ارزش حرارتی و مباحث فنی وتوجیه اقتصادی سوختهای فسیلی و غیر فسیلی

تا جایی که من مطلع هستم چیزی که تحت عنوان ارزش حرارتی برای یک گاز تعریف میشه مبنای غنی یا فقیر بودن یک گاز هست . در حقیقت هرچه میزان هیدروکربن های سنگین درون گاز بیشتر باشه ، انرژی بیشتری در هنگام سوختن آزاد می کنه و دمای تئوریتیک شعله (TFT) بالاتر میره و گاز غنی تر هست . در کشورهای صنعتی و بزرگ (بغیر از ایران) در فروش گاز به جای واحد حجم گاز اساس ارزش حرارتی اون گاز هست . برای مثال اگر گاز در تمام ایران مترمکعبی یک مقدار معین به فروش برسد ، گاز خراسان که تقریبا 88% متان دارد و گاز فقیری از نظر ارزش حرارتی می باشد با گاز استان های جنوبی که از مخازن پارس جنوبی استخراج می شود و دارای هیدروکربن های سنگین تر است به یک قیمت فروخته می شود و دیده می شود که برای گرم کردن ساده یک منزل یا در مقیاس های صنعتی مثلا برای رساندن دمای کوره کارخانه سیمان به یک حد خاص در شمال کشور گاز بیشتری (بر اساس مترمکعب) سوزانده می شود و در نهایت هم دمای شعله به میزان مطلوب نمی رسد.

ببخشید شاید سوالم خنده دار باشه
ولی میشه مثلا گاز خراسان را با ضایعات پالایشگاهی نفت سنگین مانند اسفالت و یا قیر ترکیب کرده و محصول بهتر و مناسبی به دست آورد؟
که ارزش حرارتی بهتر از گاز داشته باشه ولی در عین حال الوده کنندگی اسفالت و یا قیر را هنگام سوختن نداشته باشه؟
 

k_siroos

مدیر بازنشسته
ببخشید شاید سوالم خنده دار باشه
ولی میشه مثلا گاز خراسان را با ضایعات پالایشگاهی نفت سنگین مانند اسفالت و یا قیر ترکیب کرده و محصول بهتر و مناسبی به دست آورد؟
که ارزش حرارتی بهتر از گاز داشته باشه ولی در عین حال الوده کنندگی اسفالت و یا قیر را هنگام سوختن نداشته باشه؟

فکر نمی کنم بشه گاز رو با یک سیال ویسکوز اون هم در حد قیر یا اسفالت ترکیب کرد . در ضمن حدس میزنم که مشکل در ارزش حرارتی گاز به عنوان سوخت هست، اگه بخوان یک سوخت مایع رو جایگزین کنند ، سوخت های دیگه ای هم وجود داره .

متاسفانه اطلاعاتم در این زمینه کمه . خوشحال میشم اگه اطلاعاتی در این رابطه دارین یا چیزی به چشمتون خورده مطرح بفرمایید.
 
فکر نمی کنم بشه گاز رو با یک سیال ویسکوز اون هم در حد قیر یا اسفالت ترکیب کرد . در ضمن حدس میزنم که مشکل در ارزش حرارتی گاز به عنوان سوخت هست، اگه بخوان یک سوخت مایع رو جایگزین کنند ، سوخت های دیگه ای هم وجود داره .
متاسفانه اطلاعاتم در این زمینه کمه . خوشحال میشم اگه اطلاعاتی در این رابطه دارین یا چیزی به چشمتون خورده مطرح بفرمایید.

سلام
راستش من خودمم دارم تحقیق میکنم ولی میدونم که چنین چیزهائی هست البته در قالب یک واحد نیستند و طی مجموعه ای از فرایندها انجام میشوند.

مثلا یک راهی که به فکرم میرسه اینه که مثلا نفت بسیار سنگین را طی مراحل کراکینگ به مولکولهای کوچک میشکنند و گازها را هم طی فرایندهائی با هم ادغام و تبدیل به
مولکولهای بزرگتر میکنند.

حالا این وسط اگر تفاوت مولکولهای شکسته شده سنگین با مولکولهای پیوند خورده گاز در یک ردیف باشند که با هم ترکیب میشوند
اگر در یک ردیف نباشد طی یک سری فرایندهائی احتمالا بتوانند با هم ترکیب و محصولی یکدست بدهند.

مثلا در کانادا که بزرگترین ذخایر شنهای نفتی جهان را دارند و نفت شان از نفت فوق سنگین که سنگینتر هست
اخیرا در یکی از همین تاپیکها خواندم که با یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ سالیانه میلیونها تن گاز ال ان جی تولید خواهند کرد.

این طرح سرمایه گذاری به اتحمال زیاد (مطمئن نیستم) از همین شنهای نفتی به دست میاد.

البته روند استخراج همین شنهای نفتی کانادا هم یک داستان شنیدنی و جالبی داره که با بخار داغ
نفت را از شنهای نفتی که عمدتا به صورت معادن روباز هستند جدا کرده و به واحدهای پالایش میبرند.

اینها صرفا یک سری مطالعات جسته و گریخته است و هنوز دارم تحقیق میکنم
منم اطلاعاتم کمه و خوشحال میشم با هم تبادل اطلاعات بکنیم.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
راستش من خودمم دارم تحقیق میکنم ولی میدونم که چنین چیزهائی هست البته در قالب یک واحد نیستند و طی مجموعه ای از فرایندها انجام میشوند.

مثلا یک راهی که به فکرم میرسه اینه که مثلا نفت بسیار سنگین را طی مراحل کراکینگ به مولکولهای کوچک میشکنند و گازها را هم طی فرایندهائی با هم ادغام و تبدیل به
مولکولهای بزرگتر میکنند.

حالا این وسط اگر تفاوت مولکولهای شکسته شده سنگین با مولکولهای پیوند خورده گاز در یک ردیف باشند که با هم ترکیب میشوند
اگر در یک ردیف نباشد طی یک سری فرایندهائی احتمالا بتوانند با هم ترکیب و محصولی یکدست بدهند.

مثلا در کانادا که بزرگترین ذخایر شنهای نفتی جهان را دارند و نفت شان از نفت فوق سنگین که سنگینتر هست
اخیرا در یکی از همین تاپیکها خواندم که با یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ سالیانه میلیونها تن گاز ال ان جی تولید خواهند کرد.

این طرح سرمایه گذاری به اتحمال زیاد (مطمئن نیستم) از همین شنهای نفتی به دست میاد.

البته روند استخراج همین شنهای نفتی کانادا هم یک داستان شنیدنی و جالبی داره که با بخار داغ
نفت را از شنهای نفتی که عمدتا به صورت معادن روباز هستند جدا کرده و به واحدهای پالایش میبرند.

اینها صرفا یک سری مطالعات جسته و گریخته است و هنوز دارم تحقیق میکنم
منم اطلاعاتم کمه و خوشحال میشم با هم تبادل اطلاعات بکنیم.

به نظر شما اين كار شدنيه؟

مخصوصا از نظر اقتصادي توجيه داره؟

حالا فرضا توجيه اقتصادي هم داشته باشه به نظر شما ميشه با كراكينگ نفت رو كه كلي هيدروكربور ريز و درشت داره به هيدروكربورهايي با تعداد كربن نزيك به هم تبديل كرد؟

ممنون ميشم اگه توضيح بديد.
 
به نظر شما اين كار شدنيه؟
مخصوصا از نظر اقتصادي توجيه داره؟
حالا فرضا توجيه اقتصادي هم داشته باشه به نظر شما ميشه با كراكينگ نفت رو كه كلي هيدروكربور ريز و درشت داره به هيدروكربورهايي با تعداد كربن نزيك به هم تبديل كرد؟
ممنون ميشم اگه توضيح بديد.

اگر دقت کنید توی نوشته های بالا نوشتم که اطلاعات من در این زمینه کم هست ولی دیروز مقاله ای میخواندم که شرکتهای امریکائی
محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی و ذرت را میکارند و بعد از برداشت محصول ان را به نشاسته تبدیل و سپس در پالایشگاههای مخصوص به بنزین های پاک مانند سوخت جت تبدیل
و به هواپیماهای مسافربری میفروشند.

