اموزش های مربوط به:RHINO(فیلم,کتاب,سایت)

archi-tecture

عضو جدید
sسلام به همه
من مدرس Rhino هستم تو یکی از موسسات تهران و خودمم ارشد تکنولوژی معماریم. می تونم بهتون بگم که صد در صد Rhino برای معمار ها آینده داره. اگه می خواین تو معماری حرفی برای گفتن داشته باشین و از کانسپت تا جزئیات رو حرفه ای طراحی کنین من 3 تا نرم افزار بهتون معرفی می کنم
1- راینو 2- revit architecture و 3- grasshopper
پلاگین گراس هاپر بی نظیره و الان ما که ارشد تکنو خوندیم تو دانشگاه تهران برای فرم های پیچیده ارش استفاده کردیم و توفیقی شد خدمت مهندس خبازی که از AA درس خوندن اطلاعاتی کسب کنم
اگه در مورد grasshopper اطلاعات می خواین به اینجا مراجعه کنید
http://www.civil-architecture.com/forumdisplay.php?75-Grasshopper3D
کامل توضیح دادم در موردش
موفق باشید :)
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
اموزش های مربوط به:RHINO(فیلم,کتاب,سایت)

راینو که یکی از محبوب ترین نرم افزارها ی مورد استفاده طراحان و به خصوص طراحان صنعتی است، می پردازیم. راینو(Rhinoceros) در سال 1980 توسط برادران مک نیل(Mcneel) در سیاتل آمریکا متولد شد ودر آن از سیستم نربز(Non-uniform rational B-spline) استفاده شد که در واقع یک سیستم ریاضی برای محاسبه و ارائه منحنی ها و سطوح در گرافیک کامپیوتری است. سابقه نربز به سال 1950 میلادی بر می گردد که با توجه به نیاز در صنایع کشتی سازی و اتومبیل به وجود آمد. از کسانی که در توسعه و پیشرفت این سیستم نقش اساسی داشتند می توان به دو فرانسوی به نامهای Pierre Bézier که در شرکت Renault و Paul de Casteljau که در شرکت Citroën مشغول به کار بودند، اشاره کرد. این سیستم ابتدا در صنعت خودرو و در نرم افزارهای مخصوص آن و سپس در زمینه ها ی دیگر گرافیک کامپیوتری وارد شد. اصول ساخت سطوح در راینو بر ساخت منحنی ها استوار است. برای مدلینگ در محیط راینو ابتدا شبکه ای از منحنی ها در فضا ایجاد شده و سپس تبدیل به سطح می شوند. راینو5 جدیدترین نسخه راینو است که به تازگی به بازار آمده است.

راینو دارای پلاگین های متعددی در زمینه های مختلف است. پلاگین ها نرم افزار های کوچک تری نسبت به نرم افزار اصلی هستند است که به نرم افزار اصلی اضافه شده و فرمان ها و ابزارهای جدیدی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. معمولا پلاگین ها در زمینه های تخصصی نوشته می شوند. به طور مثال در مورد راینو، برای آنالیز،رندر و... . در واقع پس از اینکه کاربر با محیط راینو و کار با آن آشنا شد می تواند از این پلاگین ها در موارد خاص، استفاده کند. از پلاگین های معروف راینو در زمینه های مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:


ـ رندر (Render):
1) V-ray for rhino
2) Flamingo Raytrace and radiosity rendering
3) Penguin
4) Maxwell for rhino
5) Brazil for rhino
6) Keyshot (Hypershot)
7) Fryrender
8) VSR Realtime Renderer

ـ انیمیشن (Animation):
1)Bongo

ـ معماری (Architecture):
1) Pointools 4 Rhino
2) VisualARQ
3) Facade for Rhino
4)RhinoTerrain

ـ طراحی جواهرات (Jewelry):
1) Rhinojewel
2) Matrix 3D
3) Jewelerscad
4) RhinoGold
5) StoneSetting
6) JBD Scripts

ـ طراحی شناور و کشتی (Marine):
1) RhinoMarine
2) RhinOffsets
3) RhinoStatics
4) Orca3D

