بانوی نمونه(حضرت زهراس)

کیانا احمدی

کاربر فعال
فاطمه زهرا علیها السلام برای فرزندانش مادری نمونه، برای علی علیه السلام همسری شایسته و فداکار بود . بی توقعی زهرا علیها السلام از همسرش علی علیه السلام در حدی بود که در طول نه سال زندگی مشترک حتی یکبار تقاضای مادی از علی علیه السلام نکرد!

سرچشمه اسرار حقایق

در گستره ی جهان هستی، مردان بسیار بزرگ و بافضیلتی پدیدار شده اند که هریک به عالی ترین مرحله کمال و رشد رسیده و راهگشای انسانها در کشاکش زندگی و در فراز و نشیب روزگار گردیده اند; همچون پیامبران الهی و امامان راستین علیهم السلام . ولی در گروه زنان به چنین نمونه های کاملی که بتوانند در زمینه تربیت، پرورش فرزندان، تقوا، کمال، حیاء، دفاع از حق، عبادت، وارستگی و ایثار سرمشق و الگو باشند، کمتر برمی خوریم; زیرا مردان کامل و شایسته فراوانند و زنانی که از هر نظر کامل و وارسته باشند، خیلی کمند .

تنها زنی که در تاریخ اسلام به عنوان مادر امامت و همسر ولایت شناخته شده است، دختر گرامی رسول خدا صلی الله علیه و آله حضرت صدیقه کبری و انسیه حورا می باشد . او پرورش یافته مکتب نبوت و رسالت و بزرگ شده کانون توحید و خداشناسی بود .

آن حضرت زیر نظر پدری چون پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله تربیت یافت که سرور پیامبران و بزرگ مرد جهان بشریت بود، مادر عالی مقام وی حضرت خدیجه علیها السلام نخستین بانویی بود که اسلام آورد و در سخت ترین روزهای بحرانی اسلام، به یاری پیامبر صلی الله علیه و آله شتافت و نه تنها پیش از همه به آن حضرت ایمان آورد، بلکه ثروت خویش را در راه پیشرفت اسلام و گسترش دعوت به یگانگی حق، نثار کرد و تمام مشکلات ناشی از این رهگذر را به جان خرید .
بنا به نقل مورخان شیعه حضرت فاطمه علیها السلام در سال پنجم بعثت در شهر مکه چشم به جهان گشود [SUP](1) [/SUP]. و هنوز از مرز پنج سالگی نگذشته بود که در مرگ مادر، گریان و غمگین شد، ولی مهربانی ها و عطوفت های پیامبر صلی الله علیه و آله تا حدی غبار غم و اندوه را از چهره او می زدود .
صدیقه کبری علیها السلام به جهت تربیت مستقیم پیامبر، گوهر شخصیتش جلوه و درخششی خاص یافت و در همه فضائل و کمالات انسانی نه تنها تمام دختران عصر خود را تحت الشعاع قرار داد بلکه برای همیشه به عنوان بهترین اسوه و تربیت یافته مکتب اسلام برقرار ماند .

.
.
.
پی نوشت:


1) اصول کافی: کلینی، ج 1، ص 448
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا