مقاله شماره46:کوره کوپل

softmetall

عضو جدید
توضیحات:
دوستان عزیز مقاله من در مورد کوره کوپل میباشد، کوره کوپل یکی از کوره های ذوب و ریخته گری فلزات می باشد که این کوره را به طور کامل توضیح میدهیم.
همانطور که میدانید مطلب در مورد این کوره در اینترنت بسیار کم است و اگر هم باشد به صورت لاتین می باشد.
چون من خودم 1 ماه پیش پروژه درس اصول کار کروه ها کوره کوپل داشتم که هرچه در اینترنت گشتم مطلب در مورد کوره کوپل پیدا نکردم و فقط یک مطلب پیدا کردم که انگلیسی بود و من مجبور شدم آنرا ترجمه کنم. و مطلاب دیگری در کتاب ها پیدا کنم و پروژه خود را کامل کنم.
و امروز این پروژه را در اختیار دیگر دوستان قرار میدهم. تا چند روز آینده فیلم های آموزشی در مورد این مطلب هم قرار خواهم داد.


کوره کوپل دارای مکانیسم عملکرد ساده بوده و بیشتر برای ذوب قراضه های چدنی استفاده میشود.همچنین نحوه کار این کوره با کوره بلند شباهت زیادی دارد با این تفاوت که کوره بلند برای احیائ سنگ معدن آهن استفاده میشود.این نوع کوره ذوب در اندازه های متنوع و با قدرت ذوب بین 100 تا چند ده تن چدن وجود دارد.


اجزاء کوره کوپل:
کوره کوپل به طور ساده به دو بخش اساسی تقسیم میشود:
ساختمان اصلی
بخشهای جانبی



ساختمان اصلی کوره:
  • بدنه فلزی
  • نسوز
  • محل شارژ
  • ورودی هوا
5. خروجی مذاب


بخشهای جانبی
محل توزین شارژ تصفیه گازهای خروجی
پیش گرم هوا ریل شارژ


بدنه:
بدنه کوره از جنس فولاد بوده و ضخامت آن در کورههای بزرگ به 30تا40 میلیمتر هم میرسد.بر روی بدنه محلهایی برای ورود مواد شارژ،هوای مصرفی،خروج سرباره و خروج مذاب تعبیه شده است.قسمت کف کوره به صورت درب بوده که برای تعمیر و خالی کردن مواد نسوز قبلی و جایگزینی مواد نسوز جدید استفاده میشود.همچنین این کوره به طور یکپارچه نبوده و این امکان را دارد که قسمتهای مختلف از یکدیگرجداشود.در دور بدنه یک قوطی فولادی به صورت کمربند قرار داده شده که هوای مصرفی کوره ابتدا وارد این قسمت شده و سپس وارد کوره میشود،این عمل برای یکنواختی در میزان هوای وارده به کوره از مجراههای موجود صورت میگیرد.

نسوز:
نسوز این نوع کوره ها بسته به نوع سرباره به دو دسته بازی و اسیدی تقسیم میشود.همچنین در حالت ایده ال در قسمتهای مختلف کوره از نسوزهای مختلف استفاده میشود به این صورت که در محل خروج مذاب یا محل ذخیره مذاب از نسوز با خواص مکانیکی متوسط استفاده شده اما در قسمتی که مجرای ورود هوا قرار دارد از نسوزهای با خواص مکانیکی بالاتر استفاده میشود زیرا این محلها به شدت در معرض هوای وارده قرار دارد. در قسمت کف کوره از نسوزهای کوبیدنی استفاده شده زیرا در هنگام تعویض نسوز کوره از این محل برای خروج مواد قبلی و جایگزینی مواد نسوز جدید استفاده میشود.





در این کورهها شارژ از یک دریچه که در روی بدنه در قسمت بالای کوره قرار دارد انجام میشود.
نحوه شارژ این کوره ها بدین صورت است که ابتدا مقدار معینی کک در کوره ریخته تا مقداری رمای کوره را بالا برده و برای ذوب آماده کند و سپس اقدام به ریختن متوالی قراضه چدن و فولاد و کک مینمایند.
بر روی جداره خارجی کوره سوراخ هایی وجود دارد که برای ورود هوا به داخل محفظه کوره تعبیه شده است،این سوراخ ها با یک محفظه به صورت کمربند پوشیده شده است که ابتدا هوا از دمنده به داخل این کمربند رفته و سپس وارد کوره میشود.این محفظه ایجاد شده نقش مهمی در یکنواختی هوای وارد شده به کوره را ایفا میکند.



محل خروج مذاب در پایین ترین قسمت کوره قرار دارد وبه دو صورت میباشد:
مذاب در خود کوره تجمع یابد سپس آنرا خارج کنند.
همزمان با ذوب مذاب را خارج می کنند.




در کارخانجات بزرگ مذاب تولید شده به داخل یک نگهدارنده ریخته میشود و پس از تجمع مقدار مناسب مذاب اقدام به تخلیه ان به پاتیل و ریخته گری میکنند

استفاده از گازهای خروجی از کوره در واحد های صنعتی بزرگ صورت گرفته و در واحد های کوچکتر عمومیت ندارد. نحوه این کار بدین صورت است که گازهای خروجی را به برج هایی که در داخل آنها اجرهای نسوز به صورت لانه زنبوری چیده شده هدایت میکنند،این کار به طور متوالی انجام میشود. در حالی که گازهای خروجی به داخل یکی از دو برج پیش گرم هدایت میشود در حالی که هوای لازم برای کوره از برج دیگر که به همین صورت پیش گرم شده است تامین میشود. این عمل به صورت متوالی ادامه دارد.
تعمیر قسمتی از کوره توسط مخلوط نسوز



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

softmetall

عضو جدید
منبع!

منبع!

دوست عزیزم منبع خاصی نداشتم
یک مقدار مطلب از سایت ویکیپدیا به صورت انگلیسی بود که همه رو به صورت فارسی ترجمه کردم.
البته مقدار کمی از مطالب را از کتاب دوران هنرستان گرفتم.
البته چون این کوره ها در ایران خیلی کم استفاده می شود. بنابراین دوستان متالورژ ما خیلی کم با این کوره آشنایی دارند.
 

Similar threads

بالا