ـ پزشکی (Medical):
1) DentalShaper

ـ مهندسی معکوس (Reverse Engineering):
1) RhinoResurf (for Rhino
2) Smurf for Rhino
3) RhinoReverse
4) Point Cloud for Rhino
5) PolyRedu for Rhino
6) PtAndStl-Tools

ـ آنالیز (analysis):

1) SPC for Rhino
2) Scan&Solve for Rhino
3) Moldex3D-Mesh
4) CADRCS
5) cheetahSTC
6) Dynamic Display
7) KUBRIX
8) VSR Shape Analysis

ـ طراحی کفش و پاپوش (Footwear):
1) RhinoShoe
2) LastElf
3) VS - VirtualShoe
4) ImagineElf
5) 3dm-shoes
6) Shoe-Magic
7) SHOT
8) xShoe4Rhino

راینو دارای پلاگین های دیگری در زمینه خروجی گرفتن و وارد کردن فایل به راینو و...است
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها من به تازه گی شروع به کار کردن با این نرم افزار کردم مدل کردنش دیوانه کنندس.من با SKETCHUP زیاد مدل کردم اما راستش رو بخواین حالم داره از SKETCHUP بهم میخوره یعنی دیگه قبولش ندارم.
یکی از معایب بزرگ SKETCHUP اینه که وقتی تو مدل کردنت سنگین بشه V-RAYقفل میکنه یعنی هنگ میکنه .هر نرم افزار وقتی ورژن جدیدش میاد مشکلات قبلیش حل میشه اما SKETCHUP بدتر شده که بهتر نشده.
اما با راینو سنگین ترین حجمها مثل حجم BOX تویه SKETCHUP میمونه.
خلاصه من هر چی یاد بگیرم در اختیار همه بچه ها میزارم شما هم کمک کنید.

کار کردن با V-RAYتویه راینو خیلی راحته دقیقا مثل SKETCHUP هستش.
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز


این هم محیط این نرم افزار.

شبیه مکس اما خیلی کار با هاش راحته . اولش وقتی محیط ش رو دیدم منصر ف شدم اما وقتی باهاش کار کردم دیدم نه این طور نیست ..... خیلی راحته .
 

Hamed.tba

عضو جدید

یه سری آموزش هست که قبلا آماده کرده بودم و تو سایت های دیگه گزشته بودم . اینجا هم میذارم براتون ایشالا که استفاده کنین .


درسته که سادس اما وقتی حل میشه ساده میشه !
قبل از اینکه بدونین روشش چیه به خیلی از روش های عجیب غریب دست میزنین .


کلا این کمپانی روش های خیلی خوبی رو برای مدل های جالب میده .

خوب...همین جوری قدم به قدم میریم جلو با هم :

اولین کار اینه که یه دایره از view مقابل یا همون Front با شعاع دلخواه برای مثال 9 رسم کنین :



حالا با دستور Rebuild تعداد نقاط کنترلی اون دایره رو به 12 عدد تغییر بدین . ( چون میخوایم 6 تا حفره داشته باشم )



خوب کنترل پوینت هارو روشن و اونایی که تو شکل علامت زدم رو انتخاب کنین :



خوبه ...حالا از این view (دیدگاه یا زاویه دید ) که تو عکس مشخصه ( همون TOP) اون نقاط رو بکشین به سمت بالا تا اون قوس رو بگیره دایره :



و تو این مرحله آبجکت رو با دستور مشخص شده ( 2Dscale) تا اندازه ای که میخواین به سمت داخل کوچیک کنین . البته فراموش نکنین که اون گزینه Copy تو خط فرمان اون بالا رو حتما انتخاب کنین که خط اولیتون پاک نشه . ( نقطه ABC نقاطی هست که من بعد از اجرای فرمان 2Dscale با موس انتخاب کردم )



دیگه داره تموم میشه حالا کافیه دستور Loft رو طبق شکل زیر اجرا کنین و اون 2 خط رو با هم Loft کنین . :



ادامه تو پست بعدی
 

Hamed.tba

عضو جدید
بسیار خوب ...

