اصــــول مقاله نویســی

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روش نگارش وتدوين مقالات علمي _ پژوهشي:

تعريف پژوهش
پژوهش، فرايند پردازش اطلاعات است كه مهمترين ويژگي‌اش زايايي، باروري و توليد علم در تاريخ آن علم مي‏باشد و داراي هويت جمعي است.



آنچه در كتب و منابع يافت مي‌شود داده‌هاست. پس از سنجش و گزينش، داده‌ها به اطلاعات تبديل مي‌شوند، با پردازش اطلاعات و تجزيه و تحليل آنها در مقاله، توليد علم صورت مي‌گيرد. پژوهش، فرايند توليد علم است برخلاف بسط اطلاعات ديگران كه توسعه است نه پژوهش. پژوهشگر مانند زنبور عسل است كه چيز جديد توليد مي‌كند نه مثل مورچه كه فقط اطلاعات را جمع مي‌كند.

شأن مقاله اين است كه در مقياس تاريخ آن علم، توليد علم كند. مقاله علمي پژوهشي، بايد نوآوري داشته باشد و پيدا كردن حرف جديد در تاريخ يك علم كه قبلاً نبوده، كار دشواري است. اين نوآوري فقط در نظريه‌پردازي نيست بلكه مي‌تواند زبان جديد، روش جديد، مسأله جديد، تعريف جديد و... در تاريخ علم باشد. اگر جهت‌گيري مقاله ترويجي و اطلاع‌رساني باشد، مجلات علمي پژوهشي آن را چاپ نمي‌كنند.

مراحل پژوهش

در پژوهش، آغاز كار، روبرو شدن با مشكل است. محقق بايد با تاكتيك‌هاي خاصي، مشكل را به مسأله تبديل كند. سپس فرضيه بدهد، آن را آزمايش كند و به اين ترتيب، به يك نظريه برسد كه مسأله را حل كند. فرضيه، پاسخ اوليه محقق به مسأله است. البته روش آزمون در علوم مختلف، متفاوت است. اگر مشكل به مسأله تبديل نشود يك فعاليت موضوع محور انجام خواهد شد در حاليكه پژوهش يك فعاليت مسأله محور است. در تحقيقات مسأله محور، امكان مغالطه كمتر خواهد بود. بنابراين مقالات بايستي جهت‌گيري مسأله محوري و پژوهشي داشته باشند.

ساختار مقالات علمي _ پژوهشي

با فرض اينكه فيش‌ها و اطلاعات فراهم است، به توضيح ساختار مقاله مي‌پردازيم. هر مقاله ساختاري دارد كه متشكل است از: عنوان، چكيده، طرح مسأله(مقدمه)، بدنه اصلي مقاله، نتيجه و منابع.

1-عنوان

عنوان مقاله بايستي اولاً تكراري نباشد؛ ثانياً تطويل بلاضرورت نداشته باشد؛ ثالثاً ابهام و نارسايي نداشته باشد. و رابعاً خطابي يا شعرگونه نباشد. انتخاب عنوان مثل بسته بندي يك جنس خوب است كه اگر با ملاك‌هاي صحيح صورت نگيرد جنس هم ضايع مي‌شود.
در عنوان نبايد تعبيراتي همچون: "آشنايي با"، "نگاهي به"، "درآمدي بر" و امثال آنها آورده شود. عنوان بايد مشير به مسأله مورد تحقيق باشد. به عنوان نمونه اگر عنوان مقاله‌اي "تحقيقي درباره ايمان" باشد دو اشكال دارد:اولاً عبارت "تحقيقي درباره" نبايد آورده شود زيرا استدراك مي‌باشد. ثانياً عنوان، مشير به مسأله نيست. اما عناويني همچون: "تحول‌پذيري ايمان" و "طلب ايمان از اهل ايمان" عناوين درستي هستند. در عنوان مقاله پژوهشي اصل بر اختصار است برخلاف مقالات آموزشي كه عنوان بايستي توصيف‌كننده باشد و اصل بر ايضاح است نه اختصار.


2-چکیده

چكيده مقاله، آميزه‌اي از طرح موضوع و ضرورت موضوع است. چكيده بايد آينه تمام‌نماي مقاله باشد. فلسفه آوردن چكيده، دو مطلب است:

1. چكيده مقاله در پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني اينترنت قرار مي‌گيرد تا ساير محققان از حاصل تلاش نويسنده بهره‌مند و مطلع گردند.
2. چكيده، محتواي مقاله را در اختيار خواننده قرار مي‌دهد تا وي تصميم بگيرد كه مقاله را بخواند يا نه. به لحاظ اخلاق حرفه‌اي نبايد وقت خواننده بي‌جهت تلف شود.
چكيده‌نويسي مهارت مي‌خواهد و در آن بايستي به چند پرسش پاسخ داده شده باشد: اول اينكه مسأله‌ام چيست؟ دوم اينكه چرا طرحش كرده‌ام؟ سوم اينكه چه نظرياتي در اين زمينه وجود دارد؟ و چهارم من به چه نظريه‌اي رسيده‌ام؟ چكيده بايد نظر جامع را نشان دهد، نظريات رد شده و علت رد شدنشان را به خواننده ارائه كند.

ادبيات چكيده، همان ادبيات مقاله است. چكيده نبايد گزارش يا فهرست باشد و در آن ارجاع نمي‌دهند، مثال نمي‌زنند. چكيده در حدّ يك يا دو پاراگراف و تقريباً 75 كلمه (5+75كلمه) است. چكيده را بعد از آنكه مقاله تكميل شد مي‌نويسند.


3-کلید واژه

مقاله برخلاف كتاب، فهرست ندارد. كليدواژه به جاي فهرست است، كليدواژه، كليد است از جنس واژه، نه واژه‌هاي كليدي. نويسنده بايد مباحث مهم خود را به صورت تك‌واژه جستجو كند و به صورت كليدواژه نشان دهد. تعداد كليدواژه‌ها حدود 6 كلمه (1+6كلمه) است.