طبق خبر منتشر شده در تاریخ 22 سپتامبر 2010 اولین هواپیمای مسافربری جهان با سوختی صد درصد غیر فسیلی که توسط شرکت ساسول تولید شده بود
از فرودگاه Lanseria International Airport به فرودگاه Cape Town International Airport پرواز خود را انجام داد

با این حساب فکر نمیکنم خالص سازی یک سوخت فسیلی هزینه بیشتری از تولید سوخت از محصولات کشاورزی مانند ذرت و سیب زمینی داشته باشد!

البته همان طور که دیروز در یکی از پستهای طراحی پالایشگاه نوشتم معمولا تعداد کربنهای سوختها حدود پنج الی ده اتم با هم متفاوت هستند
و منظور بنده دقیقا تعداد کربنهای مساوی هم نبود بلکه تعداد کربنهای توی یک محدوده استاندارد بود.

گرچه تکنولوژی این امکان را میدهد که مولکولهائی با تعداد اتمهائی یکسان را بتوان با تقطیر از هم جدا کرد ولی شاید اقتصادی نباشد و هزینه ان زیاد باشد.
اما جدا سازی محصولاتی مانند نفتا، گازوئیل، گاز مایع، و غیره که اتمهای متغیر تعریف شده ای از کربن دارند هزینه زیادی ندارد.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اگر دقت کنید توی نوشته های بالا نوشتم که اطلاعات من در این زمینه کم هست ولی دیروز مقاله ای میخواندم که شرکتهای امریکائی
محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی و ذرت را میکارند و بعد از برداشت محصول ان را به نشاسته تبدیل و سپس در پالایشگاههای مخصوص به بنزین های پاک مانند سوخت جت تبدیل
و به هواپیماهای مسافربری میفروشند.

طبق خبر منتشر شده در تاریخ 22 سپتامبر 2010 اولین هواپیمای مسافربری جهان با سوختی صد درصد غیر فسیلی که توسط شرکت ساسول تولید شده بود
از فرودگاه Lanseria International Airport به فرودگاه Cape Town International Airport پرواز خود را انجام داد

با این حساب فکر نمیکنم خالص سازی یک سوخت فسیلی هزینه بیشتری از تولید سوخت از محصولات کشاورزی مانند ذرت و سیب زمینی داشته باشد!

البته همان طور که دیروز در یکی از پستهای طراحی پالایشگاه نوشتم معمولا تعداد کربنهای سوختها حدود پنج الی ده اتم با هم متفاوت هستند
و منظور بنده دقیقا تعداد کربنهای مساوی هم نبود بلکه تعداد کربنهای توی یک محدوده استاندارد بود.

گرچه تکنولوژی این امکان را میدهد که مولکولهائی با تعداد اتمهائی یکسان را بتوان با تقطیر از هم جدا کرد ولی شاید اقتصادی نباشد و هزینه ان زیاد باشد.
اما جدا سازی محصولاتی مانند نفتا، گازوئیل، گاز مایع، و غیره که اتمهای متغیر تعریف شده ای از کربن دارند هزینه زیادی ندارد.

3 سال پيش روي پروژه اي كار ميكردم به عنوان «اتانول آينده اي روشن»
با توجه به تحقيقاتي كه انجام دادم متوجه شدم كه اتانول رو همانطور كه شما فرموديد از محصولات كشاورزي بدست مي آورند مثل گندم و ذرت و ساير غلات و همچين از نيشكر و .... كه آمار ها نشون ميداد مصرف اتانول به عنوان سوخت از سوخت فسيلي گرانتر تمام ميشه ولي به دليل پاك بودن اين سوخت ميتونه جايگزين خوبي براي سوخت فسيلي باشه اما در اون مورد اين كار و هزينه كه بايد صرف بشه چه تأثير مثتبي ميتونه داشته باشه؟ به هر حال هر چقدر هم تلاش كنيم سوخت فسيلي باعث آلودگي محيط زيست ميشه.
 
3 سال پيش روي پروژه اي كار ميكردم به عنوان «اتانول آينده اي روشن»
با توجه به تحقيقاتي كه انجام دادم متوجه شدم كه اتانول رو همانطور كه شما فرموديد از محصولات كشاورزي بدست مي آورند مثل گندم و ذرت و ساير غلات و همچين از نيشكر و .... كه آمار ها نشون ميداد مصرف اتانول به عنوان سوخت از سوخت فسيلي گرانتر تمام ميشه ولي به دليل پاك بودن اين سوخت ميتونه جايگزين خوبي براي سوخت فسيلي باشه اما در اون مورد اين كار و هزينه كه بايد صرف بشه چه تأثير مثتبي ميتونه داشته باشه؟ به هر حال هر چقدر هم تلاش كنيم سوخت فسيلي باعث آلودگي محيط زيست ميشه.

