از خواص ميوه ها و گیاهان بيشتر بدانيم

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص خاکشیر

خواص خاکشیر

داشتم فکر می کردم چی اینجا بزارم گفتم با این گرمای این روزها این یکی خیلی می چسبه...

خواص خاکشیر...



خاکشیر یا خاکشی یا شفترک یا خاکشور یا خاکژی گیاهی است از تیره صلیبیان به ارتفاع 20 سانتی‌متر الی یک متر که به طور خودرو در باغ‌ها و صحراها می‌روید. دارای برگ‌هایی با بریدگی زیاد و گل‌های زرد روشن از تیره شب‌بو می‌باشد. از نظر تنوع دو نوع دارد؛ یکی تلخ که دانه‌های آن ریز و رنگ‌هایش مایل به سرخی است و گونه دیگر شیرین که دانه‌های آن بزرگ‌تر بوده و رنگش سرخ تیره می‌باشد. هر دو نوع گیاه یاد شده در اغلب نواحی ایران مخصوصاً دامنه‌های جبال البرز و در بیابان‌ها رشد می‌کند.
خواص کلی و درمانی
1- زخم‌ها و جراحات را التیام می‌بخشد.
2- در رفع اسهال روده و خونی و از بین بردن ترشحات زنانه و آب آوردن نسوج می‌توان استفاده کرد.
3- دانه‌های خاکشیر اندکی ضدعفونی کننده، ضد کرم و تب بر هستند.
4- ملین و خنک کننده با آب سرد است.
5- بذر آن بر میزان شهوت و میل جنسی می‌افزاید و اشتها را باز می‌کند.
6- تنظیم کننده دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌ها مرتفع می‌سازد.
7- خوردن آن سبب نیکویی رنگ و رخسار می‌گردد. در این صورت خاکشیر را با دو برابر وزن آن، شکر مخلوط کنید و تا ده روز بخورید.
8- گرفتگی ادرار را برطرف می‌سازد و فربه‌کننده است.
9- دل مالش و دل ضعفه را از بین می‌برد.
10- برای رفع بیماری‌های نقرس، ورم گوش و دستگاه تناسلی مفید است.
11- برای اسهال ساده کودکان شیرخوار اثر دارد.
12- به عنوان خنک کننده در امراض حصبه و آبله تجویز شده است.
13- اگر با شیر تازه خورده شود، بدن را چاق می‌کند.
14- خاکشیر را بکوبید، شب موقع خوابیدن، کف پا تا مچ را با آن ضماد نمایید، در تسکین و بهبود فشار خون اثر دارد.
15- روی ور‌م‌های سخت و سرطانی، پستان، چشم، نقرس و ورم گوش، ضماد نمایید.
16- از دانه‌های خاکشیر به عنوان پادزهر به نحو زیر می‌توان استفاده کرد؛
پنج گرم دانه را شسته و با گلاب یا آب خالص آن قدر بجوشانید تا شکفته شود و بعد آن را نیم‌گرم به مسموم بخورانید. به این صورت، قی آورده و ایجاد تهوع می‌نماید و این عمل را چند مرتبه تکرار کنید تا قی بند آید.
17- بزرگسالان معمولاً دانه خاکشیر را پس از پاک کردن و شستن کامل به مقدار 10 تا 20 گرم در آب خیسانده، صبح ناشتا با آب و عسل مخلوط و برای چند روز متوالی می‌نوشند.
18- برای رفع اسهال ساده کودکان شیرخوار می‌توان مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشی پاک کرده را در ظرفی ریخته بر روی آتش ملایم به هم بزنند تا خاکشی بو داده شود و سپس کمی آب و عسل به آن افزوده هر نیم ساعت یک قاشق چای خوری از آن را به کودک بخورانند.


 

tara96

عضو جدید
ترش اما پرخاصيت

ترش اما پرخاصيت

از ليمو ترش به عنوان طعم دهنده و چاشني غذا استفاده زيادي مي شود؛اين ميوه فوايد و كاربرد بسياري دارد كه در اين مطلب از «MSN» به ان خواهيم پرداخت.
1.سم زدايي از بدن؛افزودن ليمو به آب و خوردن اين مخلوط در طول روز براي بدن و پوست مفيد است،زيرا كه هر دو ماده نقش مهمي در از بين بردن سموم بدن دارند.
2.سيستم گوارشي؛ليمو در تحريك سيستم گوارشي مؤثر است.به طور دقيق تر،خوردن آب گرم با ليمو حالت تهوع،سوزش سر دل،***كه و يبوست را از بين مي برد.علاوه بر آن مخلوطي از آب گرم،ليمو و روغن زيتون باعث حل شدن سنگ صفرا مي شود.
3.سيستم ايمني بدن؛ليمو سرشار از ويتامين C است و در تقويت سيستم ايمني بدن مؤثر است.
4.با عفونت ها مبارزه مي كند؛به علت خاصيت ضد باكتريايي و ويروسي آن،مي توان از ليمو براي مبارزه با عفونت ها استفاده كرد.ليمو جلوي خونريزي را نيز مي گيرد.
5.نگه داري از مو؛از ليمو مي توانيد براي خارج كردن مواد آرايشي از مو استفاده كنيد.علاوه بر آن راه ارزان و طبيعي براي ايجاد هايلايت است.نصف ليمو را روي موهاي خيس بچكانيد و شانه كنيد و سپس به مدت كوتاهي زير نور خورشيد قرار بگيريد.
6.تسكين دهنده گزش حشرات؛اگر دچار گزيدگي زنبور يا ديگر حشرات شديد،براي تسكين درد از ليمو استفاده كنيد.
 

tara96

عضو جدید
Papaya

Papaya

پاپايا يا پاپایه
papaya = fruta bomba = lechosa = tree melon = (in Australia) pawpaw = papaw) )
میوه‌ای است با درخت بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکا که اکنون در بسیاری مناطق حاره‌ای از جمله هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین کشت می‌شود.
درخت آن با نام علمی Carica papaya درختی است کوچک دارای یک ساقه به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگهایی بزرگ به ابهاد ۵۰ تا ۷۰ سانتی است. اندازه میوه آن۱۵ تا۴۵ سانت در طول و قطر آن۱۰ الی ۳۰ سانت بوده و رنگ آن موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است.

  • گروه: طالبی‌ها
  • مکان: نواحی گرمسیری
  • انواع: پاپايه زرد،پاپايه سبز،پاپايه سرخ
معرفی

پاپایه با طعم خوب و حالت لطیفی که دارد در سالادِ میوه بسیار فوق العاده‌است. از پاپایه پوره نیز تهیه می‌کنند و از آن در کباب برگ نیز استفاده می‌شود. همچنین پوست کردن و خارج کردن دانه‌های آن آسان است. پاپایه‌های هاوایی از نوع مكزيكي آن معمول تر و خوشمزه ترند. نوع زرد آن که راحتتر ثمر می‌دهد به محض رسیدن آماده خوردن است و بهتر است خنک مصرف شود. نوع سبز پاپایه در اتاق‌های حرارتی پس از چند روز به عمل می‌آید و آمادهٔ خوردن می‌شود. مردم جنوب شرق آسیا پاپایهٔ سبز را پس از خرد کردن و پختن داخل سالاد می‌ریزند.
 

tara96

عضو جدید
خواص پاپايا(انبه هندي)

خواص پاپايا(انبه هندي)

هیچ جای تعجبی نیست که کریستوفر کلمبوس، پاپایا را با آن طعم شیرین و درونی نرم و شبیه به کره، میوه‌ای برای فرشتگان نامیده است. زمانی پاپایا میوه‌ای نایاب و عجیب بود اما امروزه در اکثر کشورهای دنیا مانند برزیل، مکزیک هند ،اندونزی،زئیر و امریکا یافت می‌شود.
پاپایا میوه‌ای گرد و یا شبیه به گلابی است و گاهی طولی به اندازه 20 اینچ دارد. گوشت پاپایا نارنجی پر رنگ با ته رنگی زرد و یا صورتی می‌باشد.
در حفره درون پاپایا ،دانه‌هایی سیاه،‌گرد و ژله مانند وجود دارد. دانه‌های پاپایا قابل خوردن است، اگرچه مزه آن گاهی تلخ می‌باشد. میوه پاپایا مانند همه قسمتهای پاپایا حاوی پاپین، آنزیمی کمک کننده به هضم غذا، می‌باشد. این آنزیم،‌خصوصاً در زمانی که پاپایا رسیده نشده است، بیشتر است. از پاپین برای تهیه بعضی از آدامسها استفاده میگردد.
فوایدپاپایا:
پاپایا مزه‌ای شیرین و رنگی زرد دارد و منبعی غنی از آنتی اکسیدانهایی مانند کاروتن، ‌ویتامین C، فلانوئید، ویتامینهایB، فولات و اسید پانتوتنیک و همچنین مواد معدنی نظیر پتاسیم،‌ منیزیم و فیبر می‌باشد. هر دو این گروه تغذیه‌ای،‌ سلامت سیستم قلبی ـ عروقی را تقویت می‌کند و همچنین از ابتلاء ‌به سرطان روده جلوگیری می‌نماید. بعلاوه پاپایا حاوی، پاپین، آنزیمی برای هضم،‌درمان آسیب‌هایی که در ورزش بوجود می‌آید و آلرژی می‌باشد.
مواد موجود در 100 گرم پاپایا
ویتامین C​
187.87 میلی گرم​
فولات​
115.52 میکروگرم​
پتاسیم​
781.28 میلی گرم​
فیبر​
5.47 گرم​
ویتامین A​
863.36 واحد​
ویتامین E​
3.40 میلی گرم​
ویتامین K​
7.90 میکروگرم​
حفاظت در مقابل بیماریهای قلبی
پاپایا میوه‌ای است که بسیار برای حفاظت در مقابل گرفتگی رگها و بیماریهای قلبی در افراد دیابتی مفید است. پاپایاسرشار از ویتامینC، ویتامینE و ویتامین A، که هر سه آنتی اکسیدانهایی قوی هستند، می‌باشد. این مواد مغذی از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌نماید زیرا هنگامیکه کلسترول اکسید شود،‌می‌تواند به دیواره‌های رگهای خونی بچسبد و باعث حمله قلبی و یا سکته شود.
همچنین پاپایا منبعی از فیبر است که باعث کاهش کلسترول بالا می‌گردد. فولیک اسید نیز درپاپایا یافت می‌شود که برای تبدیل ماده‌ای به نام هموسستئین به اسیدهایی بی‌خطر از خانواده آمینو اسید به نامهای سستئین و یا میتونین نیاز است. زیرا هموسستئین تغییر نیافته در صورت زیاد شدن می‌تواند بصورت مستقیم دیواره‌ رگهای خونی را تخریب نماید و می‌تواند عاملی برای سکته و یا حمله قلبی باشد.
تقویت دستگاه گوارش
مواد مغذی که در پاپایایافت می‌شود برای جلوگیری نمودن از ابتلاء به سرطان روده نیز مفید می‌باشند. فیبر موجود درپاپایا به سمهای موجود در روده(که باعث ابتلاء به سرطان روده می‌شود) می‌چسبد و آنها را از سلولهای روده خارج می‌کنند. همچنین موادی نظیر فولات،‌ ویتامین C، بتاکاروتن و ویتامین E نیز به کاهش ابتلاء به سرطان روده کمک می‌نمایند.
تاثیرات ضد التهابی
پاپایا حاوی آنزیمهایی پروتئینی برای هضم می‌باشد که شامل پاپین و ‌چیمپو‌‌پاپین (Chympopapin) است. این آنزیمها به کاهش التهاب ها کمک می‌کند و درمان سوختگیها را سرعت می‌بخشد. بعلاوه، آنتی اکسیدانهایی نظیر ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن نیز به کاهش التهاب ها کمک می‌نمایند. بنابراین می‌توان متوجه شد که چرا افرادی که از بیماریهایی که بوسیله التهاب ایجاد می‌گردد، مانند آسم و آرتروز استخوانی، رنج میبرند با مصرف این مواد بیماری آنها کاهش می‌یابد.
حفاظت از سیستم ایمنی
ویتامین C و ویتامین A که بوسیله بدن از بتاکاروتن موجود در پاپایا ساخته می‌شود، برای سلامت سیستم ایمنی و همچنین عملکرد آن مورد نیاز است. بنابراین پاپایامیوه‌ای مفید برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهایی مانند عفونت گوش، سرماخوردگی و آنفولانزا می‌باشد.
از دیگر فواید پاپایا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
* حفاظت از کم‌سویی چشم(ARMD)
* حفاظت در مقابل آرتروز(ورم مفاصل)
* تقویت سلامتی ریه
چه نوع پاپایایی انتخاب نماییم و چگونه نگهداری کنیم
اگر پاپایایی که می‌خواهید انتخاب کنید برای مصرف همان روز است، باید پاپایایی انتخاب کنید که پوست آن نارنجی متمایل به قرمز و صاف باشد.
پاپایا‌هایی که پوستی زرد رنگ دارند، باید چند روز بمانند تا رسیده شوند. پاپایاهای سبز و سفت را فقط در صورتی که می خواهید برای سالاد از آنها استفاده کنید، خریداری نمایید.
پاپایا‌های زردرنگ را می‌توان درون دمای معمولی اتاق نگهداری نمود تا رسیده شوند و اگر مایلید که فرایند رسیده‌شدن زودتر انجام گیرد می‌توانید پاپایا‌ها را در کیسه‌ای در کنار موز قرار دهید. اما پاپایا‌های رسیده باید در یخچال نگهداری شوند و طی یک تا دو روز مصرف شوند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
12 راز از دانه های انار

12 راز از دانه های انار

انار میوه‌ای خوش طعم است که درمانگر بسیاری از بیماری می باشد،اما چه بیماریهایی؟

این میوه خوش‌طعم و خوش رنگ سرشار از آنتی اكسیدان‌ها و مواد معدنی فراوانی است كه به حفظ سلامت اعضای خانواده بدن كمك می‌كند.

آنتی‌اكسیدان‌ها
این‌میوه از نظر ارزش غذایی،حاوی مقادیر فراوانی آنتی اكسیدان بوده كه در مقایسه با مواد غذایی مانند چای سبز،درصد قابل توجهی است.تركیبات آنتی اكسیدانی موجود در انار،از ایجاد اختلالات DNA و ابتلا به نقص ژنتیكی پیشگیری می‌كند.
از بین بردن رادیكال‌های آزاد موجود در بدن از خواص آنتی‌اكسیدان‌های موجود در انار بوده كه در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد.

قلب و عروق
تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه آب انار از تنگ شدن رگ‌های عروقی و بسته شدن آن پیشگیری می‌كند. به عقیده محققان، مصرف روزانه یك لیوان آب انار به مدت سه ماه، گردش خون را به سمت قلب بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به حملات قلبی و عروقی را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد.

آرتریت
آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌های شایع زنان بویژه در دوره یائسگی است.پژوهش‌ها نشان می‌دهد تركیبات موجود در دانه انار خاصیت ضد التهابی داشته و مانع از ایجاد آرتریت استخوانی می‌شود.

سرطان پروستات
پیشگیری از ابتلا به سرطان و كاهش خطر احتمال بازگشت دوباره بیماری در افرادی كه سابقه ابتلا به این بیماری را دارند از دیگر خواص مصرف انار است. آزمایشی كه روی 48 مرد مبتلا به سرطان پروستات انجام شد، نشان داد در افرادی كه در روز یك فنجان انار در وعده غذایی روزانه‌شان قرار داشت، روند رشد سلول‌های سرطانی و پیشرفت بیماری كاهش یافت.علاوه بر این،آنتی اكسیدان‌های موجود در عصاره انار،عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان محسوب می‌شود.

كاهش كلسترول
مصرف روزانه یك لیوان آب انار میزان كلسترول بد خون (LDL) را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد. این آزمایشی است كه دانشمندان روی 700 زن و مرد مبتلا به كلسترول انجام داده و پس از آن دریافتند در افرادی‌كه روزانه انار مصرف می‌كنند،میزان كلسترول تا 50 درصد در مدت سه ماه كاهش پیدا می‌كند.

فشار خون
آب انار بهترین دارو برای افراد مبتلا به فشار خون به شمار می‌رود و توصیه متخصصان به افراد مبتلا به این بیماری،مصرف روزانه از این میوه‌است.
انار سرشار از ویتامین‌های مختلف بوده و مصرف یك عدد انار، 40 درصد از ویتامین ث مورد نیاز بدن و دیگر ویتامین‌ها و مواد ضروری مانند ویتامین آ، نیاسین، ویتامین ای، فولیك‌اسید، فیبر و پتاسیم با مصرف این ماده غذایی تأمین خواهد شد.

دوران بارداری
مصرف انار در دوران بارداری نقش مهمی در تكامل ارگان‌های بدن جنین و پیشگیری از تولد نوزاد نارس دارد.متخصصان مصرف روزانه این میوه را به زنان باردار توصیه می‌كنند.

سرطان سینه
پژوهش‌ها نشان می‌دهد روغن موجود در هسته انار، حاوی تركیباتی است كه از سرطانی شدن سلول‌های سینه، پیشگیری كرده و به تنظیم هورمون‌ها كه نقش مهمی در كاهش خطر احتمال ابتلا به سرطان سینه دارند، كمك می‌كند.

ضد آفتابی مناسب
مطابق با تحقیقات انجام شده، تركیبات موجود در انار به بازسازی سلول‌های آسیب دیده پوست ناشی از اشعه آفتاب كمك كرده و مصرف روزانه آن از حساسیت پوست در برابر نور آفتاب می‌كاهد.
پیشگیری از ازبین رفتن و شكستن رشته‌های كلاژنی و الاستین پوست كه ‌در اثر افزایش سن بیشتر می‌شود، از دیگر خواص انار است.دانشمندان كاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست را از خواص مصرف انار می‌دانند
.

محافظت از دندان‌ها
پیشگیری از تشكیل پلاكت‌های دندانی و محافظت از لثه‌ها با مصرف روزانه نصف فنجان انار تضمین می‌شود.

آلزایمر

آلزایمر از جمله بیماری‌های دنیای امروز است كه مطابق با آمار، شمار مبتلایان به این بیماری روز به روز در حال افزایش است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد تركیبات موجود در انار،از زوال سلول‌های مغزی پیشگیری كرده و افرادی كه در روز آب انار می‌نوشند،از توانایی ذهنی بهتری برای انجام كارهای روزانه برخوردار بوده و احتمال ابتلا به مشكلات شناختی و آلزایمر در مقایسه با افرادی كه كمتر از این میوه استفاده می‌كنند در آنان كمتر است.

پوكی استخوان

فیتو كمیكال‌های موجود در آب انار،سطح هورمون سروتونین و استروژن خون را بالا برده و باعث افزایش احساس شادابی در فرد می‌شود.
تنظیم سطح هورمون‌ها بویژه استروژن، در سلامت استخوان‌ها مؤثر است و احتمال ابتلا به پوكی استخوان را كاهش می‌دهد.

 

گلابتون

مدیر بازنشسته



هنوز ميوه هاي رسيده خرمالوها روي درخت هاي بي برگ وجود دارد، بنا بر اين مي توانيد از خواص درماني سرشار آن استفاده كنيد.
ميوه رسيده خرمالو سينه را نرم مي كند و از آن براي درمان اسهال خوني هم مي توان استفاده كرد. دانه ميوه خرمالو كه كوبيده و به صورت گرد درآمده باشد سنگ كليه و مثانه را دفع مي كند، بدون آن كه به عمل جراحي نيازي باشد.
خرمالو سرشار از ويتامين A و بتاكاروتن است. همچنين داراي مقدار قابل توجهي ويتامين هاي 1 B 3، B 2، B وC مي باشد. در ضمن اين ميوه خوش رنگ و خوش طعم داراي مواد معدني ضروري براي بدن مانند كلسيم، گوگرد، آهن، فسفر، منيزيم و پتاسيم است.
هر يك از مواد معدني فوق نقش مؤثري در سلامتي و تندرستي بدن دارند. اگر خرمالو به خوبي رسيده باشد، براي كودكان نيز ميوه اي مفيد محسوب مي شود و در رشد و نمو آنها مؤثر است. در ضمن خرمالو ميوه اشتها آوري است.
كلسيم در رشد كودكان و حفظ انرژي براي بزرگسالان موثر است. آهن عنصر اصلي خون سازي، و پتاسيم اشتها آور و شستشودهنده كليه و كبد مي باشد. اين ميوه در افراد مبتلابه نقرس و بيماري هاي كبدي و كليوي بسيار موثر است.
مواد قندي خرمالو شامل لوولز و گلوكز است و با آن كه مقدار آن 20 درصد است، براي مبتلايان به بيماري قند، زيان بخش نيست.
خرمالو حاوي مقدار زيادي پكتين است. پكتين يكي از انواع فيبرهاي محلول در آب است كه باعث كاهش چربي هاي خون مي شود.


 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
آوکادو «دارويی»
كلیات گیاه شناسی
آووکادو درختی است که ارتفاع آن به حدود 6 متر می رسد و درقسمت های گرم آمریکا و برزیل و غرب هندوستان پرورش می یابد . منشاء آووکادو آمریکای جنوبی بوده که از آنجا به نواحی دیگر دنیا راه یافته است . برگهای این درخت ضخیم و سبز و گلهای آن کوچک و سبز رنگ است . میوه آن مانند گلابی و درای پوستی سخت برنگ سبز تیره و یا سیاه است در حدود 400 نوع مختلف آووکادو وجود دارد که بعضی از آنها درای پوست صاف و سبز رنگ بوده ولی پوست برخی از آنها سیاه و خشن است / مدرکی در دست است که نشان می دهد مایاها و اینکاها از این میوه استفاده می کرده اند .


ترکیبات شیمیایی:

آووکادو چرب است و درای اسیدهای آمینه مختلف مانند سیستین Cystine تریپتوفان Tryptophane و تیروسین Tyrosine می باشد . در تحقیقات جدیدی که انجام شده وجود چند نوع آنتی بیوتیک در آووکادو ثابت شده است . دانه گیاه درای مقدار کمی ( در حدود 2 درصد ) روغن است . این روغن غلیظ و سفت و به رنگ زرد مایل به سبز بوده که درای بو و طعمی مطبوع است . روغن دانه آووکادو درای حدود 7 درصد روغن های اشباع شده مانند اسید پالمتیک Palmitic و اسید استئاریک Steraric Acid اسید آراشیدیک Arachidic Acid ، اسید میریستیک Myristic Acid و در حدود 80 درصد روغن های اشباع نشده مانند اسید اولئیک Oleic Acid و اسید لینولئیک Linoleic Acid می باشد . در یکصد گرم آووکادو مواد زیر موجود است :
خواص دارويی:


جوشانده برگ های آووکادو قاعده آور است .
آووکادو تقویت کننده معده است .
نفخ و گاز معده را از بین می برد .
برای درمان یرقان مفید است .
جوشانده برگهای آووکادو اسهال خونی را برطرف می کند .
آووکادو تقویت کننده بدن است .
آووکادو رشد بچه ها را جلو می اندازد زیرا درای مواد معدنی بسیاری است .
آووکادو خون ساز است و آنهایی که مبتلا به کم خونی هستند باید از آووکادو استفاده کنند .
آووکادو بدن را قلیایی کرده و تمیز می کند .
چون آووکادو شکر و مواد نشاسته ای کمی دارد برای آنهایی که بیماری قند دارند نیز مناسب است .
برای دوره نقاهت به مریض آووکادو بدهید . ضعف عمومی را برطرف می کند .
خستگی را برطرف می کند .
ناراحتی روده و معده را معالجه می کند .
بیخوابی را درمان می کند زیرا درای تریپتوفان است . اگر به کم خونی دچار هستید حتما با شام خود آووکادو بخورید .
برای درست کردن سس سالاد از آووکادو استفاده کنید .


طرز استفاده: روغن آووکادو درای ویتامین های مختلف مانند P ، C، K ، H ، E، D ، B، A می باشد . بنابراین ارزش غذایی زیادی دارد .


روغن آووکادو ضد رماتیسم است و اگر مفاصل شما درد می کند آنرا با روغن آووکادو ماساژ دهید .
برای جلوگیری از ریزش مو ، هرشب مقداری از روغن آووکادو را به سر بمالید و صبح بشوئید .
شوره سر را از بین می برد .
برای براق شده موها ، بعد از شستشوی سر چند قطره آووکادو را به موها بمالید .
روغن آووکادو بهترین کرم برای پوست است زیرا به آسانی در پوست نفوذ یم کند و به پوست شادابی می دهد . و بالاخره آووکادو بهترین ماسک برای برطرف کرده چین و چروک های صورت و جلوگیری از پیدایش آن است . برای این منظور آووکادو را پوست کنده و له کنید و بصورت ماسک بر روی صورت و گردن بگذارید و بعد از نیم ساعت بشويید .
آب 80 گرم
انرژی 150 کالری
پروتئین 1/8 گرم
چربی 14 گرم
مواد نشاسته ای 5 گرم
کلسیم 8 میلی گرم
فسفر 35 میلی گرم
آهن 5/0 میلی گرم
پتاسیم 600 میلی گرم
ویتامین آ 250 واحد
ویتامین ب 1 0/08 میلی گرم
ویتامین ب 2 0/15 میلی گرم
ویتامین ب3 1/4 میلی گرم
ویتامین ث 12 میلی گرم
 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
از خرما هرچی بگیم کمه!

از خرما هرچی بگیم کمه!

خرما Phoenix dactylifera

نام خانواده : نخلیان Palmaceae

نوع گیاه : درخت.

قسمت مورد استفاده : میوه.

خواص دارویی : درخت خرما خواص بیشماری دارد و می توان
گفت که از تمام قسمت های این درخت استفاده می شود. خرما تنها میوه ای است که در صحرا وجود دارد و طبیعت این درخت را به مردم داده است که تمام احتیاجات خود را از آن رفع کنند.
مردم صحرا هسته درخت خرما را درآورده و از آن نان میپزند یا این هسته را بو داده واز آن به عنوان قهوه استفاده میکنند زیرا دم کرده آن بسیار مطبوع است و یا حتی آن را در آب چند روز خیس کرده بعنوان غذای مقوی به شتران خود می دهند و معتقدند که این غذا از گندم و جو مقوی تر است. اعراب از قدیم اعتقاد داشتند که خرما انرژی خورشید را گرفته و در خود ذخیره می کند و این انرژی با خوردن خرما به بدن منتقل می شود. اعراب از خرمای کال نیز استفاده می کنند و معتقدند که اثرات درمانی بسیاری دارد، از جمله هسته خرمای سبز را در آورده و از آن پمادی تهیه می کنند که برای رشد مژه های چشم بهترین دارو است. گلهای درخت خرما نیز خاصیت دارویی دارند. طعم گلهای درخت خرما تلخ است و اثر مسهلی دارد.
خرما از نظر احادیث : ناشتا خوردن آن کرمها را در شکم می کشد و در هنگام تب باید از آن پرهیز کرد. خوردن خرمای نارس، ناشتا و نوشیدن آب پس از آن بدن را فربه می کند و اگر آب ننوشند لاغر می شوند و در آن شفای دردهاست.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هلو

هلو

درخت هلو درختی است زیبا ولی کم دوام و عمر ان ۵ یا ۶ سال است و می توان انرا با درخت بادام یا الو یا زرد الوو شفتالوپیوند زد.برگ های ان دراز و دندانه دار بوده با گلهای درشت به رنگ صورتی و مانند بعضی از گیاهان قبل از بیرون امدن برگ گل میدهد و منظره زیبا و جالبی دارد .

میوه ان از نوع شفتالو ولی درشت تر و پر اب و شیرین با هسته سخت و درشت می باشد.از درخت هلو نوعی انگم ترشح می شود که دارای ماده لاکتوز بوده و پوست درخت دارای تانن است در تمام قسمتهای درخت هلو گلوکزید سمی موسوم به (امیگدالین)وجود دارد که در مغز هسته بادام تلخ و در دانه و جوانه یا اعضا بعضی گیاهان نیز موجود است .هلو دارای مواد قندی زیاد و اسید های الی ازاد مانند اسید سیتریک و اسید وینیک و اسید مالیک و مواد ازته و هیدروکربنه و مواد چرب و برم و کاروتن و ویتامین B,cمی باشد.
در برگ هلو قند های ساکاروز و کستروز و ماده لوروسرازین وجود دارد.
مغز هلو:دارای دیاستاز هایی به نام امولسین و کونگلوتین و روغنی شبیه به روغن بادام تلخ است.علاوه بر میوه این درخت می توان از برگ و گل و مغز ان در مصارف درمانی بهره برد.
مصرف جوشانده برگ ان برای درمان بیماری صرع مفید است.گل های درخت را در اب دم کنید و اب خالص ان را برای لینت مزاج بخورید درد اعصاب را تسکین می دهد . گل خشک و برگ خشک هلو را بقدر دو قاشق سوپخوری در یک لیتر اب بجوشانید و پس از صاف کردن اب خالص ان را در فاصله غذاها سه استکان بخورید تب بر است.
البته برگ گل و مغز هلو به علت دارا بودن امیگدالین اثر سمی دارند و مصرف زیاد و مداوم ان ها موجبات مسمومیت را فراهم می سازد .
درخت هلو از قدیم الایام در چین وجود داشته و از آنجا به نقاط دیگر جهان راه یافته است . درقرون وسطی از آن بصورت یک داروی گیاهی استفاده می شده است . برگ درخت هلو را برای بیماری صرع و سنگینی گوش ، پوست درخت هلو را برای رفع بوی بد دهان و مغز هسته آنرا برای رفع سردرد و اختلالات دستگاه هضم ،‌قرس و رفع بیماریهای ادراری بکار می رود.
درخت هلو درختی است زیبا به بلندی تقریبا ۵ متر که دارای شاخه های زیادی می باشد . برگهای آن بیضی شکل و دراز ودارای کناره های اره ای است . گلهای هلو زودرس هستند و قبل از باز شدن برگها ظاهر شده و منظره زیبایی به درخت می دهد . گلهای هلو برنگ صورتی ، قرمز یا سفید می باشد . میوه هلو گرد و برنگ طلایی و سرخ که روی آنرا کرکهای زیادی پوشانده است می باشد . هسته هلو بسیار سخت است و دارون آن مغز هسته قرار درد که تلخ است .
ترکیبات شیمیایی:
گل و مغز هسته هلو دارای امیگدالین می باشد . برگها و شاخه های هلو دارای امیگدونیتریل و فلاوونول گلیکوسید است .
مغز هسته سمی است و مصرف مدام آن موجب مسمومیت می شود از این جهت برای معالجه امراض فقط مقدار کمی هسته هلو مصرف می شود و آنهم باید تحت نظر پزشک باشد.
در هر صد گرم هلو مواد زیر موجود است:
آب ۸۸ گرم ویتامین آ ۱۴۰۰ واحد انرژی ۳۵ کالریویتامین ب ۱ ۰/۰۲ میلی گرم فسفر ۱۷ میلی گرم ویتامین ب ۲۰/۰۵میلی گرم پتاسیم ۲۰۰ میلی گرمویتامین ب ۳ ۱ میلی گرم کلسیم ۸ میلی گرم ویتامین ث ۷ میلی گرمآهن ۰/۵ میلی گرم نشاسته ۹ گرم
ضمنا هلو دارای منیزیوم و برومیوم نیز می باشد .
خواص داروئی:
· هلو ملین است و باعث تسکین تشنگی می شود.
· برای رفع بوی بد دهان هلو بخورید .
· هلو در افرادیکه گرم مزاج هستند باعث تقویت نیروی جنسی می شود .
· روغن مغز هسته هلو برای درد گوش و گرفتگی مجرای گوش مفید است .
· روغن مغز هسته هلو را به محل درد بواسیر بمالید اثر خوبی درد .
· برای برطرف کردن زخم هایی که در بدن اطفال و پشت گوش آنها می زند هسته هلو را در آتش بیاندازید تا بسوزد سپس مغز هسته را در آورده و له کنید و بر محل زخم بمالید.
· خانمهای حامله اگر می خواهند بچه زیبایی داشته باشند باید هلو بخورند .
· مغز هسته هلو مسهل است و خون را تصفیه می کند .
· مغز هسته هلو برای رماتیسم مفید است .
· جوشانده برگهای درخت هلو برای بیماریهای پوست مفی است پوست را با این دم کرده بنوشید .
· برای بیماریهای مجاری ادرار ، سنگ کلیه و ورم مثانه جوشانده برگهای درخت هلو را تهیه کرده و یک فنجان در روز بخورید .
· دم کرده برگ یا گل هلو برای رفع سیاه سرفه استفاده می شود .
· هلو را له کنید و بصورت ضماد برای رفع دل پیچه بچه ها و دفع کرم روده روی شکم آنها قرار دهید .
· برگ هلو و جعفری را با روغن زیتون مخلوط کرده و روی سوختگی و محل ضرب دیدگی بگذارید.
· بهترین ماسک زیبایی را می توانید از هلو تهیه کنید برای طراوت و جوان کردن پوست هلو را پوست کنده وله کنید و روی پوست قرار داده و بگذارید مدت ۲۰ دقیقه بماند و پس از آن صورت را با اب معدنی بشوئید
· برای برطرف کردن بواسیر مغز هسته هلو را بصورت پماد درآورده و به مقعد بمالید .
· جوشانده پوست درخت هلو اثر تب بر دارد .
· خوردن هلو سموم را از بدن خارج می کند .
· برای وزن کم کردن هلو بخورید .
· کسانیکه زخم معده دارند و یا مبتلایان به ورم معده و یا روده باید با شکم خالی هلو بخورند .
هلو میوه خوبی برای اشخاص مسن است مشروط براینکه با شکم خالی بخورند که زود هضم شود .
· جوشانده گل هلو کرم کدو و کرم معده را از بین می برد .
· خوردن شکوفه هلو برای زنان بار دار ممکن است باعث سقط جنین شود .
اگر خانم های باردار می خواهند بچه زیبایی داشته باشند ، هلو بخورند
مضرات :
- هلو برای اشخاص سرد مزاج مضر است. به همین دلیل این افراد باید هلو را با عسل یازنجبیل بخورند
- هضم هلو برای بعضی از اشخاص دشوار است و نفخ ایجاد می کند . برای اینکه ایجاد نفخ نکند ، باید آن را حداقل نیم ساعت قبل از غذا خورد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خواص تمشك

خواص تمشك

تمشك میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. میوه تمشك ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، كمپوت و ... خورده می شود. بوته تمشك در مناطق گرم و مرطوب، در جنگلها و صحراها می روید و گاهی آن را می كارند. نامهای دیگر تمشك، توت وحشی و سه گلی است. ساقه های تمشك نرم و به رنگ قرمز و دارای خارهای دراز است. برگهای آن متفاوت و بیضی شكل و اطراف آن كنگره كنگره و به شكل دندانه های اره ای است. گلهای تمشك به رنگهای سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماههای مرداد پدیدار می شود و تا مهر دوام می آورد. قسمتهای مورد استفاده بوته تمشك عبارتند از : میوه ، برگ، تخم ، دانه و گل .


خواص تمشك :
1- جوشانده 25 گرم از برگهای تمشك در یك لیتر آب برای درمان انسداد مجاری ادرار مفید است.

2- تمشك سرشار از ویتامینهای C و K است و دارای خواص خنك، نرم كننده و ضد اسكوربوت می باشد.
3- تمشك خون را تصفیه می كند و برای كسانی كه به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است.

4- تمشك یبوست مزاج را معالجه می كند.

5- تمشك برای تسكین درد سودمند است، زیرا تمشك دارای اسید سالسیلیك می باشد.

6- تمشك خون را قلیائی می كند و قند آن برای مبتلایان به مرض قند مفید است.

7- شربت تمشك برای بیماران مبتلا به سرخك و مخملك تجویز شده است.

8- تخم و دانه ای كه درتمشك وجود دارد، اغلب با دندان نیز خرد نمی شود، ولی وقتی خورده شود درمعالجه ی یبوست و خشكی مزاج به طور طبیعی بسیارمؤثر است و سبب می شود كه یبوست به كلی رفع گردد.


9- شربت تمشك، مخلوط با آب برای رفع تب تجویز شده است.

10- خوردن تمشك برای مبتلایان به مرض قند( دیابت)، تبهای صفراوی، التهاب مجاری ادرار، گلو درد( آنژین ) مفید است.

11- جوشانده 20 تا 50 گرم گل تمشك یا برگ تمشك در یك لیتر آب برای درمان ترشحات زنانگی، خونریزی در فواصل قاعدگی ، اخلاط خونی، وجود خون در ادرار، گریپ، گرفتگی صدا، آب آوردن نسوج و بیماریهای پوستی اثر شفا بخش دارد. جوشانده را بعد از هر وعده ی غذا یك استكان می خورند.

12- جوشانده گل یا برگ تمشك( به روشی كه گفته شد) در استعمال خارجی برای درمان زخمهای دهان، ورم لثه، درد گلو و ورم لوزه ها بكار می رود و بیمار با غرغره كردن این جوشانده دهان را می شوید.

13- جوشانده برگ تمشك اسهال و ورم روده را معالجه می كند، بدین منظور باید 40 تا 50 گرم برگ خشك تمشك را در یك لیتر آب سرد بخیسانید و به مدت 10 دقیقه آن را جوشانده و سپس بگذارید 10 دقیقه دم بكشد. پس از صاف كردن، روزی سه بار، هر بار یك فنجان آن را بین غذاهای اصلی بنوشید.

14- جوشانده فوق برای تسكین درد معده از هر نوع كه باشد مانند ترشی معده، نفخ و گاز شكم و تشنج معده مؤثر است.

15- خوردن جوشانده برگ تمشك به مقدار 3 تا 4 فنجان در روز و بین غذاهای اصلی، بند آوردن ادرار را معالجه می كند وبهترین دارو بر ضد درد كیسه مثانه است.

16- اگر 40 تا 50 گرم برگ خشك تمشك را در یك لیتر آب بریزید و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه جوشانده و پس از 10 دقیقه دم كشیدن و صاف كردن آن، به مقدار 3 فنجان در روز بین غذاهای اصلی بنوشید، دردهای نقرسی و بسیاری از انواع رماتیسم را آرام می كند.

17- اگر 100 گرم برگ خشك تمشك را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و پس از دم كشیدن و صاف كردن آن را به عنوان محلول شستشو برای شستن بیماری برفك، جوشهای صورت و یا هر نوع تحریكات دیگر پوست به كار ببرید ، اثر شفابخش دارد.

18- تمشك دارای خاصیت ضد عفونی كننده است.

19- تمشك به علت دارا بودن ویتامینهای
C و K برای اوره و فشار خون مفید است.

20- برای معالجه كك و مك، ابتدا صورت را خوب بشوئید و سپس ورقه نازكی از تمشك به مدت یك ساعت روی صورت بمالید. این كار را چند بار تكرار كنید تا كك و مك صورت از بین برود.

21- برگ تازه تمشك را اگر بپزند و روی محل بیماریهای پوستی قرار دهند، بیماری را التیام می دهد.

22- گوشت پردانه تمشك، دارای خواص توت فرنگی است و ترشی خون را از بین می برد.

23- تمشك،عرق آور است؛ لذا بهترین زهكش سوراخهای پوست است.


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کلم و قلب

کلم و قلب

در حالی که دلایل مفید بودن کلم بروکلی برای قلب همچنان نامشخص است اما محققان اعلام کردند؛ به تازگی فواید تازه‌ای از این ماده غذایی در سلامت شریان‌های قلب یافته‌اند.
در این باره محققان مدارکی در خصوص وجود ماده شیمیایی در کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ سبز یافتند که می‌تواند یک مکانیزم دفاعی طبیعی به وجود آورد و از شریان‌ها در برابر مسدود شدن و حمله قلبی جلوگیری کند.
محققان با مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام دادند، دریافتند: کلم بروکلی دارای یک ترکیب طبیعی به نام سولفورافان است که می‌تواند به یک پروتئین محافظتی تبدیل شود و شریان‌ها را در برابر مسدود شدن آسیب ناپذیر کند.
بر این اساس محققان اعلام کردند: به وسیله این مطالعه چگونگی تاثیر سبزیجات و به خصوص کلم بروکلی بر قلب مشخص شد.
همچنین براساس این مطالعه مشخص شد؛ یک نوع پروتئین غیر فعال در اکثر سبزیجات وجود دارد که می‌تواند در هنگام مصرف یا تبدیل شدن به پروتئین فعال«Nrf2» مفید واقع شود
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
میوه و سبزی

میوه و سبزی

مصرف سبزیجات و میوه ها سبب کاهش بیمارى هاى قلبى، فشار خون بالا، چاقى، دیابت و سرطان مى شود اما کمتر در مورد نحوه اثر این مواد غذایى و اینکه به چه طریق سبب کاهش این همه بیمارى مى شوند اطلاعاتى دریافت مى کنید.
سبزیجات و میوه ها با توجه به ترکیب پرفیبرى که دارند، سایر مواد غذایى خورده شده را احاطه کرده و با کم کردن اثر آنزیم هاى گوارشى از جذب سریع مواد غذایى جلوگیرى مى کنند. در بدن انسان پدیده اى به نام توفان انسولین وجود دارد. در این حالت مصرف بیش از حد مواد قندى سبب افزایش ناگهانى هورمون انسولین که وظیفه پائین آوردن قند خون را دارد، شده و در حقیقت قند مصرف شده بلافاصله سوخته شده و سریعاً سطح خونى قند پائین مى آید.
بالا بودن سطح انسولین خون در دراز مدت سبب حالتى به نام مقاومت به انسولین مى شود و این همان چیزى است که در بیماران دیابتى چاق وجود دارد.
این وضعیت در صورت مصرف مواد غذایى پرفیبر همراه با قند دیده نمى شود چرا که سبزیجات و میوه ها اولاً با احاطه مواد غذایى جلوى اثر آنزیم هاى گوارش را گرفته و قند موجود در مواد غذایى به آهستگى هضم و جذب مى شود و ثانیاً با توجه به اینکه قند میوه ها از نوع مرکب است نسبت به قند هاى ساده دیرتر هضم و جذب شده و در نهایت جلوى احساس زود هنگام سیرى گرفته مى شود.سبزیجات و میوه ها حاوى ویتامین هاى A و C هستند.

سبزیجات برگى و سایر انواع سبزیجات مثل گوجه فرنگى، فلفل دلمه اى و میوه هاى گروه مرکبات و توت حاوى ویتامین C هستند و همچنین گروه دیگرى از سبزیجات و میوه ها چون اسفناج، هویج، گوجه فرنگى، طالبى، زرد آلو، شلیل و هلو منابع سرشار از ویتامین A هستند. تحقیقات اخیر ارتباط اثرات ضد سرطانى این دو ویتامین را قویاً ثابت کرده است.توصیه مى شود که سبزیجات به صورت خام مصرف شود چرا که حرارت باعث مى شود بسیارى از مواد مغذى این گروه از مواد غذایى مثل ویتامین ها از بین برود.
بسیارى از ویتامین ها در صورت حرارت دادن تجزیه شده و خواص اصلى خود را از دست مى دهند. سعى کنید قبل از مصرف سبزى ها و میوه ها حتماً آنها را شسته و با محلول هاى مخصوص، ضد عفونى کنید چرا که ممکن است سبزیجات و میوه هاى نشسته منشاء بیمارى هاى مختلف انگلى و میکروبى باشند. اگر محلول هاى ضد عفونى در دسترس نبود مى توانید براى شست وشوى این گروه از مواد غذایى از محلول آب نمک (به نسبت ۳ قاشق مربا خورى نمک در یک لیوان آب) به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کنید.
با توجه به اینکه بسیارى از میوه ها در پوستشان داراى ترکیبات مفیدى براى بدن هستند سعى کنید حتى المقدور میوه ها را با پوست بخورید. به عنوان مثال ماده اى به نام پکتین در پوست سیب وجود دارد که خاصیت ضد سرطانى دارد. در اینجا بهتر است یادآور شوم که در پوست برخى از میوه ها و گروهى از سبزیجات نارس، مواد حساسیت زایى مثل سالیسلات ها وجود دارد که در درازمدت ممکن است سبب بیمارى هاى مختلفى ازجمله افسردگى شود.
این مواد به طور طبیعى در پوست سیب نارس یا گوجه فرنگى نارس و برخى دانه ها و به طور مصنوعى در داروى آسپرین وجود دارد و توصیه مى شود این قبیل از میوه ها و سبزیجات را که نام برده شد یا به صورت نارس مصرف نکرد یا اینکه پوست این گروه را ضخیم تر برداشته و مصرف کرد.براى پختن سبزیجات از آب کمترى مصرف کنید چرا که ممکن است مواد مغذى آنها رقیق شده و در حین روند پخت و پز از دست برود.

نگهدارى سبزیجات به صورت خشک شده و یا فریز کردن آن نیز ممکن است باعث کاهش خواص مفید آنها شود و بالاخره اینکه سبزیجات و میوه ها با توجه به فیبرى که دارند در آب به صورت نامحلول و چسبناک درمى آید، گوارش غذا را آهسته تر مى کند و به شکم احساس پرى بیشترى داده و در نهایت سرعت رد شدن غذا از روده ها را افزایش مى دهد و به همین علت در جلوگیرى از یبوست بسیار موثر است.
لازم به ذکر است طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده سبزیجات با رقابت در جذب استروژن، باعث جلوگیرى از سرطان سینه در خانم ها مى شود. پس سبزى و میوه بخوریم تا سلامت خود را تضمین کنیم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
انجیر

انجیر

نام فارسی : انجیر
نام علمی : Ficus carica
خانواده : Moraceae
نام انگلیسی : Fig

مقدمه
درخت انجیر از زمانهای بسیار قدیم وجود داشته و از آن استفاده زیادیمی‌شده است. درتورات از این درخت نام برده شده واشعیای نبی،خرقیا پادشاه آن زمان را در حدود 700 سال قبل از میلاد با انجیر مداوا کرده است. درخت انجیر بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان ، سوریه واسرائیل برده شده است. درخت انجیر در نزد یونانیان مقدس و محترم بوده بطوری کهصادرات آن ممنوع اعلام شده بود.
شاعران و نویسندگان یونانی مانند هومر ،هرودوتوس و افلاطون در نوشته‌ها و اشعار خود آنرا ستوده‌اند در اوائل قرن هجدهم ،انجیر بوسیله میسیونرهای مذهبی اسپانیایی به کالیفرنیا برده شد و امروزه به مقدارزیاد در این ایالت و ایالات جنوبی آمریکا کشت می‌شود. حدود 85 درصد از محصول انجیربه صورت خشک به بازار عرضه می‌شود زیرا انجیر رسیده زود خراب می‌شود.

انجیر با توجه به ارزش غذایی و طبی بالا در بیشتر نقاط دنیا از جمله گرمسیری ، نیمه گرمسیری و معتدله کاشت می شود . استان فارس و شهرستان استهبان سهم عمده ای در تولید انجیر خشک در ایران و دنیا دارند .
محیط رشد : انجیر یک گیاه خزان کننده بوده که ویژه مناطق نیمه گرمسیری می باشد و به زمستان ملایم و تابستان گرم نیاز دارد . ( توجه داشته باشید که دمای پایین در زمستان کاشت انجیر را محدود می کند ) . در فصل گلدهی انجیر نباید آبیاری انجام داد و بهتر است در محیط رشد هم بارندگی وجود نداشته باشد تا حداکثر محصول دهی را داشته باشیم .
خاک مورد نیاز شنی رسی بوده با PH در حدود 6 تا 7.5 که برای رشد انجیر مناسب است . مقاومت این گیاه نسبت به خشکی و شوری زیاد ، حساسیت آن به کمبود آهن و روی زیاد نیست ولی به سدیم و بور حساس است .
ازدیاد : روش ازدیاد به وسیله بذر ، قلمه ، پاجوش ، پیوند . البته ازدیاد با بذر به ندرت انجام شده و مخصوص مراکز تحقیقاتی می باشد . توسط قلمه های چوب 2 الی 3 ساله به راحتی تکثیر می شود . طول قلمه ها در حدود 40 سانتیمتر بوده که در اواخر زمستان جدا می گردند .
انواع انجیر : خوراکی و غیر خوراکی می باشد
انواع انجیر خوراکی : ازمیر ، معمولی ، سان پدرو
انجیر استهبان از نوع ازمیر می باشد که محصول دوم آن اقتصادی و قابل استفاده است . ارقام آن عبارتند از انجیر سیاه ، سبز ، شاه انجیر و کشکی
انجیر های معمولی به صورت پارتنوکارپیک تولید شده و نیازی به گرده افشانی ندارد . ( انجیرهای سیاه موجود در بازار )
انجیر های غیر خوراکی به نام " بر " نامیده شده که زمستانه ، بهاره ، تابستانه دارند و از نوع بهاره آن برای " بردهی " یا گرده افشانی درخت انجیر استفاده می شود
برای گرده افشانی از زنبور " بلاستوفاگا " استفاده می نمایند که درون میوه های انجیر غیر خوراکی زندگی می نمایند .
بازار فروش انجیر : بازار فروش محصولات کشاورزی در ایران هیچ تضمینی ندارد . اما به طور کلی در مورد انجیر های معمولی به دلیل کمی زمان انبار داری آن و توان کم حمل و نقل بایستی به بازار فروش نزدیک باشید . ( قیمت آن هم در شیراز برای مصرف کننده به صورت نوبرانه و کیفیت محصول از 1500 تا 300 تومان می باشد البته در تابستان 84 ) اما در مورد انجیر های خشک به دلیل داشتن خاصیت انبارداری و توان حمل و نقل و از همه مهمتر وجود بازار در خارج از کشور قابل تامل بیشتری است . اما مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند .
کلیات گیاه شناسی :
انجیر درختی است با برگهای زرد و پنجه‌ای برنگ سبزخاکستری که بلندی آن تا شش متر می‌رسد و چون در مقابل سرمای شدید مقاومت نداردبنابراین در مناطق معتدله و گرمسیر کشت می‌شود. درخت انجیر معمولا از سال چهارمشروع به میوه دادن می‌کند و تا سن بیست سالگی میوه می‌دهد.
ترکیبات شیمیایی:
انجیر میوه مغذی و خوش طعمی است. دارای مواد قندی ، موادازته ، چربی ، مواد معدنی ،آمینواسید ، آنزیمهای مختلف و کاروتن می‌باشد. در برگهای آن حدود 0.6 درصد مواد تلخیمانند فیکوسین Ficusin و برگاپتین Bergaptene وجود دارد. شیره سفیدی که با شکستنشاخه‌های درخت انجیر و یا از میوه نارس آن خارج می‌شود بسیار سمی است و اگر بر رویپوست زده شود سلولها را از بین برده و می‌کشد. برگهای انجیر دارای Glycosiderutin می‌باشد.
خواص دارویی :

خواص میوه :
انجیر تعرق بدن را زیاد می‌کند.
ادرار آور است.
حرارت بدن را کاهش می‌دهد.
چاق کننده است و آنهایی که می‌خواهند وزن اضافه کنند و یا برای بیمارانی کهدوره نقاهت خود را می‌گذرانند بسیار مفید است. بدین منظور می‌توان آنرا با شیر سویامخلوط کرده و بین غذاها خورد.


انجیر یبوست را برطرف می‌کند و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده بزرگو رفع یبوست است.
برای درمان ناراحتیهای سینه حدود 20 گرم از خرما ، عناب ، انجیر خشک و مویز راباهم مخلوط کرده و آسیاب کرده سپس این پودر را با یک لیتر آب جوشانده تا حجم آن بهنصف برسد. از این جوشانده می‌توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف نمود.
جوشانده انجیر خشک درمان کننده التهاب مجاریدستگاهتنفسی ،کلیه ،ذات‌الریه،ذات‌الجنب،سرخک ،مخملک وآبلهمی‌باشد.
جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفعسرماخوردگیبسیار مفید است.
برای برطرف کردنسیاه سرفه،برونشیتوذات‌الریهاز قهوه انجیر استفاده کنید وبرای درست کردن این قهوه انجیر را ابتدا بو داده و سپس آنرا آسیاب کنید تا به صورتپودر درآید.
انجیر دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند.
انجیر برای درمان سوء هاضمه مفید است.
سوپ انجیر بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیر ده مفید است. برایتهیه سوپ ، انجیر نارس را با گوشت بپزید‌.
برای برطرف کردن ورم گلو ، 50 گرم انجیر زرد را در 500 گرم شیر ریخته و مدت 15دقیقه بگذارید سپس آنرا غرغره کنید و مقدری از آنرا نیز بنوشید.
جوشانده انجیر خشک در شیر برای درمانآنژین، ورم لثه و ورم مخاط دهان نیز موثراست.


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
یکی از داروهای بسیار موثر برای درمانآرتروز و درد مفاصل ، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می‌باشد. این مخلوط سموم مختلف را از بدنخارج کرده و درد را از بین می‌برد.
انجیر را می‌توان همراه با میوه‌های دیگر مصرف کرد انجیر با میوه‌های اسیدیمانندپرتقال وگریپ فروتسازگار نیست.
انجیر برای آنهایی که قند خونشان پایین می‌آید و یکباره احساس ضعف می‌کنندمناسب است زیرا قند آن به سرعت در روده کوچک جذب می‌شود.
خوردن انجیر باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود.
انجیر تقویت کنندهکبد است.
اگر ترشح ادرار کم باشد خوردن انجیر باعث ازدیاد آن می‌شود.
برای برطرف کردن ورم بناگوش و دمل‌ها ، ضمادی از انجیر خشک با گندم درست کرده وروی ورم دمل بگذارید.
دم کرده انجیر باشنبلیله برای سینه درد و رفع خشونت سینه مفید است.
برای رفع ورمطحال ، انجیر را به مدت نه روز در سرکه خیس کنید و هر روز پنج عدد آنرا با سرکه بخورید.
انجیر ضد سرطان است.
انجیر در معالجه بیماریهای پوستی موثر است.
خواص شیره درخت انجیر :
مسهل بسیار خوبی است.
دارای دیاستازهای مختلفی است و برای نرم و ترد کردن گوشت بکار می‌رود.
شیره درخت انجیر را اگر به مدت چند روز روی زگیل و یا میخچه پا بگذارید آنرا ازبین می‌برد.
برای معالجه بیماریهای پوستی مفید است.
شیره درخت انجیر را با زرده تخم مرغ و یا روغن مخلوط کنید و روی زخمها بگذاریدباعث التیام آنها خواهد شد.
ضماد شیره درخت انجیر با شنبلیله برای رفعنقرسمفید است.
برای معالجه جراحتهای پوستی ضمادی از شیره درخت انجیر با در جو درست کرده رویآنها بگذارید.
مالیدن شیره درخت انجیر بر روی سر از ریزش مو جلوگیری می‌کند.


خواص برگ انجیر :
جوشانده برگ درخت انجیر شکم درد را برطرف می‌کند.
برگ پخته درخت انجیر ملین است.
برگ انجیر را له کنید و برای برطرف کردن درد بواسیر بر مقعد بمالید.
برای برطرف کردن ورم و تومورهای مختلف برگ انجیر را روی این قسمتهابگذارید.
جوشانده ساقه‌های جوان درخت انجیر آب اضافی را از بدن خارج می‌کند.
برای درمان اسهالهای ساده و خونریزیهای مختلف از جوشانده پوست تازه درخت انجیراستفاده کنید.
برگ درخت انجیر را در آب جوش ریخته و بگذارید کمی سرد شود و داخل لگنی بریزید وداخل آن بنشینید بواسیر دردناک و متورم را درمان می‌کند.
مضرات :
انجیر برای کبدهای ضعیف مناسب نیست و آنهایی که کبد ضعیف دارند بایدانجیر را با گردو بخورند. زیاده‌روی در مصرف انجیر تولید نفخ شکم و اسهال کرده وبرای چشم نیز مضر است
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
آرتیشو ( کنگر فرنگی )

آرتیشو ( کنگر فرنگی )

آرتیشو ( کنگر فرنگی )

نام انگلیسی : Artichoke
نام علمی : Cynara scolymus





كليات گياه شناسي
آرتیشو گیاه بومی مناطق مرکزی مدیترانه است ولی در حال حاضر در بیشتر نقاط معتدل دنیا کشت یم شود .

رومی ها در حدود 2000 سال پیش این گیاه را پرورش می دادند و بعنوان سبزی در سالاد استفاده می كردند .

آرتیشو در قرن شانزدهم در انگلستان و فرانسه برده شد و سپس در قرن نوزدهم در آمریکا کشت شد . اکنون کالیفرنیا و سواحل اقیانوس آرام مرکز کشت آرتیشو می باشد .

کلمه Artichoke از کلمه ایتالیایی Articicco مشتق شده که بمعنی میوه کاج می باشد و آرتیشو هم مانند میوه کاج است .

آرتیشو برای رشد احتیاج به آب و باران فراوان درد .

آرتیشو گیاهای است چند ساله درای ساقه ای راست که ارتفاع آن بحدود یک متر می رسد . برگهای آن پهن و دراز مانند برگهای کاهو است که برنگ سبز تیره است . در انتهای ساقه میوه آن که بشکل میوه کاج یا سیب فلس در است مشاهده می شود .گلبرگهای آن ضخیم و گوشتی بوده و انتهای گلبرگها ضخیم تراست که مصرف خوراکی درد .

برای خرید آرتیشو دقت کنید که برگها با نشده و سفت و سبز باشد . هنگامیکه برگهای آرتیشو قهوه ای است نشان دهنده کهنه بودن آن می باشد .

فصل آرتیشو معمولا ماههای فرودرين و دريبهشت ( آپریل و می )است .
تركيبات شيميايي:

برگهای خوردنی آرتیشو درای اینولین ، اینولاز و ماده ای تلخ بنام سینارین Cynarine می باشد .

سینارین خاصی زیاد کننده ترشحات صفرارا درد و علت صفرا بری آرتیشو داشتن این ماده است .

در صد گرم آرتیشو پخته مواد زیر موجود است :

انرژی 14 کالری

پروتئین 1/5 گرم

آب 86 گرم

مواد چرب 0/1 گرم

مواد نشاسته ای 5 گرم

کلسیم 22 میلی گرم

فسفر 40 میلی گرم

آهن 0/6 میلی گرم

سدیم 30 میلی گرم

پتاسیم 0 25 میلی گرم

ویتامین آ 40 واحد بين المللي

ویتامین ب 1 0/04 ميلي گرم

ویتامین ب 2 0/02 میلی گرم

ویتامین ب 3 0/6 میلی گرم

ویتامین ث 5/2 میلی گرم
خواص داروئي:

آرتیشو از نظر طب قدیم ایران گرم و کمی خشک است . قسمت مورد استفاده آرتیشو برگها و قسمت سوط آن است که بنام قلب آرتیشو معروق می باشد . آرتیشو :

1) کبد را تمیز و اعمال کبد را تنظیم می کند .

2)ترشح صفرا را افزایش می دهد .

3) از جمع شده چربی در کبد جلوگیری می کند و آنهایی که کبد چرب دارند بهتر است از آرتیشو استفاده کنند

4) یرقان مزمن را درمان می کند .

5) تقویت کننده بدن است .

6) موجب دفع ادرار می شود .

7) تب بر است .

8) در درمان رماتیسم موثر است .

9) یبوست های ناشی از عدم صفرا را درمان می کند.

10) در درمان ورم روده موثر است .

11) باعث دفع سنگهای کیسه صفرا می شود .

12) نیروی جنسی را افزایش می دهد .

13) کلیه و مثانه را گرم می کند .

14) گاز و نفخ معده و روده را از بین می برد .

15) باعث هضم غذا می شود .

16) بیماریهای کبدی را درمان یم کند .

17) کلسترول خون را پائین می آورد .

18) داروی لاغری است و کسانیکه می خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند می توانند هر روز آرتیشو بخورند .

19) سرگیجه را برطرف می کند .

20) آنهائیکه گوششان زنگ می زند اگر آرتیشو را بخورند آنرا برطرف می کند .

21) مبتلایان به بیماری قند می توانند با خوردن آرتیشو قند خود را تنظیم کنند .

22) در درمان میگرن موثر است .

23) در برطرف كردن بیماری آسم اثر مفید درد .

24) نقرس را برطرف می کند .

25) آرتیشو رگها را تمیز كرده و تصلب شرائین را درمان می کند .

26) در برطرف كردن اگزمت موثر است .

27) در درمان اکثر بیماریهای پوستی اثر مفید درد .

28) سموم بدن را دفع می کند .

29) زخم های ریه و روده را درمان می کند .

30) برای جلوگیری از ریزش مو ار برگهای آرتیشو ضماد تهیه كرده و به سر بمالید .

31) برای برطرف كردن بوی بد زیر بغل عصاره برگ آرتیشو را به زیر بغل بمالید .

32) عصاره آرتیشو را اگر به بدن بمالید خارش را برطرف می کند .

33) برای رفع آب آوردن بدن از جوشانده آرتیشو بمقدر سه فنجان در روز استفاده کنید .
طرز استفاده:

به مبحث نسخه پيچي گياهان دارويي براي بيماري مورد نظر مراجعه نماييد
مضرات :

آرتیشو چون گرم است ممکن است در بعضی از اشخاص تولید سودا کند لذا بهتر است با سرکه خورده شود ضمنا طعم آرتیشو را دوست ندارند . اینگونه اشخاص اگر بخواهند از مزایای آرتیشو استفاده کننده تنطور قرص یا کپسول آرتیشو مصرف نمایند
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کرچک

کرچک

خصوصیات گیاهشناسی:
ریشه دارای انشعابات جانبی،ساقه گردبدون کرک و رنگ آن معمولاًسبزمایل به زرد است واز یک لایه مومی خاکستریرنگ پوشیده شده است،برگها معمولاًًًًبزرگ،سبز تیره ،براق وپنجه ای می باشند واز 5تا11لوب تشکیل شده اند ،گل آذین سنبله ،میوه بصورت کپسولی کروی وخاردار است0



پراکنش جغرافیایی:
کرچک گیاهی است که بیشتر در مناطق گرمتر سطح جهان گسترده است. وبدلیل گستردگی آن موطن اصلی این گیاه معلوم نیست ومعتقدند که کرچک بومی آفریقای شمالی وبه احتمال زیاد موطن آن اتیوپی بوده است.

ترکیبات شیمیایی:
دانه های کرچک حاوی 45تا 55درصد روغن ثابت می باشند که از گلیسریداسیدهای ریسنولئیک ،ایزوریسنولئیک،استئاریک ودی هیدرواکسی استئاریک تشکیل شده است. علاوه بر اینمواد پروتئینی مثل کلو بولین،آلبومین،نوکلئوآلبوم ین،گلی کو پروتئین وریسین ویک آلکالوئید به نام ریسینین وچند نوع آنزیم هم در دانه ها وجود دارد0

نیاز های اکولوژیکی:
کرچک گیاهی است نیمه گرمسیری که در سراسر مناطق گرم و گرمسیری رشد می نماید0 کرچک به گرمای نسبتاً زیادی یعنی 20 تا 25 درجه سانتی گراد همراه با رطوبت کم نیاز داردو روز های بلند ، روشن وآفتابی تابستان بهترین حالت برای رشد کرچک می -باشد0حرارت کمتر از 15 درجه باعث کاهش روغن و حرارت بالاتر از 35 درجه باعث کاهش روغن وپروتئین خواهد شد0این گیاه در مقابل گرما مقاوم است 0

نوع خاک :
از نظر نوع خاک کرچک در همه نوع خاک به جز زمین های رسی سنگین و یا زهکشی نشده رشد نموده ومحصول می دهد و معمولاً کرچک را برای کاشت در مناطقی انتخاب می نمایند که برای محصولات دیگر چندان مناسب نمی باشد 0واین قابلیت سازگاری از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد و زمین های حاصلخیز سبب رشد گیاهی بیش از حد و طولانی شدن دوره گلدهی وکم شدن محصول می گردد0

PH:
کرچک زمین هايی با PH 5 تا 5/6 را ترجیح می دهد 0ولی می تواند حتی PH 2 را تحمل نمایدو زمین های شور برای رشد آن مناسب نیستند.

عملیات کاشت :
در اکثر مناطق کرچک همراه با محصولات دیگر ودر اطراف مزارع ویا در نقاطی که برای کاشت سایر نباتات مناسب نیست می کارند ، ولی زمانی که به عنوان یک زراعت مشخص کشت می شود الگوی کاشت می تواند در مناطق متفاوت بسیار متغیر باشد 0

آماده کردن زمین و بستر کاشت :
شخم اولیه برای شکستن لایه های متراکم خاک باید به حد کافی عمیق باشد چون مقاومت گیاه به خشکی تا حد زیادی به توانایی ریشه برای نفوذ در خاک و جذب رطوبت از عمق خاک بستگی دارد و بعلاوه امکان جذب مواد غذایی از حجم بیشتر خاک فراهم می گردد0 جوانه زدن بذر کرچک 2 تا3 هفته به طول می انجامد0

کود دادن :
ازت میزان مصرف کود برحسب نوع خاک واریته مورد کاشت می تواند حدود 100تا 120کیلو گرم ا50تا 70 کیلو گرم فسفر و 50کیلو گرمپتاسیم در هکتار باشد که فسفر را همراهبا شخمدر بستر بذر و ازت یک سوم در بستر بذر وبقیه در دو نوبت به صورت سرک داده می شود و بهتر است آخرین سرک 20تا 30روز پس از ظهور اولین خوشه در گیاه باشد پاشیدن کود به صورت نواری و در زیر بذر نیز می تواند به نفوذ بیشتر ریشه در خاک کمک نماید0


ارقام کرچک:
چند رقم معروف کرچک عبارتند از :
واریته فرانسوی ریسین دانژو,Angouکالپی kalpi و واریته های Baker43

عملیات داشت:
آبیاری:انواع کرچک های پا بلند در برابر خشکی مقاومت زیادی داشته و معمولاًحتی با بارندگی کم بذر قابل قبولی تولید می کنندولی انواع هیبریدهای پا کوتاه برای تولید حد اکثر محصول نیاز به رطوبت کافی دارند با توجه به اینکه کرچک میتواند آب را از عمق خاک جذب کند برای مناطقی که با مشکل کمی آب روبرو هستند محصولی مناسب است در دوران گلدهی رطوبت خاک باید کافی باشدچون کمبود رطوبت باعث تولید دانه های سبک و پوچ می شود و زمانی که بیشتر کپسولها تشکیل شدند یعنی حدود 20تا 30روز قبل از برداشت باید آبیاری متوقف گردد0

آفات و بیماریها:
از آفات مهم کرچک می توان آگرو تیس Agrotisیاطوقه بر وآبدزد ک و نواع گونه های جیرجیرک و ملخها و سوسک های جهنده و ساقه خوران را نام برد که بسته به منطقه خسارتهای متفاوتی وارد می سازند استفاده حشره کش ها در خا ك یا در برنامه آبیاری واستفاده از طعمه های مسموم و در شرایط حمله شدید سمپاشی خسارت را تا حد ممکن کا هش می دهد.
از بيماری های مهم کرچک عبارتند از : سر کو سپورا cercosppora ricinella وزنگ برگ psedommonas sp وکپک کپسول Alternaria ricini که در مناطق مرطوب به گل آذین آسیب فراوان می رسانند باروشهای زراعی می توان کرچک های قوی و سالم تولید نمود که در برابر بیماریها مقاوم باشند البته ضد عفونی بذر وتقویت خاک وروشهای صحیح آبیاری واستفاده از واریته های مقاوم می توانند اثرات بیماری را به نحو چشمگیری کاهش دهند0

برداشت:
در سطوح کم کرچک با دست برداشت می شود خوشه ها را بریده و در آفتاب خر من می کنند تا کپسولها خشک شوند و در نقاط مرطوب نیاز به خشک کن یا گرمای مصنوعی دارند تا پوست کردن براحتي انجام پذیرد0
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
سياهدانه فشار خون را تنظيم مي‌كند

سياهدانه فشار خون را تنظيم مي‌كند

سياهدانه فشار خون را تنظيم مي‌كند
خوردن گياه سياهدانه مخلوط با عسل باعث تنظيم فشار خون مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا) – سياهدانه با نام علمي nigella sativa گياهي است پوشيده از كرك‌هاي ظريف و يا كاملاً بي‌كرك، برگ‌هاي آن داراي تقسيمات باريك و نخي‌شكل و گل‌هايش منفرد به رنگ سفيد شيري با كناره‌هاي مايل به آبي است. دانه‌هاي اين گياه تيره‌رنگ، سه گوش و داراي بويي مخصوص است، له شده سياهدانه بويي شبيه بوي زيره دارد.
اين گياه در نواحي مختلف استان اصفهان و مركزي يافت مي‌شود و زنبورهاي عسل علاقه زيادي به شهد گل‌هاي آن دارند.
دانه سياهدانه ضد‌انگل است و از آن براي رفع گازهاي معده و بيماري‌هاي تنفسي استفاده مي‌شود. روغن سياهدانه براي رشد مو و جلوگيري از سفيد شدن مو، مؤثر است و در درددندان و تقويت لثه مفيد است.
همچنين ماليدن روغن سياهدانه به پيشاني و پشت گوش و بستن سر يا خوردن يك قاشق مرباخوري از اين روغن باعث رفع سردرد مي‌شود.
اين گياه در درمان كمردرد، ديابت، بيماري‌هاي چشمي، سرفه‌هاي خشك مؤثر است و براي رفع گرفتگي عضلات و التهاب مفاصل مفيد است.
سياهدانه حافظه را تقويت كرده و در رفع آب ريزش و تورم مخاط بيني ناشي از سرما‌خوردگي، سنگ كليه و سنگ كيسه صفرا مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
روغن سياهدانه را به تنهايي نبايد مصرف كرد زيرا ممكن ا
ست باعث كاهش شديد فشار خون شود.
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
تمشك وخواص ان

تمشك وخواص ان

خواص تمشك
این عکس کوچک شده است، برای اینکه بصورت بزرگ شده ببینید، روی این قسمت کلیک کنید، اندازه اصلی عکس 374x500 و حجم آن 51 می باشد.


تمشك میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. میوه تمشك ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، كمپوت و ... خورده می شود. بوته تمشك در مناطق گرم و مرطوب، در جنگلها و صحراها می روید و گاهی آن را می كارند. نامهای دیگر تمشك، توت وحشی و سه گلی است. ساقه های تمشك نرم و به رنگ قرمز و دارای خارهای دراز است. برگهای آن متفاوت و بیضی شكل و اطراف آن كنگره كنگره و به شكل دندانه های اره ای است. گلهای تمشك به رنگهای سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماههای مرداد پدیدار می شود و تا مهر دوام می آورد. قسمتهای مورد استفاده بوته تمشك عبارتند از : میوه ، برگ، تخم ، دانه و گل .


خواص تمشك :
1- جوشانده 25 گرم از برگهای تمشك در یك لیتر آب برای درمان انسداد مجاری ادرار مفید است.
2- تمشك سرشار از ویتامینهای C و K است و دارای خواص خنك، نرم كننده و ضد اسكوربوت می باشد.
3- تمشك خون را تصفیه می كند و برای كسانی كه به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است.

4- تمشك یبوست مزاج را معالجه می كند.

5- تمشك برای تسكین درد سودمند است، زیرا تمشك دارای اسید سالسیلیك می باشد.

6- تمشك خون را قلیائی می كند و قند آن برای مبتلایان به مرض قند مفید است.

7- شربت تمشك برای بیماران مبتلا به سرخك و مخملك تجویز شده است.

8- تخم و دانه ای كه درتمشك وجود دارد، اغلب با دندان نیز خرد نمی شود، ولی وقتی خورده شود درمعالجه ی یبوست و خشكی مزاج به طور طبیعی بسیارمؤثر است و سبب می شود كه یبوست به كلی رفع گردد.


9- شربت تمشك، مخلوط با آب برای رفع تب تجویز شده است.

10- خوردن تمشك برای مبتلایان به مرض قند( دیابت)، تبهای صفراوی، التهاب مجاری ادرار، گلو درد( آنژین ) مفید است.

11- جوشانده 20 تا 50 گرم گل تمشك یا برگ تمشك در یك لیتر آب برای درمان ترشحات زنانگی، خونریزی در فواصل قاعدگی ، اخلاط خونی، وجود خون در ادرار، گریپ، گرفتگی صدا، آب آوردن نسوج و بیماریهای پوستی اثر شفا بخش دارد. جوشانده را بعد از هر وعده ی غذا یك استكان می خورند.

12- جوشانده گل یا برگ تمشك( به روشی كه گفته شد) در استعمال خارجی برای درمان زخمهای دهان، ورم لثه، درد گلو و ورم لوزه ها بكار می رود و بیمار با غرغره كردن این جوشانده دهان را می شوید.

13- جوشانده برگ تمشك اسهال و ورم روده را معالجه می كند، بدین منظور باید 40 تا 50 گرم برگ خشك تمشك را در یك لیتر آب سرد بخیسانید و به مدت 10 دقیقه آن را جوشانده و سپس بگذارید 10 دقیقه دم بكشد. پس از صاف كردن، روزی سه بار، هر بار یك فنجان آن را بین غذاهای اصلی بنوشید.

14- جوشانده فوق برای تسكین درد معده از هر نوع كه باشد مانند ترشی معده، نفخ و گاز شكم و تشنج معده مؤثر است.

15- خوردن جوشانده برگ تمشك به مقدار 3 تا 4 فنجان در روز و بین غذاهای اصلی، بند آوردن ادرار را معالجه می كند وبهترین دارو بر ضد درد كیسه مثانه است.

16- اگر 40 تا 50 گرم برگ خشك تمشك را در یك لیتر آب بریزید و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه جوشانده و پس از 10 دقیقه دم كشیدن و صاف كردن آن، به مقدار 3 فنجان در روز بین غذاهای اصلی بنوشید، دردهای نقرسی و بسیاری از انواع رماتیسم را آرام می كند.

17- اگر 100 گرم برگ خشك تمشك را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و پس از دم كشیدن و صاف كردن آن را به عنوان محلول شستشو برای شستن بیماری برفك، جوشهای صورت و یا هر نوع تحریكات دیگر پوست به كار ببرید ، اثر شفابخش دارد.

18- تمشك دارای خاصیت ضد عفونی كننده است.

19- تمشك به علت دارا بودن ویتامینهای
C و K برای اوره و فشار خون مفید است.

20- برای معالجه كك و مك، ابتدا صورت را خوب بشوئید و سپس ورقه نازكی از تمشك به مدت یك ساعت روی صورت بمالید. این كار را چند بار تكرار كنید تا كك و مك صورت از بین برود.

21- برگ تازه تمشك را اگر بپزند و روی محل بیماریهای پوستی قرار دهند، بیماری را التیام می دهد.

22- گوشت پردانه تمشك، دارای خواص توت فرنگی است و ترشی خون را از بین می برد.

23- تمشك،عرق آور است؛ لذا بهترین زهكش سوراخهای پوست است
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلم وقلب

کلم وقلب

در حالی که دلایل مفید بودن کلم بروکلی برای قلب همچنان نامشخص است اما محققان اعلام کردند؛ به تازگی فواید تازه‌ای از این ماده غذایی در سلامت شریان‌های قلب یافته‌اند. در این باره محققان مدارکی در خصوص وجود ماده شیمیایی در کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ سبز یافتند که می‌تواند یک مکانیزم دفاعی طبیعی به وجود آورد و از شریان‌ها در برابر مسدود شدن و حمله قلبی جلوگیری کند.محققان با مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام دادند، دریافتند: کلم بروکلی دارای یک ترکیب طبیعی به نام سولفورافان است که می‌تواند به یک پروتئین محافظتی تبدیل شود و شریان‌ها را در برابر مسدود شدن آسیب ناپذیر کند.بر این اساس محققان اعلام کردند: به وسیله این مطالعه چگونگی تاثیر سبزیجات و به خصوص کلم بروکلی بر قلب مشخص شد.همچنین براساس این مطالعه مشخص شد؛ یک نوع پروتئین غیر فعال در اکثر سبزیجات وجود دارد که می‌تواند در هنگام مصرف یا تبدیل شدن به پروتئین فعال«Nrf2» مفید واقع شود
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
گیاهان دارویی قائن

گیاهان دارویی قائن

مصرف گیاهان دارویی در ایران سابقه ای بیش از 5000 سال دارد. توجه دانشمندان بزرگ ایران همچون ابوریحان بیورنی، بان سینا، رازی و گواهی بر پیشنیه طولانی مصرف گونه های گیاهان دارویی است. ایران بدلیل شرایط مساعد اقلیمی بیش از 7500 گونه گیاهی تولید می کند که بخشی از آن به مصرف داخلی و بخش اعظم آن صادر می شود. چین بزرگترین کشور صادر کننده گیاهان دارویی سالیانه بیش از 327 میلیون دلار را بخود اختصاص می دهد. ایران می تواند چنین جایگاهی را داشته باشد ولی متاسفانه امروزه برخی کارخانجات بدلیل عدم اطلاع بعضی از گونه های گیاهی را از خارج وارد می کنند. در منطقه قاینات استفاده از گیاهان دارویی در طب سنتی رواج داشته و با فرهنگ مردم عجین بوده و تهیه عرقیات از گیاهان دارویی مرسوم یم باشد تنوع زاید گونه های گیاهی ناشی از شرایط مناسب اقلیمی منطقه اس و این برکتی شده تا خانواده های زیادی از مع آوری و فروش آن درآمدی داشته باشند. تولید ترنجبین از خار، کتیرا از گون، سریش از ما و انغوزه حائز اهمیت و برنامه ریزی است. تولیدعرقیات گیاهی و کاشت گیاهان دارویی و خرید گونه گیاهی از افراد بومی و بسته بندی و صادرات آن به خارج می توان باعث رونق اقتصادی منطقه گردید.
در مراتع اطراف قاینات گیاهان داروئی فراوانی می رویند که مهمترین آنها شامل موارد ذيل مي باشد:
آويشن گياهي است علفي ،از ريشه نعناعيان كه در بيماريهاي تنفسی و جهازهاضمه و معطر کردن لبنیات و دم کرده آن مصرف زیاد دارد.
اسطخودوس گیاهی است علفی که برگ و سرشاخه های گلدار آن دارویی بوده و در جهت بیماریهای سینه، سرفه، زکام مصرف می شود.
اسفند گیاهی است چند ساله که قسمت دارویی آن دانه های کوچکش بوده و برای بخورکاربرد داشته ودر منازل و جلسات بعنوان چشم زخم سوزانده و یا بصورت خاصی دانه ها را به هم دوخته.
اسفخنگور (تاجریزی سیاه) گیاهی علفی باگلهای سفید رنگ و دانه های بشکل خوشه انگور به رنگ قرمز مایل به سیاه از برگ و شاخه ها و تخم آن بعنوان دارو جهت اسهال خونی،التیام زخم گلو و عفونت ها و ملین سینه بکار می رود.
انغوزه گیاهی است بسیار بد بو، تو خالی و گوشتی که با شکاف در بدنه آن شیره ای حنایی خارج می شود. خواص دارویی آن در موارد سرفه، اسم و ناراحتی های عصبی و انگل های روده ای کاربرد دارد.
بادیان گیاهی علفی بوده که دانه های آنرا کوبیده وجهت رفع نفخ و تشنج اختلالات معده و روده و حریک اشتها، مداوای سرفه و ریز کننده سنگ کلیه و شفادهنده یرقان مصرف می شود.
بومادران گیاهی علفی و گلهایش معطر و طعم آن تلخ است. جواشنده اش برای تنظیم اختلالات معده استفاده شده تب بربوده، ضدتشنج است. در زخمهای عفونی، بو اسیر، رماتیسم استفاده می شود.
پدینه (پونه) گیاهی است علفیند ساله از خانواده نغناعیان که در کنار جویبار روییده و معطر است وب عنوان داروی ضد تشنج، مدر، قاعده آور، مسکن اعصاب است.
چوبک درختچه کوچکی است که از رشته آن در گذشته برای شستن البسه استفاده می شد. در قاین ریشه چوبک را پس از تمیز کردن مدتی در آب جوشانده و در شبهای سرد زمستان در تغارهای بزرگ ریخته و با یک دسته گزبهمراه شکر آن را به هم زده تا کفی غلیظ بدست آید. این کف برای تمیز کردن امعا و احشا مفدی بوده، خرد کننده سنگ مثانه است.
خار گیاهی است علفی که از آن ماده ای شیرین بنام خار انگبین یا ترجبین بدست می آید. آن را از لحاظ طبابت گیاهی با طبعی سرد می دانند و در درمان یرقان مفید است و هرکجا که زیاد باشد دال بر بالا بودن سفره های اب زیرزمینی آنجاست.
خاکشیر خاکشیر گياهي است علفی که دانه آن مصرف دارویی داشته وقتی با آب خیس شود لعاب ایجاد شده که تمیز کننده معده وروده بوده و با آب سرد مصرف می شود.
خلفه (خرفه) گیاهی است که برگهای آن را می پزند. معتقدند طبعی سرد دارد و دانه آن لعابدار و نرم کننده است و خواص دارویی آن زیاد است.
زوفا گیاهی است علفی که جوشانده گلهای آن برای کاهش تب، تسکین سرفه و بهبود عمل هضم نافع است.
زیر سیاه گیاهی است علفی از خانواده چتریان ریشه آن پیازی بوده که در انتهای ساقه گل دهنده و دانه های بیضوی داشته و معطر است بعنوان بادشکن، مقوی معده و رفع نفس تنگی نافع است. در غذاها و نوشابه بعنوان ماده معطر و طعم دهنده می باشد.
سیه دانه گیاهی است علفی با دانه های سیاه رنگ و معطر و در شیرینی پزی ها، نانوایی و تهیه شاهدانه (کنو) گیاهی است که به منظور برداشت و استخراج مواد خواب آور و مخدر کشت می شود. از برگ و گلهای آن ماده ای به نام بنگ می سازند که موجب سرگیجه می شود. حشیش نیز از دیگر فراورده های شاهدانه بوده که متاسفانه مصرف آن در جهان زیاد است از خواص کنو بدلیل آثار گرم و سرد که دروجود انسان ایجاد می کند با گرم شدن ایجاد نشاط و با سرد شدن تاریکی دید چشم، جنون مالیخولیا و ترس بسیار غالب می شود.
شیرین بیان ریشه ان مصرف دارویی داشته و در معالجه سرماخوردگی و کاهش فشار خون مفید است گیاه آن بصورت علف هرز در اغلب مزارع می روید.
کاکوتی گیاهی است که در اکثر مناطق کوهپایه ای سردمی روید گلهای بنفش آن خواص درمانی داشته و برگهایش معطر برای طعم غذاها به ویژه لبنیات استفاده می شود.
کلپوره این گیاه از کرکهای بلند نقره ای پوشانده شده و گل و میوه آن تلخ، خواص دارویی داشته و بعنوان ضد درد و ضد نفخ و ناراحتی های جهازهاضه کاربرد دارد.
گون گیاهی بوته ای بوده تیغدار است با شکاف در بدنه آن لعاب چسبنده ای خارج و به کتیرا معروف است. از این ماده برای آهار زدن به پارچه و دارویی ملین و مسهل استفاده می شود در درمان زخم ها و تقویت روده و تسکین دردمثانه مفید است.
مخلصه گیاهی است که سرشاخه های آن اثر دارویی داشته و برطرف کننده ناراحتی های معده التهاب و بواسیر است.
مستار گیاهی است علفی که از شکوفه و سرشاخه های آن استفاده می شود.از خواص آن کاهش دهنده قند ادرار، رفع تنگی نفس و از مرحم آن در معالجه زنبور و عقرب گزیدگی استفاده می شود.
هندوانه ابوجهل معروف به حنظل میوه آن مشابه یک لیموی کوچک که بسیار تلخ و سمی است. میوه رسیده آن زرد و رنگی است بعنوان مسهل و درمان بواسیر و روماتیسم مصرف دارویی دارد.
کمایا آنغوزه تلخ گیاهی است از خانواده چتریان که در طول عمر خود تنها یکبار گل می دهد و از ریشه آن ماده ای متعفن و بسیار بد بو ترشح می گردد که آنغوزه نام دارد ارزش و اهمیت صنعتی و دارویی آن زاید است و به خارج از کشور صادر می شود. در صورت برداشت میزان تولید انغوزه شهرستان تا 80000 کیلو گرم برآورد می شود و درآمدی حدود 653 میلیون تومان عاید مردم خواهد نمود. رویشگاههای مهم انغوزه قاینات دشت آهنگران با 70000 هکتار، دشت چاهک با 40000هکتار، دشت اسفدن با 312000 هکتار، و دشت مهدی اباد با 24000 هکتار می باشد.
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص دارچين

خواص دارچين

خواص دارچین چیست؟

دارچین، پوست گروهی از درختان می باشد. دارچین امروزه در هر فروشگاهی یافت می شود. این ماده اکثرا به عنوان چاشنی و برای مزه دارکردن غذاها به کار می رود.


دارچین اولین بار در سریلانکا یافت شد و بعد از آن، تمام دنیا این چاشنی را شناختند و برای طعم بهتر غذاها استفاده کردند.

دارچین و تغذیه

آیا شما می دانید یک قاشق چای خوری دارچین، حاوی 28 میلی گرم کلسیم، 1 میلی گرم آهن ، 1 گرم فیبر و مقدار زیادی ویتامین های C و K و منگنز است.

همچنین مقدار 2/1 گرم کربوهیدرات دارد.

فواید دارچین

دارچین جزو آن دسته از داروهایی است که در قدیم استفاده می شد. این داروی قدیمی برای اختلالات گوارشی از قبیل سوء هاضمه، نفخ معده، دردهای معده و اسهال به کار می رفت.

امروزه مشخص شده که دارچین، غیر از درمان اختلالات گوارشی، برای آرامش و جلوگیری از عصبانیت و رفتارهای ناخوشایند و همینطور برای استشمام بهتر به کار می رود. همچنین برای جلوگیری از فساد غذا و فساد میکروبی استفاده می شود.

یکی دیگر از فواید دارچین که نیاز به توجه بیشتر دارد، اثر این چاشنی بر قند و کلسترول خون می باشد.

اثر دارچین در بهبودی بیماری دیابت نوع 2 و همینطور عدم تحمل انسولین :

تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که روزانه 2/1 قاشق چای خوری دارچین استفاده می کنند، قند خونشان کنترل می شود، عدم تحمل به انسولین در آنها بهبود می یابد، از اضافه وزن مصون می مانند و همینطور احتمال پیدایش بیماری قلبی در این افراد پایین می آید.

متخصصان به این نتیجه رسیده اند که دارچین همانگونه که بیماری دیابت را کنترل می کند، به همان اندازه بر روی کلسترول خوب و LDL (کلسترول بد) اثر می گذارد.

خطرات استفاده زیاد دارچین

افرادی که آلرژی دارند، نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند، زیرا دارچین موجب تشدید آلرژی نمی شود. اما این نکته را فراموش نکنید که اگر شما بسیار زیاد از دارچین استفاده کنید، باید اثرات بد آن را بپذیرید.

اثرات مضر مصرف زیاد دارچین عبارت است از: التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و همینطور سوزش معده.

دارچین از لخته شدن خون جلوگیری می کند، اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکلات خونی و گردش خون می شود، به خصوص اگر با داروهایی که موجب رقیق شدن خون می شود(مانند آسپیرین) مصرف شود، مشکلات را دو برابر می کند.

شما می توانید دارچین را در چای یا قهوه خود بریزید یا روی ماست بپاشید و یا با پنیر نوش جان کنید و به طور کلی می توان صدها ماده غذایی را با دارچین طعم دار کرد،مثل حلیم ، شله زرد ، خورش قیمه و... .


:gol::gol::gol::gol::heart:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص چاي دارچين

خواص چاي دارچين

چای دارچین مخلوطی از دو ماده غذایی یكی چای و دیگری دارچین می باشد.
در ابتدا خواص دارچین:
دارچین اولین بار در سریلانکا یافت شد و بعد از آن، تمام دنیا این چاشنی را شناختند و برای طعم بهتر غذاها استفاده کردند.
دارچین خواص زیادی دارد، در یك تحقیق نشان داده شده بیماران دیابتی که به مدت 40 روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا 30 درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد.
افزودن مقدار کمی دارچین به چای، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی نیز تهیه کرد.
دارچین همچنین از بروز دیابت نوع دوم در افراد در معرض خطر جلوگیری می‌کند.
دارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می‌بخشد. دارچین تقریبا هیچ کالری ندارد، به همین خاطر دیابتی‌ها بدون خطر چاق شدن می‌توانند با افزودن دارچین طعم مطبوعی به غذای خود بخشند.هر گرم دارچین کمتر از 3 کالری دارد که بسیار اندک است.
مطالعات نشان می دهد که دارچین سوخت و ساز گلوکز را حدود بیست برابر می‌کند.
یک قاشق چای خوری دارچین، حاوی 28 گرم کلسیم، 1 گرم آهن و بیشتر از 1 گرم فیبر و مقدار زیادی ویتامین های C و K و منگنز است. همچنین مقدار 2/1 گرم کربوهیدرات دارد.
دارچین جزو آن دسته از داروهایی است که در قدیم استفاده می شد. این داروی قدیمی برای اختلالات گوارشی از قبیل سوء هاضمه، نفخ معده، دردهای معده و اسهال به کار می رفت.
امروزه مشخص شده که دارچین، غیر از درمان اختلالات گوارشی، برای آرامش و جلوگیری از عصبانیت و رفتارهای ناخوشایند و همین طور برای استشمام بهتر به کار می رود. همچنین برای جلوگیری از فساد غذا و فساد میکروبی استفاده می شود.
افرادی که آلرژی دارند، نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند، زیرا دارچین موجب تشدید آلرژی نمی شود. اما این نکته را فراموش نکنید که اگر شما بسیار زیاد از دارچین استفاده کنید، باید اثرات بد آن را بپذیرید.
اثرات مضر مصرف زیاد دارچین عبارت است از: التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و همینطور سوزش معده.
دارچین از لخته شدن خون جلوگیری می کند، اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکلات خونی و گردش خون می شود، به خصوص اگر با داروهایی که موجب رقیق شدن خون می شود(مانند آسپیرین) مصرف شود، مشکلات را دو برابر می کند.
شما می توانید دارچین را در چای یا قهوه خود بریزید یا روی ماست بپاشید و یا با پنیر بخورید و به طور کلی می توان صدها ماده غذایی را با دارچین طعم دار کرد، مثل: حلیم، شله زرد، خورش قیمه و... .
قسمت دوم چای:
چای جزو گیاهان خوراکی طبقه ‌بندی شده است که مصرف متعادل آن دارای عارضه‌ی جانبی نیست، ولی به ‌دلیل داشتن کافئین که می ‌تواند تا 4 درصد وزن چای را تشکیل دهد، مصرف بیش از حد آن می ‌تواند عوارضی را به ‌دنبال داشته باشد. این عوارض اکثراً مربوط به کافئین بوده و به دلیل متغیر بودن درصد کافئین در انواع چای نمی
‌توان عدد خاصی را برای حداکثر میزان مصرف چای در دنیا ذکر کرد. مثلاً گزارشی در مورد خانمی که روزانه 65 گرم چای (چای خشک) را به مدت 5 سال مصرف نموده و دچار عوارض کبدی شده است وجود دارد. البته این میزان مصرف، بیش از ده برابر مصرف چای در افراد ایرانی است.
به‌طور کلی مصرف چای در حد متعادل دارای عوارض جانبی نبوده و می‌ تواند فواید بسیاری را بر بدن اعمال کند.
چای علاوه بر خوراکی بودن به‌ عنوان یک گیاه دارویی با اهمیت، دارای خواص متعددی است. با توجه به ‌قدمت شناخت چای توسط بشر و مصرف بسیار زیاد آن، هزاران تحقیق وسیع بر روی آن صورت گرفته که نشان دهنده‌ی اهمیت این گیاه با ارزش است.
تا کنون 51 اثر مختلف از چای گزارش شده که مهم ترین این خواص عبارت‌اند از: ضد‌ درد، ضد آمیب، ضد آلزایمر (ضد فراموشی)، ضد آرتریت ، ضد تصلب شرابین، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد افسردگی، ضد قند خون ، ضد التهاب، ضد جهش ژنی، ضد نیتروزآمین، ضد اکسیدان، ضد اسپاسم، ضد ویروس، قابض، مقوی قلب،
محرک سیستم عصبی مرکزی، ادرار آور، محافظ کبد، کاهنده‌ی پرفشاری خون، محرک قدرت ایمنی بدن، کاهش دهنده‌‌ی چربی خون، کاهش دهنده‌ی تری گلیسریدها و محرک مجاری تنفسی.
خواص مذکور بین چای سبز و معمولی مشترک بوده و بسته به درصد مواد موجود در آن ها ممکن است در قدرت اثر آن‌ها تفاوت وجود داشته باشد.
چای ایرانی( نوع مرغوب آن ) در مقایسه با چای های خارجی خالص تر است، زیرا برای خوش عطر و طعم کردن آن از مواد معطر استفاده نمی شود.
چای نوشیدنی مفیدی برای تصفیه خون از طریق ازدیاد ترشحات کلیوی است، به هضم غذا کمک می کند، سبب نشاط، بیداری و مانع خواب آلودگی می شود. برای نقرس و اسکوربوت نیز مفید است.
برگ چای، دارای کلسیم، منیزیم،سدیم، پتاسیم، پیگمان های فلاوونیک، بازهای پوریک، تئوفیلین، ویتامین، کلروفیل، تانن و کافئین است.
چای سیاه حاوی مقداری کافئین می باشد اما چای سبز فاقد آن است. بنابراین چای سبز آرام بخش تر است.
نیکلا لمری( گیاه شناس ) می گوید : چای ضمن دور کردن بخارهای بدن حالت نشاط و بیداری به روان می دهد.
مصرف چای بعد از غذا ، به هضم آن کمک می کند ، اما برای پیشگیری از عدم جذب آهن بهتر است 2 ساعت بعد از صرف غذا چای نوشیده شود. برای شیرین کردن چای ، عسل بهترین ماده است . علاوه بر آن شکر سرخ و نبات نیز مفید بوده اما بهتر است بیماران دیابتی از توت استفاده کنند.
ترکیباتی که در چای سیاه یافت می شود می تواند رشد باکتری های مضر دندان را که سبب پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان شده و دندان را از بین می برند، متوقف کند.
موفق و سلامت باشید.



:heart::heart::heart:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص مرزه

خواص مرزه

مرزه (Summer savoury) كه از گیاهان خانواده نعناع به شمار می ‌رود، در فاصله ماه‌های تیر تا شهریور در ایران به گل می‌ نشیند.

مرزه گیاه چند ساله ای است كه بومی مدیترانه شرقی و جنوب غربی آسیاست.

قسمت های هوایی به انضمام برگ ها که در بعضی مواقع، فقط قسمت های فوقانی گل دار جمع آوری می گردد، به صورت خوشه ای دسته شده و یا بر روی قاب های چوبی پهن كرده و در سایه و با حرارت مصنوعی كمتر از 40 درجه سانتی گراد خشك می شوند.

برگ‎های آن نرم و متقابل و تقریبا بدون دمبرگ و باریک و نوک تیز و پوشیده از کرک و دارای تارهای غده‎ای فراوان اسانس‎ دار است.
فرآوری

اسانس مرزه از تقطیر با بخار آب از برگ ها و سرشاخه های برگدار حاصل می شود. این اسانس مایعی بی رنگ و یا مایل به زرد و دارای عطر و بوی تند و زننده ای و با مزه ای كه طعم فلفل را به یاد می آورد، می باشد.

این گیاه دارای 0/8 تا 1/5درصد اسانس به همراه تانن، رزین و موسیلاژ می باشد. اسانس مرزه درصنایع غذایی كاربرد دارد.
کاربرد مرزه

اسانس گیاه مرزه دارای طبیعت گرم و اثرات تقویت کننده معده، تسهیل كننده عمل هضم، ضد نفخ و مُدر ( ادرار آور ) است.

برای معالجه اسهال بسیار مناسب است و یک ضدعفونی كننده قوی می باشد.

این گیاه را به عنوان چاشنی و ادویه به همراه لوبیا، سالاد فصل، خیار، ماهی، گوشت، كالباس و سوسیس مصرف می کنند.

دارویی به نام تیمیان Thymian در داروخانه های كشور وجود دارد كه از گیاه مرزه، آویشن، رازیانه و اكالیپتوس تهیه می شود و دارای اثرات ضد سرفه و خلط آور می باشد.

این گیاه در ایران جزو سبزی‎های خوراکی است و به صورت خام و پخته در غذاها مصرف می‎شود.

دارای خاصیت بادشكن و همچنین دافع كرم می باشد.

به صورت دم كردنی در رفع گرفتگی معده و روده موثر می باشد.
كشف تركیبات ضد درد در گیاه مرزه

نشریه "پزشكی مستند مكمل و جایگزین" در جدید ترین شماره ماه مارس خود نتایج تحقیقات یك گروه چهار نفری از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران را به چاپ رسانده كه نشان می‌ دهد چهار تركیب شیمیایی ضد درد در گیاه مرزه وجود دارد.
مرزه

گیاهی كه در این تحقیق استفاده شده با نام علمی(Satureja hortensis ) "ساتوریا خوزستانیكا" شناخته می ‌شود كه محل رویش طبیعی آن در استان‌های خوزستان و لرستان است و در گویش محلی به نام "مرزه خوزستانی" شناخته می‌ شود.

رویش مرزه خوزستانی نه تنها در این استان، بلكه در سایر استان‌های جنوبی تا میانه ایران نیز وجود دارد.

آن چه در تحقیق جدید به آن اشاره شده وجود تركیبات شیمیایی با خواص ضد التهابی و ضد درد در نمونه‌هایی از گیاه است كه نه به شكل وحشی، بلكه به صورت دستی كاشته شده‌اند.

پیش از این به خواص 2 تركیب از 4 ?تركیب شیمیایی موجود در قسمت برگ و ساقه مرزه اشاره شده بود. این دو تركیب عبارتند از: بتا سیتروزول و اسید اورسولیك. به عنوان مثال تركیب بتا سیتروزول كه در بادام زمینی نیز وجود دارد، منجر به توقف رشد غده پروستات در حیوانات آزمایشگاهی می ‌شود.

همچنین گزارش‌های متعددی مبنی بر اثر ضد التهابی اسید اورسولیك برای درمان سوختگی‌ ها و نیز اثر بازدارندگی آن بر رشد تومورها منتشر شده است.

خواص ضد التهابی اسید اورسولیك منجر به استفاده وسیع از این تركیب در صنایع آرایشی شده است.

تا كنون گزارش‌های مختلفی درباره وجود انواعی از روغن‌های ضروری در این گیاه به چاپ رسیده است.

علاوه بر این، سه گزارش علمی مختلف در ایران در فاصله سال‌های 2003 تا 2005 میلادی، به خواص ضد التهابی و ضد میكروبی این گیاه اشاره كرده‌ اند.

در بین مصارف بومی از گیاه مرزه در ایران می توان به استفاده از آن برای تسکین دندان درد اشاره کرد.
تاثیر مرزه در درمان دردهای عصبی

مصرف مرزه در درمان دردهای عصبی و نرمی استخوان تاثیر دارد.

به گزارش ایسنا،‌ اگر روزانه 100 گرم مرزه در 500 گرم آب جوشانده شود و تا 5 روز مصرف گردد، علاوه بر این كه باعث تقویت معده می‌ شود، در رفع زخم روده نیز موثر است.

همچنین حمام ( بُخور ) جوشانده برگ های گیاه مرزه در رفع دردهای روماتیسمی ، عصبی و نرمی استخوان نیز موثر است.
مرزه
اثرات ضد انعقادی خون گیاه مرزه

محققان تاثیر گیاه مرزه را بر افزایش فعالیت فاکتورهای انعقادی خون در حیوانات آزمایشگاهی نشان دادند.

تحقیقات این پژوهشگران نشان می دهد که مصرف سه بار در روز گیاه مرزه و هر بار به میزان 50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، موجب افزایش پروترومبین (PT) و پارشیال پروترومبین (APTT) فعال شده می گردد که هر دو از فاکتورهای انعقادی خون می باشند.


کاهش چربی خون

یک طرح تحقیقاتی که در آزمایشگاه مركز تحقیقات گیاهان دارویی لرستان به مدت یك سال انجام شد، نشان داده است که گیاه "مرزه" با نام علمی "ساتوریا خوزستانیكا" اگر درست مصرف شود، مانند داروهای شیمیایی میزان چربی خون را در بدن انسان كاهش می دهد.

لازم است پژوهشگران گیاه را پس از تبدیل به پودر، به شكل كپسول خوراكی درآورند تا برای كنترل چربی خون افراد بیمار از آن استفاده کنند.
گیاه مرزه ، وزن را کاهش می دهد

به گزارش شبکه خبر، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی لرستان با بررسی گروهی از افراد چاق دریافتند، افرادی كه از رژیم غذایی كم كالری همراه با مكمل گیاهی حاوی مرزه استفاده می كنند، در كاهش وزن خود موفق تر از افرادی هستند كه فقط رژیم غذایی كم كالری مصرف می كنند. پژوهشگران با توجه به نتایج این بررسی كه در مجله پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تبریز منتشر
شد، برای كاهش وزن، رژیم غذایی كم كالری همراه با مكمل گیاه مرزه را توصیه می كنند.


:heart:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص انبه

خواص انبه

انبه جزو اولین میوه‌هایی است كه در مناطق گرمسیری و استوایی مورد استفاده انسان قرار گرفته است. هیچ می‌دانید زادگاه این میوه به كجا بازمی‌گردد؟ به دامنه كوه‌های هیمالیا در كشور هند و برمه. بیش از ۴ هزار سال پیش درخت همیشه سبز این میوه در این منطقه پیدا شده و كم‌كم میوه‌اش به سایر كشورها معرفی شده است. جالب است بدانید كه ۴۰ تا ۶۰ عدد از این درختان هنوز در این نواحی باقی مانده‌اند و جالب‌تر اینكه انبه‌های زمان قدیم به خوشمزگی انبه‌های امروزی نبوده‌اند زیرا بافت فیبری آنها بیشتر بوده است. به این میوه در زبان فارسی انبه می‌گفته‌اند و امروز نیز به همین نام شهرت دارد و نام انگلیسی انبه مانگو است كه از عبارتی گرفته شده كه جلوتر توضیح خواهیم داد. از آنجا كه هند زادگاه این میوه به حساب می‌آید در آیین هندو آن را غذای خدایان می‌دانستند و نام مانگو از كلمه مانكای گرفته شده است كه بعدها پرتغالی‌ها آن را به مانگا تغییر داده و بعد از سال‌ها به این نام امروزی شهرت یافته است به طوری كه این روزها به عنوان یك میوه با ارزش تغذیه‌ای فراوان مورد استفاده قرار گرفته است و به عنوان منبع ویتامین C ، بتا كاروتن و پتاسیم به حساب می‌آید.
بهترین نوع انبه به نام آلپونسو در هند كشت می‌شود كه به شاه انبه شهرت دارد. به علاوه در كشور خودمان نیز این میوه كشت می‌شود و استان هرمزگان و به خصوص شهرستان‌های میناب و رودان از جمله مناطق كشت این میوه به حساب می‌آیند و باغات این میوه در این شهرستان‌ها به چشم می‌خورند.
● كاهنده فشار خون
همان طور كه گفتیم این میوه از منابع بسیار خون پتاسیم به حساب می‌آید به طوری كه مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود. جالب است بدانید كه هر انبه كامل كه ۶۴۰ گرم وزن دارد تامین‌كننده ۳۳ درصد از نیاز افراد بزرگسال به پتاسیم است و مصرف هر روز این میوه به كاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار كمك می‌كند. جالب است بدانید مطالعات نشان داده‌اند، دریافت روزانه ۲۳۰۰ تا ۳۱۰۰ میلی گرم از این ماده مغذی در یك روز توانسته است فشار خون افراد را به میزان ۲۵ درصد كاهش دهد و مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا را كنترل كند.
این میوه اندیس گلایسمی بالایی نیز دارد یعنی وقتی مصرف می‌شود قند خون به یكباره افزایش پیدا می‌كند و موجب ترشح هورمون انسولین می‌شود. با ترشح این هورمون قند به داخل سلول‌ها روان شده و دوباره افت پیدا می‌كند به این دلیل فرد دوباره احساس گرسنگی می‌كند و همین موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوری او می‌شود. به علاوه، این میوه را افراد دیابتی باید با احتیاط مصرف كنند زیرا نیاز به انسولین با خوردن این میوه افزایش پیدا می‌كند. این میوه در هر ۱۰۰ گرم از خود دارای ۵۷ كالری انرژی است و باید این میزان كالری را در برنامه غذایی روزانه محاسبه كرد.
● میوه‌ای برای كم‌خون‌ها
همه ما می‌دانیم كه مشكل كم‌خونی در افرادی كه از گوشت قرمز استفاده نمی‌كنند، بیشتر دیده می‌شود. به این دلیل به این افراد توصیه می‌شود تا از منابع گیاهی این ماده مغذی بیشتر استفاده كنند. به علاوه در كنار مواد غذایی آهن‌دار گیاهی بهتر است از غذاهایی استفاده شود كه جذب این آهن گیاهی را بالا می‌برند. در این میان، انبه در دسته میوه‌هایی جای می‌گیرد كه می‌توان آن را به همراه منابع گیاهی آهن دار مورد استفاده قرار داد. حتما می‌پرسید چرا؟ باید در جواب بگوییم كه در هر ۱۰۰ گرم از این میوه ۳۷ میلی‌گرم ویتامین C و ۲۰۰۰ میكروگرم بتاكاروتن وجود دارد كه مطالعات نشان داده‌اند دریافت همزمان این مواد مغذی با آهن جذب روده‌ای این ماده معدنی را افزایش می‌دهد. بتاكاروتن در روده با آهن باند شده و از پیوند آن با تركیباتی مثل فیتات‌ها كه مانع جذب آهن می‌شوند، جلوگیری كرده و به این ترتیب كم خونی برطرف می‌شود.
● انبه علیه سرطان
شاید باورتان نشود اگر بگوییم كه مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مرتب این میوه از بروز سرطان رحم پیشگیری می‌كند زیرا انبه دارای تركیبی با خاصیت آنتی‌اكسیدانی است كه به آن بتاكریپتوگزانتین می‌گویند. در مطالعه‌ای كه بیش از ۱۵هزار زن در آن شركت داشته اند و به مدت ۱۵ سال به طول انجامیده است دیده شده با مصرف مرتب این میوه، سطح این تركیب در خون آنها بالارفته و به میزان قابل ملاحظه ای احتمال ابتلا به این بیماری در آنها كاهش یافته است. حتی دیده شده است وجود این تركیب در بدن افراد از عود مجدد سرطان در افرادی كه قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند كمك فراوانی می‌كند.
یكی دیگر از دلایل پیشگیری‌كننده از بروز سرطان و حتی عفونت‌های گوناگون، ایجاد یك سیستم ایمنی بسیار قوی است كه مطالعات نشان داده‌اند این میوه به دلیل ویتامین C و بتاكاروتن بالایی كه دارد دارای چنین خاصیتی است. به این دلیل مصرف مرتب انبه در برنامه غذایی از بروز عفونت‌های ویروسی و رشد تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌كند. به‌علاوه تحقیقات نشان داده‌اند، دریافت مقادیر بالای بتاكاروتن موجب فعالیت هرچه بیشتر سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود به این دلیل متخصصان تغذیه انبه را به گروه‌های سنی با سیستم ایمنی ضعیف‌تر مانند سالمندان، بچه‌ها و زنان باردار توصیه می‌كنند.
● طرز خرید انبه
وقتی می‌خواهید این میوه را بخرید و به خانه ببرید،‌ اول خوب به انبه‌ها نگاه كنید. توجه داشته باشید كه پوست یكنواختی داشته باشند البته ممكن است قسمت‌هایی روی این میوه وجود داشته باشند كه به رنگ سبز تیره، زرد و قرمز در آمده است. به علاوه، هنگامی‌كه آن را فشار می‌دهید، پوست این میوه باید نرم باشد. اگر لكه‌های سبز تیره روی این میوه باشد یعنی این میوه به خوبی نرسیده است و می‌توان آن را در دمای اتاق قرار داد كه با گذشت چند روز می‌رسد و به محض آنكه كاملا رسید می‌توان آن را به مدت دو هفته در یخچال نگهداری كرد. در ضمن، برای تسریع در رسیدن این میوه می‌توانید آنها را داخل پاكت كاغذی قرار داده و در دمای اتاق قرار دهید كه سرعت فرآیند رسیدن این میوه‌ها افزایش پیدا می‌كند.
● روش‌های خوردن انبه
ساده‌ترین روش خوردن این میوه آن است كه آن را پوست گرفته و به شكل تازه آن را میل كنید. می‌توانید آن را به همراه كمی‌آبلیمو به شكل یك نوشیدنی در آورده و در این روزهای گرم تابستان مورد استفاده قرار دهید. مصرف این میوه به همراه كمی‌بستنی و یا مخلوط شده با شیر نیز میان وعده‌های بسیار مغذی را برایتان مهیا می‌كند كه می‌توانید از خوردن‌شان لذت ببرید.
اما یكی از نكاتی كه باید در هنگام خوردن این میوه به خاطر داشته باشید آن است كه برخی از افرادی كه به آلرژی تماسی مبتلا هستند با تماس با پوست این میوه دانه‌های قرمز رنگی در پوست‌شان ایجاد می‌شود. بهترین توصیه به این افراد آن است كه از انبه‌های كاملا شیرین استفاده كنند تا كمترین واكنش‌های حساسیتی ایجاد شود.
شما می‌توانید در فصولی كه این میوه در دسترس شما نیست آن را به برش‌های نازكی درآورده و خشك كنید. فراموش نكنید این میوه می‌تواند یكی از اجزای سالاد میوه را تشكیل دهد و یا آنكه به شكل پوره به همراه سایر میوه‌ها به مصرف برسد. از این میوه، شربت، ترشی و مربا تهیه می‌كنند.
این میوه به دلیل تركیبات اسیدی كه دارد می‌تواند به هضم پروتیین‌ها كمك كند. به این دلیل در وعده‌های غذایی سنگین اگر مقدار كمی‌از این میوه به مصرف برسد به هضم غذا در سیستم گوارشی كمك می‌كند. به همین دلیل توصیه می‌شود انبه را با معده خالی میل نكنید بلكه آن‌را بعد از صرف غذا و یا ترشی آن را به همراه غذا به مصرف برسانید.
شاید خیلی به مذاقتان خوش نیاید اگر بگوییم كه در برخی از كشور‌ها مانند مكزیك و هند برش‌های این میوه را با كمی‌فلفل قرمز و نمك می‌خورند البته برش‌های كال این میوه و جالب‌تر اینكه در هند آن را با نوعی رب شور كه بگونگ نام دارد و از ماهی و یا میگو تهیه شده است، می‌خورند كه البته بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم همان برش‌های خنك و شیرین این میوه را بدون افزودن هیچ چیزی به تنهایی میل كنیم. مگر نه؟
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل راعي و خواص دارويي 1

گل راعي و خواص دارويي 1

گفته مي شود که گياه گل راعي نام انگليسي خودرااز نام شواليه هاي سنت جان گرفته است که ازآن درميادين جنگ هاي صليبي براي مداواي زخم استفاده مي کردند.اين باور وجود داشت که اين گياه دافع ارواح خبيث است وبه همين دليل ديوانگان را واداربه خوردن دمکرده آن مي کردند.به دليل رنگ زرد آن را موافق مزاج صفراوي مي دانستند وبراي درمان يرقان وهيستري به کار مي بردند.
اين گياه علاوه بر اين که از نظر خواص دارويي بسيار غني است ،سر شاخه هاي گل دار آن نيز داراي اسانس نافذي است.
نام علمي: Hypericum perforatum
نام انگليسي: St Johns Wort
نام فارسي: علف چاي،گل راعي،هوفاريقون،گل شهناز

ريخت شناسي گياه:
گياهي است پايا ،فاقدکرک،پايه چوبي،با ساقه ايستاده، در پايين چوبي، ارتفاع گياه بسته به شرايط محيطي تعيين مي شود.برگهاي تخم مرغي،دراز،پهن، در سطح زيرين کم رنگ،شامل نقاط شفاف سوراخ مانندبا حاشيه اي سياه وبه تعداد فراوان که درواقع کيسه هايترشحي مملو ازاسانس هستند.
گل ها به رنگ زرددرخشان ،نسبتاً بزرگ و مجتمع در گل آذين وسيع پانيکولي، داراي پنج گلبرگ مي باشد.در گلبرگها نقاط ريز يا خطوط تيره که عبارتند از غده هاي ترشحي محتوي شيره قرمز مايل به قهوه اي ديده مي شود.
ميوه به صورت کپسول به ابعاد1-./5 ميلي متر وريشه به طول 70سانتي متر مي باشد.(1)

محل رويش:
اين گياه در نقاط خشک،مرغزارهاومراتع آفتاب گير مي رويد.در بريتانيا به وفور به خصوص بر روي خاک هاي آهکي مي رويد.
گل راعي اگر چه در زمين هاي بليرو حاشيه جاده ها مي رويدولي علف هرز اختصاصي مزارع چايي است.
ايران: اين گياه در نواحي مختلف البرز،کرج،راه چالوس،شمال ايران،گيلان،لاهيجان،طالش،خراسان،مغرب ايران،بروجرد،کوه الوند ونهاوند مي رويد.(2)

زمان گلدهي:
اواخر ارديبهشت تا اواخر مهرماه
زمان برداشت سر شاخه ها: خرداد تا تير ماه

قسمت مورد استفاده:
سرشاخه هاي گلدار تازه يا خشک شده گياه
سرشاخه ها را بايددر زمان گلدهي از گياه چيد.در اين هنگام طعم آن تلخ ،کمي قابض وبه طورملايم شور است.
اگر در بين انگشتان فشرده وله شود ،بوي معطر ورزيني ازآن استشمام مي شود.براي منظورهاي درماني گل رابايدزماني ازگياه جداکردکه در حال طراوت يعني قبل ازپلاسيده شدن باشند.(1)

ترکيب هاي شيميايي :
داراي اسانس روغني فرار و در حدود 7./-.5./ درصد از يک نوع گلوکوزيد بنام هايپرين و يک ماده قرمز بنام هايپرسين بخصوص در بذرآن مشخص شده بعلاوه مقدار قابل ملاحظه اي از يک نوع تانن شبيه به تانن چاي در برگهاي آن وجود دارد در برگها در حدود 2./ روتين وجود دارد . در گلها 95 /.روتين و1./ کوئرستين وجود دارد مقدار تانن در ساقه هاي جوان گياه 8/3 درصد ،دربرگها4/12درصد ودرگلها 16/ درصد ميباشد اثر
فيزيولوژيکي گياه مربوط به وجود اسانس،هايپرسين،کولين،تانن،و نيکوتينيک اسيد مي باشد.(10)
گونه هاي ديگر اين تيره : 1.Hypericum androsaemum
داراي اثر درماني مسهل است ودر بيماري هاي کليه و مثانه استفاده مي شود. 2.Hypericum lanceolatum
به عنوان يک گياه دارويي التيام دهنده با اثر مقوي استفاده مي شود.از پوست ساقه اين گياه نوعي گم رزين به رنگ زرد مايل به سبز به دست مي آيد.اين ماده با نام Baumeda fleursjaunes و با بويي نا مطبوع مي باشد.
3.Vismia guianensis
درخت خون که از آن نوعي شيره رزيني به دست مي آيد که اثر مسهل است.
4.Vismia acuminate
در آمريکاي جنوبي مي رويد .
5.Harongama dagascariensis
نوعي ماده رزيني از آن به دست مي آيد که از آن در نواحي محل رويش جهت درمان عفونت هاي زايماني استفاده مي شود.
3.Vismia guianensis
درخت خون که از آن نوعي شيره رزيني به دست مي آيد که اثر مسهل است.
4.Vismia acuminate
در آمريکاي جنوبي مي رويد .
5.Harongama dagascariensis
نوعي ماده رزيني از آن به دست مي آيد که از آن در نواحي محل رويش جهت درمان عفونت هاي زايماني استفاده مي شود.(
رقم توپاز يکي از معروفترين ارقام گل راعي در اروپا است که جهت توليد دارو در مقياس صنعتي از آن استفاده مي شود.در ايران نيز شرکت دارويي زردبند با تهيه بذر رقم توپاز و مطالعات متعددي که بر روي سازگاري و همچنين اثر شرايط اقليمي کشورمان بر روي آن انجام داده و به اين نتيجه رسيده که رقم توپاز را مي توان در مقياس وسيع جهت توليد دارو مورد استفاده قرار داد.(13)

گل راعي به عنوان داروي ضد افسردگي:
مشکلات ومسائل دنياي ماشيني باعث شده که روز به روز افسردگي در ميان افراد بيشتر شود.متاسفانه
اين پديده به صورت خفيف،متوسط ويا شديد در افراد مسن وميان سال ودر بسياري از جوانان نيز ديده مي شود.افسردگي مي تواند بسياري از عوامل زندگي از جمله فعاليت هاي روزانه ،خوراک،لذت هاي زندگي تفکرات خوب ،تحرک،سلامت جسم وروان،تحصيلات و...را تحت تاثير قرار دهد ودرنتيجه فرد افسرده نمي تواند به خوبي از زندگي خود بهره مند شود،به طوري که افسردگي مي تواند از طريق اختلالات هورموني باعث يائسگي زود رس،مشکلات قاعدگي ،چاقي،لاغري،مشکلات پوست،ريزش مو و... شود.خوشبختانه افسردگي قابل درمان بوده و شخص مي تواند با درمان هاي دارويي و غير دارويي درمان شده وبه صورت فردي طبيعي،فعال وخوش بخت درآيد.
براي درمان انواع افسردگي ،ساليان درازي است که از انواع دارو هاي ضد افسردگي شيميايي استفاده مي شود ولي چون درمان افسردگي گاهي چندين ماه ويا چندين سال طول مي کشد،بنابراين مصرف کنندگان اين داروها هميشه از عوارض آن ناراضي ونگران هستند؛به همين دليل در دو سه دهه گذشته تحقيقات وسيعي بر روي گياهان دارويي ضد افسردگي ،آرام بخش وضد دردصورت گرفته وتعدادي داروي موثر وداراي حد اقل اثرات جانبي به بازار هاي جهاني عرضه شده است که مي تواند در بسياري از موارد،جايگزين دارو هاي شيميايي ضد افسردگي شود.(12)
در حال حاضر يکي از بهترين دارو هاي گياهي ضد افسردگي که داراي خاصيت دارويي و خواص ارزنده ديگري نيز مي باشد دارويي است که از عصاره گياه گل راعي به دست مي آيد.
قدمت مصرف اين گياه ،بيش از دو هزار سال پيش است و نزد بيشتر اقوام وملل جهان به عنوان بهترين داروي بيماري هاي عصبي مورد استفاده بوده تا اينکه در حدود يک قرن پيش ،براي اولين بار در آلمان از آن فراورده صنعتي تهيه شده وسپس در حدود سه دهه قبل از بيشتر کشورهاي اروپايي وامريکا محصولات زيادي از آن به بازار آمد.در حال حاضر بيش از50 کار خانه دارو سازي جهان از گياه علف چاي،دارو هاي مختلف د افسردگي تهيه مي کنند.
در ايران نيز براي اولين بار در سال 1378 از عصاره اين گياه دارويي به شکل قطره و با نام هايپيران،منطبق با استاندارد جهاني و با کيفيتي برابر با انواع خارجي تهيه و به عنوان داروي رسمي ايران شناخته شد.
با توجه به اين که به طور اساسي و به علت شرايط آب و هوايي،گياهان دارويي ايران داراي مرغوبيت خاصي مي باشند،لذا گل راعي ايران داراي بهترين کيفيت بوده و داروي ساخته شده از آن نيز از کيفيت و استاندارد بالايي بر خوردار است.

مکانيسم اثر اين گياه در درمان افسردگي:
وجود آنزيم مونو آمينو اکسيداز سبب تجزيه هورمونهاي آدرنالين و نور آدر نالين در محل سيناپيس هاي عصبي مي شود.تجزيه هورمون هاي مذکورسبب ايجاد افسردگي(Depression) در افراد مي شود.هيپرسين سبب مهار اين آنزيم مي شود وبه اين وسيله افسردگي را درمان مي کند.
در اکثر مراجع علمي معتبر نظير Basic and clinical, Martindale, PDR, وکميسيونE اثر ضد افسردگي اين گياه مورد تائيد قرار گرفته است.
تحقيقات نشان مي دهد که ماده شيميايي هايپرسين موجود در گل راعي ممکن است در ابعاد فعاليت مادهاي به نام MAO (Monoamine Oxidase) دخالت کرده و آن را به مهار کننده هاي MAOتبديل کند.
مهار کننده هاي MAO گروه مهمي از داروهاي ضد افسردگي مي باشند .در يک پژوهش کوچک در آلمان که پانزده نفر زن به منظور درمان افسردگي تحت معالجه قرار گر فته اند ،پس از اين که به آن ها گل راعي داده شد به طور محسوس بهبود يافتند ،اشتهاي آن ها زياد شد،به زندگي بسيار علاقه مند شدند ،اعتماد به نفس خود را باز يافتند و خواب آن ها خوب شد.
اما بايد توجه داشت که اين گياه درمان فوري براي افسردگي نيست و شايد 2-3 ماه طول بکشد.

گل راعي براي درمان ايدز:
از اوايل دهه 90 آزمايشات باليني در خصوص تاثير هيپرسين در درمان بيماري هاي ايجاد شده توسط ويروس ها
صورت پذيرفت ودر نتيجه از اين گياه به عنوان يک کانديداي مناسب براي کنترل بيماري ايدز ياد شده است.
آزمايشات در اين زمينه نشان مي دهد که گياه با سميت کم ،آثار قابل ملاحظه اي بر ضد ويروس هاي مشابه HIV دارد.دراين آزمايش ابتدا موش هاي آزمايشگاهي با ويروس هايي که ايجاد بيماري لوکيما مي کنند تزريق شده و سپس يک تزريق از عصاره گل رهعي انجام شد و اين تزريق صد در صد از بروز بيماري در موش جلو گيري کرد.
همچنين در آزمايش هايي که عصاره از راه دهان به موش داده شد نيز همين آثار جالب ديده شد.
پژوهش ها نشان مي دهد که عصاره گياه از سد خوني مغز عبور مي کند که اين خاصيت براي درمان ايدز بسيار مهم است.زيرا ويروس ايدز اغلب به مغز حمله مي کند.
اين روش بر روي انسان هاي مبتلا به ايدز نيز استفاده شده است ونتايج اوليه پژوهش ها که در نشريه اخبار درمان ايدز منتشر شده نشان مي دهد که تا به حال آثار مثبتي بر ضد ويروس ايدز ديده شده و بيماران بهبودي محسوسي يافته اند؛به اين معني که فعاليت سيستم دفاعي آن ها افزايش يافته ،وزن آن ها زياد شده وانرژي بيشتري يافته اند.

بررسي تاثير گل راعي در درمان سندرم پيش از قاعدگي:
در تحقيقي که بر روي 70 نفر از دانشجويان دانشگاه تهران که مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي بودند انجام شد،شرکت کنندگان براي دو سيکل متوالي فرم ثبت وضعيت روزانه را تکميل کردند وپس از تائيد سلامت جسمي ورواني به طور تصادفي به دو گروه 35 نفري تقسيم شدند وبه مدت دو سيکل متوالي با 30 قطره هايپيران دو بار در روز حداقل هفت روز قبل از قاعدگي تحت درمان قرار گرفتند.
ميزان کاهش شدت علايم سندرم پيش از قاعدگي بعد از مصرف هايپيران 45/46 درصد بود.(

بهداشت پوست:
اثر قابض وضد عفوني کننده گياه موجب گرديده که از آن در درمان عوارض پوست هاي چرب استفاده شود.
معمولاًپوست صورت اگر چرب باشد،پس از پاک کردن از مواد آرايشي بقاياي آن در منافذ پوست که حالت باز شده دارند،باقي مي ماند وآن ها را مسدود مي کند.براي نظافت کامل اين گونه پوست ها ،جوشانده 50 گرم
سر شاخه ها ي گياه رادر يک ليتر آب تهيه کرده و بر روي پوست صورت اثر مي دهندو آن را پاک مي کنند.
جوشانده مذکور از پيدايش چين در پوست صورت جلوگيري مي نمايدوباعث طراوت آن مي شود.

دارو هاي تهيه شده از گل راعي:

1.قرص پرفوران:perforan coated tablet
قرص روکش دار که هر قرص حاوي حدود 160 ميلي گرم عصاره خشک گياه علف چاي يا هوفاريقون و معادل 300 ميکرو گرم هايپريسين مي باشد.
مواد موثره: مهمترين ماده موثره آن هيپريسين پسودو هيپريسين است.ساير مواد موجود در آن عبارتند از :فلاونوئيد،گزانتون ها ،اسيد هاي کربو کسيليک،فنوليک.

آثار فارما کولوژي:
در مطالعات اوليه نشان داده شده است که عصاره گياه علف چاي انواع ايزو آنزيم A,B آنزيم مونو آمينو اکسيداز(MAO) را مهار مي نمايد.در نتيجه اين اثر ميزان واسطه هاي شيميايي سروتنين،نوراپي نفرينو دوپامين در هسته هاي مغزي افزايش يافته ،موجب بهتر شدن خلق و بر طرف شدن افسردگي مي شود.
حداقل دو مکانيسم براي اثر ضد افسردگي گل راعي پيشنهاد شده است که عبارتند از :تعديل فعاليت اينتر لوکين و وقفه برگشت سروتونين به عصب.

مطالعات باليني:
در يک مطالعه باليني بر روي شش زن افسرده 55-65 سال عصاره علف چاي که ميزان 14/.% استاندارد شده بود به کار گرفته شد و معلوم شد که اين عصاره ميزان متابوليت هاي نور آدرنالين و دوپامين ادرار بيماران تحت درمان را افزايش مي دهد.
همچنين محققان دريافته اند که افزايش قابل ملاحظه اي در ميزان متابوليت هاي کاتکو لا مين ها ،متوکسي
هيدروکسي فنيل گليکول که عامل مشخص کننده اثر بخشي در درمان ضد افسردگي است در ادرار اين بيماران يافت شده است.
مطالعات ادامه دار همين محققين بر روي 22 بيمار ديگر نشان داد که عصاره علف چاي به طور قابل ملاحظه اي
علائم اضطراب،بي تفاوتي ،خواب زباد،بي خوابي،بي اشتهايي،کندي فعاليت حرکتيوافسردگي را بر طرف مي کند وضمناًآثار جانبي مشاهده نگرديد.

موارد منع مصرف ونکات قابل توصيه:

در بيماران حساس به گياهان دارويي توصيه نمي شود.

عوارض جانبي:
عوارض آلرژيک وفتو درماتيت در بعضي بيماران گزارش شده است.

مقدار مصرف ونحوه استعمال:
روزي سه مرتبه هر بار يک قرص با يک ليوان آب ميل شود.

مصرف در حاملگي و شير دهي:
در موارد حاملگي وشير دهي توصيه نمي شود.

2. قطره هايپيران:
اين فرآورده از عصاره هيدرو الکلي گياه علف چاي به دست مي آيد و به شکل قطره در دارو خانه ها موجود است.

اثرات درماني:
آرام بخش،مسکن،ضد اضطراب، مفيد دربيماري هاي ميگرن،پرخوابي،مشکلات و دردهاي دوران قاعدگي،ترس ودلهره،شب ادراري کودکان مي باشد.عصاره اين گياه مي تواند ميزان اکسيژن سلولي را افزايش مي دهد.
در دوران قبل از قاعدگي به دليل بروز تغييرات هورموني،نوساناتي چون خلق وخو،دردهاي ناحيه کمر،دل درد،اسپاسم وسردرد بروز مي کند.استرس و اضطراب از جمله عوامل تشديد کننده اين عوارض است.
شربت گياهي هايپيران داروي مناسبي براي کاهش هيجانات روحي و تغييرات خلق و خوست.
نکاتي که در مورد اثرات ايده آل اين دارو واکثر دارو هاي گياهي بايد در نظر داشت اين است که حداقل 2-3 هفته پس از مصرف نبايد انتظار اثر داشت چون دارو هاي گياهي دير اثر بوده و اثر آن ها به طور اصولي پس از يک ماه ظاهر مي شودوبه تدريج به حداکثر مي رسد،به علاوه مقادير مصرف نوشته شده در راهنماي داروهاي گياهي ،بايد به دقت رعايت شودوهمچنين داروهاي گياهي را بايد به طور منظم و مرتب مصرف کرد،چرا که
مسئله مقدار،مدت مصرف و نظم در مصرف دارو از شرايط اصلي اثر بخشي داروهاي گياهي است.
آمارهاي تحقيقات کلينيکي نشان داده که رعايت مصرف صحيح هايپيران ،بيش از 90 درصد اثرات ايده آل ومثبت به جاي گذاشته است.با توجه به بي ضرري هايپيران وداروهاي مشابه آن اين دارو در ليست داروهاي OTC(بدون احتياج به نسخه) قرار گرفته ودر همه جاي دنيا مي توان آن را از داروخانه ها خريداري کرد.
همچنين مصرف طولاني هايپيران بدون مشکل است.

3. پماد و کرم هيپريکوم پرفوراتوم:
عصاره گياه گل راعي از سرشاخه گل خشک شده و پودر شده وبا استفاده از دستگاه سوکسله وحلال متانول
تهيه مي شود.
براي بررسي اثر اين پماد به عنوان ضد التهاب والتيام بخش ،پمادهايي باذ غلظت عصاره 5-3 درصد انتخاب وپس از مشخص نمودن روش تعيين مقدار عصاره در فرآورده ها جهت بررسي اثر آن تعداد 20 موش ماده
با محدوده وزني 250-200 گرم انتخاب شد .دو روز پيش از ايجاد سوختگي موي ناحيه پشت نمونه ها تراشيده شد.اين نمونه ها به چهار گروه پنج عضوي تقسيم شدند.
گروه اول تحت درمان با پماد 3 درصد گروه دوم پماد 5 درصد گروه سوم به عنوان شاهد تحت درمان با پلاسيبور گروه چهارم به عنوان مقايسه استاندارد تحت درمان با کرم فني توئين 1درصد قرار گرفتند.جهت ايجاد سوختگي پس از بيهوشي ناحيه تراشيده شده پنج ثانيه در آب جوش 965 درجه به صورت معلق قرار گرفت که باعث ايجاد سوختگي درجه سه شد.درمان در دو دوره وهر يک در يک هفته صورت گرفت.
در هفته نخست هر روز نمونه ها در دو نوبت ودر هفته دوم در يک نوبت دارو دريافت کردند.نمونه هاي شاهد داراي افزايش تدريجي شدت التهاب ،نکروز،لاغر شدن شديد،عطش فراوان،بي حرکتي،گسترده شدن مناطق آسيب ديده وعفونتبودند.درنهايت به مرگ ان ها در روز دوازدهم منجر شد.
ساير نمونه ها به تدريج با کاهش التهاب والتيام مناطق آسيب ديده ،سير بهبودي را طي کردند.در اين پژوهش نشان داده شد که پماد گل راعي با غلظت 3درصد تا حدودي بهتر از غلظت 5 درصد عمل مي کند؛که اين امر از نظر اقتصادي داراي اهميت بسيار است.
همچنين اختلاف معني داري بين اثرات التيام بخش پماد 3 درصد وکرم 1 درصد فني توئين ديده نشد.

4.هايپر فورات :
اثرهايپرسين تغليظ شده در دي کلرو متان ومتانول در کاهش زخم معده تجربي حاصل از استيل سالسيليک اسيد واتيل الکل 96 درجه در معده موش صحرايي.
هايپريسين با مقادير مختلف به صورت وابسته به دوز جلوي ايجاد زخم توسط ايندو متاسين را مي گيرد ودر ثاني
در حيواناتي که قبلاًتوسط اين ماده پيش مداوا شدند وسپس در آن ها اقدام به ايجاد زخم گوارشي توسط ايندو متاسين مي شد تا حد قابل توجهي در برابر زخم گوارشي مقاومت نشان مي دادند.
پس اين ماده جلوي زخم زايي ايندو متاسين را مي گيردو اين کار را با افزايش ترشح موکوس معدي انجام مي دهد.همچنين ممکن است اين دارو روي سنتز پروستا گلاتوسين ها و ميکروسيرکولاسيون مخاط معده تاثيراتي داشته باشد.
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل راعي و خواص دارويي آن 2

گل راعي و خواص دارويي آن 2

فرآوري:

اسانس گل راعي:
در نقطه هاي روشن برگ غده هايي وجود دارد که مملو از شيره قرمز رنگ مايل به قهوه اي است.
در اروپا از اين شيره به عنوان موثرترين دارو براي التيام زخم ها ،سوختگي وماليدن به قسمت هايي که از بدن که پوست آن ها کنده شده است استفاده مي شود.

روغن گل راعي:
روغن گل راعي که يک روغن قرمز رنگ مي باشد از قرار دادن گل در در روغن آفتاب گردان،روغن گردو و يا روغن زيتون وبا قرار دادن در برابر آفتاب به مدت چند هفته به دست مي آيد.
اين روغن را مي توان روي سوختگي،التهابات پوستي،عضلاني وبافت همبند ماليد و براي درمان نورالژي به کار برد.

خشک کردن:
براي خشک کردن گياه بايد آن ها را به صورت دسته هاي مجزا در آورد وسپس بر روي طناب آويخت.يا اينکه سر شاخه ها را به صورت قشر نازکي بر روي سطح زمين در محل خشکي گستراند تا بدون فاسد شدن خشک شوند.اگر عمل خشک کردن با دقت وسرعت انجام شود ،گل ها،رنگ زيبا وطعم خود را حفظ مي کنند.
خشک کردن صنعتي گل راعي در دماي حداکثر 55 درجه ودر تاريکي کامل انجام مي شود.(حتي چند ساعت نور مي تواند مقدار ماده شيميايي فعال را کاهش مي دهد


مقدار مصرف :
براي التيام زخم پس از اين که محل زخم با آب و صابون کاملاً تمييز شد برگ ها وگل هاي تازه له شده گياه را روي زخم بگذاريد.
براي تهيه دمکرده براي معالجه افسردگي و احتمالاً تحريک سيستم دفاعي بدن يک تا دو قاشق مربا خوري گياه خشک را در يک ليوان آب جوش 15-10 دقيقه خيس کنيدوتا سه پيمانه در روز بخوريد.طعم آن ابتدا کمي شيرين وسپس تلخ وقابض است.
براي کودکان وافراد بالاي 65 سال بايد از مقدار کم شروع کردو به تدريج اضافه کرد.

فاکتور هاي ايمني :
مهار کننده هاي MAO در تريک با بعضي خوراکي ها ممکن است در ابعاد خطرناکي فشار خون را بالا ببرد وعلائم آن سردرد،سفتي گردن،آشفتگي وقي سردي پوست بدن مي باشد.البته قدرت تاثير گياه در مقدار مجاز به قدرت مهار کننده هاي دارويي تجاري نيست ولي توصيه مي شود اشخاصي که از اين گياه استفاده مي کنند نبايد از دارو هاي Amphetaminesو مخدرها،واز اسيدهاي آمينهTryptophan,Tyrosine وقرص هاي ضد بار داري بخور هاي ضد آسم،داروهاي سرما خوردگي استفاده نکنند.
در مواردي که چاي کوهي به به عنوان علوفه دارويي به دام ها داده مي شود ماده شيميايي هايپريسين زير پوست دام جمع مي شودوزير تابش اشعه آفتاب ايجاد سوختگي وتاول مي نمايد.حتي در مواردي که به جانوران آزمايشگاهي به مقدار زياد ماده شيميايي هايپيريسين تزريق شده وزير تابش اشعه آفتاب قرار داده شده اند ،
مرده اند. ولي تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد مصرف اين گياه براي انسان در صورتيکه در حد مجاز توصيه شده ،مصرف شود ايجاد عوارض پوستي نمي کند،مگر در افرادي که داراي پوست هاي حساس باشند.به همين دليل اشخاصي که از اين گياه استفاده مي کنند،شبه به اشخاصي که از آنتي بيوتيک تترا سايکلين استفاده مي کنند بايد حتي الامکان دور از تابش اشعه آفتاب باشند.

احتياط مصرف:
قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب پس از مصرف خوراکي اين گياه ،ممکن است منجر به درماتيت شود.
در هواي مرطوب و آفتابي هرس کردن گياه و چيدن برگ وگل باعث در ماتيت تماسي مي شود.

تداخلات دارويي:
استفاده طولاني مدت اين گياه مي تواند فعاليت دارو هاي حياتي مانند مهار کننده هاي پروتئاز براي HIV و دارو هاي ضد وازنش پيوند را که بعد از پيوند اعضا مورد استفاده قرار مي گيرد ،بلوک نمايد.
در يک مطالعه بر روي 86 بيمار ،بعد از در يافت گل راعي ،در برخي از بيماران وازنش پيوند رخ داد و ساير بيماران مجبور شدند دوز اين داروي گران قيمت را افزايش دهند.

ترکيب هاي موجود در گل راعي:
ترکيبات

a-mujene


a-pinEn


sammene


B-pomene


myrsen

a-terpenin


Limonene


ocimene

y-terpinene


terpinene


B-curpinene
 
آخرین ویرایش:

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسپند و ...

اسپند و ...

اِسپَند (Peganum harmala L) گیاهی چندساله یا پایا از تیره نیتراریاسه (Nitrariaceae) است.
اسپند گیاهی است دارای ارتفاعی بطول حدوداً ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر است. ظاهر آن بوته مانند، دارای برگ‌های سبز با تقسیمات باریک و دراز و نامنظم است. گل‌های آن درشت و دارای کاسبرگ نازک و گلبرگ بزرگ برنگ سفید مایل به سبز، میوه آن پوشینه و حاوی دانه‌های متعدد برنگ سیاه است.

ترکیبات شیمیایی

گیاه اسپند دربردارنده مواد ضد میکروبی از نوع فلاونوئیدها و آلکالوئیدها می‌باشد، که این مواد در بخش‌های مختلف آن (دانه، کالوس و نهال) زیاد یافت می‌شود. از جمله آلکالوئیدهای مهم آن می‌توان به آلکالوئید هارمین، هارمالین، هارمالول و پگانین و آلکالوئیدهای کینازولین اشاره کرد.
خواص دارویی

در طب سنتی از عصاره‌های گیاهی اسپند جهت افزایش ترشح شیر، دفع ترشح شیر، دفع کرم‌های روده، درمان روماتیسم، افزایش قدرت جنسی و نیز به عنوان یک مسکن جهت رفع درد معده بکار می‌رفت.
در تحقیقات آزمایشگاهی که از عصاره اسپند جهت از بین بردن میکروب‌ها استفاده شده‌است. عصاره‌های حاصل از کالوس خواص ضد میکروبی در برابر میکروب‌هایی نظیر استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کولی و کاندیداآلبیکانس را نشان داده‌است. برای تولید کالوس از جدا کشت‌های اسپند معمولاً یک محیط پایه MS که حاوی هورمون KIN، باشد کافی است، اما همراه کردن یک هورمون اکسینی نظیر ۴-D و ۲ و NAA با هورمون KIN باعث افزایش تولید کالوس می‌گردد. تاکنون هیچ تحقیقی بروی سیستم باززایی نوساقه و ریشه در گیاه اسپند صورت نگرفته‌است.
دراین تحقیق بمنظور باززایی گیاه اسپند جهت بررسی ارتباط بین مراحل مختلف تمایز و تولید آلکالوئیدها از جدا کشت‌های مختلف نهال اسپند و نیز محیط کشت حاوی هورمون BA,KIN و ویتامین تیامین تشخیص داده شد. علاوه بر آن از نظر وجود آلکالوئیدها، کالوس‌های تیره و آبدار نسبت به کالوس‌های سبز و سفاف بیشترین آلکالوئیدها را دارا بودند. همچنین نوساقه‌ها و کالوس مولد ریشه نیز دارای آلکالوئیدهای هارمالا بودند.
در گویش برخی از مردم ایران به ویژه استان فارس به آن دونشت گویند. از امام صادق(ع) درباره اسپند و کندر سوال شد پس آن حضرت فرمود: هیچ ریشه‌ای از گیاه در زمین نمی‌جنبد و هیچ شاخه‌ای در آسمان بالا نمی‌رود مگر آنکه خداوند فرشته‌ای را ماموریت داده تا آن را به قطعات خرد شده تبدیل کند یا به سرنوشتی که دارد برساند و شیطان (میکروب) از هفتاد خانه‌ای می‌گریزد که در نزدیکی خانه‌ای باشد که در آن اسپند است و شفا از هفتاد بیماری در اسپند است که آسان ترین آن خوره‌است، پس دود کردن اسپند را از یاد نبرید. ولی کندر منتخب و برگزیده پیامبران سابق است و حضرت مریم(ع) از آن، کمک گرفت و هیچ دودی سریع تر از دود کندر به آسمان بالا نمی‌رود. دود کندر میکروب‌ها را دفع و آفات و بلاها را طرد می‌کند پس دود کردن کندر را از یاد نبرید. (بحار ج ۵۹ ص ۲۳۴) (اسپند HARMEL) یا اسفند یکی از داروهای اصلی گیاهی است که به زبان عربی «حرمل» نامیده می‌شود. اسپند از تیره سراب (ygophyllaceaez) است و نام علمی آن «harmala peganum» است. دانه اسفند دارای آلکالوئیدهایی به نام (هارمالین، هارمین، هارمالون) است و دارای خواص دارویی بسیاری است و گندزدایی می‌کند. بو و دود دانه‌های اسپند، اثر ضدعفونی کننده در هوا داشته و میکروب‌ها را از بین می‌برد. در التیام بیماری‌های پوستی، جوشانده ریشه اسپند اثر بسیار زیادی دارد عفونت‌های پوستی خصوصا اگزما را درمان می‌کند و از بروز حساسیت‌های پوستی جلوگیری می‌کند. دانه‌های اسپند خواب آور و معرق است. اسپند نرم کننده سینه و ریه بادشکن امعا» زیاد کننده شیر مادر مسهل سودا بغلم و ضد کرم کدو است. خوردن دانه‌های خشک اسپند همراه با کمی خاکشیر تقطیر ادرار و سستی ادرار را درمان می‌کند. خوردن مخلوطی از دانه‌های اسپند و تخم رازیانه بی اختیاری ادرار و دفع شبانه ادرار را درمان می‌نماید البته برای درمان این بیماری باید از رژیم‌های خاص نیز پیروی نمود در مورد اول پرهیز از خوردن لبنیات و ترشیجات و در مورد دوم حتما باید از معجون عسل و زرده تخم مرغ در صبحانه استفاده کرد. جوشانده اسپند در تسکین دردهای عصبی گوش توام با آب ترب و روغن زیتون بسیار موثر است. البته به علت سمی بودن از مقدار بسیار کم در این جوشانده باید استفاده کرد. برای رفع استسقا»، سیاتیک سو» دارد خوردن خیسانده دانه‌های آن جهت تحلیل مواد سوداوی و تصفیه خون و نرم داشتن سینه نافع است اگر ۳۰۰ گرم دانه اسپند رابا چهار برابر آب بجوشانند بعد صاف کنند و با صدگرم عسل و هفتاد گرم روغن کنجد مخلوط کرده و به تدریج در طول یک ماه بخورند برای تنگی نفس مفید است و سرفه خشک و رطوبتی را درمان می‌کند بخور اسپند بر درمان دندان توصیه شده مقدار خوراک اسپند نباید زیاد باشد دود اسپند ضدحساسیت است، چکاندن آب اسپند پخته شده در چشم، پرخونی و قرمزی چشم را التیام می‌بخشد.




طبقه‌بندی علمی

فرمانرو: گیاهان
دسته: گیاهان گلدار
رده: دولپه‌ای‌ها
راسته: راسته افرا
خانواده: نیتراریاسه
سرده: اسپند
گونه: P. harmala
نام علمی Peganum harmala
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
سير و خواص آن

سير و خواص آن

سیر با نام علمی (Allium sativum) گیاهی است از راسته مارچوبه‌ای‌ها (Asparagales) از تیره پیازها (Alliaceae) و سرده سیرها (Allium).



تاریخچه

به دستور خئوپس، یکی از پادشاهان سلسله چهارم مصر باستان، یک پر سیر را روی بلندترین هرم جیزه حکاکی کردند. از این امر چنین برمی آید که مصریان به سیر جنبه الوهیت می‌دادند. سنگ نوشته‌ای که بر یکی از سنگهای اهرام مصر درباره خواص طبی و درمانی سیر باقی مانده آشکار می‌کند که هر روز صبح به کارگرانی که در بنای هرم کار می‌کردند یک پر سیر می‌خوراندند تا آنها در مقابل بیماری مصون مانده و به آنها برای ساختن چنین بنای عظیم و بلندی، دل و جرأت بخشد. یونانیها، بر خلاف مصریان هر که را که بوی سیر می‌داد از معابد بیرون می‌انداختند. با این وجود عجیب این است که پهلوانان یونانی پیش از مسابقات المپیک یک دوره طولانی سیر مصرف می‌کردند. یهودیان و یونانیان و رومیان سیر را مثل نوشدارو می‌دانستند و مورد مصرف قرار می‌دادند و جالب توجه‌است بدانیم که نزد مردم چین که مقدار زیادی سیر مصرف می‌کنند موارد سرطانی بسیار کم دیده شده‌است.
تأثیرات داروشناختی

۱) در تحقیقات آزمایشگاهی آلیسین و ترکیبات وابسته به آن ماده HMG-CoA ردوکتاز را مهار می‌کند.این ماده در ساخت کلسترول نقش دارد.
۲) همچنین چندین آزمایش پزشکی نشان داد که سیر باعث کاهش چربی خون می‌شود.
۳) همجنین سیر از گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند.
۴) علاوه بر اینها فعالیت آنتی اکسیدان و تأثیر در کاهش ال‌دی‌ال (LDL ) خون هم در انسان و هم در آزمایشگاه مشاهده شده‌است.
۵) همچنین در بیمارانی که دچار گرفتگی عروق می‌باشند باعث کاهش تشکیل کلسترول استر در سلول‌های آئورت می‌شود.امروزه گیاه سیر در قالبمشتقات گوناگون وبه شکل انواع قرصها و روغنها ارائه می‌شود.
۶) همچنین سیر در کاهش فشار خون نیز مؤثر است به طوری که فشار سیستولیک خون را به میزان ۷/۷ میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیک را به میزان ۵ میلیمتر جیوه کاهش می‌دهد.
۷) سیر خون را پاک می‌کند و به این خدمت، بدن را در مبارزه با بیماریهایی که ناشی از فشار خون می‌شود، پیروز می‌نماید مانند ناراحتی‌های دوران حیض بعضی از زنان، پیری و شکستگی غیر عادی، بواسیر، روماتیسم.
۸) خوردن سیر مجاری تنفس و خون را پاک می‌کند و با این کار از شدت و زحمت تنگ نفس کاسته و گاهی موجب درمان کلی آن می‌شود.
۹) بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می‌کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکرب کوخ دارد(میکرب سل).
۱۰) سیر پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده‌ها را از عفونتها پاک می‌کند به خصوص در اطفال، و با این خصوصیت سپری مقابل تیفوئید و دیفتری و مسکن سیاه سرفه و خروسک است.
۱۱) علما و دانشمندان شرق و غرب، در مورد خاصیت ضد کرم بودن سیر متفق القولند و حتی پزشکان قدیم ایران آن را برای از بین بردن زالو که بیخ گلو چسبیده باشد مفید می‌دانند، اما مشاهده می‌شود که در بین رشتی‌ها که زیاد سیر می‌خورند کرم معده دیده می‌شود علت این است که آنها سیر را زیاد می‌خورند و کرمها به سیر عادت کرده و مصونیت پیدا نموده‌اند.
۱۲) در تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده شد که آلیسین برروی باکتریهای گرم مثبت و باکتریهای گرم منفی و همچنین قارچ مانند کاندیدا آلبیکانز تک‌یاخته‌ها مانند آنتامیبا هیستولیتیکا و همچنین برروی ویروسها اثر دارد.
۱۳) سیر برای درمان نسیان و فراموشی مفید است.
۱۴) سیر موجب از بین رفتن کدورت ذهن می‌شود.
۱۵) مالیدن سیر بر روی گل مژه و جوش پلک چشم باعث برطرف شدن آنها می‌شود.
۱۶) گذاشتن سیر پخته در طی چندین روز بر روی میخچه و زگیل باعث رفع آنها می‌شود.
۱۷) بوی این گیاه بر دهان اثر می‌گذارد که با جویدن جعفری یا خوردن سیب یا عسل رفع می‌شود.
عوارض جانبی


  • زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه ، کاهش فشار خون ، آلرژی(حساسیت) ، و در موارد نادر منجر به خونریزی می‌شود.
  • روزانه مصرف نصف یا یک حبه سیر خام توصیه می‌شود.
  • مصرف پماد غلیظ سیر ممکن است موجب تحریکات جلدی و حتی سوختگی‌های خفیف شود.


طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(رتبه‌بندی‌نشده): نهان‌دانگان
(رتبه‌بندی‌نشده): تک‌لپه‌ای‌ها
راسته: مارچوبه‌ای‌ها
تیره: پیازها
زیرتیره: Allioideae
تبار: Allieae
سرده: سیرها
گونه: A. sativum
نام دوجمله‌ای Allium sativum
.L
 
آخرین ویرایش:

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
باريجه و ........

باريجه و ........

معرفی و گیاهشناسی
باريجه گياهي چند ساله، يک پايه، با ريشه غده اي و حجيم که پوست ريشه قهوه اي رنگ و ضخامت آن يک تا سه ميلي متر است . قطر غده 6تا 17 سانتي متر می باشد. برگ هاي اوليه باريک و ضخيم و شبيه برگ گندميان است ، ولي برگ هاي گياه کامل داراي بريدگي هاي زياد و به رنگ سبز مايل به خاکستري و پوشيده از کرک هاي ريز و کوتاه است. برگ ها به طول 20 تا 30 سانتي متر و به صورت رزت قرار گرفته اند. برگها عطر و بوي خاصي دارند.
باریجه گياهي مونوکارپيک است يعني تنها يک بار گل مي دهد. در چند سال اول رويش، برگهايي طوقه اي توليد مي کند و در سال آخر رويش به ساقه مي رود و گل و ميوه توليد مي کند. گل هاي آن زرد رنگ و به صورت چتر مرکب است. ميوه آن شيزوکارپ است. بذور بيضوي کشيده با طول 5/1 تا 2 برابر عرض دانه، به رنگ زرد روشن که در قسمت مياني به رنگ قهوه اي روشن است، بذور سبک، در قسمت داخلي کمي فرو رفته و در قسمت پشتي داراي 4 تا 5 نوار طولي کمي برجسته است. از تمام اندامهاي گياه بوي تند و مخصوصی به استشمام مي رسد.
گياهي روز بلند است و دوره خواب فيزيولوژيك اين گياه از تير ماه تا اواسط اسفند ماه است.


نیازهای اكولوژیكی
به طور کلي در مناطق کوهستاني که بيشتر نزولات به صورت برف است، رويش دارد. خاک مناسب براي کشت باريجه خاکهاي با عمق کافي، نرم و قابل نفوذ است. در مناطق مرتفع و در ارتفاعات 1300 تا 3300 متر از سطح دريا رويش دارد و در اکثر نقاط ايران مي رويد.

کاشت، داشت، برداشت
باتوجه به نياز سرما و استراتيفيكاسيون براي جوانه زدن و تاثير توام سرما و رطوبت زمستانه در تغييرات شيميايي مواد هورموني بذر، فصل پاييز در ماه هاي آبان و آذر بهترين زمان كاشت بذر باريجه است. بذر گياه باريجه در خاك هاي نيمه سبك در عمق 5 تا 7 سانتي متر مي بايستي كاشته شود. البته این گیاه کمتر مورد کشت و کار قرار می گیرد و بیشتر در مراتع و کوهستان ها مورد بهره برداری قرار می گیرد.


بهره برداری و فرآوری
بيشترين ميزان بهره برداري از اين گياه در استانهاي سمنان ،خراسان و تهران انجام مي شود. ابتدا خاك پاي گياه را كنار زده گودالي به عمق 20 سانتي متر دور آن حفر مي كنند، سپس گياه را از قسمت يقه زخمی مي كنند به اين ترتيب شيرابه گياه به سرعت خارج شده داخل گودال جمع مي شود. هر هفته يك بار با لايه اي به قطر نيم سانتي متر پايين تر از محل بريده شده قبلي، اصطلاحاً زخم را تازه مي كنند و موجب خروج شيرابه بيشتري مي شوند. اين عمل تا خشك شدن كامل شيرابه ادامه مي يابد.
باريجه داراي 95درصد ترکيب شيميايي و دارويي با ارزش است که از ساقه و قاعده ساقه در اثر شكاف دادن شيرابه خارج مي شود، باريجه داراي 5/9 درصد اسانس، 5/63 درصد رزين و 27 درصد صمغ است. اسانس با روش تقطير با بخار آب بدست مي آيد و به رنگ زرد روشن و با بوي تند و داراي 85 ذرصد هيدرو کربور هاي ترپنوئيدي مانند آلفاپينن ( 7 تا21 درصد )، بتاپينن ( 45تا 65 درصد ) و دلتا – 3 کارن ( 5/2 تا 16درصد) است.

خواص و كاربرد
خواص درماني آن شامل اثرات نيرودهندگي، ضد تشنج، دفع درد معده، مقوي معده و ترميم كننده زخم هاي سطحي است. مصارف صنعتي باريجه در تهيه نوعي چسب مخصوص (چسب الماس)، صنايع آرايشي بهداشتي است.

 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
شيرين بيان و...

شيرين بيان و...

شیرین بیان
Glycyrrhiza glabra
Licorice
Fabaceae (Leguminosae)
معرفی و گیاهشناسی
شیرین بیان گیاهی است چندساله و از خانواده ی بقولات Fabaceae که ارتفاع آن گاها به 1 تا 2 متر می رسد. برگ های آن به فرم شانه ای مرکب فرد می باشند که برگچه های آن دارای حالت چسبناکی هستند. گل های شیرین بیان به رنگ های آبی یا آبی متمایل به ارغوانی و گاها زرد دیده می شوند. میوه ی این گیاه از نوع نیام است که معمولا هر میوه دارای 3 تا 6 عدد دانه ی لوبیایی شکل می باشد. ریشه ها و ریزوم های این گیاه دارای پوستی قهوه ای رنگ هستند که پس از جدا کردن این پوسته ی خارجی به سایر قسمت های ریشه می رسیم که به رنگ زرد دیده می شوند و دارای طعم شیرینی می باشند.
پراکنش و نیازهای اکولوژیکی
شیرین بیان در اکثر مناطق جهان بخصوص میان دو عرض جغرافیایی 30 و 45 درجه در نیمکره شمالی زمین می روید. این گیاه در کشورمان نیز پراکنش بسیار وسیعی دارد و در استان هایی چون خراسان (شمالی و رضوی)، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، گلستان، کردستان، فارس، اصفهان، تهران و ... مشاهده می شود. شیرین بیان بطور کلی گیاهی نورپسند است که در طول رویش به هوای گرم و رطوبت متوسط نیاز دارد.
کاشت، داشت و برداشت
تکثیر رویشی (تقسیم ریزوم و ریشه) روش تجاری تکثیر شیرین بیان می باشد اما این گیاه را بوسیله ی بذر نیز می توان تکثیر نمود که در اینجا به تکثیر رویشی این گیاه می پردازیم. در فصل پائیز (آبان ماه) ریزوم گیاهان 3 تا 4 ساله را پس از خروج از خاک به قطعات 15 تا 25 سانتی متری تقسیم می کنند. این قطعات را در ردیف هایی با فاصله ی 60 تا 80 سانتی متر و با فاصله ی30 تا 40 سانتی متر از یکدیگر کشت می نمایند. پس از کاشت بایست به سرعت آبیاری صورت بگیرد. شیرین بیان یکی از گیاهان دارویی است که بیشتر بصورت بهره برداری از طبیعت به بازار مصرف می رسد و کمتر مورد کشت و کار قرار می گیرد و جالب است که بدانیم ریشه ی این گیاه بصورت خشک شده یا عصاره، یکی از مهمترین اقلام صادراتی کشورمان در بخش گیاهان دارویی است و در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، بلژیک، فرانسه و ... مورد کشت وسیع قرار می گیرد.
برداشت ریشه های این گیاه در فصل پائیز سال سوم یا چهارم صورت می گیرد. این عمل در سطوح کوچک با استفاده از بیل و در سطوح وسیع توسط ماشین های مخصوص انجام می شود.
فرآوری
قسمت مورد استفاده ی این ریشه های این گیاه هستند که دارای ترکیبات مختلفی می باشند. مهمترین ترکیب موجود در ریشه های این گیاه اسید گلیسریزیک است که 50 بار از شکر شیرین تر می باشد و مقدار آن با توجه به شرایط محیطی و واریته ی گیاه بین 5 تا 20 درصد می باشد.

خواص درمانی و کاربرد
مهمترین خواص درمانی ریشه های این گیاه عبارتند از: ملین،خلط آور، مدر، درمان کننده ی زخم معده و اثنی عشر، موثر در درمان بیماری های دستگاه تنفس مانند برونشیت و التهاب نای و ... . در داروسازی از عصاره ی ریشه ها برای شیرین کردن طعم داروها بصورت گسترده استفاده می شود.
احتیاطات مصرف: مصرف بی رویه ی ریشه های این گیاه بدلیل تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه ی هورمون آلدسترون ممنوع اعلام گردیده است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی، بالا رفتن فشار خون و ... می گردد. مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی منع شده است.
نحوه ی مصرف: 1 تا 4 گرم از پودر ریشه ها را بصورت دمکرده و یا جوشانده به تعداد سه مرتبه در طول روز استفاده می کنیم.
 

Similar threads

بالا