4-طرح مساله (مقدمه)

واجب‌ترين عنصر در مقاله، طرح مسأله است. اگر طرح مسأله با مهارت صورت گيرد باعث مي‌شود نويسنده از اين شاخه به آن شاخه نپرد و به حواشي نپردازد. چهار مطلب را بايد در طرح مسأله مطرح نمود:

1. مسأله پژوهش حاضر چيست. مسأله را تعريف مي‌كنيد و اگر مشتمل بر مسائل ريزتر است ذكر مي‌نماييد. هر چه دقيق‌تر، بهتر؛ مثلاً در مورد مقاله "طلب ايمان از اهل ايمان" مسأله به اين شكل طرح مي‌شود: خداوند در آيه 136 سوره نساء مؤمنان را مخاطب خود قرار داده و ايمان آوردن را از آنها طلب مي‌فرمايد. در اين آيه شريفه از طرفي خطاب به كساني است كه متلبس به ايمانند: (يا ايها الذين آمنوا) از سوي ديگر، از آنها مي‌خواهد كه ايمان بياورند: (آمِنوا) مفهومش اين است كه مؤمنان ايمان ندارند. در حقيقت در اين آيه اجتماع سلب و ايجاب صورت پذيرفته است و اين مسأله ماست.

چند تذکر

الف- مشكل و مسأله از يكديگر متمايزند. عبور از مشكل به مسأله، همان طرح مسأله است كه تكنيك‌هايي دارد.

ب- بايد مسأله طرح شود نه مسأله‌نما (مسأله كاذب). به عنوان نمونه، سؤال از اينكه خدا قبل از آفرينش جهان چه مي‌كرده است؟ مسأله‌نماست نه مسأله زيرا قبل از آفرينش، زمان وجود نداشته است به عبارت ديگر بايد بگوييم قبل از زماني كه زمان وجود نداشته است خدا چه مي‌كرده است؟ كه اين مسأله‌اي كاذب است.

ج- در طرح مسأله بايد توجه كنيد كه آيا با مسأله روبرو هستيد يا مباني تا مباني را داخل مسأله ننماييد. مثلاً در مقاله "علوم مورد نياز اجتهاد" نبايد به مباحثي همچون اجتهاد چيست؟ تقليد چيست؟ شرايط اجتهاد و ساير مبادي تصوريه و تصديقيه به صورت مفصل پرداخته شود بلكه اين مطالب را بايد مختصر مطرح و به پي‌نوشت ارجاع داد.

د- مسأله نبايد القاءكننده باشد. به عنوان نمونه نبايد مطرح شود كه: چرا جوانان، بي‌دين شده‌اند؟ اين مطلب القاءكننده است. زيرا قبل از آنكه مطلب اثبات شود به شكل مسأله طرح شده است. القاء عبارت است از جستجو از علت بدون اثبات و توصيف دقيق مطلب.

ه‍- با طناب پوسيده "يا" نبايستي مسأله طرح شود. متأسفانه غالب مقالات ضعيف اين گونه‌اند. مثلاًَ: اگر عنوان مقاله‌اي "حق يا تكليف"، باشد دچار بن‏بست موهوم "يا" مي‌باشد يعني در حالي كه منع جمعي وجود ندارد اما ايهام مانعهالجمع بودن را به وجود مي‌آورد. عناوين "علم يا ثروت"، "علم يا دين"، "دين يا آزادي" نيز چنين هستند.

2. در پاراگراف دوم طرح مسأله، پيشينه و ضرورت مسأله مطرح و نوآوري آن را منعكس مي‌كنند.

3. پاراگراف سوم مشتمل بر روش مطالعه، فرضيه و پيش‌فرض‌هاست. مثلاً روش مطالعه روش تجربي است يا تاريخي يا تطبيقي يا درون‌ديني يا ... اگر پيش‌فرض‌ها مفصل هستند، بعد از طرح، بايد اولين عنوان فرعي را عبارت "پيش‌فرض‌ها" قرار دهيد.

4. در طرح مسأله، بايد ساختار مقاله مشخص شود اينكه مقاله چند بخش يا فصل دارد. طرح مسأله، كاري را كه صورت خواهد پذيرفت تبيين مي‌كند برخلاف چكيده كه كار انجام شده را بيان مي‌كند.



5- بدنه اصلی مقاله

بدنه اصلي مقاله شامل مباحثي است كه تلاش مي‌كند فرضيه شما را به كرسي بنشاند، نظريات رقيب را نقد و نظريه خود را به خوبي مستدل كند. در مورد عناوين بدنه اصلي، چند نكته مهم است:

1. عنوان سرگردان نداشته باشيد؛ معلوم شود هر عنوان زيرمجموعه كدام عنوان است، در عرض عنوان قبلي است يا زيرمجموعه او.

2. پيش‌فرض‌ها بايد مطرح شوند همچنين به فرضيه‌هاي رقيب يعني پاسخ‌هايي كه تاكنون به مسأله مقاله داده شده پرداخته شود.
3. فرضيه نويسنده مطرح و اثبات گردد.
4. اشكالات احتمالي كه مي‌تواند بر مقاله وارد شود مطرح و پاسخ داده شود.

6-نتیجه

نتيجه، جوابي است كه به مسأله داده‌ايم. در نتيجه، مقدمه چيني، ارجاع و دليل را نمي‌آوريم. برخي داورها نخست به سراغ چكيده و نتيجه و سپس به سراغ بدنه اصلي مقاله مي‌روند.



7-تقدیر و تشکر

در صورت نياز به تقدير و تشكر از افراد يا مؤسسات، اين عمل در پايان مقاله قبل از منابع و مآخذ آورده مي‌شود.



