تاثیر قطره متوکلوپرامید بر کودکان

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از مشکلات شایع دوران کودکی، ریفلاکس یا برگشت محتویات معده به مری است.ریفلاکس در کودکان علائم زیادی دارد که مهم ترین آنها شامل استفراغ، سرفه های مکرر، آروغ زدن های زیاد، کم خونی، بی قراری های شبانه و بی اشتهایی می شوند.
قطره متوکلوپرامید، یکی از داروهایی است که در درمان ریفلاکس کودکان تجویز م یشود. استفاده از این دارو ممکن است سبب تغییرات فشار خون، افزایش ضربان قلب و بخصوص در کودکان و نوجوانان سبب عوارض اکستراپیرامیدال شود. همچنین بندرت می تواند سبب گیجی، خوا بآلودگی، بی قراری و اسهال شود.


متوکلوپرامید را در چه مواردی نباید مصرف کرد:

ابتلاء به صرع، خونریز یهای گوارشی، انسداد روده و نارسایی شدید کبد و کلیه و همچنین در موارد حساسیت شدید به این دارو، از موارد منع مصرف متوکلوپرامید است. همچنین در دوران بارداری توصیه اکید می شود بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نشود.

متوکلوپرامید در شیر مادر نیز ترشح م یشود؛ اما به نظر می رسد در دوزهای کمتر از 45 میلی گرم در روز، برای نوزاد بی خطر است.


چه داروهایی را نباید با متوکلوپرامید مصرف کرد:

مسکن ها، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضداضطراب، خوا بآورها، آنتی هیستامین ها، داروهای ضددرد مخدر و لیتیوم را باید زیر نظر پزشک و با کنترل بیمار مصرف کرد.


در مصرف قطره متوکلوپرامید برای کودکان به این نکات توجه کنید:

این دارو جزء داروهای بدون نسخه نیست، بنابراین حتما با دستور پزشک باید استفاده شود.
مقدار مصرف آن به صورت یک قطره به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، هر 8 ساعت است.
قطره را نیم ساعت قبل از غذا به کودک بدهید.
چنانچه کودک حساسیت به صورت برافروختگی صورت و انحراف چش مها داشت، باید از دادن قطره خودداری کرد.
طبق گزارش انجمن طبی کودکان آمریکا به علت عوارض باید از مصرف قرص یا شربت پسدوافدرین یا آنتی هیستامین همراه با متوکلوپرامید خودداری کرد.







(دارونیوز)
 

Similar threads

بالا