اثرات زیست محیطی لكههای نفتی در دریا

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آثار آلودگی نفتی در دریا را باید به دو نوع درازمدت و كوتاه مدت تقسیم نمود. خفگی ناشی از پوشش لكه نفتی و مسمومیت حاصل از نفت در دسته اول قرار دارند.
آثار آلودگی نفتی در دریا را باید به دو نوع درازمدت و كوتاه مدت تقسیم نمود. خفگی ناشی از پوشش لكه نفتی و مسمومیت حاصل از نفت در دسته اول قرار دارند. كاهش در انتقال نور باعث ممانعت عمل فتوسنتز گیاهان آبزی میشود. لایه های نفتی سرعت جذب اكسیژن هوا بوسیله آب را بسیار كند میكند، به اندازهای كه میزان انحلال اكسیژن در لایههای آب زیر لكههای نفتی حتی از لایههای عمیق آب نیز كمتر است. پرندگان دریایی نیز آسیب فراوانی از لكههای نفتی متحمل میشوند. پرهای آنها آغشته به نفت شده و بهم میچسبد و قدرت پرواز آنها كاهش داده یا غیرممكن میسازد. بعلاوه خاصیت عایق بودن پرها از بین رفته و پرنده در معرض سرمای آب قرار گرفته، میمیرد. نفتی كه به حالت تعلیق درآمده میتواند با اجزاء معدنی، سنگین شده و به كف دریا رسوب كند كه موجب صدمه به گیاهان و حیوانات كف دریا میشود. همچنین موجب كاهش چسبندگی رسوبات عمق دریا و ناپایداری گیاهان در بستر میشود. حركت رسوبات معمولا پس از ریختن نفت به دریا مشاهده شده است. تاثیر نفت بر زندگی گیاهان خطوط ساحلی موضوع با اهمیت دیگری است. گزارشها حاكی از انهدام جلبكها و سایر گیاهان ساحلی است. تماس جانداران با غلظتهای بالای مواد نفتی موجب آسیب سلولی و مرگ میشود. بویژه كرمها، لاروها، موجودات ریز و حیوانات جوان دریایی آسیبپذیرتر هستند. انسان و سایر موجودات مجاور دریا نیز در معرض خطر این تركیبات هستند. در این میان هیدروكربنهای حلقوی یا آروماتیك كه نقطه جوش پایین دارند خطر بیشتری دارند. بنزن، تولوئن و گزیلن از این جمله میباشند. سمیت نفتالین و فنانترین برای ماهیها از سه تركیب قبل نیز بیشتر است. تركیبات آروماتیك بیش از هیدروكربنهای اشباع در آب محلول هستند. بنابراین موجودات ممكن است بدون تماس مستقیم . با نفت، در اثر تماس با آب آلوده شده از این مواد محلول، دچار مسمومیت گردند. خوشبختانه این تركیبات فرار بوده و آثار آنها با گذشت زمان كاهش مییابد. بطور كلی یك توده بزرگ آلودگی نفتی رها شده در دریا، در زمانی كوتاه (چند دقیقه تا چند ساعت) طیف وسیعی از موجودات دریایی را دچار مسمومیت و مرگ میكند. اجساد ماهیها و خرچنگها به خطوط ساحلی كشیده میشود. آثار درازمدت غلظتهای كم این آلودگیها در زمان طولانیتری خود را نمایان میكند. لایههای نازك نفت میتواند سموم محلول در چربی مانند آفتكشها را در خود حل كرده و غلظت آنها را به چندین برابر غلظت در آب و بالاتر از حد قابل تحمل موجودات برسانند. نتایج بررسی تركیبات آلی كه وارد زنجیره غذایی شده نشان میدهد آنها در بدن موجود زنده پایدار مانده و قادرند بدون تغییر از چندین زنجیره غذایی عبور كنند. این مواد مانند آفتكشها و فلزات سنگین قابلیت تجمعپذیری دارند. نهایتا این آلودگیها به موجوداتی كه مورد استفاده غذایی انسان قرار میگیرد نیز منتقل و از این طریق در بدن او تجمع مییابد.
پاكسازی لكه های نفتی از سطح آب دریا: بهنگام بروز سوانح و ایجاد لكههای نفتی در دریا، برطرف كردن این لكهها ضرورتا مستلزم مسدود كردن آنها با تشكیل نوعی سد میباشد. سه نوع از این سدها كه مورد استفاده قرار دارند شامل سدهای شناور، سدهای جوشان آبی و سدهای شیمیایی است.
سدهای شناور: این سدها معمولا در لنگرگاهها و مناطق بارگیری و تخلیه مواد نفتی بكار میرود و بصورت مانعی بر روی آب شناور شده و گرداگرد لكه را احاطه میكنند.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سنتز تست کاربردی و ارزیابی بیولوژیکی دیسپرسانت با نقش پراکنده‌سازی لکه‌های نفتی

سنتز تست کاربردی و ارزیابی بیولوژیکی دیسپرسانت با نقش پراکنده‌سازی لکه‌های نفتی

محققان پژوهشگاه صنعت نفت موفق به سنتز، تست کاربردی و ارزیابی بیولوژیکی دیسپرسانت با نقش پراکنده سازی لکه‌های نفتی سواحل خلیج فارس شدند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت دکتر داریوش فرخانی مسئول پروژه در این خصوص گفت: نشت نفت خام در دریا و اَبراه‌های بین‌المللی منجر به آلودگی آب‌های دریائی می‌شود. یکی از راه‌های حذف آلودگی‌های نفتی، به‌کارگیری دیسپرسانت‌های با عملکرد متفرق کنندگی لکه‌های نفتی می‌باشد از این رو پژوهشکده شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت با اجرای پروژه‌ای بنا به تقاضای شرکت نفت فلات قاره موفق به انجام این کار شد.
وی در ادامه افزود: در طراحی این مواد پارامترهائی نظیر سهولت سنتز اجزا و فرموله کردن آنها، کارائی مناسب، عدم سمیت و به‌جا گذاشتن اثر سوء بر روی آبزیان و موجودات دریائی و انسان‌ها و بالاخره استفاده از مواد قابل تجزیه در محیط و عدم انباشت مواد شیمیائی مضر در منابع آبی در نظر گرفته شده است.
فرخانی تصریح کردک در نتیجه اجرای این پروژه نمونه‌های دیسپرسانت پارس ۱ و پارس ۲ حاصل سنتز اجزاء و فرمولاسیون‌های ناشی از موازنه‌های متفاوت اجزاء جهت انجام تست کاربردی بر روی نفت‌های خام و ارزیابی‌های بیولوژیکی در مقایسه با نمونه الگوی تجارتی مورد تأئید Ropme ارائه گردید.
وی تأکید کرد: عملکرد دیسپرسانت‌های پارس ۱ و پارس ۲ در مقایسه با الگوی مورد تأئید Ropme از نظر متفرق کنندگی لکه‌های نفتی بر روی نفت‌های خام نشان دهنده کارآئی بالای نمونه‌های ارائه شده می‌باشد.
فرخانی در پایان افزود: از طرفی ارزیابی‌های بیولوژیکی (اثر بر روی آبزیان، تجزیه‌پذیری بیولوژیکی، اثرات موتاژنیک و کارسینوژنیک) دیسپرسانت‌های پارس ۱ و پارس ۲ در مجموع نشان دهنده عملکرد مثبت و برتر این نمونه‌ها در مقایسه با نمونه‌ الگوی مورد تأئید Ropme می‌باشد.

Ropme IRegional organization for the proteetion of the Marine and Environment
 
بالا