8-منابع و ماخذ

دو روش منبع‌نگاري وجود دارد اولي روش ويرتيش است كه ارجاعات را در پي‌نوشت و ديگري روش هاروارد كه ارجاعات را در درون متن مي‌دهد.
منبع : آقاي دكتر قراملكي: ماهنامه آموزشي، اطلاع رساني معارف

صفحات (20-24) شماره 32، دي 1384
 
آخرین ویرایش:

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معیارهای داوری داوران

داورها و ارزياب‌ها چه معيارهايي را در رد يا قبول مقاله دخالت مي‌دهند:


1. اولويت مسأله: كه مسأله مقاله داراي اولويت يا اهميت است يا نه؟ اين اهميت از چند جهت است:

الف- به روز بودن و مبتلا به بودن. ب- جهت‌گيري تاريخي يا تطبيقي داشتن. ج- پاسخگوي خلأهاي معرفتي بودن مثلاً مقاله‏اي كه مباني ابن‌جوزي را در "موضوع انگاري حديث" از كتاب "الموضوعات" ارائه دهد، يك رخنه معرفتي را پر نموده است. مهم بودن اينگونه مقالات به خاطر آنست كه با شناخت مباني آن انديشمند، راه براي نقد وي باز و هموار مي‌گردد. د- پاسخگوي نيازهاي اجتماعي و جهاني؛ مثلاً اخلاق جهاني را طرح كند؛ به عنوان نمونه: "خير براي همه".


2. استاندارد بودن عنوان: در مبحث "عنوان مقاله" به اين مطلب پرداخته شد.


3. حساسيت داورها به رخنه‌ها و خطاهاي منطقي: مهم نيست چه حرفي مي‌زنيد. مهم اين است كه دليل، دليلي درست، صلاحيت‌دار و كافي باشد.


4. عدم تعصب نويسنده.


5. متناسب بودن روش با مسأله: هر مسأله‌اي روش خاص خود را مي‌طلبد. اگر مسأله تاريخي است بايد به روش خاص تحليلگر تاريخي، مسأله طرح و حل گردد.


6. غنا و عمق تحليل: تحليل بايستي غني و ژرف باشد و نيز حضور نويسنده و تحليلگر به چشم بيايد. به عبارت ديگر، سرتاسر مقاله "قال" و "يقول" نباشد بلكه به نحو چشمگير "اقول" هم داشته باشد.


7. ناروا نبودن تعميم‌ها: تعميم ناروا از مصاديق خطاي منطقي است. نمي‌توان با ذكر يكي دو مورد، مطلب را به همه موارد تعميم داد.


8. به كار نبردن اصطلاحات غيرفني: بايد فرق بين اصطلاحات دقيقاً روشن باشد مثلاً در يك مقاله فقهي فرق "عام و مطلق" دقيقاً براي نويسنده مشخص باشد.


9. زبان خطابي نداشتن: زبان مقاله بايد دقيق و مطابق با همان رشته علمي باشد.


10. عدم كلي‌گويي: ادعاهاي گزاف با عباراتي چون: "گفته شده"، "مي‌گويند" اشتباه است. بايستي گوينده سخن معين و مشخص باشد.


11. عدم فقر منابع" مصاديق فقر منابع عبارتست از: الف- فقدان منابع ب- استفاده از منابع دست چندم ج- فقدان منابع به روز د- استفاده از منابع غيرمعتبر ه‍- سوء استفاده از منابع به عبارت ديگر لشكركشي منابع نباشد يعني هدف نبايد تكثير بدون جهت منابع باشد.

تذكر: در مورد مراجعه به اينترنت، در مقام نقد، به هر سايتي مي‌توانيد ارجاع دهيد. و نيز به برخي سايت‌هاي آكادميك (مراكز پژوهشي و آماري و... ) مي‌توان ارجاع داد.


12. عدم جهت‌گيري‌هاي تجويزي توأم با ارزش داوري: لحن مقاله نبايد بر اساس "بايد و نبايد" باشد بلكه بايد بر اساس "هست و نيست" باشد. مثلاً بايد بگوييم انبياء معصوم هستند و دلايلش ذكر گردد نه اينكه انبياء بايد معصوم باشند.
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چند تذکر


1. در مقالات پژوهشي، تعبيراتي مثل: "البته روشن است كه" به كار نرود. زيرا اصل بر اختصار است.


2. در متن مقاله، يا نام صاحب اثر را بنويسيد يا عنوان مختصر كتاب را. مشخصات كاملش را در بخش منابع بياوريد نه در متن مقاله.


3. مقاله فارسي بايد تا آنجا كه ممكن است با عربي مخلوط نشود. البته اگر بحث بر سر يك جمله عربي است، آن را مختصراً مي‌آوريم.


4. نو بودن مقاله تنها به نو بودن مسأله نيست. اگر مطالعه نظام‌مندي در مورد مطلبي صورت نگرفته، چنين مطالعه‌اي مي‌تواند نو باشد.


5. در مقاله بهتر است نقل قول، غيرمستقيم و چكيده باشد؛ مگر آنكه يك قول، خودش محل نزاع باشد. در اين صورت عين عبارت نقل شود.


6. عنوان مقاله مي‌تواند پرسش يا شبه جمله باشد.


7. مقاله نبايد طوري باشد كه نويسنده، متهم به بي‌خبري بشود، لذا منابع جديد بايد ديده شوند.


8. در بررسي‌هاي تطبيقي، لازم است خط‌كشي شود؛ مثلاً فقه و حقوق خلط نگردند.


9. چند مسأله را در يك مقاله طرح نكنيد زيرا حق هيچكدام ادا نخواهد شد بهتر است يك مسأله به صورت عميق بررسي گردد.


10. به شرطي مي‌شود به رساله‌ها و پايان‌نامه‌ها ارجاع داد كه توصيف و تصوير يك كتاب مهم و يا نقد باشند.


11. بدون نقشه اوليه، مقاله ننويسيد. يعني ساختار را قبلاً در ذهن يا روي كاغذ بياوريد. به چند سؤال پاسخ دهيد: 1. دنبال چه هستم؟ 2. نوآوري‌ام چيست؟ 3. از كجا به كجا مي‌خواهم بروم؟


12. كار گروهي انجام دهيد (حداقل دو نفر).


13. قبل از فرستادن مقاله به مجله، آن را ويراستاري علمي و ادبي كنيد يا دست كم به نقد عده‌اي برسانيد.


14. حتماً تشكيل پرونده علمي بدهيد: شناسايي منابع، نقد منابع و اعتبارسنجي، جمع‌آوري آنها به ترتيب تاريخي منابع.


15. مقاله را به هر مجله‌اي كه مي‌فرستيد استاندارد آن را از نظر شكلي و روش ارجاع تقليد كنيد.
16. فيش‌برداري بايد بهره‌وري را افزايش دهد نه اينكه مانع باشد. فيش‌برداري بايد دو چيز را فراهم كند: 1. تمركز ذهني را افزايش دهد. 2. زمان را كاهش دهد.