به مرور جه در صنعت جلو میریم سوخت فسیلی گرانتر میشه و سوختهای پاک کم کم توجیه خودشان را به دست می اورند.
روزی خواهد رسید که سوخت فسیلی با سوخت پاک یکسان خواهند بود و بعد از مدتی سوخت فسیلی گرانتر و سوخت پاک ارزانتر خواهند بود.

پارامترهائی مانند مالیات دولتها هزینه های الودگی محیط زیست و غیره دولتها را وادار خواهد کرد هزینه پاکسازی محیط زیست وغیره را روی سوخت فسیلی بکشند
و صنایع کشاورزی بیشتر از این مدرن تر بشوند و محصولات زیادی روانه بازار بشود و در نهایت سوخت پاک ارزانتر بشود.

اما روزی خواهد رسید که سوخت فسیلی کنار گذاشته خواهد شد و ان روز خیلی دور نیست.
اکنون در دنیا مقدار زیادی از سوختهای مصرفی پاک جایگزین فسیلی شده اند و هر روز هم میشوند.
هر روز یک خبر جدیدی میشنویم و جهان برای رسیدن به این هدف مصمم است.
 
3 سال پيش روي پروژه اي كار ميكردم به عنوان «اتانول آينده اي روشن»
با توجه به تحقيقاتي كه انجام دادم متوجه شدم كه اتانول رو همانطور كه شما فرموديد از محصولات كشاورزي بدست مي آورند مثل گندم و ذرت و ساير غلات و همچين از نيشكر و .... كه آمار ها نشون ميداد مصرف اتانول به عنوان سوخت از سوخت فسيلي گرانتر تمام ميشه ولي به دليل پاك بودن اين سوخت ميتونه جايگزين خوبي براي سوخت فسيلي باشه اما در اون مورد اين كار و هزينه كه بايد صرف بشه چه تأثير مثتبي ميتونه داشته باشه؟ به هر حال هر چقدر هم تلاش كنيم سوخت فسيلي باعث آلودگي محيط زيست ميشه.


هزینه هائی مانند هزینه پاکسازی محیط زیست، هزینه بهداشت و سلامت انسانها، هزینه مدیریت پسماندها و بسیاری هزینه های دیگر
در اصطلاح اقتصادی هزینه های پنهان نامیده میشوند که در سوختهای فسیلی وجود دارند که در اول کار به چشم نمی ایند اما بعد از مصرف تبعات انها
این هزینه ها را به جامعه تحمیل میکند بنابر این انطور که فکر میکنیم هزینه سوخت پاک بالا نیست بلکه حتی اگر خوب حساب کنیم سوخت پاک ارزانتر تمام میشود.

منتها کل هزینه سوخت پاک در ابتدای کار مثلا لیتری هزار تومان تمام میشود و بعد از سوختن هزینه های ذکر شده ندارد


اما سوخت فسیلی در ابتدای کار لیتری مثلا 500 تومان تمام میشود ولی بعد از سوختن الودگی محیط زیست و بیماری انسانها و مدیریت پسماندهائی مانند
ضایعات چه در خاک و چه در هوا و غیره باعث میشود که به ازای هر لیتر مصرف سوخت فسیلی هزار تومان هزینه های دیگر بعد از سوختن تحمیل شود.


در نهایت وقتی همه را جمع میکنیم میبینیم که سوخت فسیلی هزار و پانصد تومان در جامعه هزینه تحمیل کرده در حالی که سوخت پاک از همان ابتدا فقط هزار تومان
هزینه تحمیل کرده لذا در جمع بندی کلی سوخت پاک توجیه بیشتری نتیجه میدهد
معمولا سازمانهائی مانند بهداشت، محیط زیست و غیره بخشی از بودجه هائی که برای مدیریت و سلامت جامعه دارند را به شرکتهای تولید سوخت پاک میدهند
تا با تولید سوخت پاک گرانتر، کار ان سازمانها را اسانتر کنند و به جای مصرف برای درمان مردم، برای بروز بیماری با حمایت از تولید سوخت پاک پیشگیری میکنند.
 
