JavadMessi
مدیر بازنشسته
تو پستهاي بعديتون ديدم كه ميگين چرا اين آيه رو تفسير به معصوم مي كنيد و خدا چرا حرفش رو صريح نزده!آیه اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم رو گفتم که توی اولی الامر صحبتی از معصوم و غیرمعصوم نیست.
برای همین ازتون پرسیدم اولی الامر رو بر اساس چه استنادی به دو دسته معصوم و غیر معصوم تقسیم کردین.
من در مورد مشورت حرف نزدم.
مشورت یعنی حرف زدن برای نتیجه بهتر گرفتن در یک هدف مشترک.
مثلا من و شما میخواهیم بریم سفر با هم مشورت میکنیم از کدوم مسیر و با چه وسیله ای بریم.
اما اطاعت یعنی میخواهیم بریم سفر اما من مجبورم هرچی شما میگی بهش تن بدم.
امیدوارم فرق بین مشورت و اطاعت رو متوجه باشین که تو اطاعت مهم نیست من چی فکر میکنم.
اما اینکه میگین معصوم مشورت میکرده با چه هدفی؟
مگه شما معتقد نیستین معصوم همان ناخدای کشتی امت اسلام هست؟
ناخدا کجا از سرنشین مشورت میگیره برای حرکتش که معصوم بیاد مشورت بگیره؟
وقتی یک واژه ای مثل اطاعت از یک ولی تعریف میشه یعنی اون ولی از هر جهت از شما بیشتر میفهمه.
غیر اینه؟
اگر ممکنه در جهاتی کمتر بفهمه چرا دیگه ولایت مطرح شده !!!
دموکراسی سعی نمیکنه نظرات اکثریت رو به حوزه مسائل شخصی اقلیت دخالت بده.
مثلا مسلمانان به عنوان اکثریت در صدر اسلام از هرکس مسلمان نمیشد جزیه میگرفتن!!
امروز هم اگر فرض کنیم اکثریت تو جامعه ما طرفدار حجاب اجباری هستن، اونیکه دوست نداره باید در این مسئله شخصیش دخالت بشه.
دموکراسی عیب داره نمیگم نداره اما عیبش کمتره.
چون ولایت و طرفدارانش خودشون رو حق به جانب میدونن
خب از شما ميپرسم خداوند بايد فارسي ميگفته كه از نظر شما صريح بياد؟يا طبق قواعد و ادبيات عرب؟اثبات اينكه منظور اين آيه معصومه كاري نداره ولي ميخوام نظر شما رو در اين مورد بدونم؟
قضيه حفر خندق در جنگ احزاب به پيشنهاد جناب سلمان بود مثالهاي ديگري هم هست ولي اين براي اينكه بدونيد مشورت هم بوده فكر كنم كافي باشه
البته فكر كنم منظور شما از مشورت اينه كه معصوم در تبيين دين الهي هم از ديگران كمك بخواد درسته؟خب اين واضحه كه چنين امري غير عقلاني چون وحي منزل كه مشورت پذير نيست!!
از نظر شما مشورت خودش هدفه يا وسيله اي براي رسيدن به هدف درست؟
جزيه به چه دليل مساله شخصيه؟مسمانان وظيفه جهاد داشتند ولي غير مسلماناني كه در سايه امنيت اسلام بودند جزيه هم نبايد ميداده اند؟!!
بحث حجاب هم در حكومت غير معصوم منظورتونه پس غير مرتبطه
خب شما هنوز نگفتيد دموكراسي چه ملاكي براي حق بودن داره كه اون رو سنگ محك قرار ميدين؟