با یک حدیث زیبا از امام رضا(ع) وارد شوید...

ROCKET

عضو جدید
امام رضا علیه السلام فرمودند:

تزاوَرُوا تحـابـوا و تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا؛
به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.



امام رضا علیه السلام فرمودند:
لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا.؛
هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین‏ شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و شکیبایى در مصیبت‏ها و بلاها.

امام رضا علیه السلام فرمودند:
مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ وَمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر؛
آن کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.

امام رضا علیه السلام فرمودند:
مَن رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل؛
هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود.​
 

گیگیل

عضو جدید
قربون امام خوبم امام رضا بشم من آخه چرا اینقدر دوسش دارم فداش بشم
 

ROCKET

عضو جدید
امام رضا علیه السلام فرمودند:
مَـن فـرّج عن مـومـن فـرّج الله عَن قَلبه یـَوم القیمة ؛
هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد.
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
چند سخن گرانبها از ثامن الائمّه (علیهم السلام)
:gol::gol::gol:

1 . مؤمن‌ ، مؤمن‌ واقعى‌ نیست‌ ، مگر آن‌ که‌ سه‌ خصلت‌ در او باشد :
سنتى‌ از پروردگارش‌ و سنتى‌ از پیامبرش‌ و سنتى‌ از امامش‌ .
اما سنت‌ پروردگارش‌ ، پوشاندن‌ راز خود است‌ ، اما سنت‌
پیغمبرش‌ ، مدارا و نرم‌ رفتارى‌ با مردم‌ است‌ ، اما سنت‌
امامش‌ صبر کردن‌ در زمان‌ تنگدستى‌ و پریشان‌ حالى‌ است‌ .
(اصول‌ کافى‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 339)

2. پنهان‌ کننده‌ کار نیک‌ ( پاداشش‌ ) برابر هفتاد حسنه‌ است‌
و آشکار کننده‌کار بد سرافکنده‌ است‌ ، و پنهان‌ کننده‌ کار بد
آمرزیده‌ است‌ .
(اصول‌ کافى‌ ، ج‌ 4 ، ص‌ 160)

3. از اخلاق‌ پیامبران‌ ، نظافت‌ و پاکیزگى‌ است‌.
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)

4. امین‌ به‌ تو خیانت‌ نکرده‌ ( و نمى‌کند ) و لیکن
‌ ( تو ) خائن‌ را امین‌ تصور نمودى‌ .
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)

5. برادر بزرگتر به‌ منزله‌ پدر است‌ .
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)

6. دوست‌ هرکس‌ عقل‌ او ، و دشمنش‌ جهل‌ اوست‌ .
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467)

7. دوستى‌ با مردم‌ ، نیمى‌ از عقل‌ است‌.
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467)

8. به‌ درستى‌ که‌ خداوند ، سر و صدا و تلف‌ کردن‌ مال‌
و پر خواهشى‌ را دوست‌ ندارد .
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467)

9. عقل‌ شخص‌ مسلمان‌ تمام‌ نیست‌ ،
مگر این‌ که‌ ده‌ خصلت‌ را دارا باشد :
از اوامید خیر باشد ، از بدى‌ او در امان‌ باشند ،
خیر اندک‌ دیگرى‌ را بسیار شمارد ، خیر بسیار
خود را اندک‌ شمارد ، هرچه‌ حاجت‌ از او خواهند دلتنگ
‌ نشود ، در عمر خود از دانش‌طلبى‌ خسته‌ نشود ،
فقر در راه‌ خدایش‌ از توانگرى‌ محبوبتر باشد ،
خوارى‌ در راه‌ خدایش‌ از عزت‌ با دشمنش‌ محبوبتر باشد ،
گمنامى‌ را از پرنامى‌ خواهانتر باشد . سپس‌ فرمود :
دهمى‌ چیست‌ و چیست‌ دهمى‌ ! به‌ او گفته‌ شد : چیست‌ ؟
فرمود : احدى‌ را ننگرد جز این‌ که‌ بگوید او از من‌ بهتر و
پرهیزگارتر است.
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467)


10. از امام‌ رضا (علیه السلام) سؤال‌ شد :
سفله‌ کیست‌ ؟ فرمودند :
آن‌ که‌ چیزى‌ دارد که ‌از ( یاد ) خدا بازش‌ دارد.
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)

