آینه ای پیش روی همه ما ایرانی ها : من مقصرم ؛ تو چطور؟

magnet

عضو جدید

احسان محمدی در عصر ایران نوشت :

- این مملکت تا هزار سال دیگه درست بشو نیست!
- ای آقا! ما کجا غرب کجا! اونا دویست سال از ما جلو هستن!
- مملکت رو بر باد دادن، نابود کردن!
- کار دشمنه، نمی خواد ما پیشرفت کنیم، یعنی چشم ندارند پیشرفت ما رو ببینن!
- تا فرهنگمون درست نشه این کشور دست نمی شه!
- زمان کورش و داریوش همه چیز سرجاش بود.. اگه برگردیم به اون دوران...
- حالا بذار یارانه ها رو قطع کنن اونوقت ببین چی به روزگارمون میاد!

با این جملات بیگانه نیستید، فرقی نمی کند که توی تاکسی باشید ، مهمانی یاحتی یک جلسه اداری در سطح کارشناسی و احیاناً بالاتر، این دیالوگ ها رد و بدل می شود؛ مربوط به امروز و دیروز و این دولت و آن دولت نیست، جملات کلیشه ای و تهوع آوری که بهترین بهانه برای توجیه کار نکردن و قانون گریز و قانون ستیز بودن است.

اگر از صراحت این نوشتار به تنگ می آیید لطفاً صفحات دیگر را بخوانید، در این نوشتار تلاش شده است " آینه ای در برابر آینه" خودمان بگذاریم، چه معجزه ها که نمی بینیم!

گله کردن و شاکی بودن از روزگار و پیشرفت دیگران را با حیرت و حسرت نگاه کردن و افسوس خوردن و به معجزه امیدوار بودن یکی از بخش های لاینفک زندگی ایرانی است، به رفتار خود و اطرافیان تان به دقت خیره شوید:

- فلان کارمند به جای آنکه کارش را انجام بدهد ساعت ها در مورد اینکه مردم ژاپن پشتکار دارند و آلمانی ها دقیق هستند و وجدان کاری دارند حرف می زند و مثال و آیه می آورد! اما کار خودش را انجام نمی دهد و ارباب رجوع بیچاره را به فردا حواله می دهد.

- راننده تاکسی در حالیکه کمربند ایمنی را نبسته و احتمالا! سیگاری هم لای انگشتانش است و برای رفاه حال مسافرین خیلی گرامی! آن را از شیشه بیرون گرفته است، وقتی کسی از او سبقت می گیرد شروع می کند که ای بابا! توی این ممکلت فرهنگ نمانده، از رانندگی مان معلوم است، ببین چطور سبقت می گیرند، چطور رانندگی می کنند! بعد چند متر جلوتر خودش بدون آنکه راهنما بزند توی خیابان فرعی می پیچد، اگر کسی اعتراض کند هم با استفاده از ادبیات غنی پارسی به او می گوید کوری؟مگه نمی بینی دارم می پیچم! هر جا هوس کند توقف می کند، کرایه را دولا پهنا حساب می کند و اگر در را کمی محکم ببندی حتماً از واژگان بالای هیجده سال در حقت استفاده می کند، خواه اینکه بلند بگوید و خواه وقتی کمی دور شدی یا حتی دلش! اما قطعاً می گوید!

- فلان مدیر پشت تریبون ساعت ها در مورد تاریخ و فرهنگ پر شکوه و پر عظمت ایران سخنرانی می کند و بعد که از جلسه بیرون می آید و گوشی اش زنگ می خورد و خبر از پروژه می دهند و اینکه ممکن است بخشی از یک جنگل را تخریب کند، با اعتماد به نفس دستور می دهد: عیبی ندارد! این همه نابود کردند چیزی نشد حالا واسه دو تا دار و درخت پروژه بخوابه؟!

- خانم خانه با آنکه به اندازه کافی پول در اختیار داشته ولی هیچوقت مدیریت مالی درستی ندارد اما به خودش اجازه می دهد تمام سیاست های اقتصادی بانک جهانی، صندوق پول، وال استریت، بازار بورس دبی و ... را زیر سوال ببرد و ناقص و ناکارآمد لقب بدهد و چه بسا ته دلش هم بگوید که اگر من مدیر آنجا بودم می دانستم چطور عمل کنم!

- آقای حجره دار در حالیکه مست و سرخوش از آبگوشت و دوغ سر شب پایش را دراز کرده است و از معامله امروزش کیفور است و احتکار رندانه برخی از کالاهای مورد نیاز مردم را نشانه هوشمندی و بازار شناسی خود می داند، وقتی تلویزیون خبر می دهد که در دارفور جنوبی دو قبیله به جان هم افتاده اند، می گوید: کار همین صهیونیست هاست، همین یهودی ها مال پرست که کارشان زجر دادن مردم است و سر سوزنی انصادف ندارند!

بعید می دانم در تاریخ هیچ کشوری اندازه ایران ناله و نفرین وجود داشته باشد، هر روز از مهد کودک گرفته تا مسجد و مدرسه شعار "مرگ بر" به آسمان بلند است، دعایمان سرنگونی این و آن است اما برای آبادانی چه می کنیم؟

کار بسیاری از ما نفرین کردن است، چون به انرژی چندانی نیاز ندارد، از خودگذشتگی و ایثار نمی طلبد و از همه مهمتر اینکه قرار نیست چیزی از جیب مان برود!


تا زمانی که هر ایرانی فارغ از اینکه مدیر باشد یا راننده تاکسی، نانوا باشد یا دانشجو، کارمند باشد یا کارگر، روزنامه نگار باشد یا سرباز، به وظیفه و تعهد شغلی خود وفادار نباشد، حساسیت و پیگیری نداشته باشد، تلاش برای بهتر کردن و به سامان رساندن کارش نداشته باشد این کشور و این شرایط به همین شکل باقی خواهد ماند.

