بهترین کتاب تاریخی که خوندید چی بوده؟

sarake

عضو جدید
سلام
بهترین و جامعترین کتاب تاریخی که تا حالا خوندید رو معرفی کنید.
(با ذکر نویسنده و انتشارات )
:gol:
 

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
تاریخ تمدن ویل دورانت، جزء و کل هایزنبرگ، اقوام هلاک شده از هارون یحیی، ظهور و سقوط رایش سوم(عالیه)
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز



پیشنهاد میکنم پیدا کنید بخونید
 

Miss World

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من کتاب تاریخی کم میخونم
اما از بین کتابایی که خوندم این دوتارو بیشتر دوست داشتم:
سینوهه
شاه عباس و جنگ های نهفته در خلیج فارس
 

elahe18

عضو جدید
من عایشه بعد از پیغمبر. از زرین کوب و نگاهی به تتاریخ جهان از جواهر لعل نهرو....لعل نهرو حرف نداره که علاوه بر تاریخ درس زندگی هم بهت میده...
 

EHSAN.E

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتاب سینوهه پزشک فرعون
...
جالب توجه بود خیلی!!!
 

ALICHAKHERLOO

عضو جدید
من کلا زیاد رمان تاریخی میخونم ولی بهتریناش اینا هستن به شما هم حتما این سه تا رو توصیه می کنم:
خورشید تیسفون نویسنده ابراهیم زمانی آشتیانی (فوق لعاده هست)
و سقوط قسطنطنیه و کنیز ملکه مصر با ترجمهی ذبیح الله منصوری..
 

eb@d

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابای تاریخی که من دوست داشتم اینا هستن:تاریخ طبری...عایشه بعد از پیغمبر........خاطرات همفر.......تاریخ اعراب قبل از ظهور اسلام....... و از سید ضیاء تا بختیار
 

hastyh

عضو جدید
زیاد خوندم...
پانته آ و ندیمه از بین رمانای تاریخی
در سراشیب سقوط هم فوق العادس کلی حرص خوردم و اشک ریختم
 

بنیان اندیش

عضو جدید
<<تأملى بر بنيان تاريخ ايران>> استاد ناصر پورپیرار در ۲۰ جلد که کل تاریخ ایران و بل جهان رو به چالش کشیده .



اینم سایت رسمیش هست و البته ایشان دو ماه پیش دار فانی را وداع گفتند ، روحش شاد :



W3.naria.ir
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دو قرن سکوت
«دشمن بزرگ تاریخ‌نویسی وجود اندیشه‌های از پیش پرداخته‌ای است که در فضا معلق است و مورخ را ناخواسته به رعایت آن‌ها الزام می‌کند یا به رعایت سکوت وامی‌دارد. تجربه‌های من طی چهل سال به همین الزام سکوت منجر شد و باز در هر فرصت به آزمایش یک فرصت دیگر گذشت.»
این جمله‌ها نوشته‌ی عبدالحسین زرین‌کوب، ادیب و مورخ نامدار ایرانی‌ست که با اینکه بیش از ۲۰ سال از درگذشت او می‌گذرد، کتاب‌هایش همچنان پرکاربرد و در روزگار ما قابل تأمل هستند.
معروف‌ترین اثر زرین‌کوب دو قرن سکوت است که به عقیده‌ی بسیاری بهترین کتاب تاریخ ایران نیز هست.
«از آنچه نوشتن بعضی به شدت مایه‌ی آزارم شد. دو قرن سکوت، از تو بیش از همه آزار کشیدم. یادت هست ... یادت هست؟ در سرنوشت تو این بود که بارها در پیچ و خم راه‌هایت با سوء‌ظن یا سوءتفاهم برخورد کنی.»
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

تاریخ بیهقی
آنچه امروزه از کتاب تاریخ بیهقی موجود است، شامل حوادث بین سال‌های ۴۲۱ تا ۴۳۲ هجری قمری بوده که درواقع برابر است با کل دوران حکومت مسعود غزنوی، به اضافه‌ی بخشی هم درباره‌ی خوارزم و وقایع آن سرزمین. همچنین بیهقی در جاهایی از کتاب با توجه به موضوعات و حوادثی که روایت می‌کند، مطالبی را از دوره‌های گذشته بازگو می‌کند یا به آن‌ها ارجاع می‌دهد.
تاریخ بیهقی، یکی از مشهورترین کتاب‌های تاریخ ایران بعد از اسلام، نوشته‌ی خواجه ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی، از جمله آثار کلاسیک ارزشمند و گرانسنگ نثر فارسی است که در دو حوزه‌ی ادبیات فارسی و تاریخ ایران مورد توجه اهل فرهنگ قرار می‌گیرد.
تاریخ بیهقی که امروزه در دست ماست، روایت چگونگی به قدرت رسیدن سلطان مسعود غزنوی و اتفاقات دوران حکومت وی تا فاصله‌ی کوتاهی از مرگ اوست. کتاب تاریخ بیهقی، که به بررسی حوادث چهل و دو سال از پادشاهی سلسله‌ی غزنویان پرداخته است، بنا بر ادعای ابوالحسن علی بن زید بیهقی ملقب به ابن فندوق؛ نویسنده‌ی قرن ششم هجری، بیش از سی جلد بوده است. علی بن زید بیهقی گفته است که تعدادی از سی جلد را در کتابخانه‌ی سرخس و چند جلد در کتابخانه‌ی مدرسه خاتون مهد عراق و چند جلد در دست افراد گوناگون دیده است و تمام جلدها را هرگز ندیده است. حقیقت‌پژوهی و رعایت عدل و انصاف در اظهارنظرها، نکته‌سنجی و باریک‌بینی، قدرت استنباط و شناخت بیهقی از جامعه‌ی عصر خود، و همینطور معرفی منبع اطلاعات در موضوعات مختلف، عمده‌ترین نکاتی هستند که بر ارزش و اهمیت این کتاب افزوده و خواندن آن را پراهمیت می‌کند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

دختر ایران از بهترین کتاب های تاریخ معاصر ایران​

بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر ایران - دختر ایران


نویسنده: ستاره فرمان‌فرماییان
انتشارات (پیشنهاد کاربران): سمیر
تعداد صفحه: ۶۸۸

ستاره فرمان‌فرماییان اشراف‌زاده‌ای قاجاری بود که در سال ۱۲۹۹ در شیراز به دنیا آمد. این خودزندگی‌نامه علاوه‌ بر سرگذشت نویسنده، نگاهی هم به رویدادهای مهم تاریخ معاصر از زمان کودتای ۲۸ مرداد تا روزگار بعد از انقلاب ۱۳۵۷ دارد. او در جوانی برای تحصیل به آمریکا رفت و در رشته جامه‌شناسی و مددکاری اجتماعی تحصیل کرد. خودزندگی‌نامه فرمان‌فرماییان از این نظر خواندنی و جالب‌توجه است که جامعه ایران را در دوره ۳ حکومت متفاوت توصیف می‌کند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

تاریخ ایران مدرن​

بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر ایران - تاریخ ایران مدرن


نویسنده: یرواند آبراهامیان
مترجم (پیشنهاد کاربران):
محمدابراهیم فتاحی
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
نی
تعداد صفحه:
۳۵۲
یرواند آبراهامیان نویسنده ارمنی‌آمریکایی متولد ایران است. او در کتاب نگاهی به همه رویدادهای مهم ایران قبل و بعد از انقلاب ۱۳۵۷ دارد. او در این بررسی، به سیاست‌های داخلی و خارجی این بازه زمانی هم می‌پردازد. اگه دنبال کتابی درباره تاریخ معاصر هستید که علاوه‌ بر روایت تاریخی به بُعد سیاسی آن هم توجه کند، این کتاب انتخاب مناسبی است.
 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد

Screenshot_20230830_233700.jpg

Screenshot_20230830_233639.jpg
پرینوش صنیعی (متولد ۱۳۲۸ در تهران) داستان‌نویس ایرانی است. از رمان‌های شناخته‌شدهٔ وی می‌توان به پدر آن دیگری که بر اساس آن فیلمی با همین نام در سال ۱۳۹۳ ساخته شد اشاره کرد.
 

Similar threads

بالا