17. مقوم پژوهش حجم مقاله يا حجم ارجاعات نيست. مهم اين است كه مطالب و ارجاعات معيوب نباشند. مقوم مقاله پژوهشي، نوآوري است.
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
راهکارهای یافتن سوژه



با آوردن نمونه‌اي، روشن مي‌شود كه چگونه مي‌توان سوژه به دست آورد.
موضوعي داريم به نام "ايمان". مسائل مربوط به آن عبارتند از: 1. حقيقت يا مقومات يا اركان ايمان 2. نسبت ايمان با عمل 3. نسبت ايمان با معرفت 4. نسبت ايمان با عواطف رواني (مثل سلامت رواني، افسردگي و...) 5. فرآيند پيدايش ايمان در فرد 6. تحول‌پذيري ايمان 7. گونه‌هاي ايمان 8. اشتدادپذيري ايمان(يا مراتب ايمان) 9. ايمان در اديان يا مذاهب مختلف. اين نُه مسأله را در پنج محور ذيل ضرب كنيد: 1. تصوير قرآني هر كدام از مسائل نه گانه يادشده. 2. ديدگاه يك متكلم مثل خواجه طوسي درباره اين مسائل. 3. بررسي تطبيقي ديدگاه يك مفسر با يك متكلم درباره هر يك از مسائل مذكور. 4. ديدگاه مولوي در مثنوي درباره اين مسائل. 5. ديدگاه يك فيلسوف مثل ملاصدرا يا شهيد مطهري درباره مسائل ياد شده.


تذكر: بررسي تطبيقي مي‌تواند مقايسه درون‏ديني با برون‏ديني يا مقايسه درون با درون، يا بيرون با بيرون باشد. مثلاً ايمان نزد علامه طباطبايي و آلپور يا نظر فلاسفه غرب و نظرات مولوي از موارد مقايسه درون‌ديني با برون ديني مي‌باشد.


با اين ضرب كردن، صدها مسأله پيدا مي‌شود، پس پيدا كردن سوژه‌‌ها كار سختي نيست. كافي است از ذهن موضوع محورانه بيرون بياييم. هر چه ميزان مطالعه بيشتر و ذهن از اطلاعات انباشته‌تر باشد، امكان اين خروج بيشتر خواهد بود.
 

seyedmahdi

عضو جدید
نرم افزار publish or perish برای یافتن Author impact

نرم افزار publish or perish برای یافتن Author impact

حتما خیلی وقتا کنجکاو میشید ببینید استادتون یا هر کسی که در فضای آکادمیک کا ر میکنه در دنیا چه جایگاهی داره؟چند تا مقاله داره؟کجاها چاپ شدن؟چند نفر بهش رفرنس دادن..اچ ایدکس و سی ایندکسش چنده؟

یکی از نرم افزارهایی که براحتی این کارو واستون انجام میده نرم افزاره
Publish or Perish

هست...این نرم افزار قابلیتهای زیادی داره..لینک دانلود در زیر گذاشته شده..برای بررسی تعدادمقالات افراد فقط کافیه اسمشون رو در بخش
Author impact

وارد کنید و اینترو بزنید.بوضوح با بررسی تعداد مقالات، مقادیراچ ایندکس و سی ایندکس و تعداد رفرنس های که به مقالات اونفرد داده شده میتونید درباره اون فرد و رتبش نظر بدید.برای دوستانی که در مقطع دکتری میخوان استاد راهنمای اول یا دوم انتخاب کنن این نرم افزار حرف نداره.

لینک دانلود

:gol:
 
آخرین ویرایش:

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انواع روشهای تحقیق

انواع روشهای تحقیق

تحقيق و پژوهشی که براي آگاهي و شناخت مجهولات و پي‌بردن به مسائل ناشناخته صورت مي‌گيرد در انسان ميل به داشتن و كشف حقايق حالت فطري داشته و همين امر يكي از عوامل مؤثر در پيشرفت امر تحقيق و ايجاد روشهاي مختلف بوده است انسان همواره براي رسيدن به مقصود و حل مشكلات, راههاي مختلف را تجربه مي‌نمايد و مناسب‌ترين راه و روش را انتخاب مي‌كند بنابراين روش تحقيق عبارت از بكارگيري راه و روش خاصي است كه اطلاعات مناسبتر و بيشتر را درباره موضوع مورد مطالعه فراهم نموده و عوامل و علل مرتبط بدان را مشخص نمايد.

در علوم مختلف از روشهاي مخصوص و متفاوت براي مطالعه و بررسي استفاده مي‌شود تا شناخت موضوع تحت بررسي را ممكن گرداند درعلوم انساني نيز روشهاي تحقيق بصورتهاي گوناگون تقسيم‌بندي شده‌اند كه رايج‌ترين آنها به قرار زير است (لازم به توضيح است كه تعيين‌كننده نوع روش تحقيق مربوط به ماهيت سؤال مورد بررسي و نوع اطلاعاتي است كه براي شناخت موضوع, جمع‌آوري مي‌شود).
1- روش تاريخي Historical Method
2- روش توصيفيDescriptive Method
3- روش تجربي Experimental Method



تحقيق تاريخي

تحقيق تاريخي فعاليتي است براي شناخت واقعيت‌هاي گذشته و يكی از دشوارترين انواع پژوهش است اين تحقيق وقايع مربوط به گذشته را مورد تعبير و تفسير و ارزيابي قرار مي‌دهد. در اين روش هدف اين است كه وقايع گذشته دقيق و درست شناسايي شوند تا وضع موجود بهتر درك گردد در روشهاي ديگر مانند توصيفي يا تجربي محقق مي‌تواند نمونه مورد مطالعه را با ميل خود انتخاب نمايد, اما در تحقيق تاريخي مجبور است فقط اطلاعات و اسنادي را كه از گذشته باقي مانده‌اند مورد بررسي قرار دهد.
بررسي وضع تعليم و تربيت ايران در دوران قاجار نمونه‌اي از تحقيق تاريخي است
بررسي روند آموزش عالي ايران از تشكيل دانشگاه جندي‌شاپور تا تأسيس دارالفنون مثال ديگري از اين نوع تحقيق مي‌باشند.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