11. ایمان‌ یک‌ درجه‌ بالاتر از اسلام‌ است‌ ،
و تقوا یک‌ درجه‌ بالاتر از ایمان‌است‌ ،
و به‌ فرزند آدم‌ چیزى‌ بالاتر از یقین‌ داده‌ نشده‌ است‌ .
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)

12. اطعام‌ و میهمانى‌ کردن‌ براى‌ ازدواج‌ از سنت‌ است‌.
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)

13. پیوند خویشاوندى‌ را برقرار کنید گرچه‌ با جرعه‌ آبى‌ باشد ،
و بهترین‌ پیوند خویشاوندى‌ ،
خوددارى‌ از آزار خویشاوندان‌ است‌ .
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)

14. حضرت‌ رضا (علیه السلام) همیشه‌ به‌
اصحاب‌ خود مى‌فرمودند :
بر شما باد به‌ اسلحه ‌پیامبران‌ ، گفته‌ شد :
اسلحه‌ پیامبران‌ چیست‌ ؟ فرمود : دعا
(اصول‌ کافى‌ ، ج‌ 4 ، ص‌ 214)

15. از نشانه‌هاى‌ دین‌ فهمى‌ ، حلم‌ و علم‌ است‌ ،
و خاموشى‌ درى‌ از درهاى‌ حکمت‌است‌ .
خاموشى‌ و سکوت‌ ، دوستى‌ آور و راهنماى‌
هر کار خیرى‌ است‌ .
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)

16. زمانى‌ بر مردم‌ خواهد آمد که‌ در آن‌ عافیت‌ ده‌ جزء است‌ ،
که‌ نه‌ جزء آن‌ درکناره‌گیرى‌ از مردم‌ ، و
یک‌ جزء آن‌ در خاموشى‌ است‌ .
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 470)


17. از امام‌ رضا (علیه السلام) از حقیقت‌ توکل‌ سؤال‌ شد . فرمود :
این‌ که‌ جز خدا ازکسى‌ نترسى‌ .
(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)


 

gelayor14

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با یک حدیث زیبا از امام رضا(ع) وارد شوید...

سلام به همه عزیزان

خیلی تاپیک جاهای مختلف تا حالا دیدم که بچه ها میان درباره یک فرد مشخص مثلا دکتر شریعتی جملات زیباشون رو می نویسند
هر کسی
یک جمله
یک عبارت

چرا اینکارو برای امامای معصوممون نکنیم

احادیث زیبایی که از این بزرگوارها به ما رسیده...
آنهایی که میدونیم...آنهایی که نمی دونیم...انهایی که جواب مشکلات خودمون یا دیگران یا جامعه مونه و........

فکر میکنم ولادت امام رضا(ع) ...بهانه ی خوبی برای این کار باشه

به امید اینکه پیرو عملی این بزرگواران باشیم


«مَنْ کَانَ مِنَّا وَ لَمْ یُطِعِ اللهَ فَلَیْسَ مِنَّا»

¯هر کس خودش را با ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست
¯


 

Neptune

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام . میلاد امام رضا مبارک. ممنون از تاپیک خوبتون. این جمله مدت ها امضای من بود :

عبادت بسیاری نماز و روزه نیست ، بلکه بسیار اندیشیدن در کار خداست . حضرت امام رضا علیه السلام


در ضمن این تاپیکی که لینکش توی امضام هست ( ضامن آهو تاپیک ویژه امام رضا علیه السلام ) هم بیش از 1 سال و نیم پیش به عشق آقا ایجاد شده . اگر دوست داشتید یک سری هم اونجا بزنید.

ایشالا هممون با خود آقا امام رضا محشور بشیم .:cry:
 
آخرین ویرایش:

gelayor14

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام . میلاد امام رضا مبارک. ممنون از تاپیک خوبتون. این جمله مدت ها امضای من بود :

عبادت بسیاری نماز و روزه نیست ، بلکه بسیار اندیشیدن در کار خداست . حضرت امام رضا علیه السلام


در ضمن این تاپیکی که لینکش توی امضام هست ( ضامن آهو تاپیک ویژه امام رضا علیه السلام ) هم بیش از 1 سال و نیم پیش به عشق آقا ایجاد شده . اگر دوست داشتید یک سری هم اونجا بزنید.