ارزش حرارتی و مباحث فنی وتوجیه اقتصادی سوختهای فسیلی و غیر فسیلی

سلام

با توجه به بحثی که در زمینه ارزش حرارتی گازها در یکی از تاپیکها مطرح شد
و بحثهای فنی مانند ارزش حرارتی گازها و منابع نفتی و غیر نفتی و سوختهای سنتتیک(مصنوعی)
و عواقب و اثار ان در جامعه مانند اثرات زیست محیطی و سلامت و بهداشت و غیره و هزینه هائی که این سوختها
به صورت هزینه های پنهان و یا هزینه های اشکار در جامعه دارند بنابه نظر مدیران از جمله دوست عزیز کورش،
این تاپیک را ایجاد کردیم تا مباحث بیشتر را در اینجا ادامه بدهیم.
 
این مطالب هم به موضوع مورد بحث ما بی ربط نیست:

موج:

رئيس موسسه مطالعات بين المللي انرژي حضور پرقدرت استراليا و كانادا در عرضه «ال ان جي» در بازارهاي جهاني تا سال 2016 خبر داد و اين مسئله را زنگ خطري براي پروژه «ال ان جي» ايران دانست.وي در همايش ال ان جي ايران اظهار داشت: بر اساس سناريوي آزانس بين المللي انرژي تا سال 2035، ، مصرف گاز طبيعي در جهان به 5.1 تريليون متر مكعب خواهد رسيد و سهم گاز طبيعي در سبد مصرف انرژي از 21 درصد به 25 درصد خواهد رسيد. وي افزود: هم اكنون قطر به عنوان بزرگترين توليد كننده «ال ان جي» در جهان سرمايه گذاري بسياري در توليد اين محصول داشته و با سرمايه گذاري گسترده استراليا اگر در بهره برداري از پروژه ايران «ال ان جي» شتاب ندهيم بازارهاي هدف را از دست خواهيم داد. ايرانمنش همچنين به سرمايه گذري پتروناس مالزي در پروژه «ال ان جي» كانادا اشاره كرد و گفت: پتانسيل صادرت «ال ان جي» كانادا تا سال2016 به بيش از 20 ميليون تن خواهد رسيد.

اكونيوز:

با ثبت يك حادثه جديد جاني در صنعت نفت، وزير نفت با ارسال نامه اي به وزير امور اقتصادي و دارايي خواستار تجديد نظر در واگذاري سهام شركتهاي دولتي نفت و ضرورت نظارت بيشتر توسط بخش خصوصي نسبت به اجراي ضوابط HSE، شده است.به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران غرق شدن كشتي كوشا يك در خليج فارس و كشته شدن 13 خدمه ايراني و خارجي اين شناور پشتيباني منجر به تكميل ليست حوادث جاني و مالي صنعت نفت در 2 سال اخير شده است.به طوري كه اگر تاكنون بخش عمده اي از حوادث و كشته شدن كاركنان صنعت نفت به دليل انفجار و آتش سوزي در خطوط لوله نفت و گاز، مجتمع‌هاي پتروشيمي، پالايشگاههاي نفت و دكلهاي حفاري بود، حالا با غرق شدن يك كشتي در خليج فارس اين حوادث از مناطق خشكي به دريا هم سرايت كرده است.

پانانيوز:

معاون وزير نفت با اشاره به درآمد 60 ميليارد دلاري قطر از محل صادرات ساليانه 77 ميليون تن ال.ان.جي توليد شده از ميدان پارس‌جنوبي اعلام كرد: شريك قطري در بازار LNG گوي سبقت را از ايران ربوده است. وي گفت: ايران با در اختيار داشتن دومين ذخاير گاز جهان و در اختيار داشتن ذخاير نفت يكي از بازيگران اصلي در ميان همه كشورهاي جهان در بازارهاي جهاني انرژي است. مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اعلام اينكه در حال حاضر ايران چهارمين كشور توليد كننده و صادركننده نفت و يكي از بزرگترين كشورهاي دارنده ذخاير نفت و گاز جهان است تصريح كرد: در شرايط فعلي با در اختيار داشتن 29.6 تريليون متر مكعب ايران پس از روسيه دومين كشور دارنده ذخاير گاز جهان است. در شرايط فعلي صادرات گاز تا فواصل كمتر از 3000 كيلومتر از طريق خطوط لوله انجام مي شود و از اين رو تاكنون خطوط لوله اي با كشورهاي تركيه، كشورهاي آسياي ميانه همچون آذربايجان، نخجوان و ارمنستان براي صادرات گاز ساخته شده است. وي با اعلام اينكه بايد براي فواصل بيش از 3 هزار كيلومتر از محموله هاي LNG، براي صادرات گاز استفاده كرد، يادآور شد: هم اكنون پاكستان ساخت يك پايانه دريافت LNG، در سواحل درياي عمان را آغاز كرده است ضمن آن كه مذاكرات گسترده اي با قطر و اندونزي براي خريد LNG در دستور كار دارد. قلعه باني همچنين با اشاره به همكاري هاي گسترده گازپروم روسيه با كشورهاي بزرگ خارجي براي ساخت كارخانه هاي LNG تصريح كرد: در شرايط فعلي ايران ساخت 5 كارخانه بزرگ LNG همچون ايران LNG، پارس، پرشين، گلشن، فردوسي و پارس شمالي را در دستور كار دارد كه تنها كارخانه فعال LNG ايران فعلا ايران LNG است. . با اشاره به عدم پايبندي پيمانكاران خارجي براي مشاركت در كارخانه هاي توليد LNG اايران تاكيد كرد: بر اين اساس تا اطلاع ثانوي اجراي برخي از طرح هاي LNG با تاخير مواجه شده است . معاون وزير نفت با يادآوري اينكه در شرايط فعلي قطر با توليد سالانه بيش از 77 ميليون تن LNG از محل گازهاي پارس جنوبي گوي سبقت را از ايران ربوده است يادآور شد: ايران در توليد LNG از شريك قطري خود عقب افتاده است به طوري كه قطر سالانه 60 ميليارد دلار از محل صادرات LNG در آمد كسب مي كند.

 
استفاده بهينه از گازهاي توليدي با احداث واحدهاي توليد «ال ان جي»


موج: مديرعامل شركت مايع سازي گاز طبيعي ايران در مقايسه اي بين روش هاي مختلف استفاده از گازهاي به دست آمده، تبديل گاز به «ال ان جي» را يكي از سودآورترين راه هاي ممكن دانست. وي با بيان اينكه امروزه هيچ كس بر سرعت قطر در بهره برداري از منابع گازي پارس جنوبي و لزوم فعال سازي و سرعت بخشيدن به پروژه هاي پارس جنوبي ايران شكي ندارد، اظهار داشت: پس از انتقال گاز پارس جنوبي به عسلويه راههاي بسياري در مصرف آن وجود دارد كه غيرمنطقي ترين آن سوزاندن آن است. وي افزود: مصرف مستقيم، تزريق به ميادين نفتي، صادرات، جايگزيني محصولات پالايشي و توليد محصولات پالايشي ار راهكارهاي ديگر بهره برداري از گاز است. استفاده از گاز براي توليد برق در واحدهاي پراكنده و نيروگاهها روشي پذيرفتني است ولي چندان مناسب نيست.خيرانديش استفاده از گاز توليدي در پتروشيمي به عنوان ماده اوليه را براي رسيدن تا 65 درصد قيمت فوب خليج فارس مناسب دانست و گفت: تزريق به ميادين نفتي نيز مي تواند از 80 تا 100 درصد فوب خليج فارس براي كشور درآمد داشته باشد كه بهترين حصول نتيجه تا امروز در ميدان نفتي آغاجري حاصل شده است. بهترين استفاده از گاز پارس جنوبي و بيشترين درآمدزايي از آن از طريق صادرات است كه با توجه به مسافت هاي گسترده صادراتي و حركت رو به رشد جهان به سمت «ال ان جي» به دليل مزاياي فراوان آن نسبت به خط لوله، اختصاص گازهاي به دست آمده از پارس جنوبي به توليد «ال ان جي» مقرون به صرفه ترين حالت ممكن است. وي افزود: قيمت امروز «ال ان جي» ژاپن هجده دلار در هر ميليون "بي تي يو" است كه 1.5 برابر قيمت فعلي صادرات گاز ايران است و اين خود نشان از صرفه اقتصادي صادرات «ال ان جي» نسبت به گاز طبيعي دارد. با در نظر گرفتن گرانتر بودن نرخ هشت دلاري قيمت گازوئيل در هر ميليون "بي تي يو" نسبت به «ال ان جي» و با احتساب نياز 250 هزار ميليون "بي تي يو" يك نيروگاه 1000 مگاواتي در شصت روز سرد سال با استفاده از «ال ان جي» در اين شصت روز 120 ميليون "بي تي يو" صرفه جويي مصرف سوخت خواهيم داشت.خيرانديش راه ديگر استفاده از گاز را احداث واحدهاي "جي تي ال" براي توليد محصولات پالايشي از گاز عنوان كرد و ابراز داشت: مزيت احداث چنين واحدهايي افزايش ۶۰ درصدي درآمد نسبت به صدور «ال ان جي» است، اما نقص آن اين است كه تكنولوژي "جي تي ال" در سايزهاي بزرگ هنوز اثبات‌شده نيست، در حالي كه"جي تي ال" هاي كوچك هم اثبات شده‌اند و هم از نظر اقتصادي جواب مي‌دهند. مديرعامل ايران «ال ان جي» در پايان از مذاكره با شركت هاي چيني براي اجراي واحدهاي سه و چهار ايران «ال ان جي» خبر داد و گفت: اگر شركت هاي چيني بتوانند بودجه لازم را تامين كنند اجراي واحدهاي سه و چهار پروژه ايران «ال ان جي» را به آنها خواهيم سپرد.