تحقيق توصيفي

مطالعات توصيفي برعكس تحقيقات تاريخي در مورد زمان حال به بررسي مي‌پردازد. اين نوع تحقيق به توصيف و تفسير شرايط و روابط موجود مي‌پردازد اين گونه تحقيق وضعيت كنوني پديده يا موضوعي را مورد مطالعه قرار مي‌دهد و داراي انواع گوناگوني بدين قرار است:

الف) تحقيق برآوردي : موقعيت يك پديده را در يك زمان توصيف مي‌كند اين روش هيچگونه فرضيه‌اي را پيشنهاد نمي‌كند روابط متغييرها را مورد مطالعه قرار نمي‌دهد و براي اقدامات بعدي توصيه‌اي نمي‌كند بلكه صرفاً موقعيت موجود را توصيف مي‌كنند مثال توصيف پيشرفت دانشجويان در جهت اهداف آموزشي دروس در يك زمان معين يا سرشماري عمومي براي مشخص نمودن وضعيت جمعيت كشور.

ب) تحقيق ارزشيابي: اين روش به ارزش‌گذاري درباره فوائد اجتماعي, مطلوب بودن يا مؤثر بودن يك فرايند, محصول, يا برنامه مي‌پردازد و به كاربرد يافته‌هاي خود توجه دارد. اين نوع تحقيق اغلب با توصيه‌هايي در جهت اقدامات سازنده همراه مي‌باشد و در پي يافتن قوانين كلي و قابل گسترش به ساير موقعيتها نيست. مثال: بررسي ميزان ثمربخشي برنامه‌هاي آموزشي دانشگاهها, اجراي برنامه رشته‌هاي علوم پايه تا چه اندازه صلاحيتهايي را كه كميته برنامه‌ريزي دانشگاهها تدوين نموده‌اند عملي مي‌سازد, يا آيا وسايل و امكانات يك كتابخانه معين مناسب مي‌باشند؟
مي‌توان مطالعات پي‌گيري (follow- up study) را يكي از انواع تحقيق ارزشيابي دانست اين نوع تحقيق افراد را پس از گذراندن يك دوره آموزشي يا يك دوره درماني و يا دوره تحصيلي مورد مطالعه قرار مي‌دهد هدف اين نوع مطالعه اين است كه مشخص كند تأثير مؤسسه يا دوره خاص بر افراد چه بوده است اين نوع مطالعه مي‌تواند اطلاعات مفيدي را در مورد دوره‌هاي آموزشي يا كار مؤسسات در اختيار قرار دهند تا بتوان تغييرات لازم را در برنامه‌ها به عمل آورد مثال : مطالعه موفقيت در شغل و يا موفقيت در يافتن شغل فارغ‌التحصيلان دانشگاهها يا ارزيابي پيامدهاي آموزش ضمن خدمت اعضاي هيأت علمي دانشگاهها در آموزش .

ج) مطالعه موردي : عبارت از مطالعه عميق و گسترده يك مورد در مدت زمان است. در اين روش يك فرد يك خانواده, يك گروه و يا يك دانشگاه مورد مطالعه دقيق و همه جانبه قرار مي‌گيرد هدف مطالعه شناخت كليه متغيرهاي مربوط به مورد است بهترين مثال در اين مورد مطالعه پزشكي يا روانكاوي روي يك فرد است اين روش مي‌تواند به عنوان زمينه‌اي براي مطالعات وسيع بعدي مورد استفاده قرار گيرد .

د) مطالعه پيمايشي: اين روش شامل جمع‌آوري اطلاعات به طور مستقيم از گروهي از افراد است نمونه مطالعات پيمايشي معمولاً بزرگ است( از 100 تا 250 ميليون نفر ) به وسيله اين روش اطلاعات مختلفي را مي‌توان بدست آورد كه كلاً شامل 3 نوع مي‌باشند:
اطلاعات در مورد واقعيتها, عقايد و رفتارها, واقعيت عبارت است يك پديده يا ويژگي كه بتوان آن را مشاهده نمود و شامل متغيرهايي نظير سن, نژاد جنس، درآمد و سالهاي تحصيل مي‌باشند. به طور كلي واقعيتها شامل هر چيزي هستند كه بتوان آن را مورد رسيدگي قرار داد . عقيده عبارت از بيان يك پاسخ احساس و يا يك رفتار عمدي است . عقايد را مي‌توان به طور عيني اندازه گرفت اما نمي‌توانند مورد رسيدگي قرار گيرند. رفتار شامل عمل است كه توسط فرد صورت مي‌گيرد .
تحقيق پيمايشي متغيرهاي محدودي را در مورد تعداد زيادي از افراد مورد مطالعه قرار مي‌دهد. مؤسسه كالوپ از اين روش براي بررسي عقايد مردم در سياست وتجارت استفاده مي‌كنند. پژوهشگران در اقتصاد، مردم‌شناسي، روان‌شناسي، بهداشت و تعليم وتربيت از اين روش استفاده مي‌كنند. تحقيق پيمايشي، برعكس تحقيق تاريخي با پديده‌هايي كه در زمان حال اتفاق مي‌افتند سروكار دارند

هـ ) تحقيق تكاملي( توسعه‌اي): شامل داشتن اطلاعات دقيق در زمينه‌هاي توسعه برنامه‌ها و رشد و تكامل افراد مي‌باشد. اين نوع مطالعه به بررسي ميزان تغييرات و الگوهاي برنامه‌ها و يا رشد افراد در طول مدت زمان مي‌پردازد و ممكن است به دو روش طولي (تداومي) و عرضي(مقطعي) صورت گيرد.

و) مطالعات همبستگي: يكي از روشهاي بسيار متداول در تحقيقات توصيفي است كه به بررسي روابط دو متغير مي‌پردازد. در مطالعاتي كه بمنظور تدوين فرضيه و يا آزمون آن تدوين شده‌اند مي‌توان از روش همبستگي استفاده نمود. براي محاسبه همبستگي بين دو متغير از ضريب همبستگي استفاده مي‌شود چون ممكن است متغيرهاي تحقيق از نوع مقياسهاي مختلف اندازه‌گيري (اسمي, رتبه‌اي, فاصله‌, نسبي) باشد. بنابراين براي محاسبه ميزان ارتباط بين دو متغيير از ضرايب مختلف همبستگي استفاده مي‌گردد. ضريب همبستگي بين 1+ تا 1- در تغيير است.