ایشالا هممون با خود آقا امام رضا محشور بشیم .:cry:
سلام...منم تبریک میگم میلاد امام رئوفمون رو به شما و به همه عزیزان انجمن
تاپیک تون هم خیلی قشنگ بود ...فقط لینک امضاتون رو فکر کنم باید تصحیح کنید...
اینم بهش اضافه کنید تکمیل میشه
http://www.razavi.tv/
:gol:
:gol:
 

gelayor14

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
1- نصیحت از سر اخلاص
«أَیهَا النّاسُ إِنَّهُ مَنْ نَصَحَ لِلّهِ وَ أَخَذَ قَوْلَهُ دَلیلاً هُدِىَ لِلَّتى هِىَ أَقْوَمُ وَ وَفَقَّهُ اللّهُ لِلرَّشادِ وَ سَدَّدَهُ لِلْحُسْنى فَإِنَّ جارَاللّهِ آمِنٌ مَحْفُوظٌ وَ عَدُوَّهُ خائِفٌ مَخْذُولٌ، فَاحْتَرِسُوا مِنَ اللّهِ بِكَثْرَةِ الذِّكْرِ.»

هان اى مردم! كسى كه براى خدا نصیحت كند و كلام خدا را راهنماى خود گیرد، به راهى پایدار رهنمون شود و خداوند او را به رشد و هدایت موفّق سازد و به نیكویى استوار گرداند، زیرا پناهنده به خدا در امان و محفوظ است و دشمن خدا ترسان و بىیاور است و با ذكر بسیار خود را از [معصیت خداى] بپایید.




2- شناخت هدایت

«وَ اعْلَمُوا عِلْمًا یقینًا أَنـَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا التُّقى حَتّى تَعْرِفُوا صِفَةَ الْهُدى، وَ لَنْ تُمَسِّكُوا بِمیثاقِ الْكِتابِ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذى نَبَذَهُ وَ لَنْ تَتْلُوَا الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذى حَرَّفَهُ، فَإِذا عَرَفْتُمْ ذلِكَ عَرَفْتُمُ الْبِدَعَ وَ التَّكَلُّفَ وَ رَأَیتُمْ الْفِرْیةَ عَلَى اللّهِ وَ التَّحْریفَ وَ رَأَیتُمْ كَیفَ یهْوى مَنْ یهْوى.»

به یقین بدانید كه شما هرگز تقوا را نشناسید تا آن كه صفت هدایت را بشناسید، و هرگز به پیمان قرآن تمسّك پیدا نمىكنید تا كسانى را كه دورش انداختند بشناسید، و هرگز قرآن را چنان كه شایسته تلاوت است تلاوت نمىكنید تا آنها را كه تحریفش كردند بشناسید، هر گاه این را شناختید بدعتها و بر خود بستن ها را خواهید شناخت و دروغ بر خدا و تحریف را خواهید دانست و خواهید دید كه آن كه اهل هوى است چگونه سقوط خواهد كرد.


3- فاصله میان حقّ و باطل
«بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیكَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیكَ باطِلاً كَثیرًا.»

بین حقّ و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.




4- آزادى و اختیار انسان
«مَنْ أَحالَ الْمَعاصِىَ عَلَى اللّهِ فَقَدْ فَجَرَ، إِنَّ اللّهَ لَمْ یطَعْ مَكْرُوهًا وَ لَمْ یعْصَ مَغْلُوبًا وَ لَمْ یهْمِلِ الْعِبادَ سُدًى مِنَ الْمَمْلَكَةِ، بَلْ هُوَ الْمالِكُ لِما مَلَّكَهُمْ وَ القادِرُ عَلى ما عَلَیهِ أَقْدَرَهُمْ، بَلْ أَمَرَهُمْ تَخْییرًا وَ نَهاهُمْ تَحْذیرًا.»
هر كه گناهان را به خداوند نسبت دهد، به تحقیق، فاجر و نابكار است. خداوند به زور اطاعت نشود، و در نافرمانى مغلوب نگردد، او بندگان را مهمل و سرِخود در مملكت وجود رها نكرده، بلكه او مالك هر آنچه آنها را داده و قادر بر آنچه آنان را توانا كرده است مىباشد، آنان را فرمان داده تا به اختیار خودشان آن را بپذیرند و نهیشان نموده تا به اختیار خود بر حذر باشند.


