالگی پدر خود را برای همیشه تنها می گذارد.

هنری فورد خود رد سال 1947 و در سن 83 سالگی با دنیای اتومبیل ، دنیایی که شاید خود او در پیدایش آن مهمترین نقش را داشت ، خداحافظی کرد در حالی در منزل خود در Dearborn از توابع Fair Lane خاطرات شیرین گذشته را مرور می کرد. هنری فورد همانند تمامی آنانی که نامی بزرگ خلق کردند انسان بزرگی بود.

آرم کاخانه فورد عبات است از یک زمینه بیضی شکل به رنگ آبی که در آن کلمه FORD با خط نستعلیق نوشته شده است. زمینه آبی نشانگر آسمان است ، آسمانی پهناور که وسعت این کارخانه را تداعی می کند ، آسمانی که سایر ستاره های اتومبیل سازی هر از گاهی در آن چشمک می زنند!

امروز 7 کمپانی اتومبیل سازی در زیرمجموعه کمپانی فورد قرار دارند
Aston martin , Land rover , Jaguar , Volvo , Mazda , Mercury , Lincoln
این کمپانی سومین تولید کننده اتومبیل دنیاست.






‌BMW M1 Concept




آئودی A3 در ماه مارس امسال مرز فروش بیش از یك ملیون دستگاه را شكست و این میزان فروش فقط در مدت پنج سال میسر شده است .

با این حال شركت آئودی برای سال 2009 این خودروی كامپكت پرطرفدار را بروز كرده و تغییراتی در طراحی و آپشن ها و امكانات آن به وجود آورده است .
برای این خودرو هشت نوع موتور و دو نوع اتاق در كشور آلمان در نظر گرفته شده است . اروپایی ها شاهد عرضه ی این خودرو با سه موتور توربودیزل و پنج موتور بنزینی و دو نوع اتاق كه یكی پنج و دیگری سه در است خواهند بود .


اما برای بازار آمریكا این خودرو تنها با بدنه پنج در كه " soortback " نام دارد عرضه خواهد شد . موتورهای در نظر گرفته شده برای این بازار یكی 2 لیتری بنزینی 200 اسب بخاری - كه حالا برای آن سیستم كواترو و گیربكس اس ترونیك دوكلاچه نیز در نظر گرفته شده - و دیگری یك موتور 250 اسب بخاری خواهد بود .


متاسفانه آمریكای شمالی نمیتواند مدل داغ تر این خودرو یعنی S3 را كه یك موتور 2 لیتری توربوشارژر دار به قدرت 261 اسب بخار دارد را سفارش دهد .


فنربندی نیمه فعال و اسپرت این خودرو با دارا بودن مقداری خشكی و بهره گیری از ضربه گیرهای مغناطیسی ساخت شركت دلفی پایداری بسیار خوبی را برای خودرو به ارمغان آورده و امكان انجام مانورهای سخت را فراهم كرده است .


اغلب آئودی های A3 فروخته شده در دنیا از انواع چهارسیلندر میباشد زیرا این موتورها علاوه بر تولید قدرت بیشتر از مصرف سوخت كمتری نیز برخوردارند ولی جالب توجه است كه همین آمار فروش چند درصدی مدل شش سیلندر ( در كل دنیا ) در آمریكا به 20 الی 30 درصد میرسد .


مدل دو لیتری توربوی در نظر گرفته شده برای بازار آمریكا تا حد زیادی به مدل S3 شباهت دارد به خصوص از نظر صدای موتور و جذابیت آن ولی در سرعت های بالاتر از 160 كیلومتر تفاوت بین این دو خودرو آشكار میشود . در حالی كه حداكثر سرعت مدل S3 به 268 كیلومتر میرسد سرعت مدل A3 به 236 كیلومتر محدود شده است .


از دیگر موتورهایی كه برای مدل های اروپایی در دسترسند میتوان به موتور توربودیزلی 2 لیتری اشاره كرد كه 138 و 168 اسب بخار قدرت تولید میكند . موتور پایه نیز یك موتور 9/1 لیتری دیزلی با 104 اسب بخار است و از همان تكنولوژی قدیمی استفاده میكند و صدای زیادی دارد در حالی كه موتورهای دیگر دیزلی این خودرو از انژكتورهای " كامان ریل " استفاده میكنند و صدای بسیار كمی دارند .


انتخاب موتور 6/1 لیتری برای این خودرو خیلی مناسب نیست ولی سفارش موتور 4/1 لیتری توربوشارژر دار كه 123 اسب بخار قدرت تولید میكند سفارش عاقلانه ای است .


گیربكس استاندارد تمامی مدل ها دستی است ولی مدل های كوچكتر در بازار اروپا میتوانند از یك گیربكس كلاچ خشك هفت سرعته استفاده كنند . موتورهای با گشتاور بالا نظیر آن چه كه در آمریكا به فروش میرود با گیربكس 6 سرعته و كلاچ تر به فروش خواهند رفت .


به طور كلی سیستم كلاچ خشك ارزان تر و البته ساخت آن پیچیده تر است ولی نمیتواند گشتاورهای بیش از 185 پوندفوت را تحمل كند .


مدل های اروپایی 15 درصد كم مصرف ترند كه یكی از عوامل آن آیرودینامیك بهتر كه ناشی از صاف بودن كف ماشین است میباشد .


از حیث ظاهر نیز چراغ های مخصوص روز در كنار LED قرار گرفته است و جزیی از پكیج زنون میباشد .


فرم جلوپنجره نیز با طراحی دوباره سپرجلو كمی متفاوت تر به نظر میرسد . در داخل نیز تغییر خاصی دیده نمیشود به جز این كه رنگ استارتر از قرمز به سفید تغییر پیدا كرده است .




پایان سخن :

از رقبای این خودرو در بازار اروپا میتوان به ب ام و سری 1 - آلفارومئو 147 و ولوو سی 30 اشاره كرد كه از آئودی نرم تر هستند .


پیش بینی میشود قیمت این خودرو در هنگام ورود به بازار آمریكا در ماه اكتبر بین 25 الی 34 هزار دلار باشد .





[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
 

Similar threads

بالا