ز) تحقيقات پس از وقوع : اين نوع تحقيقات به بررسي روابط علت و معلولي بوسيله بررسي پي‌آمدهاي موجود مي‌پردازد. اگر سؤال تحقيق هنگامي مطرح گردد كه مقدار متغير مستقل قبلاً و بطور طبيعي مشخص باشد, چنين تحقيقي را بعد از وقوع مي‌نامند. محقق كار خود را با مشاهده و بررسي متغيير يا متغييرهاي وابسته شروع مي‌كند تا بتواند به متغيير يا متغييرهاي مستقل برسد. درواقع از معلول شروع مي‌كند تا بتواند علت را جستجو كند. بررسي علل خودكشي, علل حوادث رانندگي, يا علل طلاق مثالهايي از تحقيقات پس از وقوع مي‌باشند. لازم به تذكر است كه برخي از دانشمندان اين تحقيق را از نوع توصيفي جدا نموده و آن را در طبقه‌بندي مجزايي به همين اسم قرار مي‌دهند.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

تحقيق تجربي:
تحقيق تجربي يا آزمايشي يكي از دقيق‌ترين و كارآمدترين روشهاي تحقيق است كه براي آزمون فرضيه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد هدف اين تحقيق بررسي تأثير محركها, روشها و يا شرايط خاص محيطي بر روي يك گروه آزمودني مي‌باشد. از خصوصيات روش تجربي اين است كه ضمن دستكاري يا مداخله در متغيرها (Manipulation or Intervention ) و كنترل شرايط(control) نتايج بدست آمده را در مورد گروهي كه با انتساب(Randomization ) تصادفي انتخاب شده‌اند, مورد مشاهده قرار مي‌دهد.
در اين تحقيق, پژوهشگران به منظور كشف روابط علت و معلولي يك يا چند گروه را به عنوان گروه تجربي تحت شرايط خاص (متغير مستقل) قرار مي‌دهد و نتايج را (متغير وابسته) با گروه و يا گروههاي گواه كه تحت چنان شرايطي نموده‌اند, مقايسه مي‌كند. بررسي اثرات دو روش مختلف تدريس (متغير مستقل) در پيشرفت تحصيلي (متغير وابسته) دانشجويان دانشگاه با استفاده از گروههاي تجربي و گواه, با بررسي اثرات يك برنامه آموزشي استعمال مواد مخدر نمونه‌هايي از تحقيقات تجربي هستند.
هنگامي كه انتخاب افراد تحت تجربه بصورت تصادفي ممكن نباشد و يا نتوان متغييرهاي مستقل را كاملاً دستكاري و يا در آنها مداخله نمود از روش تحقيق نيمه ـ تجربي Quasi-Experimental يا شبيه تجربي استفاده مي‌شود.
اغلب تحقيقاتي كه در مورد انسان و به شيوه تجربي انجام مي‌گيرد, معمولاً از نوع شبيه تجربي مي‌باشند.
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فایل تصویری کارگاه اموزش آشنایی با روشهای تحقیق

فایل تصویری کارگاه اموزش آشنایی با روشهای تحقیق

دانلود فایل تصویری کارگاه اموزش آشنایی با روشهای تحقیق و اصول نگارش مقاله از زبان خانوم الهام سوری

لینک دانلود
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام.میشه لطفا در مورد طریقه نوشتن مقالات مروری توضیح بدید..متشکرم


مقاله مروری یا review
مقاله ای هست که به بررسی و نقد مطالعات در یک زمینه خاص میپردازد
معمولا به این صورته که مقدمه، مروری بر مقالات و بحث و نتیجه گیری قرار میگیره




مقاله مروری چیست؟
یک مقاله مروری تحقیقات اخیر در یک موضوع تحقیقی را بگونه ای خلاصه و سازماندهی می کند که بتواند به دیگران در فهم و تجمیع آن موضوع کمک کند.
یک مقاله مروری دانش زمینه ای لازم در آن موضوع را به عنوان یک فرض در نظر می گیرد و به آن نمی پردازد و در عوض به طبقه بندی تحقیقات انجام شده در آن موضوع و دورنمای این موضوع تحقیقاتی در آینده و ارزیابی و مقایسه راهکار ها و روشهای موجود می پردازد.

هدف مقاله مروری
فراهم کردن یک دیدگاه به خوبی سازماندهی شده و کامل از کارهای انجام شده در یک موضوع تحقیقی
– نیاز نیست همه جزئیات ذکر شود.اما باید به جزییات همه کارها به یک میزان پرداخته شود.
– مطمئن باشید که همه کارهای انجام شده را پوشش دهید.
– ساختار منطقی مقاله باید بدرستی نوشته شود.

مقاله مروری شما باید...
• در هر موضوع تحقیقی حداقل 5-8 مقاله را خلاصه کنید.
• باید نظرات خود در مورد روش مورد استفاده هر مقاله و مقایسه آن با روشهای دیگر را ذکر کنید.
• باید یک بررسی نقادانه در باره کارهای انجام شده پیشین از چندین نقطه نظر انجام دهید.
• باید پیش بینی ها و پیشنهادات خو درباره کارهای آینده را ذکر کنید.

