احكام شرعي غسل، كفن و دفن اجساد در مناطق زلزله‌زده

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1][/h]
» سرویس: معارف و حقوق - دين و انديشه

کد خبر: 91052314594
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳



يك عضو دفتر پاسخگويي به مسائل شرعي آيت‌الله مكارم شيرازي گفت: در صورت امكان، همه‌ اجساد مناطق زلزله زده بايد غسل داده شوند، مگر اين‌كه جسدي متلاشي شده باشد يا كشف جنازه‌ها طول بكشد و امكان غسل دادن وجود نداشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي درباني در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به احكام شرعي غسل و كفن و دفن اجساد در مناطق زلزله‌زده، تصريح كرد: در صورتي كه امكانات غسل دادن در آن حد نباشد يا بدن ميت ظرفيت پذيرش غسل را نداشته باشد، به شكلي كه اگر غسل داده شود از هم مي‌پاشد، يا اين‌كه نفرات لازم براي اين‌كه جنازه‌ها را سريع‌تر غسل دهند وجود نداشته باشد، تيمم كفايت مي‌كند.
اين عضو دفتر پاسخگويي به مسائل شرعي آيت‌الله مكارم شيرازي ادامه داد: تمام اين موارد در حالتي است كه اضطرابي وجود داشته باشد، بنابراين در چنين حالتي بر اساس آن‌چه در رساله‌هاي توضيح‌المسائل آمده، بايد ميت را تيمم دهند و به خاك بسپارند.
درباني هم‌چنين درباره‌ نحوه‌ اقامه نماز ميت براي اين اجساد گفت: در مورد نماز نيز اگر بتوانند اقامه كنند بهتر است براي هر فرد يك نماز خوانده شود، اما اگر مقدور نباشد، مي‌توانند به طور دسته‌جمعي نماز بخوانند. البته ضمائر نماز ميت را بايد به صورت جمع بخوانند و پس از آن سريع دفن كنند.
وي افزود: دفن اجساد به صورت دسته‌جمعي نيز اگر به گونه‌اي نباشد كه جنازه‌ها روي هم قرار بگيرند، مشكلي ندارد، اما اگر بتوانند قبرهاي بزرگ بكنند بايد اجساد را كنار هم بگذارند و ميانشان يك حائل قرار دهند و پس از آن خاك بريزند. لازم نيست حتما براي هركس قبر جدا كنده شود.
اين كارشناس مسائل ديني با تاكيد بر اين‌كه «بايد در مراحل كفن و دفن احترام ميت به طور كامل حفظ شود» گفت: اين درست نيست كه به سبب اضطرار يا نبود امكانات جنازه‌ها را روي هم قرار دهند و در يك جا دفن كنند؛ چرا كه احترام مومن حتي ميت مومن بايد حفظ شود.
درباني در پاسخ به اين سوال كه آيا در كنار هم قرار دادن اجساد زنان و مردان در يك قبر مشكلي ندارد؟ اظهار كرد: اشكالي ندارد كه زن و مرد در كنار هم دفن شوند؛ زيرا ما چيزي به عنوان قبرستان زنان يا مردان در اسلام نداريم، اما بهتر است زنان در كنار هم و مردان در كنار هم دفن شوند و اين از جهات مختلفي اولويت دارد، اما در صورتي كه اين امكان وجود نداشته باشد به شرحي كه گفته شد، با قرار دادن حائل ميان اجساد، تدفين صورت گيرد.
 

Similar threads

بالا