5- زهد و حلم و درستى
« قیلَ لَهُ(علیه السلام) مَا الزُّهْدُ؟قالَ: أَلرَّغْبَةُ فِى التَّقْوى وَ الزَّهادَةُ فِى الدُّنْیا. قیل: فَمَا الْحِلْمُ؟ قالَ كَظْمُ الْغَیظِ وَ مَلْكُ النَّفْسِ. قیلَ مَا السَّدادُ؟ قالَ: دَفْعُ الْمُنْكَرِ بِالْمَعْرُوفِ.»

از حضرت امام حسن مجتبى(علیه السلام) پرسیده شد كه زهد چیست؟
فرمود: رغبت به تقوا و بىرغبتى در دنیا.

سؤال شد حلم چیست؟
فرمود: فرو بردن خشم و تسلّط بر نفس.

سؤال شد سداد و درستى چیست؟
فرمود: برطرف نمودن زشتى به وسیله خوبى.





 
آخرین ویرایش:

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام رضا عليه اسلام: بهترين دوست تو شخصي است كه گناهانت را فراموش كند و احسانت را به ياد داشته باشد.
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند:

مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد(ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد(ص) را به اتکاى اعمال صالح از دست بدهید، زیرا هیچ کدام از ایـن دو ، به تنهایى پذیرفته نمى شود

بحارالانوار،ج78،ص348
 

gelayor14

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
«اَلْمُذِیعُ بِالسَّیِّئَةِ مَخْذُولٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ»
¯هر که کار زشت دیگران را بر ملا کند خوار می گردد و هر که آنرا بپوشاند
خدایش می آمرزد¯
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
لَم يَخُنكَ الأَمينُ ولكِنِ ائتَمَنتَ الخائِنَ؛


امين به تو خيانت نمى ‏كند ؛ بلكه اين تويى كه به خائنى امانت سپرده‏ اى.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
لــذت و لـــذت نــمــا !

لــذت و لـــذت نــمــا !


لــذت و لـــذت نــمــا !
واگــویه ای از یکــ حدیث شـریفــ!

حضرت رضا عليه السّلام فرموده است:

از لذتهای دنيوى سهم و قسمتی براى كاميابى خويش قرار دهيد و خواسته های دل را از راههاى مشروع برآوريد، مراقبت كنيد در اين كار به مردانگى و شرافتتان آسيب نرسد و دچار اسراف و تندروى نشويد. تفريح و سرگرميهاى لذت‏بخش ، شما را در اداره زندگى يارى ميكند و با كمك آن بهتر بامور دنياى خويش موفق خواهيد شد. عن الرّضا عليه السّلام: اجعلوا لانفسكم حظّا من الدّنيا باعطائها ما تشتهى من الحلال و ما لا تثلم المروّة و لا سرف فيه و استعينوا بذلك على امور الدّنيا.

حقیقت اینست که انسان نمی‌تواند بدون محرکات بیرونی و درونی به سر ببرد؛ چه خوشایند باشند، چه ناخوشایند ؛ و از این میان طبیعی است که گرایش انسان سالم به سوی محرکاتی است که پسندیده، سودمند و خوشایند باشد و از آن احساس لذت کند. و همین از دیرباز کسانی را بر آن داشته که هدف اصلی زندگی را کسب لذت به شمار آورند.

موضوعی که در اینجا پیش می‌آید، شناسایی لذت از لذت‌نماست. بسا چیزهایی که در آغاز لذت تصور می‌شود و در پایان اندوهبار است؛ لذات آمیخته یا برخاسته از گناه چنین است و طبیعی است که پرهیز از آنها، پایان خوشتری دارد.

پس لذت راستین آن است که هم احساس گناه و پشیمانی در پی نداشته باشد و هم پایدار باشد. فضایل اخلاقی و تلاش برای آراستگی به آنها از این جمله‌اند و از سوی دیگر پرهیز از رذایل و ناشایستها نیز لذت‌آور است؛ کاری که برای نمونه حضرت یوسف(ع) کرد و نامدار شد.

برخی نیز بر آنند که لزومی ندارد لذتْ برخاسته از گناه یا حتی آمیخته به مکروه باشد تا ترکش لذتبخش باشد؛ صرف اجتناب از لذت و مخالفت با نفس، حتی در امور مباح نیز فرحبخش و شادی‌آور است؛ کاری که اهل سلوک می‌کنند و با کناره‌جویی از لذات مباح، نفس را تربیت می‌کنند و از این خوشند که خوشایند نفس رفتار نکرده‌اند.




/hazratedost.blogfa.com



 

Similar threads

بالا