ادعای یمنی ها درباره بیرون راندن کشتی ایرانی از خلیج عدن!

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خبرگزاري رسمي يمن، به نقل از سرهنگ «عبدالرحمان موسي» اعلام کرد: اين کشتي ايراني توسط رادار نيروي دريايي شناسايي شد/ دولت علی عبدالله صالح، سابقه چنین ادعاهای بی‌پایه ای علیه ایران دارد. پیش از این نیز پس از سقوط یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در جنوب یمن، با وجود آگاهی مقامات این کشور از آن برای فرافکنی ادعا کردند که این هواپیما، متعلق به ایران است.
سرویس بین الملل ـ دولت علی‌ عبدالله صالح که زیر فشارهای مردمی، چاره‌ای جز کناره‌گیری از قدرت ندارد، بار دیگر برای فرار از درخواست‌های مردمی، علیه کشور دیگری طرح اتهام کرد.

به گزارش «تابناک»، دولت یمن در اقدامی فرافکنانه مدعی شد: یک کشتی ایرانی را رصد کرده که به صورت مشکوکی در آب‌های خلیج عدن لنگر انداخته است!

در همین حال، خبرگزاري شين هوا در گزارشي از صنعا نوشت: نيروي دريايي يمن اعلام کرد، يک فروند کشتي با پرچم ايران را شناسايي کرده که به طور مشکوکي در آب‌هاي سرزمين يمن در خليج عدن لنگر انداخته است.

خبرگزاري رسمي يمن نیز به نقل از سرهنگ «عبدالرحمان موسي» اعلام کرد: اين کشتي ايراني توسط رادار نيروي دريايي شناسايي شد.

در همین حال، پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری «العالم» در توضیح ادعای این مقام نظامی یمنی نوشت: البته این سرهنگ یمنی نگفت، چگونه ممکن است با رادار تشخیص داد که یک کشتی متعلق به چه کشوری است و اصولاً آب‌های سرزمینی یمن چه اندازه است که برای یافتن کشتی، باید از رادار کمک گرفت؟!

در این باره، این سرهنگ یمنی که گویا از حقوق حاکم بر دریاها هیچ آگاهی ندارد و تنها برای فرافکنی و همانند رهبران سیاسی، اقدام به طرح چنین اتهام واهی کرده، در ادامه مدعی شد: وقتي ما با کاپيتان اين کشتي دريايي تماس گرفتيم و علت توقف آنها را در آب هاي يمن در نزدیک بيست مايلي شهر بندري «لحج» جویا شديم، اين کاپيتان ايراني از پاسخ خودداري کرد و همین باعث شد تا نيروي دريايي يمن، پيام هشداردهنده ای به اين کشتي بفرستد و از آنها بخواهد منطقه را ترک کنند!

وي تصريح کرد: پس از فرستادن اين پيام هشدار، نيروي دريايي يکي از قايق‌هاي خود را به سوی اين کشتي ايراني فرستاد و آن را مجبور کرد از آب هاي سرزميني يمن بیرون شود!

اين سرهنگ نیروی دریایی یمن که گویا، محل مأموریتش، بندر لحج باشد، در ادامه بدون در داشتن هیچ ادله‌ای و در سخنانی که به راحتی بوی فرافکنی از آن می‌آید، مدعی شد: احتمالاً اين کشتي در تلاش براي قاچاق محموله اي ممنوع(!) به آب‌هاي سرزميني يمن بوده است.

«العالم» در این باره افزود: ادعای این سرهنگ یمنی درباره توقف کشتی ایرانی در فاصله 20 مایل دریایی (37 کیلومتری) آب‌های ساحلی این کشور، در حالی مطرح می‌شود که بر پایه کنوانسیون بین‌المللی حقوق دریاها مصوب 1982 محدوده سرزمین دریایی هر کشور حداکثر 12 مایل دریایی (22 کیلومتر) است و مشخص نیست که چگونه یمنی‌ها مدعی هستند که حوزه دریایی سرزمینی آنها، 15 کیلومتر بیشتر از دیگر کشورهاست؟!

گفتنی است، دولت علی عبدالله صالح، سابقه چنین ادعاهای بی‌پایه ای علیه ایران دارد. پیش از این نیز پس از سقوط یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در جنوب یمن، با وجود آگاهی مقامات این کشور از آن برای فرافکنی ادعا کردند که این هواپیما متعلق به ایران است.

آن هنگام نیز مقامات یمنی به این نکته نیندیشیده بودند که چگونه یک هواپیمای بدون سرنشین ایران، ممکن است در فاصله دو هزار و پانصد کیلومتری مرزهای خود و آن هم در یمن به گشت‌زنی بپردازد!

این اتهام پس از انتشار اسناد ویکی‌لیکس، بیشتر خود را نشان داد و مشخص شد که دولت آقای صالح با آگاهی سفارت آمریکا این اتهام را به ایران وارد کرده است.

طرح ادعا علیه ایران، در حالی انجام می‌شود که مشخص نیست، نیروی دریایی یمن چگونه نتوانسته به نقش مخرب دزدان دریایی در آب‌های خلیج عدن پایان دهد؛ اما موفق شده کشتی ایرانی را در آب‌های بین‌المللی کشف کرده و با استفاده از قایق، آنها را مجبور به ترک موقعیت خود کند، در حالی که نیروی دریایی ایران، همواره در این منطقه برای مقابله با دزدان دریایی حضور همیشگی دارد.


منبع
 
بالا