جي تي ال : GTL
ال ان جي: LNG
بي تي يو : BTU
 
خيرانديش راه ديگر استفاده از گاز را احداث واحدهاي "جي تي ال" براي توليد محصولات پالايشي از گاز عنوان كرد و ابراز داشت: مزيت احداث چنين واحدهايي افزايش ۶۰ درصدي درآمد نسبت به صدور «ال ان جي» است، اما نقص آن اين است كه تكنولوژي "جي تي ال" در سايزهاي بزرگ هنوز اثبات‌شده نيست، در حالي كه"جي تي ال" هاي كوچك هم اثبات شده‌اند و هم از نظر اقتصادي جواب مي‌دهند.

یکی از دلایل اصلی که توی تاپیک طراحی پالایشگاه روی تفکیک مایعات گازی با ظرفیت 40 هزار بشکه تاکید داشتم دقیقا همین جمله است.

به عبارت دیگر

1- ایران دومین کشور دارنده ذخایر گازی دنیا است پس توسعه صنعت گاز نسبت به نفت در اولویت است.

2- صنعت توسعه ال ان جی LNG از صدور گاز به صورت خط لوله به صرفه تر است

3- توسعه صنعت جی تی ال یا مایعات گازی نسبت به جی تی ال 60 درصد صرفه اقتصادی بالاتری دارد.

4- صنعت مایعات گازی در ظرفیت پائین در دنیا اثبات شده است

5- در نتیجه بهترین گزینه برای ایران توسعه صنعت مایعات گازی در مقیاس کوچک است.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
برخی از سوخت های سبز و منابع ان به قرار زیر است :
اتانل خالص یا ترکیبی از محصولات کشاورزی (ذرت ،سیب زمینی و ..) ،از روزنامه باطله و انواع ملاس
بیوگاز و الکتریسیته از ضایعات شهری بدون استفاده از اینسنریتر
سینگاز از زیست توده طی فرایند گازگونه سازی و کربنی زاسیون زیست توده
اس ان جی از سینگاز
بیودیزل از روغن خوراکی و غیر خوراکی
دی ام ایی از زیست توده
علاوه بر سوخت های سبز امکان تولید سوخت مشابه فسیلی به شرح زیر هم وجود دارد :
دیزل صفر از روغن سوخته حسب فرایند کراکینگ کاتالیستی
گازوئیل و بنزین و نفتا از ضایعات نفتی (انواع ویست اویل و قیر طبیعی و معدنی ،چوب و ..)حسب فرایند بلودک و کراکینگ کاتالیستی
سوخت جت و بنزین اکتان بالا حسب فرایند ترکیبی آبگونه سازی و جی تی ال از زباله شهری
 
بالا