فراموش نکنید که:
– هر چه که در مقاله مروری می نویسید باید به قلم خودتان باشد
– هر مطلبی حتی اگر در مقاله دیگران آمده باشد باید در مقاله شما منبعش ذکر شود
– دو مورد بالا را فراموش نکنید

روش یافتن مقالات
جستجو در پایگاههایی چون
– ACM
– IEEE
– Springer
– ScienceDirect
– Google Scholar
نحوه انتخاب مقالات یافته شده:
• تلاش کنید که مقالات مروری در رابطه به موضوع مربوطه پیدا کنید.(در صورت وجود)
• مقالاتی که راحتتر میتوانید آنها را بفهمید انتخاب کنید – مقالات ژورنالهای معتبر راحتتر فهمیده می شوند
• باخواندن هر مقاله تعدادی مقالات مرتبط میتوانید در آن پیدا کنید. این مقالات میتوانند به شما در ایجاد مقاله مروری کمک کنند.
• ابتدا سعی کنید مقالات ژورنالهای معتبر ISI را پیدا کنید. سپس مقالات کنفرانسی را مطالعه کنید.
• سعی کنید اولین مقالات در موضوع مربوطه را بیابید
• سعی کنید مقالات شما هر چه جدیدتر باشد
• سعی کنید تکنولوژیهایی که تحقیقات به آنها کمک کرده اند را مشخص کنید
• سعی کنید ارتباط بین مقالات مختلف را بیابید. این مساله میتواند شما را در ارایه طبقه بندی مناسب کمک کند .

ساختار مقاله:
هرگز یک مقاله مروری از بهم چسباندن مقالات دیگر بوجود نمی آید.
ساختار معمول مقالات مروری
– عنوان
– چکیده
– مقدمه
– بدنه مقاله
– نتیجه گیری و کارهای آینده
– منابع

مقدمه
مقدمه مقاله مروری باید بترتیب شامل بخشهای زیر باشد
– اهمیت موضوع چه از نظر تکنولوژی و کاربرد در دنیای واقعی و چه کمک به تحقیقات دیگر
– توضیح مختصر در باره موضوع مورد بررسی
– توضیح که چرا مرور این مساله میتواند مفید باشد
– خلاصه ای از الگوی طبقه بندی ارایه شده در این مقاله
– خلاصه ای از راهکارهای ارایه شده و مقالات موجود با توجه به طبقه بندی ارایه شده

بدنه یک مقاله مروری
– ارایه تکنیکهای مورد بررسی با توجه به طبقه بندی ارایه شده
– هر بخش یا طبقه از طبقه بندی موضوع را به تفکیک در بخشهای مجزا در مقاله پوشش دهید. ( بخش ها و زیر بخشها)
– مشخص کردن یک نظام یا روند تحیقات گذشته که میتواند از نظر زمانی (بترتیب تاریخ ارایه)‌ یا راهکار مورد استفاده در هر مقاله باشد.
– مشخص کردن مقالات یا موسسات پیشرو در موضوع مورد بررسی
– مشخص کردن مشکلاتی که هنوز حل نشده اند یا چالشهای موجود و کارهای آینده

نتیجه گیری
– خلاصه ای از نتیجه گیری مقاله مروری
– در این بخش با نهایت اختصار با توجه به طبقه بندی ارایه شده باید نقاط قوت و ضعف کارهای انجام شده و چالشهای پیش رو را ارایه کنید.

منابع
– لیست مقالات مورد استفاده با ذکر نام نویسندگان، عنوان مقاله و مجله که مقاله را منتشر کرده است.
– سعی کنید که در منابع از Url استفاده نکنید مگر در مورد یک نرم افزار یا گروه تحقیقاتی
– ISBN کتاب لازم نیست در منابع بیاید.
– همه منابع باید به یک فرم باشند.

عکسها
• میتوانند از مقالات دیگر آورده شوند ولی حتما باید منبع آن ذکر شود.
• سعی کنید خودتان عکسهایی برای ارایه طبقه بندی کارهای انجام شده یا ساختار مقاله تهیه کنید.
• جداولی برای مقایسه بین روشها یا راهکارهای مختلف ارایه دهید.

منبع
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پژوهشهای کیفی چیست ؟

پژوهشهای کیفی چیست ؟

پژوهش کیفی

پژوهش‌های علوم انسانی به طور عام و پژوهش‌های ارتباطی به طور خاص به دو شیوة اصلی کمی و کیفی انجام می‌شود.
پژوهش‌های کمی به رویکرد‌هایی اشاره دارد که در پاسخ به پرسشی تجربی انجام می‌شوند و جمع آوری، تحلیل و ارائة داده‌ها معمولاً به روشی عددی انجام می‌شود. به روش‌های کمی معمولاً به عنوان رقیب و منتقد روش‌های کیفی نگریسته می‌شود که در آن معمولاً در پاسخ به پرسش‌های پژوهشی یافته‌هایی تفسیری و روایی فراهم می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد که تمایز میان روش‌های کمی و روش‌های کیفی تا حدودی گمراه‌کننده است زیرا بسیاری از پژوهش‌گران کمی به مطالعة کیفی بخش‌هایی از پدیده‌ای که بررسی می‌کنند علاقه‌مند هستند.
به عنوان مثال، پژوهش‌گران کمی معمولاً گزارش یافته‌های خود و نتایج عددی کار خود را به زبانی توصیفی بیان می‌کنند و در بسیاری از مواقع از روش‌هایی مانند مصاحبه‌های عمقی استفاده می‌کنند که بیشتر در روش‌های کیفی کاربرد دارد. در مقابل، پژوهش‌گران کیفی در بسیاری از مواقع یافته‌های خود را با استفاده از مقیاس‌های مختلف عددی و تحلیل‌های آماری ارائه می‌دهند. استفادة پژوهشگران کیفی از واژه‌هایی چون معمولاً، به‌ندرت، اغلب یا گاه نشان‌دهندة تمایل و توجه آن‌ها به ارائة یافته‌هایی کمی است. جدول زیر تعدادی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان روش‌های کمی و کیفی را نمایش می‌دهد


یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان روش‌های کمی و کیفی در تصور کلانی است که پژوهش‌گران کمی و کیفی از ماهیت دانش و شناخت دارند. به بیان دیگر، روش‌شناسی‌ روش‌های کیفی و کمی متفاوت است. روش‌های پژوهش کمی در ارتباطات به لحاظ تاریخی عموماً بر مدل‌های محرک – پاسخ رایج در روان‌شناسی متکی بوده‌اند که می‌توان آن‌ها در دستة روش‌شناسی‌های کلان پوزیتویستی و اثبات‌گرا قرار داد. در مقابل، روش‌های پژوهش کیفی در ارتباطات عموماً از روش‌های تفسیری رایج در نظریة ادبی و روش‌های معنا‌شناسانه‌ای چون نشانه‌شناسی استفاده کرد که می‌توان آن‌ها را در دستة کلان‌تر روش‌‌شناسی‌های تفسیری و انتقادی طبقه‌بندی کرد.

