نقد وانتقاد در لغت به معنی اریابی ,بررسی, شناسایی نمودن, زیر و رو کردن و عیب ها را نمایاندن است و در اصطلاح بررسی و وارسی نوشتار , گفتار یا رفتاری برای شناسایی و شناساندن زیبایی و
زشتی , با یستگی و نبایستگی بودها ونبودها است.برای بهره مندی از نتایج و راه کارهای سحر آمیز انتقاد بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.
هدف اصلی یک منتقد از نقد همان هدفی است که یک پزشک در معاینه بیمار دنبال می کند و انتقاد شبیه استفاده از دارویی تلخ میباشد و همان طور میتواند آثار خوبی داشته باشد اما با این حال انتقاد کردن
دشوار و رنج آور میباشد . به این دلیل دشوار است که انتقاد شونده احساس می کند که مورد حمله قرار گرفته است وبرای رفع این حالت مهمترین عال موفقیت انتقاد کردن وانتقاد پذیری چیزی نیست جز هوش
عاطفی , یعنی استفاده از آگاهی هم در مورد خودتان وهم درباره طرف مقابل . درواقع انتقاد وسیله ای است برای انگیزش , آموختن , تبادل اطلاعا ت .
اول – استقبال از انتقاد: به این گونه که یک عبارت مثبت درباره انتقاد را بر روی کارتی بنویسید و آن را در جایی قرار دهید که در دید شما باشد در این صورت هربار شما یا دیگری آن را می بینید احساس
مثبتی درونتان ایجاد میکند
دوم – به طور استراتژیک انتقاد کنید: قبل از انتقاد کردن از خود بپرسید که چه چیز را می خواهم انتقاد کنم؟ چه چیز را می خواهم تغییر دهم؟ چه راه حل هایی می توانم ارائه کنم؟ وسوالاتی از این قبیل .
سوم – بهبود گرا باشید: دو روش برای بهبود گرایی است ۱٫ شما نوک پیکان انتقاد را به سمت آینده متوجه کنید ۲٫ پیامی دهید که باعث اعتماد به نفس او شود
چهارم – حفظ خود باوری: برای این امر اولا از کلمات سرزنش آمیز استفاده نکنید ثانیا با حفظ خود باوری فرد می توانید از شخصیت او دفاع کنید.
پنجم – کلمات صحیح انتخاب کنید .
ششم – مخاطب خود را در فرایند انتقاد شرکت دهید: این کار باعث ارتباط متقابل با روشی مثبت می شود .
هفتم – وقت شناس باشید: اینکه چه زمانی , کی و کجا در جمع یا خلوت با عصبانیت یا آرامش انتقاد کنید پاسخ این سوال ها و نحوه برخورد و وقت شناسی شما بسیار مهم است.
هشتم – از سوالات سقراطی استفاده کنید: برای تشویق مخاطب به منظور یافتن جواب از روش پرسیدن سوال استفاده کنید اگر افراد خودشان با این روش راه حل ها را پیدا کنند اعتماد به نفس آنها تقویت شده و احساس شایستگی وقدرت می کنند.
نهم – از انتقاد خود بهره ببرید: برای این کار از شتاب زده گی خوداری کنید واز تجربیات گذشته استفاده کنید
دهم – تصدیق کنید که انتقاد امری ذهنی است:مثلا اگر شخصی در جواب انتقاد شما گفت (این عقیده شماست ) لطفا به نظر او احترام بگذارید.
یازدهم – در انتقادات خود انگیزه ای قرار دهید: اگر در مخاطبان شما پس از انتقاد تمایل به بهبود در کار دیده می شود احتمالا انگیزه کا ملا مناسبی در بطن انتقاد شما وجود داشته است که مخاطب به جای احساس اجبار احساس تمایل نشان می دهد.
دوازدهم – از دنیای مخاطبان خود استفاده کنید: یعنی از مسیری وارد دنیای مخاطب شوید که انتقاد شما برای او معنی دار باشد.
سیزدهم – معیار های خود را برای انتقاد بشناسید: انتقاد بیانگر مطلق شما در ارزیابی است مواردی که از نظر شما اهمیت داشته معیارها واستاندارد های شما را مشخص می کند.
چهاردهم – به خودتان گوش دهید: آنچه که به خود می گویید نظارت کرده و ببینید آیا کمک کننده هستند یا آسیب زننده هر روز به مدت ۵ دقیقه با آرامش نشسته وبه گفتگوی درونی که در آن لحظه در ذهن شما جاری است گوش دهید.
قطعا برای داشتن انتقادی موثر و کار آمد لازم است راه بردهایی مورد استفاده قرار گیرد که به صورت اجمالی به برخی از این راه بردها می پردازیم .
الف : شکلی از انتقاد که می تواند برای افراد کلمک کننده باشد را شناسایی نمایید.
ب : جریان انتقاد را به نحوی جلو ببرید که عزت نفس طرف مقابل حفظ شود .
ج: بر بهبود وضعیت وپیشرفت او تا کید نمایید .
د: نگرانی خود را از وضعیت نا مطلوب نشان دهید.
ه : در جریان انتقاد عواطف واحساسات خود را مدیریت نماید .
حالا چقد ایا ما به این امر انتقاد کردن اهمیت میدیم..؟؟؟
ایا شما انتقاد پذیر هستین؟؟
ایا از شما درسا انتقاد میشه؟؟
شده انتقاد باعث پیشرفتتون بشه؟؟؟
زشتی , با یستگی و نبایستگی بودها ونبودها است.برای بهره مندی از نتایج و راه کارهای سحر آمیز انتقاد بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

دشوار و رنج آور میباشد . به این دلیل دشوار است که انتقاد شونده احساس می کند که مورد حمله قرار گرفته است وبرای رفع این حالت مهمترین عال موفقیت انتقاد کردن وانتقاد پذیری چیزی نیست جز هوش
عاطفی , یعنی استفاده از آگاهی هم در مورد خودتان وهم درباره طرف مقابل . درواقع انتقاد وسیله ای است برای انگیزش , آموختن , تبادل اطلاعا ت .
اول – استقبال از انتقاد: به این گونه که یک عبارت مثبت درباره انتقاد را بر روی کارتی بنویسید و آن را در جایی قرار دهید که در دید شما باشد در این صورت هربار شما یا دیگری آن را می بینید احساس
مثبتی درونتان ایجاد میکند
دوم – به طور استراتژیک انتقاد کنید: قبل از انتقاد کردن از خود بپرسید که چه چیز را می خواهم انتقاد کنم؟ چه چیز را می خواهم تغییر دهم؟ چه راه حل هایی می توانم ارائه کنم؟ وسوالاتی از این قبیل .
سوم – بهبود گرا باشید: دو روش برای بهبود گرایی است ۱٫ شما نوک پیکان انتقاد را به سمت آینده متوجه کنید ۲٫ پیامی دهید که باعث اعتماد به نفس او شود
چهارم – حفظ خود باوری: برای این امر اولا از کلمات سرزنش آمیز استفاده نکنید ثانیا با حفظ خود باوری فرد می توانید از شخصیت او دفاع کنید.
پنجم – کلمات صحیح انتخاب کنید .
ششم – مخاطب خود را در فرایند انتقاد شرکت دهید: این کار باعث ارتباط متقابل با روشی مثبت می شود .
هفتم – وقت شناس باشید: اینکه چه زمانی , کی و کجا در جمع یا خلوت با عصبانیت یا آرامش انتقاد کنید پاسخ این سوال ها و نحوه برخورد و وقت شناسی شما بسیار مهم است.
هشتم – از سوالات سقراطی استفاده کنید: برای تشویق مخاطب به منظور یافتن جواب از روش پرسیدن سوال استفاده کنید اگر افراد خودشان با این روش راه حل ها را پیدا کنند اعتماد به نفس آنها تقویت شده و احساس شایستگی وقدرت می کنند.
نهم – از انتقاد خود بهره ببرید: برای این کار از شتاب زده گی خوداری کنید واز تجربیات گذشته استفاده کنید
دهم – تصدیق کنید که انتقاد امری ذهنی است:مثلا اگر شخصی در جواب انتقاد شما گفت (این عقیده شماست ) لطفا به نظر او احترام بگذارید.
یازدهم – در انتقادات خود انگیزه ای قرار دهید: اگر در مخاطبان شما پس از انتقاد تمایل به بهبود در کار دیده می شود احتمالا انگیزه کا ملا مناسبی در بطن انتقاد شما وجود داشته است که مخاطب به جای احساس اجبار احساس تمایل نشان می دهد.
دوازدهم – از دنیای مخاطبان خود استفاده کنید: یعنی از مسیری وارد دنیای مخاطب شوید که انتقاد شما برای او معنی دار باشد.
سیزدهم – معیار های خود را برای انتقاد بشناسید: انتقاد بیانگر مطلق شما در ارزیابی است مواردی که از نظر شما اهمیت داشته معیارها واستاندارد های شما را مشخص می کند.
چهاردهم – به خودتان گوش دهید: آنچه که به خود می گویید نظارت کرده و ببینید آیا کمک کننده هستند یا آسیب زننده هر روز به مدت ۵ دقیقه با آرامش نشسته وبه گفتگوی درونی که در آن لحظه در ذهن شما جاری است گوش دهید.
قطعا برای داشتن انتقادی موثر و کار آمد لازم است راه بردهایی مورد استفاده قرار گیرد که به صورت اجمالی به برخی از این راه بردها می پردازیم .
الف : شکلی از انتقاد که می تواند برای افراد کلمک کننده باشد را شناسایی نمایید.
ب : جریان انتقاد را به نحوی جلو ببرید که عزت نفس طرف مقابل حفظ شود .
ج: بر بهبود وضعیت وپیشرفت او تا کید نمایید .
د: نگرانی خود را از وضعیت نا مطلوب نشان دهید.
ه : در جریان انتقاد عواطف واحساسات خود را مدیریت نماید .
حالا چقد ایا ما به این امر انتقاد کردن اهمیت میدیم..؟؟؟
ایا شما انتقاد پذیر هستین؟؟
ایا از شما درسا انتقاد میشه؟؟
شده انتقاد باعث پیشرفتتون بشه؟؟؟