شب هنگام وقتی مسواک می زنید و رو به آینه دندان های تان را نگاه می کنید برای لحظه ای به چشمهایتان هم خیره شوید و از خودتان بپرسید: من به عنوان یک ایرانی که کشورم را دوست دارم امروز شهروند خوبی بودم؟ به عنوان یک کارمند حضور یا عدم حضور من در اداره امروز تاثیری داشت یا اگر نمی رفتم کارها بهتر انجام می شد؟
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
شب هنگام وقتی مسواک می زنید و رو به آینه دندان های تان را نگاه می کنید برای لحظه ای به چشمهایتان هم خیره شوید
اینجا آمار دندونای خرابم بیداد می کنه!
 

reza4321

عضو جدید
کاربر ممتاز
نویسنده این متن شاید چیزی که نوشت در مورد خودش صادق بوده باشه, اما در مورد من نه. هنوز هم میگم دولت بی عرضه هست.

شما که تو سیاست زدگی و محکوم کردن و ... همیشه دیدم که داری غرق میشی.

اتفاقا متن درباره غر زدنهای بی حساب کتاب و بی هزینه شماهاست.

من تو این تالار به ندرت دیدم مثل شما که به اندازه فاجعه امیزی سیاست زده باشه و حتی سیل و بارون فلان منطقه و یا زلزله فلان کشور رو یه جور به سیاست ربط بده و محکوم کنه.
 

Sohrab.net

عضو جدید
کاربر ممتاز
ما مثلا مسلمون هم هستیم....
دیروز داشتم با یک کارمند صحبت میکردم،میگفت من تا میرم سرکارم پولمو حلال میکنم..... بقیه کارم در راه خداست!!!:surprised:
ما از این دست آدمها زیاد داریم....
الان هزاران جوان تحصیل کرده داریم که آرزوی داشتن همون کار اون کارمند رو دارن.... حتی با نصف حقوق اون طرف.... که خیلی هم متخصص تر و بهتر میتونن کار اون طرف رو انجام بدن.... بعد....
.
.
من خودم عهد بستم سرهر کاری که هستم، چه بهم پول کم بده چه زیاد.... چه مزایا اشته باشه، چه نداشته باشه..... و چه و چه.... اگه کارمو انتخاب کردم به بهترین نحو انجامش میدم..... و اگه رضایت شغلیم به کارم تاثیر بخواد بزاره، از کارم استعفا میدم
امیدوارم جمله بالا واسه هیچ کس فقط یه شعار نباشه:gol:
 

fifa

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تو مملکتی که مردم ریاکار باشن از این نمونه ها زیاد میبینی. ما همه مون اینطوری هستیم پیش رو یه حرفی میزنیم پشت سر جور دیگه ای عمل میکنیم. تقصیر ما نیست این چیزها رو دیدیم و یاد گرفتیم وقتی هم بخواهیم اینطور نباشیم یا خفه مون میکنن یا باید از مملکت بریم. درستی جایی معنی میده که خریدار داشته باشه نه جایی که پر از دورویی و نفاقه. گاهی آرزو میکنم ای کاش تو همون ژاپنی که شما ازش نام بردی دنیا می اومدم. اونجا مردم خودشون رو بی دین میدونن اما هیچوقت به هم دروغ نمیگن،زیرآب هم رو نمیزنن، با هم روراستن، غیبت نمیکنن و کلی چیزهای خوب دیگه. میگن بی دینیم اما یه مسلمان واقعین. ماها فقط اسم مسلمان رو یدک میکشیم.
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا وقتی که تو مملکتمون یه سری ادم دزد ریاکار بیگانه پرست وطن فروش لاقید بی غیرت باشه وضعمون درست نمیشه.

فرقی هم نمی کنه این القاب مردم عادی داشته باشن یا مسولین رده بالا
 

3D Art

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا وقتی که تو مملکتمون یه سری ادم دزد ریاکار بیگانه پرست وطن فروش لاقید بی غیرت باشه وضعمون درست نمیشه.

فرقی هم نمی کنه این القاب مردم عادی داشته باشن یا مسولین رده بالا

دوستان این الغاب تعاریف بنده بود
چون تو بقیه تاپیک ها ایشون با همین القاب منو یاد میکنن .
پس چیزی از شما عزیزان کم نمیشه نگران نباشید و به دل نگیرید . . .
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان این الغاب تعاریف بنده بود
چون تو بقیه تاپیک ها ایشون با همین القاب منو یاد میکنن .
پس چیزی از شما عزیزان کم نمیشه نگران نباشید و به دل نگیرید . . .

تو خودت تنت می خواره با من سر شاخ شی؟ من با تو چیکار دارم مگه من هر چی می گم منظورم تویی؟ داداش درسته ما جایی از بحثتمون اختلاف داریم ولی من ادمی نیستم بخوام غیبتتو کنم

مگه من تو رو می شناسم که دزد هستی یا نه ریاکارم نیستی چون حرفتو صریح می زنی.

ولی خوب از حرفات بوی بیگانه پرستی میاد گفتم فقط از حرفات ذات تو رو فقط خدا خبر داره منم دذرر مورد حرفات قضاوت می کنم وگرنه شاید باطنت از صدتا مثه من بهتر باشه که حتما هم هست.بالاخره تو هم دیدگاه های خودتو داری.

من منظورم کل ادمهایی هستن که این القابو دارن چه مردم عادی چه برخی مسوولین

موفق باشی دادا
 
بالا