بوته در کوره بلند

فرهنگ

مدیر بازنشسته
آجر چین بین بوته و پایه را بلوک نامیده و قسمت فوقانی بلوک را کف بوته می نامند. به علت تجمع مذاب و در نتیجه سوختن کک ، دما در قسمت پائین بوته بسیار زیاد می باشد. بنابراین آجر چینی بلوک بوته و دیواره های آن از مهم ترین قسمت آجرچین کوره بلند می باشند. به علت پوشیده شدن سطح آجرچین بوسیله مذاب ، مقداری آهن وارد مفاصل بین آجرها می شود . فشار ناشی از انبساط آهن ، آجرها را خرد کرده و از آنجا که وزن مخصوص آجرها از آهن کمتر است قطعات آجر به سطح مذاب آمده و روی آن شناور می ماند. برای حفاظت آجر چینی بلوک های بوته در برابر تخریب شدید مذاب ، منطقه مرده ای بین بلوک بوته و مجرای آهن پیش بینی شده است .ارتفاع منطقه مرده از 500 تا 1000 میلیمتر تغییر می کند . طول عمر بلوک بوته 10 سال و گاهی نیز بیشتر است. فاصله زمانی بین روشن کردن کوره بلند و اولین تعمیر اساسی یا فاصله زمانی بین دو تعمیر اساسی به طول عمر بلوکهای بوته بستگی دارد. استفاده از روش های جدید که در اثر پیشرفت تکنولوژی حاصل شده است ( افزایش فشار گاز در دهانه ، افزودن اکسیژن به هوا و غیره ) شرایطی را که بلوک بوته تحت آن قرار دارد سخت تر کرده است . بنابراین امروزه بلوک بوته را از موادی از قبیل نسوزهای کربنی یا آلومینیمی که می توانند در مقابل حرارت و اثر مخرب مواد مذاب مقاومت کنند، می سازند . برای خشک کردن آجر چین بوته بین پوسته کوره بلند و بلوک بوته صفحات هوا نصب کرده اند. کف بلوک بوته را بوسیله لوله های هوا که از زیر آن می گذرد خنک می کنند. فضای بین سردکن ها و پوسته کوره بلند را به وسیله ملات شاموت – سیمان پر می کنند. فضای بین آجر چین و سرد کن ها(90 تا 120 میلیمتر) را به وسیله خمیر گرم کربن پر کرده و سپس می کوبند . وظیفه این لایه جلوگیری از ترک برداشتن پوسته در اثر انبساط آجر چین می باشد.
برای جلوگیری از اکسایش بلوکهای کربنی بوته ، بین پایه و آجر نسوز و بلوک بوته یک صفحه فلزی کار گذاشته اند. قسمت پائین بلوک بوته را با بلوک های کربنی یا گرافیکی مکعب مستطیل ساخته و در مرکز آن بلوکها را به طور عمودی و دراطراف به طور افقی کار می گذارند . حدمجاز عرض فضای بین بلوکها 5/2 میلیمتر می باشد. قسمت بالای بلوک بوته که نزدیک به دیواره می باشد را با بلوک های ذوزنقه ای می سازند . حد مجاز فضای بین این بلوک ها 2/1 میلیمتر می باشد. درزهای عمودی آجرها به صورت منکسر می باشد . آجرها را به وسیله خمیر کربن که قبلاً تا دمای 30 الی 50 درجه سانتی گراد برای افزایش حالت کشسانی گرم شده است بهم می چسباند . پس از ساختن هر لایه بایستی سطح آن را (از نظر صاف و افقی بودن )و عرض فضای بین بلوک ها را کاملاً کنترل کرده و چنانچه اشکالی نباشد می توان لایه دیگر را کار گذاشت . معمولاً سطح بالایی لایه آجرها (یا بلوکها )را به وسیله ماشین سنگ ساب ، صاف و هم سطح می کنند.
