با فیلمسازان برتر جهان:"جورج لوکاس" خالق جنگ ستارگان و مسافر زمان

ali66469691

عضو جدید
جورج والتون لوکاس George Walton Lucas، متولد ۱۴ مه ۱۹۴۴، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه ‌نویس آمریکایی برندهٔ جایزه اسکار است. او خالق مجموعه حماسی جنگ ستارگان و همچنین شخصیت باستان‌شناس و ماجراجوی سینمایی، ایندیانا جونز می‌باشد. امروزه او با ۳٫۶ میلیارد دلار ثروت، یکی از پولسازترین کارگردانان و تهیه‌کنندگان مستقل صنعت فیلم به‌شمار می‌رود.

وی را درجهان به واسطه چند گانه معروف اش یعنی "جنگ ستارگان" می شناسند. والدین او صاحب یک خرده فروشی و یک مزرعه گردو در میدستوی کالیفرنیا بودند. لوکاس از دوران کودکی علاقه ‌فراوانی به ماشین و موتور داشت. بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان، وارد دانشکده‌ علوم اجتماعی شد و در این مدت علاقمند به فیلمسازی و فیلمبرداری شد.
او در این دوران به همراه چند فیلمساز آماتور دیگر، گروهی به نام کانیون سینما راه انداخت و شروع به ساختن فیلم‌های ۱۶ میلی‌متری کرد. پس از مدتی به سان‌فرانسیسکو رفت و با هاسکل وکسلر آشنا شد. این فیلمساز نسبت به فیلمبرداری لوکاس بسیار علاقمند بود و عقیده داشت نحوه‌ بدست گرفتن دوربین او، زاویه‌های منحصر به فردی را نشان می‌دهد.پس از آن، لوکاس به دانشگاه هنرهای سینمایی در کالیفرنیای جنوبی رفت و بعد از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۶۷، تلاش کرد به نیروی هوایی آمریکا بپیوندد ولی موفق نشد. سپس بعنوان یک دانشجوی فارغ التحصیل، دوباره در دانشکده‌ سینمایی کالیفرنیای جنوبی در رشته‌ تولید فیلم ثبت کرد.

لوکاس در سال 1969 برنده بورسیه از استودیو برادران وارنر شد تا بتواند به کمک آن فیلم رنگین کمان "کاپولا" را از نزدیک ببیند.
جورج لوكاس از نسل كارگردانان جوان دهه 70 سينماي آمريكاست. او در كنار فرانيس فوردكاپولا، مارتين اسكورسیزی، استيون اسپيلبرگ و برايان دي‌پالما موج جديدي را در سينماي آمريكا به وجود آوردند. در سال ۱۹۶۶ کمپانی مستقل فیلم زئوتروپ را همراه با جورج لوکاس تأسیس کرد. اولین فیلم این کمپانی به کارگردانی جورج لوکاس و تهیه‌کنندگی کاپولا بود. دومین فیلمی که به این صورت تهیه شد توانست در پنج رشته جایزه اسکار نامزد شود که یکی از این نامزدی‌ها جایزه بهترین فیلم بود . آن فیلم همان "پدر خوانده" معروف بود.
لوکاس بعد از موفقیت‌ فیلم‌های دیوارنویسی آمریکایی (1973) و جنگ ستارگان (1977) که خود به تنهایی نویسندگی وکارگردانی آن را به عهده داشت کمپانی فیلمسازی خود با نام لوکاس فیلم را تاسیس کرد.

اساسا بنا بود جنگ ستارگان سه گانه ای از ژانرهای اکشن، وسترن، تخیلی و فانتزی باشد. اولین تجربه لوکاس برای وی بیش از $ 400،000،000 عایدی مستقیم به همراه داشت که با توجه به همت کمپانی وی در ساخت کالا ، از جمله کتاب ، اسباب بازی ، کیت و... مبلغ $ 500،000،000 به فروش مستقیم فیلم افزوده شد واین خود زمینه ساز ساخت قسمتهای بعدی این فیلم شد.



جنگ ستارگان با دستمایه قرار دادن موضوع جنگ های تخیلی بین ساکنین زمین و موجودات فضایی آن هم در بحبوحه جنگ سرد و انتقال آن به فضا بین شوروی وآمریکا موفق به کسب این شهرت شد. ذات ترسوی بشر نسبت به ناشناخته ها دستمایی مناسبی شد تا لوکاس با تاکید بر آن بتواند راه خود را به سوی موفقیت بگشاید.
در سال 1980 دومین فیلم این سه گانه را لوکاس ،با عنوان بازگشت امپراتوری، به تصویر کشید. هرچند منتقدین آن را چندان اثر فاخری خصوصا به لحاظ تکنیکهای بصری وجلوه های ویژه به حساب نیاوردند با این همه این باعث نشد تا وی سه سال بعد در 1983 سومین قسمت آن را نسازد. خصوص اینکه این بار جلوه های ویژه به صورتی ملموس همگان را راضی از سینما به خانه برد حتی منتقدین سخت سلیقه!

با این حال ، هر سه فیلم با هم فروشی در حدود $ 1000000000 برای او وکمپانی اش به ارمغان آورد. فروش رسمی مال التجاره ( فروش فیلم + اجناس متفرقه تجاری آن) بیش از 3000000000 $ اعلام شده است.
قسمت هاي چهارم تا ششم اين فيلم در سال هاي دهه ٧٠ توليد شده اند و قسمت هاي اول تا سوم از سال ١٩٩٩ تا ٢٠٠٥ ميلادي روي پرده سينماها رفته اند كه جورج لوکاس دليل آن را مشکلات مالي دانسته است.
تهديد شبح( ١٩٩٩)، حمله کلون ها( ٢٠٠٢)، انتقام سيت( ٢٠٠٥)، اميدي تازه( ١٩٧٧)، امپراتوري ضربه مي زند ( ١٩٨٠) و بازگشت جداي(1983) شش قسمت اين فيلم پرفروش هستند.جنگ ستارگان از نظر رده بندي گونه اي، در رده خيال پردازي علمي قرار مي گيرند. البته برخي عناصر موجود در فيلم باعث مي شوند فيلم در رده علمي- تخيلي (زيرسبک اپراي فضايي) نيز قرار بگيرد.حماسه جنگ ستارگان، يکي از تاثيرگذارترين فيلم هاي ساخته شده در اين گونه به حساب مي آيد. کتاب و کميک هاي بسياري بر اساس اين مجموعه نوشته شده است، بازي هاي کامپيوتري، انيميشن هاي تلويزيوني، کارت هاي تجاري و بسياري محصولات تجاري ديگر نيز با الهام از اين مجموعه ساخته شده اند. بخش چهارم از سري جنگ ستارگان در سال ١٩٧٨ موفق به كسب شش جايزه اسكار شد. علی کهن فروتقه

لوکاس پس از این موفقیت مالی بیکار ننشست وبه سراغ "ایندیانا جونز" رفت و به عنوان نویسنده و تهیه کننده اولین مجموعه آن به کارگردانی "اسپیلبرگ" رضایت توام با فروش مناسب آن را هم از منتقدین وهم از تماشاگران به دست آورد.
دو قسمت بعدی آن نیز با عناوین "ایندیانا جونز و معبد رستاخیز" و "ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی" را تهیه کرد واز سود حاصل از فروش آن ها را به کارگردانان جوانی اختصاص داد که خود یا نگارنده فیلمنامه هایشان بود یا تهیه کننده قدرتمند آثارشان.
وی در در سال ۱۹۹۱، موسسه‌ آموزشی جورج لوکاس را بعنوان یک موسسه غیر انتفاعی به منظور تشویق و ترویج ابتکار و نوآوری در مدارس تاسیس کرد.
انستیتوی فیلم آمریکا در ۹ ژوئن ۲۰۰۵ به پاس یک عمر فعالیت هنری، از لوکاس قدردانی کرد. در ۵ ژوئن ۲۰۰۵، کانال تلوزیونی دیسکاور، لوکاس را یکی از ۱۰۰ نفر برگزیده آمریکایی قرن گذشته دانست.

وی نامزد دریافت جایزه‌ اسکار بخاطر بهترین کارگردانی و نویسندگی برای فیلم دیوارنویسی آمریکایی بوده است. همچنین جورج لوکاس نامزد دریافت جایزه‌ اسکار بخاطر بهترین کارگردانی و نویسندگی برای فیلم جنگ ستارگان شناخته شده است.
اخیرا کتابی با عنوان "فلسفه و جنگ ستارگان" با گردآوری کوین دکر و ویلیام اروین از سوی انتشارات اپن کورت منتشر شد. این کتاب به بررسی فیلم جنگ ستارگان از دیدگاه فلاسفه و مفاهیم فلسفی به تصویر کشیده شده در این کتاب می پردازد. این فیلم در حوزه فیلم سازی اثری عظیم و شگرف به شمار می رود و بخشهای مختلف این علم را با تغییرات بنیادی مواجه ساخت. این فیلم توانست معیارها و استانداردهای جدیدی را برای فیلمسازان به دست دهد. از جنبه فرهنگی این فیلم نفوذ قابل توجه ای در جوامع گوناگون داشته است. در این فیلم شاهد به تصویر کشیده شدن مفاهیم فلسفی و اخلاقی زیادی هستیم. جدال و جنگ شر و خیر گسترش و اشاعه اخلاق و گذار از باور دینی به عملگرایی از جمله موضوعاتی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته اند. عفو و بخشش نیز از جمله مضامین اخلاقی و فلسفی است که در این فیلم با زبان تصویر بیان شده است. این کتاب به بررسی پرسشهای فلسفی در ارتباط با این فیلم می پردازد.
آخرین اخبار از این یهودی سرشناس حاکی از آن است که جورج لوکاس پس از مشاهده موفقيت جهاني فيلم آواتار ساخته جيمز کامرون، تصميم به استفاده از اين تکنولوژي سه بعدي در نسخه‌هاي فيلم جنگ‌هاي ستاره‌اي گرفت. هاليوود ريپورتر در این مورد گزارش می دهد که، او پيش از اين انديشه ساخت فيلم سه بعدي را نيز در سر داشت اما براي ساخت آن با دشواري در نحوه دسترسي به تکنولوژي مواجه شد. پس از مشاهده آخرين اثر جيمز کامرون، که فروش آن در سطح جهان از 5/1 ميليارد دلار نيز گذشت. جورج لوکاس اعلام کرد :که هم اکنون مي توانيم به صورت سه بعدي فيلم بسازيم.
اواز فيلم آواتار بسيارابراز رضايت کرده واز موفقيت آن نيز خوشحال شده است. او پيش از اين از اين سبک چندان رضايت نداشت اما به نظرش جيمز کامرون از اين تکنولوژي به خوبي استفاده کرده است.او گفته ما سالها به ساخت جنگ ستاره اي به سبک سه بعدي فکر مي کرديم اما تکنولوژي آن موجود نبود.

به هر حال موج نوی سینمای آمریکا که با “آرواره ها” اثر اسپیلبرگ آغاز شد با “جنگ ستارگان” ساخته جورج لوکاس به اوج اهمیت خود می رسد. این فیلم ها به محض اکران توانستند باکس آفیس را فتح کنند و فروشی کم سابقه در سینماها به راه بیاندازند و آغاز کننده جریانی موسوم به بلاک باستر های امروزی شوند. بعد از این فیلم ها بود که استودیو های فیلمسازی دریافتند که از راه هایی غیر از آنچه آنها میدانند هم میتوان پول در آورد و سود برد. دیگر روشی که با جریان این موج در سینما به راه افتاد و برای سود بردن بیشتر استودیو ها هم بسیار خوب بود، ساخت دنباله ها بود که شاید معروفترین آنها به جز «پدرخوانده»، "جنگ ستارگان" و"ایندیانا جونز" بود که در هردوی آنها لوکاس نقش کلیدی را ایفا نمود. این اتفاقات نشان دهنده نقش "لوکاس فیلم" به عنوان یکی از عظیم ترین استودیوهای فیلمسازی جهان در ایجاد فضایی جدید جهت امتداد حیات هنری، تجاری کمپانی های فیلمسازی از طریق ساخت مجموعه های دنباله داربوده است.علی کهن فروتقه




برخی از آثار : (به علت حجم بالای آثاری که وی در آن نقش داشته به همین چند مورد بسنده می شود)


•دیوار نویسی آمریکایی - کارگردان- 1973
•جنگ ستارگان - کارگردان - 1977
•ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین - تهیه‌کننده
•جنگ ستارگان 1 - کارگردان - 1999
•جنگ ستارگان 2 - کارگردان - 2002
•جنگ ستارگان 3 - کارگردان - 2005
•جنگ ستارگان: جنگ های کلون - تهیه‌کننده - 2008
•دم قرمز - تهیه‌کننده - 2010



همراه با مطالبی از:
notablebiographies.com، edutopia.org، filmmakers.com، سینما اندیشه، خبرگزاری سینما
 

Similar threads

بالا