پژوهش‌های کمی و کیفی با توجه به ماهیت معرفت‌شناختی و روش‌شناختی متفاوتی که دارند، به شکل‌های متفاوتی طراحی و اجرا می‌شوند. طراحی پژوهش از زمان انتخاب سوالات تحقیق بر اساس گرایش‌های نظری، انتخاب مشارکت‌کنندگان در تحقیق و انتخاب روش‌های داده‌یابی، تحلیل داده‌ها و در نهایت ارائة گزارش نهایی پژوهش، در روش‌های کمی و کیفی به شیوة متفاوتی انجام می‌‌شود. در جدول زیر بخشی از تفاوت‌های میان روش‌های کمی و کیفی به عنوان فعالیتی پژوهشی گزارش شده است.

یکی دیگر از مهم‌ترین تمایز‌های میان روش‌های کمی و کیفی در تصوری است که این دو رویکرد نسبت به اعتماد و پایایی یافته‌های خود دارند. از نظر پژوهش‌گران کمی، یافته‌ای از پایایی برخوردار است که اگر پژوهش از سوی پژوهش‌گر دیگری نیز انجام شود همان نتایج را به دست دهد. پایایی در پژوهش‌های کمی عموماً به ابزاری اشاره دارد که پژوهش‌گران برای انجام پژوهش خود از آن استفاده می‌کنند (پرسشنامه، پروتکل تحلیل محتوا و غیره). آن‌ها با محسابة ثبات یک ابزار پژوهشی تلاش می‌کنند تا پایایی یک ابزار را بسنجند. به زبان ساده، اگر یک ابزار پژوهشی به طور مداوم یافته‌های مشابهی را به دست دهد می‌توان گفت که از پایایی خوبی برخوردار است و می‌توان حدس زد که یافتة قابل قبولی را ارائه داده است.

پژوهش‌گران کمی همچنین به قابلیت اعتماد ابزار‌های پژوهشی خود حساس هستند. اعتماد درونی هنگامی به دست می‌آید که مطمئن شویم یک ابزار پژوهشی همان چیزی را سنجیده است که هدف پژوهش بوده است. همچنین اعتماد بیرونی هنگامی به دست می‌آید که یافته‌ها بتواند قابل تعمیم به جمعیت بزرگ‌تری باشد که کلیة شرکت‌کنندگان در یک پژوهش را تشکیل می‌دهند. به زبان دیگر، پژوهش‌های کمی بر اساس نمونه گیری احتمالی از جمعیتی بزرگ‌تر انجام می‌شوند و اگر نتایج یک پژوهش دربارة کل آن جمعیت صدق کند، پژوهش از اعتبار بیرونی نیز برخوردار خواهد شد. و در نهایت، اعتبار دیگری نیز وجود دارد که به آن اعتبار ابزار یا اعتبار شکلی گفته می‌شود و زمانی به‌دست می‌آید که مطمئن شویم یک ابزار پژوهشی قادر به جمع‌آوری یافته هایی است که انتظار داریم.

در مقابل، اعتماد و پایایی در روش‌های کیفی مسئله‌ای چالش‌زا است زیرا این روش‌ها تلاش دارند نقشی را بازی کنند که از روش‌های کمی انتظار نمی‌رود. نخست آن که در بسیاری از پژوهش‌ها، این پژوهش‌گر است که به عنوان ابزار پژوهشی یافته‌های خود را که ناشی از کار میدانی است به زبانی توصیفی ارائه می‌دهد. بنابراین هیچ پژوهش‌گر دیگری نمی‌تواند نقشی را بازی کند که او بازی کرده است و در واقع نمی‌توان از پژوهش‌های کیفی انتظار پایایی داشت. با این حال، بسیاری از پژوهش‌گران کیفی پایایی را بر اساس ریشه های فلسفی آن تفسیر می‌کنند.پایایی از نظر پژوهش‌گران کیفی هنگامی اتفاق می‌افتد که یک پژوهش‌گر بتواند تفسیر‌های مختلف شرکت‌کنندگان در یک پژوهش را شناسایی و ارائه کند. تفسیر‌های فوق در نهایت شیوه‌های مختلفی را نشان خواهد داد که به کمک آن مردم واقعیت‌های اجتماعی مختلفی را می‌سازند.

پژوهش‌گران کیفی همچنین مفهوم اعتماد را بر اساس مفهوم روان‌شناختی‌تر «انتقال‌پذیری» بازتعریف می‌کنند. از نظر آن‌ها، تنها پژوهش‌گران و استفاده‌کنندگان از یک پژوهش می‌توانند اعتبار یک پژوهش را بسنجند.
در این‌جا تفاوت چندانی میان اعتبار درونی در روش‌های کمی و انتقال‌پذیری وجود ندارد. از طرف دیگر، همة یافته‌های پژوهشی چیزی جز فرض‌هایی دربارة این مسئله نیست که در زمینه‌ای مشابه امکان اتفاق افتادن موارد مشابه بیش‌تر است. به بیان دیگر، تعمیم ریاضیاتی بر خلاف ادعای روش‌های کمی تنها در شرایط یکسان بودن شرایط ممکن است اتفاق بیفتد در حالی که شرایط دائماً در حال تغییر است. بنابراین اعتبار بیرونی در روش‌های کمی نیز چندان تصور مستحکمی نیست و بیش از هر چیز به تجربه و اعتماد پژوهش‌گران و سفارش‌دهندگان یک پژوهش بستگی دارد.


منبع
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چه مطالبی و چگونه در رفرنس می تواند قرار بگیرد .

چه مطالبی و چگونه در رفرنس می تواند قرار بگیرد .

سلام دوستان
ضمیمه این پست فایل Pdf قرار دادم که همه ی منابعی که می تونید در یک مقاله استفاده کنید با شیوه مکتوب کردن آن در قسمت منابع مقاله چه در مقالات انگلیسی و چه در مقالات فارسی در اون ذکر شده .
فایل کامل و خوبی هست .
 

پیوست ها

  • A.P.A..pdf
    639.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا