ارزيابي اثرات زيست محيطي

maliheh

عضو جدید
در صنايع پتروشيمي و پالايشگاهي، بر اساس نوع مواد مصرفي و توليدي و همچنين مرحلة فرآيندها، نوع و ميزان آلايندگي‌هاي اين صنايع متفاوت است. بدين معني كه در فرآيندهاي مختلف، امكان آلودگي در سه مرحلة "جمع‌آوري مواد اوليه،" "توليد و تبديل مواد واسطه" و "جمع‌آوري و انبار مواد توليد شده،" محتمل مي‌باشد.

يكي از كارشناسان محيط‌زيست، نمونه‌هاي زير را براي هر سه مرحلة فوق بر مي‌شمارد: نشت فرمالدهيد ناشي از تهيه و انتقال متانول مورد نياز براي واحدهاي توليد اسيد استيك و MTBE، ورود پساب‌هاي مجتمع‌هاي پتروشيمي بندر امام، رازي و خارك به خورموسي و خليج فارس، نشت مواد آروماتيكي نظير بنزن در پتروشيمي اصفهان و پراكنده شدن گوگرد در فضاي اطراف مجتمع‌هايي نظير پتروشيمي رازي به‌دليل انبار شدن در فضاي باز؛ چنانكه ملاحظه شد اين نمونه‌ها از هر سه مرحلة "جمع‌اوري مواد اوليه"، "توليد" و "انبارسازي" ذكر شدند. (ماخذ4)

همچنين يكي ديگر از كارشناسان، نمونه‌هايي از اثرات مختلف زيست محيطي اين آلودگيها را بر مي‌شمرد: تخريب مرجان‌هاي طبيعي در عسلويه و خليج نايبند به منظور احداث واحدهاي جديد، تخريب اكوسيستم خليج فارس و تبديل‌شدن خورموسي به مرداب به‌دليل رعايت نكردن اصول صحيح جايگيري مجتمع‌هاي پتروشيمي، از بين رفتن صدف‌هاي مرواريدساز خليج فارس بدليل آلوده شدن آبها به مواد شيميايي مختلف و مضر غيرقابل تجزيه، هيدروليز شدن تخم موجودات آبزي، بارورنشدن و ازبين رفتن آبزيان در مرحله نوزادي و از بين رفتن امنيت شغلي صيادان و در نتيجه تلاش براي صيد در نقاط عميق و دوردست ( ماخذ2). تنها يك بازديد كوچك از مناطقي نظير ماهشهر و بندر امام، استشمام آمونياك موجود در هوا، مشاهدة پسابهاي ورودي به دريا و شنيدن درددل بومياني كه زندگي خود را متاثر از اين آلودگي‌ها مي‌بينند، هر فرد منصفي را به تصديق وجود اين مشكلات وامي‌دارد.


فعاليت‌هاي زيست‌محيطي شركت ملي صنايع پتروشيمي:


اما در مقابل نقل نظرات كارشناسان زيست محيطي، بايد پاي صحبت مسئولين شركت ملي صنايع پتروشيمي نيز نشست و ديد كه براي بهبود اين وضعيت و كاهش آلايندگي، چه فعاليتي داشته‌اند.


سخنان مسئولان پتروشيمي و گزارشات و طرح‌هاي گذشته، حال و آيندة شركت ملي صنايع پتروشيمي نشان مي‌دهد كه اين شركت، اولويت زيادي براي حفظ محيط زيست در مجتمع‌ها قائل شده است: موظف ساختن كلية مجتمع‌هاي پتروشيمي به اخذ گواهينامه‌هايي نظير ISO14000 از مؤسسات معتبري نظير SGS و DNV كه مورد تاييد سازمان محيط زيست و مؤسسه استاندارد باشند، تلاش به منظور دريافت اولين و دومين جايزة ملي محيط زيست و موفقيت در اين امر و دريافت عنوان "بهترين صنعت سبز برگزيده"، "صنعت پاك" و "صنعت سبز" توسط مجتمع‌هاي اصفهان، اراك، خراسان، شيراز و تبريز از سازمان محيط زيست، كاهش ضايعات توليدي، تلاش به منظور تصفية پساب‌ها و بازيافت پسماند‌ها و توسعة فضاي سبز موجود، از جمله اقدامات پتروشيمي در راستاي نيل به اهداف ذكر شده مي‌باشد.

در اين راستا برخي از فعاليتهاي ويژه پتروشيمي براي حفظ محيط زيست به شرح زير است :

تصفيه فاضلابهاي صنعتي و بهداشتي


شناسايي دقيق فاضلابها و اندازه‌گيري كمي و كيفي آلاينده‌ها در كلية واحدهاي پتروشيمي صورت گرفته و سيستم‌هاي تصفيه فاضلاب‌هاي صنعتي و بهداشتي در كليه مجتمع‌ها احداث شده است. بنا به گزارشات پتروشيمي، در حال حاضر در تمام مجتمع‌هاي پتروشيمي، فاضلاب‌هاي توليدي در مجتمع‌ها جمع‌آوري و بطور اصولي تصفيه گشته و مطابق استانداردهاي سازمان محيط زيست به محيط تخليه مي‌شود و آبهاي حاصله مجدداً در خط توليد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در حال حاضر، در پتروشيمي اراك، پسابهاي صنعتي به عنوان آب فرآيند و يا در آبياري فضاي سبز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در مجتمع‌هاي پتروشيمي رازي و بندر امام نيز برنامه مديريت فاضلاب‌هاي صنعتي در حال انجام بوده و با جديت دنبال مي‌شود. حتي در برخي مناطق مانند ماهشهر، در حالي كه واحدهاي صنعتي هنوز به بهره‌برداري نرسيده‌اند، تصفيه‌خانه‌ها در مرحله بهره‌برداري و راه‌اندازي قرار دارند.


تلاش براي جلوگيري از آلودگي هوا


در زمينة رفع آلودگي هواي حاصل از فعاليت صنايع پتروشيمي، مطالعات ارزيابي كمي و كيفي آلاينده‌ها صورت گرفته و اقدامات لازم جهت كنترل آنها در حال انجام است؛ در مجتمع‌ رازي دو طرح به‌صورت همزمان جهت حذف آلاينده‌هاي آمونياكي در حال مطالعه مي‌باشد و در برخي مجتمع‌ها نظير اراك و بندر امام، دستگاه‌هاي پيشرفتة اندازه‌گيري آلاينده‌هاي اتمسفري و دوربين‌هاي مداربسته خريداري شده و به صورت روزانه و online مبادرت به اندازه‌گيري آلاينده‌ها و به‌سوزي مشعل‌هاي موجود مي‌شود
.


رفع مواد زايد جامد


پروژه‌هاي متعددي جهت شناسايي، طبقه‌بندي، تفكيك، پردازش و دفع اصولي مواد زايد جامد اعم از صنعتي و شهري، در مجتمع‌ها به انجام رسيده است. همچنين شركت ملي صنايع پتروشيمي با حمايت از برخي شركت‌ها و صنعتگران، نسبت به جمع‌آوري و بازيافت زايدات پلاستيكي و PET (كه امروزه از معضلات زيست‌محيطي كشورمان هستند) اقدام نموده است.

انجام پژوهشهاي زيست‌محيطي

شركت ملي پتروشيمي در راستاي حل معضلات زيست‌محيطي مجتمع‌هاي پتروشيمي و توسعة ارتباط صنعت با دانشگاه‌، به انجام پژوهشهاي زيست‌محيطي دست زده است. اين فعاليتها بر محور اصلاح فرآيند و كاهش دورريزها، تصفية آب‌وفاضلاب، كنترل آلودگي هوا و بازيافت ضايعات پليمري استوار است.


توسعة فضاي سبز


بنا به گفتة مسئولين پتروشيمي، تلفيق صنعت با فضاي سبز، يكي از اهداف اصلي مجتمع‌ها مي‌باشد. طبق استانداردهاي زيست‌محيطي، بايد ده‌درصد از فضاي صنعتي به فضاي سبز اختصاص داده شود؛ ولي در پتروشيمي درصدهاي بالاتري به اين مساله اختصاص داده شده است. به عنوان مثال، در پتروشيمي اصفهان در مقابل 65 هكتار فضاي صنعتي، 85 هكتار فضاي سبز احداث شده است. در حال حاضر، حدود 1000 هكتار فضاي سبز در اطراف و داخل 9 مجتمع توليدي فعلي، احداث شده است و از آنها نگهداري مي‌شود. آبياري اين فضاي سبز با استفاده از پساب‌هاي صنعتي تصفيه‌شده صورت مي‌پذيرد كه تا حد زيادي از مصرف آب خام كاسته است.

مواردي كه برشمرده شد، بخشي از تلاش‌هاي شركت ملي پتروشيمي جهت كاهش و رفع آلودگي‌هاي زيست‌محيطي فعاليت‌هاي اين صنعت مي‌باشد كه نسبت به صنايع ديگر، چالش‌هاي زيست‌محيطي بيشتري را ايجاد مي‌كند.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
فضاي اطراف مجتمع‌هايي نظير پتروشيمي رازي به‌دليل انبار شدن در فضاي باز
واقعا این ناحیه خیلی بد و خطرناک هست و می توانم بگویم که آسیب های بسیار جدی به چشم و پوست انسان وارد می شود به دلیل نوع محصولات...
 

john zink

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام

سلام

با سلام
دوست عزیز میشه کتاب یا مطلبی جهت محاسبات آلودگی حاصل از کوره ها ؛فلرها ، توربین ها و اینسینراتورها بزارین؟
بچه ها کسی یه دیتا شیت واقعی برای استفاده از نرم افزار FLARE نداره ؟
 

abfa

عضو جدید
ارزيابي اثرات زيست محيطي

اهميت ارزيابي اثرات زيست محيطي:
شورايعالي حفاظت محيط زيست در مصوبه شماره 138 مورخ 23/1/1373 براي نخستين بار در كشور هفت طرح و پروژه بزرگ توسعه را مشمول ارزيابي اثرات زيست محيطي نمود. كه بدليل فقدان الگوي مصوب هيچ حركتي در اجراي مصوبه مذكور نگرديد تا آنكه مجددا در تاريخ 2/10/1376 با تصويب الگوي تهيه گزارش ارزيابي اثرات زيست محيطي در شوراي ياد شده حركت بسوي پيش بيني و رعايت ملاحظات زيست محيطي در احداث و بهره برداري طرح هاي توسعه گشوده شد. بدين نحو كه مجريان طرح ها موظف شدند تا بهمراه گزارش امكان سنجي و مكان يابي پروژه ها نسبت به تهيه گزارش ارزيابي پيامدهاي زيست محيطي طرح اقدام نمايند.
ابتدا هفت طرح و پروژه مشمول ارزيابي گرديد و متعاقباّ ساير طرح ها كه فهرست آنها بقرار صفحه بعد مي باشد مشمول انجام مطالعات ارزيابي گرديد.
فهرست پروژه هاي مشمول ارزيابي اثرات زيست محيطي
1-كارخانجات پتروشيمي در هر مقياس
2-پالايشگاهها در هر مقياس
3-نيروگاهها با ظرفيت توليدي بيش از يكصد مگاوات
4-صنايع فولاد در دو بخش ذيل:
واحدهاي تهيه كننده خوراك ذوب و ذوب با ظرفيت توليدي بيش از سيصد هزارتن در سال
5-سد ها و سازه هاي آبي ديگر در سه بخش زير:
5-1.سدها با ارتفاع بيش از 15 متر و يا داراي ساختارهاي جنبي بيش از چهل هكتار و يا مساحت درياچه بيش از چهارصد هكتار
تبصره 1: سدهاي باطله (نگهداشت مواد آلوده) در هر اندازه شامل ارزيابي مي باشد.
5-2.درياچه هاي انسان ساخت در مساحت بيش از چهارصدهكتار
تبصره 2: اندازه درياچه هاي پرورش آبزيان در مقياس كوچكتر از چهارصد هكتار با هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي و سازمان حفاظت محيط زيست تعيين مي شود
5-3.طرح ها و پروژه هاي آبياري و زهكشي در وسعت بيش از 5000 هكتار
6-شهركهاي صنعتي (با هر عنوان) در وسعت بيش از يكصد هكتار
7-فرودگاهها با طول باند بيش از 2 هزار متر
8-واحدهاي كشت و صنعت در وسعت بيش از 5 هزار هكتار
9-كشتارگاههاي بزرگ صنعتي
10-مراكز دفن زباله براي شهرهاي با جمعيت بيش از 200 هزار نفر و شهرهاي جديد
11-مراكز بازيافت صنعتي زباله (كارخانه كمپوست)
12-طرح هاي خطوط نفت و گاز
13-طرح هاي سكوهاي نفتي
14-طرح هاي ذخيره گاههاي نفتي
15-طرح هاي بزرگ جنگلداري
16-طرح ها و پروژه هاي بزرگ راه كشور
17-طرح ها و پروژه هاي بزرگ راه آهن كشور
18-طرح ها و پروژه هاي گردشگري
19- طرح ها و پروژه هاي بزرگ توسعه اي و ملي در سواحل كشور در محدوده اي به عرض يك كيلومتر بعد از اراضي ساحلي تا حداكثر سه كيلومتر از ساحل
19-1-كارگاهها و مجتمع هاي صنعتي و خدمات مربوطه بيش از 5 هزار مترمربع
19-2-نمايشگاههاي دائمي صنعتي و خدماتي بيش از 10 هزار مترمربع
19-3-انبارهاي مواد شيميايي و كالاهاي خطرناك بيش از 5 هزار متر مربع
19-4-كارگاههاي فعاليتهاي عمراني و راهسازي بيش از 10 هزار مترمربع
19-5-ذخيره گاههاي مواد سوختي بيش از يك ميليون ليتر
19-6-پايانه هاي بار و مسافر بيش از 2 هزار متر مربع
19-7-واحدهاي پرورش طيور، دام و ساير حيوانات اهلي و وحشي بيش از 5 هكتار
19-8-واحدهاي پرورش ماهي و ساير آبزيان بيش از 10 هزار متربع
19-9-طرح هاي سازه هاي دريايي ، بنادر صيادي، پايانه هاي نفت و گاز و عمليات لايروبي در هر مقياس
19-10-طرح هاي تاسيسات آبي و بهداشتي
19-11-شبكه جمع آوري و واحدهاي تصفيه و دفع فاضلاب در مقياس شهري
19-12-خانه بزرگ آب در مقياس شهري (بيش از 5 هزار مترمكعب در شبانه روز)
19-13-طرح هاي دفع و دفن پسماند در مقياس شهري
19-14-مراكز نظامي و آموزشي بيش از 5 هزار متر مربع
19-15-شهركهاي توريستي بيش از 10 هزار متربع
19-17-شهركهاي سينمايي بيش از 5 هزار مترمربع
19-18-پاركها و اردوگاههاي تفريحي، آموزشي، و پژوهشي و ورزشي بيش از 10 هزار متربع
20-سنگ مس با حداقل ظرفيت استخراجي يك ميليون تن در سال
21-سنگ آهن با حداقل ظرفيت استخراجي ششصد هزار تن در سال
22-سنگ طلا با هر ظرفيتي
23-سرب و روي با حداقل ظرفيت استخراجي يكصد هزار تن در سال
24-ساير فلزات با حداقل ظرفيت استخراجي يكصد هزار تن در سال
25-زغال سنگ با حداقل ظرفيت استخراجي 80 هزار تن در سال
26-نمك آبي با سطح بيش از چهار صد هكتار
27- كارخانجات سيمان
28-كارخانجات توليد قند و شكر
29-كارخانجات توليد گچ و آهك صنعتي
30-واحدهاي توليد مواد اوليه بهداشتي، آرايشي و داروسازي
31-كارخانجات بزرگ توليد قطعات خودرو داراي هر سه واحد ذوب، ريخته گري و آبكاري
32-واحدهاي تصفيه دوم روغن موتور
(مقياس مربوط به بندهاي 27تا 32 در دست مطالعه كارشناسي است)
33-طرح هاي احداث و بهره برداري از ميادين نفت و گاز جديد با بيش از 10 حلقه چاه و همچنين طرح هاي توسعه ميادين نفت و گاز موجود در صورتي كه بعد از توسعه تعداد چاهها به بيش از 10 حلقه برسد)

سازمان حفاظت محیط زیست ایران
 

mehrshimi

عضو جدید
سلام به همه ي عزيزاني كه كامنت هاي منو مي خونن و با تشكر از دوست عزيزم كه در مورد آلايندگي هاي پتروشيمي اطلاعات خوبي روفرستاده.
تمام پالايشگاه ها و پتروشيمي ها تقريبا نصف مواد اوليه شون (44%) به پسماندهايي غير قابل استفاده و فوق العاده سمي و خطرناك تبديل مي شه كه براي سوزاندن و نابود كردنشون علاوه بر آسيب رسوندن به انسانها و آلوده كردن هر سه عنصر حياتي آب،خاك و هوا،نيمي از سرمايه ي ملي كشورمون رو به هدر ميده.تازه بخشي از درآمد ها كه تنها از نيمي از نفت،شريان حياتي ايران، حاصل ميشه براي سوزاندن و از بين بردن همين پسماندهاي خطرناك صرف ميشه كه در نهايت باز به نابود شدن طبيعت ختم مي شه .
حالا اگر شما هزينه هاي توليدو پالايش،حقوق پرسنل،و غيره رو از باقيمانده ي درآمد پالايشگاه كسر كنيد مي بينيد كه در واقع درآمد ناچيزي در ازاي اين همه تلاش و زحمت و در ازاي كم شدن منابع نفتي كشورمون باقي مي مونه.همه ي اينا رو هم كه ناديده بگيريم فقط واسمون مي مونه يه طبيعت نابود شده با مواد شيميايي كه هيچ كاريش نميشه كرد . دوستداران طبيعت اسمي كه براي پتروشيمي ها و صنايع پالايشي انخاب كرده اند اينه : كارخانه ي توليد آلودگي محيط زيست
مي خوام بهتون پتروشيمي اي رو معرفي كنم كه 100% بدون آلودگي محيط زيستِ . مجتمعي كه براي اولين بار در دنيا توسط فرزندان ايران تونست به تكنولوژي دست پيدا كنه كه حتي قطره اي از نفت رو هدر نده و علاوه بر اون كوچكترين آسيبي به آبهاي زيرزميني ، آب درياها
،خاك،هوا و در يك كلام محيط زيست نرسونه .
پس همه ي ما مديون اين مجموعه هستيم ، نه تنها به خاطر افتخاري كه براي كشورمون آفريد ، بلكه به خاطر طبيعت سرسبزي كه از ديدنش لذت ميبريم ، به خاطر آب گوارا و سالمي كه مي نوشيم و به خاطر هوايي كه نفس مي كشيم . . .
 

mehrshimi

عضو جدید

محققان برومند" مجتمع پتروشيمي فريمان" باري ديگر نام ايران را بر فراز قله هاي افتخار برافراشتند و نتيجه ي سالها تلاش بي وقفه و طاقت فرسا را بدين گونه به آستانه ي ظهور رساندند :
- صنايع پالايش مهر شيمي اولين واحد منحصر به فرد توليد حلالهاي كلره در خاور ميانه
- مهر شيمي يك مجتمع صد در صد ايراني در طراحي ، ساخت و توليد
- ابداع دانش فني توليد منحصر به فرد محصولات شيميايي ارزشمند توسط فرزندان همين مرز و بوم براي اولين بار در دنيا
- ايجاد 3000 فرصت شغلي غير مستقيم و 840 فرصت شغلي مستقيم براي جوانان كوشا و مستعد ايراني و كسب عنوان كارآفرين برتر در سال 85
- سي ميليون دلار صرفه جويي ارزي در هر سال براي كشور عزيزمان
- توليد انواع فرآورده هاي با ارزش شيميايي ، صددرصد بدون آلودگي محيط زيست
- آب ، خاك ، هوا و طبيعتي سبز و سالم و ايجاد بستري مناسب براي زندگي رشد و شكوفايي فرزندان و آيندگان مان
- كانديداي كسب جايزه ي ملي زيست محيطي كشور
- گامي در جهت خود كفايي ميهن عزيزمان در عرصه ي اقتصاد وتوليد مواد شيميايي
- صادرات فراورده هاي ارزشمند شيميايي و ارز آوري بالا براي كشور(درست عكس گذشته)
- امكان صدور دانش فني توليد بدون آلودگي محيط زيست به دنيا براي حفظ جهاني پاك و بدون آلاينده هاي شيميايي
- توليد سوخت سبز ، جايگزيني مناسب براي بنزين سرب دار ، بدون آلايندگي هاي زيست محيطي


در تمام دنيا صنايع مختلف كمتر توجهي به محيط زيست دارند زيرا يافتن راهكارهايي براي كاهش آلودگي هاي زيست محيطي مستلزم استخدام نيروهاي متخصص ، صرف طولاني وقت و هزينه هاي هنگفت مازاد مي باشد و در نهايت نيز ممكن اين تلاشها نتيجه اي در بر نداشته باشد .
مجتمع پتروشيمي فريمان علي رغم وجود اين مشكلات ، با تحمل رنج و مشقت فراوان پس از سالها تلاش و زحمت و بدون كوچكترين حمايتي از هيچ ارگان ، نهاد و يا سازماني چه از نظر مالي و چه از نظر امكانات ، خدمتي بي شائبه را نه تنها به مردم ايران بلكه به تمام دنيا ارائه نمود و موفق شد تا توليد مواد شيميايي پرارزش خود را به صورت صددرصد بدون آلودگي محيط زيست انجام دهد .
بنابراين هر موجودي كه به نحوي در اين كره ي خاكي زندگي مي كند مديون زحمات عزيزاني است كه اين پروژه را به ياري خداوند متعال به پايان رساندند . بر ماست كه با ياري اين مجتمع گامي در جهت حفظ محيط زيست ، اين نعمت فناپذير خدادادي برداريم تا خود و آيندگانمان را از خطرات جدي آلودگي هاي زيست محيطي مصون بداريم . بياييد حال كه اين ايده به آستانه ي ظهور پيوسته ، با سرمايه گذاري و مشاركت مان جوانه هاي نوشكفته ي آنرا به درختي تنومند تبديل كنيم تا همگان از ثمره ي آن بهره مند شوند . يك ايراني به تنهايي ابداع اين دانش فني را انجام داده و تا كنون با هزينه هاي شخصي ، سنگيني اين پروژه را يكه و تنها به دوش كشيده است . آيا اين اقدام كه در جهت سلامت نسل ما و آيندگان مان صورت گرفته مستحق ياري نيست؟
محيط زيست تنها يك نعمت خدادادي نيست كه آنرا با غفلت و بي توجهي به زوال و نابودي بكشانيم ، بلكه امانت آيندگان در نزد ما نيز هست . فرزندان ما نيز حقي از اين موهبت الهي دارند كه چنديست توسط ما به دست نابودي سپرده شده است .
بدون وجود آب ، خاك ، هوا و محيط زيست سالم و بستري مناسب براي زندگي ، آينده اي نيز وجود نخواهد داشت . . . !


ما توانستيم با تلاش بي وقفه ي محققان و مهندساني داخلي ، بدون هيچ حامي و پشتيباني با توكل به ايزد منان به تنهايي به فناوري بي نظيري دست پيدا كنيم كه تا به حال در هيچ كجاي دنيا كسي به دانش آن پي نبرده است . ابداع و طراحي دانش فني توليد فرآورده هاي شيميايي توسط يك مهندس ايراني صورت گرفته است و توليد تمامي تجهيزات مربوطه در اين پتروشيمي نيز زير نظر اين محقق و به دست متخصصان ميهن مان صورت گرفته است .
جناب آقاي مهندس شريفي از سال 76 تحقيقات و آزمايشات خود را بر روي اين پروژه آغاز كرد و تا به امروز با هزينه ها ي شخصي ، بدون اينكه حتي ريالي را جهت پيشبرد اهداف عالي خويش دريافت كند كار خود را ادامه داد . در اين مرحله 80000 متر مربع مساحت براي احداث پتروشيمي اختصاص يافت .
تنها مراحل آزمايشي و تحقيقاتي اين طرح عظيم 4 سال به طول انجاميد كه هزينه اي بالغ بر 5/3 ميليارد تومان در بر داشت .
عمليات پايلوت كه باز هم با هزينه هاي شخصي جناب مهندس و بدون هيچ گونه كمكي از هيچ نهاد يا سازماني صورت گرفت هزينه اي 5/6 ميليارد توماني بر جاي گذاشت .
اكنون فاز اول اين مجتمع تمام ايراني ، اين افتخار ملي به لطف زحمات طاقت فرساي مهندسان ايراني در حال بهره برداري است و فاز دوم آن تا 4 ماه ديگر به ياري خداوند متعال به بهره برداري خواهد رسيد .
توليد انبوه محصولات اين مجتمع علاوه بر اينكه ايران را صددرصد خود كفا خواهد كرد كشور عزيز مان را نيز از يك مصرف كننده ي مواد شيميايي به صادر كننده آن تبديل خواهد كرد . مرحله ي توليد انبوه محصولات شيميايي مجتمع چيزي در حدود 5/22 ميليارد تومان هزينه ي اجرا دارد و اين در حاليست كه هنوز هم هيچ مقام مسئول و يا نهادي حاضر به همكاري با اين مجتمع صنعتي كه اكنون در آستانه ي بهره برداري كامل است ، نمي باشد .
در اينجا از تمام هم ميهنانم مي خواهم كه با هر بضاعت مالي با مشاركت و سرمايه گذاري در اين شركت علاوه بر دريافت سود مناسب ، نه تنها به مردم ايران بلكه به تمام جهانيان خدمت ارزنده اي را تقديم كنند .
بياييد تنها تماشاگر لحضه هاي سخت فعالان صنعت مان نباشيم ، بياييد تا ما هم سهمي در پيشرفت ميهن مان داشته باشيم ، بياييد تا پوزخند تمام كساني را كه به تمسخر اين پروژه ايراني را محال و دور از باور طلقي مي كردند بر لبانشان بخشكانيم ، بياييد تا با ياري رساندن به عزيزاني كه در اين راه تلاش بسيار كردند مرحمي بر تن خسته ي آنان باشيم ، بياييد تا با مشاركت مان در خود احساس غرور كنيم ، بر خود بباليم و با صداي بلند فرياد سر دهيم ما مي توانيم . . .


ايمان موسوي
صنايع پالايش مهر شيمي
www.mehrchimy.com

در اينجا از تمام عزيزاني كه به هر طريقي قادر به همكاري با ما هستند و مي خواهند در افتخارات كشور عزيزمان سهمي داشته باشند تقاضا مي كنم از طريق ايميل با ما تماس بگيرند
mehrshimi_co@yahoo.com
 
بالا