تو این مرحله باید اون surface که ایجاد کردین رو تبدیل به حجم کنین و به عبارت دیگه solid بشه .

مثل عکس زیر عمل کنین و دستور مشخص شده رو اجرا کنین و بعد از اجرا تو قسمت خط فرمان Direction رو انتخاب کنین و از نقطه A تا B یه خط صاف با نگه داشتن کلید Shift بکشین تا جهت اکسترود شدن اون surface مشخص بشه حالا به اندازه دلخواه اکسترود کنین و بعد اون surface اولیه رو که داشتین رو پاک کنین :



و خیلی ساده با دستور fillet طبق شکل زیر برین جلو :
بعد از اجرای دستور این نتیجه به دست میاد :

حالا آبجکت رو انتخاب و دستور mirror رو اجرا کنین و یه قرینه ازش درست کنین و بیارین داخل جسم اولیه مثل شکل زیر :

خوب تموم شد حالا شکلی که میخواین رو بچینین و بعد رندر کنین :



چطوره ؟ برین تمرین کنین که خیلی سادس و جالب.
 

CAD-Khoda

عضو جدید
قسمت اعظمي از اين برنامه در Help اون بصورت فلش و با زبان ساده توضيح داده شده کافي هست که دستوري رو بزنين و دکمه F1 تا از Help بي نظير اين برنامه استفاده کنيد. اگر نسخه کامل رو داشته باشين توش PDF هاي آموزشي هم هست. و اگر سئوالي داشتين هر چقدر حرفه‌اي هم که باشه مسئله‌اي نيست ميتونين از من بپرسين. در ضمن با نصب Plugins بسيار قدرتمند T-Spline ميتونيد قدرت خارق العاده‌اي به اين برنامه بدين که قابل تصور براتون نيست. من از نسخه 1 اين برنامه دارم کار ميکنم و بايد بگم که من با بسيار از برنامه‌هاي سه بعدي کار ميکنم از جمله AutoCAD, Catia, Alias, 3DS Max, Sketchup, SolidWorks و ... که اين برنامه براي ساخت مدل‌هاي Free Form بسيار عالي عمل ميکنه و اگر کارتون بيشتر از طراحي تو زمينه مهندسي باشه ميتونيد از دو برنامه SolidWorks و Rhinoceros در کنار هم استفاده کنيد که ديگر براي هيچ مدلي نياز به هيچ برنامه‌ي ديگري نخواهيد داشت. اين دو برنامه مکمل هم هستند.
 

Hamed.tba

عضو جدید
دوستانی که به آموزش های راینو علاقه مند هستن و تصمیم به استفاده و کار کشیدن از اونو دارن میتونن از ویدئو های فارسی و گام به گام اون استفاده کنن
در صورت نیاز میتونین در تماس باشین .

و اما خبر دیگه

بنده سایت شخصی خودمو دارم راه اندازی میکنم www.MyRhino.ir که نه تنها من بلکه به تمام شما متعلق داره.
کم کم آموزش ها و تکنیک های مناسبی رو براتون میذارم و سعی میکنم که یه رفرنس بزرگ برای این نرم افزار بشه .

آموزش ها و ویدئو های جدید ما هم در حال تدوین و آماده سازی هست که ایشالا به زودی در دسترس دوستان مخصوصا معمار قرار میگیره .

در سری جدید آموزش ها برای اقشار مختلف طبقه بندی شده (معماری ، جواهر سازی ، طراحی صنعتی )

اگر هم کسی سوالی در مورد نرم افزار داره این فروم میتونه جای مناسبی باشه من تقریبا 2 3 سالی میشه به این فروم سر میزنم و از مطالبش استفاده میکنم
و پتانسیل خیلی خوبی میبینم منتهای مراتب احساس میکنم راینو هنوز جاشو خوب باز نکرده .

که البته در سخنرانی های جدیدی که شده از این نرم افزار و پلاگین هاش در تلویزیون بالاخره به عنوان یه نرم افزار کارا و قدرتمند یاد شده .

ما نزدیک به 10 ساله داریم با این نرم افزار کار و تولید میکنیم حالا تازه اومدن تو تلویزیون میگن از نرم افزار های جدید!!! و غیره ...
 

archi-tecture

عضو جدید
پيش فرض آموزش Grasshopper

پيش فرض آموزش Grasshopper

دوستان کسایی که می خوان از نرم افزار راینو بیشترین استفاده رو ببرن می تونن به Grasshopper3d.ir مراجعه کنن. این پلاگین مشهور راینو که معماری پارامتریک درست می کنه. انجمن هم داره برای سریعتر آموزش دادن این نرم افزار فوق العاده فوق العاده قوی ( بعید نیست که آینده ی معماری فقط با اینجور نرم افزار ها بچرخه):d
بنده ارشد تکنولوژی معماری هستم و با دکتر گلابچی پایان ناممه. برای همین تو این نرم افزار خیلی کار کردم. اگه علاقه مند بودید سوالی داشتید در خدمتیم :)
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
معرفـــــــــی منابع و کتاب های آموزشی نرم افزار راینــــــو - Rhino

معرفـــــــــی منابع و کتاب های آموزشی نرم افزار راینــــــو - Rhino

با سلام .

در این تاپیک ، منابع و کتاب هایی رو جهت آموزش نرم افزار راینو ( Rhino ) معرفی خواهیم کرد . دوستان عزیز هم اگر مطلبی مرتبط با موضوع داشتند ، در ادامه تاپیک رو تکمیل بفرمایید .

موفق باشید . . .:gol:




[h=1]نگاهی بر دو کتاب آموزشی مقدماتی و پیشرفته راینو[/h]




انتخاب یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای طراحان صنعتی، که بتواند پاسخگوی همه ی نیازهای آنها باشد همواره یکی از دغدغه های جدی دانشجویان و طراحان حرفه ای بوده است. در این بین نرم افزار راینو به عنوان یکی از گزینه های مورد بحث همیشه موافقان و مخالفان سرسختی داشته، از یک سو برخی آزادی عمل در کار با نرم افزار را جزو نقاط مثبت آن برمی شمرند و از سویی دیگر عده ای عقیده دارند این نکته با فضای صنعتی و کار حرفه ای همخوانی ندارد. علیرغم مقبولیت گسترده در دانشگاه ها و استودیوهای طراحی در سراسر جهان و همچنین محبوییت نسبی در بین دانشجویان طراحی صنعتی و نیز معماری، واحدهای صنعتی نظیر جواهرسازی ها و قالب سازی ها، هنوز هم هستند کسانی که معتقدند نرم افزار راینو دقت لازم را در شرایط فنی و تولیدی داخل کشور ندارد و جوابگوی نیازهای طراحان صنعتی نیست که به عقیده نگارنده این اعتقاد حاصل عدم آگاهی و آشنایی کافی با تمام وجوه و جوانب نرم افزار است. كه اين نكته ناشي از كمبود محتواي آموزشي به زبان فارسي است.
نرم افزار راینو عملکردی بسيار پيشرفته ولي در عين حال بسیار ساده دارد و روند مدل سازی در آن دقیقا مشابه روند طراحی با دست آزاد است. كه اين ويژگي آن را از ديگر نرم افزارهاي مدلسازي سه بعدي برتر مي سازد و سبب مي شود یادگیری آن برای طراحان صنعتی بسیار آسان شود.
به تازگی به همت آقایان حسن شریفیان و محمدحسین چاوش دو کتاب الکترونیکی که منبع رسمی منتشر شده توسط کمپانی مک نیل هستند در دو سطح مقدماتی و پیشرفته ترجمه شده اند و توسط انتشارات جهاد دانشگاهی و عصراندیشه منشر گردیده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
کتاب "آموزش گام به گام Rhinoceros با مثال های کاربردی" که توسط آقای شریفیان ترجمه گردیده است شامل آموزش هایی در سطح مقدماتی است. این کتاب شامل چهارفصل است که طی آن خواننده با کلیت نرم افزار آشنا می شود نحوه ایجاد کردن اشیا دو بعدی و رسم منحنی ها و شیوه ویرایش آنها را می آموزد و مدلسازی سه بعدی و شیوه ویرایش اجسام سه بعدی را در سطح بسيار خوبي فرا می گیرد. استفاده از تصاوير و مثال هاي كاربردي، هم چنين ترجمه خوب و روان از ويژگي هاي مثبت اين كتاب است.
در کتاب "آموزش پیشرفته راینو" مولف به سراغ فرامین و تکنیکهای پیشرفته مدلسازی در راینو می رود که طی دوازده فصل خواننده را با جزیی ترین نکات و ترفتدهای راینو آشنا می سازد. از اهم مطالب مطرح شده در كتاب مي توان به تكنيكهاي پيشرفته مدلسازي شامل آشنايي با ساختار اصلي سطوح NURBS، پيوستگي سطوح و خطوط منحني و تكنيكهاي پيشرفته جهت آناليز و كنترل پيوستگي، تكنيكهاي پيشرفته سطح سازي، استفاده از ترسيمات دوبعدي، نحوه مدلسازي سطوح ارگانيك، نحوه عيب يابي و نحوه ساخت سطوح شبكه (Mesh) از اجسام NURBS اشاره كرد. هم چنین در ضمیمه کتاب دو پروژه گام به گام ساخت رینگ چرخ اتومبیل و کلاه ایمنی آورده شده است. برای مطالعه این کتاب حتما لازم است خواننده آشنایی در سطح متوسط با نرم افزار را دارا باشد.
ضمن تشکر از این دو عزیز که لطف بزرگی در حق جامعه طراحان صنعتی و خصوصا علاقه مندان این نرم افزار کرده اند. لازم به یادآوری است که هنوز هم جای خالی زیادی در زمینه ی آموزش نرم افزار راینو با شیوه های جدید و خلاقانه و هم پلاگين هاي آن احساس می شود.

منتشر شده در : شماره هفتم مجله تخصصی طراحی صنعتی چهارباغ
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
آموزش جامع و کاربردی نرم افزار راینو - مینا نظم جو

آموزش جامع و کاربردی نرم افزار راینو - مینا نظم جو

عنوان:آموزش جامع و کاربردی نرم افزار راینو
موضوع:آموزش نرم افزار
ترجمه و تالیف:مینا نظم جو
ناشر:كتاب وارش
توضيحات تكميلي:
در مقدمه این کتاب آمده است:
با ورود به قرن 21 و افزایش توانمندی انسان در زمینه علوم انفورماتیک می توان ردپای رایانه را در کلیه زمینه های علمی، صنعتی، هنری و ... ملاحظه نمود.امروزه طراحان به عنوان کابران این دانش، به دنبال یافتن ابزاری برای توسعه طرحهای خود و ساخت محصول نهایی دقیق، عاری از هرگونه خطا و اشتباه هستند. یکی از این ابزارها که می تواند پاسخی به نیاز اکثر طراحان از جمله طراحان صنعتی، گرافیست ها و معماران و مهندسین مکانیک و ... باشد، نرم افزار راینو است.در این کتاب به تکنیک های مدل سازی سه بعدی از سطح مقدماتی تا پیشرفته پرداخته می شود.
فهرست مطالب:
فصل اول:آشنایی با محیط راینو
فصل دوم:انواع اشکال هندسی در محیط راینو
فصل سوم:ویرایش و نحوه تغییر شکل هندسه ها
فصل چهارم:تکنیک های پیشرفته مدل سازی
فصل پنجم:نحوه اندازه گذاری در نرو افزار راینو
فصل ششم:نحوه وارد کردن و خارج نمودن مدل ها
فصل هفتم:نحوه ساخت و ویرایش نوار ابزارها
فصل هشتم:ارائه مدل
فصل نهم:نحوه ترسیم مدل توسط پلاگین T-Splines
تهیه شده در:
گزارشگر طراحی صنعتی
 

hesamg59

عضو جدید
آخرین و جدید ترین ورژن راینو 5 به همراه اکثر پلاگین هایی که با راینو 5 استفاده میشوند رو ارائه کردم
دوستان برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنند
http://rhino.persianblog.ir/
 

arcnew

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان نرم افزار راینو بیشتر برای دانشجویان معماری که گرایش طراحی صنعتی دارن به درد میخوره؟
به کار من که طراحی 4 دارم و دانشجوی کارشناسی معماری هستم هم کارایی بالایی داره یا رویت بهتره یا تری دی مکس؟
 

asal arc

عضو جدید
دوستان کسایی که می خوان از نرم افزار راینو بیشترین استفاده رو ببرن می تونن به Grasshopper3d.ir مراجعه کنن. این پلاگین مشهور راینو که معماری پارامتریک درست می کنه. انجمن هم داره برای سریعتر آموزش دادن این نرم افزار فوق العاده فوق العاده قوی ( بعید نیست که آینده ی معماری فقط با اینجور نرم افزار ها بچرخه):d
بنده ارشد تکنولوژی معماری هستم و با دکتر گلابچی پایان ناممه. برای همین تو این نرم افزار خیلی کار کردم. اگه علاقه مند بودید سوالی داشتید در خدمتیم :)



سلام.خسته نباشید.دو تا سوال دارم:
1.کسی که رشتش غیر معماریه(مثلا طراحی صنعتی یا هر رشته ای که با این نرم افزار کار می کنه) می تونه به بچه های معماری راینو رو یاد بده؟یعنی چیزایی رو بگه که به درد بچه های معماری بخوره یا بهتره اساتیدی که معمارن رو انتخاب کنیم؟
2.کتاب یا سایتی هس که ای نرم افزار رو از پایه و خوب و کامل کار کنه؟
با تشکر
 

madadia

عضو جدید
سلام خوبید شما. من دوست خودم کارشناس ارشد طراحی صنعتی دانشگاه علم وصنعت تهرانه. الان دانشگاه هنر تهران راینو درس میده . اون خودش از برنامه های اموزشی زبان اصلی استفاده کره. شما باید اصول راینو رو یاد بگیرید و برید دنبال پلاگینهای مخصوص کارای معماری .که باید دانلود کنید. پلاگین گراس هاپر هم بی نظیره . شما از اسکچ اپ هم میتونید کمک بگیرید و اینپورت کنی داخل راینو برای اینکه بیشتر روش کار کنی .
 

eMJey

متخصص AutoCAD
کاربر ممتاز
دوستان نرم افزار راینو بیشتر برای دانشجویان معماری که گرایش طراحی صنعتی دارن به درد میخوره؟
به کار من که طراحی 4 دارم و دانشجوی کارشناسی معماری هستم هم کارایی بالایی داره یا رویت بهتره یا تری دی مکس؟

نرم افزار راینو ابتدای ساکن برای طراحی جواهرآلات و طراحی های صنعتی عرضه شد.. ولی استفاده های معماری هم از این نرم افزار میشه.. (دقیقا مانند 3dmax که یک نرم افزار انیمیشن سازیه.. پلاگین هایی که برای این نرم افزار ارایه شده کاملا برای طرحهای معماری میتونه کمک کننده باشه.
شما که طرح 4 و احتمالا الان طرح 5 یا پایاننامه داری خیلی میتونه شما رو کمک کنه.. مخصوصا پایان نامه..
نمیشه با نرمافزارهای Revit و 3ِDmax مقایسه کرد..چون هرکدوم ویژگی خاص خودشو داره..
 

Pedram-viva

کاربر بیش فعال
سلام دوستان
برای آموزش های رایگان راینو و
دانلود آبجکت های راینو
میتونید به سایت eprhino.com هم مراجعه کنید
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
raziarchitect رفع اشکال مربوط به:RHINO Rhino 92
Schneider [دانلود] نرم افزار Rhino Rhino 2

Similar threads

بالا