بنزين يورو 5

HCU

عضو جدید
به تازگي اخبار زيادي درباره توليد بنزين با استاندارد يورو 5 در ايران منتشر شده است كه ذكر چند نكته در اين زمينه قابل تامل مي باشد.
استاندارد يورو 5 مخصوص خودرو هاي سواري سبك مي باشد. اين استاندارد هيچ ارتباطي با كيفيت بنزين و گازوييل نداشته و فقط آلاينده هاي خروجي از اگزوز را كنترل مي كند. يعني استاندارد هاي شماره دار براي سازندگان خودرو مي باشد، نه پالايشگاه هاي توليد كننده بنزين.


خلاصه‌ای از استاندارد ها ي شماره دار و زمان اجراي آن ها كه مخصوص وسايل نقليه مي باشند در زير آمده است:
  • یورو ۱ (۱۹۹۳) برای خودرو های سواری و تراکتر های سبک
  • یورو ۲ (۱۹۹۶) برای موتور سیکلت
  • یورو ۳ (۲۰۰۰) برای موتور سیکلت
  • یورو ۴ (۲۰۰۵) برای همه وسایل نقلیه
  • یورو ۵ (۲۰۰۸/۹) و یورو ۶ (۲۰۱۴) برای سواری‌های سبک و وسایل تجاری
در استاندارد خودروهای سنگین به جای عدد از شماره‌های رومی استفاده می‌شود (یورو I، یورو II و غیره).
تنها استاندارد موجود در اتحاديه اروپا براي سوخت هاي بنزين و گازوييل استاندارد
1998L0070— EN— 25.06.2009 — 004.001— 1 مي باشد. در اين استاندارد تمام الزامات قانوني براي كيفيت و مشخصات بنزين، گازوييل و سوخت هاي زيستي مصرفي در اتحاديه اروپا بيان شده است.
انتشار اين خبر به شكل گسترده از روي نا آگاهي و آشنا نبودن با مقوله استاندارد محصولات نفتي است، ولي اين نكته را هم بايد در نظر گرفت كه پالايشگاه هاي ايران بعد از راه اندازي پروژه هاي افزايش ظرفيت و بهينه سازي قادر به توليد بنزين و گازوييل بسيار مرغوب، در حد استاندارد هاي جهاني (نه استاندارد يورو 5) خواهند بود.
 
بالا