قسمت مرکز ی بلوک بوته را با بلوکهای کربنی یا آجرهای بزرگ شاموتی که دارای آلومین زیاد می باشند (AL2O3 65%) می سازند . اگر قسمت مرکزی بلوک بوته را با بلوکها بسازند دراین صورت آنها را افقی قرار می دهند و چنانچه با آجرهای بزرگ بسازند آجرها را عمودی قرار می دهند. آجرهای بوته با آلومین زیاد را با لایه ای از ملات نازک بهم می چسبانند. آجرها را در لایه های افقی کار می گذارند تا درزها به صورت خط منکسر در آیند به گونه ای که لایه بالایی به اندازه 20° 30 نسبت به پائین دوران داشته باشد. زاویه بین درزهای لایه بالایی بلوک بوته و محور مجرای آهن بایستی 45° باشد. فضای خالی باقیمانده بین بلوک های کربنی و آجرهای با آلومین زیاد را که به عنوان پوشش کوره بلند بکار رفته اند بوسیله خمیر کربن پر می کنند.
ابعاد آجرهایی که برای بوته استفاده می شود ، 400×200×100 میلیمتر می باشد . بلوک های بوته کوره بلندی که حجمش به بیش از1000 متر مکعب برسد از 14-10 لایه تشکیل شده است . خمیر کربنی که برای پر کردن فضای بین آجر چین و سردکن ها استفاده می شود از دانه های ریز کک و کمی قیر تشکیل شده که پس از کوبیدن به صورت لایه جامد و دیر گداز بسیار مطلوبی در می آید.
الف)آجر چین و اسکلت بوته : وقتیکه در بوته کوره بلند در به حداکثر خود رسید ، مذاب بصورت قطراتی بدون آن چکیده می شود. دیواره قسمتهای پایینی بوته کوره بلند همواره بوسیله آهن خام و سرباره که دارای دمای زیاد است پوشیده شده است . آجر چین قسمت بالایی بوته ( در منطقه احتراق کک) نه فقط به وسیله سرباره و مذاب ، بلکه توسط گازهای گرمی که از اکسایش کک ایجاد می شوند فرسوده می شوند. بدین جهت آجر چین را بطور موثری بوسیله دستگاههای سرد کن صفحه ای سرد می کنند. صفحات بین سردکن 120-70 میلیمتر می باشدکه با دقت زیادی بوسیله خمیر کربنی پر شده است . این لایه کربنی که وضعیت حرارتی کوره ها را دراین قسمت حفظ می کند از نفوذ گازها جلوگیری می کند. به علاوه خمیر کربنی از ترک خوردن پوسته کوره بلند در اثر انبساط نسوزها جلوگیری می کند . در بوته مجرائی که از آن آهن خام و مجرائی که از آن سرباره عبور می کند و دستگاه های دم برای دمیدن هوا به درون کوره قرار دارد . کیفیت نسوزهای بوته باید عالی بوده و دقت در آجر چینی آن نیز باید خیلی زیاد باشد. در کوره های بلند امروزی قسمت پائین بوته را با بلوک های کربنی آجرچینی کرده و قسمت بالای آن را با آجر های بزرگ شاموتی آلومین دار اجرچینی می کنند.
ضخامت درزهای عمودی وافقی کمتر از 0.5 میلیمتر بوده و حد مجاز درزهای حلقوی 1.5 میلیمتر می باشد.آجرها بوسیله ملات خاک نسوز شاموت به هم چسبیده می شوند . بایستی دقت نمود که بند درزها در یک ردیف نبوده و آجرها کاملاً بهم چسبیده باشند. به علت دقیق نبودن اندازه آجرها ، ممکن است سطح آجرچین ناهموار باشد . این ناهمواری را باید هنگام آجرچینی بوسیله ماشین های پرداخت کننده رفع نمود.
http://mhmetall.persianblog.ir
 

Similar threads

بالا