ایمپکت فکتور [ impact factor ]

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ایمپکت فکتور impact factor اغلب به صورت مخفف IF نشان داده میشود به صورت میانگین تعداد دفعاتی که مقالات یک مجله در دو سال قبل از آن رفرنس داده می شود تعریف می شود. ایمپکت فکتور به وسیله Eugene Garfield (بیانگذار موسسه تامسون ISI که بخشی از تامسون رویترز است) بنیان گذاری شد. ایمپکت فکتور مجلات هر ساله برای مجلاتی که در لیست مجلات تامسون رویترز قرار دارند تعیین می شود. در پایان هر سال، مجله های تحت پوشش فهرست نویسی ISI که در فهرست وبگاه علم (Web of Science=WOB) قرار گرفته اند، ارزیابی می شوند. این موسسه هر سال در ماه ژوئن (ماه 6 میلادی) ایمپکت فکتورهای مجلات در سال قبل را منتشر میکند که البته دستیابی به این ایمپکت فکتورها هم رایگان نیست. مثلا در ماه جون 2011 ایمپکت فکتورهای مجلات در سال 2010 انتشار پیدا کرد و این ایمپکت فکتور به مدت یکسال هم معتبر است یعنی تا انتشار ایمپکت فکتور سال بعد..... این شاخص مهمترین و در عین حال کاربردی ترین شاخص ارزیابی مجله ها از نظر ISI است.


نحوه محاسبه ایمپکت فکتور
(impact factor)

فرضا اگر در سال 2010 جمعاً 40 ارجاع به یک مجله صورت گرفته باشد و در آن مجله در سال 2008 تعداد 26 مقاله و در سال 2009 تعداد 24 مقاله چاپ شده باشد، ضریب تاثیر یا ایمپکت فکتور آن مجله از تقسیم 40 بر 50 به دست می‌آید که 0.80 است. یعنی به طور متوسط هر مقالهٔ آن نشریه 0.80 مرتبه مورد استناد مقالات دیگر قرار گرفته است. بنابراین ایمپکت فکتور تابع یک دوره سه ساله است که دو سال آن برای چاپ مقاله ها و سال سوم مربوط به ارجاعات به مقالات دو سال قبل است.

Immediacy index
Immediacy index که به آن شاخص آنی نیز گفته می شود مربوط به همان سال است و سالهای قبل در آن تاثیری ندارد. بعنوان مثال ضریب آنی برای مجله ای در سال 2010 از تقسیم تعداد ارجاعات به مقالات سال 2010 آن مجله به تعداد کل مقالاتی که مجله مذبور در سال 2010 چاپ کرده است.

Cited Half-Life
شاخص نیمه عمر استناد (Cited Half-Life) نیمه عمر ارجاعات یا نیمه عمر استناد است و به صورت تعداد سال هایی است که از سال ارزیابی باید به عقب برگشت تا شاهد پنجاه درصد کل ارجاعات به مجله در سال مورد ارزیابی باشیم. به عبارت دیگر، این شاخص مدت زمانی که نیمی از کل استنادات به آن مجله صورت پذیرفته باشد را نشان می دهد و در حقیقت سرعت کاهش میزان ارجاعات به مجله را بیان می کند.

بدیهی است که وقتی مقاله های یک مجله ارزش خود را برای ارجاعات، زود از دست بدهند (مقاله ها سطحی باشند و خیلی زود بی ارزش شوند)، تنها به مقاله های جدید مجله ارجاع داده می شود.
این موضوع باعث می شود که نیمه عمر ارجاعات به مجله کاهش یابد. بنابراین هر چه نیمه عمر ارجاعات به مجله بیشتر باشد، نشان می دهد که ارزش مقاله های مجله در طول زمان بیشتر حفظ شده است و هنوز مورد ارجاع قرار می گیرند.

در مجموع هرچه نیمه عمرارجاعات به یک مجله بیشتر باشد، ارزش مجله بالاتر می رود.


دانلود فایل اکسل (xls) ایمپکت فکتور مجلات در سال 2010





 

پیوست ها

  • JCR2010.rar
    518.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چگونه یک مقاله و مجله ISI ارزیابی می شود؟

چگونه یک مقاله و مجله ISI ارزیابی می شود؟

[FONT=&quot]برای اینکه بتوانید یک مقاله بنویسید، لازم است در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید. اگر این مقاله را برای مؤسسه اطلاعات علمی[/FONT][FONT=&quot] ISI [/FONT] [FONT=&quot] می نویسید، احتمالاً برایتان مهم است که بدانید این مقاله ها چگونه ارزیابی می شود[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] ارزیابی کنندگان[/FONT][FONT=&quot] ISI [/FONT] [FONT=&quot] در حدود 2000 عنوان جدید را سالانه مورد ارزیابی قرار داده و تنها 10 تا 12 درصد از مجله های علمی ارزیابی شده، انتخاب می شوند. هر مجله علمی قبل از انتخاب شدن و فهرست شدن در[/FONT][FONT=&quot] ISI [/FONT] [FONT=&quot] یکسری مراحل ارزیابی را پشت سر می گذارند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] از جمله عوامل مورد ارزیابی و رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتی [/FONT] [FONT=&quot] ISI[/FONT][FONT=&quot]، کمیته علمی منتخب مجله، تنوع بین المللی مقاله های چاپ شده درآن، نشر به موقع مجله و جایگاه نشر آن می باشد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] لازم به ذکر است که هیچ یک از این عوامل به تنهایی مورد بررسی و ارزیابی قرار نمی گیرد، بلکه با بررسی مجموع عوامل، یک امتیاز کلی داده خواهد شد. [/FONT] [FONT=&quot]

[/FONT] [FONT=&quot] از جمله مواردی که در ارزیابی مجله مورد توجه قرار دارد این است که عنوان مقاله ها، چکیده و کلمات کلیدی باید به زبان انگلیسی باشد همچنین توصیه می شود که منابع نیز به زبان انگلیسی نوشته شوند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] اگر چه اطلاعات علمی مهم به تمامی زبانها به چاپ می رسد، اما موارد ذکر شده باید به زبان انگلیسی باشد تا تحت داوری و ارزیابی[/FONT][FONT=&quot] ISI [/FONT] [FONT=&quot]قرار گیرد زیرا ارزیابی کنندگان مجله های علمی در[/FONT][FONT=&quot] ISI [/FONT] [FONT=&quot]نمی توانند عناوین ومنابع بکار رفته در مقاله ها را به زبان انگلیسی ترجمه کنند[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT] [FONT=&quot] داوری علمی و تخصصی مقاله های چاپ شده در مجله توسط داوران نام آشنای علمی از جمله عمده ترین موارد مورد توجه ارزیابی کنندگان می باشد که گویای اعتبار و غنای علمی مجله است[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] سه پایگاه[/FONT][FONT=&quot]WOS [/FONT] [FONT=&quot]،[/FONT][FONT=&quot]EST[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]و[/FONT][FONT=&quot] JCR [/FONT] [FONT=&quot] از معتبرترین پایگاه های علم سنجی هستند که توسط مؤسسه اطلاعات علمی[/FONT][FONT=&quot] ISI [/FONT] [FONT=&quot]تهیه و روز آمد سازی می شوند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] پایگاه [/FONT] [FONT=&quot] Essential Science Indicators) ESI [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] ([/FONT][FONT=&quot]بر مبنای دوره های زمانی 10 ساله، به ارائه آمار در قالب شاخص های تعیین شده تولید علم از جمله رتبه علمی کشورها بر اساس تعداد تولیدات علمی، تعدا کل استنادها و نسبت استناد به تولیدات علمی می پردازد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] در پایگاه[/FONT][FONT=&quot] Web of Science(WOS) [/FONT] [FONT=&quot] امکان جستجو و استخراج اطلاعات در طول دوره های زمانی مختلف بر اساس شاخص های گوناگون علم سنجی وجود دارد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] پایگاه[/FONT][FONT=&quot] (JCR) Journal citation Reprts [/FONT] [FONT=&quot] به ارائه گزارش استنادی نشریه ها می پردازد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] از طرفی تعداد نشریه هایی که هر کدام از این پایگاه ها نمایه می کنند نیز با دیگری متفاوت است[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] بهترین معیارهای [/FONT] [FONT=&quot] ISI[/FONT][FONT=&quot]برای نمایه کردن مجله ها چیست؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT] [FONT=&quot] در سایت[/FONT][FONT=&quot]ISI [/FONT] [FONT=&quot] چهار مورد به عنوان ملاک های اصلی نمایه شدن مجله آمده است که عبارتند از[/FONT][FONT=&quot]:
[/FONT] [FONT=&quot]1-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]زمان بندی نشر، تعریف شده باشد یعنی معلوم باشد که فصلنامه است، ماهنامه است یا... و در موعد معین هم آماده شود[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot]2-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]فرآیند داوری برای مجله تعریف شده باشد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot]3-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]قواعد نشر بین المللی را رعایت کند. برای مثال، عنوان مجله گویای محتوای آن باشد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot]4-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]مقاله به هر زبانی که باشد مهم نیست ولی چند مورد در آن باید به زبان انگلیسی باشد که عبارتند از: اسامی نویسندگان، عنوان، چکیده و کلمات کلیدی و حتی الامکان منابع و مآخذ هم انگلیسی باشد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] موارد فرعی هم وجود دارد که شامل این موارد است[/FONT][FONT=&quot]:

[/FONT] [FONT=&quot]1-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]مجله باید حوزه بین المللی داشته باشد و به یک حوزه جغرافیایی خاص تعلق نداشته باشد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot]2-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]در حوزه آن مجله، ترجیحاً مجله مشابه نباشد یا اگر هست آن مجله معیار برتری نسبت به آنها داشته باشد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot]3-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]افراد به وجود آورنده آن حتی الامکان افراد شناخته شده ای باشند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot]4-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]افراد به وجود آورنده، توزیع جغرافیایی مناسبی داشته باشند مثلاً همه ایرانی نباشند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT] [FONT=&quot] البته موارد فرعی، نمره اضافه دارد و در قبولی یا رد مجله از طرف[/FONT][FONT=&quot]ISI [/FONT] [FONT=&quot] نقش بازی نمی کند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
آیا مجله ای درجه ISI دارد یا نه؟
[FONT=&quot]
اما برای اینکه بفهمیم یک مجله ISI هست یا نه می توان از لینک زیر استفاده کرد[/FONT]​
برای اینکه بدانیم آیا یک مجله درجۀ ISI دارد یا نه؟ (توجه: جستجوی خود سایت تامسون رویترز زیاد دقیق نیست و گاهی وقت ها نام نشریات را نمی آورد) کافی است که نام نشریه را به این شکل در [FONT=&quot]Google[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] وارد کنیم:
[FONT=&quot]“Journal Name” site:[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] thomsonreuters.com[/FONT]
برای مثال
[FONT=&quot]“JOURNAL OF BANKING & FINANCE” site:[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] thomsonreuters.com[/FONT]
یا اینکه به جای نام مجله، [FONT=&quot]ISSN[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] مجله را واردجستجوگر [FONT=&quot] Google[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] می کنیم:
[FONT=&quot]“ISSN: 0378-4266” site:[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot].thomsonreuters.com[/FONT]
که نتیجه جستجو در زیر مشاهده می شود
Journal Search - Science - [FONT=&quot] Thomson Reutershttp://science.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jlresults.cgi?PC=BC&Alpha=J[/FONT][FONT=&quot]
Science [FONT=&quot] thomsonreuters.com[/FONT] ... [FONT=&quot] Site[/FONT]. Client. proxystylesheet. Output. Search. allAreas ... JOURNAL OF BANKING & FINANCE. Monthly: [FONT=&quot] ISSN: 0378-4266[/FONT]: ELSEVIER SCIENCE BV, PO BOX 211, AMSTERDAM, NETHERLANDS, 1000 AE. Coverage ...
[FONT=&quot] science.[/FONT][FONT=&quot]thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jlresults.cgi?... [/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]برای جستجوی الفبایی نیز از لینک زیر استفاده نمایید:
 

tarane.barani

عضو جدید
سلام...میشه لطفا به سوال من جواب بدید!میخوساتم بدونم چه جوری میشه impact factor و If و رنک و issn یه مجله رو مشخص کرد؟
و اینکه مثلا برای مقلات رشته برق-کنترل از کجا و به چه گونه باید سرچ کرد؟
با تشکر
 

Beat

متخصص محیط زیست
کاربر ممتاز
سلام...میشه لطفا به سوال من جواب بدید!میخوساتم بدونم چه جوری میشه impact factor و If و رنک و issn یه مجله رو مشخص کرد؟
و اینکه مثلا برای مقلات رشته برق-کنترل از کجا و به چه گونه باید سرچ کرد؟
با تشکر

به جز سایت رویترز
این سایت میتونه به شما کمک کنه
http://www.scimagojr.com/journalsearch.php
 

Kaulitz

کاربر فعال
سلام
ببخشید یه سوال
اگه اسم مجله ی مورد نظر توی سایت تامسون رویترز بود , یعنی ISI هست؟
 

Beat

متخصص محیط زیست
کاربر ممتاز
سلام
ببخشید یه سوال
اگه اسم مجله ی مورد نظر توی سایت تامسون رویترز بود , یعنی ISI هست؟

نه دوست عزیز بودن اسم یه مجله در مستر تامسون دلیل بر آی اس آی بودن نیست باید در ایندکس web of science باشه.
حواستون باشه مجلات تقلبی و نا معتبر زیاده !!!!!!!!!!!!!
 

Beat

متخصص محیط زیست
کاربر ممتاز
ممنونم از راهنماییتون:gol::gol:
ولی بازم نفهمیدم:( ببخشید میشه به زبون ساده بگین باید چیکار کنم؟
:w05: ایندکس یعنی کجاش؟:gol:

http://thomsonreuters.com/web-of-science/

ببین دوست عزیز در لینک زیر ایندکس ها رو زده - جلوی سه تا از اونا نوشته Web of science
اگر ژورنالی تو این سه تا بود پس آی اس آی هست.
http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/index.html

:gol:
 

maysamsina

عضو جدید
سلام میخاستم بدونم منظور از این چی اه 1 چون باید ارائه بدم . متون تخصصی شیمی .

gulid for author دو مجله

editorial broad چهار مجله

abrrivation name of journal
 

Beat

متخصص محیط زیست
کاربر ممتاز
سلام میخاستم بدونم منظور از این چی اه 1 چون باید ارائه بدم . متون تخصصی شیمی .

gulid for author دو مجله

editorial broad چهار مجله

abrrivation name of journal

منظورتو متوجه نشدم !!!!
 

maysamsina

عضو جدید
3 سایت مختلف بهمون داده شده که بمن درمورد عسی یاوری کفته مقالشو بیار . که تو تضیحات که بهمون داده شامال اینا میشه . ولی نمیدونم باید چیکار کنم .
www.sciencedirect.com/science/jrnlallbooks/sub/chemistry/a

pubs.acs.org/action/doSearch?action=search&searchText=issa+yavari&qsSearchArea=searchText


gulid for author دو مجله

editorial broad چهار مجله

abrrivation name of journ
 

Beat

متخصص محیط زیست
کاربر ممتاز
3 سایت مختلف بهمون داده شده که بمن درمورد عسی یاوری کفته مقالشو بیار . که تو تضیحات که بهمون داده شامال اینا میشه . ولی نمیدونم باید چیکار کنم .
www.sciencedirect.com/science/jrnlallbooks/sub/chemistry/a

pubs.acs.org/action/doSearch?action=search&searchText=issa+yavari&qsSearchArea=searchText


gulid for author دو مجله

editorial broad چهار مجله

abrrivation name of journ

من اینطور فهمیدم که استادتون از شما میخواد مقالات استاد عیسی یاوری رو در دیتابیس sciencedirect و ACS براش بیاری.

شما ابتدا وارد این دو سایت بشید و در قسمت Advanced search در قسمت Author اسم Issa Yavari رو وارد کنید.

این دو تا لینک حاصل سرچ شما میشه
http://www.sciencedirect.com/scienc...542d5727a7ed3da57077bdd96d017a4a&searchtype=a

http://pubs.acs.org/action/doSearch...eSearchName=&alertme=Never&author=Yavari,Issa

hاین مقاله هم از ایشون برات میذارم
 

پیوست ها

  • Issa.pdf
    560.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • ACS_9553_ja00490a062.pdf
    250.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

maysamsina

عضو جدید
داداش اول کفته عنوان مقاله . دوم کفته از تعداد مقالات عیس یاوری از abstracet پنج تا .

سوم اینکه از iimpact if factor چهار مجله . بعدش gulid for author دو مجله . بعدش از editorial board چهار مجله

بعدش abrrivation name of journal ده تا مجله شیمی مشخص میکنیم.


اینرو کفته بنده نوشتم . اولی و دومی رو بلدم . ولی از سومی رو نمیددونم باید چی کنم . ممنون میشم راهنمایی کنی .
این سایتم کفته ولی نمدونم چطور برم www.tandfonline.com
 

Beat

متخصص محیط زیست
کاربر ممتاز
Impact Factor 2013

...........................


Here U R
 

پیوست ها

  • Impact factor 2013.rar
    1.5 مگایابت · بازدیدها: 0

azadeh_j

عضو جدید
سلام . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید یه چندتا ژورنال معتبر برا ارسال مقاله می خواستم بهم معرفی کنید در زمینه بیوتکنولوژی یا محیط زیست یا آب و فاضلاب
ایمپکت فاکتورش هم در حد متوسط باشه .یا 1 به بالا موضوعم شبیه سازی حذف بیولوژیکی مواد مغذی از تصفیه خانه فاضلاب بنر عباس هست.
 

Similar threads

بالا